חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
מצוות עונה לאנשים מבוגרים
מצוות עונה בגיל מבוגר כאשר האשה אינה בת פריון, האם אין חשש לאיסור השחתת זרע לבטלה?
בוודאי שאין חשש לאיסור השחתת זרע לבטלה, הרי הוא מקיים בביאה זו מצווה מהתורה גם אם יודעים שלא יצא מזה ילד.
פניני הלכה שמחת הבית וברכתו פרק א סעיף ד (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):
ד – מצוות עונה אינה תלויה בפרו ורבו
על ידי מצוות עונה מקיימים מצווה נוספת – 'פרו ורבו'. וגם מכך אפשר להבין את גודל מעלת מצוות עונה, שעל ידה האיש והאשה זוכים להשתתף עם הקב"ה בהולדת אדם. אמנם אין מצוות עונה תלויה במצוות 'פרו ורבו', ולכן מצוות עונה קיימת במלא תוקפה גם בתקופות שאין אפשרות שהחיבור יוביל להיריון, כגון בעת שהאשה מעוברת או מניקה או כשעברה את גיל הפוריות או כשהיא עקרה.
נמצא שמצוות עונה מחייבת יותר ממצוות פרו ורבו, שמצוות פרו ורבו מתקיימת רק בעת שהאשה יכולה להתעבר, ואילו מצוות עונה מתקיימת גם בעת שהאשה אינה יכולה להתעבר. יתר על כן, כאשר אחד מבני הזוג מסרב לקיים מצוות עונה, זו העילה המוצדקת ביותר לגירושין, תוך שהמסרב שנקרא 'מורד' צריך לשאת בכל עלויות הגירושין, הואיל והוא ביטל את מהות הנישואין. לעומת זאת, כאשר בני הזוג אינם זוכים לילדים, רק לאחר שעברו עשר שנים תובעים גירושין (להלן ו, ז).
אמרו חכמים שככל שמקיימים את מצוות עונה יותר בשמחה, כך זוכים שהילדים יהיו בעלי תכונות טובות יותר (עירובין ק, ב; להלן ב, ה). לעומת זאת, כאשר החיבור בין בני הזוג אינו נעשה בנאמנות ואהבה, עלולים להיוולד מהם בנים לא טובים, ואלו הם בני תשע מידות (כמבואר בנדרים כ, ב, להלן ב, יג).
וכן כתב בספר מנורת המאור: "כשהאיש והאשה אוהבים זה את זה ומשמשים בפיוס ומכוונים שיצא מהם זרע הגון, הקב"ה ימלא משאלתם ויוציא מהם בנים הגונים" (נר ג' כלל ו, ב).
עוד אמרו חכמי הנסתר, שמכל חיבור וחיבור שנעשה בקדושה ובאהבה, מתווסף שפע חיים וברכה בעולם. וכפי שכתב השל"ה: "מכל ביאה וביאה כשהיא בקדושה, יצא ממנו פעולה טובה. ואף שאין אשתו מתעברת… אינו מוציא זרעו לבטלה, אלא מתהווה מזה נשמה קדושה… כי מכל ביאה נשפע נשמה, ואלו הנשמות באו לוולדות אחרים". ולכן "אברהם היה משמש מיטתו עם שרה אף שהיתה עקרה, וחס ושלום שיהיה לבטלה". וביארו בזוהר (ח"ג קסח, א), שמתוך החיבור השלם, בדבקות ובאהבה, של שני הצדיקים, אברהם ושרה, נבראו נשמות בעולמות העליונים שהשתלשלו ונולדו אח"כ כילדים למשפחות שונות, וכשאותם הילדים גדלו, התקרבו לאברהם ושרה והתגיירו על ידם, ועליהם נאמר (בראשית יב, ה): "וְאֶת הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר עָשׂוּ בְחָרָן".
הרי שגם זוגות שלא זכו להיפקד בילדים, כשהם מתייחדים בדבקות ובאהבה, הם נעשים שותפים בהורדת נשמות של ילדים לעולם. כדי להבין את העניין צריך לבאר, שסדר ירידת הנשמות לעולם מורכב ממדרגות רבות ובחינות שונות, ולכן אפשר שכמה זוגות ישתתפו בהורדה של נשמה אחת לעולם (יעויין להלן ח, ו).
עוד ראוי להוסיף, שגם לאחר שבני הזוג כבר הולידו את ילדיהם, על ידי התקשרותם באהבה ובשמחה, הם מוסיפים חיים וברכה בכל העולמות, ובמיוחד לאלה המקושרים לשורש נשמתם. הרי שבכל זיווג שנעשה בקדושה ובתשוקה, הם ממשיכים תוספת הארה וברכה לנשמות ילדיהם.[1]
עוד חשוב להוסיף, שגם מי שכבר קיים מצוות פריה ורביה, אם מתה עליו אשתו, וקשה עליו להתחתן עם אשה שיכולה ללדת, מצווה שיתחתן עם אשה שאינה יכולה ללדת, מפני שזהו מצב החיים השלם של האדם, ובכך הוא מקיים מצוות עונה מהתורה ונמנע מהרהורי עבירה (יבמות סא, ב; להלן ד, ח).
[1]. מצוות עונה קשורה תמיד במצוות פרו ורבו, לפעמים בגלוי ובדרך כלל בסתר. וזה לשון השל"ה שער האותיות קדושת הזיווג תב: "מכל ביאה וביאה כשהיא בקדושה, יצא ממנו פעולה טובה. דאף שאין אשתו מתעברת, מכל מקום מעורר למעלה ומשפיע נשמה. והאריכו בזה המקובלים וכתבו, שעל כן יש היתר לשמש עם אשתו, אף שהיא כבר מעוברת או מניקה או זקנה או עקרה, כי אינו מוציא זרעו לבטלה, אלא מתהווה מזה נשמה קדושה… כי אברהם היה משמש מטתו עם שרה אף שהיתה עקרה, וחס ושלום שיהיה לבטלה… כי מכל ביאה נשפע נשמה, ואלו הנשמות באו לולדות אחרים, וזהו עניין הגרים… רצה לומר, מכח מחשבת קדושת אברהם בביאה נשפעים נשמות של זכרים, ומכח מחשבות קדושת שרה בביאה נשפעים נשמות של נקבות. ואז יובן אֶת הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר עָשׂוּ בְחָרָן, עשיה ממש מכח ביאה". וכל זה על ידי החיבור בדבקות ותשוקה, וכלשון הזוהר ח"ג קסח, א: "באתדבקותא דתיאובתא דאינון תרין זכאין". וכ"כ בשער המצוות לאר"י (בראשית עמ' ז): "… בעניין הזיווג בחדשי העיבור והיניקה, בודאי כי גם בזמנים האלה חייב אדם לקיים מצות עונה, ואין לומר כי אדרבא נראה ח"ו לבטלה. והעניין הוא, כי נודע, כי יש למעלה ב' מיני זיווגים: הא' הוא להוציא נשמות, וזה הזיווג אינו תדירי. והזיווג הב' הוא תדירי ואינו נפסק כלל, והוא לחיות ולקיום העולמות…" וכ"כ בן יהוידע כתובות סב, ב: "אֲשֶׁר פִּרְיוֹ יִתֵּן בְּעִתּוֹ… ואז אפילו עָלֵהוּ לֹא יִבּוֹל, רוצה לומר אפילו אם ישמש בימי עיבור ויניקה לֹא יִבּוֹל, שלא ילך לאיבוד, וכל אשר יעשה בימי זקנתה של אשתו, שאז פסקה מראיית הדמים, גם כן יצליח בזיווג שלו, שאם אין מוליד נשמות יועיל לקיום וחיות העולמות כדאיתא בשער טעמי המצוות…" כיוצא בזה אמרו חכמים (נדה לא, א), שהתשמיש בשלושת החודשים האחרונים להיריון "יפה לאשה ויפה לוולד, שמתוך כך נמצא הוולד מלובן ומזורז".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-02-13 09:55:43
שבת/זמני שבת(ג)/ה
מי שקבל שבת ביום חמישי לדוגמא, האם מתפלל תפילות של יום חול?!
ניתן לקבל שבת רק מפלג המנחה של יום שישי, שבע ורבע זמניות לפני השקיעה, ויכול אז להתפלל ערבית של שבת. אבל לגבי מנחה, יש להתפלל מנחה של חול לפני שמקבל את השבת .קיבל את השבת ביחיד לפני שהתפלל מנחה – יתפלל מנחה של חול למרות שקיבל את השבת. כל זה מבואר בפניני הלכה שבת פרק ג. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-02-10 09:31:05
הופעה של נשים
שלום הרב רציתי לשאול האם יש בעיה הלכתית ללכת להופעה של אישה אשר לבושה בצורה צנועה לחלוטין (לדוגמא הזמרת יובל דיין), אם כן מדוע? הרי החשש להרהורים רחוק מאוד במקרה כזה. תודה!
בוודאי שיש בעיה. עיין פניני הלכה ליקוטים משפחה פרק ז סעיפים י-יג. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-02-06 22:02:25
חנוכת בית
עברתי לדירה חדשה ואני רוצה לעשות חנוכת בית. בגלל הקורונה אשתי לא מסכימה שאנשים יכנסו לבית. מה בכל זאת ניתן לעשות לעניין חנוכת הבית?
תעשו אתם בני המשפחה סעודה שמחה של חנוכת הבית. אתה יכול לפני או אחרי או גם מעט תוך כדי לומר את סדר חנוכת הבית כפי שמובא באתרים השונים (אם הוא ארוך לך, אין צורך לומר את כולו בבת אחת). חשוב לכוון גם בסעודה וגם בסדר חנוכת הבית, שביתך בעזרת השם יהיה בית שבו יספגו הקירות הרבה תורה שתלמד אתה וילמדו בני ביתך, ובנוסף לכך יקיימו הרבה מצוות, כאשר בראש מצוות הבית היא מצוות ואהבתך לרעך כמוך, שאדם זוכה לקיים אותה בראש ובראשונה ובאופן האמיתי ביותר עם אשתו ועם ילדיו.
לא לשכוח גם להודות לה' בברכת הטוב והמטיב על הבית, ואם יש מוצרים חדשים אז גם עליהם, כמובא בפניני הלכה ברכות פרק יז. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
בהצלחה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-02-06 17:50:20
שבת
במניין שאנו מקיימים בעיר פתח תקווה אנו רוצים לערוך הגרלה בין הילדים המתפללים אחר התפילה בשבת. האם מותר לנו לעשות כן.
אם הפרסים שווים במחירם מותר, ואם אינם שווים במחירם אסור.
עי' שו"ע שכב, ו וספר שבת בשבתו עמ' ק, ופניני הלכה הרחבות כב, ד, ז.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-02-06 13:14:56
לידה בשבת
שלום, אם נוסעים ברכב פרטי לבית חולים בשבת ללידה. 1. האם מותר מלבד הנהג – הבעל, גם לאימא שלה לנסוע כדי ללוות אותה בלידה ? 2. מה דין הרכב? אם לא ננעל חשש שיגנב.. 3. במידה והיולדת כבר הגיעה לבית חולים עם הבעל האם מותר לאמא להגיע לבית חולים בשבת כדי לתמוך ?
התשובות לשאלותיך נמצאים בפניני הלכה שבת פרק כז. כדאי להתכונן כראוי וללמוד את הדברים מהמקור. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
למעשה:
- אם הנסיעה ארוכה, מותר, שמא היולדת תצטרך עזרה בלידה בנסיעה. 3. היתר זה הוא למקרים חריגים בלבד כאשר היולדת נכנסת להיסטריה או בחרדה גדולה, אבל בלא זאת אסור. 2. לאחר שמגיעים וחונים במקום שאינו מפריע להגעת כלי רכב אחרים, לכתחילה יש לבקש מגוי שיכבה את הרכב והפנסים וינעל את הרכב על ידי השלט (לכן טוב להגיע לבית חולים דתי כמו מעייני הישועה או שערי צדק). ואם אין שם גוי, מכבים ונועלים בשינוי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-02-03 20:42:15
כללי
שלום הרב 1) האם מותר להכין מטוס/כדור נייר מדף שמודפסות עליו אותיות דפוס (דף חול לא קודש)? 2) האם מותר לאדם שמתפלל לאט במיוחד (כך שהרבה פעמים בתפילת ערבית הוא מתחיל את תפילת שמונה עשרה אחרי שהציבור עבר את 'אתה קדוש', ואז זה כבר לא נקרא בדיוק תפילה בציבור) להתחיל להתפלל ערבית לפני שהציבור מתחילים כך שאת שמונה עשרה הוא יתחיל ביחד עם הציבור (למרות שבשל כך הוא יפסיד ענייה על ברכו שבהתחלה וגם שבסוף כיוון שהוא לא יגמור את התפילה עד אז, ואם החזן ספרדי הוא גם מפסיד קדיש שלפני התפילה)? 3) אדם שמתאמן על הקריאה בתורה והתחיל פסוק עם שם השם, ושם לב שעשה טעות או שהוא יתבלבל בטעמים, מותר לא לחזור ולתקן (הוא כרגע באמצע הפסוק)? 4) מה הדין באותו מקרה בסתם אדם שלומד תנך ושם לב שעשה טעות (לא משמעותית כגון שוא נח/נע או טעמים וכדומה)?
- כן.
- אכן כך צריך לעשות, ועונים על שני האמנים החשובים של הקדיש שלפני התפילה וכן על ברכו שלפני התפילה, כמובא בפנה"ל טז, ה בדין הנמצא באמצע ק"ש וברכותיה.
- כן.
- אין חובה לחזור כדי לקרוא את הפסוק נכון.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-02-03 20:41:32
תגובה לתשובה
להלן שאלה ששאלתי אתכם, תשובתכם, ואח"כ שאלתי בעקבות תשובתכם. שלום וברכה, עובדא הווה בקהילתנו בשבת האחרונה, אחד מהמתפללים המבוגרים, בד"כ מגיע במכונית לתפילת מנחה בערב שבת ומניח את מפתח המכונית במקום מסוים בבית הכנסת, במוצאי שבת לאחר מעריב חוזר במכונית לביתו. בשבת האחרונה שכח להניח ונזכר רק לאחר שחזר לביתו בליל שבת, אז הוציא את מפתח המכונית מבגדו בגלל מוקצה ככלי שמלאכתו לאיסור. השאלה היא האם במוצאי שבת (כדי להמנע מהכנה מקודש לחול בלקיחת המפתח בשבת לצורך מוצאי שבת) יכול לומר ברוך המבדיל 5 דקות לפני זמן צאת שבת על פי הלוח (לוח עיתים לבינה של הרב סופר) ולקחת את מפתח המכונית לבית הכנסת לתפילת מעריב של צאת השבת (מתפללים מעריב בזמן הלוח של צאת שבת). כן. חמש דקות לפני הזמן שמופיע בלוח כבר יצאה השבת. תודה על המענה. ברצוני להוסיף לשאול, 1. אם בדרך כלל נהוג להוסיף על השבת כפי הזמן המופיע בלוח האם אין לראות זאת כקבלה בנדר שזו תוספת השבת שאני מקבל, מעיין מנהג של מצווה? 2. כיצד לפי חשבונכם בזמן שבין שקיעת השמש (17:15) לבין צאת השבת (17:49 לפי אותו לוח) יצאנו גם ידי חובת וודאי לילה וגם ידי חובת תוספת שבת?
- גם אם יש מקום לומר שזה כמעשה טוב שעושה ג' פעמים, הקבלה לעתיד שאנו עושים לפני ראש השנה ויום יום בהתרת הנדרים, מועילה בדיוק לסוג כזה של נדרים, שם אנו אומרים שלא יהיו כנדרים, כמובא בפניני הלכה ימים נוראים סוף פרק ה. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה. אמנם נלע"ד יותר שמקרה זה אינו נחשב כלל כנדר, כיון שהאדם לא מתכוון להדר בכך שמוציא את השבת 15 דקות אחרי צאת הכוכבים ולא חמש דקות, אלא עושה מה שכולם עושים, וכולם עושים מה שכתוב בלוח.
- יש אומרים שצאת הכוכבים לאחר כ 20 דקות מהשקיעה (כשהשמש 4.8 מעלות מתחת לאופק), ויש אומרים שלאחר כ 28 דקות מהשקיעה (כשהשמש 6.2 מעלות מתחת לאופק). הזמן המדוייק לכל מוצ"ש, מופיע באתר 'חזון שמים'. לכן אם השקיעה בחמש ורבע, בוודאי שלאחר חצי שעה, גם לשיטות המחמירות הגיע צאת הכוכבים כולל תוספת שבת. להרחבה עיין בפניני הלכה שבת ג,הערה 1, ובספר ההרחבות פרק ג א,יג-יד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-01-30 16:06:13
הנאה ממלאכה אסורה ביום טוב
למדתי לגבי יום טוב כאן: https://ph.yhb.org.il/12-07-03/ לגבי הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב, אם מותר או אסור. ונכתב שם בסוף: "הכל מסכימים, שאם המלאכה שנעשתה באיסור היא מלאכה שהותרה לצורך אוכל נפש, אין איסור ליהנות ממנה". אבל קשה לי – אם נכתב שהמלאכה הותרה לצורך אוכל נפש, אז למה שיהיה מלכתחילה איזשהו איסור להנות ממנה? אשמח לביאור הענין. תודה!
מדובר על מלאכה שהותרה לצורך אוכל נפש, אבל בפועל הוא עשה אותה באופן האסור, כגון שהדליק אש ולא רק העביר אש. וכפי שמבואר בהערה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-01-29 19:58:46
תקשורת עם גוי בשבת
שלום רב, אני עובד עם גויים מחו"ל ולעתים כשיום שישי או מוצאי שבת אצלנו בישראל אני מעוניין להתקשר או לשלוח מייל לגוי כשאצלו שבת. האם הדבר מותר? אם רלוונטי, הגוי הוא לא עובד שלי. תודה מראש!
מותר. חלקת יעקב חלק ג’ סי’ ק”ו, שבט הלוי חלק ג’ סי’ קע”ב אות ד’, בצל החכמה חלק ג’ סי’ קכ”ה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-01-29 17:46:55
בדיקת קורונה
שלום כבוד הרב, האם מותר לבצע בדיקת קורונה בשבת? אם כבר אשאל גם לגביי בדיקת ביוץ. אם כן, מה התנאים? תודה רבה.
פניני הלכה שבת כח, יא – "נחלקו הפוסקים אם מותר לערוך בדיקות רפואיות שגורמות להופעת צבע. יש אוסרים משום מלאכת 'צובע', ויש מתירים הואיל ואין מעוניינים שהצבע ישאר אלא רק לדעת את התוצאה. לכתחילה יש להחמיר ובשעת הצורך אפשר להקל, הואיל והספק בדברי חכמים". וכן הדין לגבי בדיקת ביוץ.
יש לציין שהבדיקות הבייתיות לקורונה מועילות רק לאחר כשלושה ימים מרגע ההחשפות לחולה הקורונה, כיון שאינן רגישות כמו בדיקות הפי סי אר. לכן אם ההחשפות היתה ביום שישי או בשבת עצמה ואין תסמינים, אין לבדוק בהן, ובינתיים להיזהר מהדבקת אחרים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-01-27 15:04:52
גניבת דעת – מבחנים
שלום רב, רציתי לשאול לגבי איסור גניבת דעת שיש במקרה שמעתיקים במבחנים. בתקופת האחרונה עם הקורונה, הרבה מבחנים נעשו באופנים אחרים מהרגיל. לדוגמא, היו מבחנים שהמרצים נתנו את המבחן (שאמור לקחת 3 שעות) לסטודנטים באינטרנט וכל סטודנט היה עושה את זה בביתו בלי שום השגחה ונתנו להם לפעמים 6-7 שעות לעשות את המבחן. השאלה שלי היא: האם יש בכל זאת גניבת דעת מצד הסטודנט שיעתיק כי הרי כל האיסור הוא להטעות את האנשים שהם יחשבו שכוונתי הייתה A (לעשות את המבחן בלי להעתיק) ובאמת שכוונתי הייתה B (כן להעתיק) ובמקרה שלנו המרצים יודעים שכמעט 70 או 80% מהאנשים יעתיקו במבחן שלהם, האם בכל זאת האיסור עדיין קיים ? תודה רבה.
כל עוד המרצה לא מרשה להעתיק, גם לא ברמז, אסור להעתיק. זה שמעתיקים והוא יודע זאת ואין לו דרך לאכוף את העניין, לא מתיר להעתיק. יחד עם זאת, אם תקבל ציון נמוך מכולם בגלל שהם העתיקו, או ציון גבוה באופן שהמרצה אולי ייקח אותו בערבון מוגבל כי אולי העתקת, בהחלט כדאי לומר לו שאתה מקפיד לא להעתיק כיון שלפי התורה אסור להעתיק.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-01-25 10:37:10
פנסי רחוב שנדלקים עם מעבר אנשים
שלום לכובד הרב אני גר בישוב שגובל בחורש, וישנה טיילת יפיפיה שסללו בסמוך לחורש. אני אוהב לטייל שם כל יום, בשעות היום ולרוב בשעות הערב לאחרונה העיירה החליפה את התאורה בטיילת, והתקינה פנסים שנלדקים עם התקרבות אדם אליהם, בעזרת חיישן. הפנסים נטענים משמש במהלך היום כך נראה, יש עליהם קולטן שמש. בעבר היו פנסים רגילים שדולקים עד שעה מאוחרת ברציפות. האם מותר לי לטייל בטיילת הזו בשבת ? כרגע התחלתי להגביל את עצמי מלטייל בטיילת הזו בשבת , אני לא יודע אם בצדק. אני אוהב מאד את המקום, וההמנעות ממנו בשבת , בהחלט גורמת לי לעוגמת נפש. – הטיילת היא לא בדרך מאיפשהו לאיפשהו, זוהי מטרה בפני עצמה, אני בא אליה בשביל לטייל *בה*. יש בה יופי ונעימות שאין במקומות אחרים. – מבחינתי הייתי בשמחה מוכן לטייל גם גם בחושך, אם החלופה היא להמנע ממנה בכלל. אבל זו לא אפשרות במציאות, כי … הפנסים נדלקים ולא שואלים לדעתי. – התאורה כן מוסיפה משהו, אבל כאמור הייתי בשמחה מטייל בטיילת גם בחושך יחסי, והייתי עושה את זה בפועל בעבר כשהתאורה היתה קבועה , והיתה נכבת בשעה מסוימת באופן כליל , לפעמים לפני שעת הטיול שלי. תודה על המענה
תשובה לשאלתך נמצאת בספרו של הרב אליעזר מלמד פניני הלכה שבת פרק יז סעיף יד (אביא לך את הדברים, ואפשר לקרוא אותם מהמקור דרך האתר של פניני הלכה). סיכום הדברים הוא שמצד הדין מותר לך ללכת שם, שכן אין אתה "אשם" בכך שנדלק אור שלא להנאתך. עם זאת, כיון שהדבר בולט שהאור נדלק בגללך, נכון להחמיר כאשר אין בדבר צורך חשוב. לשיקול דעתך מהו צורך חשוב. כמובן שאם תמצא דרך ללכת שם באופן שלא בטוח שיידלק האור, הדבר מותר לכתחילה.
יד – פעילות חיישנים ברשות הרבים ובבית
מותר לעבור במקום שמותקנת בו מצלמה שמצלמת את העוברים ושבים, מפני שההולך שם אינו מעוניין להצטלם, ועל כן הוא אינו אחראי על כך שדמותו נקלטת במצלמה. וכן מותר להיכנס בשער שמותקנת בו מערכת לגילוי מתכות, הואיל והנכנס שם אינו מעוניין בפעילות החשמלית הזו. וכן מותר ללכת ברחוב שהתקינו בו חיישנים שקולטים את תנועות העוברים ושבים. וכן מותר ללכת במקום שהותקנה בו מערכת שמירה חשמלית שמדליקה פנס בעת שעוברים בסביבתה, מפני שהעוברים שם לתומם אינם מעוניינים להדליק אור. אבל אם אין בזה טורח, עדיף ללכת בדרך אחרת, שאין זה מכבוד השבת לגרום בעקיפין להפעלת תאורה חשמלית.
בית שמערכת האזעקה שלו מושבתת אבל החיישנים ממשיכים לפעול, וכל אימת שעוברים במקומות מסוימים נדלקות נורות לד או שתמונת העובר שם נקלטת על מסך. יש אוסרים ללכת בבית זה, הואיל וההליכה בו מחוללת פעילויות חשמליות. ורק אם כיבו לחלוטין את כל המערכת או כיסו את כל החיישנים מותר ללכת (עי' שו"ת הרב הראשי לרב אליהו תשנ-תשנג עמ' 174).
ויש מתירים מפני שהאדם מתכוון ללכת לפי תומו ואין לו שום תועלת מכך שדמותו תיקלט בחיישנים השונים, וכל מה שאין מפסיקים את פעולתם הוא רק מפני הטורח הגדול שבדבר (שיח נחום כה). וכן הלכה. אלא שאם אפשר, עדיף לנתק את החיישנים שלא יפעלו.
חובה לנתק את הפנס שנדלק בעקבות המעבר בשביל הגישה לבית, מפני שיש לעובר שם תועלת מן האור שנדלק. וגם אם אין לו תועלת ממנו, אין זה מכבוד השבת לגרום להדלקת פנס. ובשעת הדחק, כאשר המערכת מופעלת ואין שום דרך אחרת להיכנס לבית, אפשר לעבור שם בזחילה או בכפיפה עמוקה, באופן שאולי לא יגרום להפעלת הפנס, וגם אם קרוב לוודאי שיפעיל בזחילתו את הפנס יהיה זה בשינוי. בנוסף לכך, יעצום את עיניו, כדי שלא יהנה כלל מהאור שנדלק, ורק יפתחם מעט כדי שלא יכשל בדרכו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-01-22 15:59:28
עציץ נענע בשנת שמיטה
שלום אשתי קנתה עציץ נענע ולא ידוע לנו מאיזו משתלה זה הגיע ואם המשתלה שומרת שמיטה האם זה בסדר שהעציץ יהיה בבית? האם ניתן להנות ממנו , להשתמש בנענע לתה או לבשמים בהבדלה?
לא טוב עשתה אשתך שלא שאלה האם יש להם כשרות, אבל בדיעבד שהעציץ כבר בבית שלכם, מותר לכם לגדל אותו, כיון שאין איסור שמיטה בתוך הבית, שכן יש חציצה בין העציץ לאדמה על ידי הרצפה, ויש חציצה בינו לשמים על ידי התקרה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-01-21 08:10:41
חומצה פולית בשבת
האם מותר לאשה בגיל הפוריות ליטול חומצה פולית בשבת או גלולת מולטי-ויטמינים לנשים הרות? תודה
מותר. פניני הלכה שבת כח, ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-01-17 19:44:32
פרווה וחלבי
שלום הרב, יש לנו כף עץ פרווה, בעלי טוען שאפשר לערבב איתה מאכל חלבי קר. אני לא מכירה את זה, זה לא היה אצל ההורים שלי. אני מעדיפה שלא להתבלבל.. מה אני אמורה לעשות במקרה כזה? באיזה סקווטש לשטוף את הכף? תודה רבה
אכן לפי ההלכה ניתן כיום מצד הדין לערבב כף עץ פרווה עם חלב, כיון שהנקיון שמנקים אותה אחר כך עם סקוטצ' וסבון כלים, מסיר את כל שאריות החלב שאולי נותרו בין הסדקים של העץ. אבל את צודקת שעדיף לא לערבב כדי למנוע טעויות במטבח, ואם מחליטים שהכף פרווה אז משתמשים בה רק לפרווה, אלא אם כן נוצר צורך חד פעמי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-01-17 19:27:04
צירוף חילוני שמניח תפילין לזימון
האם אפשר לצרף כשלישי לזימון אדם שאינו שומר מצוות אלא רק מניח תפילין וגם אין בכוונתו לברך ברכת המזון?
לא. רק אם הוא מעוניין לברך אתכם, הוא מצטרף.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-01-08 17:14:52
שלוקים בשבת
אני עושה עבודה לשיעור תושב"ע, ואני צריכה לשאול רב את השאלה שלי, האם ואיך מותר לאכול שלוקים בשבת. חשבנו שאולי זה אסור כי יש בזה שבירה וריסוק קרח. תודה מראש
מותר לחתוך את השלוק בסכין ולאכול אותו כדרכו על ידי מציצה. אבל אסור לרסק אותו כדי לאוכלו כברד או כמיץ.
אביא לך את כל דין ריסוק בשבת על פי המובא בספר פניני הלכה שבת פרק יב סעיף יב:
הפיכת מוצק לנוזל
א) לרסק קרח: אסור לרסק שלג, ברד וקרח כדי לעשות מהם מים. ולכתחילה אין ליטול ידיים או להטיל מימיו על שלג, מפני שממיס אותו. אבל מותר לתת קרח בתוך מים שיימס מאליו. וכן מותר לשבור קרח כדי להניחו בכוס או קנקן, למרות שתוך שבירתו יצאו מים. וכן מותר ללכת על שלג, למרות שתוך כדי ההליכה, מעט מן השלג יימס.
ב) לרסק קרח בתוך מים: לכתחילה טוב שלא לרסק קרח בתוך מים, כגון לנער בקבוק שיש בו קרח ומים כדי להמיסו. אבל מותר לערבב את המים עם הקרח שבכוס כדי שהקור יגיע לכל המשקה. וכן מותר לתת קפה נמס, מלח וסוכר בתוך מים ולערבבו בכפית.
ג) ליתן קרח בכלי ריק: למנהג יוצאי ספרד, מותר ליתן קרח בכוס ריקה ולחמם מאכל קרוש אף שיהפכו לנוזל, כיון שלא עושה זאת בידיים. ולמנהג יוצאי אשכנז, כיון שהופך מוצק לנוזל, רק בשעת הצורך אפשר להקל. אך מותר ליתן קוביות קרח בקערה לפני האורחים, אף שבמשך הזמן יזובו מהם מים שלא ברצונו. וכן מותר להקפיא נוזל, משום שאינו עתיד להתקיים באופן עצמאי כמוצק.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-12-28 16:06:03
לא ילבש
שלום הרב האם יש בלבישת חלוק אמבטיה לגבר משום לא ילבש. תודה רבה
לא. יש חלוקים גם של גברים. רק אם ילבש בגד מובהק של אישה, יהיה בו משום לא ילבש.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-12-28 09:02:29
חמין בשבת
שלום הרב! בישיבה אנחנו מכינים חמין לפני שבת. לפני כניסת השבת אנחנו מבשלים את החמין ככה שהוא מבושל לגמרי וראוי לאכילה עוד לפני שבת, אמנם אנחנו מוסיפים לקדירה מים כדי שבמהלך השבת (כמובן שהיא על אש מכוסה) לא תישרף הקדירה. בערב שבת אנחננו רוצים לאכול מהקדירה מה שכמובן דורש לערבב את הקדירה מעט (מגיס – כך נראה). האם יש איסור מגיס בקדירה כזו או שאין כי מצד אחד הקדירה מבושלת כל צרכה ואין בישול אחר בישול. אמנם מהצד השני יש עניין שזה אולי יראה כמו מבשל (למרות שהכפתורים מכוסים) וכן התבשיל עם מהלך השבת רק הולך ומשתבח כי זה טבעו של תבשיל ואז יש לומר שיהיה אסור לקחת מתוך התבשיל לעולם שכן לעולם לא נגמר בישולו עד שיחליטו להורידו מן האש? תודה רבה!
התשובה לשאלתך נמצאת בפניני הלכה פרק י סעיף יב. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
- מרגע שהמאכל מוכן לאכילה, אין בו יותר איסור בישול גם אם בישול נוסף משביחו.
- גם כאשר רוצים רק לטעום מסיר החמין בלי לערבב כלל את האוכל, לכתחילה יש להורידו ממקור החום ושוב להחזירו על פי כללי החזרה (כך הוא מנהג אשכנז וחלק מספרד). אך אם הדבר קשה לביצוע, או שחוששים שחומו ירד מחום שהיד סולדת בו, ושוב לא יוכלו להחזיור, מותר לטעום ממנו בעודו על מקור החום, ויזהרו מלערבבו. אם רוצים לערבב, חייבים להוריד ממקור החום.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-12-21 10:35:02