חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
קידוש בסוכות
שלום, אימי לא מרגישה טוב ולכן לא תרד בחג לאכול בסוכה (בליל החג כפי הנראה כן). בנוסף, אבי יאכל בסוכה של השכנים לאחר שהם יסיימו לאכול, כך שתהיה הפסקה ארוכה בין החזרה מהתפילה והקידוש לאימי ועד שירד לאכול בסוכה. השאלה אם לאחר שאבי יקדש לאימי בבית 1. יהיה מותר לו לאכול דבר מה בבית? 2. יש צורך שיקדש שוב לאחר שירד לאכול בסוכה? תודה רבה מראש
אין צורך לקדש פעמיים. את הקידוש צריך לעשות בסוכה על חתיכת עוגה, ולאחר מכן מותר לאכול אכילת ארעי מחוץ לסוכה. מהי אכילת ארעי ומהי אכילת קבע:
אכילת קבע חובה לאכול בסוכה, ואכילת ארעי אין חובה לאכול בסוכה אם יש בדבר קושי. א – פירות, ירקות חיים ומשקים שאינם חריפים, נחשבים תמיד כאכילת ארעי. ב – לחם ומזונות בשיעור של יותר מנפח ביצה, נחשבים כאכילת קבע. ובשעת הצורך אפשר לאכול מחוץ לסוכה תבשילי דגן יותר מ'כביצה', אם אינם חלק מסעודתו העיקרית שמתכוון לשבוע ממנה. ג – בשר, דגים, אורז, תפוחי אדמה ושאר ירקות מבושלים, נחשבים כאכילת ארעי אם אינם חלק מסעודתו העיקרית. ד – משקאות חריפים ששותה בחבורה, או רביעית יין, ישתה לכתחילה בסוכה.
בעת הסעודה, כל מרכיביה בכלל אכילת קבע שחובה לאכול בסוכה, ויש להקפיד שלא לטעום דבר מחוץ לסוכה. לפיכך, הנצרך לצאת באמצע הסעודה מהסוכה לבית, לא ישתה ולא יטעם דבר בבית, ואף לא ימשיך לבלוע את מה שהתחיל לאכול בסוכה.
שאר הלכות סוכה מובאים באר היטב בפניני הלכה סוכות. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-30 20:03:39
יו"ד של התפילין
האם מעיקר הדין צריך שהיו"ד של התפילין של יד יהיה מוצמד לבית ?
כן. שולחן ערוך סימן כז סעיף ב – "יש להזהר שלא תזוז יו"ד של הקשר מהתפילה".
אמנם גם אם לא היה צמוד קיים מצוות תפילין ולא צריך להניחם שוב.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-30 12:36:35
ספירת 30 יום לאבלות לפני סוכות
שלום הרב , אני שואל עבור מישהו אחר איך סופרים 30 ימי אבלות במקרה שהפטירה הייתה בערב כיפור בצהריים ( בשעה 13:00) והקבורה הייתה ביום שלישי יא תשרי ? והאם יש הבדל בין אחים לילדים ? תודה מראש
לא משנה מי מת, אח, בן, או הורה, מונים שלושים מהקבורה, שכן עד הקבורה נחשב אונן, ומהקבורה נחשב אבל. לכן השלושים מסתיימים ביום רביעי לאחר ארבע שבועות בי' בחשוון.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-30 10:51:06
ברכת שהחיינו
ברכת שהחיינו למי שמתפלל ביחיד ביום כיפור: אם נמצא מחוץ לבית – האם מברך לפני תפילת ערבית ואם כן באיזה שלב ? אם מתפלל ביחיד בבית ואשתו מברכת שהחיינו בעת הדלקת הנרות, האם היא מוציאה אותו ואת יתר בני הבית ? אם הוא מברך שהחיינו האם הוא מוציא אותה ואת בני הבית ? כלומר האם מספיקה ברכה אחת או שצריך שתי ברכות ? חג שמח.
כל אחד מברך בעצמו 'שהחיינו' ברגע שהוא מקבל את קדושת יום הכיפורים לפני שקיעת החמה. נהגו הנשים לעשות זאת בזמן הדלקת הנרות, והגברים לאחר אמירת כל נדרי גם אם מתפללים ביחיד, ואת תפילת ערבית מתפללים בצאת הכוכבים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-30 08:14:57
מוקצה
בפניני הלכה שבת כג, ו בענין 'בסיס לדבר האסור' הרב כתב שאם היו על שולחן שבת פמוטי כסף וחלה – השולחן נעשה 'בסיס לדבר האסור'. ראיתי שמביאים שהרב פיינשטיין מסביר שאם יש היתר ואיסור על הבסיס הולכים לפי מה שחשוב בעיניו כרגע, האם כרגע החלה לשבת יותר משמעותית?
כיון שיותר סביר שגם כרגע הפמוטים חשובים לו יותר, שהרי אם יגידו לו לוותר על אחד מהם ואת השני ייקחו לו, על מה היה מוותר?? האג"מ עצמו כותב שזה המדד, ומוסיף – בכלל זה אם היה מוותר כי יש לו שניים כאלה, או שיכול להשיג חפץ כזה בקלות יותר (עיין אורחות שבת יט,הערה תיד).
עוד כתבו הרב פיינשטיין (באג"מ ה,כב) וריש"א (שבות יצחק טז,ח) שכאשר המגש מיוחד לצורך הפמוטים ואין רגילים כלל להניח עליו דברים אחרים, אין להתיר את טלטולו בשבת ע"י שיניח עליו חלה, יין או שעון זהב וכד'. וכ"כ שש"כ (כ,סד). (יסוד הדבר בשו"ע רעט,ג שפוסק ע"פ הרא"ש שאסור לטלטל את הנר אפילו אם נתן עליו מבעו"י דבר המותר (ודלא כריב"ש שמתיר). וכתב המ"ב (רעט,י ע"פ המ"א) הטעם- כיון שעיקר עשיית המנורה בשביל השלהבת,ולכן היא תמיד נעשית טפילה ובסיס לה ולא לדבר אחר אף אם הוא חשוב יותר מהשלהבת. וא"כ למדנו כלל,שאם עיקר השימוש בבסיס הוא ע"י האיסור,אזי לא מהני ההיתר אפילו שהוא חשוב).
יש לציין לרוצים להקל ולסמוך על דעת יחד, שחידש בשבט הלוי ח,נב, שאף שבד"כ המדד של מה חשוב לו יותר הוא על מה היה מעדיף לוותר, מ"מ בנד"ד אף אם היה מעדיף לוותר על החלות מאשר לוותר על הפמוטים היקרים, כיוון שעיקר תשמישו של השולחן הוא הסעודה, החלות נחשבות יותר מהפמוטים. ולכן אם מונחות על מגש שאינו מיוחד לנרות שבת וגם מתכוון להשתמש בהם בשבת, ניתן להקל, ויותר טוב להורידו על ידי שניים, שי"א שהוא ש'ינוי'.
אפשרות נוספת כמובן, היא להוריד את הפמוטים בשינוי, אם הדבר אפשרי.
כל זה כמובן רק לגבי פמוטים שהם מוקצים מחמת חסרון כיס, ולא רק כלי שמלאכתו לאיסור. אבל אם אינו מקפיד על הפמוטים, חלה שמשתמש בה לשבת יותר חשובה מאור הנרות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-29 20:34:29
שיעור טפח
שלום וברכה ידוע ששיעור טפח לפי ר' חיים נאה זה 8 סמ. והשיעור העדכני 7.6. הרב שליט"א לפעמים כותב לפי רח נאה כמו בגודל הלולב וההדס. לעומת זאת במרחק דפנות של הלבוד וכן במרחק קישוטים מהסכך לפי חשבון העדכני. השאלה למה לא ניתן לסמוך לפי רח נאה גם בלבוד ? האם אי אפשר בכלל??
שיעור ר"ח זו טעות, אלא שבגלל שיותר קל לזכור מספרים עגולים ובגלל שכל האנשים מכירים שטפח זה 8, אזי כאשר מדובר לחומרה, הרב מעגל למעלה. אבל לגבי לבוד ומרחק הקישוטים זה יהיה קולא, ולכן יש להקפיד על השיעור הנכון.
גם לגבי שיעורי הסוכה הרב כתב להחמיר, כיון ששם מחשבים לפי טפח שוחק שהוא 7.8, כפי שביאר בפרק ב, הערה 1, עיין שם שצרף גם הסברה הנ"ל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-29 17:30:11
ארבעת המינים
שלום הרב, ע"פ מ"ב תרנ"א סקל"א שאומר שמי שנטל לולב עם טבעות, צריך לחזור ולטול, האם דין חציצה זהה לחציצה בנטילת ידיים, וממילא מי שלא מוריד/ה הטבעות אף פעם לא צריך גם הכא?
אני חושב שאתה צודק, וגם לדעת המחמירים להסיר טבעות, בכה"ג ניתן להקל. יש לציין שמדינא אין צורך להסיר את הטבעת, כפי שכתוב בפניני הלכה סוכות ה, ג ובספר ההרחבות. ניתן לקרוא מהספר באתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-29 16:04:21
כשרות פסל סוכה
גודל הסוכה הוא 1.95 מטר 2.5X מטר. בחזית של הסוכה (פתח הסוכה) יש המשך של קורות עץ באורך של כשני מטר והם מהווים המשך ישיר של השטח העליון – גג הסוכה עליו מונח הסכך. הסוכה עצמה כשרה למהדרין יש לה 3 דפנות מלאות. האם החלק הנוסף באורך של כשני מטר של הסכך הבולט (פסל סוכה) כשר לשימוש כסוכה עצמה לכל דבר? תודה רבה וחג שמח.
זו מחלוקת – יש אומרים שרק אם דופן אחת נמשכת לאורך הסכך, הסכך כשר, אבל במקרה שלך לדעתם הסכך לא כשר. וכיון שהוא ספק דאו', יש להחמיר. לענ"ד אם תעשה צורת הפתח בדופן אחת, זה היה יכול להספיק במקום דופן, אך כעת אין לי פנאי לבדוק את הדבר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-29 11:26:52
תודה
תודה רבה על כל מענה השאלות המהיר והאיכותי!! בע"ה נכתב ונחתם לחיים טובים ולשלום אנחנו וכל בית ישראל אמן!
בשמחה. שנה טובה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-27 12:33:08
הגיינה יום כיפור
שלום וברכה האם מותר ביום כיפור השנה לשטוף ידיים עם סבון את כל היד (לא רק עד פרק שני) וכן האם מותר להשתמש באלכוג'ל?
שניהם מותרים
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-27 07:42:00
קדיש יתום מניין ושבת
שלום רב, נשאלתי שתי שאלות ע"י חבר לא דתי שאביו נפטר לפני כחודש: אני גר בקיבוץ לא דתי ואין בקיבוץ מניין כדי להגיד קדיש יתום 1. האם מותר להגיד קדיש יתום ללא מניין? אם לא אז למה? 2. אני בכל מקרה נוסע בשבת, האם אני יכול לנסוע בשבת לבית כנסת בישוב אחר שיש בו מניין, כדי להגיד קדיש יתום? תודה, אופיר
- קדיש הוא מהדברים שבקדושה שתקנו חכמים שחייבים להאמר במניין. כדאי לנסוע פעם ביום ליישוב קרוב כדי לומר קדיש באחת מתפילות היום, או לשכור מישהו שיאמר קדיש לפחות פעם אחת ביום עבור הנפטר.
- לא. מטרת הקדיש להועיל לנפטר, וכאשר נעשה תוך חילול שבת,אינו מועיל לו כלל.
- בנוסף לאמירת הקדיש, כדאי לך מאוד להועיל לנפטר בדבר אחד נוסף לפחות שתבחר, כמו למשל לעשות קידוש לכבוד שבת, להניח תפילין, לומר פרק תהילים בכל יום, או כל דבר מצווה אפילו קל מאוד. ללא ספק תגרום בכך לעזרה גדולה לאביך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-26 19:32:30
מזקק מים
יש לי מכשיר שמזקק לי מים האם מותר לי להפעיל אותו ביום שישי ושהוא ימשיך לעבוד גם בכניסת שבת הוא נכבה מעצמו בסיום הפעולה השאלה האם מותר להשתמש במים האלה
אם בשבת לא נגרם כלום בעקבות פעולה שאת עושה כשהמכשיר עובד בשבת, מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-25 09:13:14
טלית
שלום וברכה לפי מנהג אבי לובשים טלית מהחתונה. האם מותר לי ללבוש לפני אם אני רוצה? (מהבר מצווה אני לא לובש. 5 שנים כבר) אבל תגיד רציתי ללבוש. יש צד של הידור?
באופן כללי שומרים על מנהג האבא ולא משנים. אם כבר שינית חמש שנים, תשאר כך כמו עניין השש שעות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-24 22:30:17
תרנגול לשחיטה
מה שווי תרנגול לכפרות ביררתי בכ- 13 אתרים. הממוצע הוא 28 ש"ח. בנוסף, שאלתי שני אנשים שחשבתי שהם מתמצאים בעניין אבל ידעו לענות לי פחות או יותר ואמרו לי מחירים כמו בין 20 ל- 30 שקלים. מדובר על התרנגול הכי פשוט שלא נמכר לצורך ביצים אלא לשחיטה.
יישר כח. אז המחיר הנמוך של עשרים שקלים יוצא מצויין עם מנהג רבים לתת סכום זה, כפי שהרב מלמד אמר בעבר. יש כמובן הבדל בין אם אדם קונה מאתיים תרנגולות או אחת. מן הסתם אם קונה מאתיים המחיר פחות מעשרים שקלים, וממילא עשרים זה בסדר גמור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-24 19:42:36
בשר וחלב – המשך
מה בכוונה דורי דורות? סבא שלי ז"ל וסבתא שלי שתבדל לחיים טובים שומרים גם 3 שעות (ההורים של אבי) לא נראלי שלאבי ככ מפריע שאני שומר 6. אבל חשבתי מה הצד העדיף.
עדיף שש, אמנם כאשר הדבר עלול לפגום בכבוד ההורים, כגון שעשו סעודה חלבית משפחתית מיוחדת בתוך שש שעות, באופן שיהיה בולט שאתה לא לוקח מהמאכלים החלביים ומישהו מההורים עלול להיעלב, תשמור שלוש.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-24 14:41:35
בשר וחלב
שלום וברכה 1. מה עדיף לשמור 3 שעות בין בשר לחלב כמו שאבי נוהג. או 6 שעות(כרגע אני שומר 6)? אנחנו אשכנזים. 2. הרב שליט"א כותב שמי שרוצה לשמור חמש וקצת יש לו על מי לסמוך. לפני זה הרב כותב שזה בשעת הדחק…
- אם מנהג אביך הוא גם מנהג משפחתו מדורי דורות, עדיף לשמור שלוש כל עוד אתה בתוך ביתו כדי לכבד אותו ואת המנהג, וכשתתחתן אם תרצה תשמור שש. אבל אם אביך העתיק מנהג זה ואינו נעלב מכך שאינך עושה כמוהו, תמשיך לשמור שש.
- הרוצה להקל באופן קבוע ילעמ"ס, והרוצה להחמיר באופן קבוע יכול להקל בשעה"ד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-24 13:35:59
הפסקה בתפילה
שלום! אשמח לשאול… בפניני הלכה נכתב בשם השו'ע, שאסור להפסיק בשתיקה מרצון באמצע תפילת שמונה עשרה. אצלי שמתי לב שלפעמים השתיקות דווקא מועילות לתפילה, אפשר 'לשהות' בברכה. כמו כן פעמים שמצליחים לכוון בברכה, והשתיקה שבאה מתוכה ממשיכה את התפילה. האם תהיה בעיה עם שתיקות כאלו? ומה בדבר שתיקה של מיינדפולנס- מודעות לנשימה, כדי בסופו של דבר לשוב לברכה ולכוון בה? תודה מראש!
מותר לשתוק כדי לכוון יותר טוב, אך לא לשתוק יותר מדי, שהרי סוף סוף אתה עומד מול מלך העולם, וצריך להתנהג בכבוד הראוי, ולא עומדים לפני מלך ומדברים ושותקים זמן רב ושוב מדברים ושוב שותקים, אין זה מכובד. ובטח שלא להתחיל להיות מודע לנשימות באמצע התפילה, את זה עושים במשך היום.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-23 03:52:46
הכנת קפה בשבת
שלום, לאחר עיון בפניני הלכה שבת הלכות בישול, לפי הבנתי קפה שחור/נס כדאי להכין בכלי שלישי ויש אפשרות להקל להכין בעירוי מכלי שני. ראיתי תשובות סותרות באתר ולכן שואל שוב על מנת להבין בדיוק. כי ראיתי שגם הרב מציע להכין דווקא קודם את הקפה ולערות עליו מכלי שלישי בשביל להימנע מצובע במשקים(שגם זה הרב אמר שיש אפשרות להחמיר למרות שלרוב הפוסקים אין צובע באוכלין). לסיכום: אשמח לדעת מה דעת הרב לכתחילה ויש על מי לסמוך לגבי קפה שחור ונס קפה? תודה רבה מאוד.
לדעת הרב מלמד מותר לכתחילה להכין בעירוי מכלי שני כל דבר שאין ידוע שהוא מקלי הבישול. כל סוגי הקפה בכלל זה, ואפילו תה בכלל זה, שהרי אין לנו דרך לבדוק האם הוא מקלי הבישול, שכן איננו אוכלים את עלי התה. אמנם לגבי תה נוהגים רבים להכין בכלי שלישי מחשש שהם מקלי הבישול ויש מהדרים דווקא לערות מכלי שלישי לחשוש לצביעה במשקים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-23 00:27:55
גיל לימוד גמרא
לרב שלום וברכה, מאיזה גיל חייב אדם להתחיל ללמוד גמרא והאם יש פרקים מסוימים שחובה ללמוד אותם, תודה מראש.
מגיל שהוא מסוגל להבין מה שכתוב שם בצורה יפה. מתחילים בערך בכיתה ו', וכשמגיעים לגיל 15 כבר ניתן לקיים בקלות את דברי המשנה באבות – 5 למקרא, 10 למשנה, 15 לתלמוד.
הנכון הוא להתחיל מהמסכתות שיש בהם הלכה למעשה ליום יום של כל אחד באופן בולט – ברכות ושבת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-22 21:31:34
נטילת רשות מאישה בזימון
כאשר אני מזמן, האם צריך/כדאי/לא לומר "ברשות אמי/בעלת הבית"? הבנתי שאין צורך כיוון שהן לא חייבות בזימון ולכן אני לא צריך ליטול רשות, ומצד שני יוצא שהן נעלבות כאשר מזכירים רק את האבא או את בעל הבית.
כיום שמעמד האשה עלה, צריך לכבד אותן במה שאפשר ולהזכירן בזימון.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-22 17:38:21


