חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
ללא נושא
בהמשך לשאלה מנהג בית אבא הוא לשמור 3 שעות אזי אני מבין שניתן לחזור למנהג בית אבא?
אפשר.
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2015-10-07 09:18:36
ללא נושא
בהמשך לשאלה מנהג בית אבא הוא לשמור 3 שעות אזי אני מבין שניתן לחזור למנהג בית אבא?
אנא מלאו את התשובה
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2015-10-07 09:18:35
ללא נושא
שלום וברכה. אבא שלי ממוצא ספרדי ואמא שלי ממוצא אשכנזי. בילדותנו נהגנו כמנהגי האשכנזים ושמרנו 3 שעות הפסקה בין בשר לחלב למעט בשר בקר. במרוצת השנים לאחר שהתחתנתי זיגזגתי בין מנהגי אשכנז למנהגי עדות המזרח. בין השאר שמרנו על 6 שעות הפסקה. בעת האחרונה החלטנו אשתי ואני לנקוט קו אחיד בהלכה ולנהוג לפי נוסח ומנהגי אשכנז בלבד. האם לחזור למנהג בית הורי ולשמור 3 שעות בין בשר לחלב?
שלום
בענייני הלכה נוהגים כמנהג האב.
בפרט בעניין זה שהרבה מבני אשכנז נוהגים כבני ספרד וממתינים שש שעות ולכן מי שאין בידו מנהג מובהק להקל ראוי שינהג כמנהג אבותיו ורוב ישראל.
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2015-10-07 09:02:38
ללא נושא
כבוד הרב שלום רב, הורי מבקשים ממני שנגיע להתארח אצלם בערב החג השני (מחר) עם בעלי וילדיי, כיוון שלא התארחנו אצלם באף חג מחגי תשרי. הוריי הם חילונים אך מכבדים במידה מסוימת את אורח חיינו הדתי. בעלי רוצה להישאר בבית ולחגוג את שמחת תורה עם החברים ולא רוצה להתארח אצל הוריי כי הם גרים ביישוב חילוני ששם אין כ"כ אוירת חג. מה עליי לעשות? ללכת להוריי או להישאר בביתי?
שלום
מחילה על האיחור בתשובה.
כשיש התנגשות בין ערכים לכיבוד הורים, קיום הערכים קודם.
במיוחד אצל אישה נשואה שצריכה לתמוך ולנהוג כמנהגי בעלה.
פעמים רבות הכי פשוט לומר את האמת כפי שהצגת אותה ולפצות את ההורים בביקור אחר.
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2015-10-03 21:12:10
ללא נושא
שאלה לכבוד רב אליעזר מלמד שליט"א הרב הביא בהלכות תפילה: . ורק לעיתים נדירות, כשהוא באמצע לימוד חשוב, וההליכה למניין תפגע מאוד בלימודו, מותר לו להקל להתפלל ביחידות הרב כותב את זה בשם הרמ"א אך הרמ"א סייג את זה דוקא כאשר מדובר שהוא לומד במקום קבוע. וכך כותב הרמ"א: הגה: ויש אומרים דאפילו בלא י' עדיף להתפלל בבית המדרש הקבוע לו, ודוקא מי שתורתו אומנתו ואינו מתבטל בלאו הכי (הר"י פרק קמא דברכות). ואפילו הכי לא ירגיל עצמו לעשות כן שלא ילמדו עמי הארץ ממנו ויתבטלו מבית הכנסת (תשובת הרא"ש כלל ד' והטור). וכל שכן שלא יעסוק בתורה בבית הכנסת בזמן שהצבור אומרים סליחות ותחנות (הגהות אלפסי החדשים):
אנא מלאו את התשובה
הרב כתב "תלמיד חכם שתורתו אומנותו, אף שההליכה לבית הכנסת לתפילה במניין גורמת לו ביטול תורה, בכל זאת עליו לילך להתפלל במניין…. ורק לעיתים נדירות, כשהוא באמצע לימוד חשוב, וההליכה למניין תפגע מאוד בלימודו, מותר לו להקל להתפלל ביחידות" (עפ"י רמ"א צ, יח).
כלומר מדובר על מצב קבוע, – שההליכה מתנגשת עם הלימוד – ואם כן מדובר במקום הקבוע ללימוד.
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2015-10-01 20:02:37
ללא נושא
שלום רב, שאלה יש לי לגבי הלכות תפילין בפניני הלכה: בסעיף ח' לגבי מקום הנחת תפילין של ראש הרב מלמד כותב כי אפילו אם קצת מהתפילין מונח מעבר למקום גדילת השיער הן אינן במקומן ולא קיים את המצווה, אפילו אם רק קצה התיתורא אינו על מקום גדילת השערות. רוצה אני לדעת מה הדין באדם שמקום גדילת שערות ראשו בקדמת הראש נראה כמן משולש (תמונה להמחשה: http://www.haircity.co.il/img.asp?w=554&h=418&mark=1&p=content/galleries/411/%E4%E3%EE%E9%FA-%F9%E9%F2%F8-10.jpg). מה אם שטח התפילין גדול כך שאמנם האמצע של החלק הקדמי של התיתורא מונח כולו על מקום גדילת השיער אך הצדדים של החלק הקדמי מונחים על מקום שבו לא גדל שיער? האם יש לדאוג לכך שגם הצדדים של החלק הקדמי יהיו על מקום גדילת השיער? ואם כן, עד כמה אפשר להרים את התפילין מעל הראש? מהו הגבול האחורי שאותו אסור שהקצה האחורי של התפילין יעבור? תודה ובברכת חתימה טובה, עופר
שלום
הולכים לפי צורת ומקום השער אצל רוב בני אדם (כך למשל עושים הקירחים).
לדעת הטור ורבנו ירוחם ועוד, הגבול העליון בכל מקום גובה הראש.(כלומר מקום הכיפה)
ולדעת הרמב"ם והסמ"ק ועוד, מקום התפילין אינו מגיע עד סוף גובהו של ראש. וכתב בבאו"ה ד"ה 'עד סוף', שיש להחמיר בזה.
אלא שכתב המשנה ברורה (כז, לג) שאף שהתחלת מקום התפילין צריך להיות מהתחלת עיקרי השער שבפדחת ולמעלה – יותר טוב להניח קצת למעלה משיעור זה דהא מקום יש בראש להניח שתי תפילין כדי שלא ישמט למטה על המצח.
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2015-09-18 14:35:51
ללא נושא
שלום. אני מבקש לשאול לגבי מוצאי יום טוב ראשון של ראש השנה. מתי ניתן לעשות פעולות שקשורות ליום השני(חימום אוכל וכו') האם צאת הכוכבים כמו בכל יום? או כמו במוצאי שבת שמאריכים את הזמן בעוד כ 10 דקות? השנה השקיעה ביום א' של ר"ה בשעה 18:50. מתי ניתן להתחיל את ההכנות ליום השני? תודה ושנה טובה
שלום
בצאת הכוכבים כל מקום לפי הלוח א"צ בתוספת (שבת). (בה"ל או"ח תקג, א)
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2015-08-31 08:49:00
ללא נושא
1)ראיתי שהרב כתב בפניני הלכה ימים נוראים ג,ג שר"ת מיישב בין המחלוקת מתי נברא העולם רציתי לדעת היכן הוא כותב זאת? 2) הרב כתב בהעם והארץ ט,יג שיש לקרוע על מקום המקדש לפחות פעם אחת וראיתי בשיחות הרצי"ה על יום ירושלים (שיחה ב,9 + שיחה ג,7) שהרציה אומר במפורש שלא לקרוע!
שלום
א. כז, א ד"ה כמאן – בסופו
ב. הרב התייחס לזה במפורש בהערה 2 : "ש מוסרים בשם הרב צבי יהודה זצ"ל, שגם הקריעה על מקום המקדש תלויה בריבונות בלבד. ויש תלמידים של מו"ר הרצי"ה שאינם מקבלים זאת. ואף מו"ר הרב שפירא התפלא כששמע שמוסרים בשם הרצי"ה שאין לקרוע על מקום המקדש, כי הקריעה על המקדש תלויה בבניינו ולא בריבונות. מכל מקום יש לומר שגם לפי מה שמוסרים בשם הרצי"ה, מסתבר שכיום אף הוא היה מסכים שצריך לקרוע על מקום המקדש. וכפי שכתב הרב גורן בתורת המדינה ע' 108: "ביחוד כאשר בעוונותינו הרבים, הסגרנו במו ידינו את הר הבית, מקום המקדש וקודש הקדשים לוואקף המוסלמי ואין מאפשרים ליהודים שנטהרו כהלכה, להתפלל תחת כיפת השמים בחלקי הר הבית, שמותרת שם הכניסה לכל הדעות והשיטות, כולל שיטת הרמב"ם וסיעתו. והר הבית מקום המקדש שועלים הילכו בו ברשות מדינת ישראל. על זה דווה ליבנו על אלה חשכו עינינו. לכן ברור שיש חובה לקרוע גם בזמננו על חורבן בית המקדש ולהתאבל עליו עד שנזכה בעזרת הגואל צדק לבניינו במהרה בימינו". עוד כתב שם, שאין זה אבלות ישנה, מפני שאמרו בירושלמי (יומא פ"א ה"א): כל דור שבית המקדש אינו נבנה בימיו, מעלים עליו כאילו הוא החריבו, הרי שהאבלות על זה שאנו כאילו החרבנו אותו."
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2015-08-30 11:32:36
ללא נושא
נושא: דין תפילה לנוטל טיפול תרופתי קשה, פסיכיאטרי? שלום, נפצעתי בצבא – פוסט טראומה , ומזה 13 שנים אני מטופל והייתי בעבר אצל 12 פסיכיאטרים!, נטלתי עשרות סוגים של כדורים פסיכיאטריים, וכעת גם יש לי פסיכיאטר פרטי , וטיפול תרופתי קבוע כל יום מספר פעמים ביום. קראתי "דין שיכור בתפילה" -עפ"י רוב הדעה שאינו יכול להתכוון ולכן פטור/ויש הסוברים אסור לו להתפלל!. אני במצבי שלא עושה דבר, הכדורים (הם חזקים), "מכבים" את מערכת הרגשות שלי , ומזה שנים אין לי יכולת לשמוח/ליהנות/ובעיקר להתכוון. אני מרגיש כמו "רובוט", אף הייתי בטיפולים ועשרות אמרו לי משך השנים שאני "מנותק רגשית", כמו "רובוט" ,ואני מרגיש עצבנות ותחושת מתח נפשי זאת עוד בטרם הדברים נאמרו מצד מטפלים/מקומות טיפוליים שניסיתי לטפל בעניין הנפשי. אני מרגיש בחיים "חי -מת", אני "עומד" במקום מזה 13 שנים, לא מצליח לעבוד ולתפקד בצורה תקינה. מה הדין שלי לעניין חיוב בתפילה, פטור?/חייב?. ובבקשה להוסיף מקור תומך בתשובה ,)העניין שאני מנסה להבין האם אפשר להקביל דין אדם הנוטל כדורים חזקים (אף מומחה ברפואה מודה), ואשר הם שקולים כאילו זה האדם שותה כל יום 3 בקבוקים של וודקה! (משקה חריף), וזאת להוציא שאסור לו "כדין שיכור"/ חוסר כוונה הלב , הואיל והטיפול הכימי משבש את יכולתו להתרכז/לרצות באמת!/ חוסר הנאה/ יכולת להתכוון, המילים בתפילה יוצאות בלי חיבור רגשי ותחושה, אלא בתחושה העצמית "כסתם מילים" תודה.
שלום
ציוותה התורה לכהנים, שלא יכנסו שתויי יין לעבודת בית המקדש (ויקרא י, ח-יא).
ומזה למדו חכמים שאסור לשתוי ושיכור להתפלל.
שתוי הוא מי שהושפע מעט מהאלכוהול, וקצת קשה לו להתרכז ולמקד את מחשבתו, אבל עדיין הוא מסוגל לדבר לפני המלך. ושיכור הוא מי ששתה הרבה, עד שאינו יכול לדבר כראוי לפני המלך.
בדיעבד, שתוי שהתפלל, כיוון שהיה יכול לדבר לפני המלך – יצא ידי תפילתו.
ולדעת הרמ"א, כיוון שבמשך הדורות נתמעטה הכוונה בתפילה, אין לדקדק כל כך בזה, וגם מי שנעשה מעט שתוי רשאי להתפלל, ובמיוחד כאשר הוא מתפלל בעזרת סידור, שאין לחשוש שמא יתבלבל בתפילתו. ונוהגים לסמוך על דעתו כשזמן התפילה עומד לעבור (מ"ב צט, ג, ויז; וע' כה"ח כב).
לכן במקרה שלך שישנה מציאות קבועה של חוסר ריכוז נראה שהדין תלוי ביכולת שלך לעמוד מול הקב"ה בתפילה. המדד לכך הוא אם אתה מסוגל לדבר עם ראש הממשלה ולהבין את פרוש המילים של התפילה
מתוך הסידור שאז אתה חייב בתפילה, ואם לא אז אתה פטור .
רפואה שלימה
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2015-07-30 07:37:09
ללא נושא
שלום רב, אני מעוניין להתגייס לצה"ל (אני שואף להתגייס למודיעין), אך אני מתלבט בין שני מסלולים: 1. מסלול של ישיבת הסדר 2. מסלול של דחיית גיוס (שנתיים למשל) ולימוד בישיבה גבוהה, ואז לעשות שירות רגיל בצה"ל (3 שנים) איזה מסלול עדיף יותר? אם אני בוחר במסלול השני, אלו קשיים מבחינה דתית יכולים להיות לי בצבא?
שלום
אני לא יודע,
לא שרתתי במודיעין ובכל ממקרה זה גוף גדול ומקום אחד שונה מחברו
החשש הכללי הוא להיות מושפע מהתרבות המערבית החילונית ודחיית הלימודים הגבוהים או הנישואין
לייעוץ בעניינים אלו אתה צריך לדבר עם מי שמכיר אותך, ולא דרך האינטרנט.
ברכה והצלחה
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2015-07-29 20:09:50
ללא נושא
לכבוד הרב ראיתי שכת"ר כתב כדלהלן: השנה, שיום הצום נדחה לי' באב, מנהגי האבלות אינם נמשכים במוצאי הצום, ומותר מיד לאחר הצום להתרחץ במים חמים ולכבס בגדים וללבוש בגדים מכובסים. ולגבי אכילת בשר ושתיית יין בליל מוצאי הצום, המחמיר תבוא עליו ברכה והרוצה להקל רשאי. אינני מבין איך אפשר לכתוב שהרוצה להקל רשאי. עיינתי בפניני הלכה וראיתי שזו דעתו של רח"ו ובכל זאת מאחר שפסקו בשו"ע וכל שאר ספרי הלכה (חיי אדם, ערוך השלחן וכו') שאין לאכול בשר במוצאי הצום כשהצום נדחה איך אפשר לדחות דעה זו שנתקבלה בכל ישראל בגלל שיטת רח"ו שלא נזכרה בספרי הפוסקים המקובלים? תודה רבה
שלום
ראשית אם כך כתוב – אז זה אומר שאפשר לכתוב – במילים אחרות לא פונים לרבנים בסגנוןן "איך אפשר לכתוב" אלא "לכאורה כך וכך…"
בפרט שאם הייתה פותח ספרים היית מוצא תשובה. בעיתון ישנה מגבלת מילים ולא כל המקורות מופיעים –
כך כתוב בספר https://yhb.org.il/05-10-20/
"כאשר תשעה באב חל בשבת והצום נדחה ליום ראשון שהוא י' באב, מנהגי האבלות אינם נמשכים במוצאי הצום, ומיד לאחר צאת הכוכבים מותר להסתפר, לכבס ולרחוץ בחמים. אמנם לדעת רבים יש להימנע בערב מאכילת בשר ושתיית יין, שהואיל והיו באותו היום בצום אין ראוי שמיד אחריו ישמחו בבשר ויין (רמ"א תקנח, א, מ"ב ד-ה; הרב אליהו הל' חגים כט, ט). ויש מקילים לאכול בשר ולשתות יין מיד אחר צאת הצום (ר"ח ויטאל, פר"ח, תורת המועדים יא, ח).".
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2015-07-26 02:54:55
ללא נושא
האם מותר לאשה אחרי לידה קיסרית בתוך 24 חודשים אחרי הלידה שלוקחת גלולות נגד הריון בגלל הקיסרי לקחת גלולה שיש בה טעם שהיא צריכה לקחת כל יום באותה השעה בדיוק את הגלולה בצום ט' באב דחוי שהוא בעצם י' באב
מותר
מעוברות ומיניקות שחשות חלשות במקצת או שיש להן מיחוש מסוים, אף שאינן חולות – פטורות מצום שנדחה (באו"ה תקנט, ט, 'ואינו'; כה"ח עה).
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2015-07-19 19:31:53
ללא נושא
האם מותר להשרות ירק עם סבון בשבת (משום ברירה) ?
שלום
מותר מפני שהם דבוקים לעלים ולא מעורבים.
מקורות: הורה רשז"א (שו"ש שיט ח, ב, שש"כ ג, מ), שאם מצא תולעת גדולה על עלה חסה, מותר להסירה, מפני שהיא עומדת בפני עצמה. ואם מצא חרקים קטנים, אסור להוציאם לבדם, אלא יוציאם עם מעט מהעלה. ובאר שהחילוק הוא בין אם אפשר להסיר את התולעת בשטיפה (ואולי גם בנשיפה) לבין אם דבוקה יותר, שאז היא נחשבת מעורבת. ע"כ. לעומת זאת כתב ברבבות אפרים (ח"ו קצד, ד), שמותר להוציא את התולעים גם על ידי שרייה במים, ואין בזה איסור בורר כי הם עומדים בפני עצמם "והוי ליה כנוצה שמסירה מהבגד". וכך נראה יותר.
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2015-07-15 10:02:04
ללא נושא
שלום כבוד הרב, אני רוצה לשאול האם מותר לשמוע שרים עד ר"ח אב
שלום להלן תשובה מספר פניני הלכה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א ולהרחבה עין בספר באתר ישיבת הר ברכה
https://yhb.org.il/05-08-04/
יש לחלק את השירים לשלושה חלקים. האחד הוא שירי שמחה, כדוגמת שירי חתונה. השני, שירים שאין בהם לא שמחה מיוחדת ולא עצב מיוחד, ובכללם רוב השירים כיום, וכן רוב היצירות הקלאסיות. השלישי, שירים עצובים כדוגמת שירי אבל על אדם שמת או על החורבן.
מתחילת שלושת השבועות, יש להימנע משמיעת החלק הראשון, והוא שירי שמחה. ומראש חודש אב, יש להימנע גם משמיעת החלק השני האמצעי, ורק את החלק השלישי הכולל שירים עצובים מותר לשמוע. עוד נראה, שכאשר שומעים מוזיקה בקול רם, גם כאשר היא סתמית, העצמה נותנת לשיר חגיגיות, והרי הוא נעשה כשיר של שמחה. לכן גם שירים שמותר לשמוע בשלושת השבועות, אסור לשמוע בקול רם.
עוד נראה, שאסור להשתתף בקונצרט של מוזיקה עצובה (רקוויאם) בשלושת השבועות, ואף שזו מוזיקה של אבל, מכל מקום הקונצרט הוא אירוע חגיגי ומשמח, עובדה שרגילים להתלבש לקראתו בחגיגיות. אולם כאשר מקיימים אירוע תרבותי, נראה שמותר להשמיע בו נגינה עצובה לזכר ירושלים, ואפילו בתשעת הימים (עפ"י שבת קנא, א).
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2015-07-12 19:02:37
ללא נושא
איך אפשר לכוון בתפילה? בעצם ,מה זה כוונה בתפילה? ז"א, ברור שאני מקשיב ומאמין בכל מילה שאני אומר בתפילה, אבל עדיין תפילתי יבשה ואני פשוט לא מרגיש מקושר לה' ?
שלום
להלן תשובה לשאלתך מספר פניני הלכה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א ועיין בספר באתר ישיבת הר ברכה
https://yhb.org.il/02-01-08/
תפילה היא עבודה שבלב, לפיכך עיקרה תלוי בכוונה. "וכך היו עושים חסידים ואנשי מעשה, שהיו מתבודדים ומכוונים בתפילתם עד שהיו מגיעים להתפשטות הגשמיות, ולהתגברות כח השכלי, עד שהיו מגיעים קרוב למעלת הנבואה. ואם תבוא לו מחשבה אחרת בתוך התפילה, ישתוק עד שתתבטל המחשבה" (שו"ע או"ח צח, א). שתי כוונות ישנן בתפילה: האחת כללית, שיכוון המתפלל שהוא עומד לפני מלך מלכי המלכים ויתמלא ביראה ואהבה; והשניה פרטית, שיכוון ליבו למה שהוא אומר בפיו.
להלכה, כל שכיוון ליבו בפסוק ראשון של שמע ובברכה ראשונה של שמונה עשרה, אף שאת שאר התפילה אמר בלא כוונה – יצא ידי חובתו (שו"ע או"ח סג, ד; קא, א; ולהלן טו, ו; יז, ט).
ויש לדעת כי בני האדם שונים בטבעם זה מזה, יש שקל להם להתרכז, ולמרות שאומרים את אותו הנוסח בכל יום, קל להם לעקוב אחר המילים ולכוון בהם. ויש שמטבעם קשה להם מאוד להתרכז, וככל שמדובר בנושא שמוכר להם יותר, כך קשיי הריכוז גוברים, ואף שהם מנסים לכוון, מחשבתם נודדת מעניין לעניין. הנה התאמצו לכוון בברכת "אבות", ומחשבתם פרחה, ולפתע הם בברכת "סלח לנו". שוב ניסו להתרכז במשך ברכה וחצי, והנה מחשבתם נדדה, ופתאום הם מוצאים עצמם כורעים ב'מודים'.
וכבר היו אמוראים שהתאוננו על הקושי לכוון בתפילה, כמובא בירושלמי (ברכות פ"ב ה"ד), שאמר רבי חייא על עצמו, שמעולם לא הצליח לכוון בכל התפילה. ופעם כשניסה להתרכז בכל התפילה, התחיל להרהר באמצעיתה, מי יותר חשוב לפני המלך, שר פלוני או אלמוני. ושמואל אמר: אני מניתי אפרוחים בתפילה. ורבי בון בר חייא אמר: אני מניתי בתפילה את שורות הבניין. ורבי מתניה אמר: אני מחזיק טובה לראשי, שגם כשאינני שם לב למה שאני אומר, הוא יודע מעצמו לכרוע ב'מודים'. ובפירוש 'פני-משה' באר, שהיו טרודים בלימוד התורה ולכן התקשו לכוון. מכל מקום למדנו שקשה לכוון מתחילת התפילה ועד סופה, ואף שעלינו להתאמץ לכוון ככל יכולתנו, אל יפול האדם ברוחו, כשרואה שאינו מכוון כראוי. ואף אם חלם ברוב התפילה, לא יתייאש אלא יכוון במה שנותר.
ולא יאמר אדם, אם אינני מכוון מוטב אולי שלא אתפלל. מפני שבעצם זה שבא לעמוד לפני ה' בתפילה, כבר הביע את הדבר העמוק ביותר, את עצם רצונו להיות קשור לה', ולהתפלל לפניו. וכל אדם נמדד לפי אופיו, ולעיתים מעלתו של מי שקשה לו להתרכז, ולמרות זאת התאמץ והצליח לכוון במספר ברכות, גבוהה ממעלתו של מי שמצליח בקלות לכוון בכל התפילה. בנוסף לכך, אלו שקל להם להתרכז בתפילה השגרתית, בדרך כלל גם בימים המיוחדים או כאשר מתרחשת עליהם צרה, ממשיכים בתפילתם בלא התלהבות מיוחדת במינה. ולעומתם, דווקא אלו שקשה להם להתרכז בנוסח השגרתי, בשעות מיוחדות, הם מצליחים להתעלות למדרגות גבוהות יותר של כוונה.
בשם האר"י הקדוש אמרו, שהכוונה היא כנפיים, שעל ידה התפילה עולה ומתקבלת. וכשהתפלל אדם בלא כוונה, הרי שאין לתפילה כנפיים לעלות, והיא ממתינה עד אשר יתפלל בכוונה. וכשיתפלל בכוונה, יחד עם אותה תפילה יעלו לפני ה' יתברך כל התפילות שאמר בלא כוונה. והטעם לכך ברור, הרי בעצם זה שאדם בא להתפלל הביע את רצונו להתקשר לה' ולשבחו ולבקש ממנו את צרכיו, אלא שלא הצליח לכוון, וכאשר כיוון, פתח את השער לכל תפילותיו לעלות.
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2015-07-07 09:16:33
ללא נושא
ב"ה האם מותר לעשות קבלת שבת מוסיקלית בשלושת השבועות?
אם כך רגילים, וינגנו מנגינות כיסופים ולא מנגינות שמחה, נלענ"ד שעד תשעת הימים מותר.
שיש לחלק בין ניגונים של שמחה לניגונים רגילים. שרק ניגונים של שמחה ראוי לאסור בימים אלו, אבל ניגונים רגילים, וקל וחומר ניגונים עצובים, אין לאסור בשלושת השבועות. וכן למדנו (שבת קנא, א) שבעת ההלוויה עצמה נהגו להביא חלילים ולנגן בהם כדי לעורר צער ובכי על הנפטר, והיה זה בכלל מצוות לוויית המת. מכאן שאין איסור גורף על שמיעת כלי זמר, אלא האיסור בימי אבלות הוא לשמוע ניגונים של שמחה. וביום שישי אחר חצות ובמוצאי שבת, יש צד נוסף שקדושת השבת ושמחתה חופפת על זמנים אלו, שאין אומרים תחנון בערב שבת, ולובשים בגדי שבת במוצאי שבת.
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2015-07-06 10:19:41
ללא נושא
שלום כבוד הרב, ראיתי בספר ברכת ה' שלכל הדעות אדם רשאי לברך כדעת מרן אפילו שיש מחלוקת בברכה ואין מוחים בידו מכח קבלת הוראות מרן, ומקורו מהחיד"א. ורק לכתחילה מורים לו שסב"ל. ויתרה מזו בספר הנ"ל ציין אפילו כמה שיטות שסוברות שלא אומרים סב"ל נגד מרן. אך לא פסק כן. ושאלתי, אם אפשר לכל הפחות לסמוך על זה ולברך כדעת מרן לכתחילה בשבת קודש כדי להשלים למאה ברכות. כי ראיתי שיש אפילו סוברים שמותר לגרום ברכה שאינה צריכה כדי להשלים מאה ברכות בשבת, ולכאורה כל שכן שיהיה מותר לברך בשבת כדעת מרן. מה דעתו של כבוד הרב?
אנא מלאו את התשובה
שלום
בשו"ע נתן עצות אחרות כיצד להשלים למאה ברכות ואין צורך להגיע לברכה שאינה צריכה.
ומכל מקום ברכה שאינה צריכה קלה יותר מסב"ל שהרי בתערובת שדינה מסופק מורים לחלק את המאכל ולברך על כל חלק בנפרד, על אף שבכך מרבים בברכה שאינה צריכה, מפני שסב"ל חמור יותר.
והיסוד הוא שכאשר יש צורך בהוספת ברכה היא לא נחשבת ברכה שאינה צריכה וממילא אין איסור .
לעומת זאת הצורך במאה ברכות לא מבטל את הספק בברכה. ולכן גם לצורך השלמת ברכות נראה שאסור.
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2015-06-22 04:59:58
ללא נושא
שלום. האם על אחד מהאנשים הבאים חל איסור עלייה לתורה / להחזיק ספר תורה הן בימי שני,חמישי והן בשבתות וחגים : – אדם עם שיער ארוך/"קוקו". – אדם עם מכנס קצר או חולצה קצרה. – אדם עם הנועל סנדלים. – אדם עם עגיל/ים ו/או טבעות. – אדם המחלל שבת.
שלום
על הראשונים אין איסור אלא עניין של כבוד הציבור, ובמקום שכך מקובל אין איסור
לגבי מחלל שבת כתב הרב וואזנר בשו"ת שבט הלוי שאשור שנאמר "ולרשע אמר ה' מה לך לספר חוקי"
וכך המנהג המקובל למכבד אותם בדברים אחרים כגון בהוצאת ספר תורה פתיחת הארון וכדומה.
אלא שגדול כבוד הבריות ולכן כשמדובר בתינוקות שנשבו או באנשים מסורתיים שהם בשלבי התקרבות לשמירת תורה ומצוות והם ממש מעוניינים לעלות לתורה וכגון נערי בר מצווה וכדומה מקובל להקל.
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2015-06-18 18:02:59
ללא נושא
כבוד הרב שלום, דווח בתקשורת שהרב ריסקין מפעיל בית הדין לגיור פרטי/ עצמאי ביחד עם הרב חיים אמסלם והרב אורן דובדבני (http://www.srugim.co.il/116401-%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%A9%D7%9C%D7%9E%D7%94-%D7%A8%D7%A1%D7%A7%D7%99%D7%9F-%D7%9E%D7%A4%D7%A2%D7%99%D7%9C-%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%93%D7%99%D7%9F-%D7%A2%D7%A6%D7%9E%D7%90%D7%99-%D7%9C%D7%92%D7%99%D7%95?di=1) במידה והדיווח נכון, האם אלה שהתגיירו בבית הדין שלהם נחשבים יהודים על פי ההלכה?
שלום
כן. מפני שבדיעבד בג' הדיוטות.
ק"ו כשמדובר בתלמידי חכמים חשובים
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2015-06-09 08:10:07
ללא נושא
האם צריך כהן להפריש מעשר כספים ממה שמקבל כסף עבור פדיון הבן?
שלום
כן . מפרישים מכל הכנסה
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2015-06-03 08:45:59


