חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
ברכות השחר בבית
האם מותר בזמן הזה לברך ברכות השחר בבית, כשיטת הרמב"ם ומנהג קצת תימנים, אם זה יועיל מאוד לכוונה?
אפשר בהחלט לברך ברכות השחר בבית לאחר עשיית צרכים ונטילת ידיים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-15 13:35:13
מקווה טהרה
מעוניינת לקבל הקלה בטבילה עם צמות בשיער האם ניתן? וכן האם ניתן לטבול בים במקום מקווה?
- טבילה עם צמות: פניני הלכה טהרת המשפחה פרק ה סעיף טז – צמות עבות ואף דקיקות, אינן חוצצות, הואיל וקליעת הצמה אינה הדוקה, ובלבד שתקפיד שלא לאגוד את הצמה בגומי הדוק.
- טבילה בים: ים כשר לטבילה במקום מקווה. כאשר אשה נאלצת לטבול בים, וחוששת להסיר את בגדיה, תוכל לטבול עם בגד רפוי שהמים נכנסים תחתיו. ואם יש לה בגד ים צמוד, לאחר שתיכנס לים, תגביה כל חלק שבו כדי שהמקום שתחתיו יירטב, ואזי גם לאחר שהבגד יחזור למקומו, תוכל לטבול איתו, הואיל ומי הים יתחברו לרטיבות שתחת הבגד ויקיפו את כל גופה כאחד.
- בלנית: פניני הלכה טהרת המשפחה פרק ה סעיף ח:כיוון שהאשה אינה רואה את עצמה בטבילתה, יש לחשוש שאולי שערה אחת משערות ראשה נשארה לצוף על פני המים וטבילתה פסולה. לפיכך, צריך שאשה אחראית תעמוד ותראה שכל גופה ושערותיה של הטובלת נכנסו לתוך המים (שו"ע קצח, מ). כיוון שכך, היו שנהגו לבקש מאותה אשה שגם תסייע להן לבדוק שאין דבר חוצץ על גופן במקומות שאינן יכולות לראות. מתוך כך נוסד המנהג, שבכל מקווה ישנה בלנית שמדריכה טובלות חדשות ומסייעת לוותיקות לטבול כהלכה בלא חציצה.בפועל יש מקוואות שבהם מקובל שלפני הטבילה הבלנית חוזרת עם הטובלת על פרטי ההכנות הנדרשות כדי לוודא שלא שכחה דבר, ויש מקוואות שבהם הבלנית אף מסייעת בבדיקת הגוף והציפורניים מכל שמץ חציצה. ויש מקוואות שבהם הבלנית רק רואה שכל השערות נכנסו למים. והנכון, שבעת כניסתה של הטובלת למקווה, בעודה לבושה, הבלנית תשאל באיזה סיוע היא מעוניינת, ולא תכפה עליה סיוע שאינה מעוניינת בו, מפני שיש נשים שנפגעות מאוד מהתערבות שאינה לרצונן. בנוסף, על הבלניות להימנע מלכפות על הטובלות חומרות ומנהגי חסידות, כדוגמת הסרת איפור טוב או צבע שאין בו ממש (להלן הלכה יב), או גזיזת ציפורניים שעשויות היטב או הסרת עור קשה שברגליים וכדומה (להלן הלכה יג).
אשה שנמצאת במקום שאין בו אשה שיכולה ללוות את טבילתה, אם שערה קצר, תטבול לבדה. ואם שערה ארוך, תבקש מבעלה שיראה שבטבילתה כל שערותיה נכנסו למים (מהר"ם מרוטנבורג, נו"ב תנינא יו"ד קכב). אפשרות נוספת, שתעטוף את שערה בבד או תכרוך אותו בסרט, ותקפיד שיהיו רפויים, וכך תבטיח שכל שערותיה יהיו בתוך המים (שו"ע קצח, מ).
יש למנהג הבלנית חשיבות מרובה, שכן הניסיון מראה, שבלא נוכחות של בלנית טובה בטבילה, יש טובלות שטועות בהלכה ואין מי שיעמיד אותן על טעותן. אמנם אשה שמתביישת שבלנית תראה אותה או שמסיבה אחרת אינה רוצה להיעזר בבלנית, אינה חייבת לקיים את המנהג, ותוכל לטבול לבדה תוך הקפדה שכל שערהּ יהיה בתוך המים. ראשית, מפני שיש ראשונים שלא כתבו שצריך שאשה אחרת תפקח על טבילתה (רי"ף, רמב"ם ועוד). שנית, גם הסוברים שיש להיעזר באשה, מסכימים שאם הטובלת דאגה לכך בעצמה, עלתה לה טבילתה. אמנם במקום שבו הציבור מקפיד על מנהג הבלנית ורוצה לחזקו כנורמה, ניתן לקבוע שבמקווה שלהם טובלים רק עם בלנית כמקובל, ובלבד שיש פתרון סביר למי שאינה מעוניינת לטבול עם בלנית.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-14 15:34:08
חתונה אחרי גירושין
כמה זמן צריך גבר לחכות להתחתן בשנית אחרי הגט?
לגבר אין הגבלת זמן
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-14 08:22:04
ספק ווסת בהת"ח
שלום, התקנתי הת"ר הורמנלי וכתוצאה ממנו ישנם יחסית הרבה מצבים שהם ספק ווסת ספק כתם ואני יפרט, בעצם ישנם דימומים רבים קטנים ומדי פעם באופן לא סדיר ישנם כתמים גדולים יותר שנראים כמו התחלת מחזור רגיל ( כתם בגודל כרטיס אשראי עם תחושה ברורה של נזילה בשונה מהדימומים הרגילים) האם ומתי בדיוק צריך להתייחס לאותם דימומים כאל ווסת שהתקטן כתוצאה מהת"ר? או שעדיין אפשר להתייחס אליו ככתם? ואולי זה ייחשב כבר מצב של מסולקת דמים מכיוון שהווסת כבר לא במתכונתו הרגילה? אשמח לתשובתכם תודה
אם הכתמים הגדולים לא מגיעים כחודש לאחר הווסת הקודם, כל עוד ניתן לתלות שלא מדובר על ווסת של ממש, אלא מדובר על פולסים של כתמים מדי פעם – ניתן לתלות זאת בפציעת הרחם על ידי ההתקן.
פניני הלכה טהרת המשפחה פרק ב (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):
אשה שיש ברחמה 'התקן תוך רחמי' למניעת היריון, ולאחר סיום וסתה מצאה כתמים על לבניה – טהורה. שכן ידוע שהתקנים אלו לעיתים פוצעים את הרחם וגורמים לדימומים, ובדיני כתמים תולים להקל. ואם הדם נמצא בבדיקה פנימית, יש מחמירים, מפני החשש שמא דימומים אלו נגרמים כתגובה דלקתית למציאות ההתקן ברחם, שגורמת להתפרקות הרירית כדוגמת מה שקורה בווסת, ולכן אין דינם כדין דם פצע. אולם להלכה, לאחר שהווסת הסתיים ופסקה בטהרה, גם אם הדם נמצא בבדיקה פנימית, כל זמן שאינו מרובה כדרך וסת, ניתן לתלות שהוא דם שיצא מפצע שנגרם על ידי ההתקן. אמנם כדי לצאת מהספק, נכון שאשה שיש לה התקן שגורם לדימומים, תימָנע מקיום בדיקות פנימיות שאינן הכרחיות לטהרתה, ומלבישת תחתונים לבנים (להלן ד, 10).[1]
[1]. פעמים רבות קיומו של התקן תוך רחמי ברחם גורם להארכת הווסת בכמה ימים, ולעיתים אף גורם לדימום ברוב החודש. לא ברור מה הסיבה המדויקת לכך. יש אומרים שקיום ההתקן ברחם גורם לתגובה דלקתית שנועדה להוציא את הגוף הזר וגורמת לדימום או להתפרקות הרירית שהיא מעין מה שקורה בווסת, ולכן יש לאסור דימומים אלה (נשמת אברהם קצד, ה, 6 בשם ריש"א והרב נויבירט; באהלה של תורה א, כד; הרב יונתן בלס תחומין לא). מנגד, יש סוברים שמדובר בדם פצע, ולכן הדימומים שאינם במסגרת הווסת שאותה אשה היתה רגילה בו לפני הכנסת ההתקן, אינם מטמאים (טה"ב ח"א עמ' רסז; הרב ד"ר הלפרין 'רפואה מציאות והלכה' כא). למעשה, כאשר מדובר בכתם, בוודאי יש לטהר, שבכתמים הלכה כמיקל. אולם נראה שגם בבדיקה פנימית אפשר להקל שלא בעונת וסתה, שהואיל ויש מחלוקת בין הרופאים אם הדם יצא מפצע או מתגובה דלקתית, וגם אם הוא מתגובה דלקתית, לא ברור שדינו כדם וסת ולא כדם פצע. לפיכך, כיוון שהדם יצא בלא הרגשה, יש לתלות שאולי יצא מפצע ואינו מטמא (כמובא לעיל הערה 14, ובמיוחד לשיטת הרשב"א). אמנם אפשר להקל בכך בתנאי שברור שמדובר בדימום שנגרם בעקבות ההתקן. כגון, שלפני שהיה לה התקן הווסת נמשך ששה ימים בלבד, וגם עתה הצליחה לפסוק בטהרה בסוף היום השישי ולצאת בכך מחזקת טומאה, אולם שלא כפי שהיתה רגילה, מצאה במשך שבעת הנקיים דם בבדיקה הפנימית, ויש להניח שהגיע מחמת ההתקן. אמנם אם בעקבות התארכות הווסת לא הצליחה לבצע הפסק טהרה, הרי שמדובר בדימום רב יחסית ויש להחשיבו כהמשך הווסת, ורק לאחר שתפסוק בטהרה, אם תמצא דם בבדיקה הפנימית מעבר לימים שהיתה רגילה לראות, תוכל לתלות שהוא מפצע שנגרם מההתקן. כמו כן, אם לאחר שתפסוק בטהרה, תראה כמות גדולה של דם, כדוגמת הדם שמוצאים לקראת סיום הווסת, יש להחמיר, שכן לעיתים רוב דם הווסת יוצא ברציפות, ואח"כ פוסק ושוב חוזר לצאת עד סיומו.
לגבי התקן שיש עמו הורמונים, יש סוברים שצריך להחמיר, כי אולי ההורמונים גרמו להמשך הדימום, שכן ההורמונים הללו גורמים לרירית הרחם שתיעשה דקה וממילא היא נוטה יותר להתפרק, והחומר הדמי שיוצא הוא מרירית הרחם כדוגמת החומר שיוצא בווסת (הרב ד"ר הלפרין שם, ועי' שמחת הבית וברכתו ה, 18). אולם נלענ"ד שגם בו אפשר להקל בבדיקה פנימית ולתלות שהדימום מחמת מכה, שכן למרות שבעקבות ההורמונים הרירית נעשית דקה ונוטה לדמם, עדיין ישנה אפשרות שההתקן פצע את הרחם או עורר תגובה דלקתית שגרמה לדימום מחמת פצע, וממילא דינה כדין אשה שיש לה מכה שיכולה להוציא דם, שאם זו לא שעת וסתה יכולה להקל. (ראו לעיל הערה 8 לגבי כתמים מחמת נטילת כדורים הורמונליים). בכל אופן, אשה שרואה כתמים מחמת התקן או גלולות הורמונליות, ראוי שתמעט ככל האפשר בבדיקות פנימיות, וכפי שכתבתי להלן ד, 10.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-12 13:52:16
תפילת שחרית במנין.
פעמיים בשבוע אני עובד במשמרת לפנות בוקר, ואין אפשרות להתפלל במנין, האם אני עובר על איסור? האם אני צריך להיתפטר מעבודה זו שאני מצאתי שם את מקומי? יש לציין שאני משתדל תמיד להתפלל במנין,בשאר הימים. תודה
כאשר אין אפשרות להתפלל במניין – מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-11 12:52:34
מוזיקה בערב ל"ג בעומר
האם מותר להשמיע מוזיקה שמחה בערב ל"ג בעומר בצהריים לטובת מדורה לילדים או שיש להקפיד לחכות לשקיעה/צאת הכוכבים ?
אחר הצהריים, בזמן שכבר מרגישים את שמחת ל"ג בעומר – עבור הילדים מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-11 06:38:02
השבת אבידה
מצאתי בספסל האחורי של רכבי כבל מטען שאיני יודע למי שייך (שאלתי את כל מי שנסע איתי לאחרונה). מה לעשות איתו?
כיון שאין לו סימנים – הוא שלך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-10 06:56:06
כיבוד אב
שלום, הבן שלי ניתק קשר איתי לאחרונה ואינו מעוניין לפגוש אותי כדי שאבין מדוע , מכוון שהבן שלי חוזר בתשובה , חשבתי שיתכן שיש בהלכה מקרה או מקרים שמוטלת על הבן חובה לנתק קשר עם ההורים. תודה
בשום פנים ואופן לא. להיפך – כעת חובה עליו יותר לכבד את הוריו, שכן הוא יודע שכיבוד זה אינו רק עניין של דרך ארץ, אלא גם צו אלוקי חמור ומחייב שנכתב אפילו בעשרת הדברות.
יחד עם זאת, חשוב להורים לדעת שכל חוזר בתשובה עובר טלטלה נפשית שחלק ממנה פעמים רבות, זה ניתוק מכל אדם חילוני שקרוב אליו. לפעמים זה מתוך חשש שהאדם ישפיע עליו לרעה, כגון שיבקש ממנו 'להרגיע' קצת עם התורה שלו, לא להיות קיצוני וכדומה. ולפעמים אין לזה הסבר הגיוני, אלא הוא עובר תקופה לא קלה, וצריך סבלנות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-09 11:07:33
הלכות תפילה
שלום למו"ר האם עונים אמן על קדיש שמשודר בשידור חי באינטרנט כמו שידור ממקום ועוד?? ומה הדין לעניין קדושה וברכו?? תודה לרב
פניני הלכה יב, ט (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה) : השומע ברכות וקדיש דרך רמקול – צריך לענות אמן. והשומע דרך טלפון או רדיו בשידור חי – טוב שיענה אמן אבל אינו חייב.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-08 16:13:11
סליחות בה"ב
לכב' הרב, הרבה שנים התפללתי במקום בו אומרים סליחות בה"ב. לא קיבלתי על עצמי במפורש לומר אותן לתמיד. כעת מתפלל לרוב במקום שלא אומרים האם אני חייב התרת נדרים אם לא רוצה ךהפסיק לומר אותן
אתה יכול לסמוך על ההתרה הכללית שכל אחד עושה בתחילת השנה לפני ראש השנה ויום כיפור, שנועדה בדיוק עבור סוג זה של נדרים, כמבואר בפניני הלכה ימים נוראים סוף פרק ה. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-08 06:52:30
הלכות שבת
שלו' למו"ר ברצוני לברר מה מותר ומה אסור בעניין בישול בשבת. א. האם מותר להוסיף מים קרים על משקה חם שנמצא בכלי שני ב. והאם מותר להוסיף מים חמים על משקה קר במטרה לחממו מעט?? תודה לרב
הלכות בישול מובאות בפניני הלכה שבת פרק י. ניתן לקרוא מהספרים דרך האתר של פניני הלכה.
א. כיון שמדובר במים – מותר. הדין הוא כזה – כלי שני אינו מבשל את רוב המאכלים, אך משני צדדים החמירו שלא ליתן בו דבר חי: א – יש מאכלים שכיון שמתבשלים בקלות, מתבשלים גם בכלי שני, וקשה לדעת על מאכל האם הוא מקלי הבישול או לא. ב – יש חשש שנתינת מאכל בכלי שני נראית כבישול. אמנם כאשר ברור שהמאכל או המשקה אינם מקלי הבישול, כגון מים ושמן, מותר ליתנם בכלי שני רותח.
ב. מצד הדין מותר לשפוך מים ישירות מהמיחם לתוך משקה קר ובתנאי שהמשקה הקר לא יגיע לחום שהיסל"ב (45 מעלות), כמבואר בסימן שיח יא-יב, אמנם למעשה המנהג להחמיר בזה גם מפני שאנשים לא מכירים קולא זו והדבר עלול לגרום להם לחשוב שאתה עובר באיסור או לגרום להם לעשות כמוך ולשים יותר מדי מים חמים, וגם מפני שבקלות אפשר לטעות בזה ולשים יותר מדי מים חמים. לכן נכון לכתחילה להעביר את המים החמים לכוס וממנה לשפוך לכוס אחרת כמה שרוצים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-05 02:03:32
חסה מהגינה
שלום, משפחתי מאוד לייטית ולא מקפידה בהכל. אמא שלי מאוד לא אוהבת לקנות ירק מרוסס כגון חסלט. היא אוהבת אורגני ואומרת שהיא מנקה טוב טוב עם סבון ושזה יותר בריא. אני לא יודעת אם יש אפשרות כזו לאכול ירק שהוא לא חסלט. כמו כן התחילה לגדל ירקות בגינה כמו חסה סלרי וכוסברה. האם יש דרך להכשיר את הירקות הללו?
אפשר לכתחילה לעשות כפי שאמא שלך עושה, כך גם אני עושה, כפי שבאר הרב מלמד בספרו פניני הלכה כשרות בפרק העוסק בחרקים, שאפשר בהחלט להשרות את ירקות העלים כמה דקות במים עם סבון, ולאחר מכן לשטוף היטב.
אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-04 18:26:56
פגישת דין ברבנות הראשית
אני הולך לפגוש דין או שלושה דיניים ברבנות הראשית , לא קשור לחלילה לגירושין , האם אני צריך לומר את הברכה , ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם שֶחָלַק מחכמתו ליראיו, או רק לומר ברוך שחלק מחכמתו ליראיו ?
ברכה זו לא נתקנה לכל דיין, אלא לגדולי ישראל בלבד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-03 05:35:01
ירק גוש קטיף
שלום הרב, האם יש צורך להשרות במי סבון ירק גוש קטיף, או שמספיק שטיפה?
אם לא כתוב על החבילה שלא צריך שריה, אז לכתחילה צריך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-01 17:24:41
טהרת המשפחה
שלום וברכה, לא מובן מספרו של הרב האם זוג אשכנזי יכול להתחיל לספור 7 נקיים מהיום הרביעי או רק החל מהיום החמישי, אשמח לתשובה הלכתית סופית בנושא על מנת שנדע מה לעשות.
מנהג יוצאי אשכנז ורבים מיוצאי ספרד (חיד"א, בא"ח): מפני חששות שונים יכולה האישה להתחיל לספור שבעה נקיים רק לאחר חמישה ימים מהיום שבו נאסרה, גם אם לא שימשה עם בעלה וגם אם ניקתה את הנרתיק.
מקרים בהם גם למנהג המחמירים אפשר להקל
אפשר למנות ארבעה ימים ולא חמישה במקום צורך גדול או דבר מצווה. וכאשר נאסרה רק מחמת דם בתולים, יכולה לפסוק בטהרה לאחר ניקוי הנרתיק משיירי הזרע.
במקום צורך גדול במיוחד, כמו חיילים שרוב הזמן אינם בביתם, יש לנהוג לגמרי כמנהג המקלים. וכן אישה שנאסרה מחמת כתם, יכולה על ידי ניקוי הנרתיק משאריות הזרע, לעשות באותו יום הפסק טהרה, ולהתחיל ממחרת לספור שבעה נקיים (לפי זה המנהג המחמיר משמעותי רק לאישה שרואה דם וסת פחות מחמישה ימים).
שינוי המנהג
כיון שהמנהג המיקל בו נוהגים חלק מיוצאי ספרד הוא העיקר לפי כללי ההלכה, יוצאי ספרד שנוהגים כמנהג המחמיר, רשאים לשנות את מנהגם. וכן כלה מיוצאי ספרד שמנהג אימהּ להקל, יכולה להמשיך את המנהג גם אם התחתנה עם חתן מיוצאי אשכנז. וכן בני זוג חוזרים בתשובה מיוצאי אשכנז שהוריהם חילונים וממילא לא נהגו בחומרה זו, יכולים להקל לכתחילה.
בני זוג מיוצאי אשכנז שרוצים מאוד לשנות את מנהגם, עליהם להתייעץ על כך עם רבם. שכן אם הדבר נעשה תוך שיקול דעת לפי עניינם המיוחד ובהסכמת רבם, יש בכך תיקון לפגם שבשינוי המסורת. וככל שהם קשורים יותר לקהילה ששותפים בה בני כל העדות, או שבמשפחתם הקרובה יש קרובים מכל העדות, יש יותר מקום להתחשב במנהג המיקל.
טז. בני זוג שהתחילו לנהוג כמנהג המחמיר ועוברים לנהוג כמנהג המיקל, נכון שהאיש יעשה 'התרת נדרים' עבור שניהם. אמנם אין חובה לעשות זאת, משום שההתרה שעושים לפני ראש השנה ויום כיפור, מועילה לזה (הלכות ימים נוראים ה, כה-ל).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-04-25 09:28:57
אבילות על אח מאם
מה דינו של אח מאם היושב שבעה רק מדרבנן לגבי הלכות השלושים ,האם ממשיך לנהוג כמו שאר 7 קרובים או שפטור מכאן ולהבא בכל דיני האבלות ,מדובר שהאח מאם שנפטר הוא לוי והאח שישב שבעה עליו הוא כהן!
כל דיני אבלות שלושים חלים עליו
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-04-23 13:06:11
לימוד עצמי בשעת קריאת התורה
שלום הרב! אשמח לשאול מה הרב פוסק לגבי לימוד עצמי בשעת קריאת התורה- תוך כדי קריאה ובין העליות? חשוב לציין שבדרך כלל אני בכל מקרה לא מצליח להתרכז בקריאה גם כשאני לא מתעסק בשום דבר אחר. תודה מראש
דעת הרב מובאת בספרו פניני הלכה ליקוטים א בפרק העוסק בהלכות קריאת התורה. אפשר לקרוא מספרי הרב מתוך האתר של פניני הלכה.
יב – איסור דיבור בעת הקריאה בתורה
אמרו חכמים (סוטה לט, א), שמשעה שנפתח ספר התורה כדי לקרוא בו, אסור לקהל לדבר זה עם זה אפילו בדבר הלכה, מפני הכבוד שצריך כל אחד לבטא כלפי הקריאה הציבורית בתורה. וכן נאמר בספר נחמיה (נחמיה ח, ה), "וַיִּפְתַּח עֶזְרָא הַסֵּפֶר לְעֵינֵי כָל הָעָם, כִּי מֵעַל כָּל הָעָם הָיָה, וּכְפִתְחוֹ עָמְדוּ כָל הָעָם". כלומר, בשעה שפתח עזרא הסופר את התורה כדי לקרוא בה, עצר כל העם מעסקיו ודיבוריו.
גם בין קריאה של עולה אחד לחברו אסור לדבר בדברי תורה, שמא ימשיכו בדיבורם גם לאחר שהקורא יחזור לקרוא בתורה (שו"ע או"ח קמו, ב, א"ר). ויש אומרים שמותר לשוחח בדברי תורה בהפסקות שבין העליות, במיוחד כאשר הגבאים מאריכים באמירת 'מי-שברך', ובתנאי שהדיבורים יהיו בדברי תורה ולא יימשכו גם בשעת הברכות והקריאה (ב"ח, ערוה"ש קמו, ג).
וללמוד לבד בהפסקה שבין קריאה לקריאה לכל הדעות מותר (מ"ב קמו, ו). ובעת הקריאה אסור ללמוד בעניינים אחרים, אבל לקרוא את הפרשה שניים מקרא ואחד תרגום, לדעת רבים מהפוסקים – מותר, בתנאי שהקריאה תהיה בלחש, שלא תפריע לשאר השומעים (שו"ע או"ח קמו, ב). ויש אומרים שאפילו בלחש אסור, מפני שצריך להאזין דווקא לבעל הקורא, ולא לקרוא באותה שעה פסוקים אחרים, ואפילו הם מאותה הפרשה (פר"ח, של"ה וגר"א). ומכל מקום, וודאי שגם לדעת אלו שמתירים לקרוא פסוקים אחרים מהפרשה בעת הקריאה, המנהג המשובח הוא להאזין לקריאה, ולא לקרוא בפסוקים אחרים.
מותר לרב לענות לשאלה דחופה בהפסקות שבין העליות (מ"ב קמו, ו). וגם לגבאים מותר לדבר בהפסקות בעניינים נחוצים הקשורים לתפילה. וכשאין ברירה אחרת, מותר לרב לענות לשאלות אפילו בעת הקריאה. וכן רשאים הגבאים לדבר בעניינים דחופים שאינם סובלים דיחוי, למשל, כדי למנוע עלבון מאחד המתפללים המצפה לעלייה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-04-23 05:18:01
שירת נשים
רציתי לברר את גדרי האיסור בשירת נשים אם בוודאות גמורה אין השירה מעלה בלבי כל הרהור האם הדבר מותר
גדרי איסור שירת נשים מבוארים בפניני הלכה ליקוטים משפחה. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה. באופן כללי לא נתנו חכמים דבריהם לשיעורין, ולכן אין אדם יכול לומר על איסור מסוים – לי זה לא יקרה וכד'. אבל במקום שיש פוסקים מקלים, מי שאין השירה מעלה בו כל הרהור, רשאי להקל כדעתם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-03-29 10:17:18
הכשרת שיש
שלום יש לנו שיש חדש שעשוי מגרניט. הוא עמיד בחום גבוה ולכן אפשר לשים עליו סירים חמים/תבניות שיצאו מהתנור. נשמח לדעת האם ניתן להכשיר אותו לפסח באופן רגיל כפי שכתוב בפניני הלכה ע"י עירוי מים רותחים (עד היום היה לנו שיש קיסר רגיל, והכשרנו לפי איך שהרב פסק בפניני הלכה, ע"י עירוי מים רותחים על כל השיש והכיורים). תודה
כן. או להכשיר בעירוי או לשים חוצץ על השיש.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-03-27 10:58:37
שעון חול בשבת
האם מותר לשחק בשבת במשחק עם שעון חול ?
מותר.
השו"ע לא הכריע, וכתב באהלי יעקב (מהר"י קאשטרו, קד) לפי זה שלספרדים מותר. וגם הרמ"א שכתב שהמנהג להחמיר, דיבר על שעון חול של ממש, ולא על משחק ילדים (לשון רשז"א – שעל פי רוב היו משתמשים בו בשעת עשיית מלאכה, ומשום כך היה נחשב ככלי לעשיית עניינים של חול), שבזה פוק חזי שנהגו להקל, ועכ"פ אין מנהג ברור לאסור, וכיון שמדובר על ספק באיסור דרבנן, ההלכה מדינא להקל. לכל הנ"ל מצטרפים שו"ת אהלי יעקב, מור וקציעה ולקט יושר שתמהו על סברת האיסור, שכן האיסור למדוד בשבת הוא דוקא דברים מוחשיים ולא זמן. וגם שאר הטעמים שהובאו בפוסקים לא שייכים בשעון החול הקטן של המשחקים. גם הפרמ"ג או"ח סימן רנב במשבצות זהב ס"ק ז כתב – "וכן אותו זכוכית שמונח בתוכו חול וקורין שעה, מותר להפכו בשבת להוריק מזה לזה, דלאו מידי עביד, ומוקצה לא הוה דיחדו לכך הוה כלי לצורך גופו ומקומו עיין סימן שח בזה". ובברכי יוסף (או"ח סי' שח ס"ק ה) כתב כך: "מה שמורה השעות שקורין רלוז"ייו וכו'. הרב פנים מאירות ח"ב סי' קכ"ג התיר לטלטל הרילו"ג וכתב דכמה גאוני עולם המפורסמים בתורה וחסידות ביומא דשבתא שעתא קיימא להו בידיהו. גם הרב מהריק"ש בתשובותיו כ"י סימן ק"ד התיר טלטול רילו"ג וכתב דנתפשט ההיתר במקומו. ועיין בשו"ת שאלת יעבץ סי' מ"א ובספר בית דוד סי' קכ"ג, ע"ש. ובספר מים רבים סי' ל"א האריך להוכיח איסור טלטלו ועריכתו. אך המעיין יראה דיש לדחות כל ראיותיו. ומיהו בערי איטלייא רבים נהגו שלא לטלטלו ונהרא נהרא ופשטיה". והוסיף במחזיק ברכה (או"ח סי' שח ס"ק ג): "מה שמורה השעות שקורין רילוזייו וכו' בלישבונה עיר גדולה לאלהים היו מניחין בשבת כלי שמשערין השעה בחול לפני הדרשן בתיבה כך הגידו אנשי אמונה – קונטריס ישן נושן כ"י, חידושי דינים מרבנים קדמונים נ"ן". והביא בילקוט יוסף (שבת ב הערות סימן שח סעיף א – דיני מוקצה מחמת חסרון כיס אות כא): "הנה בחידושי דינים מרבני ירושלים (הנד"מ בסוף ספר טל אורות חלק ב', אות לא) כתב, שאלתי לכמה"ר יעקב מטריל על טלטול הכלי שמשערין השעות בחול, ואם יכולים להפכו, ונטה להתיר כי כל הכלים ניטלים בשבת, ואין בזה משום מלאכה כי מעצמו יורד ונמשך החול למטה. ואני שמעתי נאמנה כי בלישבוניש אומרים שהיתה עיר גדולה לאלוקים היו מניחים אותו לפני הדורש בתיבה". וכ"פ בחבל נחלתו כט, יד – מותר לשחק בשבת בשעון חול או להשתמש תוך כדי משחק בשעון חול.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-03-26 11:55:44


