חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
הלכות תפילה: צירוף למניין
אם אני מתפלל בחצר של בית כנסת או במרפסת לצידו ודרך הדלת או החלון אני רואה את המניין, או חלק ממנו, האם אני מצטרף למניין? תודה.
כן, כמבואר בפניני הלכה תפילה ב, ט. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
ט – כיצד מצטרפים למניין
כפי שלמדנו מניין הוא צירוף של עשרה יהודים זכרים שיש בהם דעת. וכדי שיצטרפו עליהם לשהות במקום אחד, אבל אם תשעה בבית הכנסת ואחד מחוץ לבית הכנסת או בחדר הסמוך לבית הכנסת – אינם מצטרפים למניין. ואם זה שמחוץ לבית הכנסת עומד ליד הדלת או החלון, ומראה להם את פניו – לדעת רוב הפוסקים הוא מצטרף למניין, מפני שקשר העין שביניהם מצרפם. ואין צריך שכולם יראוהו אלא די שמקצתם יוכלו לראותו. ויש אומרים שהראייה אינה יכולה לצרף למניין, ורק אם יכניס את ראשו לחלל החלון, יחשב כנמצא עמהם ויצטרף למניין. לכתחילה יש להחמיר, ובשעת הדחק כשאינו יכול להכנס פנימה, אפשר לסמוך על דעת רוב הפוסקים שמקילים לצרפו כשמראה להם את פניו.[1]
ומי שאינו מראה את פניו למתפללים בבית הכנסת אבל הוא נמצא בחדר הטפל לבית הכנסת, אף שאינו משלים למניין, אם כבר יש מניין בלעדיו, כשהוא מתפלל עמהם הוא נחשב כמתפלל במניין.[2]
עשרה שעומדים בשדה, כל זמן שהם רואים ושומעים זה את זה מצטרפים למניין (מנח"י ב, מד).
כשיש מניין של עשרה בתוך בית הכנסת, כל השומע את החזן, יכול לענות אחריו. למשל, חולה הרתוק למיטתו ששומע את תפילת הציבור מביתו, אף על פי שאינו נחשב כמתפלל במניין, מכל מקום הוא יכול לענות אחר החזן אמן. שאפילו מחיצה של ברזל אינה מפסיקה בין אחד מישראל לבין השכינה השורה עם המניין (שו"ע נה, כ). וכן אם ישמע מבית הכנסת תקיעת שופר או קריאת המגילה, יכול לכוון דעתו ולקיים את המצווה בשמיעתו.
השומע חזן בשידור חי דרך הרדיו או הטלוויזיה, יכול לענות אחריו אמן, אבל אם שמע דרך הרדיו או הטלוויזיה מקרא מגילה, אינו יכול לצאת ידי חובתו, מפני שאינו שומע את קול החזן עצמו.[3]
נמצא אם כן שישנן ארבע מדרגות בהצטרפות לדברים שבקדושה. א) כאשר נמצא עמהם באותו מקום או שמראה להם את פניו (לרוב הפוסקים), משלים למניין. ב) הנמצא בחדר הטפל לבית הכנסת ואינו מראה את פניו למתפללים, אינו משלים למניין, אבל אם יש מניין בלעדיו הרי הוא נחשב כמתפלל במניין. ג) הנמצא בחדר אחר או מחוץ לבית הכנסת, אינו נחשב כמתפלל במניין, אבל יכול לצאת ידי חובתו בשמיעת החזן. ד) השומע את החזן דרך הרדיו, יכול לענות אמן אחריו, אבל אינו יכול לצאת בשמיעתו ידי חובה.
[1]. מהשו"ע נה, יד, משמע שכל מי שמראה את פניו, אפילו שהוא ברשות אחרת מצטרף. וכך כתב בב"י בשם אורחות חיים שציטט דברי רב האי גאון והרשב"א. ודי שמקצתם יוכלו לראותו, כמבואר בדין זימון או"ח קצה, א. אולם בשכנה"ג הגב"י ו' כתב שדעת השו"ע למעשה, שרק אם מכניס את פניו לתוך חלל החלון מצטרף, וכ"כ כה"ח נה, ע, עפ"י כמה אחרונים. והמ"ב נה, נב, כותב לעיקר כדעה המקילה, ולכן מי שמתפלל בעזרת נשים, אם מראה את פניו מצטרף למניין. אלא שלכתחילה כתב שטוב לחוש לדעה המחמירה, ולכן מוטב שיכנס לבית הכנסת כדי להשלים מניין.
[2]. כתב במ"ב נה, נח, עפ"י הרדב"ז, שהמתפלל בחדר שהכניסה היחידה אליו היא דרך בית הכנסת, אף שאינו מראה פניו למתפללים ולכן אינו משלים מניין, מ"מ כיוון שהחדר שהוא נמצא בו טפל לחדר שמתפללים בו, הרי הוא נחשב כמתפלל במניין. ולפי"ז נלענ"ד שמי שמתפלל בעזרת נשים, אף שאינו מראה פניו ואינו משלים מניין, נחשב כמתפלל במניין, מפני שעזרת נשים טפלה לבית הכנסת, ואף שיש לה כניסה נפרדת מצד מהותה היא טפלה לביהכ"נ. אבל לכתחילה טוב להכנס לביהכ"נ, כי יש מחמירים בזה (הליכות שלמה ה, יב), ואינם משווים עזרת נשים לחדר הפנימי שדיבר בו הרדב"ז.
[3]. יחו"ד ב, סח. (וע' באשי ישראל טו, הערה סט). ואם בין החזן לבין זה ששומעו עומד עובד עבודה זרה, או פסל של ע"ז, או צואה, להרבה פוסקים יכול לענות אמן, ויש אומרים שאינו יכול לענות אמן (ע' שו"ע נה, כ, מ"ב סב, כה"ח צה, הלכה ברורה שם). אבל כששומע מרדיו, אין לחוש שהתדרים עוברים דרך מקומות מטונפים, מפני שכשגלי הקול עוברים שם, אין הקול נשמע (אורח משפט מח). ולעניין אם יוצאים ידי חובה בשמיעה דרך רדיו ורמקול, נחלקו הפוסקים, כמובא בפניני הלכה ברכות יב, ט, עי"ש.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-26 04:51:00
הלכות שבת
קניניו בקבוק יין של חברה בשם "ט." האות ט חקוק על הפלסטיק שעל הפקק. האם מותר לקרוע את האות במהלך פתיחת הבקבוק? תודה!
עדיף לפני שבת, ואם לא עשו כן, מותר, כמבואר בפניני הלכה שבת יח, ג.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-26 04:43:17
חלב נכרי
מה עמדת המחמירים והמקילים בחלב נכרי ונימוק
עיין בספרו של הרב מלמד פניני הלכה כשרות ב' פרק ל. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-25 20:49:29
תולעים בתות קפוא או מיץ סחוט
שלום, מבחינת דיני תולעים: 1. האם צריך לבדוק תותים מתולעים בתותים שמגיעים קפואים? 2 האם מותר לשתות מיץ סחוט מתותים, תמרים וכיוצא באלה הרי לא נבדקים מתולעים. ואם כן, למה? תודה מראש
אין הבדל בין פרי קפוא לטרי. באופן כללי לגבי דין חרקים עיין בפניני הלכה כשרות ב' פרק כא (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). לגבי תות כתוב שם בסעיף יב שמצד הדין לא צריך לחשוש לחרקים בתותים, ולכתחילה יש לחתוך את מקום החיבור של התות לענף, להשרותם במים עם חומר ממוסס ולשוטפם היטב. במיץ הדין יותר קל, כיון שנוסף ספק נוסף והוא ההתכנות שהחרק נמעך וממילא הוא בטל בששים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-24 07:22:59
מכירת מוזיקה – עבודה זרה
שלום כבוד הרב. אני מפיק מוזיקה ואני יוצר פסי קול , מוזיקה מרגיע,ועוד כל מיני סוגי מוזיקה שונים,אציין כי אני מוכר את רוב המוזיקה לגויים,לאור זאת שאני גם כותב מוזיקה מרגיע פונים אליי אנשים שעושים מדיטציות שאני יכתוב להם קטעים מוזיקלים,לאחרונה קיבלתי הצעה מגוי לכתוב לו קטע מוזיקלי הוא קורא לזה "מנטרה" השאלה היא אם יש מילים בקטע שהם בודאות עבודה זרה האם מותר לי לכתוב לו את הקטע המוזיקלי ?אציין גם שאני רק מפיק לו את המוזיקה ולא שר או אומר את המילים ואני עושה זאת אך ורק למטרת פרנסה. אשמח לתשובה! תודה רבה!!
אם יש בשיר תוכן וודאי של עבודה זרה, אין להיות שותף בזה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-23 13:27:38
תספורת קצוצה
האם מותר לספרדי להסתפר במכונת תספורת במספר "אפס" ככה שהשערות מאוד מאוד קצרות, אבל זה בעצם לא גילוח בתער? בשו"ע יו"ד קפ"א ג' הוא פוסק בסתם שחייב בגילוח הפאות רק בתער, וביש אומרים אפילו גם בעין תער ומסיים יש לחוש לדבריהם. האם ה"לחוש לדבריהם" זו חובה או רק חומרה והמלצה? כי הרי בסתם הוא פסק שרק בתער חייב
כיון שכותב 'יש' לחוש, ולא 'נכון' או 'ראוי', זה חובה. לכן אין להסתפר במקומות פיאות הראש עם מספר אפס.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-23 11:52:32
טבילת טוסטר
שלום וברכה. קנינו טוסטר חדש. אנחנו משתמשים בו רק עם נייר אפיה. האם אפשר לא לטבול אותו? מכיוון שהאוכל לא נוגע ישירות בכלי. תודה רבה
נייר אפיה איזו מהווה חציצה (וכך הוא גם דין תבנית אפיה שרגילים לאפות עליה עם נייר אפיה), אלא הדרך הטובה ביותר היא למכור את הטוסטר לגוי דרך האתר של מכון צומ"ת. והרוצה לסמוך על הפוסקים המקלים שלא צריך להטביל מכשירי חשמל ולא למוכרם לגוי – רשאי, כמבואר בספרו של הרב מלמד פניני הלכה כשרות ב' לז, י. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-23 10:25:12
ספירת העומר
האם השנה, ביום שישי שזה ערב שבת וגם ראש חודש אייר מותר יהיה לספרדים להסתפר ולהתגלח לכתחילה.
פניני הלכה זמנים ג, 8 – "כאשר ראש חודש אייר חל בשבת (כמו השנה), לפי מנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר לקראתו (מ"ב תצג, ה). ולמנהג יוצאי ספרד רק בשעת הדחק מקילים בזה (כה"ח תצג, מב)".
תחכה ליום העצמאות, כמבואר שם ד, יא.
לגבי גילוח הדין יותר קל, והוא שאם אין להוריך מנהג ברור להחמיר בזה, מותר להתגלח בכל ימי הספירה לכבוד שבת. שם ג, ז.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-23 09:21:41
תפילה במניין
אנחנו גרים בדיור מוגן. עד כה הצטרפו למניין בוקר גם אנשים מבחוץ. כניסתם נאסרה. עד לאחרונה הצלחנו לקיים המניין בכוחות עצמנו. זה כמה ימים שקשה לנו לגייס 10. עד היכן בתפילה מותר להתפלל ללא 10? ואם יש 10 ל ישתבח ואחד יוצא , עד היכן נתן להמשיך ב-9? או מתחילים חזרת הש"צ ב-10 ואחד יוצא , מותר להמשיך ? אם כן עד היכן? תודה
קודם כל יש לומר שלדעת הרב מלמד מותר כעת להתפלל לכתחילה ביחיד ואולי אף מהודר יותר.
מה שצריך לומר במניין הוא רק דברים שבקדושה ותפילת שמונה עשרה. לכן כל עוד לא אומרים דברים שבקדושה, כגון קדיש וברכו, אין בעיה להתפלל יחד פחות מעשרה.
כך מובא בספרו של הרב אליעזר מלמד פניני הלכה תפילה פרק ב סעיף י (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):
י – מניין שנתמעט
התחילו לומר קדיש במניין, ויצאו חלקם, אם נותר שם רוב מניין, כלומר לפחות ששה יחד עם החזן, מסיימים את הקדיש. וכן הדין בכל דבר שצריכים לאומרו במניין, שאם התחילו לאומרו בעשרה ונותר שם רוב מניין, מסיימים את הדבר שהתחילו בו, אבל אין מתחילים דבר חדש (שו"ע נה, ב). ואסור לצאת ולפרק את המניין באמצע דבר שבקדושה, אבל לפני שמתחילים את החלק הבא, בשעת הצורך מותר לצאת.
ואם התחילו חזרת הש"ץ במניין, ויצאו חלקם, אם נותר שם רוב מניין, אומרים קדושה ומסיימים את כל חזרת הש"ץ. אבל ברכת כהנים אין אומרים, מפני שהיא מצווה בפני עצמה. ולגבי קדיש תתקבל שלאחר התפילה נחלקו. למנהג ספרד, אין אומרים אותו, הואיל והוא עומד בפני עצמו. ולמנהג אשכנז, כיוון שמבקשים בו על התפילה שתתקבל, הוא נחשב כסיום התפילה; לפיכך בשחרית ומנחה, אם היו עשרה בתחילת חזרת הש"ץ, יאמרו קדיש תתקבל. (ובשחרית יאמרו גם חצי קדיש שלפני 'אשרי'). ובערבית, אם היה מניין בתחילת התפילה בלחש, יאמרו קדיש תתקבל (שו"ע נה, ג, ומ"ב שם).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-21 08:38:01
מקום תפילה וקריאת התורה ביחיד
אני נמצא במקום אם קצת אנשים בקליפורניה, יש לי בית הכנסת ליד הבית במצב הנוכחי אנחנו כמובן לא מאשרים כניסה לאף אחד רק אני מתפלל בו. בחדר אחד ליד בית התפילה אני לומד במהלך היום ובו אני מתפלל. האם יש עדיפות להתפלל בבית התפילה בגלל הספר תורה, או שמקום הלימוד חשוב יותר למרות שלא נמצא בו ארון הקודש? במצב הנוכחי ועד היום נהגתי לבדי לפתוח את ספר התורה הספרדי להשאירו בתוך ארון הקודש ולקרוא בו על הסדר בשני וחמישי ובשבת לבד האם כך ראוי?
הדין לא תלוי בארון הקודש אלא האם יש לחדר הלימוד דין של בית מדרש. למעשה לפי הצגת הדברים לא נראה שיש לחדר הלימוד דין של בית מדרש כיון שאינו חדר הלימוד הקבוע שלך כל השנה, ולכן יש הידור להתפלל בבית הכנסת במקומך הקבוע. לגבי הקריאה בתורה, זה מנהג יפה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-20 01:23:40
מניין המשך שאלה
שלום וברכה בהמשך לשאלה עם המניין במצב זה.. חובה להתפלל במניין לפי ההנחיה או שעדיין אפשר להתפלל יחיד? לפי זכרוני הרב מלמד שליט"א פסק להתפלל יחיד אז למרות שהיה אפשרי 10 במרחב פתוח. ? מחילה אולי אני טועה…
אכן, לדעת הרב אפשר לכתחילה ואולי אף מהודר להתפלל ביחיד בינתיים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-19 08:26:28
הכשרת כיור
שלום רב. יש לנו שני כיורים מנירוסטה, האחד משמש לבשרי והשני לחלבי. בין הכיורים מפריד שיש צר מסוג "דקטון". לפני מספר חודשים הנחנו בטעות תבנית עם פשטידה חלבית על המשטח בין הכיורים. כיוון שהתבנית הייתה גדולה היא הייתה מונחת גם על החלק העליון של הכיור הבשרי. התבנית הורדה מהפלטה והייתה חמה. לאחר שהרמנו את התבנית מהשיש שמתי לב שהתבנית השאירה לכלוך ורטיבות באיזור שהיא הייתה מונחת כך שהמגע בין השיש/הכיור לתבנית לא היה יבש לגמרי. לאחר המתנה של 24 שעות שפכתי מים רותחים מקומקום על הכיור הבשרי. כעת עלו לי ספיקות שמא הבליעה הייתה בדרגה יותר גבוהה מעירוי ושמא במקרה זה לא ניתן להסתפק בהכשרה לפי רוב תשמישו. האם ניתן היה להסתפק בעירוי? תודה
אכן זו דרגה יותר גבוהה מעירוי. מה גם שבהכשרה ספציפית לבליעה חד פעמית של איסור לא הולכים אחר רוב תשמישו, שהרי רוב תשמישו נמדד לפי בליעות האיסור בלבד. אמנם יש כאן שני צדדים להקל: א. לא מדובר על איסור (לכן לא הצריכו למשל להכשיר בליבון לרוצה להכשיר תבנית בשרית ולעשותה חלבית). ב. גזירת חכמים לאסור טעם שאינו בן יומו נאמרה בעיקר לגבי כלים, שמא יבשל בהם כשהאיסור בן יומו. אבל דבר שאינו כלי, כגון שיש, אין מקום לגזור שמא ישתמש בו למאכל רותח כשהשיש בן יומו. אלא כל סיבת ההכשרה היא שמא יפול בדיוק באותו מקום מאכל חלבי רותח תוך עשרים וארבע שעות וירצה לאוכלו. אבל אם יהיה זה מאכל פרווה, הוא הרי מותר. לכן מדינא לא צריך להכשיר, ובוודאי שהכשרה בעירוי מספיקה כשאין דרך אחרת להכשיר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-18 18:37:10
הליכה בבית יחף/עם גרביים
שלום וברכה. להורי (אבא מרוסיה ואמא מטריפולי) היה ממנהג בביתם שאין ללכת בבית יחף או עם גרביים, משום שזהו מנהג אבלים. השאלה היא האם יש בסיס הלכתי למנהג, והאם צריך להקפיד עליו (ועד כמה צריך להקפיד עליו, האם גם בבוקר שאני קם, או לפני שאני הולך לישון וכד')? תודה רבה!
יש בסיס הלכתי למנהג, כמובא ברמ"א אורח חיים ב, ו ועיין במשנה ברורה שם. ג' טעמים נאמרו בזה: סכנה מפני הקור או נחשים ועקרבים; כבוד וצניעות; וטעם על פי הסוד הקשור לכך שהאדמה נתקללה – "ארורה האדמה בעבורך". וכך כותב הבן איש חי בפרשת וישלח יח – "לא ילך יחף, דאמרו רבותינו ז"ל לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו ויקנה מנעלים לרגליו, כי המונע מנעלים מרגליו הוא מנודה מקום". אמנם רבים אמרו שכל המדובר הוא על אדמת חוץ לארץ, אבל בארץ ישראל אין בעיה וק"ו אם מדובר על מקום מרוצף ולא ישירות על האדמה. למעשה תעשה כפי שנוהגים ההורים שלך לפחות כשאתה בביתם, ואם אתה רוצה להקל במקום אחר, ניתן להקל כאשר אתה נמצא בתוך בית או על חוף הים והבריכה (מ"ב שם, הלכה ברורה ב, כב, ובירור הלכה אות יא. שו"ת מבשרת ציון יו"ד א, ג).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-17 11:08:54
סליחה מניפטר
שלום רב! א.אם חשבתי מחשבה לא נכונה לגבי סבתא שלי שניפטרה. כאילו אם היא היתה בחיים זה לא היה כזה נורא לחשוב את זה. אני צריכה לבקש ממנה סליחה בבר שלה ולהביא 10 אנשים? שאלה לגבי צדיק שניפטר כבר וחשבתי משהו לא טוב אבל אם היתי חושבת את זה על מישהו אחר זה לא היה נורא אני צריכה ללכת עם 10 אנשים לבקש מחילה.?
א. לא. גם אם מחשבה זו כן הייתה נוראית, אין צורך לבקש מחילה, רק לעשות תשובה בינך לבין עצמך, וכדין אדם חי.
ב. לא. כנ"ל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-16 01:50:04
חמץ שעבר עליו הפסח
שלום! מצאתי בביתי במהלך החג חבילת סוכריות בלי הכשר לפסח. המוצר שייך טכנית למוסד מחוץ לבית (תנועת נוער), אבל ערכנו מכירת חמץ גם בבית וגם באותו מוסד (שכוללת לפי מיטב הבנתי גם חמץ שאנחנו לא יודעים על קיומו). מה דין אותה חבילת סוכריות? צריך לבער אותה או מספיק לזרוק לפח? *ברגע שמצאתי את החבילה החבאתי אותה והיא עדיין נמצאת באותו מקום. אשמח לתשובה, תודה רבה!
חבילה זו אינה כלולה במכירה, שכן במכירה מוכרים דברים ברורים שנמצאים במקום מסויים. לכן אדם שמכר למשל את כל ארון החמץ, ומצא בחג חבילת בסקוויטים מחוץ לארון, הוא חייב לשרוף אותם. מה שכן, חבילת סוכריות זו נכללת בביטול שעושים לפני החג, שכן אותו עושים גם על חמץ שלא יודעים עליו, כפי שאומרים בפירוש בביטול. בפועל סביר שאין בסוכריות אלו חמץ, כך שאף אם היו נמצאים בתוך הפסח לא היה צורך לשורפם, ובטח שכעת החבילה מותרת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-15 21:31:31
עבודות תיקון בייתיות
מועדים לשמחה האם אפשר לעשות עבודות תיקון מקצועיות אבל קלות לצורך עצמי כגון תיקון קיר שהתקלף או הוספת שקע
בשום פנים ואופן לא. רק אם היה מדובר על שקע של המקרר או התנור שהתקלקל באמצע החג, היה אפשר להקל, כפי שהקלו לתקן מכשירי אוכל נפש שאי אפשר בלעדיהם בחג.
בחול המועד מותר לאכול, לשוחח, לשחק וללמוד הרבה תורה, כמובא בפניני הלכה מועדים י, ו. ניתן וכדאי לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה, שם מבואר שיש איסור גמור לנצל את חול המועד לכל מיני תיקונים ושיפורים בבית. ועל זה נאמר "אלה ה מועדי", ולא 'מועדיכם'…
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-13 15:50:24
כשרות
לפי הרב מלמד, מהי הדרך לבדיקת סולת מחרקים?
כדין קמח ואורז, שאם מדובר על חברה טובה שכמה פעמים לא מצאת בה כלום, הסולת בחזקת נקיה, ומספיק מבט לראות שאכן היא יפה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-13 13:48:01
קריאת התורה
שלום לרב ומועדים לשמחה, שאלתי היא, האם לאחר שנעבור בס"ד את כל משבר הקורונה ונחזור להתפלל בבתי הכנסת ,נצטרך לחזור ולקרוא את כל הפרשות שלא נאמרו בציבור?
צריך להשלים רק את הפרשה האחרונה (עיין משנה ברורה קלה, ו. וספק דרבנן לקולא).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-13 11:18:45
בצל קורונה
1. האם מותר בקריאת התורה שהעולה יברך מרחוק מבלי לראות את הכתב כראוי ? נאמר לי שמספיק לראות את הגווילים וזה היה לי מוזר… 2. "עשרה שעומדים בשדה, כל זמן שהם רואים ושומעים זה את זה – מצטרפים למניין" (פניני הלכה) בשדה, האם זה לעיכובא שעשרה יראו אחד את השני ואם לא הברכות לבטלה ? אם כן, מה עליי לעשות כדי למנוע עלבון ?
- לדעתי אין זה מועיל, שהרי כיון שהוא המברך הוא צריך לקרוא, ואם לא כן ברכותיו לבטלה. ואומנם במקום צורך גדול, כגון עיוור או חילוני שיעלב אם לא יעלו אותו, מקלים, כמובא בפנה"ל ליקוטים א'. אבל כיון שבמציאות שלנו אנו פטורים מתפילה במניין ומקריאת התורה, לענ"ד אין להקל בזה.
- כן זה לעיכובא.
- בגלל שתי השאלות ששאלת ועוד שאלות שלא שאלת, הרב מלמד אמר שהמהודר ביותר להתפלל את כל התפילות ביחיד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-13 09:04:54
חוה"מ
שלום! כמה שאלות לגבי מלאכת חו"המ: א. האם מותר לבצע פעילות גופנית? (שיעור ספורט מהאינטרנט, וכדו') ב. אני נוהגת לערוך בעזרת תוכנה במחשב אלבומי תמונות של המשפחה. הדבר מותר בחו"המ? ג.צפייה בשיעור לימוד שפה במחשב שלא כוללים כתיבה- מותר? (או צפייה בסרטון סתמי באותה שפה לצורך שמיעתה) תודה רבה ושבוע טוב!
א. כן
ב. כן
ג. כן
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-12 09:06:28


