חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
קניית ציוד לבית ספר בתשעת הימים
שלום האם מותר לקנות ציוד לבית ספר לילדים בתשעת הימים?
אם מדובר על דברים משמחים – אחרי תשעת הימים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-08 08:00:25
שמיעת שירים בתשעת הימים
לשמוע שירים מנחמים על בנין ירושלים ובית המקדש (מנעי קולך מבכי ועיניך מדמעה…) בתשעת הימים
מותר לשמוע שירים עצובים כדוגמת אלו שציינת
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-08 06:55:27
ברכת המחזיר לציון
שלום הרב, למה צריך גם את ברכת רצה וגם את ברכת בונה ירושלים? הרי שניהם על בית המקדש… וגם שההבדל בין ברכות הבקשה לברכות ההודאה הוא שברכות ההודאה הם דבר שקיים במציאות (בית המקדש לא חרב לגמרי כי מיכאל מקריב את נשמות הצדיקים כקורבן תמיד. בית יוסף ק"כ) אז איך הדברים לא סותרים הרי בית המקדש לא יכול להיות קיים ולא קיים… תודה רבה הרב
ברכת רצה היא על העבודה בבית המקדש, ואילו בונה ירושלים ברכה כללית יותר על בניין ארץ ישראל שבמרכזה ירושלים ומלכות בית דוד.
בית המקדש קיים בעולם העליון ומחכה לרדת לארץ על ידי מעשינו הטובים (אין הכוונה שיפול מהשמים, אלא ירד באופן רוחני עד העולם הזה על ידי מעשינו הטובים, ואז הנביאים שיראו אותו בנוי באופן רוחני ידריכו אותנו כיצד לבנותו בפועל)
רמח"ל (גנזי רמח"ל עמ' קנו) – "ועתה הודיע לך סוד אחד עצום ורב מאוד, ועל כן תתגבר בשכלך לרדת אל עומק הדברים. דע, כי זה הבית העתיד הוא שראה אותו יחזקאל הנביא מיד אחר חורבן הראשון. ואתה כבר שמעת כי לא פסק הבית למעלה גם כי חרב למטה. כי הלא לא נבנה הבית למטה רק ברוב חוזק המאורות והתגברם להאיר ממדרגה למדרגה, ויגיעו אל העולם הזה, וגם עשו הבית אשר עשו. וכאשר חסר הכוח הזה, לא היה עוד זה הבית למטה; אך לא מפני זה חרב למעלה, רק הוחשך ולא האיר כבראשונה.
אבל הסוד הגדול הנודע בזה העניין למי שהוא מורגל ללכת בדרכי החכמה והעומד בסוד ה' ויודע אורחותיו, הוא כי כאשר בנה שלמה את הבית הראשון, לולי חטאו, אלא היו מחזיקים בתורתם, היו מתעלים במדרגותיהם ומגיעים הדברים אל התיקון השלם, ואז היה העולם פושט צורה ולובש צורה, והיה מתגלה מה שלא נתגלה. אך כאשר גברה הרשעה ורבו החטאים, הנה בית הראשון שנתקן בתיקונים הראשונים חרב, ואז אותו הבניין לא עמד עוד למעלה, רק ברגע אחד עבר ונבנה בצורה אחרת, היא הצורה והיא התכנית שעתיד להיות. ונמצאו שני הבניינים, זה נכנס וזה יוצא ואין ביניהם כמלוא נימא. והבניין הזה לא נגלה למטה, כי רק לעתיד יגלה. אך למעלה, מהיום ההוא והלאה כן היה וכן הוא, ועל כן ראה אותו יחזקאל שכבר בנוי ועומד היה.
וישראל לולי זכו במעשיהם, היתה ראויה להיות גאולת עזרא כגאולת מצרים, וביאתם כביאת יהושע, ואז היו בונים את הבית בתבנית הזה אשר ראה יחזקאל, והיו שתי המקדשים, שלמעלה ושלמטה מכוונים זה לזה. וכאשר לא הטיבו דרכיהם, היתה הגאולה בחשאי, ולא עצרו כח לעשות כבית ההוא. ואז עשו אותו על פי הנביאים שביניהם, קצת דומה אל הראשון וקצת דומה אל האחרון שכבר נתחדש למעלה, אפס קצהו לקחו וכולו לא לקחו, כי לא היתה השעה הראויה לכך.
ונמצא שבזמן שלמה היו שני הבתים, העליון והתחתון, מכוונים. על כן מצאה השכינה מנוח ושרתה בו. אבל השני, שלא היו דומים זה לזה, לא שרתה בו שכינה. אבל לעתיד, לא די שיהיו דומים, אלא שהבית העליון יתפשט ויגיע למטה, ואז יבנה סביבותיו בניין חומרי כאשר לעולם הזה, ויתחבר בניין בבניין להיות אחד, לא יתפרדו זה מזה, והכבוד יהיה שורה בו בגילוי גמור. והוא העניין שנאמר עליו "ונגלה כבוד ה' וראו" וכו'. ואז תהיה השלווה גמורה בלי הפסק כלל ".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-08 05:25:45
היכן מוזכר בתנ"ך נושא של אמירת מחמאות?
היכן מוזכר בתנ"ך נושא של אמירת מחמאות?
במצוות 'ואהבת לרעך כמוך'
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-07 20:20:49
פרווה בתנור בשרי
שלום, יש לי תנור בשרי עם תבנית בשרית (אין לי תבנית אחרת). אם אני רוצה להכין פרווה בלי לחכות 24 שעות מאז הכנת הבשר, ופרווה שאפשר לאכול עם חלב, אז אני פשוט מכין בתנור בלי בעיה וזה פרווה שאפשר לאכול עם חלב (כך הבנתי מפניני הלכה)?
אכן אין צורך לחכות 24 שעות, אבל צריך לנקות את התבנית היטב, ולכתחילה עדיף להכשיר את התבנית על ידי הפעלת התנור על החום הגבוה ביותר.
אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור של פניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/) :
יד. כאשר רוצים לאכול מאכל פרווה עם מאכלים בשריים וחלביים, לכתחילה יש להכינו בכלי פרווה, וכאשר מתכוונים לאוכלו רק עם מאכלים ממין אחד, לכתחילה יש להכינו בכלי של אותו המין. אמנם בשעת הצורך, אם הכלי עשוי מתכת או זכוכית ונוקה היטב עם סבון, מותר לבשל או לאפות בו מאכל פרווה שרוצים לאוכלו עם המין השני, מפני שכיום כלים אלו איכותיים ואינם סופגים טעמים. וכן הדין לגבי מאכל חריף כבצל, שום ופלפל חריף, שבושל או נצלה או נחתך בכלי מתכת או זכוכית שנוקה היטב.
אבל אם מדובר בכלי מתכת או זכוכית שלא נוקה היטב, או בכלי מסוג אחר אפילו נוקה היטב, אין לאפות או לבשל או לחמם בו מאכל פרווה שיודע שירצה לאוכלו עם המין השני. אמנם בדיעבד שהמאכל הפרווה התערב עם מאכל מהמין השני, או שנוצר פתאום צורך ממשי לאוכלו עם המין השני, אפשר להקל. את המאכל הפרווה לבדו מותר לאכול לכתחילה בכלים מהמין השני, אפילו אם הוא רותח.
היה המאכל הפרווה חריף ובישל אותו בכלים אלו, או שחתך אותו אפילו בעודו קר בסכין מתכת שנותר עליה שמנונית בשר או חלב – דין המאכל כדין הכלי ואסור לאוכלו עם המין השני, ואם עירבו במין השני ולא היה בו פי שישים כנגדו, המאכל אסור.
כט. כאשר רוצים לאפות בתנור בשרי או חלבי מאכל פרווה שיהיה מותר לאוכלו עם שני המינים, רבים נוהגים להכשירו לפני כן על ידי חימומו על החום הגבוה ביותר. והרוצים להקל, רשאים לאפות את המאכל בלא הכשרת התנור, ולכתחילה ישתמשו בתבנית פרווה (לעיל, יד).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-07 17:58:53
שירים בתשעת הימים
האם מותר לשמוע בתשעת הימים קינות או שירים על חורבן בית המקדש כגון "אם אשכחך"?
כן, כפי שמובא בפניני הלכה מותר לשמוע שירים עצובים, קל וחומר שירים על החורבן והצפיה למקדש.
כך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):
"מותר לשמוע שירים שאינם שמחים דרך מכשירים אלקטרוניים ביתיים עד סוף חודש תמוז, מפני שאין בשמיעה כזו חגיגיות כשאינה בקול רם. ומראש חודש אב מותר לשמוע רק שירים עצובים."
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-07 16:37:44
שינה על הגב והבטן
האם ניתן להבין מההערה האחרונה בהלכות קריאת שמע שעל המיטה בפניני הלכה, שמותר לישון על הגב כיום? ולא רק על אחד מן הצדדים? ומה לגבי שינה על הבטן?
אכן זו דעת הרב מלמד שכיום שישנים עם תחתונים, הרוצה להקל רשאי לישון על הגב. על הבטן הרב לא כתב שניתן להקל, שהרי הסברה שלא לישון על הבטן היא שמא יתחמם האיבר ויצא זרע, וסברה זו נכונה גם אם ישנים עם תחתונים. לכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/) כתוב כך:
"אמרו חכמים שאסור לגבר לישון כשפניו כלפי מעלה או כלפי מטה, אלא על הצד, אבל כיום שישנים עם תחתונים, הרוצה לישון על הגב, רשאי להקל".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-06 23:24:30
כיבוס מדים ובגדים אישיים
שלום כבוד הרב שליט"א. האם מותר לכבס השבוע מדי שוטר שנמצא גם בשטח ומהחום המדים מזיעים ולא ניתן ללובשם שוב. וכן מה לגבי כיבוס בגדים אישיים, גרביים גופיות וכיו"ב. לפי מנהג אשכנז. תזכו למצוות.
- מדים – אם אין לו מדים נוספים – מותר.
- גרביים, גופיות ותחתונים – מותר לפי הצורך.
אביא לך את סיכום הדברים למעשה כפי שהם מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/)
כיבוס
לא. למנהג יוצאי אשכנז ומקצת יוצאי ספרד אסור לכבס בכל תשעת הימים, ולמנהג רוב יוצאי ספרד אסור לכבס רק בשבוע שחל בו תשעה באב. בכלל האיסור גם גיהוץ בגדים וכיבוסם בכיבוס יבש.
לב. מותר לנקות כתם מקומי בעזרת חומר ניקוי, ועדיף לעשות זאת בעודו לבוש. ומי שהתלכלכו כל בגדיו באופן שאינו יכול לצאת בהם, מותר לכבס בגד אחד.
לג. במקום הצורך מותר לכבס בגדים ומצעים של ילדים שרגילים ללכלך את בגדיהם, משום שאין בכיבוס למענם צד של שמחה.
לד. בכלל איסור כיבוס גם לבישת בגד מכובס, ושימוש במגבת מקלחת מכובסת. וכן אסור לפרוס מצעים מכובסים על המיטה, או מפה מכובסת על השולחן. ולכבוד שבת חזון (השבת שלפני תשעה באב) גם האשכנזים נוהגים ללבוש בגדי שבת מכובסים, ומי שלא נותר לו בגד שבת מגוהץ, מותר גם לגהצו.
לה. בגד מכובס שלא לבש אותו לפני זמן האיסור כשעה ויותר, יניחו על הרצפה למשך זמן מה, או ידרוך עליו מעט, וכך לא ייחשב מכובס.
לו. מותר ללבוש בימים אלו תחתונים וגרביים מכובסים ולהחליף מגבות ידיים שנזדהמו, משום שאין בהחלפתם תענוג אלא הסרת מיאוס. וכאשר לא נותרו מהם נקיים, מותר אף לכבסם. וכן בבתי חולים מותר להחליף את המצעים ולכבס את בגדי החולים, ובבתי מלון מותר להחליף את המצעים והמגבות לקראת האורחים החדשים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-06 04:04:55
ברכה על פרכיות אורז
מדוע הרב בפניני הלכה ברכות(ח,יג) לא פסק לברך על פריכיות אורז מזונות כפי שפסק בפריכיות חיטה(ו,יג). לכאורה אותה סברא שכתב שם – שזה מוכן כל צורכו ואנשים רגילים לאוכלו כמאכל חשוב ואף לשבוע ממנו, שייכת בדיוק גם בפריכיות אורז. ןמהב"י בסימן רח סעיף ז, (שהובא בהערה 12 כאחד מן המקורות לסברא זו) מוכח שאין הבדל בזה בין אורז לחיטה, ואף יכול ליהיות מצב של חיטה ואורז באותו סוג הכנה, ודוקא על האורז יברכו מזונות ועל החיטה יברכו אדמה, והכל תלוי בדרך לאוכלו. תודה רבה
שאלה טובה. באמת כאשר דיברנו על שינוי ההלכה לגבי כל מאכלי המזונות שרגילים לאוכלם (בעבר הרב לא הכריע בצורה ברורה שברכתם מזונות ועל המחיה אלא השאיר הדבר בספק וממילא לא ניתן לברך ברכה אחרונה), דיברנו גם על פריכיות אורז, אמנם בזה הרב לא רצה לשנות את מה שכתב, מפני שגם כך זה שברכת האורז היא מזונות זה חידוש, ואין לנו בו אלא חידושו. וגם כך אין עם פריכיות בעיה של ברכה אחרונה כפי שיש במאכלי המזונות (ולכן היה צריך להתעצם בהכרעה בהם), וגם איזו ברכה ראשונה שיברך יצא ידי חובה. בנוסף לכך נראה שמנהג רוב האנשים לברך עליהם שהכל הוא יותר נכון, שכן היחס אליהם אינו כתבשיל האורז (עליו דובר בבית יוסף שציינת, שכן בעבר היו שחילקו בין שני סוגי הכנה של אורז מבושל, אבל כיום על פי הבי"ו הזה אין מקום לחלק בזה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-05 20:12:31
שחיה בתשעת הימים
שלום וברכה האם מותר לילדים ללמוד שחיה בתשעת הימים? יש לציין שהם התחילו לפני תשעת הימים. אבל יש גם לדעת שהשיעורים אצל ילדים מאופיינים בהרבה הנאה וצחוק, הם לא באים חמורי סבר ללמוד וללכת, הם גם משתובבים.
השבוע זה בסדר, ובימים ראשון-שלישי הבא לא (שבוע שחל בו תשעה באב).
נקודה זו מבוארת בפניני הלכה זמנים פרק ח. אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):
עד סוף חודש תמוז מותר לטייל ולנפוש במלון וללכת לבריכה. אבל טיול שיש בו משתתפים רבים, לכתחילה אם אפשר עדיף שלא לקיימו בימים אלו, כי יש בו שמחה יתרה. ומשנכנס אב, יש להימנע מטיולים ובילויים שעיקרם לתענוג ושמחה, אמנם מותר לצאת לטיול או לנופש שנועדו בעיקר לצורך לימודי או בריאותי. וכן מי שמסיבות בריאותיות הורו לו לשחות, מותר לשחות בתשעת הימים. ומי ששוחה כחלק מאורח חיים בריא, או מי שנמצא באמצע לימוד שחייה, נכון שיעשה הפסקה בשבוע שחל בו תשעה באב.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-05 07:31:07
כיבוס ציצית תכלת בתשעת הימים כשיש ציציות עם פתיל לבן
הגעתי לתשעת הימים במצב שאני צריך לכבס את הציצית שלי ואין לי עוד ציציות תכלת חוץ ממנה.האם במקרה שיש לי ציציות רגילות אני צריך להשתמש בהן או שמותר לי לכבס את התכלת כמו שהציעו לכבס חולצה במקרה שאין לו אחרת
לדעתי מכיוון שסביר שהיית יכול לחשוב על כך ולתכנן נכון את כיבוס הציצית, הראתה בזה שמצוות התכלת יכולה להידחות מבחינתך עד לאחר תשעת הימים. אם התכלת היתה מוסכמת ומונהגת בפועל אצל כולם, הייתי אומר אחרת, אבל מכיוון שבפועל לצערי עדיין הרוב לא שמים תכלת, לא נורא שלא תלך איתה כמה ימים במקרה הנכחי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-05 06:55:36
הלכות
קניתי מאוורר תיקרה ערב ראש חודש האים מותר לי לחבר אותו היום או עדאחרי תשעה באב
כפי שמבואר בפניני הלכה זמנים פרק ח, הדבר אסור בתשעת הימים. תתקינו אותו לאחר תשעת הימים, ואם הוא שייך רק לך תברך שהחיינו ואם אתה נשוי תברכו הטוב והמטיב. ניתן לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה.
אביא לך את תמצית הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):
שהחיינו
יג. אין לקנות בכל שלושת השבועות דברים שצריך לברך עליהם 'שהחיינו', משום שלא מתאים בימים אלו לברך ברכה זו. אבל דברים שלא מברכים עליהם 'שהחיינו' מותר לקנות עד סוף חודש תמוז, כגון גרביים וגופיות (עי' בהלכות ברכות יז, ב-ה). גם הנוהג לברך על בגד חדש בזמן הלבישה ולא בזמן הקנייה (כפי המנהג הרווח), מותר לקנותו בלא ללובשו. וכן מותר לבני זוג לקנות רהיט, שהואיל והם שותפים בו, ברכתו 'הטוב והמטיב'. ומשנכנס אב ממעטים במשא ומתן משמח, ולכן גם כשלא מברכים על הקנייה 'שהחיינו', יש להימנע ממנה (להלן, טז-כ).
יד. מותר לברך 'שהחיינו' על פרי חדש בשבתות של ימי בין המצרים, אבל על בגד חדש יש יותר שמחה ולכן מותר לחדש אותו ולברך עליו רק בשבתות שלפני ראש חודש אב.
טו. נזדמן לידו בלא כוונה דבר שמברכים עליו 'שהחיינו' ולא ניתן לדחות את הברכה, מותר לברך, כגון מי שנולדה לו בת, או מי שברית המילה או הפדיון של בנו יוצאים בשלושת השבועות, וכגון הפוגש חבר ששמח לראותו ולא ראהו שלושים יום, או מי שנזדמן לידו פרי חדש ואין לו אפשרות לדחות את אכילתו לשבת.
משא ומתן
טז. ממעטים בתשעת הימים במשא ומתן של שמחה. כלומר, אין קונים דברי מותרות משמחים, כגון תכשיטים, בגדים ורהיטים, גם באופן שאין מברכים עליהם 'שהחיינו'. וכן אסור להזמין אצל חייט בגד חדש.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-05 06:19:40
הופעות
מותר לי ללכת להופעות של זמרים לא דתיים?
לא. ההופעות שלהם מעורבות לגמרי לגמרי לגמרי באופן המנוגד לגמרי לתורתנו הקדושה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-04 16:18:59
אמירת שלום. לנשים
הרב שלום רציתי לשאול האם מותרת אמירת שלום או בוקר טוב לאישה אני נשוי בן42 והיינו שנים רבות בקהילה חרדית חסידית ואם באים לבית של משפחה חרדית האם נכון להגיד שלום לאישה בעלת הבית או שכנה מחשש שלא יבינו נכון וכן והאם לשכנות מסורתיות או לא שומצ באופן מלא האם אפשר להגיד שלום או בוקר טוב מצד שלום או שלא לחקור תודה אסף תהבלום
כאשר אי אמירת שלום או בוקר טוב מתפרשת כחוסר דרך ארץ – מותר (מסורתית, חילונית). ולהיפך, במקום שבו אמירה כזו מתפרשת כחוסר צניעות (חרדית) – אסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-04 10:12:18
הלכות לש
שלום. האם בשבת ניתן לשים שיבולת שועל בחלב או מים , ולהמתין כחצי שעה כדי לאכול כעיסה? תודה
אם תיווצר בסוף עיסה עבה אסור, אבל אם תיווצר עיסה רכה, היינו נשפכת, מותר על ידי שינוי סדר נתינת החומרים, כלומר אם רגילים לשים קודם את החלב, יש לשים קודם את את השיבולת שועל, ומותר לערבב בשינוי, היינו לא על ידי סיבוב הכפית אלא על ידי הולכתה בקו ישר קדימה ואחורה, ימינה ושמאלה.
דין זה מבואר בפניני הלכה שבת. אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/)
מלאכת לש
ה. סוגי העיסות: אסור מהתורה לערב נוזל עם חלקיקי מאכל ולגרום על ידי כך לגיבושם לעיסה עבה. וחכמים אסרו גם לעשות את העיסה רכה, אך התירו לעשותה בשינוי. וכאשר המאכל מתמוסס בנוזלים והם נשארים כצורתם, כגון קפה וסוכר במים, או המכין בקבוק מטרנה לתינוקו, אין איסור לישה.
ו. עיסה רכה: עיסה שאם יניחוה בצלחת תתפשט לצדדים בגובה שווה, מותר לעשותה בשינוי של סדר נתינת החומרים: אם רגילים להניח תחילה את המאכל ולערות עליו את הנוזל, יניח תחילה את הנוזל. ואם רגילים להניח תחילה את הנוזל, יניח תחילה את המאכל ויערה עליו את הנוזל בבת אחת כדי שלא תיווצר בתחילה עיסה עבה.
אסור לערבב עיסה זו במהירות כדרך שעושים בימי החול, ולכתחילה נכון גם שלא לערבבה בנחת, אלא בשינוי של הולכת הכף בקווים ישרים, או ערבוב על ידי האצבע, או על ידי נענוע הכלי בסיבוב, או על ידי עירוי העיסה מכלי לכלי. כאשר אין סדר קבוע לנתינת החומרים, יניח תחילה את החומר היבש ויערה עליו את הנוזלים, ויקפיד לעשות שינוי בבחישה.
ז. עיסה עבה: אסור לעשות עיסה עבה בשינוי של סדר נתינת החומרים והערבוב, אלא אם כן הוא שעת הדחק. לכן אסור לערב שומשום ואגוזים בדבש לגוש אחד של עיסה עבה, ולהכין פירה על ידי עירוב אבקת פירה במים. וכן אסור להכין ג'לי על ידי עירוב אבקת ג'לי במים, ואף שבתחילה התערובת נוזלית, לבסוף היא מתקשה. וכן אסור לעשות פודינג שעיסתו עבה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-04 07:29:11
התארחות בשבת אצל הורים חילונים
בס"ד שלום וברכה. ההורים של אשתי מסורתיים.ובד'כ הם מאוד מכבדים אותנו בענייני הלכה כמו כשרות ועוד.כאשר אנחנו מתארחים אצלם בשבת הם נוהגים להדליק את המזגן ואת האור בחדר הסלון הכללי שבו בני הבית שוהים רוב הזמן, וכן לכבות אותם לפי הצורך. הבעיה שיוצא שגם אני ואשתי למעשה נהנים מהאור ןהמיזוג בלית ברירה. דברתי עם אשתי על כך שנכון לומר להם שיתקינו שעון שבת בלוח החשמל. אשתי אמרה שאביה יתעצבן מהבקשה כי הוא לא אוהב שמתעסקים לו בארון חשמל וזה יגרום למתח בין אשתי לבין הוריה. מה מומלץ לעשות במקרה כזה? תודה רבה.
במקרה שאתה מתאר, מכיוון שהאיסור לא נעשה עבורכם ומכיוון שהנאתכם אינה ממשית ואינכם עושים דבר שלא הייתם יכולים לעשות בלא האור או המזגן – מותר להישאר בבית וליהנות מתוספת האור והמיזוג בעל כורחכם, אבל אין לבוא באופן מיוחד למקום שבו הדליקו את האור או המזגן כדי ליהנות מהם.
זו ההלכה כאשר דבר נעשה באופן חד פעמי, אבל מכיוון שבנידון שאלתך מדובר על דבר קבוע, ובנוסף לכך פעמים רבות יתכן שהאיסור נעשה עבורכם כדי שיהיה לכם יותר נוח, חייבים לדבר על כך עם ההורים ולבקש שיתחשבו בכם ויפעילו את המזגן והאור על שעון שבת. אם הם לא מוכנים בשום אופן, עדיף לא לבוא אליהם בשבתות. ואם הדבר לא אפשרי, אזי מצבכם הוא מצב של שעת הדחק ואין לכם ברירה אלא לסמוך על עיקר הדין המובא לעיל.
הלכה זו מבוארת בפניני הלכה שבת בפרק העוסק בהנאה מחילול שבת של יהודי. ניתן לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה.
אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):
כו – מעשה שבת ולפני עיוור
הנאה ממלאכה שנעשתה בשבת
א. איסור תורה שנעשה במזיד על ידי יהודי שעבר גיל מצוות, אסור לו עצמו ליהנות ממעשיו לעולם, ולכל ישראל מותר ליהנות ממעשיו רק במוצאי שבת. ואם עשה את המלאכה בשוגג, מותר גם לו ליהנות ממעשיו במוצאי שבת, ובמקום הצורך מותר ליהנות אף בשבת עצמה. אבל אם קטף פירות, צד דגים או חלב פרה בשוגג, אסור ליהנות מהם בשבת אף במקום הצורך, כי הם מוקצה.
ב. איסור מדברי חכמים שנעשה במזיד, מותר גם לו ליהנות ממעשיו במוצאי שבת. ואם עשה את האיסור בשוגג, מותר ליהנות ממעשיו אף בשבת עצמה (דין קטן מבואר בפרק כד, ה. ודין גוי בפרק כה, י-יא).
ג. גדר מזיד ושוגג: חילוני שיודע שאולי הדבר שעושה אסור בשבת, נחשב מזיד ולא שוגג. וכן דתי שלא בטוח שהדבר שעושה מותר בשבת, נחשב מזיד. עשה את האיסור כמתעסק, כגון שנשען על קיר ובטעות גרם להדלקת האור, כיוון שלא היתה לו שום כוונה להדליק את האור, אין איסור ליהנות ממה שעשה. אבל מי שהדליק את האור בהיסח הדעת, כפי שהוא רגיל להדליק במשך כל השבוע, נחשב כשוגג ולא כמתעסק.
ד. כאשר אסור ליהנות מהאיסור בשבת, מותר לעשות מה שהיה יכול לעשות לפני כן בדוחק, אף שכעת ניתן לעשותו ביתר קלות (כמבואר בפרק כה, יא – היה שם אור חלש והגוי הדליק עבור היהודי אור חזק, מותר לעשות את הפעולות שהיה יכול לעשות בדוחק באור החלש, וכן מותר ללמוד תורה ולהתפלל באור זה. ואם הגוי כיבה את האור כדי שהיהודי יוכל לישון, מותר לישון שם אף שלא היה יכול להירדם באור, הואיל ואינו נהנה מדבר ממשי שנוצר ממלאכת הגוי, אלא רק מסילוק האור). אבל מה שלא היה יכול לעשות – אסור, כגון לקרוא ספר חול לאור החשמל, או להתחמם ליד התנור, או ליהנות משמיעת שיר. וכשלא נוח לצאת מן המקום, אין חובה לצאת, הואיל והודלקו בניגוד לרצונו והוא אינו רוצה ליהנות מהם. ואם אפשר, יפתח את החלון כדי שלא ליהנות מהחימום.
היתרים
ה. נעשה דבר שיש אומרים שהוא מותר, אף שלמעשה נוהגים להורות כדעה המחמירה, בדיעבד מותר ליהנות מאותה המלאכה בשבת, אפילו אם נעשתה במזיד. דוגמאות: חיממו על הפלטה מרק קר; עירו על שקית תה ישירות מהמיחם; ביררו פסולת מאוכל סמוך לסעודה. וכן הדין כאשר נעשתה מלאכה בזמן תוספת שבת, או בזמן בין השמשות של כניסת השבת.
מלאכה שנעשית בשבת באופן קבוע
ח. יהודי חילוני שרגיל לעשות מלאכה בשבת עבור אחרים, אסור לכל מי שעשה עבורם את המלאכה ליהנות ממנה לעולם, כדי שלא לעודדו להמשיך לחלל שבת. לכן אסור לכל ישראל לאכול מאכלים שהכין טבח חילוני בשבת, וכן אסור לצפות במשחקי ספורט או דברים אחרים שצולמו בשבת על ידי יהודים.
דינים בצאת השבת
יא. מותר לשמוע חדשות שמגישים יהודים רק לאחר כחצי שעה מצאת השבת, כדי שיעבור זמן שיוכלו עורכי החדשות לאסוף את הידיעות ולכתוב את החדשות. ותוכניות אחרות מותר לשמוע לאחר כרבע שעה מצאת השבת, מפני שאפשר לארגן את השידור בזמן זה. אסור לשמוע שידורים של יהודים שנמצאים במקום בעולם שעדיין שבת.
בין דתיים לחילוניים ('לפני עיוור' ו'מסייע')
יג. מותר להדליק אור לפני שבת במקום שצריך לו, למרות שאחר כך יבוא חילוני ויכבה אותו. וכן מותר להזמין חילוני לשבת שלמה כדי להרבות אהבה וקירוב, גם אם לאחר הסעודה ייסע לביתו, ובתנאי שיציע לו בכנות מקום לישון, באופן שההזמנה אינה כרוכה בהכרח בחילול שבת. ולעיתים מסיבות חינוכיות נכון להחמיר.
האם מותר לאכול אצל מסורתי (מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה כשרות)
יא. המתארח אצל מסורתי שאינו מקפיד על כל ההלכות, אבל מקפיד לאכול כשר ושומר על הפרדה בין כלי הבשר והחלב, במקום הצורך יכול לאכול אצלו לאחר שיברר בעת ההזמנה חמישה דברים: א – שלבשר יש כשרות אמינה. ב – שהפירות והירקות נקנו במקום שמוכרים בו גידולים מעושרים. ג – שירקות העלים נשטפו היטב. ד – שכלי המתכת והזכוכית שאוכלים בהם טבולים. ה – שהופרשה חלה מהמאפים הביתיים.
בשעת הדחק, כגון שכבר נמצא בסעודה והשאלות יגרמו עלבון גדול מאוד, אפשר לוותר עליהן, ואם חושש שהוכנה עיסה בכמות שמצריכה הפרשת חלה, יפריש לבדו פירור אחד.
שימוש בכלי לא טבול
כב. אסור להשתמש לצורכי מאכל בכלי שצריך טבילה, אפילו דרך ארעי. אמנם בדיעבד, גם אם בישלו בו במזיד, המאכל כשר, הואיל ולא קיבל טעם של איסור. לכן אף שהמתארח בבית ישראל שלא טבל את כליו, לא יאכל בהם, בשעת הדחק כשאין אפשרות להימנע מההזמנה או לאכול בכלים שאינם צריכים טבילה, וההימנעות מאכילה עלולה לגרום צער ועלבון, נכון להקל.
וכן ילדים שהוריהם לא הטבילו את כליהם, יכולים להקל כדי לא לצערם ולקלקל את הסעודה, אבל לאחר מכן חובתם להטבילם, ואם התעצלו, אין להם עוד היתר לאכול בהם.
גם כאשר יש ספק האם הכלים של המארח טבולים, והשאלה על כך עלולה להעליב, אפשר להקל ולהשתמש בכלים דרך ארעי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-03 22:14:36
תפילה וברכה לבטלה
האם מותר להיות שץ למרות שאני יודע שלא יהיו עשרה שיענו לקדושה קדיש וברכו
במצב כזה עדיף להתפלל תפילה קצרה, אמנם מעיקר הדין מותר ללומר את חזרת הש"ץ על ידי כוונת החזן שאם לא יהיו תשעה שיענו, תפילתו נדבה.
דברים אלו מבוארים בפניני הלכה תפילה בפרק העוסק בחזרת הש"ץ. אביא לך את מסקנת הדברים כפי שהיא מובאת בספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/)
מספר העונים אמן
ד. לכתחילה נוהגים להחמיר שלא להתחיל חזרת הש"ץ בלא תשעה שעונים 'אמן'. במקום הצורך אפשר שיהיו שמונה עונים, וכאשר קשה מאוד להמתין לשמונה, אפשר להסתפק בחמישה עונים. המתכוון להתפלל עמידה עם החזן מילה במילה, נחשב כמי שעונה 'אמן' (ועי' בפרק ב, יד-טז).
ה. כאשר אין תשעה עונים, יתנה החזן בליבו שאם הדין כסוברים שצריך תשעה, תפילתו נדבה. כך יעשה גם במניין שרגילים לפטפט בו עד שיש ספק אם יהיו תשעה שיענו 'אמן' על ברכותיו. ובתפילות שלא ניתן להתפלל בהן נדבה (מוסף ותפילות שבת ויום טוב), בלית ברירה יסמוך החזן על הסוברים שלא צריך תשעה עונים, או שיתפללו יחד תפילה אחת (להלן, ו).
מתי אין אומרים חזרת הש"ץ
ו. כאשר חלק מהמתפללים מוכרחים לצאת לעבודה ולא יישאר מניין לחזרת הש"ץ, או במניין מצומצם שחלקם מאריכים מאוד בתפילה ולחבריהם קשה להמתין שיסיימו – יתפללו כולם יחד תפילה אחת, וכך יעשו: החזן יתחיל את התפילה בקול וכולם יתפללו איתו בלחש, ויאמרו יחד קדושה, ולאחר שהחזן יסיים את ברכת 'האל הקדוש', ימשיכו כולם להתפלל בלחש.
אם יש שם כהנים, ייטלו ידיהם לפני תפילת עמידה ויתפללו על הדוכן, וכשיגיע החזן לברכת 'רצה' יגביה את קולו, וכשיגיע לברכת כהנים יברכו הכהנים, ומי שסיים את תפילתו וכן מי שנמצא באותו מקום בתפילת הלחש, יענו אחריהם 'אמן'. לאחר ברכת כהנים יסיים החזן בקול את ברכת שים שלום, ויסיים כל אחד את תפילתו בלחש.
ז. כאשר מתפללים תפילה אחת בתפילת מנחה, מי שרגיל לומר את תפילתו מהר יותר מאחרים, טוב שיתחיל להתפלל לאחר שיסיים החזן 'הא-ל הקדוש', כדי שיזכה לענות 'אמן' על ברכותיו. ומי שמתפלל בקצב רגיל, טוב שיתחיל להתפלל עם החזן, כדי שיוכל לומר יחד עם כולם תחנון ויענה לקדיש שלאחר התפילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-03 19:44:00
סיר לבישול איטי
שלום האם מותר להשתמש בשבת בסיר לבישול איטי (שמעתי שאולי יש בעיה מצד הטמנה, ומצד שאינו גרוף וקטום)? בעניין אחר האם מותר לנקות נעליים במגבונים בתשעת הימים ובפרט בערב שבת? תודה רבה
התשובה לשאלתך נמצאת בפניני הלכה שבת בפרק העוסק בהלכות בישול. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
אביא לך את מסקנת הדברים כפי שהיא מובאת בספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/)
השהיית תבשיל על האש לפני שבת
יט. אש גלויה: אסור להשהות לפני שבת תבשיל שלא הגיע למחצית בישולו, על אש הגז או כיריים חשמליות או בתנור אפיה, שמא יבוא להיטיב את האש לאחר כניסת השבת לצורך סעודת שבת, ויעבור על איסורי הבערה ובישול. ולכתחילה ראוי להשהות רק תבשיל שמוכן לאכילה וכל התעסקות באש או במאכל תפגום בטעמו. וכן דין השהייה במכונה לאפיית לחם ובסיר לבישול איטי (קראק-פאט). בדיעבד שהשהה מאכל שלא הגיע לחצי בישולו על אש גלויה אך יציבה (ככל הדוגמאות הנ"ל), יכול לאכול את תבשילו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-02 16:46:50
טבילה במקווה בעת פציעה
שלום לכבוד הרב! אישתי שברה את הרגל וצריכה להישאר עם הגבס למשך 12 שבועות, האם וכיצד ניתן לטבול במקווה טהרה? תודה רבה
אביא לך את מסקנת ההלכה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה זוגיות ומשפחה שייצא בעז"ה בקרוב (המשך של ספר הקיצור שיצא כעת לאור – https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/ )
גבס שהסרתו לפני זמנו מצריכה טורח גדול או עלולה לגרום נזק – אינו חוצץ. ואם הוא יתקלקל במים, תעטוף אותו בניילון ותדביק את שולי הניילון לבשרה באופן שיבטיח שהגבס לא יירטב, ותטבול עמו כך שמי המקווה יקיפו את כולה עם הגבס.
הדברים מבוארים בפניני הלכה טהרת המשפחה ה, יד (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה).
רפואה שלמה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-02 06:28:44
מונה חשמל חכם
שלום האם יש בעייה הלכתית של חילול שבת בשימוש במונה חשמל חכם? תודה
מותר. עי' פניני הלכה שבת פרק ט סוף הערה 2, ח.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-01 20:27:05


