חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
אפליקציית תפילאור
הורדתי לא מזמן את אפליקציית ״תפילאור״ שמציגה דפים מקוריים של הסידור ורציתי לשאול אם יש עדיפות להתפלל באפליקציה זו מאשר בשאר האפליקציות של סידורים שרק מציגים טקסט ארוך של התפילה?
אין עדיפות. הכי טוב להתפלל מתוך סידור ולא מתוך הפלאפון.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-16 15:26:57
שתיית אלכוהול מעורבת
שלום, רציתי לדעת איך ההלכה מתייחסת לשתיית אלכוהול מעורבת של נשים וגברים, האם יש מקרים שבהם זה מותר, או שיש איסור גורף, או היתר גורף?
מותר רק בסעודה מכובדת כגון כשמזמינים אורחים לסעודת שבת ולא מגזימים בשתיה.
דין זה מובא בפניני הלכה כשרות סוף פרק כט. אפשר לקרוא מתוך ספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה.
אביא לך את הדברים בתמצות מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOorvXJh77tw_diIx7wSWAJ1-lc22zuFgNyIA2DcmvAK2JcLSZZP9)
איסור שתייה בקלות ראש
כד. השפעתו של האלכוהול רבה, ולכן הורו חכמים לאחר חורבן בית המקדש שהמתקבצים לשם שתיית יין או משקה אלכוהולי, לא יעשו זאת יחד עם מוזיקה או שירי חול, שאז השתייה עלולה להביא לידי קלות ראש. אבל במסגרת סעודה מכובדת, מותר לשתות ולשיר או לשמוע כלי זמר, וכן הדבר מותר כאשר מתקבצים לשם שמחה של מצווה, שאז האלכוהול מביא לשמחה הראויה והטובה.
כה. גם כאשר אין מוזיקה או שירים, אין לשתות משקה אלכוהולי מתוך קלות ראש או בחברה של קלי דעת. לפיכך, אין לשתות במועדונים ובמסיבות חברים באווירה חילונית, שהנגרר אחרי שתייה כזו עלול להתרחק מתורה ומצוות ולהגיע לידי עבירה.
כו. עדיף להימנע מלהשתתף באירוע חילוני שמתנהל באווירה של קלות ראש, גם אם אין בו דברים אסורים. ואם אין אפשרות להימנע מכך, לכל הפחות יש להקפיד שלא לשתות שם משקאות אלכוהוליים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-16 11:37:18
הלכה
שלום כבוד הרב : לדעת הרמבם השמיט היין במשלוח מנות. איך יכוליות שכמעט רוב הפוסקים כותבים שלהידור נותנים שני מיני אוכלים. מה הקשר להידור לפי פשט הגמרא ולדעת הרמבם לא יוצא ידי חובה בה. אני הייתי כותב כמו שכותב הרב ציון אבא שאול " כדי שלא להיכנס למחלוקת נותנים שני מיני מאכלים " ולא מתוך הידור . מה חושב הרב לשאלתי ?
הלכה למעשה כפי שמבואר בפניני הלכה, לדעת רוב הפוסקים ניתן לתת מאכל ומשקה מכובד, ומכיוון שבדרך כלל נותנים יותר ממשלוח מנות אחד, כדאי להדר ובמשלוח אחד לתת שני מינים אוכלין כדי לחשוש לדעת הסוברים שלא יוצאים במשקה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-16 07:20:37
נטילת ידיים
שלום רב. א. כאשר אני נוטל ידיים ברביעית מים ויותר, מדוע מובא בהלכה כי יש עניין ליטול פעמיים כל יד – הרי כשיש רביעית זה כולל הן את צד הנקיות שבנטילה והן את צד טהרת הידיים – מה עניין הוספת עוד רביעית לכל יד? ב. הקצשו"ע מביא כי יש להגביה את הידיים לצידי הראש. מהיכן הוא מביא זאת – השו"ע מדבר על הגבהת האצבעות או הגבהת הידיים, אך לאו דווקא לצידי הראש? ג. כמו כן הקצשו"ע מביא שבאם נוטלים את הידיים פעמיים על כל יד, יש לשפשף אותם אחרי הנטילה הראשונה ואז ליטול את הנטילה השנייה. אך מהרמ'א והנו'כ נראה כי מדובר על שפשוף הידיים אחר הנטילה השנייה הידיים?
כל התשובות לשאלותיך נמצאות בפניני הלכה ברכות פרק ב' העוסק בהלכות נטילת ידיים לסעודה. אם אין לך את הספר, אפשר לקרוא ממנו דרך האתר של פניני הלכה.
- אכן מצד הדין סגי בנטילה אחת של רביעית על כל יד, אבל משני סיבות נוהגים פעמיים: 1. שמא לא יטול ברביעית. 2. לחשוש לדעת הראב"ד שגם כשנוטל ב'רביעית' עדיין המים שעל היד נותרים טמאים, ולכן לדעתו צריך ליטול פעם שנייה.
- זה על פי הסוד, אין צורך בזה לפי ההלכה, ובאמת כפי שמבואר בפניני הלכה מעיקר הדין מי שנוטל ברביעית אינו צריך כלל להגביה את ידיו.
- אכן כדבריך את השפשוף עושים לאחר הנטילה ולפני הניגוב. מעיקר הדין אין צורך כיום לשפשף את הידיים, שכן נראה שהוא נועד כדי לנקות את הידיים מלכלוך שאינו חוצץ בנטילה, אבל כיום בדרך כלל הידיים נקיות לגמרי גם לפני הנטילה (לא נראה שהשפשוף נועד להעביר את המים לכל מקום ביד, שהרי בנטילה עצמה חובה שהמים יגיעו לכל מקום, ולכן צ"ל כנ"ל).
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOorvXJh77tw_diIx7wSWAJ1-lc22zuFgNyIA2DcmvAK2JcLSZZP9
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-15 22:08:50
שאלה על שיעורים להפרשת חלה
שלום, האם צריך להפריש חלה מהצירוף הזה (אני מכין מזה לחמניות)? 774 גרם קמח לבן 289 גרם קמח מלא 93 גרם שיבולת שועל 6 גרם לתת שעורה תודה רבה!
זה יוצא 1,132 , ומכמות כזו אין צורך להפריש חלה אלא אם כן לפחות רובה משיבולת שועל.
שיעור החיוב בחלה
ט. שיעור הקמח החייב בהפרשת חלה, הוא נפח של 43.2 ביצים (ביצה – 50 סמ"ק). החשבון הוא של הקמח לפני שלשו אותו עם מים ובלא תוספת תבלינים. כדי לדייק בשיעור הקמח, יש למדוד אותו בכלי שיש בו סימוני נפח, וכל שיש בו לפחות שיעור נפח של 2.160 ליטר – יפריש, ואם פחות – לא יפריש (לכתחילה טוב שיהיה 2.200 ליטר).
י. כשאין אפשרות לחשב לפי נפח, מחשבים לפי משקל, אבל כיוון שמדובר בהערכה שתלויה במידת דחיסות הקמח, יש בה ספק, שכן פעמים שקמח בנפח החייב בחלה שוקל יותר ופעמים פחות. לפיכך יש צורך לקבוע שני שיעורים, האחד לחובת הפרשה מספק בלא ברכה, והשני לחובת הפרשה עם ברכה. וכיוון שיש שוני בין סוגי הקמחים, יש צורך לקבוע שיעור לכל קמח:
חיטה מלא | חיטה לבן וכוסמין | שיפון | שיבולת שועל ושעורה | |
עם ברכה | 1.650 | 1.550 | 1.350 | 1.200 |
בלי ברכה | 1.450 | 1.250 | 1.150 | 1.050 |
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOorvXJh77tw_diIx7wSWAJ1-lc22zuFgNyIA2DcmvAK2JcLSZZP9
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-14 06:31:02
פורס מפה ומקדש
שלום כבוד הרב, שאלתי היא מצד זה שברכת המזון תיאמר בשבת ואז האם אומרים שהולכים בתר תחילת סעודה ואז לא אומר על הניסים או כיוון שברכת המזון נאמרת בשבת אז אומר על הניסים כיוון שירושלמי אומר בשבת על הניסים ? בערבית של ליל שבת כן אומר על הניסים.
אם אוכל כזית לחם אחר צאת הכוכבים אומר על הניסים, כמו הדין של מי שהתחיל לאכול ביום רגיל לפני השקיעה וסיים אחר צאת הכוכבים של ראש חודש.
קיצור פניני הלכה פרק ד:
ו. התחיל או סיים את הסעודה בזמן שהיה צריך להוסיף דבר בברכת המזון, צריך להוסיפו. לכן מי שהתחיל לאכול סעודה שלישית בשבת וסיימה לאחר צאת הכוכבים, כיוון שאכל 'כזית' לחם בשבת, אומר בברכת המזון 'רצה', אלא אם כן התפלל ערבית לפני הברכה. וכן מי שהתחיל סעודתו ביום רגיל והמשיך לאכול אחר צאת הכוכבים ביום שהוא ראש חודש, אם אכל 'כזית' לחם לאחר צאת הכוכבים, אומר בברכת המזון 'יעלה ויבוא'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-14 05:40:35
תענית אסתר
האם מותר להתקלח בתענית אסתר
כן
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-12 22:46:29
[email protected]
שלום וברכה, בחג פורים הבא עלינו לטובה השנה הוא משולש. לכן רציתי לדעת האם גם ביום שבת הקרוב אומרים בטבריה על הניסים, ומה לגבי שאר הערים? תודה רבה!!
אין הבדל בין שנה זו לשאר השנים.
א. ירושלים היא העיר היחידה כיום שמקיימים בה את מצוות הפורים ביום ט"ו בלבד, משום שרק לגביה נותרה מסורת ברורה שהיתה מוקפת חומה בימות יהושע בן נון. כך הוא דינם של כל השכונות של ירושלים, כולל שכונת הר נוף ורמות, ואף מבשרת ירושלים, שכולן נגררות אחר ירושלים העתיקה.
ב. הערים שיש לגביהן ספק האם היו מוקפות חומה בימות יהושע בן נון, הן: טבריה, חברון, שכם, יפו, לוד, עזה, צפת, עכו, חיפה. ויש שהוסיפו את בית שאן, יריחו, באר שבע, רמלה, צור, צידון, דמשק, איזמיר ובגדד.
למעשה, ברוב המקומות המסופקים נוהגים לקיים את מצוות הפורים בי"ד בלבד. ורק במקומות שהספק לגביהם חזק יותר, כמו טבריה וחברון, רבים נוהגים לקרוא את המגילה גם בט"ו, ויש מהדרים לקיים גם את שאר מצוות הפורים בט"ו. אמנם הסמוכים למקומות אלו, מקיימים את פורים רק בי"ד כשאר העולם.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-12 08:00:18
משלוח מנות
האם אפשר למסור את משלוח המנות בתענית אסתר. ולהתנות עם המקבל שיזכה בו בפורים
אם משלוח מנות אחד מתקיים ביום הפורים עצמו, אזי בו יוצאים ידי חובה, ואם כן אין שום מניעה לעשות כפי שצויין. אבל אם זה המשלוח היחיד שבו יוצאים ידי חובה, אזי הנכון הוא לתת למישהו אחר שיביא למי שאתם רוצים לתת ביום הפורים עצמו. ורק אם אין אפשרות אחרת, בלית ברירה אפשר להקל.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-12 05:40:46
מצלמות אבטחה בבנין מגורים בשבת
ערב טוב, – האם מותר לשכור או לקנות דירה בבנין מגורים שמותקנות בו מצלמות אבטחה ? – בבנין שאני גר בו אין מצלמות, כיצד יש לנהוג בשבת אם הדיירים יחליטו להתקין מצלמות ? תזכו למצוות.
- כן
- מותר. לכל ישיבה היום יש מצלמות הבטחה, כולל בישבתינו הקדושה.
הדברים מבוארים בפניני הלכה שבת פרק יז. אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
פעילות חיישנים ברשות הרבים ובביתיח. מותר לעבור בשער שמותקנת בו מערכת לגילוי מתכות, וכן במקום שמותקנת בו מצלמה או חיישנים שקולטים את תנועות העוברים ואף נדלקת נורה קטנה, מפני שההולך שם לא מתכוון לגרום לפעילות החשמלית ואין לו הנאה ממנה. אמנם כאשר הדבר בולט, כגון כשעובר במקום שנדלק פנס, אף שאין לו כל עניין באור זה, מפני כבוד השבת עדיף ללכת בדרך אחרת. ואם הפנס מותקן בשביל הגישה לביתו, אם אין אפשרות אחרת להיכנס לבית, יעבור שם בזחילה, ואם האור נדלק, יעצום את עיניו באופן שרואה מעט רק כדי לא להיכשל בדרכו.
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOorvXJh77tw_diIx7wSWAJ1-lc22zuFgNyIA2DcmvAK2JcLSZZP9
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-11 18:08:41
פורים
שלום וברכה לגבי הערים שיש בהם ספק ומחמירים לקרוא מגילה ללא ברכה ב ט"ו מה דינם השנה?
קוראים ב י"ד בלבד
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-10 11:50:09
תענית אסתר
שלום כבוד הרב מצא, למדתי בספר קיצור פניני הלכה, כי מי שקשה שלו, עשוי להיות פטור מצום תענית אסתר. האם תוכל לכתוב לי אם הבנתי נכון, ולהרחיב על נושא זה? למה הכוונה ״קשה לו״? האם הכוונה לחולה במחלה מייסרת שאינה כרוכה בסכנת חיים מידית? תודה רבה
"קשה לו" זו לא הגדרה נכונה. מי שקשה לו צריך לצום. כמו כן בוודאי לא מדובר על מחלה קשה שהרי חולה פטור גם מהצומות הקלים שתקנו חכמים. אלא מדובר על בין קשה לו לבין חולה, ולכן כתוב "מצטער מאוד".
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-10 11:31:52
הדרכת נוסע בשבת לכתובת
שלום הרב, רציתי לשאול, כאשר בשבת אדם המחלל שבת נוסע ומבקש ממני סיוע בהגעה אל כתובת מסוימת, האם מותר לי להדריך אותו? כיצד עליי להתנהג במקרה כזה? תודה רבה!
פניני הלכה פרק כו –
ט – בין דתיים לחילוניים (לפני עיוור)
נצטווינו שלא להכשיל אדם בעבירה, שנאמר (ויקרא יט, יד): "וְלִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל" (רמב"ם רוצח יב, יד). ואם גם בלא הסיוע היה נכשל בעבירה, לדעת רבים, אין המסייע לו עובר באיסור תורה, אבל יש לו בזה איסור חכמים, שלא לסייע לעוברי עבירה. לפיכך, אסור לאדם לתת רשות לחילוני להשתמש בחפצים שלו כדוגמת מכונית ומחשב בשבת. וכן אסור להדריך יהודי שנוסע בשבת ועוצר כדי לשאול היאך הדרך למקום פלוני, וזאת למרות שבכך שלא ידריך אותו תארך נסיעתו. שתי סיבות לכך: האחת, שאסור לסייע בידי עובר עבירה. והשנייה, שאסור לדבר בשבת בענייני מלאכות האסורות (לעיל כב, ט). ונכון להתנצל בפניו שאיננו מדריכים אותו מפני שהדבר אסור בשבת.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-04 09:09:57
פורים
שלום וברכה, רציתי לשאול האם אפשר לצאת בפורים ידי חובת כוס יין גם ביין תירוש? ועוד שאלה האם אפשר לתת מתנות לאביונים כמה ימים לפני פורים או פורים בערב והעני ישתמש בהם בפורים, זה תופס?
מיץ ענבים בפורים? ודאי שלא, הרי כל העניין הוא השכרות, כמבואר בפניני הלכה. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):
יב. מיוחדת במינה היא מצוות השמחה בפורים, ולכן אמרו חכמים שחובה לשתות עד שישתכר. ואף שככלל השכרות מגונה, מכל מקום בפורים ששותים ושמחים בישועת ה', מתגלים הצדדים הטובים שבשתייה. עיקר המצווה מתקיימת ביום הפורים, אמנם יש מצווה להרבות קצת בשתייה גם בלילה. ניתן לשתות כל משקה משכר, אך עדיף לשתות יין, שעל ידו נעשה הנס.
יג. כמה צריך לשתות: יש אומרים שאף שאסור לאדם להשתכר באופן שאינו יודע מה קורה איתו, מכל מקום חייב כל אחד להשתכר עד שמתוך שמחת שתייתו אינו יכול לעמוד בפני מלך באופן מכובד. ויש אומרים שהחובה היא לשתות יותר מהרגיל עד שיהיה שתוי ושמח, אבל אין להגיע למדרגת שיכור שעלול להתנהג באופן שאינו מכובד. ולמעשה, כל אדם יבחר את הדרך שבה יוכל לשמוח יותר בשתייתו שמחה של מצווה.
מתנות לאביונים – לא ניתן לתת לעני עצמו לפני פורים, שמא ישתמש בהם לפני. אלא מה שניתן לעשות זה אחד משתיים: מי שאין לו אפשרות לתת לעני בפורים, יפריש בפורים את הכסף עבור מתנות לאביונים, ובכך קיים את המצווה. ויותר טוב שיתן אפילו לפני פורים למי שיכול לתת לעניים בפורים. וכך כתוב בספר הקיצור לפניני הלכה:
ט. שליחת המתנות לחבר ולאביון צריכה להתקיים דווקא ביום הפורים, ואם נתנם בליל פורים לא יצא. ומי שלא מצא אביונים, יפריש את מתנותיו ביום הפורים וישמרם עד שימצא אביונים, ובעצם הפרשתו קיים את המצווה. אבל משלוח מנות שייך דווקא ליום הפורים, ולכן אם אינו יכול לתת בעצמו, צריך לבקש ממישהו אחר שייתן בשמו. ואם יודע לפני פורים שלא יוכל לתת משלוח מנות או שחושש שלא ימצא אביונים, ייתנם לחברו או לגבאי צדקה לפני פורים, ויסכם עימם שיתנו את המתנות עבורו בפורים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-03 12:05:59
כשרות
שלום הרב, פלטה שנשפך עליה רוטב בשרי, ועבר זמן מאז ועכשיו הפלטה יבשה אך עדיין ניכר מעט כתם של הרוטב, אם אני מחמם חלה עליה אני יכול לאכול את החלה עם מאכלי חלב? והאם אני שם את החלה על נייר אפייה נקי זה משנה את הדין? תודה רבה!
אם הפלטה עבדה לאחר שניקית אותה, היא הוכשרה.
באופן כללי, בגלל שקורה לא מעט שנשפך על הפלטה רוטב, או שרוטב מלווה את תחתית הסיר שעליה, או שנופל עליה מאכל – אין להשתמש בה לבשרי וחלבי ללא נייר כסף מפריד. אתה יכול להחליט שכאשר אתה שם עליה בשרי אינך שם נייר כסף, וכאשר אתה חלבי או מאכל שאתה רוצה לאכול בסעודה חלבית, אתה שם אותה על נייר כסף שחתכת לפני שבת.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-27 19:42:54
חמץ
אשתי ואני מתכננים לעשות את חג הפסח אצל ההורים ולא להגיע לדירה שלנו כלל לאורך כל החג. כיצד עלינו להתכונן לקראת הפסח? האם אפשר למכור את החמץ שבדירה בכללותו או שיש לשרוף את החמץ ולנקות את הדירה על אף שלא נהיה בה?
עניין זה מבואר בפניני הלכה פסח פרק ד. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה.
אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):
הנוסע לכל הפסח ולא רוצה לבדוק את כל ביתו מחמץ, יכול להשכירו לגוי ולמכור את כל החמץ שבו, חוץ מחדר אחד שבו יקיים את חובת הבדיקה. וכשאפשר, טוב לבצע את המכירה לפני ליל י"ד.
לגבי מכירת חמץ גמור, העניין מבואר בפרק העוסק במכירת חמץ:
עיקר מכירת החמץ מיועדת לבעלי מפעלים, רשתות מזון וחנויות, כדי שלא להפסיד את השווקים בימים שאחר הפסח. וכן כל אדם רשאי לכתחילה למכור דבר שיש בו ספק חמץ, או חמץ גמור שיש לו הפסד גדול בביעורו. אבל עדיף שלא למכור מעט חמץ גמור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-27 17:00:12
מעשר כספים
שלום רציתי לשאול אם אדם שגר בשכירות ויש לו דירה אחרת והוא משלם מהשכרת הדירה שב בעלותו את השכירות שהוא משלם]או חלקה[ האם צריך לעשר והאם כסף שניתן צדקה לפדיון )לא לאדם פרטי ( ובפרט שזה ניתן לרפואת קרובי משפחה אבא אמא וכו) או אם זה פדיון לעצמו ולבני ביתו האם אפשר להחשיב חלק מהסכום כספי מעשר תודה אסף תהבלום
א. צריך לתת מעשר מהרווח שאתה מקבל מהשכירות לאחר ניקוי השכירות שאתה משלם.
ב. כסף של מעשר נחשב רק כסף שהולך לעניים או לישיבות, ובדיעבד גם עבור מצוות אחרות, אבל לא לרפואה של אנשים שיש להם כסף.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-27 12:56:23
שבת בחו"ל וקשר דיגיטלי לארץ
שלום הרב, כתוצאה מצרכי עבודה אני נדרש לשהות בארה"ב לא מעט שבתות במשך השנה. כידוע יש פער של 7 שעות בין הארצות, כך שליל שבת בישראל הוא עדיין יום שישי בארה"ב. ההיעדרות מהבית קשה כמובן לאשתי ולילדי ופוגעת באווירת השבת. כיום עם התרבות המצלמות ושיפור הטכנולוגיה ניתן ליצור מצב שבו "משתתפים" דיגיטלית בחיי הבית באמצעות מצלמה ומיקרופון בכל ימות השבוע. השאלות הן האם מותר בדרך זו או אחרת ליצור "השתתפות" כזו גם בליל שבת? כלומר, האם אני בחו"ל יכול לצפות ולשמוע את השבת שנעשית בבית? הידיעה של הבית שאני עושה זאת, מצד אחד נתפסת כחילול השבת, אך מצד שני משרה אווירה של נוכחות שלי כאב המשפחה. בנוסף לכך, האם יש איזה אופן הלכתי שמאפשר למשפחה לשמוע ו/או לראות אותי בשבת, כאשר כל המכשירים כמובן דולקים קודם לכן? תודה רבה
חכמינו 'סגרו את הפינה' של כל האפשרויות הללו בקובעם את איסור 'עובדין דחול' כדי שצביון השבת יישמר כראוי. ואמנם ישנם מקרים שלכאורה נדמה שהיו צריכים להיות מותרים מפני שהם נראים כסותרים עקרון אחר, אבל על זה אמרו את הכלל 'לא פלוג רבנן', כלומר חכמים לא חילקו בדבריהם אלא אמרו עקרון כולל גם אם פעמים שהוא יסתור עקרון אחר. לטווח קצר נדמה שהעקרון הפרטי שהתבלט כעת גורם לגריעותא, אבל לטווח ארוך העקרון הכללי הוא הנכון. ובמקרה הנכחי, בוודאי ש'קובינות' הלכתיות, גם אם יש מי שמוכן להקל בהן (לא מכיר מישהו כזה, אבל היום הכל יכול להיות…), פוגעות לטווח ארוך ביחס הנכון לדברי חכמים. על כן הדבר הנכון הוא למצוא את הדרך לשמור על קשר במשך השבוע, ולקדש את השבת כראוי.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-26 07:14:52
מאכל אחד ב"גרסאות" שונות
שלום כבוד הרב, אם רגילים להחשיב מאכל מסויים (יוגורט למשל) כמנה עיקרית (בארוחת בוקר) וכקינוח (בארוחת ערב). האם הברכה הראשונה עליו משתנה בהתאם ? כלומר בבוקר הוא ייפטר על ידי הלחם ובערב למרות הלחם נברך עליו שהכול כמו כל קינוח מוצק.
נכון, ובלבד שאכן הוא הוא קינוח, כלומר היתה שביעה והוא לא בא להשלימה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-25 16:46:41
עשה לך רב
שלום כבוד הרב, האם מעיקר הדין מותר שיהיה לאדם רב אחד בתחום מסוים ורב אחר בתחום אחר ? המדובר הוא בהלכות פסוקות.
בוודאי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-25 10:46:18