חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
שאלה בהלכות פסח
שלום וברכה האם ממרח השחר העולה החלבי,שכתוב עליו שהוא מכיל קטניות,מותר לאוכלי קטניות? כלומר,האם בגלל הלציטין שבממרח כתבו שהוא מכיל קטניות או שיש שם מרכיב אחר מקטניות?
מותר, גם משום שיש במוצרים כאלו רק שמני קטניות שאינם אסורים, וגם אם היה משהו אחר הוא בטל ברוב.
עניין זה מבואר בפניני הלכה פסח. אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-15 06:17:25
כביסה בחול המועד
מועדים לשמחה האם מותר לאדם להכניס לבנים למכונת כביסה שמופעלת בהיתר בחול המועד, אף שיש לו זוג נוסף נקי? בשורות טובות
ספר הקיצור לפניני הלכה, הלכות חול המועד:
כיבוס
ז. אסרו חכמים לכבס בגדי גדולים בחול המועד, כדי שייכנסו לחג בבגדים מכובסים. אמנם מותר לכבס בגדי קטנים כאשר לא נותר עבורם בגד נקי, כיוון שפעמים רבות אף מי שהתכונן כראוי לחג וכיבס את כל בגדי ילדיו הקטנים, התלכלכו כולם במשך החג. מטעם זה מותר לכבס לצורך החג גם מגבות ידיים, גרביים, לבנים, מצעים בבתי מלון, ובגדי זקנים וחולים שמתלכלכים תדיר.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-15 05:10:15
הלל בברכה יום העצמאות
שלום וברכה. הבנתי שהרב מלמד שליט"א אומר הלל בברכה ביום העצמאות, שאלתי היא רק בבעיה טכנית. כלומר, איך אפשר לתקן הלל בברכה כשאין סנהדרין? (מבחינה מהותית מובן לי למה להגיד הלל בברכה) תודה.
אין צורך בסנהדרין, שהרי חכמים אמרו במפורש שצריך להודות לה' בהלל על נס עצום שכזה, וכן על יום ירושלים. כדי להבין את הדברים היטב צריך לקרוא מתוך פניני הלכה זמנים בפרק העוסק ביום העצמאות. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
אביא לך את הדברים בקיצור מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOorvXJh77tw_diIx7wSWAJ1-lc22zuFgNyIA2DcmvAK2JcLSZZP9)
קביעת יום טוב, הלל ושהחיינו
ד. מצווה לקבוע יום טוב לשמחה והודאה לה' ביום שנעשית תשועה לישראל, ועל סמך זה נקבעו פורים וחנוכה כימים טובים לדורות. על כן קבעו גדולי הרבנים ונבחרי הציבור את יום ה' באייר כיום טוב והודאה לה'. לפיכך מצווה לקיים תפילה חגיגית ולערוך סעודת מצווה ביום העצמאות.
ה. מבואר בתלמוד (פסחים קיז, א) שלאחר נס קריעת ים סוף "נביאים שביניהן תקנו להם לישראל שיהיו אומרים הלל על כל פרק ופרק וכל צרה וצרה שלא תבוא עליהן, ולכשנגאלין אומרים אותו על גאולתן". על פי זה תיקנו חכמים לומר הלל בחנוכה, ועל פי זה עלינו לומר הלל על הנס שעשה ה' לנו ביום העצמאות, שבו ניצלנו מהצרה הגדולה ביותר, צרת הגלות והשעבוד לזרים, שגרמה לכל הגזירות והרציחות האיומות במשך אלפיים שנה. אומרים הלל בברכה בתפילת שחרית, והמנהג הרווח שלא אומרים הלל בלילה (דין נשים בהלל כדינן בחנוכה, להלן יא, ג).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-14 18:49:33
חול המועד
האם מותר לגזוז צפורנים בחול המועד
מותר.
פניני הלכה מועדים:
י – גזירת ציפורניים
מי שציפורניו מגודלות, נכון שיגזור אותן לכבוד החג. אמנם בדיעבד, לדעת רוב הפוסקים, גם מי שלא גזר את ציפורניו לפני החג, רשאי לגזור אותן בחול המועד, כשם שמותר לעסוק בכל דבר שיש לגוף תועלת ממנו (רי"ף, רמב"ם, רא"ש, סמ"ג, שו"ע תקלד, א). ויש מחמירים וסוברים, שכשם שאסרו חכמים להסתפר בחול המועד כך אסרו לגזור ציפורניים, כדי שיזדרזו לגזור אותן לפני החג, ולא יכנסו לחג בציפורניים מגודלות (סמ"ק, תרומה).
ואף שהעיקר כדעת המקילים, נהגו באשכנז ובמקצת קהילות ספרד, להחמיר שלא לגזור ציפורניים בחול המועד (רמ"א תקלב, א; כה"ח ד). אולם גם לדעת המחמירים, מי שציפורניו היו גזוזות בערב חג, רשאי לגזור אותן בחול המועד (מ"א, מ"ב ב; ערוה"ש ב). וכן מי שרגיל לגזור אותן בכל ערב שבת, רשאי לגוזרן בערב שבת של חול המועד, למרות שלא גזר אותן בערב חג (נחלת שבעה ב, נז).[1]
[1]. אמנם יש שהחמירו גם בזה ורק לצורך טבילת מצווה התירו כדברי הרמ"א. אולם אין לחוש לשיטתם כיוון שלדעת רוב הראשונים מותר לגזור ציפורניים בחול המועד ללא שום הגבלה, וגם לפי מנהג המחמירים רבו המתירים באופנים שהוזכרו למעלה (עיין כה"ח תקלב, ה' ז'). ועוד, שזו מחלוקת בדין דרבנן. עוד כתב בערוה"ש תקלב, ב, למנהג אשכנז, שמי שהיה טרוד מאוד לפני החג, רשאי בשעת הדחק ליטול ציפורניו בחול המועד.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-14 18:23:37
ספירת העומר
הש"ץ אצלנו ספר ספירת העומר לפני השקיעה האם נהג כשורה?
לא. זמן ספירת העומר בלילה, כלומר לאחר צאת הכוכבים. ספר לאחר השקיעה – יספור שוב לאחר צאת הכוכבים ללא ברכה. ספר לפני השקיעה – יספור שוב בברכה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-14 17:23:38
פסח
מועדים לשמחה! האם מותר בפסח לאכול לחמניה מקמח תפוח אדמה שברכתו שהכל, או שאסור לאכול?
מותר לחמניה מקמח תפוחי אדמה שברכה שהכל ובורא נפשות, ומותר לחמניה מקמח מצה שברכתה המוציא וברכת המזון, ומותר לספרדים לחמניה מקמח תירס שגם ברכתה שהכל ובורא נפשות.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-14 15:00:07
הכשר על תרופות עם טעם
ראיתי שהרב דן בתרופות עם טעם טוב לעניין חמץ ולעניין שאר איסורים. לא הבנתי מה הדיון, הרי התרופה לא ראויה לאכילה גם כשיש לה טעם טוב. הטעם הטוב בסך הכל גורם לכך שהתרופה לא תהיה מרה, אבל אף אחד לא ישתה את התרופה בכמות. תתן לילד כוס תרופה עם טעם טוב, בתחילה הוא יהנה קצת, אבל אח"כ הוא לא יגע בזה יותר. וזה לא דומה לתמצית פטל שגם שם אם תתן לילד הוא ישתה כף או שתיים, ואח"כ בגלל המתיקות הרבה הוא לא ישתה יותר, כיון ששם התמצית עשויה כדי לשתותה עם מים, ואז שותים אותה כדרכה ובכמויות. [בסוכריות למציצה עם טעם טוב, שם אפשר לאכול כמויות של הסוכריות כמו סוכריה רגילה, ובזה אפשר לדון]. תודה
כאשר מוצצים את התרופה עם הטעם הטוב, נהנים ממנה בדרך הדומה לאכילה, משא"כ כאשר בולעים שאין זו דרך אכילה ולכן בתרופה ללא טעם טוב אין בעיה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-14 14:19:55
כיסוי שיער לאשה גרושה
אשה בת 32 כבדת ראיה שהיתה נשואה שנתיים בלבד ובעלה עזב אותה האם חייבת בכיסוי ראש? תודה רבה ומועדים לשמחה
האם גרושה חייבת בכיסוי ראש? כן (קל וחומר אם בעלה עצב אותה ללא גירושין). כך מבואר בפניני הלכה ליקוטים משפחה בפרק העוסק בהלכות צניעות. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-14 05:38:06
כשרות
שלום וברכה פתחנו את הארגז כלים של פסח משנה שעברה וראינו שיש לנו שם שתי מחבתות שונות שלא מסומנות אם הם בשריות או חלביות, מה דינן? תודה רבה
להכשיר בליבון קל על אש הגז הגדולה למשך עשר דקות.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-14 05:18:53
תבשיל כשל"פ, כלי חמץ
שלום. (לפני פסח) המסתי שוקולד חם בסיר כשל"פ. לתערובת החמה הוספתי חלמונים שעורבבו במזלג חמץ (ללא שימוש ב24 שעות אחרונות ). א. מה דין התבשיל? ב. מה דין הסיר? תודה
אם כל המאכלים כשרים לפסח ורק המזלג לא, הכל מותר.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-13 21:14:57
מקווה נשים
מועדים לשמחה, יש לנו ברחוב רק מקווה של נשים ובכדי להגיע למקווה של הגברים יש ללכת ברגל חצי שעה. תהיתי לעצמי האם גבר יכול להיכנס למקווה נשים בשעה 3-4 בלילה שלא מצויה שם אישה, או משום הספק אסור להיכנס?
אסור. גם משום שהאחראים על המקווה לא מרשים לגברים לטבול שם, והם הקובעים את סדרי המקווה. וגם משום שנוהגים כיום להחליף מי מקווה לאחר טבילת גברים לפני טבילת נשים.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-13 19:19:58
כשרות של כלים
שלום הרב, ברצוני לשאול מה קורה אם הבאתי לגוי כוס עם קפה חם, והגוי טבל בקפה עוגיה לא כשרה. האם הכוס עכשיו הטריפה?
אם הקפה היה רותח, יש להכשיר בעירוי של מים רותחים מהקומקום.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-11 12:13:51
מועדים
שלום, בספר מועדים, ד, ג רשום שאחרי הפרשת החלה היא מוקצה. איזה סוג מוקצה? בספר מועדים, ד, ב – כיבוי לא לצורך אוכל נפש אסור מדרבנן או מדוארייתא? רשום שאסור לכבות אש גם אם נכסיו ישרפו. כיצד חז"ל לא התירו, הרי בסימן שז התירו אמירה לגוי ברמז כי אדם בהול על ממונו, אז לכאורה אותה סברא שייכת פה? בעניין המחלוקת צויין שהיא באיסור דרבנן ולכן ניתן להקל בשעת הדחק – באיזה איסור חכמים מדובר? איזה מקרה לא ייחשב שעת הדחק שלא יהיה ניתן להקל בו, הרי אדם רואה בית או כלים שנשרפים אז מה יעזור שיש לו אחרים כאשר מדובר בממון רב (חוזר לשאלה לעיל)? בספר מועדים, ד, ג הוזכר שמותר להדליק נר למי שמפחד לישון בחושך, כיצד הותר דבר שאינו צורך השווה לכל נפש (שם, ג, ו)? תודה רבה על המענה על השאלות.
חלה – מוקצה מחמת גופו, כמו אבן, שהרי אין לה שום שימוש.
כיבוי – גם בשבת רק כאשר יש תועלת חיובית מהכיבוי, כגון שעל ידי הכיבוי נעשים הגחלים או הפתילה נוחים יותר לשימוש, האיסור מהתורה (לגבי יום טוב עי' בפניני הלכה פרק ג סעיף ב ובהערה 2 וכן בספר ההרחבות לפניני הלכה). בשאר המקרים האיסור מדרבנן גם בשבת, כגון כיבוי גז וכיבוי חשמל. עי' פניני הלכה שבת בפרק העוסק בהבערה ובפרק העוסק בחשמל. לגבי כיבוי שריפה – הדין ביום טוב לא חמור משבת, עי' בפניני הלכה שבת בעניין זה.
נר למפחד – זה דבר השווה לכל נפש, שכן לאנשים וילדים רבים חשוב שיש מעט אור בחדרם.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-11 10:47:56
פסח
האם ניתן להקל ברסק עגבניות שכתוב עליו לאוכלי קטניות, משום שהקטניות שבו בטלות ברוב?
כן. לא רק בגלל שהקטניות שבו בטלות ברוב, אלא גם משום בפועל אין בו קטניות אלא שמן קנולה שלהלכה אינו נחשב קטניות למרות שישי מחמירים, שכן בכל ספק במנהג הקטניות הלכה כדברי המקל. כך הוא גם דין המסטיקים והשוקולדים והמעדנים שכתוב עליהם לאוכלי קטניות, כפי שכתוב בפניני הלכה פסח, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-11 09:57:42
שיעור כזית
יש לי שאלה כבר הרבה זמן על שיעור כזית, איך הגיעו לזה שכזית זה 25-30 סמ"ק? למה לא אומרים כמו המשנה שזה זית בינוני, כלומר כ-7 סמ"ק? הרי הגאונים כתבו: "כמה שיעור גרוגרת הגסה וגרוגרת בינונית וכן זית גדול וזית קטן וזית בינוני. הרי אילו שיעורין ואיך יהי שיעור לשיעור. ואם תאמר במשקל לא פירשו רבותינו משקל ולא דיקדק הקב"ה עמנו במשקל וכל אחד ואחד בעשותו לפי דעתו הרי יצא ידי חובתו. ואין צריך ללמוד שיעור מאחר דתנן ר' יהודה אומ' מביא גדולה שבגדולות וקטנה שבקטנות ונותן לתוך המים וחולק את המים אמ' ר' יוסי מי מודיעני אי זו היא גדולה שבגדולות ואי זו היא קטנה שבקטנות אלא הכל לפי דעתו של רואה". (תשובות הגאונים (הרכבי) רס״ח) והרשב"א- (משמרת הבית ד' א') 'חמש עשר ביצים שהן הרבה מששים זיתים', – כלומר שהזית הוא הרבה פחות מרבע ביצה.והריטב"א (שבת ע"ו:, הוספה בסוף המסכת בהוצאת מוסד הרב קוק) 'הגרוגרת – יש בו כמה זיתים', ומאחר ולדעתו גרוגרת היא שליש ביצה – א"כ בביצה לפחות 6 ביציםוהנצי"ב מוולאזין (מרומי שדה פסחים ל"ט.) במכתב לבנו: 'כמה מעכ"ה נ"י מחמיר בכזית מרור… וזה ברור דשיעור כזית המבואר בשו"ע הוא שיעור קטן מאד ולמה לנו להחמיר'.וכתב היד יהודה (יו"ד מ"א ב'): 'ואני תמה במאד מאד מה ראה לבוא בפלפול על שיעור זית נמי הא בגמרא לא נמצא זולת כזית בכל מקום, ולא נתנו כלל השיעור על ביצים, והזיתים היו מצויים הרבה במקומם, והיה ידוע שיעור כזית כמה הוא ובזה כתבו שיעור לכל האיסורים והמצות, רק התוס׳ מדייקו… א"כ מוטב היה לו לחקור אצל אנשים הבאים מארץ הקדושה ומשאר מקומות אשר שכיחים שם זיתים והיה יודע היטב האיך לשער השיעור כזית. אז למה לא אומרים שכזית זה פשוט כמו זית?
סוגיה זו מבוארת בפניני הלכה ברכות פרק י סעיף ה, וכן בספר ההרחבות לפניני הלכה. אפשר לקרוא מהספרים דרך האתר של פניני הלכה, וכעת יש גם ספר קיצור לפניני הלכה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-11 08:34:17
שטיפת מטאטא בשבת
שלום האם לאחר אכילת פיתה בשבת ערב פסח, וטאטוא פירורי חמץ שיהיו על הרצפה, יהיה מותר לשטוף את המטאטא בשבת?
אין צורך לשטוף אותו, גם משום שאפשר לנקות בידיים, וגם משום שהפירורים שם בטלים מחמת מיעוטם ומאיסותם, ולכן לא עוברים עליהם בביב"י וגם אין חשש שיבואו לאוכלם.
לגבי עצם השאלה האם מותר לשטוף מטאטא בשבת, עי' פניני הלכה שבת פרק יג. אביא לך את מסקנת הדברים כפי שהיא מובאת בספר הקיצור לפניני הלכה (אני חושב שדין מטאטא כדין המובא בסעיף טו):
עץ, פלסטיק וניילון:
יג. רהיטי עץ וכלי פלסטיק שאינם בולעים לכלוך, מותר לנקות ולשפשף במים ובחומר ניקוי. וכך הוא דין עדשות מגע, מוצץ ופטמת בקבוק. אמנם בגד גשם ומפה העשויים מיריעות פלסטיק וניילון, אף שעשויים מקשה אחת ואינם בולעים, הואיל ומשמשים כבגדים ומפות, מותר לשטוף ולשפשף קלות בלבד, אך לא בחוזקה כדרך כיבוס.
יד. בגד, מפה או גרביונים העשויים חוטים סינטטיים (פוליאסטר), אסור לנקותם בעזרת מים, כיוון שבין חוטי הפלסטיק נבלע לכלוך שיוצא על ידי המים, הרי זה כדרך כיבוס האסורה.
טו. מותר להשתמש על ידי מים במברשות לניקוי שיניים, כלים ואסלה, ומותר לאחר השימוש לנקותם במים, כיוון שאין שערותיהם צפופות, אך לא יסחטם כיוון שנראה ככיבוס.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-11 07:47:10
קניית מניות
שלום הרב, אני רוצה לפתוח בתודה רבה על כל הספרים הברורים שכתבת, בצורת פסיקה שאני מאוד מעריך, שמאפשרים לי ללמוד הלכה ולענות על שאלות לעצמי. מקווה שימשכו לצאת עוד ספרים של פניני הלכה. רציתי לשאול מה דעת הרב לגבי קניית מניות במדד ישראלי(לצורך העניין תל אביב 125), האם יש בזה בעייה מצד לפני עיוור? (במקרה שיש היתר עסקה). תודה מראש!
תודה רבה. לידיעתך כעת יצא גם ספר קיצור לספרי פניני הלכה המביא את מסקנת ההלכה בלבד כדי להקל על הרוצים לעשות חזרות על ספרי פניני הלכה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
לגבי שאלתך – מותר
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-10 12:22:21
מלאכת חול המועד ספק מזיד ספק שוגג
מי שקנה בחול המועד פסח בשנה שעברה מחבת כי לא הייתה לו מחבת אחרת, ולאחר זמן ראה שהדבר אסור, האם מותר לו השנה להשתמש במחבת הזאת בחול המועד?
מותר. עיין בפניני הלכה או בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות חול המועד, הן בדין קנייה לצורך ממשי שמותר במועד אם לא כיוון מלאכתו למועד באופן האסור, והן בדין העושה איסור במועד בשוגג האם יכול ליהנות ממעשיו.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-10 06:25:38
ליל פסח
שלום וברכה, בליל הסדר שמגיעים למרור, כמה מרור צריך לאכול? וכאשר מגיעים לכורך האם חוץ מהכזית מצה צריך גם עוד כזית מרור?
שלחת את השאלה בטעות שלוש פעמים.
כפי שכתוב בפניני הלכה, צריך לאכול גם במרור וגם בכורך כמות של כזית מהחסה, כלומר חסה בגודל חצי ביצה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-10 06:15:31
הכשרה אייר פרייר לפסח
אפשר להכשיר אייר פרייר? Air fryer ואיך?
אם השתמשת בו לחמץ הוא צריך ליבון חמור באש, דבר שיקלקל אותו. אם השתמשת רק לציפס וירקות, אינו צריך הכשרה, ויש מהדרים גם במקרה כזה להכשירו על ידי ניקויו היטב והפעלתו ריק על החום הגבוה ביותר במשך עשר דקות.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-09 13:37:58