חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
ברכה
בס"ד שלום וברכה, מה מברכים על מאכל העשוי משיבולת שועל עבה. מדובר בעוגיות שפתיתי השיבולת שועל דבוקים אחד לשני על ידי חומרים אחרים כדוגמת דבש וחמאת בוטנים ולא על ידי רטיבות השיבולת שועל הגורמת לפתיתים להיות דביקים. האם אדמה או מזונות? תודה
הברכה היא מזונות ועל המחיה.
הלכה זו מבוארת בפניני הלכה ברכות פרק ו. אביא לך את המסקנה למעשה כפי שהיא מובאת בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא השנה לאור (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOorvXJh77tw_diIx7wSWAJ1-lc22zuFgNyIA2DcmvAK2JcLSZZP9)
גרנולה, שלווה ופריכיות חיטה
כ. דרך חמשת מיני דגן לאוכלם כמאפה או תבשיל, אבל האוכל אותם חיים או קלויים או מבושלים מעט, מברך 'האדמה' ו'בורא נפשות', הואיל ולא אכלם כפי מעלתם. אבל אם הכינו מהם מאכל חשוב, כמו גרנולה, שלווה ופריכיות חיטה, כיוון שהם מוכנים כל צורכם ואנשים מחשיבים אותם כמאכל שאינו נחות ממיני דגן מבושלים ואפויים, ברכתם 'מזונות' ו'על המחיה'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-19 06:44:32
אישות – תביעה בפה
האם בזמן המצווה כשאנחנו כבר שוכבים, מותר לי לבקש מבעלי שייכנס אליי או שגם זה נקרא תביעה בפה שאסורה ועליי לחכות כשהוא יבקש מעצמו?
מותר לכתחילה, ואפילו מצווה מהתורה של 'ואהבת לרעך כמוך' אם הוא ישמח מזה שאת כל כך מעוניינת שייכנס.
האיסור של תביעה בפה הוא דווקא כאשר הדבר נעשה בדרך של גסות וניבול פה, כפי שמובא בפניני הלכה שמחת הבית וברכתו פרק ב (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-18 16:52:17
כשרות
בס״ד שלום כבוד הרב, אני מתגוררת עם בנות דתיות, וקיבלו מיקרוגל שלא השתמשו בו זמן מה ולא ידענו מה מצבו (בשרי או חלבי) ובנות התחילו לחמם בו ללא מכסה ולפעמים אחרי כמה זמן הניחו על הצלחת של המיקרו פיצה חלבית (במקרה של הפיצה ביקשתי שלפני שתחמם תעביר לצלחת חלבית אז המגע היה קר) או לחם וכו, מה שכן קנינו לא מזמן מכסה חלבי ומכסה בשרי ובנות השתמשו לפני הכשרה של המיקרו , האם המיקרו צריך הכשרה ? ומה הדין של הצלחת זכוכית והמכסים בשרי וחלבי ? תודה רבה ויום טוב.
המיקרוגל צריך הכשרה כפי שכתוב בספר בפניני הלכה.
וכך מובא בספר קיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d)
הכשרת מיקרוגל:
מנקים היטב, מגעילים את הצלחת בתוך סיר עם מים רותחים, ולאחר מכן מחזירים את הצלחת ומחממים בתוך המיקרוגל צלוחית עם מים וסבון למשך כעשר דקות על החום הגבוה.
השימוש במיקרוגל
הרוצה להשתמש באותו מיקרוגל למאכלים חלביים ובשריים, צריך להקפיד שהצלחת הקבועה של המיקרוגל תהיה נקיה לגמרי משאריות חלב או בשר, ואז יכול לחמם כל מאכל בתוך צלחת, ולכסותו בכלי ממינו (אפילו הכלי עם חורים). ניתן גם לקבוע שהמיקרוגל חלבי, ואזי רק כאשר מחממים בו מאכל בשרי או פרווה שרוצים לאוכלו עם בשר, צריך להקפיד שהצלחת הקבועה תהיה נקיה, ולהניחו בתוך צלחת מכוסה. וכך יעשה הנצרך להשתמש במיקרוגל שאינו כשר.
לא. בדיעבד כשחימם בלא כיסוי – המאכל כשר. אבל אם הצלחת הקבועה היתה מלוכלכת משאריות שומן בשר למשל, וחימם עליה מאכל בכלי חלבי – הכלי נאסר, ואם הוא מחרס או פלסטיק ואין במאכל הרותח שבו פי שישים מהשומן הבשרי – גם המאכל נאסר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-18 12:29:31
צניעות
שלום לכבוד הרב אני מתגורר באשקלון שכונה מעורבת חילונים, כיפות סרוגות וחרדים ביהכס המרכזי מנוהל ע"י גבאי כיפה סרוגה ,עתה עורכים בחירות ורוב המועמדים להנהלה חרדים אנחנו מקיימים בכל שבת תפילת ילדים בנים ובנות, ממוצע הגילים בערך 10 מספר הילדים כ50, מגיעים גם אבות חילונים עם הילדים שלהם מתפללים ברכות השחר קריאת שמע תהילים לחיילים וסיפור לשבת קבוצת החרדים רוצה לבטל לנו את התפילה בטענה של חוסר צניעות. יש קידוש ה' גדול בכך שילדים מכל המגזרים מגיעים חוץ מהחרדים כמובן. לחרדים יש אבות ובנים ותהילים לבנות האם כדי להילחם שתשאר התפילה?
אין סיבה שתפילת ילדים תהיה מעורבת, מה הבעיה לשים מחיצה בין המינים? מחיצה קלה ונעימה, לא כזו שלא רואים דרכה כלום. אם מגיע אב עם בתו, הוא ישב צמוד למחיצה, כך שבתו תהיה צמודה אליו מעבר למחיצה. בכל אופן, כיוון שמדובר על בית כנסת מרכזי, צריך להתייעץ עם רב המקום, הוא זה שצריך להכריע בדבר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-17 17:57:57
הטבלת מקצף חלב
שאלה על הטבלת מקצף חלב קניתי מכשיר כזה תוצרת חו"ל והטבלתי אותו ונתתי להתייבש, עבד בסדר, אחרי מס' חודשים הפסיק לעבוד בחנות אמרו שיש סימני רטיבות במגעים החשמליים למטה למרות שהקפדנו לא להרטיב. החליפו את המכשיר אך אני חושש להטביל אותו שוב אם הוא רגיש לרטיבות, האם אפשר להתיר ללא טבילה או עצה אחרת, פירוק והרכבה מחדש לא נראה מעשי וכן לא מכיר גוי שאוכל למכור לו.
אין צורך להטביל כלי חשמלי כפי שמבואר בפניני הלכה. אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d):
כה. כלי חשמלי אינו צריך טבילה. והרוצה לחשוש לדעת המחמירים, יטביל בלא ברכה כלי שבא במגע ישיר עם האוכל בעת שהוא ראוי לאכילה, כגון טוסטר וקומקום חשמלי, ובלבד שאין כמעט חשש שהכלי יתקלקל (וימתין שיתייבש לגמרי לפני הפעלתו). כאשר החלק שנוגע באוכל נעשה באופן שניתן להפרידו בקלות מהכלי, אם חלק זה עשוי מתכת או זכוכית, כגון סכיני בלנדר ומערבלי מיקסר – יש להטביל רק אותו בברכה.
לכן אם אינך יכול לפרק את החלק שמקציף ולהטביל רק אותו, הכלי פטור מטבילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-17 08:11:13
שבת
שלום וברכה! 1. פנה"ל: "הרוצה להכין תה או קפה שחור, צריך לעשות זאת בכלי שלישי, ובכלל זה גם אם מערים את המים החמים מכלי שני.." הגר"ע יוסף זצל התיר להכין קפה שחור ע"י שיערה ישירות מהמיחם מים כי "אין בישול אחר קליה". מדוע הרב לא התייחס לדין זה? (אציין שבאפלקציה לא מעודכן דין התה/קפה שמותר לעשות ע"י עירוי מכלי שני ולאו דווקא בשלישי) 2. כתוב בהערות: "קפה נמס, כיוון שכבר עבר בישול, אפשר להכינו בכלי שני.." מה הכוונה? שאפשר לערות ישירות מהמיחם מים על הקפה? והאם כל סוגי הקפה מיובש בכלל זה? (שאולי יש כאלה שלא עברו בישול..)
- דין בישול לאחר אפיה וצלייה הובא בפניני הלכה י, סעיף יא, שם מסיק שמנהג רוב ישראל להחמיר.
- לא, זה עירוי מכלי ראשון. הכוונה שמותר להכניס את הקפה למים הרותחים שבכלי שני, כלומר בכוס שממנה עירו את המים מהמיחם. האם כל סוגי הקפה הנמס בכלל זה – איני יודע. כוונת הרב לקפה הנמס הפשוט. זה שנקרא כיום קפה נמס. לפי מה שאני רואה גם קפה מגורען עבר בישול, אבל אם הוא קפה בטעמים יתכן שיש בו חומרים שלא עברו בישול. לכן הנכון הוא תמיד לערות מכלי שני בלי להסתבך ובלי לסבך את האנשים שיבררו מה בדיוק התהליך שעבר הקפה שברשותם, והאם הם רוצים להקל כסוברים שאין בישול אחר קלייה או להחמיר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-17 02:25:04
אבל
אימא שלי נפטרה ב28.12.23 יום חמישי עשינו סעודת של 11 חודשים ומחר עולים לבית קברות אחרי עליה לבית קברות אפשר לצאת מאבל ולהשתתף בחתונה או יוצאים מאבל שמסיימים את 12 חודשים שאלה דחופה תודה מראש שבוע טוב
האבל מסתיים רק בתום 12 חודש.
כמובן שאין שום משמעות לתאריך הלועזי. אמא שלך נפטרה ב – ט"ז טבת תשפ"ד. לכן שנת האבל מסתיימת ב – ט"ז כסלו תשפ"ה, כלומר בעוד חודש.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-16 15:49:42
ספסל שגם מונח עליה תיק ריק של הטלית והתפילין
שלום רב. האם מותר לשבת על ספסל שגם מונח עליו תיק ריק של הטלית והתפילין? ומה דין אם הטלית ותפילין נמצאים בתוך התיק? לא הצלחתי למצוא את התשובה מתוך פניני הלכה. אם אפשור גם למסור את מקור התשובה, אודה לך.
אם אין בתיק כלום, כמובן שאין בעיה לשבת על הספסל. אם יש בו רק טלית גם אין בעיה, שכן אין בטלית קדושה אלא היא תשמישי מצווה. אם יש בו תפילין נחלקו בזה הפוסקים (שו"ע או"ח מ, חיד"א בשיורי ברכה או"ח מ וכה"ח או"ח מ, כו – מקלים. רמ"א, ט"ז יו"ד רפב, ד – מחמירים. מקורות נוספים: ש"ך רפב, ט, יוסף אומץ עמ' 278, באר שבע לח, שו"ת רדב"ז ג, תקיג), ולכן אם אפשר טוב להחמיר, אבל אם התפילין נמצאים בתוך תיק גדול שמונח בספסל הרכב האחורי, אפשר להקל ולשבת על אותו ספסל ואין צורך להניח את כל התיק עליו בזמן הנסיעה. כמו כן, אם זהו ספסל שמחולק למושבים חלוקים, כמו ספסלי בתי כנסת רבים, גם אפשר להקל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-15 18:10:34
נישואי כהן לגרושה
שלום רב, אני כהן גרוש עם ילדה, מצוי בזוגיות עם גרושה ולה ילדים. מה ניתן לעשות בכדי לקיים קידושין כדת משה וישראל? תודה מראש ושבת שלום.
אין היתר להתחתן איתה, אלא אם ייבדקו לעומק שורשיך ויתברר שאינו כהן, או לחילופין שקידושי האישה הקודמים לא תקפים ולכן אינה נחשבת גרושה. הסבירות לכך כמובן נמוכה מאוד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-15 09:51:22
איפה להניח מזוזה כשיש דלת אחר דלת
שלום, יש בית פרטי שמצד ימין שלו יש מדריגות שיורדות, ואז מגיעים לדלת (שב99% מהזמן פתוחה) ונכנסים אליו ויש חדרון פיצי של בערך 1.3 מטר על 1.3 מטר. בחדרון הזה יש דלת מצד ימין שמובילה ליחידת דיור ראשונה בתת קרקע ועוד דלת מול הדלת הראשונה אחרי בערך מטר שזה מוביל ליחידת דיור שניה שהיא גם מרתף שאת זה אני שוכר. האם אני צריך לשים מזוזה על הדלת שלי, או על הדלת הראשונה שלפני 2 הדלתות? אני לא חושב שצריך 2 מזוזות, כי כל ה"חלל" שאחרי הדלת הראשונה היא בערך 1.3 מטר על 1.3 מטר. אם זה משנה משהו, לדייר השני אין מזוזה על הדלת שלו והוא לא שומר מצוות. מקוה שהשאלה מובנת. תודה רבה
הכניסה הישירה ליחידת הדיור שלך, חייבת במזוזה בברכה. לגבי הכניסה החיצונית – אם המקום של 1.3 היה משמש למשהו חשוב, כגון שיש בו מדפים לשים דברים, כלומר הוא סוג של מחסן, לכתחילה נוהגים לשים בו מזוזה מספק בלי ברכה, כפי שמובא בפניני הלכה ליקוטים א' יא, 3. אבל אם זהו חלל ריק שאין לו כל תשמיש בפני עצמו, או לכל היותר עבור תליית מעילים, אינו חייב במזוזה.
כדאי מאוד מאוד לזכות גם את השכן במצווה חשובה זו ולשאול אותו אם הוא יהיה מוכן שתשים עבורו מזוזה בפתח היחידה שלו על חשבונך. אם כן, אתה יכול להשתמש בכסף של המזוזה שלו ממעשר כספים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-14 22:21:49
שתיית נוזל ממרק ירקות
שלום, מה צריך לברך, אם שתיתי לכתחילה רק את הנוזל ממרק שרובו ירקות וברכתו בורא פרי האדמה? תודה רבה
הרוצה לשתות רק את המרק, אז הדין כמו שתייה של כל משקה – שתייה של רביעית (75 מ"ל) ברציפות עם הפסקות קלות לנשימה וגמיעה (כעשר שניות) מצריכה ברכה אחרונה.
הרוצה לאכול את המרק כדרכו עם הירקות וגם לשתות את המרק, האם יברך ברכה ראשונה שהכל על המרק? דין זה מבואר בפניני הלכה ברכות פרק ח ופרק יא. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d)
פרק ח – מרק ירקות (בלי מיני דגן)
כא. מרק ירקות שעיקר טעמו בא מהירקות, אף שהטעימו אותו במלח ופלפל, הנוזלים טפלים לירקות, ולכן אף אם יש בו מעט ירקות והרבה נוזלים, מברך על הירקות 'האדמה' ופוטר את הנוזלים. אבל אם טעמו של המרק נוצר על ידי אבקת מרק באופן שגם בלא הירקות היה למים טעם של מרק, כאשר אין במרק הרבה ירקות, אין הנוזלים טפלים וצריך לברך עליהם 'שהכל' (ועי' לקמן יא, יז-כ).
כב. השותה רק את המרק ולא אוכל את הירקות, בכל אופן ברכתו 'שהכל'. אבל אם ריסק ירקות במרק עד שנעשה סמיך על ידם, ברכתו 'האדמה', כגון מרק בטטות, אפונים או עדשים.
פרק יא – מרק
יז. מרק ירקות שעיקר טעמו בא מהירקות, אף שהטעימו במלח ופלפל, מברך על הירקות ופוטר את הנוזלים גם אם יש בו מעט ירקות והרבה נוזלים. אבל אם טעמו נוצר על ידי אבקת מרק באופן שגם בלא הירקות היה למים טעם של מרק, אם אין בו הרבה ירקות, אין הנוזלים טפלים וצריך לברך עליהם בפני עצמם 'שהכל', ואם רובו הגדול נוזלים ויש בו מעט מאוד ירקות, בברכת 'שהכל' פוטר את הירקות. אם אכל מהירקות 'כזית' בשבע דקות, או שתה מהנוזלים 'רביעית' ברציפות, יברך 'בורא נפשות' (עי' לעיל, ב).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-13 15:40:49
משך שתיית רביעית
שלום, מהו משך הזמן בו צריך לשתות שיעור מלוא לוגמיו כדי להתחייב ברכה אחרונה על נוזלים? ומה היחס בין שיעור מלוא לוגמיו לרביעית? תודה רבה
רק על כמות של רביעית (75 מ"ל. כחצי כוס חד פעמית פשוטה) מברכים ברכה אחרונה, לא על מלא לוגמיו (כ 50 מ"ל), ורק אם שתה את הרביעית ברציפות תוך הפסקות קלות לנשימה וגמיעה, כלומר כעשר שניות. שיעור מלא לוגמיו מוזכר בהלכות שבהן צריך לצאת ידי חובת השתייה במצווה, כגון קידוש, הבדלה וארבע כוסות בליל הסדר. איך הגיעו ל 50 מ"ל ? כי מדובר שיעור של רוב רביעית (38 מ"ל) + שיעור שימלא חלל פיו כשמנפח לחי אחת, שאצל אדם בינוני הוא כשיעור 50 מ"ל.
הלכה זו מבוארת בפניני הלכה ברכות בפרק העוסק בכללי ברכה אחרונה (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא השנה לאור (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOoozIPlOgZbe42VguB8uyag4lqlnOfY7qhQ8HXfwp0ENUdF0QNOa&v=4605f628f91d):
שיעור ברכה אחרונה בשתייה
יט. השותה 'רביעית הלוג', היינו כמות של 75 מיליליטר, ברציפות תוך הפסקות קלות לנשימה, חייב לברך ברכה אחרונה. שהה יותר מכך, לא יברך. והנוהג לברך על שתייה חמה גם כששהה בשתיית 'רביעית' כמה דקות כשיעור אכילה (בדיעבד עד 7 דקות), יש לו על מי לסמוך.
כ. הרוצה להדר, לא ישתה ברציפות כמות נפח של חצי ביצה (25 מ"ל) ופחות מרביעית (75 מ"ל), ולא ישתה רביעית שלא ברציפות, מפני שיש אומרים שצריך לברך על כך ברכה אחרונה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-12 07:39:20
1. ברכות התורה בבוקר. 2. אכילה אצל מסורתי
1. התעוררתי באמצע הלילה, רציתי ללמוד ולקרא תהילים אז אמרתי ברכות התורה. נרדמתי והתעוררתי לאחר שעתיים וחצי. האם לברך שוב? דבר נוסף, האם אפשר ליטול ידיים בבוקר, לברך ברכות התורה,לחזור למיטה ושם לקרא חומש יומי ותהילים ואז לקום להתלבש, לברך ברכות השחר? 2. יש לי חברים מסורתיים שמבחינתם שומרים כשרות. הם מזמינים אותי לארוחה. אני הכנתי סלט של עלים כדי לבדוק אותם מחרקים. על מה עלי לשים לב כשאני שם כדי לא להכשל בכשרות? שאלה דומה לגבי מישהו דתי שהפסיק לשמור שבת. תודה
- שלא כדין הגברים, אישה שקמה פעמיים, תברך אחר הקימה העקרית, במקרה שאת מציינת זו קימת הבוקר. ואם כבר ברכת בקימה הראשונה, כמו במקרה שציינת, אין לברך שוב בבוקר. לגבי השאלה השניה על ברכות התורה – מותר. לאחר נטילת הידיים יש לברך גם ענ"י, אשר יצר ואלוהי נשמה.
דין זה מבואר בפניני הלכה תפילת נשים (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה).
אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא השנה לאור, המקרה שלך מובא בסעיף האחרון (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOoozIPlOgZbe42VguB8uyag4lqlnOfY7qhQ8HXfwp0ENUdF0QNOa&v=4605f628f91d)י – ברכות התורה
לברך לפני הלימוד
א. מצווה על כל אדם מישראל לברך את ברכות התורה כשקם משנתו ולפני שילמד תורה, ולכתחילה גם לא יהרהר בדברי תורה לפני שיברך. אבל אם התעורר באמצע הלילה, יכול להרהר בדברי תורה עד שיירדם.
ב. לכתחילה יש לומר בפה פסוק או מאמר חז"ל מיד לאחר ברכות התורה, וטוב שאישה תאמר אז את הפסוק האחרון של הפרשה השלישית של קריאת שמע, כדי לקיים את מצוות זכירת יציאת מצרים, ואם תרצה להדר תאמר גם את פרשת התמיד שבסדר הקרבנות (עי' להלן כז, ב).
ג. גבר שמסופק האם בירך את ברכות התורה ורוצה ללמוד לפני התפילה ואין לו ממי לשמוע את הברכות, למנהג יוצאי ספרד לא יברך לפני הלימוד, ולמנהג יוצאי אשכנז יברך את ברכת "אשר בחר בנו". ואם כבר התפלל, כיוון שאמר את ברכת 'אהבת עולם' שלפני קריאת שמע, יצא ידי חובה. ואישה שמסופקת האם בירכה, לכל המנהגים לא תברך, וטוב שתאמר את ברכת 'אהבת עולם' שבברכות קריאת שמע, ותקרא את פרשת 'שמע'.
הברכה מועילה לכל היום
ד. ברכות התורה שמברכים בבוקר יחד עם ברכות השחר מועילות ללימוד של כל היום עד הבוקר הבא. ומי שלא ישן אפילו חצי שעה על המיטה ('שינת קבע') במשך כל היום וכל הלילה, טוב שיכוון לצאת בברכותיו של מי שישן, ואם אינו מוצא אדם כזה, יברך בעצמו, ויקפיד לברך לאחר עלות השחר.
ה. הקם באמצע הלילה לזמן משמעותי וחוזר שוב לישון, יברך לאחר כל שינת קבע. ויש נוהגים לברך רק פעם אחת יחד עם ברכות השחר לאחר הקימה העיקרית (וכך ינהגו הנשים).
- אכילה אצל מסורתיים מבוארת בפניני הלכה כשרות פרק לח (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
יא. המתארח אצל מסורתי שאינו מקפיד על כל ההלכות, אבל מקפיד לאכול כשר ושומר על הפרדה בין כלי הבשר והחלב, במקום הצורך יכול לאכול אצלו לאחר שיברר בעת ההזמנה חמישה דברים: א – שלבשר יש כשרות אמינה. ב – שהפירות והירקות נקנו במקום שמוכרים בו גידולים מעושרים. ג – שירקות העלים נשטפו היטב. ד – שכלי המתכת והזכוכית שאוכלים בהם טבולים. ה – שהופרשה חלה מהמאפים הביתיים.בשעת הדחק, כגון שכבר נמצא בסעודה והשאלות יגרמו עלבון גדול מאוד, אפשר לוותר עליהן, ואם חושש שהוכנה עיסה בכמות שמצריכה הפרשת חלה, יפריש לבדו פירור אחד (ועי' לעיל לא, כב).
יב. המתארח אצל יהודי חילוני שאינו שומר כשרות, רשאי לאכול אצלו בכלים חד פעמיים מאכלים כשרים מאריזות שיש להן חותמת כשרות, או שהוכנו במסעדה עם כשרות מוכרת. זאת כמובן בתנאי שהמארח נאמן עליו. את האוכל שהוזמן ממסעדה כשרה, אפשר לחמם בתנור או במיקרוגל בבית החילוני, בתוך כלי סגור וכשר ועל גבי משטח נקי.
קפה ותה אפשר לשתות אצל חילוני בכוסות חד פעמיות, או בכוסות חרסינה שנועדו לקפה או תה בלבד. בשעת הדחק אפשר להשתמש בכוסות זכוכית למרות שלא הוטבלו.
בן או בת שחזרו בתשובה, והוריהם החילונים הכשירו למענם את המטבח ומכינים עבורם מאכלים כשרים בכלים כשרים, אם ההורים אנשים ישרים, צריכים לסמוך עליהם ולאכול אצלם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-12 03:58:29
שבת
בהלכות בישול בשבת כתוב "ישנה כיום מערכת נוספת של דודי שמש, שנועדה בעיקר לבניינים גבוהים, שבה המים החמים שבקולטים נותרים במערכת סגורה של צינורות, ומערכת זו יורדת אל הדוד, והמים הקרים שבדוד מתחממים מהמגע עם הצינורות החמים שבדוד. נמצא שהמים הקרים מתחממים ב'תולדות החמה', ולכן אסור לפתוח ביום שבת את ברז החמים כאשר הם לוהטים, מפני שגורמים בזה לבישול המים הקרים שנכנסים לדוד." מדוע מותר כשהמים לא לוהטים? ולגבי כיבוי בעירה בשבת כשאין סכנת נפשות, מדוע לא הוזכר ההיתר להציל ספרי קודש ע"י יהודי במקרים מסוימים(שו"ע שלד יב והלאה) תודה רבה על המענה על השאלות הקודמות
משום שמדובר על פסיק רישא בגרמא באיסור דרבנן, ונראה יותר שמקרה אף זה יותר קל כפי שמבואר בפניני הלכה פרק ט הערה 2 ח.
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOoozIPlOgZbe42VguB8uyag4lqlnOfY7qhQ8HXfwp0ENUdF0QNOa&v=4605f628f91d
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-11 16:29:43
שבת/ מלחמה
שלום הרב, במהלך הלחימה בלבנון צה"ל סיפק לנו מנות קרב אמריקאיות, מנות אלו מכינים על ידי הוספת מים קרים לאורז או פסטה. משהו כמו מנה חמה. ובשקית חיצונית מניחים שקית חימום וכשמוסיפים בשקית החיצונית מים קרים הם מתחממים מהשקית חימום על ידי ריאקציה כימית, המים והתבשיל ממש רותחים מהדבר הזה. מה דין מנות אלו בשבת באופן כללי ובלחימה בפרט? תודה רבה!
שבת – אינני מוצא היתר להביא נוזל לרתיחה בשבת באופן זה או לבשל מאכל באופן זה, לפחות מדברי חכמים. האופן היחיד שהותר בישול בשבת הוא רק בחום השמש.
בלחימה – אם אין משהו אחר, בוודאי שמותר לחייל בשעת לחימה להכין אוכל כדי שיוכל להיות מרוכז בלחימה, זה ממש פיקוח נפש. אבל אם יש לו מאכלים אחרים שאינם דורשים חילול שבת, אין להתיר.
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOoozIPlOgZbe42VguB8uyag4lqlnOfY7qhQ8HXfwp0ENUdF0QNOa&v=4605f628f91d
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-11 11:53:56
נטילת ידיים לפני אכילה
ירקות או פירות כבושים כמו זיתים האם צריך ליטול ידיים לפני אכילתם?
אם אתה אוכל אותם ברטיבותם, אמנם אין בזה חובה כיוון שיש מקלים והדין דרבנן והמנהג הרווח להקל, אבל יש בזה הידור כפי שמובא בפניני הלכה ברכות פרק ב (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה).
אביא לך את מסקנה הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOopaxjHZ4_baYhl2pttas8P1chpK8XGS_zTF86mbOq3vDLnoKvpn&v=4605f628f91d)
דבר שטיבולו במשקה
כא. לדעת רבים, צריך ליטול ידיים בלי ברכה לפני אכילת כל מאכל רטוב בכמות של נפח ביצה, כאשר מתכוון להטעימו על ידי אחד משבעת המשקים (שבעת המשקים הם: מים, טל, יין, שמן, דבש, חלב, דם), כדוגמת הטובל תפוח בדבש או כרפס במי מלח בליל הסדר. ובלבד שהמשקה אינו מבושל ואוכל את המאכל הרטוב בידיו בלא עזרת כף או מזלג. אמנם למעשה, המנהג הרווח לסמוך על המקילים הסוברים שכיוון שבימינו לא חלים דיני טומאה וטהרה, אין חובה ליטול ידיים לפני אכילת דבר שטיבולו במשקה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-08 11:40:15
נוסח התפילה
אבי מתפלל בנוסח אשכנז אני הורגלתי מגיל קטן בבית הספר לנוסח ספרד ובו אני מתפלל עד היום (גיל 19) האם עליי לחזור לנוסח אשכנז?
אין צורך לחזור לנוסח אשכנז אלא אם כן הדבר חשוב לאביך, אז כדי להרוויח מצווה גדולה של כיבוד הורים, אם הדבר לא מפריע לך, כדאי לעבור נוסח.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-07 17:37:10
הנותן ריח טוב בפירות
הייתי בבית כנסת מסויים והיה שם קופסה עם סוג של אבקה והיה כתוב על זה הנותן ריח טוב בפירות. האם ניתן לסמוך על כך ?
אינני יודע. לכאורה אם זו אבקה, בטח עשו אותה מקליפת הפרי, וכפי שמבואר בהרחבות לפניני הלכה, רק אם ברכת הקליפה גם כשאוכלים אותה בנפרד מהפרי ברכתה פרי העץ, מברכים עליה הנותן ריח טוב בפירות, ומסברא נראה לי שאם אכן אבקה זו מקליפה, היא מן הסתם מקליפה עבה שברכתה שהכל. לכן הטוב ביותר לברך 'מיני' אא"כ ניתן לברר על מה מדובר.
פניני הלכה הרחבות פרק יד:
ד,ד – קליפות פרי
דעת רוה"פ (מחז"ב, חסד לאלפים, ברכ"ה ח"ג יב, 72, שעה"ב יט, הערה נד) שדין הקליפות לעניין ברכת הריח כדינם לעניין ברכת האכילה. והכוונה לקליפות שהופרדו מהפרי. שאם הן נחשבות כפרי לעניין ברכת האכילה, היינו שמגדלים את הפירות כדי לאכול את קליפתם, מברכים על ריחן 'הנותן ריח טוב בפירות'. ואם אין חושבים על קליפתם לאכילה, מברכים על ריח קליפתם 'מיני בשמים'. (ואם ישתלו אותם כדי ליהנות מריח קליפתם יברך 'עצי' או 'עשבי').
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-07 15:51:07
תפילה
שלום וברכה בפניני הלכה כתוב: "טעה ולא הזכיר גשם בחורף, אם הזכיר טל, כפי שאנו אומרים בקיץ "מוריד הטל", כיוון שאמר שבח מסוים שקשור למים, אינו צריך לחזור. אבל אם לא הזכיר גם את הטל, כיוון שהחסיר שבח כל כך חשוב – צריך לחזור (שו"ע קיד, ה)." יש סיבה שהרב לא הזכיר שם את הביאור הלכה בסעיף – "אין מחזירין אותו – ר"ל לאחר שאמר כבר השם של סיום הברכה אבל אם נזכר קודם סיום הברכה יחזור ויזכור גשם [פמ"ג]" ולפי זה כל עוד לא אמר שם ה' של מחיה המתים חוזר ואומר משיב הרוח ואז ממשיך שוב מכלכל חיים או שבמקום שנזכר אומר משיב הרוח.. וממשיך?
העניין לא הוזכר בפניני הלכה כדי לקצר ולא להכביד בפרטים שאינם מחויבים, אף שלמעשה נכון לחזור לתחילת הברכה ולאומרה כראוי. יש עוד פרטים יותר חשובים הקשורים לטעויות בתפילה המובאים בספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d). אביא לך את מה שכתוב בספר הקיצור לגבי החורף והקיץ:
הזכרת גשמים ובקשתם
י. חורף
בתפילת מוסף של שמיני עצרת מתחילים להזכיר את הגשם בברכה השנייה של תפילת עמידה. טעה ואמר "מוריד הטל", כיוון שבהזכרת הטל יש שבח שקשור למים, אינו חוזר.
בתפילת ערבית של ליל ז' במרחשוון מתחילים לבקש גשם בברכה התשיעית (עי' בהלכות סוכות ז, ה). טעה ואמר את הנוסח של ימות הקיץ ('ותן ברכה' / 'ברכנו'), כל עוד לא אמר את שם ה' שבסוף הברכה, יחזור לתחילתה. נזכר מיד לאחר שאמר את שם ה', יאמר "למדני חוקיך" ויחזור לתחילת הברכה. נזכר לאחר מכן, יאמר "ותן טל ומטר לברכה" בברכת 'שומע תפילה'. סיים 'שומע תפילה' ונזכר, יאמר שם וימשיך ל'רצה'. התחיל 'רצה', יחזור לברכה התשיעית וימשיך כסדר. סיים את התפילה באמירת 'יהיו לרצון' שלפני 'עושה שלום', יחזור להתפלל שוב מההתחלה.
טעה וביקש גשם בין שמיני עצרת לז' במרחשוון, כיוון שהוא כבר זמן של ימות הגשמים, אינו חוזר.
יא. קיץ
בתפילת מוסף של יום טוב ראשון של פסח מתחילים להזכיר את הטל בברכה השנייה. טעה והזכיר גשם מתפילת מנחה והילך, כיוון שבאותו זמן אין בכך שבח, חייב לחזור ולתקן. אם עדיין לא אמר את שם ה' שבסוף הברכה, יחזור לתחילתה. ואם נזכר מיד לאחר שאמר את שם ה', יאמר "למדני חוקיך" ויחזור לתחילת הברכה. ואם נזכר לאחר שאמר את תיבת 'מחיה', יחזור לתחילת התפילה.
בתפילת ערבית של מוצאי יום טוב ראשון של פסח מפסיקים לבקש גשם בברכה התשיעית. טעה וביקש גשם, צריך לחזור לברכה זו ולהמשיך כסדר, ואם סיים את התפילה באמירת 'יהיו לרצון' שלפני 'עושה שלום', יתפלל שוב.
יב. המסופק אם אמר כראוי, כל זמן שלא עברו שלושים יום מאז החלפת הנוסח, מן הסתם טעה ואמר את הנוסח הקודם. אבל אם עברו שלושים יום, לשונו התרגלה לנוסח החדש, ומן הסתם אמר כראוי, ואינו צריך לחזור ולהתפלל. וטוב שכל אדם יתרגל לנוסח החדש בכך שיחזור עליו תשעים פעם, ואזי אם יתעורר לו ספק, מן הסתם התפלל כראוי גם אם לא עברו שלושים יום, ואינו צריך לחזור.
לפיכך, כשיגיע ליל ז' במרחשוון, למנהג יוצאי ספרד שכל נוסח הברכה משתנה, יאמר לפני התפילה תשעים פעם "רופא חולי עמו ישראל, ברך עלינו". ולמנהג יוצאי אשכנז יאמר "ואת כל מיני תבואתה לטובה, ותן טל ומטר לברכה". ולפני ערבית של מוצאי חג ראשון של פסח, יאמר את המשפט המתאים לקיץ. ולפני מוסף של יום טוב ראשון של פסח, יאמר תשעים פעם "מחיה מתים אתה רב להושיע, מוריד הטל".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-07 07:28:13
הכנסת חלק מהגוף לשירותים
האם מי שהכניס לשירותים רק חלק מגופו (יד או רגל וכד') הוא כמי שנכנס כולו, לעניין ניקוי הידיים?
בימינו גם מי שנכנס לגמרי לשירותים ולא עשה צרכיו אינו צריך לשטוף ידיים משום שהשירותים היום נקיים ואינם כשירותים שדיברו עליהם הפוסקים בעבר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-07 03:56:26