חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
הכשרת מחבת בציפוי שיש
האם ניתן להכשיר לפסח מחבת בציפוי שיד?
אם השתמשת במחבת זו לחמץ ללא נוזל, לכתחילה מחמירים ולא מכשירים אותה לפסח כיון שצריכה ליבון חמור, והיא תינזק בליבון כזה. אמנם אם אין לך כלי אחר לפסח, אפשר להקל וללבן אותה בחום הכי גבוה שהשתמשת בה. כלומר לשים אותה על אש הגז הכי גדולה עם מכסה למשך כ10-15 דקות. כך מובא בפניני הלכה פסח י, ה לגבי תבנית אפיה ובפרק יא, ח לגבי מחבת טפלון.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-22 21:35:22
ארבע כוסות
שלום וברכה הרב כותב שמי ששכח להסב בארבע כוסות – לרמא יחזור וישתה רק כוס 2. ברמא כתוב שחוזר גם בכוס ראשונה…
בהערה 6 שלח לעיין לגבי כוס ראשונה במ"ב תעב, כא.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-22 14:01:31
קטניות בפסח
שלום וברכה דעת הרב אליעזר מלמד בנושא אכילת קטניות בפסח היום (מתוך פניני הלכה) היא שאין לאכול קטניות מחשש של עירוב חמץ בקטניות. מנגד הרב כותב באותו המקום שכל אחד ינהג כמנהג אבותיו ואדם שאביו נוהג לאכול קטניות בפסח יאכל גם הוא. תמוה איך ניתן לפסוק כנגד הטעם שהרב בעצמו הביא, האם לא חשוב לרב שכל יהודי לא יאכל חמץ בפסח? תודה
- גם הנוהגים לאכול חמץ בפסח, שהם חצי מעם ישראל, צריכים לוודא שאין בהם חמץ.
- חשש הימצאות חמץ אינו החשש היחיד כפי שמופיע שם, ולכן גם כשאין חשש חמץ, כגון שאדם בדק את האורז היטב, מנהג אשכנזים לאסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-22 10:50:00
תנור חמץ בפסח
שלום, קבלתי תשובה בנוגע להכשרת תנור לפסח, אבל לא צויינו מקורות. אשמח לקבלם. כתבתם: "1. אין איסור אחשביה בפירור שאולי נמצא ויש לו טעם פגום. "2. אשכנזים יכולים לכתחילה להכשיר פלסטיק וזכוכית כמובא שם לקראת סוף הפרק. 3.מה שנופל על דופן התנור שלא במתכוון ודאי לא נחשב לרוב תשמישו." 1. אמנם מצאתי כן במ"ב (תמ"ב ס"ק מ"ג), אבל עדיין לא התייחסתם לטענה שאין אפשרות להגיע אל כל הפירורים לפגמם, וממילא יש לחוש שיפול פירור ויאסור את כל התערובת אפילו באלף. 2. במהדורה שלפניי כתוב בדיוק להיפך, וז"ל:"ולמעשה (מודגש), האשכנזים נוהגים שלא להגעיל כלי זכוכית לפסח כדעת הרמ"א, ורק בשעת הדחק סומכים על הדעה המקילה". 3. האם רוב תשמישו נקבע ע"פ רוב התשמיש ממש או ע"פ רוב הבליעה? בתודה מראש וכל טוב
- לדעת הרב מלמד יש אפשרות להגיע לכל הפירורים, או על ידי הסרתם או על ידי פגימתם. לכן אין צורך לחוש לפירור שאולי יקפוץ מאיפשהו לתוך המאכל, שהרי גם אם יש פירור שלא הגיעו אליו בנקיון, סביר שהוא תקוע במקום שאין שום סיכוי שיגיע לתוך המאכל.
2. המהדורה הנכחית – "רבים מיוצאי ספרד נהגו כדעת המקילים להכשיר כלי זכוכית בשטיפה בלבד, ורבים מיוצאי אשכנז נהגו שלא להכשיר כלי זכוכית. אולם למעשה נראה שהעיקר כדעה האמצעית, לפיה דין כלי זכוכית כדין כלי מתכות, שהכשרתם בהגעלה. ומי שנהגו במשפחתו להקל, רשאי להמשיך במנהגם. ומי שנהגו במשפחתו להחמיר, ראוי שימשיך במנהגם." הסיבה לדבר היא שאנו יודעים כיום שגם המתכת וגם הזכוכית שלנו כלל אינם בולעים, וכפי שכתוב בפניני הלכה כשרות ב'.
3. על פי רוב התשמיש ממש, שהרי כלים שרוב תשמישם בצונן אינם בולעים, ולכן הכשרתם מדינא בצונן למרות שבלעו גם בחום. כמובא בפרק י הערה 5. הנקודה היא שקוראים גם לתשמיש בצונן סוג של בליעה, ולכן קראו גם לניקוי כלים אלו הכשרה.
לגבי מקורות – מחילה, ממש אין לי זמן לחפש מקורות, ולא לקיים דיון נוסף בנושא. יש שאלות רבות והזמן קצר. כדאי לך ללמוד את הדברים מהמהדורה החדשה שמובאת באתר של פניני הלכה, וכן מפניני הלכה כשרות ב' בפרק.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-21 21:00:35
גידול כלב לשעשוע
הרב שלום, קראתי את פסק ההלכה שכתבת בנדון. שמעתי שעל פי תורת הקבלה הדבר אסור. עוד אמרו שבית שמגדלים בו כלב, אליהו הנביא לא נכנס….האם זה נכון? אנחנו מאוד רוצים לגדל כלב לשעשוע שאינו מפחיד אחרים, מאידך, איננו רוצים לעשות זאת אם יש בעיה רוחנית, ולאו דווקא הלכתית. מה דעת הרב?, ואם יש אפשרות לציין מקור לדברי הרב? תודה רבה!!!
מותר ללא כל חשש. מקור – פניני הלכה כשרות א' פרק טו סעיף יג. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-21 18:34:48
ניקיון רכב מחמץ
שלום רב. ברכבינו מותקנים כסאות תינוק בהתקנה מיוחדת של מתקיני בטיחות ועל כן אנחנו לא פותחים אותם כל השנה, כי לא נוכל להחזיר לבד. מטבע הדברים לאורך השנה מתפזר חמץ רב באיזור הכסאות. בניקיון הרכב השתדלנו ככל יכולתינו לנקות היטב בחרצים ובסדקים עד מקום שידינו מגעת, אך לא ניתן להגיע היטב מתחת לכסאות עצמם, והגיוני שיש שם חמץ גמור בעין, לא ידוע באיזו כמות. האם חייבים לפרק את ההתקנה בשביל להסיר משם את החמץ?
אין צורך, כמובא בפניני הלכה פסח ד, יד. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-21 17:21:22
מעבר בשדה
"כי תבוא בכרם רעך ואכלת ענבים כנפשך שבעך ואל כליך לא תתן:כי תבוא בקמת רעך וקטפת מלילות בידך וחרמש לא תניף על קמת רעך" (דברים,כג,פס' 25-26). האם מותר לחיילים העוברים במטע לקטוף פרי על מנת לאכול ( ולא על מנת לקחת ) והאם מותר לאדם עובר אורח לקטו, פרי בעוברו בשדה מבלי לקחת . ולא בהשגת גבול …
אסור לאף אחד לקחת פרי מתוך מטעו של אדם ללא רשותו. מה שמדובר בפסוקים אלו זה דווקא על פועלים שעובדים בשדה, כפי שביארה הגמרא:
כי תבא בכרם רעך – בפועל הכתוב מדבר ולא בכל אדם, בכרם רעך – מותר לך לאכול ולא בכרם של הקדש (וכן בכרם של גוי אין היתר לאכול, כ"פ הש"ך בסי' שלז, סק"א, וראה בחכמת שלמה שיש סייעתא לדבריו מהשטמ"ק בשם הריטב"א דגזל הגוי אסור, ותלוי בגירסת הגמרא). ואכלת – ולא מוצץ רק את מיץ הנעבים וזורק החרצנים. ענבים – ולא ענבים ודבר אחר, שלא יהיה אוכלם עם פת או מלח וזה יגרום לו לאכול הרבה. כנפשך – מה נפשך אם חסמת פטור, אף את הפועל אם חסמתו מלאכול פטור (פטור אבל אסור, ואין על כך מלקות, אבל בעל הבית החוסם את הפועל – עובר באיסור זה, וצריך לשלם לו לפי מה שהיה יכול לאכול. שו"ע שם ס"א וברמ"א). שבעך – דוקא לשובע ולא אכילה גסה. ואל כליך לא תתן – בשעה שאתה נותן לכליו של בעל הבית אתה אוכל, והיינו בשעת גמר מלאכה ולא שהפועל עסוק במלאכות אחרות לא בשעת קטיף. (וכן אסור לפועל לקחת כדי להאכיל את בני ביתו).
וכל פרטי דינים אלו נפסקו בשו"ע חו"מ (שלז, א, ב, יא – יד) ולכן פועל העושה מלאכה אצל בעל הבית בדבר המחובר לקרקע, כגון פירות וירקות ועובד בקטיף, מותר לפועל לאכול בשעת גמר מלאכה כגון שבוצר בענבים, מוסק בזיתים, אורה בתאנים, וגודר בתמרים, וכן בתלוש מן הקרקע קודם מלאכה המחייבת אותו במעשר, רשאי עדיין לאכול. אבל פועל המנכש עשבים או עודר בגפנים וכל מלאכה אחרת שאינה גמר מלאכה – אינו רשאי לאכול מפירות בעל הבית. וכל שכן פועל העובד בדברים שאינם גידולי קרקע כגון חליבה, או מפעלי מזון שונים, אלא אם כן מרשה לו בעל הבית, או שכך מנהג הפועלים. עיין בשו"ע בכל פרטי דינים אלו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-21 15:39:43
קייטרינג לאוכלי קטניות בפסח
האם למי שנוהג איסור קטניות מותר לקנות אוכל מקייטרינג שמוגדר ככשר לאוכלי קטניות? לפי המשגיח מבשלים בכלים נקיים, אבל אי אפשר להבטיח שלא ייפול משהו לתבשיל וכו'. לפי פניני הלכה לכאורה זה בסדר, שמותר לבשל בכלים נקיים וכן אם נפלו קטניות לתבשיל צריך להוציאם ומה שאי אפשר בטל ברוב.
אין לקנות מקייטרינג כזה מסיבה אחת, והיא שרוב התבלינים הם קטניות, וממילא בכל דבר כמעט יהיה תבלין קטניות, ובזה כבר לא הקלו, בטח שלא לכתחילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-21 10:08:14
מכירת חמץ
שלום הרב אם אני נוהגת לאכול חמץ שנמכר בפסח מותר לי למכור אץ החמץ שבדירה (לסמןך עך המכירה של העמותה) ואז אחרי פסח לאכול ממנו? ואם החברות שלי עושות את זה האם מותר לי לאכול מהאוכל שלהם אחרי פסח?
מי שרוצה לסמוך לכתחילה על מכירת החמץ גם לגבי חמץ גמור ולא רק לגבי דברים שהם ספק חמץ, רשאי לעשות זאת, אף שהמנהג הרווח להחמיר כל עוד לא מדובר על הפסד משמעותי. ומכל מקום בוודאי שלאחר הפסח מותר לאכול חמץ שנמכר בפסח.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-21 09:56:36
הכשרת מנגל חשמלי
בפנה"ל התייחס להכשרת מנגל של גז או גחלים (פסח, יא, ד) אך לא למנגל חשמלי. אני מניח שאת הרשת מכשירים כדרך שימושה – חיבור לחשמל עד שהיא מתלהטת – לכמה זמן? ומה לגבי התבנית למטה ששמים בה מים? האם גם היא נעשית מוכשרת בכך?
מנגל חשמלי בדרך כלל לא מגיע לחום מספיק כדי שיחשב ליבון חמור. ולכן אם היה עליו חמץ במשך השנה, לכתחילה יש להכשירו בליבון חמור, ואם הדבר לא אפשרי ניתן להכשיר על ידי הפעלתה למשך כחצי שעה מרגע ההפעלה (עיין פנה"ל פסח י, ה).
לגבי התבנית למטה, אם היא לא מתחממת כשמנגל עובד, לא ניתן להכשירה על ידי הפעלתו, אלא בהגעלה, כמו כל הכלים שבליעתם על ידי נוזל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-21 04:18:41
פסח
מה עושים עם המגשים של כיסאות האוכל של התינוקות בפסח? אני מניחה שהיה עליהם אוכל חם במשך השנה. האם אפשר להשתמש בהם בפסח?
לא סביר שהיה עליהם אוכל רותח, זה מסוכן לתינוק, לכן מספיק לנקות. אם בכל זאת היה חמץ רותח, אפשר להכשיר בעירוי מים רותחים או לצפות בניילון נצמד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-20 21:24:48
הרכבת ארון ספרים בחול המועד
האם מותר להרכיב ארון ספרים בחול המועד במקרה הבא: אנחנו גרים מאד רחוק מקרוב משפחה שרק בחול המועד יהיה אצלנו להרכיב . כרגע אין לנו ארונות ספרים והכל בארגזים. אז זה נצרך. מדובר שיבנה בעצמו, דבר שחוסך הרבה מאד. הוא לא בעל מקצוע, אבל כן מבין בזה, אז זה נחשב מלאכת אומן שנאסרה? תודה רבה
אסור. זו מלאכת אומן או לפחות 'מלאכת עבודה'. ואין הדבר נחשב לדבר האבד אלא למניעת רווח.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-20 20:04:23
ממרח שוקולד לפסח קטניות
שלום, האם אשכנזים יכולים לאכול ממרח שוקולד שכתוב עליו "כשר לפסח לאוכלי קטניות"? תודה
על פי המבואר בפניני הלכה פסח בסוף הפרק העוסק בקטניות, כיון שהקטניות שם בטלות ברוב, השוקולד מותר גם לאשכנזים. מה גם שבדרך כלל בשוקולדים מדובר בשמני קטניות, שהם לדעת רבים כלל לא קטניות.
אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-18 12:48:28
עבודה בהשבחת מינים לא כשרים למאכל
שלום וברכה, ישנן תעשיות חקלאיות אשר כוללת בחלקן הגדול גידול של בעלי חיים שאינם כשרים למאכל. כחלק מהתעשיה, ישנם גם מרכזי מחקר ופיתוח שאינם מגדלים לשם מסחר ממש, אלא לשם השבחה של המינים הלא כשרים. שאלתי היא: א. האם מותר לעבוד כשכיר (להבדיל מבעלות על העסק) בגידול בעלי חיים שאינם טהורים למטרות מאכל? ב. האם מותר לעבוד כשכיר ולעסוק בהשבחת מינים במקום בו בעלי החיים המגודלים אינם בעצמם למטרת מאכל, אך ברור שהמטרה הסופית היא זן מושבח למטרות מאכל? תודה
א. אסור.
ב. מותר.
פניני הלכה כשרות ב' לז, י (ניתן לקרוא ישירות מהספר דרך האתר של פניני הלכה):
מסחר במאכלים אסורים
אסור לישראל לסחור במאכלים שאסורים באכילה מהתורה, כגון נבלות וטריפות, וכן בשר של בהמות וחיות טמאות, וכן דגים טמאים או שרצים. אבל מותר לסחור במאכלים שאסורים באכילה מדברי חכמים, כמו חלב נוכרים ובישולי גויים.
כשם שאסור לסחור במאכלים שאסורים באכילה מהתורה, כך אסור לגדל בעלי חיים טמאים לצורך מאכל גויים. ומותר לסחור בבעלי חיים טמאים שלא נועדו לאכילה, כגון סוסים לרכיבה וחמורים למסע וכלב לשמירה או לשעשוע ודגים טמאים לנוי.
לרוב הראשונים איסור הסחורה מהתורה (תוס', רא"ש, רא"ה, ר"ן, רבינו ירוחם, אגודה, תשב"ץ, אור זרוע ועוד). ולראב"ד, רשב"א, תרוה"ד ומבי"ט, האיסור מדרבנן.
יש אוסרים לקנות מאכלים אסורים כדי להאכילם לפועלים נוכרים שלו (רמ"א קיז, א), ויש מתירים הואיל ואינו סוחר בהם ואינו מתעסק בהם אלא רק נותנם לפועלים לאכילה (ש"ך ג, פר"ח), ורבים נהגו להקל בזה (מהר"ם שיק קלו, חכ"א, חלק"ב י).
אמנם אם שחטו בהמה טהורה כדי לאוכלה ויצא שהיא נבילה או טריפה, מותר למוכרה… . וכן אם נזדמנו לאדם חיות טמאות, כגון שפרש רשתו ועלו בה חיות טמאות, מותר לו למוכרן לנוכרי בהקדם. וכן אם נוכרי חייב כסף לישראל, והחזיר לו דמי חובו במאכלים אסורים, אם יש חשש שאם לא יקבלם יפסיד את חובו, מותר לו לקבלם כדי להציל את ממונו, ויזדרז למוכרם לנוכרי.
כאשר מותר לישראל לסחור במאכלים אסורים שהזדמנו לו כדי למנוע הפסד כמבואר למעלה, יש אומרים שמותר לו למוכרם לחברו ישראל כדי שימכרם (ט"ז, רע"א). ויש אוסרים (ב"ח, ש"ך). ונראה שכאשר הישראל שהזדמנו לו המאכלים האסורים אינו יודע לסחור בהם, מותר לו למוכרם על ידי חברו (משיבת נפש יו"ד לט, כמובא בדרכי תשובה קיז, טו).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-18 09:08:05
תערובת קטניות
שלום וברכה הרב שליט"א כותב שמעיקר הדין שוקולדים שרשום לאוכלי קטניות מותר למי שלא אוכל קטניות לאוכלם כיוון שבטלו ברוב לפני פסח. 1. האם צריך לבדוק ברשימת רכיבים שאכן הרוב לא קטניות? 2. לכאורה הדין הזה זה בכל מאכל ולא רק בשוקולד…?
- אין שום סיכוי בעולם שיש בשוקולד רוב קטניות.
- נכון.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-17 19:25:08
האם מותר על פי ההלכה לשבת רגל על גבי רגל צמודות זו לזו?, האם אין בזה קושי אבר? וחשש הוצאת זרע לבטלה על ידי צורת ישיבה זו?
האם מותר על פי ההלכה לשבת רגל על גבי רגל צמודות זו לזו?, האם אין בזה קושי אבר? וחשש הוצאת זרע לבטלה על ידי צורת ישיבה זו? , ותמיהני שרואים הרבה חרדים לדבר ה' יושבים ככה ברבים בלי בושה והרי הלא זה מן העבירות הכי חמורות בתורה לי עצמי כשאני רואה אנשים יושבים כך זה מעורר בי מחשבה שבן אדם שיושב כך הוא מתענג בקושי אבר, וכשמנענע רגל על רגל זה ענין של מחכך באבר הברית וזה נכלל בלאו דלא תנאף כמו שכתבו התוס' לא תנאף- לא יהא בך ניאוף בין ביד בעין ברגל, האם אני צודק או לא? למה לא רואים שמוחים כשיושבים כך וכמנענעים רגל על גבי רגל מה הפשט? השאלה הזה מטריד אותי כבר שנים רבות, נא לענות לי. תודה רבה
אין איסור להניח רגל על רגל, אמנם מי שרואה בעצמו שזה גורם לו לקישוי, צריך להמנע. כל הדיון של רגל על רגל נאמר רק לגבי כבוד התפילה ולימוד תורה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-17 02:24:52
הכשרת מחבת לפסח
שלום הרב מחבת שברוב תשמישה טיגנו בה עם מעט מאוד שמן רק בכדי שהאוכל לא ידבק. האם מועיל להכשיר אותה בליבון קל ? או מועיל רק אם טיגנו עם הרבה שמן בכדי להוסיף לחלוחית במאכל ? אני פשוט לא מבין למה מתכוון הרב בספר כשמדבר על השמן… תודה
לדעת הרב כאשר שמים שמן במחבת, זה גם כדי להוסיף לחלוחית במאכל, לפחות ברוב תשמישו, לכן הכשרת מחבת שהשתמשו בה לחמץ במשך ימות שנה, בליבון קל על אש הגז. יש לציין שדין הכשרה לפסח קל במעט משאר ימות השנה, בגלל הסוברים שחמץ נחשב 'היתרא בלע'. ועיין עוד בסוגיה זו בפניני הלכה כשרות ב' פרק לג סעיף ח. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-15 22:00:01
חזרת הש"ץ
שלום רב. עשיתי ניסוי בתפילת שחרית השבוע (כמה פעמים). דילגתי על ברכה בחזרה ואף אחד לא שם לב. האם במצב כזה ראוי להמשיך לומר חזרה בבית הכנסת, או שעדיף לבטל אותה מאחר ואין תשעה מכוונים לברכות החזן? אני מציין שזה בית כנסת שעונים בו ברוך הוא וברוך שמו ואמן והכל, אבל מוכח שאין הקשבה אמיתית לחזרה. מה שאני הצעתי להם – או שנבטל את החזרה לגמרי, או ליחד תשעה שיקבלו על עצמם להחזיק סידור ולעקוב עם החזן מראש ועד סוף. אציין כי זה בית כנסת מרוקאי, וכידוע המנהג המקורי במרוקו היה לא לומר חזרת הש"ץ בכל התפילות, בעיקר בתפילות החול, ואנו עד היום מחזיקים בו במוסף ובמנחה כשהמנין קטן. כיצד ראוי לנהוג בזה, והאם יש הבדל בין העדות השונות?
בהרבה מאוד מניינים שתעשה ניסוי זה, אנשים לא ישימו לב. אין זו סיבה לבטל את חזרת הש"ץ. מצד הדין כל שיודעים שענו על ברכה של חזרת הש"ץ, זה בסדר. לכן תמשיכו במנהגיכם לגבי חזרת הש"ץ כרגיל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-15 16:37:10
פסח
שלום הרב, נשארה לי חבילה של קמח שמרים. האם ניתן למוכרו במכירת חמץ או שחובה לשורפו?
כיון שמצד הדין מותר גם למכור חמץ גמור, ודאי אפשר להקל בספק חמץ. אני מעריך שקמח שמרים הוא קמח רגיל שהוסיפו לו שמרים, וקמח רגיל הוא רק ספק חמץ.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-14 13:37:32


