חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
לימוד הלכה
בס"ד שלום כבוד הרב אני רוצה להתחיל ללמוד בפניני הלכה לאחר שלמדתי בקיצור שולחן ערוך ילקוט יוסף עד הלכות תפילה(ברכות קריאת שמע ליתר דיוק) עכשיו, אני רוצה לדעת באילו ספרים להתחיל ובנוסף להתעמק בהלכות גזל,השאלה ואבידה וראיתי שאין כל כך בנושא בפניני הלכה(למעט גזל בקצרה) היכן אפשר ללמוד? תודה ומחילה אם זה לא המקום הנכון לשאול
זה המקום הנכון לשאול.
פניני הלכה- תתחיל בענייני דיומא בפניני הלכה זמנים הלכות שלושת השבועות וט' באב. אח"כ תתחיל מההתחלה ליקוטים א,ב,ג, ברכות, שבת וכו'. בחודש אלול תעשה הפסקה ללמוד בפניני הלכה ימים נוראים ומועדים לקראת ר"ה ויו"כ, אח"כ פניני הלכה סוכות, ואח"כ תחזור לליקוטים. לפני חנוכה תלמד בזמנים את הלכות חנוכה, וכן הלאה.
הלכות גזל, השאלה ואבידה- אחרי שתראה את מה שיש בפניני הלכה, יש ספר נחמד שנקרא הליכות בין אדם לחבירו של הרב פוקס. זה לא ספר להעמקה אלא לדעת את פרטי ההלכות. אפשר לפתוח יותר במקורות שמביא כדי להעמיק.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-11 21:06:00
תפילה בבית ספר יהודי בארצות הברית
שלום כבוד הרב. יש לי כמה שאלות בנושא תפילה בבית ספר יהודי בארצות הברית: 1) לאור מציאות שבה אין אפשרות לתלמידים להתפלל בבוקר תפילת שחרית. מה הרב ממליץ לעשות… האם להתפלל תפילה מלאה אחרי ד' שעות (או יותר) או תפילה חטופה (20 דק) לפני? 2) אם תפילה קצרה, על מה לדלג ובמה בשום פנים אין לדלג? 3) מהם קטעי התפילה בהם יש אפשרות להתפלל בשפה אנגלית? אשמח לקבל מקורות על מנת שאוכל לפתוח סוגיה זו בפני מקבלי ההחלטות בבית הספר. תודה!
המקורות שאביא הם מתוך הספר פניני הלכה תפילה של הרב אליעזר מלמד. ניתן לקרוא בספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
לענות תשובה טובה על שאלה זו צריך להכיר יותר את המציאות, שלכאורה לא מובן איך לא ניתן להתפלל חצי שעה בתחילת היום. כמו כן תלוי באיזה גיל מדובר, שכן ככל שמדובר על גיל צעיר יותר, יותר קל שלא להתפלל את כל התפילה. וכן תלוי האם מדובר על בנים או על בנות, שכן בנות גם בגיל מבוגר לא צריכות לומר את כל נוסח התפילה. עוד יש לציין שאם מתפללים לאחר ארבע שעות, אמנם בדיעבד מקיימים את מצוות תפילת שמונה עשרה, אבל מפסידים את מצוות קריאת שמע שהיא עד שלוש שעות.
לכן באופן כללי נראה לי שגם אם מדובר על נערים מכיתה ו' ומעלה (שזה כבר גיל שודאי צריכים לכת' להתפלל את כל התפילה), אם אכן אין שום אפשרות להתפלל חצי שעה בלי לדלג על כלום קודם שיעברו שלוש שעות זמניות לאחר הנץ החמה, אז עדיף להתפלל עשרים דקות (נטו ולא ברוטו!) מאשר להתפלל לאחר ארבע שעות שאז גם מפסידים מצוות ק"ש וגם מתפללים 18 באופן קבוע של בדיעבד גמור. ואמנם גם לא לומר את כל נוסח התפילה אינו לכת' וגם לא חינוכי, אבל אם אין ברירה, אז זה עדיף (מקור לזמני סוף ק"ש ותפילת 18 בפרק יא סעיף יא).
הדברים שאין לוותר עליהם בתפילה של עשרים דקות: ברכות השחר, ברוך שאמר, אשרי וחמשת ההללויות, ישתבח, ברכות ק"ש, ק"ש, תפילת 18 עם קדושה ללא חזרת הש"ץ, אשרי, ובא לציון. אם יש עוד זמן אז נכון לסיים בעלינו לשבח כמקובל, ואם יש עוד זמן אך נכון לומר לפני פסוקי דזמרה את פסוקי התורה של קרבן התמיד והקטורת. (מקור בפרק יד סעיף ו').
לגבי תפילה בשפה האנגלית: מצד הדין אפשר לומר את כל חלקי התפילה באנגלית, אך לכת' יש לומר את ק"ש ותפילת 18 בעברית (ק"ש בצד הבעיתיות של תרגומה, ותפילה 18 מפני שהיא עיקר התפילה). אך למעשה נכון יותר לומר את כל התפילה בעברית, גם מהצד ההלכתי שהתירו להתפלל בשפה אחרת רק דרך עראי ולא דרך קבע, וכן משום הצד החינוכי נכון יותר שילדים יהודים שמדברים כל היום באנגלית, לפחות יתפללו בעברית כמה שיותר (מקור בפרק א סעיף י).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-10 10:03:36
צניעות בלילה
הרבה פעמים כשאני הולך לישון, כעת בזמן הקיץ, מאוד חם לי ואני מזיע גם אם אני מתחת למזגן (לפחות בהתחלה) וגם אחרי מקלחת אני מיד מתחיל שוב להזיע. אני רוצה לישון ללא בגדים (לפחות באופן חלקי). אבל אני יודע שאסור ואם כן אני צריך לכסות את עצמי בסדין ויוצא שלא כל כך הועלתי..האם יש בכל זאת היתר להוריד את הבגדים ולישון לא מתחת לשמיכה? זה לא בקטע של חוסר צניעות אלא כדי לישון טוב?
אין שום בעיה לישון עם מכנסיים קצרים בלבד בלי שמיכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-08 19:56:57
הכשלת אדם שעלול להיפגע
הרב מלמד כתב (ברכות יב,יב) שמותר לתת לאדם מאכל אם לא יברך, במידה וייעלב אם לא יתן לו. האם הדין הזה נכון ביחס לכל דבר, שאין איסור לגרום לאדם לעבור עבירה אם המציאות היא כזו שהוא יעלב, יכעס וכד'?
ההיתר המדובר הוא לעבור על איסור דרבנן של מסייע לדבר עבירה (אכילה בלא ברכה) במקום שיש חשש סביר שיעבור על איסור תורה (עלבון). דוקא במקרה כזה של דרבנן מול דאו' התירו חכמים את איסוריהם, והוא הדין במקרים זהים.
יש לציין שבמקרה של נתינת אוכל לחילוני יש פוסקים שמתירים אף בלא עלבון, כמבואר בספר 'רעך כמוך' של הרב אברהם וסרמן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-07 09:34:19
שימוש בחפצים של כספי ציבור בבית הספר
שלום כבוד הרב. אני מזכירה בבית ספר ולפני כשתים עשרה שנה קנו דברים לשימוש בית ספר כמו ווים, מכונת מדחס אוויר ועוד. לא נעשה בכלים אלו שימוש כבר למעלה מעשר שנים, חפצים אלו כבר אינם שמישים, האם מותר לזרוק אותם? השאלה היא כיון שזה נקנה מכספי הורים. אנו בחופש הגדול רוצים לנקות ולסדר ועל כן שואלים. תודה רבה לכבוד הרב. חנה
אם המכשירים אינם שמישים, ברור שמותר לזרוק.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-06 09:24:26
שבת
שלום לרב. בשבת,אדם שם בתוך סיר עם ביצים מבושלות מים מהברז,והניח על הפלאטה. כמובן יש פה איסור בישול של המים. האם הביצים שהתחממו מותרות באכילה? אודה לפסיקה לפי דעת מרן השולחן ערוך. תודה רבה.
כן, כיון שבהם לא נעשה איסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-05 22:20:45
הכנת טחינה בשבת
לפי זה מותר להוסיף מים על עיסה של טחינה גולמית, הואיל והמים יעשו אותה רכה יותר. ואמנם יש אוסרים מפני שבתוך התהליך יש שלב שהעיסה מתקשה מעט (שש"כ ח, לא). אולם למעשה, העיקר כדעת המקילים, הואיל ולבסוף היא נעשית עיסה רכה. בנוסף לכך, כיוון שכבר נטחנה ונילושה בערב שבת, לדעת רבים, אין בה יותר איסור לישה (שו"ע שכא, טו). וכדי לצאת מן הספק נכון לבחוש את העיסה בשינוי של שתי וערב. ציטוט מתוך הכנת מאכלים הרב אליעזר מלמד http://www.yeshiva.org.il/midrash/15230 יש לנו שתי שאלות: א: מאי שנא מההיא מסכת שבת עד:האי מאן דשדא סיכתא לאתונא, שאף על פי שלבסוף רוצה את היתד קשה [וכאן רוצה את הטחינה דלילה] בכל זאת חייב משום שבאמצע התהליך היה בישול [וכאן הרי הרב מודה שהיתה פעולת לישה לפני…] ב: הרב כתב ״כיוון שכבר נטחנה ונילושה בערב שבת״ לפי מה שאנחנו יודעים הטחינה אמנם נטחנה לפני שבת אך לא נילושה.. תודה מראש יובל לוין.
א. לכל מלאכה יש הכללים שלה. וכפי שמצינו למשל בדין ממרח במשחה שנספגת בעור, שהתירו אף שתוך כדי נעשה מירוח, כיון שכוונתו להבליע. ומן הסתם יש עוד דוגמאות.
ב. מה זאת אומרת 'לא נילושה', הרי התוצאה בקופסת הטחינה היא של עיסת טחינה?!
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-02 12:47:26
אמירת תחנון
שנה תופעה בישיבה בה אני לומד שביום חלוקת התעודות(יום הלימודים האחרון) לא אומרים תחנון מפני שמחת התלמידים על החופש הגדול. אני מאוד נרתע מכך ואיני יכול שלא להגיע לישיבה שכן אני צריך לקחת את תעודתי. מה עלי לעשות? האם יש לתופעה זו הצדק הלכתי כלשהו? אשמח למקורות.
לכאורה אין הצדקה לזה. אך יש לדעת שאמירת התחנון אינה חובה, ולכן אין צורך להתרגש מכך. אם אין זו הוראה של רב המקום, אתה יכול לומר נפילת אפיים ביחיד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-06-25 13:11:14
הרהור בדברי תורה כשצריך ליטול ידיים
אדם שנמצא במצב בו עליו ליטול ידיים (למשל: נגע במקומות מכוסים, נגע בנעליים, היה בשירותים וכד') – האם יכול ללמוד תורה בהרהור כל עוד לא נטל?
יכול גם ללמוד תורה בפה ע"י נקיון ידיו בכל מידי דמנקי, כלומר ע"י שפשופם במכנסיים למשל, כמובא במ"ב ד,סא.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-06-23 12:47:37
הלכה
שלום… האם לדתי מותר להצטלם לתוכנית שמשודרת בשבת. תודה
לא. יש בזה גם שותפות לדבר עבירה, וגם חילול ה'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-06-19 09:58:41
הנאה כספית ממסעדות לא כשרות
שלום רב. אפליקציה שאפשר להזמין דרכה אוכל ממסעדות, ועל כל הזמנה שעוברת דרך האפליקציה המסעדה משלמת עמלה. חלק מהמסעדות כשרות וחלק לא כשרות. האם מותר לקחת חלק בכזאת אפליקציה למרות שלכאורה מסייעים לאנשים לקנות במקום לא כשר. במידה ואפשר, האם ניתן ליהנות מהעמלה שמשלמות המסעדות הלא כשרות? אולי לתת את החלק הזה לצדקה יעזור?
כיון שמדובר על איסור דרבנן של מסייע ולא איסור דאו' של לפני עיוור, שהרי הקונה יכול לקנות דרך אפליקציה אחרת ואף ישירות מהמסעדה, מצד הדין במקרה הזה שאין הסיוע בשעת העבירה ממש, ניתן לסמוך על המקלים, כמבואר בספר 'רעך כמוך' של הרב אברהם וסרמן. אך נלע"ד שכיון שמדובר על קולא קבועה ולא חד פעמית, נכון להקל דוקא במקרה שאין אפשרות קלה להחמיר.
לגבי הנאה מהכסף שמשלמות המסעדות הלא כשרות- אם הולכים לפי שיטת המקלים, איני מכיר בעיה הלכתית להנות מהכסף.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-06-18 07:34:10
תפילה
מה גורם לאדם להתפלל
שאלה גדולה וחשובה שאלת. הלוואי והיו שואלים על כל מצווה ומצווה שאלה זו, מה עניינה ולמה לקיימה. התשובה ארוכה, אך אכתוב את העיקר בקיצור.
הקב"ה רוצה קשר עם האדם, והדבר הכי בסיסי בקשר עם שניים זה השיחה ביניהם!
עצם זה שאדם פונה לה' בתפילה, מונחים בזה כל יסודות האמונה. שכן הוא מבין שיש למי לפנות, ומבין שהקב"ה הוא היכול, ומבין שהוא משגיח על העולם ועל כל אחד ואחד.
ע"י התפילה אדם נעשה מכוון יותר לדעת את הדברים החשובים באמת, שכן אנשי כנסת הגדולה הכניסו בנוסח התפילה (בעיקר תפילת 18) את עקרי הדברים שהעולם והאדם צריכים.
ע"י התפילה האדם משפיע על כל העולם כולו ברכה וטובה. הבעיה שאינו רואה את זה, אבל אנשי הסוד גילו לנו ע"פ פסוקי התורה ודברי חז"ל שאכן כך הוא הדבר, וכפי שנאמר בישעיהו נא,טז "ואשים דבריי בפיך, ובצל ידי כיסיתיך, לנטוע שמיים וליסוד ארץ, ולאמור לציון עמי-אתה".
לסיכום, סיבות גדולות וחשובות יש לתפילה, אך האדם מתקשה להתפלל משום שלא הפנים שאכן הקב"ה רוצה בתפילתו ושומע אותה היטב, ולא הפנים שתפילתו משפיע על העולם כולו לטובה.
להרחבת הדברים אני ממליץ לך לקרוא את הספר טללי חיים תפילה של הרב החלבן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-06-12 09:14:49
מיץ ענבים
שמעתי שהגריש"א והגרש"ז זצ"ל פסקו, שאין להוסיף מים כלל לתוך מיץ הענבים למעט אותם ג' טיפות שע"פ הקבלה, כיון שהוא מחליש ומקלקל את ה'כמות שהוא' של המיץ, כי רק במזיגת יין שהמים מכשירים אותו לשתיה, נאמר בו דין מזיגה, שהמים נהפכים לחלק ממנו, משא"כ מיץ ענבים שכל ההיתר לקדש עליו הינו משום שביכולתו להתהוות ליין שהוא 'משקה החשוב דסעיד ומשמח, וגם כעת מיד בסחיטתו הוא ראוי לשתיה, אולם אין לו שם יין בכדי שיוכל למוזגו כשאר יין, ולפ"ז יש להקפיד בדווקא לקדש על מיץ ענבים שהוא %100 בברכה . צפריר קורצברג חיפה 052-8381776
אכן זו דעתם, אבל למעשה סתמו הפוסקים שלא כמותם, וכן פסקו במנחת יצחק ח,יד ואור לציון ח"ב כ,יח שדין מזיגה שייך גם במיץ ענבים. ולכן מותר ליתן מעט מים במיץ ענבים שהוא 100%. ולענ"ד כדאי להוסיף מעט מים רק כשטעם המיץ ענבים חזק מאוד ולא טעים והמים מעדנים את טעמו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-06-11 08:13:43
שמחה בשלושת השבועות
שלום וברכה. בני זוג שקבעו להתחתן ביב' באב, ומבקשים לקיים מסיבת "חינה" הנוהגת על פי עדתם לפני החתונה. האם הם רשאים לקיימה לפני ראש חודש אב (בתוך שלושת השבועות), והאם מותרת השמעת מוסיקה, שהיא עיקר השמחה על פי מנהגם?
כיון שחינה זו ממש מסיבה, אסור לקיימה בשלושת השבועות, שאלו ימים של צער על החורבן, ולכן חכמים אסרו לערוך בהם ריקודים ומחולות ולשמוע מוזיקה שמחה, אלא אם כן מדובר מסעודת מצווה, וחינה אינה סעודת מצווה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-06-07 07:38:31
שימוש בתנור בשבת
הרב שלום, התחתנתי לא מזמן והשבת התארחנו בבית הסבתא של אשתי, בשבת בבוקר היא מכניסה את האוכל לחימום, התנור מופעל באמצעות שעון שבת, כך שהיא מכניסה את האוכל עוד כשהתנור מכובה, ומוציאה את האוכל רק לאחר שעתיים של פעילות כשהתנור מסיים את פעולתו. בתנור עצמו לא מכוסים הכפתורים או סימון אחר שלא ישנו את החום. כמובן שכל המאכלים מבושלים לגמרי לפני הכנסתם, אבל כל המאכלים קרים. אי לכך האם מותר לאכול מן המאכלים שהיא מחממת כך, ועוד שהיא מחממת שם גם מרק נוזלי לגמרי?? אודה לרב על תשובתו
אין ברירה אלא ללמד אותה שגזרו חכמים שמא אדם יגביר את החום ולכן התירו לשים מאכל מבושל קר קודם שהתנור עובד ובתנאי שיעשה שינוי פשוט שיזכיר לו שאסור לגעת בכפתורי החימום. השינוי הפשוט ביותר הוא להפוך את תבנית התנור שעליה מניחים את התבנית שהמאכל בתוכה.
אני מבין שמאוד לא נעים לומר לה דבר כזה, אבל אולי אם אשתך תספר (לא אתה, כיון שהיא סבתא שלה) שגם היא חשבה לחמם בתנור ולכן שאלה רב האם הדבר אפשרי וכך ענה לה, ואכן בדקה בפניני הלכה (י,כא) שהוא לא ספר מחמיר בכלל, וראתה שגם שם כתוב כך; הסבתא תקבל.
אם היתה דעה מקלה היה אפשר להקל בדיעבד באופן חד פעמי, אבל איני מכיר דעה כזו (להיפך, יש דעות מחמירות, כמובא בפניני הלכה). ואף שאדם שעשה איסור דרבנן בשוגג, בדיעבד מותר להנות ממעשיו בשבת, מ"מ בגזירות השהיה, החזרה והנחה, עשו חכמים חיזוק לדבריהם והעמידו הדבר על דין תורה, ולכן גם בדיעבד בשוגג אסור להנות מהמאכל אם לכו"ע עבר על איסור השהיה, החזרה או הנחה.
לגבי מרק נוזלי, אמנם יש ראשונים שמקלים לחמם בשבת נוזל שבושל, ולכן בדיעבד מותר להנות מהמרק, אלא שהיתר זהו אינו מתיר באופן קבוע להנות מאיסור. ולכן גם את זה חייבים ללמד אותה, או עכ"פ שלא תעלב אם אתם לא תאכלו מהמרק. ואם אין אפשרות כזו, צריך למעט בהתארחות אצלה לכל השבת, אלא אם אפשר תאכלו אצלה רק בליל שבת, שאז אין שתי הבעיות הנ"ל.
בשולי הדברים, כיון שכבר עסקנו בדין תנור, אציין את המובא בפניני הלכה שבת יז,ח לגבי בעיית פתיחת התנור בשבת- "תנור אפיה שפועל על תרמוסטט, רבים מחמירים שלא לפותחו בעת שגופי החימום אינם עובדים, מפני שהוא קטן ופתיחתו עלולה להשפיע ישירות על הפעלת גופי החימום. ולכן מייצרים תנורי אפיה עם 'מצב שבת', שבו התנור מופעל על חום קבוע בלא השפעת תרמוסטט. וכאשר התנור מופעל על 'מצב שבת' מותר לפתוח אותו לכל הדעות בלא הגבלה". (אמנם אם אין לסבתא מצב שבת ורוצה לסמוך על המקלים, הרשות בידה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-05-28 11:28:10
גיל נישואים
שלום הרב, אני בן 15 ויש לי רצון להתחתן כבר? יש איזה עצה או פתרון מצד הרבנות וכו?
לא, אין אפשרות להתחתן בגיל כזה, וטוב שכך, שכן בגיל זה אינך יכול לקחת על עצמך את כל הכרוך בעול הזוגיות והמשפחה. בגיל זה צריך להשקיע בלימוד תורה ובלימוד שאר החכמות כדי להכין את הקרקע שתהיה נוחה כראוי להקים משפחה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-05-23 12:24:05
שמירת נגיעה
שלום, בעניין שמירת נגיעה, האם מותר לי להעביר דבר כלשהו מיד ליד לאישה כאשר אני לא נוגע בה וכאשר לא מדובר בחיבה ? כגון לשלם כסף לקופאית בסופר ולקבל את העודף כשאני מעביר לה בלי ליגוע בה.. תודה.
מותר. רק כאשר אשתו נידה הדבר אסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-05-23 08:20:01
בישול בשבת
שלום לרב. יש לי בבית ארגז מנירוסטה שבו שמים את הפלאטה. לארגז יש פתח מלמעלה. כאשר יש סירים שלא מבושלים כל צרכם שמונחים על הפלאטה, והיינו רוצים להוציא סיר שכבר האוכל מבושל היינו פותחים וסוגרים את המכסה של הארגז. האם בפתיחת וסגירת הארגז כאשר עדיין יש סירים שלא מבושלים כל צרכם על הפלאטה יש איסור של תוספת בישול? תודה.
כן! וכפי שכתבו לגבי הזזת סיר כזה למקום יותר חם שעל הפלטה או להניח מגבת על המכסה שלו, שהדבר אוסר מהתורה. וכפי שכתבו שאסור לסגור סיר כזה שפתחו לראות מה מצבו וגילו שעדיין לא מבושל כל צרכו (פניני הלכה שבת א' י,ג). ובגלל בעיה זו עדיף שלא לשים כלל על הפלטה תבשילים שלא נגמר בישולם (פניני הלכה שבת א' י,טז. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-05-20 20:45:37
חג השבועות
שלום כבוד הרב ! כמה ימי חג חוגגים את חג השבועות?
הגרים בארץ ישראל יום אחד (השנה ו' בסיוון יוצא ביום רביעי), והגרים בחוץ לארץ יומיים (ו-ז בסיוון).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-05-19 08:58:50
בענייני אבלות
אישה שעזבה את יהדותה ולא מאמינה לפני כ40 שנה והיא נמצאת באיזה קיבץ כרגע היא במצב קריטית ואמורים לקבור אותה בבית קברות לא יהודי .בקיצור התחברה לעובדי אלילים. האם מותר לשבת עליה שבעה ולהגיד קדיש או להיכנס לבית קברות ולהגיד השכבה עם עשרה אנשים.
כך כתב בספר גשר החיים עמ' רעד- פוקר מפורסם שפירש את עצמו מדרכי ישראל, ושפרק מעליו כל עול מדת ישראל, אין מתאבלים ואין אוננים ואין עליו, ואין קרוביו משנים בגדיהם, ואין מראים עליו עצבות, וא"צ לחלוק לו כבוד. וצריכים לקוברו ולהתעסק בקבורתו ותכריכיו. בקבורת ישראל, אלא שא"צ לקוברו בקרבת שומרי תורה ומצוות כי אם מן הצד. ומומר שהמיר את דתו, אין רשאים לקוברו בקבורת ישראל, ואין מתעסקים בקבורתו כלל, ואין אחריות ישראל אפילו מקרוביו עליו, ובודאי שאין רשאים להתאבל במיתתו.
וכ"כ הרב מרדכי אליהו (בהערותיו על קצ"ע גנצפריד רא,הערה ג)- לגבי חילונים: "כיום שרובם בגדר 'תינוק שנשבה' דינם כאנוסים ומתאבלים עליהם". ולגבי נד"ד: "אמנם מי שהמיר דתו או שנה ופירש ועושה להכעיס- אין מתאבלים".
אמנם קדיש נכון לומר כדי להצילה מרדת שחת (רד"ך, חת"ס שכו, כתב סופר קעא, צי"א הלכות מדינה שער ה, ד).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-05-19 07:34:43


