חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
[email protected]
שלום וברכה, בחג פורים הבא עלינו לטובה השנה הוא משולש. לכן רציתי לדעת האם גם ביום שבת הקרוב אומרים בטבריה על הניסים, ומה לגבי שאר הערים? תודה רבה!!
אין הבדל בין שנה זו לשאר השנים.
א. ירושלים היא העיר היחידה כיום שמקיימים בה את מצוות הפורים ביום ט"ו בלבד, משום שרק לגביה נותרה מסורת ברורה שהיתה מוקפת חומה בימות יהושע בן נון. כך הוא דינם של כל השכונות של ירושלים, כולל שכונת הר נוף ורמות, ואף מבשרת ירושלים, שכולן נגררות אחר ירושלים העתיקה.
ב. הערים שיש לגביהן ספק האם היו מוקפות חומה בימות יהושע בן נון, הן: טבריה, חברון, שכם, יפו, לוד, עזה, צפת, עכו, חיפה. ויש שהוסיפו את בית שאן, יריחו, באר שבע, רמלה, צור, צידון, דמשק, איזמיר ובגדד.
למעשה, ברוב המקומות המסופקים נוהגים לקיים את מצוות הפורים בי"ד בלבד. ורק במקומות שהספק לגביהם חזק יותר, כמו טבריה וחברון, רבים נוהגים לקרוא את המגילה גם בט"ו, ויש מהדרים לקיים גם את שאר מצוות הפורים בט"ו. אמנם הסמוכים למקומות אלו, מקיימים את פורים רק בי"ד כשאר העולם.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-12 08:00:18
משלוח מנות
האם אפשר למסור את משלוח המנות בתענית אסתר. ולהתנות עם המקבל שיזכה בו בפורים
אם משלוח מנות אחד מתקיים ביום הפורים עצמו, אזי בו יוצאים ידי חובה, ואם כן אין שום מניעה לעשות כפי שצויין. אבל אם זה המשלוח היחיד שבו יוצאים ידי חובה, אזי הנכון הוא לתת למישהו אחר שיביא למי שאתם רוצים לתת ביום הפורים עצמו. ורק אם אין אפשרות אחרת, בלית ברירה אפשר להקל.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-12 05:40:46
מצלמות אבטחה בבנין מגורים בשבת
ערב טוב, – האם מותר לשכור או לקנות דירה בבנין מגורים שמותקנות בו מצלמות אבטחה ? – בבנין שאני גר בו אין מצלמות, כיצד יש לנהוג בשבת אם הדיירים יחליטו להתקין מצלמות ? תזכו למצוות.
- כן
- מותר. לכל ישיבה היום יש מצלמות הבטחה, כולל בישבתינו הקדושה.
הדברים מבוארים בפניני הלכה שבת פרק יז. אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
פעילות חיישנים ברשות הרבים ובביתיח. מותר לעבור בשער שמותקנת בו מערכת לגילוי מתכות, וכן במקום שמותקנת בו מצלמה או חיישנים שקולטים את תנועות העוברים ואף נדלקת נורה קטנה, מפני שההולך שם לא מתכוון לגרום לפעילות החשמלית ואין לו הנאה ממנה. אמנם כאשר הדבר בולט, כגון כשעובר במקום שנדלק פנס, אף שאין לו כל עניין באור זה, מפני כבוד השבת עדיף ללכת בדרך אחרת. ואם הפנס מותקן בשביל הגישה לביתו, אם אין אפשרות אחרת להיכנס לבית, יעבור שם בזחילה, ואם האור נדלק, יעצום את עיניו באופן שרואה מעט רק כדי לא להיכשל בדרכו.
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOorvXJh77tw_diIx7wSWAJ1-lc22zuFgNyIA2DcmvAK2JcLSZZP9
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-11 18:08:41
פורים
שלום וברכה לגבי הערים שיש בהם ספק ומחמירים לקרוא מגילה ללא ברכה ב ט"ו מה דינם השנה?
קוראים ב י"ד בלבד
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-10 11:50:09
תענית אסתר
שלום כבוד הרב מצא, למדתי בספר קיצור פניני הלכה, כי מי שקשה שלו, עשוי להיות פטור מצום תענית אסתר. האם תוכל לכתוב לי אם הבנתי נכון, ולהרחיב על נושא זה? למה הכוונה ״קשה לו״? האם הכוונה לחולה במחלה מייסרת שאינה כרוכה בסכנת חיים מידית? תודה רבה
"קשה לו" זו לא הגדרה נכונה. מי שקשה לו צריך לצום. כמו כן בוודאי לא מדובר על מחלה קשה שהרי חולה פטור גם מהצומות הקלים שתקנו חכמים. אלא מדובר על בין קשה לו לבין חולה, ולכן כתוב "מצטער מאוד".
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-10 11:31:52
הדרכת נוסע בשבת לכתובת
שלום הרב, רציתי לשאול, כאשר בשבת אדם המחלל שבת נוסע ומבקש ממני סיוע בהגעה אל כתובת מסוימת, האם מותר לי להדריך אותו? כיצד עליי להתנהג במקרה כזה? תודה רבה!
פניני הלכה פרק כו –
ט – בין דתיים לחילוניים (לפני עיוור)
נצטווינו שלא להכשיל אדם בעבירה, שנאמר (ויקרא יט, יד): "וְלִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל" (רמב"ם רוצח יב, יד). ואם גם בלא הסיוע היה נכשל בעבירה, לדעת רבים, אין המסייע לו עובר באיסור תורה, אבל יש לו בזה איסור חכמים, שלא לסייע לעוברי עבירה. לפיכך, אסור לאדם לתת רשות לחילוני להשתמש בחפצים שלו כדוגמת מכונית ומחשב בשבת. וכן אסור להדריך יהודי שנוסע בשבת ועוצר כדי לשאול היאך הדרך למקום פלוני, וזאת למרות שבכך שלא ידריך אותו תארך נסיעתו. שתי סיבות לכך: האחת, שאסור לסייע בידי עובר עבירה. והשנייה, שאסור לדבר בשבת בענייני מלאכות האסורות (לעיל כב, ט). ונכון להתנצל בפניו שאיננו מדריכים אותו מפני שהדבר אסור בשבת.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-04 09:09:57
פורים
שלום וברכה, רציתי לשאול האם אפשר לצאת בפורים ידי חובת כוס יין גם ביין תירוש? ועוד שאלה האם אפשר לתת מתנות לאביונים כמה ימים לפני פורים או פורים בערב והעני ישתמש בהם בפורים, זה תופס?
מיץ ענבים בפורים? ודאי שלא, הרי כל העניין הוא השכרות, כמבואר בפניני הלכה. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):
יב. מיוחדת במינה היא מצוות השמחה בפורים, ולכן אמרו חכמים שחובה לשתות עד שישתכר. ואף שככלל השכרות מגונה, מכל מקום בפורים ששותים ושמחים בישועת ה', מתגלים הצדדים הטובים שבשתייה. עיקר המצווה מתקיימת ביום הפורים, אמנם יש מצווה להרבות קצת בשתייה גם בלילה. ניתן לשתות כל משקה משכר, אך עדיף לשתות יין, שעל ידו נעשה הנס.
יג. כמה צריך לשתות: יש אומרים שאף שאסור לאדם להשתכר באופן שאינו יודע מה קורה איתו, מכל מקום חייב כל אחד להשתכר עד שמתוך שמחת שתייתו אינו יכול לעמוד בפני מלך באופן מכובד. ויש אומרים שהחובה היא לשתות יותר מהרגיל עד שיהיה שתוי ושמח, אבל אין להגיע למדרגת שיכור שעלול להתנהג באופן שאינו מכובד. ולמעשה, כל אדם יבחר את הדרך שבה יוכל לשמוח יותר בשתייתו שמחה של מצווה.
מתנות לאביונים – לא ניתן לתת לעני עצמו לפני פורים, שמא ישתמש בהם לפני. אלא מה שניתן לעשות זה אחד משתיים: מי שאין לו אפשרות לתת לעני בפורים, יפריש בפורים את הכסף עבור מתנות לאביונים, ובכך קיים את המצווה. ויותר טוב שיתן אפילו לפני פורים למי שיכול לתת לעניים בפורים. וכך כתוב בספר הקיצור לפניני הלכה:
ט. שליחת המתנות לחבר ולאביון צריכה להתקיים דווקא ביום הפורים, ואם נתנם בליל פורים לא יצא. ומי שלא מצא אביונים, יפריש את מתנותיו ביום הפורים וישמרם עד שימצא אביונים, ובעצם הפרשתו קיים את המצווה. אבל משלוח מנות שייך דווקא ליום הפורים, ולכן אם אינו יכול לתת בעצמו, צריך לבקש ממישהו אחר שייתן בשמו. ואם יודע לפני פורים שלא יוכל לתת משלוח מנות או שחושש שלא ימצא אביונים, ייתנם לחברו או לגבאי צדקה לפני פורים, ויסכם עימם שיתנו את המתנות עבורו בפורים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-03 12:05:59
כשרות
שלום הרב, פלטה שנשפך עליה רוטב בשרי, ועבר זמן מאז ועכשיו הפלטה יבשה אך עדיין ניכר מעט כתם של הרוטב, אם אני מחמם חלה עליה אני יכול לאכול את החלה עם מאכלי חלב? והאם אני שם את החלה על נייר אפייה נקי זה משנה את הדין? תודה רבה!
אם הפלטה עבדה לאחר שניקית אותה, היא הוכשרה.
באופן כללי, בגלל שקורה לא מעט שנשפך על הפלטה רוטב, או שרוטב מלווה את תחתית הסיר שעליה, או שנופל עליה מאכל – אין להשתמש בה לבשרי וחלבי ללא נייר כסף מפריד. אתה יכול להחליט שכאשר אתה שם עליה בשרי אינך שם נייר כסף, וכאשר אתה חלבי או מאכל שאתה רוצה לאכול בסעודה חלבית, אתה שם אותה על נייר כסף שחתכת לפני שבת.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-27 19:42:54
חמץ
אשתי ואני מתכננים לעשות את חג הפסח אצל ההורים ולא להגיע לדירה שלנו כלל לאורך כל החג. כיצד עלינו להתכונן לקראת הפסח? האם אפשר למכור את החמץ שבדירה בכללותו או שיש לשרוף את החמץ ולנקות את הדירה על אף שלא נהיה בה?
עניין זה מבואר בפניני הלכה פסח פרק ד. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה.
אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):
הנוסע לכל הפסח ולא רוצה לבדוק את כל ביתו מחמץ, יכול להשכירו לגוי ולמכור את כל החמץ שבו, חוץ מחדר אחד שבו יקיים את חובת הבדיקה. וכשאפשר, טוב לבצע את המכירה לפני ליל י"ד.
לגבי מכירת חמץ גמור, העניין מבואר בפרק העוסק במכירת חמץ:
עיקר מכירת החמץ מיועדת לבעלי מפעלים, רשתות מזון וחנויות, כדי שלא להפסיד את השווקים בימים שאחר הפסח. וכן כל אדם רשאי לכתחילה למכור דבר שיש בו ספק חמץ, או חמץ גמור שיש לו הפסד גדול בביעורו. אבל עדיף שלא למכור מעט חמץ גמור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-27 17:00:12
מעשר כספים
שלום רציתי לשאול אם אדם שגר בשכירות ויש לו דירה אחרת והוא משלם מהשכרת הדירה שב בעלותו את השכירות שהוא משלם]או חלקה[ האם צריך לעשר והאם כסף שניתן צדקה לפדיון )לא לאדם פרטי ( ובפרט שזה ניתן לרפואת קרובי משפחה אבא אמא וכו) או אם זה פדיון לעצמו ולבני ביתו האם אפשר להחשיב חלק מהסכום כספי מעשר תודה אסף תהבלום
א. צריך לתת מעשר מהרווח שאתה מקבל מהשכירות לאחר ניקוי השכירות שאתה משלם.
ב. כסף של מעשר נחשב רק כסף שהולך לעניים או לישיבות, ובדיעבד גם עבור מצוות אחרות, אבל לא לרפואה של אנשים שיש להם כסף.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-27 12:56:23
שבת בחו"ל וקשר דיגיטלי לארץ
שלום הרב, כתוצאה מצרכי עבודה אני נדרש לשהות בארה"ב לא מעט שבתות במשך השנה. כידוע יש פער של 7 שעות בין הארצות, כך שליל שבת בישראל הוא עדיין יום שישי בארה"ב. ההיעדרות מהבית קשה כמובן לאשתי ולילדי ופוגעת באווירת השבת. כיום עם התרבות המצלמות ושיפור הטכנולוגיה ניתן ליצור מצב שבו "משתתפים" דיגיטלית בחיי הבית באמצעות מצלמה ומיקרופון בכל ימות השבוע. השאלות הן האם מותר בדרך זו או אחרת ליצור "השתתפות" כזו גם בליל שבת? כלומר, האם אני בחו"ל יכול לצפות ולשמוע את השבת שנעשית בבית? הידיעה של הבית שאני עושה זאת, מצד אחד נתפסת כחילול השבת, אך מצד שני משרה אווירה של נוכחות שלי כאב המשפחה. בנוסף לכך, האם יש איזה אופן הלכתי שמאפשר למשפחה לשמוע ו/או לראות אותי בשבת, כאשר כל המכשירים כמובן דולקים קודם לכן? תודה רבה
חכמינו 'סגרו את הפינה' של כל האפשרויות הללו בקובעם את איסור 'עובדין דחול' כדי שצביון השבת יישמר כראוי. ואמנם ישנם מקרים שלכאורה נדמה שהיו צריכים להיות מותרים מפני שהם נראים כסותרים עקרון אחר, אבל על זה אמרו את הכלל 'לא פלוג רבנן', כלומר חכמים לא חילקו בדבריהם אלא אמרו עקרון כולל גם אם פעמים שהוא יסתור עקרון אחר. לטווח קצר נדמה שהעקרון הפרטי שהתבלט כעת גורם לגריעותא, אבל לטווח ארוך העקרון הכללי הוא הנכון. ובמקרה הנכחי, בוודאי ש'קובינות' הלכתיות, גם אם יש מי שמוכן להקל בהן (לא מכיר מישהו כזה, אבל היום הכל יכול להיות…), פוגעות לטווח ארוך ביחס הנכון לדברי חכמים. על כן הדבר הנכון הוא למצוא את הדרך לשמור על קשר במשך השבוע, ולקדש את השבת כראוי.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-26 07:14:52
מאכל אחד ב"גרסאות" שונות
שלום כבוד הרב, אם רגילים להחשיב מאכל מסויים (יוגורט למשל) כמנה עיקרית (בארוחת בוקר) וכקינוח (בארוחת ערב). האם הברכה הראשונה עליו משתנה בהתאם ? כלומר בבוקר הוא ייפטר על ידי הלחם ובערב למרות הלחם נברך עליו שהכול כמו כל קינוח מוצק.
נכון, ובלבד שאכן הוא הוא קינוח, כלומר היתה שביעה והוא לא בא להשלימה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-25 16:46:41
עשה לך רב
שלום כבוד הרב, האם מעיקר הדין מותר שיהיה לאדם רב אחד בתחום מסוים ורב אחר בתחום אחר ? המדובר הוא בהלכות פסוקות.
בוודאי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-25 10:46:18
תולעת באורז
אם בישלתי אורז שאמור להיות לא חשש למצוא בו תולעת ומצאתי תולעת אחרי הבישול,האם צריך לזרוק הכל? ואם זה ספק תולעת?
אם נותר אורז באותה חבילה, יש לבדוק אותה, ואם לא אז להתבונן היטב באורז המבושל, ואם אינך מוצא עוד תולעים, האורז מותר באכילה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-25 10:06:48
צדקה
למי הכי טוב לתת מעשר כספים, להורים או לבית כנסת ? או חצי חצי ?
להורים יש לתת מכספך אם הם צריכים ולא מכספי צדקה. לבית הכנסת אפשר לתת בדיעבד. אבל הכי טוב לתת לישיבות הסדר/גבוהות שאתה מזדהה עם דרכן. דין זה מבואר בפניני הלכה ליקוטים ב בפרק העוסק בצדקה. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה מתוך האתר של פניני הלכה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-24 15:12:03
ספק בספירת העומר
שלום הרב. סיימתי עכשיו את ההלכות אל ספירת העומר, ובסוף הרב מדבר אל אם אדם בספק אל היום אם זה תשעי או עשירי? ופסקתה בסופו של דבר בגלל שיש ספק אין מברכים. השאלה היא שבפרק הקודם פסקת שאם אדם אינו זוכר אם הוא ספר או לא ויש כאן ספק יכול להמשיך לספור בברכה. מה ההבדל בין המקרים ?
במקרה הראשון יש ספק ברור, ולכן אמרינן ספק ברכות להקל. ואילו במקרה השני שלא זוכר האם ספר ביום הקודם (אם ספר ולא זוכר אם ברך, כמובן שאין שום בעיה לכל הדעות להמשיך לברך, שהרי אין כאן שום ספק, שהרי קיים את המצווה כראוי אף שלא ברך עליה וממילא לכול הדעות ממשיך לספור בברכה), לדעת רוב הפוסקים אין כאן ספק כלל, שכן כל יום הוא מצווה בפני עצמה, ולכן לדעתם גם אם וודאי לו שלא ספר – יספור ביום הבא בברכה. ואמנם במקרה שוודאי לו שלא ספר אנו חוששים לדעת שאומרת שהספירה כולה מצווה אחת, ולכן ימשיך לספור בלי ברכה, אבל אם מסופק האם ספר, בזה לא חיישינן.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-24 07:20:28
שבת
שלום וברכה 1. לדעת הרב שליט"א מותר להשרות במים וסבון ירק עלים/תותים וכד'ו בשבת? 2. שאלתע לגבי משחת שיניים שהרב כתב שבשעת הצורך מותר בשבת לעומת זאת בסבון קשה כתב שהמיקל יש לו על מה לסמוך. והרב כאן השיב לי שמשחה זה יותר קל וממילא יוצא שבשעת הצורך יותר קל מאשר יש על מי לסמוך מדוע? אני חשבתי דווקא שההיפך יותר קל
- כן. דין זה הוכנס להוצאה האחרונה. וכפי שמובא בספר הקיצור – "מכיוון שדרך אכילת מאכלים שיש להם קליפה או שדבוק בהם לכלוך, נעשית על ידי הסרתם, מותר להסיר את קליפת התפוז ולשטוף מלפפון מלוכלך סמוך לאכילתם. וכן מותר לשרות חסה במי סבון, כדי שיהיה קל להסיר בשטיפה את החרקים והחול הדבוקים בה. אבל אסור להשרות במים פירות וירקות מלוכלכים כדי שהעפר ייפרד מהם וישקע. ואם הפירות נקיים ושוטפם רק מפני הרגלי ניקיון יפים, אין בשטיפתם איסור בורר כלל.
2. ככה נוהגים להתנסח כותבי ההלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-22 23:52:03
תפילין
בס"ד שבוע וערב טוב ומבורך. יש לי חבר שמסתובב עם כיפה שומר שבת, אבל לא רוצה להניח תפילין, הוא פשוט אומר שלא בא לו. ולא משנה כמה אנמ מנסה לשכנע אותו אני אפילו מציע לו כסף שפעם אחת סה עבד אבל הוא אומר שהוא לא רוצה לקחת ממני כסף. ואני לא יודע מה לעשות איתו, מכיוון שאני מאוד דואג לו. במצב כזה מה עלי לעשות?
תעזוב אותו, זה צריך לבוא ממנו כדי שזה יהיה קבוע.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-22 19:18:47
שבת
שלום וברכה, לגבי סבון קשה בשימוש בשבת הרב כותב שהמיקל יש לו על מי לסמוך. לעומת זאת לגבי משחת שיניים כתב הרב שבשעת הצורך אפשר להקל למרות שטעם האוסרים (כך משמע) כטעם האוסרים בסבון קשה. מדוע הדין בשניהם לא שוה?
משחת שיניים יותר קל כי תוצאת המירוח אינה ניכרת וגם היא לזמן קצר מאוד.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-21 13:59:46