חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
צדקה
למי הכי טוב לתת מעשר כספים, להורים או לבית כנסת ? או חצי חצי ?
להורים יש לתת מכספך אם הם צריכים ולא מכספי צדקה. לבית הכנסת אפשר לתת בדיעבד. אבל הכי טוב לתת לישיבות הסדר/גבוהות שאתה מזדהה עם דרכן. דין זה מבואר בפניני הלכה ליקוטים ב בפרק העוסק בצדקה. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה מתוך האתר של פניני הלכה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-24 15:12:03
ספק בספירת העומר
שלום הרב. סיימתי עכשיו את ההלכות אל ספירת העומר, ובסוף הרב מדבר אל אם אדם בספק אל היום אם זה תשעי או עשירי? ופסקתה בסופו של דבר בגלל שיש ספק אין מברכים. השאלה היא שבפרק הקודם פסקת שאם אדם אינו זוכר אם הוא ספר או לא ויש כאן ספק יכול להמשיך לספור בברכה. מה ההבדל בין המקרים ?
במקרה הראשון יש ספק ברור, ולכן אמרינן ספק ברכות להקל. ואילו במקרה השני שלא זוכר האם ספר ביום הקודם (אם ספר ולא זוכר אם ברך, כמובן שאין שום בעיה לכל הדעות להמשיך לברך, שהרי אין כאן שום ספק, שהרי קיים את המצווה כראוי אף שלא ברך עליה וממילא לכול הדעות ממשיך לספור בברכה), לדעת רוב הפוסקים אין כאן ספק כלל, שכן כל יום הוא מצווה בפני עצמה, ולכן לדעתם גם אם וודאי לו שלא ספר – יספור ביום הבא בברכה. ואמנם במקרה שוודאי לו שלא ספר אנו חוששים לדעת שאומרת שהספירה כולה מצווה אחת, ולכן ימשיך לספור בלי ברכה, אבל אם מסופק האם ספר, בזה לא חיישינן.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-24 07:20:28
שבת
שלום וברכה 1. לדעת הרב שליט"א מותר להשרות במים וסבון ירק עלים/תותים וכד'ו בשבת? 2. שאלתע לגבי משחת שיניים שהרב כתב שבשעת הצורך מותר בשבת לעומת זאת בסבון קשה כתב שהמיקל יש לו על מה לסמוך. והרב כאן השיב לי שמשחה זה יותר קל וממילא יוצא שבשעת הצורך יותר קל מאשר יש על מי לסמוך מדוע? אני חשבתי דווקא שההיפך יותר קל
- כן. דין זה הוכנס להוצאה האחרונה. וכפי שמובא בספר הקיצור – "מכיוון שדרך אכילת מאכלים שיש להם קליפה או שדבוק בהם לכלוך, נעשית על ידי הסרתם, מותר להסיר את קליפת התפוז ולשטוף מלפפון מלוכלך סמוך לאכילתם. וכן מותר לשרות חסה במי סבון, כדי שיהיה קל להסיר בשטיפה את החרקים והחול הדבוקים בה. אבל אסור להשרות במים פירות וירקות מלוכלכים כדי שהעפר ייפרד מהם וישקע. ואם הפירות נקיים ושוטפם רק מפני הרגלי ניקיון יפים, אין בשטיפתם איסור בורר כלל.
2. ככה נוהגים להתנסח כותבי ההלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-22 23:52:03
תפילין
בס"ד שבוע וערב טוב ומבורך. יש לי חבר שמסתובב עם כיפה שומר שבת, אבל לא רוצה להניח תפילין, הוא פשוט אומר שלא בא לו. ולא משנה כמה אנמ מנסה לשכנע אותו אני אפילו מציע לו כסף שפעם אחת סה עבד אבל הוא אומר שהוא לא רוצה לקחת ממני כסף. ואני לא יודע מה לעשות איתו, מכיוון שאני מאוד דואג לו. במצב כזה מה עלי לעשות?
תעזוב אותו, זה צריך לבוא ממנו כדי שזה יהיה קבוע.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-22 19:18:47
שבת
שלום וברכה, לגבי סבון קשה בשימוש בשבת הרב כותב שהמיקל יש לו על מי לסמוך. לעומת זאת לגבי משחת שיניים כתב הרב שבשעת הצורך אפשר להקל למרות שטעם האוסרים (כך משמע) כטעם האוסרים בסבון קשה. מדוע הדין בשניהם לא שוה?
משחת שיניים יותר קל כי תוצאת המירוח אינה ניכרת וגם היא לזמן קצר מאוד.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-21 13:59:46
שבת
האם מותר להשתמש בכותש שום בשבת או במלחיה שמסובבים אותה והיא כותשת את המלח הגס או את הפלפל השחור? ומה לגבי טלטולם בשבת?
אסור בהחלט משום איסור טוחן, ולכן כלים אלו הם מוקצה כדין כל כלי שמלאכתו לאיסור.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-21 11:59:55
ארץ ישראל
האם מותר לטוס לחו"ל?
הדין מובא בפניני הלכה העם והארץ שאפשר להקל.
אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/) :
"בכל רגע שיהודי נמצא בארץ ישראל הוא מקיים מצווה, וכן עיקר מעלת המצוות כשמקיימים אותן בארץ ישראל, ועל כן טוב להיות תמיד בארץ, וחובה לקבוע את מקום המגורים בארץ ישראל. אמנם לצורך גדול כדוגמת לימוד תורה, נישואין, פרנסה, רפואה וכיבוד הורים, מותר לצאת לחוץ לארץ לזמן מוגבל תוך כוונה לחזור כשתסתיים מטרת הנסיעה. ולשם טיול מותר לצאת רק לזמן קצר, וטוב שיהיה פחות משלושים יום, ובתנאי שקונה לעצמו 'כרטיס הלוך-חזור'."
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-21 07:43:30
שינוי מקום בברכה
שלום הרב, שאלת הבהרה לגבי קיצור פניני הלכה: אדם שבירך ברכה ראשונה (שהכל, או מזונות או המוציא), ואוכל לבדו, ורוצה להניח את המאכל על השולחן וללכת לחדר אחר בביתו ולשוב לאחר מכן לשולחנו לאכול, האם עליו לברך שנית? אדם שבירך שהכל או מזונות או המוציא בחדר אחד בביתו ורוצה לאחר מכן לקחת עמו את המאכל ולעבור לחדר אחר, או אפילו לאכול על סמך הברכה שבירך בחדר אחד ולאכול בחדר אחר – האם הוא רשאי לעשות כן לכתחילה? תודה רבה
- לא
- כן
- אם הוא לפעמים נוהג לעשות את 1 את 2 תוך כדי אכילה, זה לכתחילה 'לגמרי'. מקרה 1 ודאי נהוג, מקרה 2 תלוי לאן בבית.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-21 03:34:35
פירוש לכה דודי
בכל מפרשי הסידור הם מפרשים "לכה דודי" כפירושו בלשון הפסוק שאומרים להקב"ה, נלך יחד לקבל פני שבת מהיכן לקחתם לפרש "דודי" דקאי על ישראל לא מצינו במקרא "דודי" ככינוי על ישראל, רק על הקב"ה וכך פירשו כל המפרשים, ראו ביסוד ושורש העבודה, באוצר התפלות, בעולת תמיד, סידור ר"ש רפאל הירש, וכן משמע בספר סדר היום
ע"פ המדרש: "תני רבי שמעון בר יוחאי: "אמרה שבת לפני הקב"ה רבונו של עולם, לכולן יש בן זוג ולי אין בן זוג! אמר לה הקב"ה כנסת ישראל היא בן זוגך וכיוון שעמדו ישראל לפני הר סיני אמר להם הקב"ה זכרו הדבר שאמרתי לשבת – כנסת ישראל הוא בן זוגך וזהו שנאמר "זכור את יום השבת לקדשו" (בראשית רבה יא' ח').
כלומר: הפייטן פונה אל הקהל ומבקשו להצטרף אליו ויחד לקבל את פני השבת שהיא בת זוגו של ישראל.
שבת י' עב': "אמר לו הקב"ה למשה: מתנה טובה יש לי בבית גנזי ושבת שמה ואני מבקש ליתנה לישראל, לך הודיעם".
וכפי שכתוב כאן – https://www.daat.ac.il/daat/sifrut/maamarim/leha-dodi2-2.htm
וכן כתוב גם כאן – https://www.yeshiva.org.il/midrash/15823
וגם כאן – https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9C%D7%9B%D7%94_%D7%93%D7%95%D7%93%D7%99
ומן הסתם בעוד מקומות…
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-20 14:45:08
כבוד יום קודם לכבוד הלילה
נוכחתי לדעת שמבחינה מעשית קשה לי לקיים את ההלכה שכבוד יום קודם לכבוד הלילה – לפעמים מתארחים אצל אנשים אחרים בסעודות (או בסעודה אחת) ואין שליטה/מידע על האוכל שיוגש, וגם כשאוכלים בבית לפעמים קשה להגדיר מה נחשב יותר מכובד כי זה לא מדע מדויק ולא תמיד אפשר "לדרג" את רמת המאכלים. בעיה דומה קיימת גם ביחס להלכה שסעודות יו"ט צריכות להיות מכובדות יותר משבת. (באופן כללי תמיד יוצא בסוף ששתי הסעודות מכובדות וטובות, אבל בגלל שכיום יש מגוון רחב כל כך של מאכלים, ולפעמים אוכלים דברים שונים לגמרי בלילה וביום, נותר ספק.) האם יש לרב איזו עצה מעשית בנושא?
אם מתארחים כמובן שאין שום בעיה. אבל בבית כדאי למצוא דרך. אנחנו פתרנו את הבעיה הזו על ידי מנות קבועות בליל שבת, ומנות משתנות בבוקר, וכך בבוקר יש תמיד שינוי שיוצר תחושה של כבוד. למדתי ממנהגם של תימנים רבים שכך עושים – בלילה אוכלים לחם עם סלטים, ואז מרק עוף עשיר עם קוסקוס (אפשר גם איטריות של מרק, ושקדי מרק או קרוטונים), וזהו. שלא כמו שעושים רבים שחשוב להם לעשות שתי מנות חוץ מהלחם והסלטים, ולכן מגישים מרק נחמד ולא עשיר כמנה ראשונה. הבעיה שראינו אצלנו היא שמלבד הטרחה שבהכנת שתי מנות לערב, בפועל מגיעים למנה העקרית לא רעבים בכלל. לכן זכינו ללמוד מהתימנים, ובכך פתרנו את הבעיה בבוקר. אם זה לא שייך מבחינתכם, אפשר למשל לצאת י"ח בכך שבערב לא תהיה מנה אחרונה ובבוקר כן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-20 03:06:57
שבת
כמה זמן לפני כניסת השבת אני יכול להגיד קידוש ולאכול
מזמן פלג המנחה. היום בירושלים זה בשעה 16:20 כפי שמופיע כאן – https://skyview2020.co.il/%D7%96%D7%9E%D7%A0%D7%99-%D7%94%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%91%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%94/
כך מובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה – https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/
" הרוצה לקבל את השבת זמן רב לפני השקיעה, יכול לקבלה עד שעה ורבע זמנית קודם השקיעה ('פלג המנחה'), ובזמן זה יכול להדליק נרות, להתפלל תפילת שבת ולקדש. והרוצה להוציא את השבת זמן רב לאחר צאת הכוכבים, יכול להוציאה לאחר שעתיים ואף יותר."
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-19 03:47:41
ניקיון ירקות גוש קטיף
שלום רב לרבנים. לדעת הרב מלמד שליט"א כיצד צריך לנהוג עם ירקות גוש קטיף (הכוונה האם דיי בשטיפה או צריך שרייה במים או שאולי יותר מכך וכו'). תודה רבה
כפי שכתוב על האריזה – שרייה במים עם סבון. בדיעבד אם שטף היטב ללא שריה, אפשר לאכול.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-18 09:24:57
טהרת המשפחה
שלום רב, באיזה ספר מומלץ ללמוד הלכות שמירת נגיעה וטהרת המשפחה ?
טהרת המשפחה – מפניני הלכה טהרת המשפחה. אפשר עד שתרכוש אותו ללמוד מתוך האתר של פניני הלכה.
שמירת נגיעה – פשוט אסור לגעת בשום אישה חוץ מאמך, סבתך, בתך, אחותך, אשתך.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-17 20:16:41
תפילה
שלום וברכה, היכן שאני מתפלל מנחה בכל יום מתפללים ללא חזרה. ובגלל שאני מאריך קצת בתפילה כדי לכוון יוצא שאני מפסיד י"ג מידות. האם להמשיך איך שאני עושה או להתפלל מהר כדי להספיק י"ג? (לי לוקח 5דק בערך שמונה עשרה, והם מתחילים תחנון לאחר 3 דק בערך)
זה ממש לשיקולך, להתפלל לאט או מהר, או בכלל להתפלל במניין אחר. זה עניין של הידורים. מצד אחד אפשר בהחלט לכוון כראוי גם באמירה מהירה של המילים, זה עניין של החלטה וריכוז. אך מצד שני לכולם זה מתאים וגם יש בתפילה מהירה מדי צד של חוסר דרך ארץ, שכן לא כך מתפללים לפני בורא עולם. כמו כן, מצד אחד אמירת י"ג מידות אינה חובה אלא מעלה, ומאידך חבל להפסיד מעלה זו באופן קבוע כל יום.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-17 16:03:43
שלט למזגן בשבת ושינויים תוך כדי השבת
שלום, האם אפשר להשתמש בשלט למזגן בשבת שמתכנתים בו תכניות שונות (https://shalatshabat.co.il/) או שיש איזשהי בעיה? ואם אפשר – האם אפשר לעשות במהלך השבת שינויים שונים בתכניות על ידי הנחת מגבת או משהו אחר על השלט? למשל – נניח שהוא מתוכנת להכבות ב20:00, להדלק ב21:00 ולהכבות ב22:00. אז האם אני יכול למשל לשים עליו מגבת לפני 20:00, ואז המזגן לא יקלוט את הפקודה ולא יכבה ואז כמה דקות לפני 22:00 להוריד את המגבת כדי שיקבל את הפקודה להכבות ב-22:00 וכן הלאה כל מיני שינויים שונים במהלך השבת כדי לגרום למזגן לקלוט או לא לקלוט שדרים מהשלט? תודה רבה
מותר לכוון את המזגן לפני שבת על ידי שלט איך שרוצים. לגבי שינויים בשבת עצמה, כמובן שאסור ללחוץ על השלט, אבל לגבי כיסויו כדי שהמזגן לא יקלוט אותו, אם הדבר לא גורם לשום פעולה אחרת במזגן או בשלט – הדין הוא כמו המובא בפניני הלכה פרק יז לגבי שעון שבת רגיל המחובר לשקע, שמותר להמשיך את המצב הקיים (המקרה הראשון שהבאת בכיסוי השלט כדי שהמזגן ימשיך לעבוד) ובמקום צורך גדול או צורך מצווה מותר אף לשנות את המצב הקיים (המקרה השני שהבאת בהורדת הכיסוי מהשלט כדי שהמזגן יכבה).
אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה. אביא לך את הדברים למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה – https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d
שעון שבת
ז. מותר לכוון לפני שבת את תאורת הבית, המזגן והמיחם על שעון שבת שיכבה וידליק אותם בשעות הרצויות, ומותר בתוך השבת להמשיך את המצב הקיים של השעון. לכן כאשר השעון מכובה, מותר להוריד את הזיזים שלו ולהמשיך את זמן כיבויו. וכאשר השעון עובד, מותר להעלות את הזיזים ולהאריך את זמן עבודתו.
מותר להמשיך את המצב הקיים גם כאשר אינו המשך רצוף. דוגמה: השעון כעת עובד בין שמונה לעשר, ומתוכנן להיכבות בין עשר לארבע, ושוב לעבוד בין ארבע לשש – מותר כעת להרים איזה זיזים שרוצה לפני ארבע או אחרי שש.
כשם שמותר להמשיך את המצב הקיים על ידי הזיזים של השעון, כך מותר כאשר האור כבוי, להוריד את המתגים של חלק מהנורות בבית, כדי שהם לא יידלקו כשהשעון ידליק את האור.
ח. במקום צורך גדול, הפסד משמעותי, או צורך מצווה, ניתן לשנות את המצב הקיים בשעון ולהקדים את פעולת הכיבוי או ההדלקה. כגון במקרה שהאור יישאר דולק לשעות הקרובות, ויש בבית חולה שצריך לישון – מותר להוריד את הזיזים ובכך לגרום לכיבויו מוקדם מכפי שתוכנן, ובלבד שיקפיד שהורדתם לא תכבה את האור מיד אלא לאחר זמן ('גרמא'). וכן כאשר האור מכובה, מותר להעלות את הזיזים ובכך לגרום להדלקתו לאחר זמן לצורך מצווה, כגון לימוד תורה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-17 02:54:22
מעשר כספים
שלום וברכה! יש אצלי סכום כסף ואני לא יודע האם נתתי עליו מעשר כספים, האם עליי לתת עליו מספק? תודה רבה מראש
ספק דרבנן לקולא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-15 17:25:44
ציצית
שלום הרב, ברשותי ציציות חלקם עם פתיל תכלת וחלקם בלי וקשירות לא אחידות. האם עלי לנהוג באחידות. ואם כן בתור אשכנזי כיצד עלי לנהוג לעניין הקשירות? לעניין התכלת מה עלי לעשות? תודה בברכה בנימין
אין חובה לנהוג באחידות, שכן כל הקשירות כשרות וכן גם בציצית בלי פתיל תכלת מתקיימת המצווה, אבל אם כבר זכית ללכת עם פתיל תכלת, למה לא לקיים מצווה מהתורה בכל הציציות?
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-13 15:47:20
סכו״ם רותח על שיש טרף
היי, אני גר בדירת שותפים ואין לנו שיש נפרד לחלבי ובשרי ולא הכשרנו אותו מעולם כשחבר שלי מטגן שניצלים הוא מניח מדי פעם את המזלג על השיש לאחר שהשתמש בו לטיגון. האם המזלג טרף?
המזלג בדיעבד לא טרף. לא אמרת האם השותפים דתיים או חילונים. אם דתיים, אז צריך להקפיד לאחר כל פעם שעושים בשרי או חלבי על השיש לנקות אותו, ובנוסף לכך להקפיד לא להניח על השיש מאכלים רותחים. ואם הם חילונים, אז אתה צריך להקפיד שלא ייגע בשיש מאכל רותח. ובדיעבד שנגע בשיש מאכל רותח, אם היה על מקום נקי שלא הונח עליו ביממה האחרונה (24 שעות) מאכל רותח מהמין השני (חלב/בשר) – בדיעבד המאכל כשר.
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-13 09:07:20
אמצעי מניעה
היי האם מותר להשתמש באמצעי מניעה דיאפגרמה או כובעון?רק אותם בלי תוספת כלשהי
הלכה זו מובאת בפניני הלכה שמחת הבית וברכתו פרק ה. אביא לך את הדברים בקצרה, הלכה למעשה.
אמצעי המניעה המותרים והאסורים
טו. כאשר מותר למנוע היריון, מותר לכתחילה לעשות זאת על ידי גלולות, מדבקה, טבעת (נובה רינג), או התקן תוך רחמי, משום שהמניעה על ידם נעשית בדרך עקיפה, שאין בה פגיעה בזרע או חציצה בין הזרע לרחם (לגבי כתמים שמגיעים בעקבות אמצעים אלו, עי' בהלכות טהרת המשפחה ב, יב-יג).
טז. כאשר יש צורך ממשי למנוע היריון וקשה להיעזר באמצעים אלו, מותר למנוע היריון על ידי פעולה פחות עקיפה – קצף, נרות קוטלי זרע, או דיאפרגמה (קונדום נשי). זאת בתנאי שבני הזוג יכוונו בדעתם שאם יתחיל היריון יקבלו אותו ברצון. אישה שמניקה ואינה רואה וסת, יכולה להשתמש באמצעים אלו כדי להגביר את הביטחון שלא תכנס להיריון.
יז. אסור למנוע היריון על ידי פעולה ישירה שמונעת מהזרע להיכנס לגוף האישה – קונדום או הוצאת הזרע בחוץ. אמנם כאשר בגלל בעיה רפואית, הוראת הרופא להימנע מקיום החיבור, מותר לבעל להוציא את זרעו בפי הטבעת, או על גוף האישה, או בחיבור עם קונדום (עי' לעיל ב, לז-לח, ולהלן ו, ח).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-12 20:50:31