חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
ברכת הגומל לאחר ניתוח
עברתי ניתוח מורכב בהרדמה כללית, הכולל החלמה ארוכה. אני רוצה לברך הגומל אבל ממש לא רוצה שמישהו בסביבתי או ממכריי ידע שאני עוברת משהו. כן יש רצון לברך להכרת הטוב שהמהלך היה ללא סיבוכים. האם אני יכולה לברך בפני נשים (בקהילה אחרת שאינה מכירה)
צריך בפני עשרה גברים. זה יותר טוב מנשים, כי נשים ישאלו אותך על מה ברכת, וגברים לא ישאלו כלום, וגם לא יראו אותך, כי את יכולה לברך מעזרת הנשים מאחורי המחיצה.
הכי טוב לעשות זאת באחת מתפילות ימי החול, בהן אין נשים בעזרת הנשים. פשוט לומר לאחד המתפללים שאת רוצה אחרי התפילה לברך, אז רק שיאמר בקול מיד בסיום התפילה – 'ברכת הגומל', ואז את תברכי מעזרת הנשים בלי שאף אחד יראה אותך, וזהו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-29 15:04:22
מדבקות בשבת
שלום הרב, האם מותר לתת לביתי הקטנה להדביק מדבקות משחק בשבת, אע"פ שהן לא מחברות בין חלקי דברים, רק נדבקות על דף?
לא אמרת בת כמה הבת (אם פחות מגיל שלוש או יותר), ולא האם זו הדבקה קבועה או שאלו מדבקות רב פעמיות.
לגבי הגיל – מגיל שלוש מחנכים את הילדים לא לעשות איסורים.
לגבי ההדבקה – אם אלו מדבקות רב פעמיות שחלק מהמשחק בהן זה להדביקם ולהסירם באלבום, אפשר להקל, כמו שהקלו לגבי הדבקת סימניות רב פעמיות של ספרים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-28 08:10:23
תפילה
אנחנו מיניין של סטודנטים וליפעמים התפילה מיתעקבת ואין לנו זמן עד שיתחיל השיעור אז אנחנו עושים רק תפילת עמידה אחת, אבל יש בינינו דעת שונות לגבי מה האופן שבו זה עובד קבוצה אחת אומרת שצריך לענות אמן על הברכות של החזן, והקבוצה השניה אומרת שצריך להיתפלל ביחד עם החזן כיאילו התחלנו תפילת עמידה רגילה עד קדושה (שזה ליכאורה החלק השונה היחיד),מי מהקבוצות צודקת?
פניני הלכה תפילה פרק יט
תפילת שחרית: כאשר חלק מהמתפללים מוכרחים לצאת לעבודה ולא יישאר מניין לחזרת הש"ץ, או במניין מצומצם שחלקם מאריכים מאוד בתפילה ולחבריהם קשה להמתין שיסיימו – יתפללו כולם יחד תפילה אחת, וכך יעשו: החזן יתחיל את התפילה בקול וכולם יתפללו איתו בלחש, ויאמרו יחד קדושה, ולאחר שהחזן יסיים את ברכת 'האל הקדוש', ימשיכו כולם להתפלל בלחש. אם יש שם כהנים, ייטלו ידיהם לפני תפילת עמידה ויתפללו על הדוכן, וכשיגיע החזן לברכת 'רצה' יגביה את קולו, וכשיגיע לברכת כהנים יברכו הכהנים, ומי שסיים את תפילתו וכן מי שנמצא באותו מקום בתפילת הלחש, יענו אחריהם 'אמן'. לאחר ברכת כהנים יסיים החזן בקול את ברכת שים שלום, ויסיים כל אחד את תפילתו בלחש.
תפילת מנחה: כאשר מתפללים תפילה אחת בתפילת מנחה, מי שרגיל לומר את תפילתו מהר יותר מאחרים, טוב שיתחיל להתפלל לאחר שיסיים החזן 'הא-ל הקדוש', כדי שיזכה לענות 'אמן' על ברכותיו. ומי שמתפלל בקצב רגיל, טוב שיתחיל להתפלל עם החזן, כדי שיוכל לומר יחד עם כולם תחנון ויענה לקדיש שלאחר התפילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-28 07:54:18
הסרת שיער לגבר
האם מותר לגבר להסיר שיער ממקומות מסוימים כאשר זה מפריע לאשתו?
כן. יש חילוק בין הסרה לשם יופי שיש יותר מקום להחמיר, והמיקל ילעמ"ס כיון שכיום גברים רבים מסירים שיער מגופם. לבין הסרה במקומות שמפריע, או לשם הסרת גנאי, אבל לא לשם תוספת יופי, שמותרת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-27 07:49:07
התרת נדר בלימוד תורה
שלום, בערך בכיתה ו' התחלתי ב"ה ללמוד כל יום פרק אחד בתנ"ך. ב"ה זכיתי לעבור על התנ"ך כמה פעמים, ועכשיו אני עומד לסיים שוב ומרגיש שאני לא רוצה להמשיך את הלימוד הספציפי הזה עוד, משום שכבר ביצעתי אותו הרבה מאוד שנים, ואולי אעבור ללימוד בספר אחר או אמשיך ללמוד לפעמים אבל לא בתור חובה או פעם ביום. כשקיבלתי על עצמי, זה היה לפני הרבה מאוד זמן, ואני לא זוכר בוודאות שאמרתי שזה בלי נדר. האם זה נחשב לי כנדר? אם כן, איך מתירים? תודה רבה!
לפני ראש והשנה ולפני יום כיפור, אנו עושים התרת נדרים על כל השנה, ומודיעים שבכל השנה הקרובה מה שנעשה יהיה בלי נדר. לכן זה לא נחשב לך לנדר. יחד עם זאת, כיון שמדובר על לימוד תורה, מן הראוי שהזמן שהקדשת ללימוד בכל יום, ימשיך להיות מוקדש ללימוד (כל לימוד תורה), שכן הראת במשך השנים שאתה מסוגל ללמוד זמן מסוים בכל יום, ולכן נכון להמשיך בזה.
עלה והצלח
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-25 17:31:36
זמנים מיוחדים בלוח השנה
שלום כבוד הרב, ראיתי בפניני הלכה בכרך זמנים פרק יד שכתבת ״סימן הוא שיש לחודש אדר סגולה להפוך את הרע לטוב״. 1. רציתי לדעת האם הסגולה הזאת הייתה קיימת עוד לפני התקופה בה אירע נס פורים והנס קרה בעקבות הסגולה ורק גרם לה להתגלות בפנינו או שבעקבות המאורע החלה הסגולה להופיע בזמן חודש אדר. 2. בנוסף אני רוצה להרחיב את השאלה באופן כללי לזמנים ומועדים ביהדות, האם המאורעות התרחשו בגלל סגולה שהייתה בזמנים אלו או שהמאורעות גרמו לסגולה להופיע. 3. האם זה נכון גם לגבי זמנים שמועדים לפורענות? 4.האם יש מקורות? תודה רבה הרב
- 2. 3. גם וגם. היה יסוד קדום שהתגלה בזמן זה, והגילוי שהופיע בעולם וגם למישוש היסוד, חיזק אותו. 4. בוודאי. לא זוכר כעת בעל פה להפנות למקור מדויק, אבל אין כמעט מי שעסק בקבלה ולא כתב זאת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-25 07:55:17
בין בשר לחלב
אם סיימתי לאכול ארוחה עם בשר. עברו 6 שעות מסיום אכילת הבשר, אך לא בירכתי ברכת המזון. מותר אז לאכול חלב?
מונים שש שעות מסיום אכילת הבשר ולא מברכה אחרונה, כמו כן צריך לברך ברכה אחרונה על הארוחה הבשרית לפני שאוכלים מאכל חלבי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-23 12:15:20
תפילה בשבת
אני חש מצוקה לגבי המצב, ואני מרגיש צורך להוסיף בקשות אישיות בתפילה. האם אוכל גם הלילה – תפילת מעריב של ליל שבת, להוסיף באלוקי נצור שבשמונה עשרה, בקשות לפני ה׳ יתברך שיתן לישראל ניצחון גדול במלחמה, שיתן לצה״ל לחסל את מנהיגי הטרור הרצחני ושיצווה לצה״ל פעולת חילוץ מופלאה להשבת כל החטופים והשבויים למשפחותיהם? תודה ובשורות טובות מהר. שביום פורים קטן זה, ה׳ יעשה לישראל ישועה גדולה מאוד!!!
בשבת האדם הפרטי לא מבקש אפילו בקשיות על הכלל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-23 11:52:58
קריאת שמע
רציתי לדעת בבקשה, מה דעת הרב אליעזר מלמד לגבי קריאת שמע בטעמים או לא? חיפשתי בספריו דעה שלו ולא מצאתי.. אודה לכוון אותי גם בפניני הלכה (חיפשתי בכרך של תפילה הלכות קריאת שמע, ולא ראיתי שדיבר בנושא של קריאה בטעמים או לא) תודה רבה לכם על הכל..
אין בפניני הלכה את כל הפרטים שנאמרו בכל נושא, בטח שלא כל ההידורים.
הרב מלמד עצמו לא קורא קריאת שמע בטעמים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-22 22:48:52
סירוס כלב
שלום הרב הייתי השבוע אצל הוטרינר ושאלתי אותו למה הכלב שלי לא רגוע הוא כבר בן כמעט שנתיים ועדיין הורס את הבית מלא באנרגיות וכדו' הוטרינר אמר לי לסרס אותו ואמר שבשלב מסויים בחיים הכלב גם יהפוך להיות תוקפני כלפי כלבים אחרים ויכול להיות גם כלפינו בגלל שהוא לא מסורס בנוסף אם יראה כלבה מיוחמת ויהיה עוד כלב שיריח את הטוטסטרון שלו ( כשמסרסים כבר אין ריח כזה ) הכלב השני יתקוף אותו והשניהם יפגעו במיוחד הכלב שלי שהוא קטן האם אפשר להקל ולסרס את הכלב ( מדובר בזכר ) ? ואם כן באיזה אופן ( סירוס כימי הוא בעייתי גם יותר צער בעלי חיים וגם יקר מאוד וצריך לעשות אותו פעם בחצי שנה ) ? תודה מראש
יש כמה פתרונות למצב כזה שהוא שעת הדחק :
- ברבנות של מועצה אזורית שומרון, ניתן למכור את הכלב לגוי, והוא נותן אותו לוטרינר גוי כדי לסרסו. צריך ליצור איתם קשר ולהביא אליהם את הכלב.
- אם אין הדבר באפשרותך, אתה יכול בעצמך למכור את הכלב לגוי כמו שמוכרים חמץ או כלי שצריך טבילה ולא ניתן להטבילו. צריך היינו להעביר את הכלב לידיים של הגוי, תוך הסבר שהוא קונה אותו בכך, ואתה לוקח אותו אחר כך בהשאלה בלבד, ואז אתה בעצם נותן את הכלב של הגוי לוטרינר גוי שיסרס אותו.
- אם אין לך גוי למכור לו את הכלב, אפשר לסרסו על ידי וטרינר גוי בגרמא, כלומר לא בהתעסקות עם איבר הרביה, אלא על ידי זריקה וכדומה.
- אם אין וטרינר גוי, אזי אם אכן מדובר על שעת הדחק, מותר על ידי וטרינר יהודי שיעשה סירוס זמני על ידי כדורים או שבב.
- אם גם זה לא אפשרי, יעשה סירוס קבוע בגרמא. אם אין גוי ואין אפשרות לסרס בגרמא – אסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-21 19:28:07
נטילת ידיים שחרית
שלום. בפנה"ל תפילה, ח, ד לגבי נטילת ידיים בשחרית. הרב מלמד כותב בסוך הפסקה השנייה "וכיוון שכבר הסירו את הרוח הרעה בנטילה הראשונה, אין צריך לטלם אז שלוש פעמים לסירוגין, ומברכים את הברכה לפני הניגוב". האם הכוונה היא שבנטילה השניה של הבוקר מספיק ליטול בכלי פעם אחת או אפילו בלי כלי כמו אחרי שירותים? האם גם לפני תפילת מנחה וערבית הנטילה תהיה זהה? תודה רבה.
מצד הדין אין חובה ליטול מכלי בנטילה זו, אבל נוהגים ליטול מכלי כיון שיש הידור ליטול מכלי כאשר אדם היה בשירותים לפני התפילה. וכן לגבי מנחה וערבית יש הידור ליטול מכלי לכבוד התפילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-16 07:04:37
קריאת עשרת הדיברות
לפי כמה פוסקים יש צורך לעמוד בשעת קריאת עשרת הדיברות ויש מנהג לפי יוצאי לוב לעמוד אבל יש פוסקים שאין צורך לעמוד כשיש ציבור מעורב מבחינת דעות ושוני עדתי מה נכון לעשות
היה הכי יפה שכולם יעשו אותו דבר, בפועל אין זה מעשי בציבור שלנו שמתפללים עדות שונות ביחד, ולכן כל אחד יכול לעשות מה שהוא רוצה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-12 12:16:17
פדיון מעשר שני
שלום, בהמשך לתשובה שאלה טובה. אותה שאלה אפשר לשאול על עצם פדיון מעשר שני על פרוטה – כיצד ניתן לפדות מעשר מן הפירות שלפני, שבדרך כלל שוויים הרבה יותר מפרוטה, על פרוטה אחת? התשובה לכך נמצאת בפרק ט סעיף יב בהסבר עניינו של מעשר שני – "כיוון שכיום דמי פדיונם הולכים לאיבוד, לכתחילה אפשר לפדותם בפרוטה אחת, וכך הם אכן שווים, הואיל ואי אפשר ליהנות מהם (רמב"ם ב, ב; ד, יח)." רציתי לשאול בכל זאת, הרי להחליט שמעשר שני היום שווה רק פרוטה זה דבר אחד, אבל להגיד שמה שכבר החלטתי ששווה עשר פרוטות למשל ולהגיד שעכשיו הוא שווה פרוטה זה כבר לא הגיוני לכאורה! תודה מראש כבוד הרב
כסף שלא ניתן להשתמש בו, לא שווה יותר מפרוטה. לכן אין הבדל בין המקרים, שכן כמו שבגלל שהמעשר השני הולך לאבדון, הוא כבר לא שווה יותר מפרוטה, כך גם הפרוטות שיש במטבע פדיון המעשר – שמכיוון שאיננו יכולים להשתמש בפרוטות אלו, אינם שווים יותר מפרוטה, ולכן פעמיים בשנה מחללים אותן על מאכל בשווי פרוטה ומאבדים אותו. וכשם שניתן לחללן על מאכל בשווי פרוטה, כי כך הוא שוויין משום שאין אפשרות לממש את השווי העקרוני שלהם, כך ניתן לחללן על פרוטה שבטבע אחר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-09 10:00:03
פדיון מעשר שני
שלום כבוד הרב! בפניני הלכה כשרות א' נכתב: "יכול אדם להרשות לבני משפחתו וידידיו לפדות פירות 'מעשר שני' שיהיו להם על המטבע שייחד לכך, ובתנאי שיעריך שלא יעברו את מספר הפרוטות שהמטבע שלו שווה. ואם יש לו ספק, יוכל לייחד לכך שני מטבעות, אחת של עשרה שקלים ואחת של חמישה שקלים (וטוב להדביקם יחד כדי לסמנם), וייתן רשות לכולם לחלל על פרוטה שבמטבע הגדול, ובכל תקופה, לפי הצורך, יחלל את כל הפרוטות שבמטבע הגדול על פרוטה אחת שבמטבע הקטן. וכך יעשה עד אשר יגיע זמן 'ביעור מעשרות', שאז יחלל את כל הפרוטות שבמטבע הגדול והקטן על חתיכת פרי או יין או שמן בשווי של פרוטה". לא הצלחתי להבין איך אפשר לפדות כמה פרוטות על פרוטה אחת? למה זה הגיוני? תודה מראש!
שאלה טובה. אותה שאלה אפשר לשאול על עצם פדיון מעשר שני על פרוטה – כיצד ניתן לפדות מעשר מן הפירות שלפני, שבדרך כלל שוויים הרבה יותר מפרוטה, על פרוטה אחת?
התשובה לכך נמצאת בפרק ט סעיף יב בהסבר עניינו של מעשר שני – "כיוון שכיום דמי פדיונם הולכים לאיבוד, לכתחילה אפשר לפדותם בפרוטה אחת, וכך הם אכן שווים, הואיל ואי אפשר ליהנות מהם (רמב"ם ב, ב; ד, יח)."
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-08 14:39:42
יומטוביאן
האם יש ב פניני הלכה שבת ה תיחסות לשאלה, האם באיזה אופן פיקוח נפש של בעלי חיים דוחה איסורי שבת? לא מצאתי בפרק על בעלי חיים. תודה רבה
יש רק היתרים ספציפיים של טלטול וחליבה, לא יותר מזה.
טלטול
בעלי חיים שאין הדרך להרימם לשעשוע הם 'מוקצה', כיוון שאין כל שימוש בגופם. אך כדי למנוע מהם צער, מותר לגרור אותם, וכשאין פתרון אחר מותר אף להרימם. לכן דג שקפץ מהאקווריום, מותר להחזירו כדי שלא ימות. וכן כשאחד מהדגים שבאקווריום מת, ויש חשש שידביק את שאר הדגים במחלתו, מותר להוציאו מן האקווריום כדי להצילם.
חליבה
אסור לחלוב בשבת פרה וכל בהמה ('מפרק' – 'דש'), אמנם כיוון שבלא לחלוב את הפרות יום שלם יסבלו מאוד, מותר לעשות זאת באיסור מדברי חכמים, כגון לחלוב לאיבוד על הארץ או לתוך כלי שיש בו חומר מפגל, או לומר לגוי לחלוב רגיל, או שיחלוב ישראל בעזרת מכונות שאיבה שמופעלות על ידי שעון שבת בדרך 'גרמא'.
וראה גם כאן – https://www.toraland.org.il/25499
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-07 07:23:46
שמירת נגיעה
האם מותר לי לגעת בדודה שלי?
אסור. מותר לאדם לגעת רק באימו, סבתו, ואחיותיו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-06 19:11:59
ברכת הגומל באיחור
בס"ד שלום הרב , כמה זמן אחרי שהייתי במקום מסוכן אפשר לברך הגומל ?
פניני הלכה ברכות פרק טז – נכון לברך בתוך שלושה ימים מסוף האירוע שעליו הוא מברך, ובדיעבד גם אם עבר זמן רב לא הפסיד את הברכה. אבל אם הדבר כבר נשכח מהלב, גם כשייזכר לא יברך.
ניתן לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-06 10:31:34
שקית חימום בשבת
שלום וברכה, אנחנו לוחמים בשהייה מבצעית ארוכה בשטח. האם מותר להשתמש בשקיות חימום בשבת? תודה רבה
במקום מצווה, צורך גדול, או צער משמעותי שאדם חש בגופו, מותר לעשות שני איסורי חכמים. דרבנן אחד זה הפעלת השקית, ודרבנן שני זה הפעלתה בשינוי או על ידי שניים, ואם יש אתכם גוי, לכתחילה עדיף לבקש ממנו לעשות זאת, ואזי אין צורך בשינוי.
אם אין אפשרות להפעיל בדרבנן נוסף, אזי כשהקור משמעותי ניתן להחשיבכם כחולה שאין בו סכנה, שהתירו עבורו לעשות איסורי חכמים גם כאשר לא ניתן לעשותם בשינוי וכדומה. ואם הדבר נצרך לשם ערנות מבצעית, אזי יש בזה משום פיקוח נפש, ובוודאי מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-06 10:28:26
תרומות ומעשרות
יש לי גינה שיש בה צמחי מרפא לחליטות ולבשמים לשבתות איך מעשר מה אומר כל פעם שלוקח ענף .. יש גם זעתר קורנית טימין שלעיתים מתבל מזון בהם
צמחים שנועדו למרפא או לריח או לצבע ונוי, פטורים מתרומות ומעשרות. וכן דין עלי גת. גם המגדל זרעים שאינם ראויים לאכילה כדי להצמיח ירקות, כדוגמת זרעי בצל, פטורים מתרומות ומעשרות.
גם מיני תבלינים שאינם נאכלים בפני עצמם, אלא משמשים לנתינת טעם, כדוגמת פלפל שחור, קינמון, כמון, פולי קפה ועלי תה – פטורים מתרו"מ. אבל עלי פטרוזיליה וכוסברה שרגילים לערב בסלט – חייבים בתרו"מ, הואיל והם ניכרים כצורתם בסלט וממילא נחשבים כנאכלים בפני עצמם.
עלי נענע שרבים נוהגים להטעים בהם משקה, ויש שגם אוכלים אותם כחלק מהסלט: אם שתלם לאכילה – חייבים בתרו"מ, ואם להטעמה בלבד – פטורים, ובספק יפריש בלא ברכה.
אם הגינה מחוץ לבית צריך להפריש תרומות ומעשרות כרגיל בכל פעם שאתה קוטף. אביא לך את נוסח ההפרשה עם הסבר:
סדר ההפרשה
א. את התרומות והמעשרות צריך להפריש כסדר:
תחילה מפרישים לתרומה גדולה כלשהו מהפירות (בנוסח להלן – "החלק הנוסף על אחד ממאה").
לאחר מכן מפרישים מעשר ראשון עבור הלוי (10% מכלל הפירות. בנוסח – "אחד ממאה עם עוד תשעה חלקים כמוהו").
מתוך המעשר הראשון מפריש כיום בעל הפירות במקום הלוי תרומת מעשר (10% מהמעשר הראשון, שהוא 1% מכלל הפירות. בנוסח – "אחד ממאה". נמצא שנשאר ללוי 9% מכלל הפירות).
בסוף מפרישים מעשר שני או מעשר עני, לפי שנת הפרי (בנוסח – "מעשר ממה שנותר". כיוון שנשארו לאחר הפרשת המעשר הראשון 90% מכלל הפירות שהיו בתחילה, מעשר זה הוא 9% מהפירות).
ב. את שתי התרומות (אחוז ומשהו) מוציאים בפועל מתוך הפירות, וכיוון שיש בהן קדושה, עוטפים אותן ומניחים בפח. ואילו את המעשר ללוי ולעני לא מוציאים בפועל בשעת ההפרשה, אלא מייחדים להם מקום באחד הצדדים של הפירות, ולאחר מכן ייתן אותם או את שוויים ללוי ולעני (עי' לעיל ט, יח). גם לפירות המעשר השני מייחדים מקום בשעת ההפרשה, ולאחר מכן פודים אותם על פרוטה.
נוסח ההפרשה עם פירוש
ג. מברכים: "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, אשר קדשנו במצוותיו וציוונו להפריש תרומות ומעשרות". כאשר לא ברור שצריך להפריש תרו"מ מהפירות, לא מברכים.
נוטלים מעט יותר מאחוז אחד מהפירות המיועד לתרומה גדולה ותרומת מעשר, מפרידים אותו משאר הפירות, ואומרים: "החלק הנוסף על אחד ממאה ממה שהפרשתי שנמצא בצד ימין שלי, יהיה 'תרומה גדולה' (בכך מייחדים מקום לחלק הנוסף על האחוז בצד ימין של כלל הפירות המיועדים לתרומות).
האחד ממאה שנשאר כאן (הוא האחוז שהפרדנו מכלל הפירות המיועד לתרומת מעשר שתופרש להלן מתוך המעשר הראשון) עם עוד תשעה חלקים כמוהו (היינו 9% המיועדים למעשר ראשון) בצד ימין של הפירות הללו (היינו כלל הפירות המיועדים לאכילה) יהיו 'מעשר ראשון' (בכך מייחדים מקום לפירות המיועדים למעשר ראשון, שאותם או את שוויים ייתן אח"כ ללוי).
אותו אחד ממאה שעשיתיו מעשר ראשון ומונח מופרד מהפירות (הוא האחוז שהופרד מתחילה מכלל הפירות, ועדיין נחשב בכלל המעשר הראשון), הרי הוא 'תרומת מעשר' (ובכך הפרשנו תרומת מעשר מהמעשר הראשון. אחר כך עוטפים את התרומות ומניחים אותן בפח).
מעשר ממה שנותר (10% ממה שנותר לאחר מה שכבר הפרשנו. וכיוון שהפרשנו מעשר ללוי, נותרו 90% מכלל הפירות שהיו בתחילה, ומעשר מהם הינו 9%) בצד השמאלי של הפירות יהיה 'מעשר שני' (בכך מייחדים מקום למעשר שני בשנים א' ב' ד' ה') / 'מעשר עני' (בשנים ג' ו'). (כאשר יש ספק לאיזו שנה שייכים הפירות, יאמר לאחר הפרשת מעשר שני – "ואם הם חייבים במעשר עני, הרי הם מעשר עני". להלן, ו).
ד. בשנים של מעשר עני, מסיימים כאן את ההפרשה, וייתן אחר כך את הפירות או את שוויים לעני. ובשנים של מעשר שני, יש לפדות את הפירות כדי להוציאם לחולין:
אם ההפרשה נעשית מפירות שוודאי אינם מעושרים, וברור שהם משנה שמפרישים בה 'מעשר שני', יש לברך תחילה: "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, אשר קדשנו במצוותיו וציוונו לפדות מעשר שני". ואם יש ספק בדבר, פודים בלא ברכה. ואומרים: "מעשר שני זה (הכוונה לפירות שייחדנו להם מקום בצד שמאל של כלל הפירות), הוא וחומשו (מצוות התורה להוסיף חומש בעת הפדיון), יהיה מחולל על פרוטה אחת מן המטבע שייחדתי לפדיון מעשר שני" (עי' לעיל ט, לא-לז. אם פודהו על מאכל, יאמר: "יהיה מחולל על מאכל זה").
ה. כאשר אדם פודה את המעשר השני על מטבע של חברו, או כאשר פירות המעשר השני שווים יותר מפרוטה אחת אבל פחות מארבע פרוטות (פרוטה שווה בין חמש לעשר אגורות. הערך משתנה מעט מתקופה לתקופה), לא מוסיפים חומש, ולכן יאמר: "מעשר שני זה יהיה מחולל על פרוטה מן המטבע שייחדתי/שפלוני ייחד לפדיון מעשר שני". ואם הוסיף בטעות "הוא וחומשו" – יצא.
ו. שנות השמיטה הבאות הן תשפ"ט, תשצ"ו וכן הלאה. המסופק האם הפירות שלפניו שייכים לשנת מעשר שני או מעשר עני, יפריש מספק את שני המעשרות. את המעשר שני יפדה על פרוטה, ואת המעשר עני ייתן לעני. והרוצה להקל, רשאי להפריש מעשר שני בלבד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-05 18:17:56