חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
צביעה על הפנים
האם מותר להתפלל עם פנים צבועות/מאופרות ? בעניין בגדים בזויים לתפילה כך כתב ב"פניני הלכה" (תפילה ה, ה): "אם הוא לבוש בבגדים בזויים, כגון שעבד בחצרו ולבש בגדי עבודה מלוכלכים או מכנסיים קצרים, שאינו רגיל לילך בהם ברחוב, מוטב שיחליף את בגדיו אף שבינתיים יפסיד את התפילה בציבור, כדי שלא לפגוע בכבוד התפילה, וכדי שמחשבתו לא תיטרד מכך שיחשוב שכולם תמהים על מלבושו… מותר לעוסקים במלאכת כפיים ולבושים בבגדי עבודה, וקשה להם להחליף את בגדיהם, להתפלל בבגדי עבודה, כי אלו בגדים שאינם בזויים אצלם. וכשיהיה להם זמן להחליף בגדים, ישתדלו לבוא לתפילה בבגדים מכובדים יותר". מעצמי, חשבתי לומר אולי מסברה שצביעה על הפנים בחודש אדר הוא דומה לדין בסיפא שזה כמו עוסק במלאכת כפיים ולבוש בבגדי עבודה. מה הרב חושב ?
אני חושב שבחור מעל גיל שמונה עשרה צריך להחמיר בזה ולעמוד בפני המלך כראוי גם בחודש אדר, אמנם אם נקלע למצב שבו פניו צבועות ולא הספיק להוריד את הצבע או שצריך אותו על פניו גם לאחר התפילה, לא יפסיד תפילה במניין. ובחור עד גיל שמונה עשרה יכול קצת יותר להקל במקום הצורך, שכן בגיל זה גם המלך זורם איתם יותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-14 12:05:07
ברכות
שלום. האם שינוי מקום שגורמת לכך שהאדם צריך לברך שוב ברכה ראשונה גם מונעת ממנו לברך ברכה אחרונה? לדוגמא מי שאכל ויצא החוצה וחזר, האם הוא יכול עדיין לברך ברכה אחרונה? תודה רבה.
אין קשר בין ברכה ראשונה לאחרונה במקרה זה. ברכה ראשונה תלויה בשינוי מקום, ואילו ברכה אחרונה תלויה בקיבתו של האדם. הדבר מובא בפניני הלכה ברכות ברכות ט, סוף הערה 7 – ברכה ראשונה יכולה להועיל לכל היום כל עוד לא שינה מקומו, אמנם מצד ברכה אחרונה אם יפסיק יותר מדי, ברכתו לא תחול על מה שאכל, כמבואר בפרק י, יב, 15-16.
אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-13 07:05:20
בונזאי בשמיטה
קנו לי בונזאי (עץ קטן – ששומרים על מצבו ולא מחפשים להשבחה). לאחר שהוא בתוך הבית כמה חודשים נודע לי שכדי שהוא לא ידלדל וימות הוא צריך להיות בחוץ לפחות 3 ימים בשבוע. האם מותר להוציא עציץ כזה כאשר מדבור להניח אותו על ריצוף אך לא תחת גג והוא לא ישאר שם אלא לסירוגין בתוך הבית וסירוגין בחוץ
מותר כמבואר בפניני הלכה שביעית ויובל ב, טו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-10 17:49:34
נשים וקריאת זכור
שלום מה ההלכות לקריאת זכור של נשים? צריך עולה? צריך מניין נשים? צריך מניין גברים? תודה!
רק פותחים את ספר התורה וקוראים להן.
פניני הלכה – ואף שאין שם מניין, יש בזה הידור, שתשמענה את הפרשה מספר תורה כשר.[1]
[1]. … לפיכך, לכתחילה תשמענה במניין, ואם לא – טוב שיקראו להן בספר בלא מניין. ואמנם יש מהאחרונים שכתבו שאין מוציאים ס"ת עבור נשים, וכ"כ בשו"ת קנין תורה ז, נג, והליכות ביתה ט, ח. אולם לא מובן מה הבעיה בהוצאת ס"ת, שהרי מעיקר הדין מותר להוציאו כדי ללמוד בו. וכן נהגו בכמה קהילות להוציאו עבור קריאת נשים, כמובא במנחת יצחק ט, סח, ותורת המועדים ב, יג.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-10 15:18:27
הטבלת כלים
שלום הרב, קיבלתי במתנה מכונת פסטה שמיוצרת בחו"ל. כתוב בהוראות שאסור בשום אופן שהמכונה תבוא במגע עם מים, אפילו לא מדיח וכדו' כי זה עלול להרוס את המנגנון של המכונה. כיצד עליי לנהוג בנוגע לטבילת הכלי?
פניני הלכה כשרות ב' פרק לא (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):
י – כלי חשמלי
ישנם כלים חשמליים שנועדו להכנת אוכל ובאים איתו במגע ישיר, כדוגמת קומקום חשמלי, מצנם, טוסטר לחיצה. לכאורה צריך לטובלם, אולם הם עלולים להתקלקל ממי המקווה. בפועל, בכלי חשמל פשוטים החשש רחוק, ובתנאי שלאחר הטבילה ישהו אותם זמן רב עד שיתייבשו לגמרי. אולם בכלי חשמל עדינים, כדוגמת כלים שיש בהם צג אלקטרוני, יש חשש סביר שיתקלקלו בעקבות הטבילה.
יש אומרים שכלי חשמל פטורים מטבילה, מפני שדרך הפעלתם על ידי חיבורם לשקע שבקיר כדי לקבל חשמל, וכלל הוא, שכל מה שמחובר לקרקע אינו נחשב כלי ואינו מקבל טומאה, ולכן אין צורך להטבילו. ואף אם לעיתים הם מופעלים על ידי סוללות, הולכים אחר רוב תשמישם שהוא במחובר לקרקע. ועוד, שכלי חשמל נחשבים כמכונות, והמצווה היא לטבול כלי אכילה ולא מכונות. ויש שצירפו עוד סברות להקל.
למעשה, הרוצה להקל על סמך דעות אלו רשאי, הואיל וסברתם נראית. אמנם כיוון שיש סוברים שחובה להטבילם, כאשר אפשר נכון לחשוש לדעתם ולטבול את הכלים בלא ברכה או למצוא פתרון אחר כדי לפוטרם מהטבילה.
לפיכך, בכלי שאין כמעט סיכוי שיתקלקל, כקומקום חשמלי פשוט, נכון להטבילו בלא ברכה ולהמתין יותר מיממה כדי שיתייבש לגמרי ולא יתקלקל בעת שיפעילו אותו.
לגבי כלי שיש חשש שיתקלקל הועלו שתי הצעות: א) לתת אותו לבעל מקצוע ישראל, שיפרק את החלק שנוגע באוכל פירוק יסודי, עד שלא יחשב יותר כלי, וירכיב אותו מחדש, וכך הכלי יחשב ככלי שעשאו ישראל, שאין מצווה לטובלו. אמנם כאשר לא ניתן לפרק את החלק שנוגע באוכל, אין תועלת בפירוק חוט החשמל המחובר לכלי. ב) לתת את הכלי במתנה לגוי, ולבקש ממנו לקבלו בהשאלה לזמן בלתי מוגבל, וכיוון שהכלי שייך לגוי, והישראל אינו רוצה לקנותו לעצמו, אפשר להשתמש בו לזמן לא מוגבל בלא טבילה (כמבואר בהערה 10).
כל זה אמור לגבי החלקים שמחוברים ממש לכלי החשמלי, אבל תבניות אפייה שמכניסים לתוך תנור חשמלי – חייבות בטבילה בברכה, מפני שאינן נחשבות כלים חשמליים, הואיל ואינן מחוברות לתנור החשמלי אלא רק מונחות בו, והן גם משמשות לעיתים ככלי להגשת האוכל שנאפה בהן. וכן דין סכיני בלנדר ומערבלי מיקסר, כאשר החלק שבא במגע עם האוכל עשוי מתכת או זכוכית ומתפרק מהחלק החשמלי, שיש להטבילו לבדו בברכה.[1]
[1]. בשו"ת חלקת יעקב יו"ד מא, מג, היקל בכלי חשמל מפני שרוב תשמישם כשהם מחוברים לקרקע ואינם מקבלים טומאה (וכל שאינו מקבל טומאה אינו חייב בטבילה, כפי שכתבו שו"ת שב יעקב לא, ערוה"ש קכ, לט, ורוב האחרונים). וכן היקל בשו"ת בית אבי א, קיד, והרב בן ציון אבא שאול; תפילה למשה ה, כה; שיח נחום מט, ה. והרב גנזל (תחומין כז) היקל בזה מעוד טעמים. מנגד, כמה אחרונים כתבו שכלי חשמל חייבים בטבילה, ומהם: מנח"י ב, עב; שבט הלוי ב, נז, ג; משנה הלכות ט, קסב; ריש"א קובץ תשובות א, ג. ויש שהקילו בטוסטר הואיל והלחם כבר היה מוכן לפני כן, והטוסטר רק השביחו (אג"מ יו"ד ג, כד). ולענ"ד יותר נראה כדעת המקילים שפוטרים כלי חשמל מטבילה, הן מצד שהוא פועל במחובר לקרקע, והן מצד שהוא שונה לגמרי מהכלים שנצטווינו לטבול, שניתן להגדירם כסוג של מכונות. על אחת כמה וכמה כאשר לא ניתן להטבילו בלא שיתקלקל, שלא יתכן להכשיר כלי בטבילה באופן שאחר הטבילה יתקלקל. (מה עוד שלדעת רוב הפוסקים איסור שימוש בכלי שאינו טבול מדברי חכמים, כמבואר לעיל בהערה 11). אמנם כיוון שלדעת רוב הפוסקים, חיוב הטבלת כלי מתכת מהתורה, כמבואר בהערה 1, כאשר אפשר נכון להורות כדעת הפוסקים שהחמירו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-08 21:02:06
מצה
קמח שיבולת שועל שניתחן להכנת מצה נישמר במקרר או במקפי מה הדין לשה אחרת
כשר לפסח
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-08 13:21:27
השבת אבידה
מצאתי עט שעולה כ10 ש"ח ליד מעבר חציה בצומת. האם עליי לעשות השבת אבידה?
אם יש לעט סימנים מובהקים, כלומר מיוחדים לעט זה, סימנים כאלו שבעליו יכול מיד לאומרם והמוצא ידע שהעט שלו – צריך לעשות השבת אבידה. אם יש עטים בדיוק כאלו – העט שלך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-08 10:19:26
פרנסה
אם לקחתי עבודה של מישהו אחר אני גונב פרנסה מישהו אחר?
אם לקחת זאת במרמה – כן. אבל אם לקחת זאת ביושר כדרכו של עולם שאנשים מציעים את עצמם לעבודות שגם אנשים אחרים הציעו את עצמם אליהם – זה בסדר גמור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-08 04:05:27
מזוזות
לאחר בדיקה מסתבר שיש לנו מזוזה פסולה בכניסה לבית ומה מזוזות כשרות מינימלית אפילו בדיעבר. אנחנו גרים בשכירות 1. האם יש בעיה שנעזוב את השכירות לקחת את המזוזות הקנויות איתנו? 2. אלו שם כשרות הם ספרדיות עדיף לאשכנזים שיהיה להם מזוזות אשכנזיות?
התשובה לשאלה השניה היא שאכן עדיף לאשכנזי לשים מזוזות אשכנזיות, אמנם אתם יכולים לשאול את בעל הבית האם הוא רוצה לשלם על המזוזות, ואם הוא ספרדי אז עדיף מזוזות ספרדיות.
התשובה לשאלה הראשונה גם היא – כן. בוודאי שיש בעיה לקחת את המזוזות, כמובא בפניני הלכה ליקוטים א' הלכות מזוזה פרק יא סעיף יז.. (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.)
יז – עקירת מזוזות בעת מעבר דירה
אדם שעובר דירה ולוקח עימו את כל חפציו, אסור לו להסיר את המזוזות ממקומן. אמרו חכמים, מעשה באחד שנטלה ויצא, וקבר את אשתו ושני בניו (ב"מ קב, א; שו"ע יו"ד רצא, ב). משום שבנטילת המזוזה הוא מאפשר למזיקים להיכנס לבית, ואם אינו חס על הבאים לגור אחריו בבית, לא חסים עליו (תוס' שם). ולא רק לבעל הבית עצמו שמתכונן לעבור דירה ולמוכרה או להשכירה למישהו אחר אסור לקחת את המזוזות, אלא גם לשוכר ששכר מיהודי דירה שלא היו בה מזוזות, והשוכר הוא זה שקנה את המזוזות וקבען, גם לו אסור לקחת את המזוזות בשעה שהוא מפסיק את שכירותו ויוצא מן הבית.
וכל זה דווקא כאשר הבית שייך ליהודי, אבל אם בעל הבית הוא גוי, אדרבה צריך לקחת את המזוזות בשעה שעוזבים את הבית. וכן כאשר עומדים להרוס את הבית, צריך לקחת לפני כן את המזוזות.
לפעמים יש לאדם מזוזות יקרות מאוד, שנכתבו על ידי סופר מומחה, ורצונו לקחת את המזוזות איתו. וההצעה לגביו היא, שכמה ימים לפני שיעבור דירה, יחליף את המזוזות המהודרות במזוזות כשרות רגילות, את המהודרות יקח איתו, ואת הכשרות ישאיר בבית הישן.
צריך להוסיף, שאף על פי שההלכה היא שאסור ליוצא מהבית לקחת את המזוזות, מכל מקום אפשר לבקש בעבורן תשלום מהדייר החדש שיבוא אחריו. אבל גם אם הדייר החדש אינו שומר תורה וטוען שאינו מעוניין במזוזות ולכן גם לא רוצה לשלם עבורן – אסור ליוצא לקחת את המזוזות.[1]
[1]. כתבתי למעלה, לפי הפירוש העיקרי, שהטעם שאסור ליטול את המזוזות שלא ליתן למזיקים מקום (תוס'). ויש מבארים, שהואיל וכבר חלה בבית קדושה מהמזוזה – אין לבטלה. לפי"ז גם כאשר אין לאדם מזוזות לביתו החדש, לא יטול את המזוזות מהבית שהוא עוזב. אולם לדעת רב אחאי גאון ורב האי גאון (הובאו בחידושי הריטב"א ב"מ קב, א), האיסור מפני ביזוי המזוזה, אבל אם יקחנה ויקבענה במקום אחר, אין לה ביזיון. ולמעשה אין סומכים על דעה זו, אבל בשעת הדחק כאשר אין לו מזוזה לביתו החדש, וקשה לו מאוד להשיגה, כתבו האחרונים שאפשר לסמוך על דעת הגאונים ליטול את המזוזות מהבית הישן ולהעבירן לחדש (ברכי יוסף רצא, ב, פת"ש ז, פמ"ג משב"ז או"ח טו, ב). עוד הוסיף בברכ"י, והובא בפת"ש רצא, ז, שגם אם היוצא והנכנס מוכנים, זה להוציא את מזוזותיו וזה לקבוע את שלו, אין לחלק ולהתיר זאת. אמנם לשוכר שנכנס, אחר שיכנס מותר להסיר את מזוזות חבירו ולקבוע את שלו. וכמובן יחזיר לחבירו את המזוזות שהוציא (שכל טוב רצא, כז, בשם מור ואהלות).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-07 20:05:06
תפילה
ספרדי שׁמתפּלל ערבית עם אשׁכּנזים האם הוא יכול להמשׁיך לקרוא אתם הפּסוקים אחרי ׳שׁומר את עמו ישׂראל לעד׳ עד הסוף ׳ועל כּל מעשׂיו׳?
הוא צריך לענות לקדיש ולהתחיל איתם תפילת עמידה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-06 22:11:43
עגילים
האם מותר לבת לעשות 3 עגילים?
מותר. אמנם אם הדבר לא מקובל במקומך, עדיף שלא.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-05 17:59:17
תפילה׃ שׁתי שׁאלות
1– האם מותר לספרדי להיות חזן בּבית כּנסת אשׁכּנזי בּיום הזכּרת אביו או אמו, ובּכלל? 2 — בּשׁעת צרה האם מותר לספרדי לומר אחינו בּית ישׂראל וכו׳ עם אחינו האשׁכּנזים?
- בוודאי שמותר, אלא שצריך להתפלל בנוסח של הקהל כדי לא לבלבל אותם, אלא אם כן הגבאי אומר שאין בזה בעיה.
- בוודאי שמותר גם שלא בשעת צרה מסויימת, שהרי האשכנזים אומרים זאת בכל שני וחמישי לאחר קריאת התורה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-03 12:32:03
מוצרי שיער ללא הכשר
שלום הרב, רכשתי 3 מוצרי שיער ללא בדיקה והם ללא הכשר 1.סרום/שמן פשטן שנאשר על השיער 2.מסכה לשיער אחר החפיפה שנשטפת 3. קרם לחות שיער כל התכשירים כוללים בתוכם עוד מרכיבים האם מותר להשתמש בהם ללא שום חשש לאיסור דאורייתא או מדרבנן בימים רגילים כי מורחים על השיער ויש מגע עם הקרקרפת משום סיכה ואם זה עבר תהליך כימי כלשהו שמתיר את השימוש בו ובמידה ויש איסור האם זה רק על עור או גם שיער ובמידה ואסור האם מותר להשתמש במסכה כי היא נשטפת במים לאחר זמן קצר אשמח לתשובה תודה
לא צריך כשרות על מוצרים אלו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-03 07:47:58
הלכות ייחוד בטרמפים
אני קצת נבוך בנושא, אשמח לביהור. מתי יתכן מצב של ייחוד בטרמפים/נסיעות? האם בשעות היום יש חשש לכך ואם בערב, כל עוד זה מקומות מרכזיים זה בסדר? אשמח לפירוט של היכן עובר הגבול בנושא זה. תודה רבה מראש
כיום נדיר שתהיה בעיה בייחוד בנסיעה, כיון שבכל הכבישים עוברים מכוניות. כדי שיהיה איסור ייחוד צריך לנסוע בכביש בשעה שלא עוברות בו מכוניות, וממילא עלולים להרגיש כמו בבית נעול, היינו שאם יעצרו בצד כדי לחטוא, אינם חוששים כלל שמישהו יראה אותם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-03 06:10:04
קריאת שמע
שלום, כאשר קוראים ק"ש בבוקר לפני התפילה ע"מ לצאת ידי חובת ק"ש בזמנה(כאשר יש חשש שיפספס את זמן מ"א), מה אומרים למעשה? מספיק רק את הפסוק הראשון? והאם אומר א-ל מלך נאמן וברוך שם כבוד מלכותו? תודה רבה מראש
מצד הדין מספיק לומר את כל הפרק הראשון, כולל ברוך שם, ללא אל מלך נאמן. המהדרים אומרים במצב כזה את כל שלושת הפרקים כולל ברוך שם וכולל אל מלך נאמן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-03 06:07:46
ברכה על שניצל
שלום הרב! בספר ברכות יא, ה הרב כותב לגבי שניצל שמברכים בכל מקרה שהכל ובהמשך הרב כותב שעל בוטנים מצופים מברכים מזונות. מה טעם החילוק? האם אפשר לומר שבציפוי שניצל עבה במיוחד הרב יגיד לברך מזונות? תודה רבה!
לא. הבשר של השניצל כל כך דומיננטי, שהציפוי תמיד יהיה טפל לו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-02-24 18:17:54
ברכה אחרונה על מזונות
האם המים השמן ושאר התערובת בעוגה מצטרפים לשיעור של 30 גרם לברכה אחרונה על המחיה
כן – כל הבלול בקמח מצטרף לשיעור כזית לברכה אחרונה, כמבואר בפניני הלכה ברכות י, ט. יש לציין שלפי המבואר שם בסעיף ו, לכל העדות מודדים שיעור כזית בנפח – חצי ביצה בינונית של ימינו, ולא במשקל של 30 גרם. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-02-21 12:25:56
הדיירים ממנחת העומר
האם השיריים ממנחת העוומר נאכלים לכוהנים
כן, הנותר מן המנחה נחשב אחד מ־24 מתנות כהונה ונאכל לכהנים כשיירי כל המנחות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-02-21 12:23:47
נטילת ידיים בבוקר
שלום. קראתי כעת את הלכה ד׳ בפרק ח׳ של הלכות תפילה ועלו לי שאלות קטנות לגבי סדר המעשים. כשאני נוטל ידיים אחר השירותים במטרה ליטול בברכה, האם אני מברך ראשית אשר יצר ואז על נטילת ידיים? האם אני גם שוטף ידיים אחר השירותים או נטילה אחת לשניהם(שירותים ונטילה)? מהי מידת הלבוש הראוי לברכות השחר וקרבנות(האם ניתן לאומרם בפיג׳מה או כשאנו לבושים לגמרי ליום החדש)?
- לפני השירותים נוטלים ג' פעמים בלי ברכה, ואחרי השירותים נוטלים שוב (אפשר ליטול פעם אחת, כי הרוח הרעה הוסרה בנטילה הראשונה). מיד לאחר הנטילה מברכים 'על נטילת ידיים' ומנגבים, ואז 'אשר יצר', וטוב לסמוך לאשר יצר את 'אלוהי נשמה'. מי שלא רוצה להדר וליטול גם לפני השירותים וגם אחריו, צריך להקפיד לא לנגוע במקומות מכוסים עד אחרי הנטילה שלאחר השירותים, אותה יעשה ג' פעמים.
- מצד ההלכה, רק בתפילת עמידה, בה אנו עומדים ממש לפני המלך, צריך להיות לבוש כראוי. אך רבים נוהגים להדר ולומר את כל התפילה בלבוש ראוי. וכל אחד יבחר לעצמו את ההידורים שלו, ואת הדרך שבה הוא חושב שיברך את ברכות השחר ויאמר את הקורבנות בריכוז הראוי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-02-21 07:23:36
שמיטה – גבולות עולי מצרים
שלום, רציתי לשאול האם יש להתייחס לירקות או עלים שכתוב עליהם 'גבולות עולי מצרים' או 'הגרש"ז אויירבך' 'ערבה דרומית', וכד' כקדושים בקדושת שביעית או לא. לא הצלחתי להבין זאת עד הסוף מפניני ההלכה. תודה רבה.
אכן כן, בתור קונה עליך להתייחס לגידולים אלו כקדושים בקדושת שביעית.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-02-20 15:47:49


