חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
נטילת ידיים לאחר ההתפנות
לדעה האומרת שאפשר ליטול ידיים לסעודה לאחר עשיית צרכיו ולברך לאחר הנטילה "אשר יצר" האם הנטילה צריכה להיות לסירוגין או רביעית לכל יד ?
פעמיים רביעית רצוף לכל יד, כמו שנוטלים לסעודה, שכן בנטילה זו יוצאים י"ח נטילה שאחר צרכים. אך אם יטול לסרוגין, אינו לכת' לנטילה לסעודה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-03-05 14:19:36
פורים נסיעה ממקום למקום
בני משרת בצה"ל השנה יהיה בבית בירושלים בשבת זכור ויחזור לבסיסו בדרום ביום א ,מתי עליו לקרוא מגילה?
הזמן הקובע הוא היכן נמצא האדם בעלות השחר. ולכן אם בנך יוצא ביום ראשון לאחר עלות השחר מירושלים, נמצא שהגיע למקום שעושים בו את הפורים לאחר תחילת יום יד, ולכן פטור שם ממצוות הפורים. וכמובן שכיון שלא יהיה ביום טו בירושלים, לא יכול לקיים מצוות הפורים כירושלמי. ולכן לדעת רוב הפוסקים בנך פטור ממצוות הפורים בשנה זו. אמנם כיון שיש אומרים שכאשר אדם יודע בליל יד שאינו מתכוון להיות בירושלים בט"ו, עליו לעשות את הפורים בי"ד, נכון שיקיים את מצוות הפורים גם בשנה זו בי"ד (ע"פ פניני הלכה זמנים יז,ד ובסוף ההערה. מובא באתר שדרכו שלחת את השאלה-ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-03-05 11:07:33
מעשר
שלום אני בחור ישיבה רציתי לדעת האם מותר לי לבדוק את התפילין שלי מכסף של מעשר של מישהו אחר (איפה שאני נימצא הבדיקה עולה ממש יקר) תודה
בחור ישיבה רווק שמתנהל בצניעות (בגדים לא יקרים וכד') בד"כ נחשב עני, ולכן יכול להשתמש בכסף של מעשר כספים. אבל למה לבדוק את התפילין? תפילין צריך לבדוק רק אם קרה להם משהו. אם כתב אותם סופר נאמן והם במצב טוב, לא צריך לבדוק אותם. ובמקרה שחייבים לבודקם, אין אפשרות להשתמש בכספי מעשר, שכן אי אפשר להשתמש בהם למצוות שאדם חייב בהם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-03-05 02:33:45
תפילה
בס"ד שלום לכבוד הרב. הנני מחנך בכיתה ח' בבית ספר חילוני מעורב. אני יוצא לטיול שנתי בן שלושה ימים. בעבר נהגתי לצרף לתפילות מנחה ומעריב תלמידים לאחר גיל בר מצווה לתפילה במניין יחד איתי. הבאתי להם כיפות וסידורים. לצערי לא כולם יודעים ומכירים את תפילת שמונה עשרה והלכותיה. האם אני רשאי לקרוא את כל תפילת שמונה עשרה בקול בשתי התפילות ע"מ להוציא אותם ואותי ידי חובת תפילה במניין. האם בכלל אני נוהג נכון שאני מצרף לתפילה במניין תלמידים שאינם שומרי תורה ומצוות. חשוב לציין שכולם מגיעים לתפילות איתי ברצון רב. אשמח לתשובה בעניין. בברכה, אורן
- רשאי לכתחילה. כדאי להכין אותם לפני הטיול לדבר זה, לומר להם שברגע זה של תפילת שמונה עשרה כל אחד ואחד עומד ממש לפני מלך העולם ומבקש את הבקשות הכי חשובות שיש בשביל כל עם ישראל, וכל אחד יכול להוסיף בסוף מה שהוא רוצה לבקש. כמו כן כדאי לומר לכל אחד מהם לקרוא איתך לבד בלחש, ולומר להם שאתה משתחווה ארבע פעמים תוך כדי התפילה, ופעם נוספת בסוף תוך כדי פסיעה שלוש צעדים אחורה, ושיעשו כמוך. אל תעשו במנחה חזרת הש"ץ ותגידו קדושה תוך כדי התפילה.
- אתה עושה מצויין. יישר כוחך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-03-02 13:41:40
טבילה במקווה עם לק גל
שלום וברכה. השאלות הבאות נשאלות עקב חוסר עקביות בתשובות באינטרנט. 1. האם מותר לטבול במקווה עם לק גל( המחזיק כ3 שבועות מבלי להתקלף) 2. יש שעושות עיטורים על הלק גל ומדביקות אבנים(על האבנים מורחים שכבת לק נוספת). האם זה מהווה חציצה? אשמח לתשובה מהירה..
מצד הדין הדבר מותר, אך יש שכתבו שלכתחילה עדיף שלא לעשות כן, וכל אישה צריכה להחליט האם הולכת על פי הדין או שרוצה להחמיר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-02-23 19:09:37
ברכות על חטיף דגנים
מה מברכים על חטיף דגנים עם שברי עוגיות ופצפוצי שוקולד לבן בשם "fitness" של חברת "nestle". ברכה ראשונה וברכה אחרונה ? האם פצפוצי השוקולד מצטרפים לשיעור של הדגנים ?
ברכה ראשונה מזונות וברכה אחרונה על המחיה אם יש במיני המזונות שיעור של חצי ביצה בינונית של ימינו בלי לצרף את פצפוצי השוקולד (כיון שהם ניכרים בפני עצמם). ואם אין שיעור לעל המחיה אבל בהצטרף שאר הדברים יש שיעור חצי ביצה, מברכים בורא נפשות (פניני הלכה ברכות י,ט. אפשר להכנס דרך האתר בו שאלת את השאלה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-02-23 07:48:45
יעלה ויבוא בערבית של ראש חודש
אם אדם לא אמר בתפילת ערבית יעלה ויבוא אינו חוזר .מה הנימוק.
אם לא אמר יעלה ויבוא בראש חודש לא חוזר, כי בזמן שהיו מקדשים את החודש על פי עדים, לא היו מקדשים את החודש בלילה, וממילא לא חלה עדיין קדושת ראש חודש בערבית.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-02-16 08:01:28
כיבוד הורים
למדתי במסכת קידושין שאם אשה נתגרשה או אתלמנה היא צריכה לכבד את ההורים אבל אם היא אתלמנה יש לה צורך לדאוג לצורכי הבית אז אין לה שמן לדאוג להורים מה היא עושה ועכשיו נעבור לשאלה א. אם התגרשה והילדים נשארו אצלה או התאלמנה אז היא צריכה לפרנס את הילדים שלה אז אין לה זמן לעזור להורים שלה האם עדיין היא צריכה לעזור להוריה? ואם לא למה עדיין הגמרא אומרת שהיא כן צריכה?
שתי סיבות לכך שהקלו עליה במצוות כיבוד הורים בהיותה נשואה: א. עול המשפחה. 2. יחסיה עם בעלה (כמבואר בפניני הלכה ליקוטים ג א,ט. מובא באתר של ישיבת הר ברכה). לפי זה הגמרא מדברת באישה שאין עליה עול המשפחה, כגון שאין לה ילדים או שהם גדולים או שלא נשארו אצלה אלא אצל בעלה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-02-12 08:39:23
ארגון הופעה של שירת נשים
שלום, אנחנו מארגנים (נוער של ישוב דתי) קייטנה לילדים מעמותה מסוימת. על מנת לקיים את הקייטנה אנחנו זקוקים לכסף רב, ולשם כך מארגנים מופע התרמה גדול שאמור בע"ה להכניס הרבה כסף לקייטנה. זמרת מוכרת התנדבה לבוא ולשיר בהופעה בחינם לגמרי וכך התרומות גדלות. הועלתה השאלה- האם מותר הלכתית לאפשר גם לגברים להגיע להופעה? מצד אחד לכל אחד יש בחירה חופשית ואחריות על עצמו, ומי שמגיע חוטא. מצד שני יש עניין של ערבות הדדית ולפני עיוור לא תיתן מכשול- אנחנו גורמים למשהו שהוא אסור בעיקרו- שמיעת קול באישה. נשמח לדעת תשובה- האם מותר לנו לפתוח טת המופע גם לגברים וגם לנשים או רק לנשים. תודה רבה מראש!
רק לנשים!
יש לציין שגם אם היה אפשר למצוא אי אלו סברות להקל, הדבר אסור משום חילול השם שבו, שהרי המופע מאורגן על ידי דתיים, ומן הסתם גם קהל היעד הוא בעיקר דתי. לכן הכסף שתקבלו לא שווה את הלפני עיוור ולא את החילול השם.
דרך אגב, לא מן הנמנע בכלל, שבגלל שהארוע רק לנשים, יהיה ציבור גדול יותר מאשר אם יפתח גם לגברים. הנסיון מוכיח שנעים יותר לנשים להיות בארועים שמיועדים רק להן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-02-12 00:17:21
ברכות
ברכך על פסטה האדמה, האם יצא ?
כן, וכפי שהמברך על לחם בפ"א יצא בדיעבד (כה"ח קסז,עו; קצוה"ש לז,לד. רבבות אפרים ב,עח; יבי"א ח כב,יד; הרב אליהו בקצ"ע נו,ב).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-02-09 17:54:47
רדיו 'קול חי',קול ברמה ו 'גלי ישראל' במוצאי שבת
1)האם מותר להקשיב במוצאי שבת לרדיו 'קול חי' ולרדיו 'גלי ישראל'? כי לפעמים אני פותח את התחנות אחרי ערבית של מוצאי שבת ושומע שירים ואפשר לחשוש שרדיו 'קול חי',קול ברמה ו 'גלי ישראל' נפתחים חס ושלום לפני צאת שבת ואני לא רוצה ליהנות מחילול שבת חלילה 2)האם יש בתשובה לשאלה 1 הבדל בין אשכנזים לספרדים ובין אשכנזים לאשכנזים חסידיים? אשמח לקבל תשובות מכבוד הרב ושיהיה לכבוד הרב לילה טוב
הא שלום איתן. כל הכבוד שהצלחת לשאול דרך האתר, אשריך.
אין לי ספק שהשירים מושמעים ע"י שעון שבת שכיוונו אותו לצאת השבת, כך שאין בעיה בדבר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-02-08 21:36:02
אמירת קדיש יתום ללא מניין
רק לאחר 27 שנה מאז מות אימי המנוחה עליה השלום, נודע לי כי לא אומרים קדיש יתום ללא מניין, אך אין לנו מניין!! האם יש קדיש אחר שאחי יכול לומר על ציון קברה ביום האזכרה? מה עלינו לעשות אם אין מניין ?
קדיש אומרים רק במניין. כדאי מאוד ביום האזכרה ללכת לבית הכנסת כדי להתפלל במניין ולומר קדיש, זה מועיל מאוד לנפטר. כמו כן על הקבר אומרים פרקי תהילים לעילוי נשמתה, בתחילה אומרים פרקים לג,טז,יז,עב,צא,קד,קל. ואחר כך פותחים פרק קיט שמחולק לפסקאות לפי הא"ב, ואומרים בו את הפסקאות שמתחילות באותיות של שם הנפטר, ואח"כ את הפסקאות לפי סדר אותיות נשמה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-02-08 20:00:50
לוי
שלום, יש לנו מנין נוער בביה"כ בשבת וההתנהגות של המשתתפים מאוד מאוד מבזה את קדושת המקום ובמיוחד הדיבורים (ובקול רם) במשך התפילה וקריאת התורה, ושיא המהירות של הש"ץ והבעל קורא. עד כה לא הצליחו לפתור את הבעיה. אך הגיע עכשיו רב חדש ונראה כתלמיד חכם וכשהוא ראה את המצב הוא הזדעזע מאוד וכתוצאה פנה להנהלה ואמר שחייבים לתקן את המצב. הוא רוצה לקצר את התפילה (להתפלל עמידה ביחד בלא חזרה, לקצר את ה"מי שברכ"ים ואפילו לקצר את קריאת התורה לשליש) ומה שכן מתפללים לעשות ביותר כוונה. כך שהוא מציע לאנשים במניין קצור התפילה לזמן קצר יחסית, ובתמורה המניין יהיה ללא דבורים ומשמעותי. אבל רציתי לדעת מה דעת הרב בנושא. האם מותר הדבר? תודה.
רב המקום קובע. קיצור העמידה הוא דבר ידוע, וקל וחומר קיצור המי שברכי"ם. לא מכיר את קיצור קריאת התורה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-02-07 06:12:29
ברכת המזון המקוצרת
בס"ד 1. מה הדין לגבי ברכת המזון המקוצרת לנשים? 2. מתי יש להתיר להשתמש בברכה זו? {נא לפרט גם בעניין נשים שאינם מברכות כלל ברכת המזון ורוצים לחזק אצלם קיום מצווה זו} אנא ענו לי תשובה מפורטת ככל האפשר. תודה מראש, דקלה.
מתוך ספרו של הרב אליעזר מלמד פניני הלכה ברכות ה,ד- בדיעבד, מי שהשמיט קטעים מברכת המזון, כל זמן שהזכיר את היסודות שצריכים להיות בברכת המזון, יצא ידי חובתו. ואלו הם היסודות: לברך את ה' על המזון, ובתוך הברכה להזכיר את שמו ושהוא מלך העולם (שו"ע קפז, א, מ"ב ד). בברכה השנייה להודות לה' על הארץ, ולהזכיר שהיא חמדה טובה ורחבה, ולהזכיר ברית מילה ותלמוד תורה. ובברכה השלישית להזכיר את ירושלים, המקדש ומלכות בית דוד. ובברכה הרביעית לומר את תמציתה.
ילדים שכבר הגיעו לגיל חינוך, אם רואים שקשה להם לברך את כל ברכת המזון מפני שהיא ארוכה, יכולים בשנים הראשונות להסתפק באמירת נוסח מקוצר שכולל בתוכו את כל היסודות שצריכים להיות בברכת המזון (מ"ב קפז,ד).
הנוסח הקצר: "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם אדון הפת הזו שאכלנו, ברוך אתה ה' הזן את הכל. נודה לך ה' אלוהינו על שהנחלת לאבותינו ארץ חמדה טובה ורחבה, ונתת לנו ברית ותורה ולחם לשובע, ברוך אתה ה' על הארץ ועל המזון. רחם ה' אלוהינו עלינו ועל ישראל עמך ועל ירושלים עירך ועל מלכות בית דוד משיחך (בשבת – ושמחנו ביום השבת הזה. בר"ח או חג – וזכרנו לטובה ביום ר"ח הזה או החג הזה). ובנה ירושלים עיר הקודש במהרה בימינו, ברוך אתה ה' בונה ברחמיו ירושלים אמן. ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם הא-ל אבינו מלכנו, המלך הטוב והמטיב לכולנו, הוא הטיב הוא מטיב הוא יטיב לנו, הוא גמלנו הוא גומלנו הוא יגמלנו לעד בחן בחסד וברחמים, ויזכנו לימות המשיח, עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל ואמרו אמן". וכשאפשר יאמרו את הברכה הראשונה בשלימותה, וימשיכו מ"נודה" בנוסח המקוצר.
עד כאן מהספר.
תשובה לשאלך: אין הבדל בזה בין גברים לנשים. מי שלא מוכן לומר את כל הנוסח, ברור שעדיף שיגיד לפחות את הנוסח המקוצר. אבל מי שממהר, לא יכול להסתפק בו, אלא חייב לומר את ארבעת הברכות, ואת ההמשך ('הרחמן') יכול להשלים בהליכה או לאחר זמן מועט (פניני הלכה סוף הערה 13).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-01-31 13:45:33
תהילים שמגיע במייל
שלום רב אני מנויה לשני אתרים ששולחים לי פרקי תהילים יומיים. הענין הוא שכל אחד מהם מוקדש להצלחת או רפואת תורם כלשהו לפעמים כמה בבת אחת. האם אני יכולה רק לקרוא את התהילים או שמא עלי גם להזכיר בפה את כל התורמים?עד עכשיו נהגתי להתעלם מהשמות אבל אני חושבת לעצמי שאולי זו עבירה. אודה להבהרה בענין. המון תודות
אין צורך לומר את השמות, אלא אם כן זו דרישת האתר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-01-29 09:53:22
רכוש גנוב?
שלום לכה"ר, קראתי שאסור לקנות רכוש גנוב גם מגוי.. אבל לפני כמה שנים קניתי דף מספר עתיק שנמכר לי במוזיאון בחו"ל. קניתי סתם בשביל הערך ההיסטורי שלו לא למטרת מכירה או סחר. אחר כך התברר לי מהמורה באוניברסיטה שם בחו"ל, שאסור לעשות דבר כזה ושהאנשים האלה לוקחים דפים עתיקים וצובעים אותם מחדש ומוכרים במחירים גבוהים שזה מה שקרה לי. למרות שאינני בטוחה במאת האחוזים שהדפים לא היו של המוכר, כלומר אין לי ממש מושג אם זה היה שלו או לא, המורה שלי חושבת שהיה בזה משהו פסול. עכשיו אני מרגישה לא בסדר כאילו רכשתי משהו גנוב ורימיתי גוי. למרות ששוב- לא ידעתי שזה משהו אסור כי הוא מכר את זה במוזיאון. מה עלי לעשות כדי לתקן עוול זה? יש לזכור שהמורה גם כן הצטערה מאד שקניתי דבר כזה אבל לא הבנתי אז שזה נחשב גנוב.
אכן אסור לקנות מגנב גוי (משום לפני עיוור, ומשום מחזיק ידי עוברי עבירה. רמב"ם הלכות גזילה,ה והלכות גניבה,ה), אבל בנד"ד שאין כלל וודאות שהגוי אכן גנב את הדפים, וגם משום שכבר קנית (ולא ברור שבמקרה כזה שקנה מגוי מוצר שגנב מגוי אחר, צריך להחזיר את הגניבה לבעלים שלה. מה גם שברוב המקרים לא יודע מי הבעלים של החפץ, כך שאין למי להחזיר)- מותר להנות מהמוצר, ובמקרה שלך נראה לי שאין כל צורך להצטער על מה שהיה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-01-29 07:43:23
נוסח אמירת הקדיש במנין מעורב של ספרדים ואשכנזים
שלום לכבוד הרב 1. יהודי ספרדי הגיע לתפילה במנין אשכנזי ועליו לומר 'קדיש'. האם יאמר בנוסח שלו או שיאמר כפי שמקובל במנין אליו הגיע? 2. וכן להפך, יהודי אשכנזי הגיע למנין ספרדי, האם יאמר קדיש לפי נוסח המנין אליו הגיע או שיאמר לפי הנוסח המקובל עליו? 3. במנין מעורב,ספרדים ואשכנזים,כשהחזן ספרדי ומתפלל בנוסח ספרד, האם אשכנזים יאמרו קדיש בנוסח שלהם וספרדים בנוסח שלהם או שכולם יתפללו בנוסח בו מתפלל החזן?
1.2. עדיף שיאמר כפי הנוסח של בית הכנסת. אמנם במקרה שאדם לא בקיא בנוסח הקדיש שאינו שלו, אזי אם הקהל ידע לענות את האמן השני במקום הנכון, יאמר את הנוסח שלו. ביאור: ההבדל המשמעותי בין הקדישים הוא רק עניית האמן השני, לספרדים אומרים לאחר 'ויקרב משיחה' אמן, ולאשכנזים אומרים אמן שני רק לאחר 'בעגלא ובזמן קריב'. ולכן אם המניין האשכנזי הוא כזה שיודע לענות אמן לאחר שהספרדי יגיד 'ויקרב משיחה'- יכול לומר קדיש ספרדי. אבל אם אנשים לא ידעו לענות לו- יאמר קדיש אשכנזי. וכן להיפך, אם המניין הספרדי יענה בטעות אמן שני באמצע המשפט- יאמר קדיש ספרדי.
3. במניין מעורב כל אחד יאמר קדיש בנוסח שלו. ואף אם אומרים שניים ביחד, כל אחד יאמר בנוסח שלו, אך כיון שנכון שיאמרו את הקדיש ממש ביחד, ידאגו לכך שאינם מתבלבלים אחד מהשני ושמסיימים כל משפט באותו זמן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-01-23 10:18:46
איך עושים תיקון על חטא לשון הרע
איך אני עושה תיקון על חטא לשון הרע ורחב היקף באינטרנט, עשיתי כמון חטאים לשון הרע על בית עסק ואני מפחד שאבדו את כל זכויותי, אנא גלו אם קיים תיקון, כמובן שהורדתי כמעט הכול, ואם אני אשבח את שמו באותו היקף ויגיד עליו דברים טובים, האם זה מתקן את החטא?
- חובה לשבח את שמו באותו היקף כפי שציינת, כדי לבטל את השפעת הדברים הרעים על ידי ריבוי שבחיו והכחשת דברי הגנות שאמרת, בכך שתסביר שכאשר כתבת את דברי הגנות לא הכרת את התמונה השלמה וכו'.
- חובה לבקש ממנו מחילה באופן אישי, ונכון לעשות זאת גם באופן פומבי.
- חובה להתוודות לפני בורא עולם על שעברת על איסור תורה של לשון הרע, ולקבל על עצמך לא לשוב לחטא כזה לעולם.
לאחר עשיית הדברים הנ"ל באופן השלם, עשית את מה שאתה יכול לעשות, ומה שנשאר זה להתפלל לה' שאכן יקבל את תשובתך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-01-18 19:51:07
הצבעה לכנסת
שאלה : בערב שבת , בשיחה קצרה הזכיר לי יהודי טוב נושא שאני נאבק בו עם עצמי הרבה אנשים בעלי דעה המאפיינת מפלגה מסוימת מתפקדים למפלגה כדי להשפיע על הקו / על ראש המפלגה וכולי וכאשר מגיעות הבחירות הם מצביעים למפלגה המאפיינת את דעותיהם ( לכאורה ) האם זהו מהלך מותר ?
נראה לי שניתוח המציאות אינו מדוייק. אנשים אלו מסכימים לדברים הטובים שיש בשתי המפלגות, ורק בגלל שבפועל אי אפשר להצביע לשתיהן, הם פועלים בשתי החזיתות- משפיעים בהתפקדות באחת, ובהצבעה באחרת. וגם אם המציאות היא שאנשים אלו אינם מסכימים כלל למפלגה שהתפקדו אליה, לענ"ד אין שום בעיה שמצביעים למפלגה אחרת, שכן סוף סוף מטרת ההתפקדות כמטרת ההצבעה- להשפיע במקום שהאדם חושב שהוא הנכון. עוד יש להדגיש שהמטרה שלנו היא להצליח להשפיע טוב בעולם, וההשפעה הזו באה לפעמים בדרכים עקלקלות, אך מקובלות. ובדברים אלו המוסר וההלכה נקבעים על פי המקובל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-01-16 15:12:34
תפילין של יד
האם צריך לכסות את תפילין של יד ?
שו"ע או"ח כז,יא- "תפילין של ראש טוב להיותם גלויים ונראים". מ"ב- דכתיב 'וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך' (ומנהג האר"י לכסותם מעט, כמובא במ"ב ח,ד). רמ”א- "ובשל יד אין להקפיד אם הם גלויים או מכוסים". מ"ב- "ומ"מ לכת' טוב יותר לכסותם". וכן הובא בכה"ח על דברי הרמ"א- "והרב הלבוש כתב: תפילין של יד יהיו מכוסים בבגדו, דכתיב "לך לאות" ולא לאחרים לאות. והביאו הברכי יוסף,ה ושערי תשובה,יז".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-01-13 05:46:18


