חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
הכשרת כיור לפסח
אם שפכנו מים חמים בטעות לתוך הכיור לפני 24 שעות מה צריך לעשות
המתנת 24 שעות היא מהרגע שבו נבלע בכיור חמץ רותח, אם אכן הכשרת את הכיור בתוך 24 שעות לבליעתו חמץ רותח, תכשיר שוב, אבל אני מעריך שכלל לא נבלע בכיור שלכם חמץ רותח ב24 השעות שלפני ההכשרה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-07 10:08:21
האם ניתן להכשיר מדיח כלים?
האם ניתן להכשיר מדיח כלים?
דין זה מובא בפניני הלכה פסח, ולמעשה בספר הקיצור לפניני הלכה פסח פרק יא סעיף טז – מדיח כלים: מנקים את המסננת, ומפעילים את המדיח עם המגשים על החום הגבוה ביותר.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-06 19:38:01
כשרות מזון
אני מכינה ביצים קשות לסעודת שבת בבוקר לסלט ביצים. אני מבשלת ומקלפת את הביצים ביום שישי ומניחה בקופסא סגורה במקרר. האם זה אסור לאכילה בשבת בבוקר? האם יש מקור לכך? זהו איסור הלכתי או קבלי? והאם זה ממש מחייב? תוכלו לפרט את העניין וכן את תוקף האיסור? רק בשבת זו שמעתי על כך, ואני מופתעת לגלות דבר כזה שלא היכרתי. האם זהו דין או מנהג? אשמח לידע מקיף על מנת לנהוג נכון.
מותר. עניין זה מובא בפניני הלכה כשרות ב' פרק לו העוסק בסכנות הקשורות למאכלים. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה. אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור:
חששות סגוליות
ו. אין צריך לחוש כיום למנהגי זהירות שנהגו בעבר מפני חשש סכנות סגוליות הנובעות מרוחות רעות ושדים, כגון הזהירות מלשתות כוסות או לאכול מאכלים במספר זוגי, או לא לאכול שום, בצל או ביצה קלופים שעבר עליהם הלילה. אבל אנשים שעדיין נותנים מקום לשדים ורוחות בתפישת עולמם, מפני נטייתם או מפני חינוכם, צריכים לחוש לזוגות. וכן מי שבמשפחתו נהגו להימנע מאכילת שום, בצל או ביצה קלופים, ובטעות השאירם גלויים בלילה ללא חלק מהקליפה או השורש, וללא מעט מלח או שמן, אף שעדיף שיאכל אותם, רשאי לזורקם בלא לחשוש לאיסור בל תשחית.
זו דעת הרב מלמד (וכדעת הרמב"ם, השו"ע והרמ"א ועוד שלא הזכירו דבר זה), ולכן כמובן שאפשר לעשות כך לכתחילה, אמנם חשוב לדעת שרבים מחמירים בזה, ולכן יש אנשים שמקפידים לשים מעט מלח לפני כן.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-06 19:21:52
קטניות
שלום וברכה מה שהרב כתב שאפשר להקל בקטניות ירוקות מהתרמיל לכאורה גם אם אני קונה פולים או אפונה קפואה יהיה מותר? שזה טרי קפוא. ולא הגיע לחשש ערבוב עם חיטה כמו בקטניות יבשות?
לא. הסברה היא שכל עוד הירק בתרמיל, עדיין שם ירק עליו ולא שם קטנית, ועל זה לא גזרו, אבל משיצא לשיווק מחוץ לתרמיל גזרו, ולכן לא התירו אפונה ותירס בשקיות של סוגת למרות שלא שינו כלל את מצבם. והרב דוב ליאור הוסיף סברה -"מותר לאוכלם בפסח חיים או מבושלים. אחת הסיבות שאסרו קטניות היא מכיוון שאת גרגרי חיטה שמרו באחסון ואת גרגרי קטניות שמרו באחסון, מזה עשו קמח ומזה עשו קמח. זה שייך לאחר שמפרקים את הגרגרים מתוך התרמילים ומאכסנים אותם בשקים. אבל פול שמוכרים אותו עם התרמיל, הוא עדיין נכלל בגדר ירק, ירק לא מאחסנים והוא לא יבוא להתחלף בגרגרי חיטה. לא על זה הייתה הגזרה של הקדמונים."
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-06 16:36:39
זר שיבולת שועל מיובש בפסח
שלום וברכה! אשתי קנתה זר צמחי בר ופרחים מיובשים לצורך נוי, וביניהם ישנם גם שיבולים של שיבולת שועל מיובשים. האם הם מהווים חמץ בפסח בצורה כלשהי ויש צורך לבער/למכור/להצניע אותם? או שאין שום בעיה. תודה מראש, וחג חירות שמח!
מצד הדין אם לא באו אצלכם במגע עם מים זה בסדר, אבל מפני חומרת חמץ נוהגים להכניסם למקום המכירה אלא אם כן צבעו אותן בצבע כגון לכה, או שהן בתוך תמונה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-06 16:02:04
תענית בכורות
שלום וברכה, האם גם השנה בכורות צריכים לצום ביום חמישי?
כן. לא לצום אלא לעשות או להשתתף בסיום.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-06 09:42:19
כשרות פרגולה חשמלית כסוכה
בס"ד. שלום וברכה. אתמול התארחתי אצל קרובי משפחה שהתקינו בחצר שלהם פרגולה חשמלית ממתכת. גג הפרגולה מורכב מתרסי(שלבים)מתכת חשמליים שניתנים לפתיחה וסגירה באופן אנכי, כאשר המרחק בין שלב לשלב הוא כ 11 ס"מ. נשאלתי אם ניתן.להשתמש בפרגולה כזאת בחג הסוכות כאשר מסככים מעל שלבים אלו כאשר הם פתוחים ע"י סכך מחצלת או ענפים..אני סברתי שלא מכיוון שאני יודע שאם המרחק בין שלב לשלב הוא 11 ס"מ יש לו דין לבודד, ויוצא שכל הגג פסול.לסיכוך. אבל הבנתי שיש דעות שונות בעניין. אשמח לתשובה. תודה
בסכך הסוכה לא אומרים במקרה כזה לבוד. לכן, מכיוון שכאשר התריסים פתוחים אוויר הסוכה מרובה מצילתה, אפשר להניח עליהם סכך כשר והסוכה כשרה, רק צריך לשים לב ששמים כמות של סכך כזו שגם ללא השלבים הוא עושה צל מרובה מהחמה, באופן שלא מתחשבים בסכך שנמצא בדיוק על השלבים עצמם, שהרי הוא לא עושה צל. דין זה מבואר במשנה ברורה תרכו, יז. וכן בספר מקראי קודש הררי ה, מה הערה קכד.
כמו כן, לכתחילה עדיף להניח על התריסים קרשים ועל הקרשים להניח את הסכך הכשר, כדי שלא יהיו תריסי המתכת מעמיד לסכך אלא מעמיד דמעמיד, כפי שמובא בפניני הלכה סוכות, ובספר הקיצור לפניני הלכה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-06 06:22:39
כשרות
אנחנו אוכלים סלט ביצים בשבת. נוהגים לבשל את ביצים קשות ולקלף ולשמור במקרר בקופסא סגורה. בסעודת הבוקר להכין מהן סלט ביצים. אורחת שהיתה אצלינו בשבת אמרה שזה אסור. האם על פי ההלכה יש איסור בדבר זה? איך נכון לנהוג?
מותר לקלף ביצים לפני שבת ולשמור אותם קלופים במקרר עד למחרת, כפי שמובא בפניני הלכה כשרות פרק לו. כמו כן, מותר להכין סלט ביצים בשבת לפי כללי ההלכה, כלומר לא לגרד אותם במגרדת (את זה מן הסתם אתם יודעים), ולא לדבק אותם לעיסה עבה על ידי ריסוקם וערבובם עם מיונז למשל.
אביא לך את הלכה לגבי עיסה עבה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה פרק יב:
כאשר חלקי המאכל היבש אינם נדבקים זה לזה על ידי הנוזל, אלא מתפזרים בו, אין איסור לישה. לפיכך, מותר לערב בגבינה או שמנת פתיתי גרנולה, סוכר וקקאו, או עלי תבלין. וכן מותר ליתן שמן ומיונז בסלט ירקות שאינו קצוץ דק, אבל כאשר הסלט קצוץ דק ונתינת השמן והמיונז ידביקו את חלקי המאכל אך לא יהפכוהו לעיסה של גוש אחד, ספק אם נחשבת עיסה עבה, ולכן מותר לערבב אותה בשינוי סמוך לסעודה. וכך יעשה הרוצה להכין סלט ביצים עם כבד או עם טונה ומיונז, והרוצה להוסיף טחינה לאורז או קוסקוס, אף שלפעמים נוצרת בהם עיסה גושית.
דרך אגב גם טחינה במגרדת וגם לישת הביצים אפילו לכדי עיסה עבה – מותרים ביום טוב.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-05 21:23:16
עוגיות פפושדו
שלום לכבוד הרב, האם לדעת הרב מלמד מותר לאכול עוגיות פפושדו בפסח? לספרדים
מכיוון שיש מחלוקת האם הם חמץ, נכון שלא לאוכלם בפסח.
דין זה מובא בפניני הלכה פסח בתחילת פרק ח, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-04 15:17:02
פסח
שלום, בספר פסח, יד, א רשום: "חייבים להשאיר לחם חמץ לשתי הסעודות הראשונות של שבת". ניתן גם לאכול בסעודה א מצה ובסעודה ב מצה מבושלת או מטוגנת.
מצד הדין מותר לאכול מצה בליל שבת, אבל חבל לבזבז את ההתרגשות מהמצה בליל הסדר. לגבי סעודת הבוקר יש מקלים לאכול מצה מבושלת, אבל המנהג הרווח הוא לאכול בשתי הסעודות פיתות, וכך עדיף לעשות.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-04 14:17:19
פסח
שלום, כתוב בספר פסח, יג, ז: "לאחר תחילת השעה העשירית, אסרו חכמים לאכול כל מיני מזונות, כדי לשמור את התיאבון לאכילת המצות וסעודת החג בליל הסדר". מדוע רשום שאסור, בשו"ע, רמט, ב כתוב שמצווה להימנע, משמע שזה ראוי אך לא אסור?
בפסח הדין יותר חמור. עי' במקור שמצויין בפניני הלכה שם – שולחן ערוך תעא, א ובמשנה ברורה שם. אמנם יש מי שהקל במקום הצורך שאין לו דברים אחרים לאכול מזונות עד כביצה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-04 13:38:56
פסח
שלום, בספר פסח, יג, ד רשום: "בכור לאימו שנולד בניתוח קיסרי, כיוון שאין דינו כבכור לא לעניין ירושה…" – צויין לפני שבכור לאבא נחשב בכור לירושה, אז מדוע בכור לאימו שנולד בקיסרי לא יורש, זה לא אמור להיות תלוי בה?
שורה תחתונה – כל מי שנולד בקיסרי פטור מתענית בכורות.
אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה, אולי זה יעזור לך:
שני סוגי הבכורים בכלל המנהג: א – בכור לאביו. לכן אף אם לאמו כבר נולדו ילדים מבעל אחר, או שההיריון שלפניו נסתיים בהפלה, נחשב בכור לעניין הצום. ב – בכור לאמו. לכן אף אם לאביו כבר נולדו ילדים מאישה אחרת, נחשב בכור לעניין הצום. גם בכורי כהנים ולוויים נהגו לצום, אמנם כל בכור שנולד בניתוח קיסרי פטור מהצום.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-04 11:22:19
הכשרה או הגעלת כלים באינדוקציה
שלום, קראתי שאי אפשר להכשיר כלים באינדוקציה (מטרף לכשר, או בשרי לחלבי, או מחמץ לכשר לפסח וכן הלאה) וצריך על גז. האם זה נכון? או שאין שום בעיה להרתיח מים בסיר על אינדוקציה ולהכשיר בסיר את כל אפשרויות ההכשרה השונות? תודה רבה
אם המים שבסיר מבעבעים, כלומר מגיעים לשיא החום שהם יכולים להגיע (קרוב למאה מעלות) אפשר להכשיר בתוכם כל מה שצריך הגעלה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-04 10:14:01
שתיה בפסח
שלום וברכה, האם אפשר להצניע בקבוקי שתיה שלא כשרים לפסח באחד הארונות?
נוהגים לכלול במכירה את כל האוכל שאינו טבעי אלא הכינו אותו במפעל והוא מכיל חומרים שאיננו מכירים.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-04 09:47:31
מצי לברך בהדלקת נרות יום טוב שחל במוצ״ש
כיצד על נשים הנוהגות לברך לאחר הדלקת נרות שבת לנהוג בהדלקת נרות יום טוב שחל במוצאי שבת או בהדלקת נרות יום טוב שני של ראש השנה? האם מאחר שההדלקה ממילא נעשית לאחר כניסת היום טוב ונעשית מאש לאש, אפשר לומר שאין בעייה בכך שהן יברכו ואחר כך ידליקו, כי אין איסור בהדלקה מאש לאש ביום טוב?
אמנם לדעת המגן אברהם עושות כמו בשבת, ועי' בפסקי תשובות רסג, יח שנתן מקום מכובד לנוהגות כך, אבל מעיקר הדין יש לעשות כפי שציינת, וכפי שכתוב בפניני הלכה מועדים ב, ב שביום טוב (גם אם לא חל במוצ"ש) יש לברך ואחר כך להדליק, ולא יכבו את הנר אלא יניחוהו שיכבה מאליו.
מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה: "…שלא כבשבת שיש נוהגות לברך לאחר ההדלקה, ביום טוב יש לברך לפני הדלקת הנרות, ולאחר מכן יש להיזהר שלא לכבות את הגפרור, אלא להניחו שיכבה מאליו."
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-03 20:16:53
כתיבה בגמרא.
שלום וברכה, קניתי גמרות לבית ותהיתי לעצמי, כאשר אני רוצה לכתוב פירושים לגמרא כדי שיהיה לי יותר קל לחזור עליה האם לכתוב במחברת או לכתוב על הגמרא?
במחברת. אני חושב שעדיף שהגמרא תשאר יפה, שכן מלבד הבעיה של מקום בשולי הגמרא, גם אם תכתוב הכי מסודר יהיו מחיקות ויהיו תיקונים והוספות מילים, במחברת תוכל לעשות מה שאתה רוצה, גם יש בה יותר מקום וגם אין בעיה של ניראות. מה שכן, כדאי לפסק אתה הגמרא תוןך כדי לימוד, ואפשר בהחלט לעשות סימונים מינמליים בגמרא של לדוגמא שני פסים תחת כותרת של נושא חדש, ופס אחד תחת המילה או שני המילים שמתארות את המחלוקת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-03 16:41:24
חול המועד
בהמשך לשאלה הקודמת ששאלתי… 1. במלאכת חוה"מ שמותר גם לא לצורך המועד אם אין שום טורח, הטענה היא שכתיבה במחשב היא יותר טורח מהדוג' של המשנ"ב של הסרת גבשושית, ולכן כתיבה מותרת רק לצורך המועד? 2. לגבי מכירת דסקים וספרי קודש שאפשר למכור באירוע המוני בגלל שזה צרכי מצוה וגם דבר האבד, הרב ענה שצריך את שניהם כי זה לא לגמרי דבר האבד אלא מניעת רווח. וצורך מצוה אע"פ שאינו מצוה זה מביא לעבודת ה'. לא הבנתי, אם זה לא דבר האבד אז למה לכתוב שזה דבר האבד, זה ספק? לא מובן, זה או כן או לא… בנוסף, לפי זה יהיה מותר לעשות מלאכת הדיוט במועד עבור כל מה שמוסיף שמחה ועבודת ה'? בנוסף רציתי לשאול האם יש חילוק בין הקלדה במחשב לבין הקלדה בפלאפון או שגם זה מותר רק לצורך המועד?
- כתיבה אסורה שלא לצורך המועד, ולא חילקו בין סוגי הכתיבה. גם המקלים בכתיבה במחשב, לא הקלו בגלל סברתך אלא בגלל סוג הכתב, כפי שמובא בהערה בפניני הלכה – "יש אומרים שאין בזה שום איסור, וגם שלא לצורך המועד מותר, הואיל ואין עושים דבר במציאות אלא רק יוצרים אותות אלקטרוניים, והרי זה ככתב שאינו מתקיים".
- למה לכתוב שזה דבר האבד? כי גם מניעת רווח פעמים שנחשבת לדבר האבד, כפי שמובא בספר בדין דבר האבד.
האם מותר לעשות מלאכת הדיוט במועד עבור כל מה שמוסיף שמחה ועבודת ה'? כן. לכן מותר לנסוע ברכב לטיול, וכן מותר לשחק עם הילדים בדברים שיש בהם מלאכת דבר האבד.
הקלדה בפלאפון דינה כמחשב שרק לצורך המועד מותר. כל צורך שהוא נחשב לצורך המועד כפי שמודגש יפה בספר הקיצור לפניני הלכה:
מה נחשב לצורך המועדה. מלאכת הדיוט המותרת לצורך המועד, מותרת גם לצרכים קלים כמשחק, מכתב נעים לחבר ונעיצת מסמר בקיר כדי לתלות תמונה לכבוד המועד. וכן מותר לכתוב דברי תורה כדי להיות מרוכז בלימוד, או כדי לזכור את הדברים. וכן מותר לנהוג ברכב לטיול קצר ולא מייגע (עי' לעיל י, ח), אך אסור לנהוג שלא לצורך המועד, כגון לימוד נהיגה או כדי לראות דבר לצורך עבודה שלאחר המועד. כמו כן, אסור לעשות דבר שהיה יכול לעשות לפני החג ודחה את עשייתו לחג (להלן יב, יב-טו).
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOorvXJh77tw_diIx7wSWAJ1-lc22zuFgNyIA2DcmvAK2JcLSZZP9
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-03 14:31:41
תבניות של תנור
שלום, למדתי בפניני הלכה על הכשרת תבניות לפסח, לאילו תבניות הרב מתכוון? האם התבניות שבתוך התנור שעליהן שמים את התבניות עם המזון? או התבניות של התנור עצמו שלא שמים עליו מזון?
התבניות שלא שמים עליהן מזון נקראים בספר 'רשתות' שנועדו להניח עליהן את התבניות עצמן שעליהם שמים את האוכל עצמו או את התבניות החד פעמיות עם האוכל.
קיצור פניני הלכה:
ו. הכשרת גוף התנור והרשתות שעליהן מניחים את התבניות, על ידי ניקוי והפעלת התנור על החום הגבוה למשך כחצי שעה. תנור שמנקה את עצמו בחום של כ-500 מעלות (פירוליטי), אינו צריך ניקוי לפני הכשרתו.
ז. את תבניות האפייה לא ניתן להכשיר, מפני שהמאכל נבלע בהן ללא נוזל, והכשרה בליבון חמור עלולה להזיק להן. אמנם במקום הצורך, אם לא קנה תבניות לפסח ולא יכול להשתמש בתבניות חד פעמיות, ניתן להקל ולהכשירן בחום התנור.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-03 06:57:00
ברכת אילנות
האם מותר לברך ברכת אילנות מעציצים שמניבים פרי.העציץ נמצא במרפסת.
אם זהו פרי שמברכים עליו בורא פרי העץ ולא פירות בוסר שאינם טעימים – מותר.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-03 06:51:53
מצות
שלום, רשום בספר פסח, יב, ד – "אין צורך לאכול בכל סעודת ליל הסדר מצות יד, אלא ההידור הוא לאכול את אותם שיעורי כ'זית' שנצטוונו לאכול לשם מצווה ממצות יד" – בכמה שיעורי כזית מדובר? אני רוצה לדעת אם עליי לרכוש קילו מצות עבודת יד או אפשר להסתפק ב-6 מצות?
התשובה נמצאת בפרק העוסק בהלכות ליל הסדר.
ספר הקיצור הלכות פסח פרק טז:
אכילת המצה
כז. מצווה מהתורה לאכול בליל ט"ו בניסן 'כזית' מצה שמורה, ומדברי חכמים אוכלים עוד 'כזית' מצה יחד עם ה'כזית' הראשון, ועוד 'כזית' בכורך, ועוד 'כזית' בסוף הסעודה לאפיקומן (ויש נוהגים לאכול לאפיקומן שני כזיתים).
כח. שיעור 'כזית' הוא כשליש מצת מכונה, וכגודל זה במצות יד קשות, ובמצות רכות השיעור הוא נפח של חצי ביצה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-03 05:55:13