חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
מוצרי נטולי גלוטן בפסח
שלום רב, לגבי חולי ציליאק שאסור להם מאכלים עם גלוטן, שאלתי לגבי מוצרים ללא חשש גלוטן האם הם כשרים לפסח גם כשאר לא מצויין עליהם כשר לפסח. שמעתי שהם לא כשרים כי היום תעשית המזון מוציאה את הגלוטן מהחיטה ויכולים להשתמש בחלקים האחרים שנמצאים בחיטה כגון בסיבים התזונטיים. קראתי בספר של הרב מלמד על תהליך הפקת חומצת לימון שהוא מביא שם שהגלוטן הוא אחראי על ההתפחה וממילא אם מוציאים אותו אין התפחה בשאר החלקים האחרים של החיטה כגון העמילן. אם כך, שהגלוטן הוא אחראי לההחמצה, וכשאר מוציאים אותו נראה כי המוצרים ללא גלוטן הם כשרים לפסח, על אף שלא מצוין עליהם הכשר לפסח. שאלה נוספת האם יש הקלה בניקיון לפני פסח אם המוצרים בבית הם ללא גלוטן? תודה רבה ינון
- דבריך נכונים, אך באופן עקרוני בלבד, למעשה כיום שהתפתחות המדע ומורכבות המאכלים גדולה, אין אפשרות להתיר מוצר לפסח אם לא כתוב עליו שהוא כשר לפסח, אלא אם כן מדובר על מאכל מסויים שבררת עליו אצל מומחה לכשרות.
- אם הבית נקי כל השנה מחמץ, ניתן לעשות בדיקת חמץ בלבד, לראות שאין משחות שיניים שאין עליהם כשרות לפסח וכד', וזהו. אך אם מידי פעם נכנס לבית חמץ, אין הבדל בינך לבין אחרים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-08 19:13:13
התעלמות הרב מלמד במאמרו מהאר"י הקדוש
שלום, קראתי מאמר בעיתון של הרב מלמד בו הוא מסביר שאין לחשוש מכשפים. דברי האר"י הקדוש התקבלו גם אצל הבעש"ט וכל החסידים וגם אצל הגר"א ורוב מוחלט של המתנגדים. מבקש להסביר את התעלמותו ,מהאר"י הקדוש: כשפים והשבעת קליפות-בע"ח יש תאור למקומם . ע"ח שער מט' , קליפת נגה, פרק ד', דף קיב עמ' ב' (עמודה ב' . לא עמוד ב'). שדים- . ע"ח שער נ' , קיצור אבי"ע, פרק ח', דף קטז' עמ' ג' גם ידוע , אפילו ביוטיוב , פעולותיו של הרב פתיה, רק לפני מספר עשורי שנים. לצערנו הרב יש הרבה שמתעסקים בזה. פוגעים בבני תורה ורבננו אפילו לא יודעים במה מדובר למה כב' הרב מתעלם מכל הנ"ל?
כבוד הרב לא מתעלם מהנ"ל אלא מדגיש את העיקר, שהוא ע"פ דברי רבותינו בגמרא ובמשך הדורות שאמרו כללים ברורים. אחד מהם הוא האם אדם חושש או לא חושש. והשני הוא שבזמננו זה שהוא זמן הגאולה, כח הכשפים ירד פלאים. ועל פי זה עדיף לא להדגיש את דברי האר"י הנוגעים לדברים אלו, שכן הם בנויים על כך שהאדם חושש ועל כך שאיננו בזמן הגאולה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-08 07:26:12
ברכה אחרונה בעוגה
לגבי ברכה אחרונה בעוגה: הרב מלמד כתב (ברכות,י,ט) שאם יש לפחות שמינית קמח מברכים "על המחיה". אם לא יודעים את שיעור הקמח, האם אפשר להניח שזה המצב? (למשל: עוגיה שברשימת המרכיבים שלה רשום (בין השאר) קמח חיטה וקמח תפו"א; חטיף שברשימת המרכיבים שלו רשום (בין השאר) קמח חיטה וגרנולה)
אכן כדבריך. יש לציין שדין גרנולה כדין חיטה, כמבואר בפניני הלכה ברכות במהדורה החדשה, אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של הישיבה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-07 18:56:20
דיני חרקים בירקות
שלום לרב, בהקשר לכתבת הרב מלמד שליט"א בנושא בעיתון "בשבע", למה הרב לא התייחס על הגידולים ההידרופוניים ? תודה,
הרב אמר את הכללים, אינו רואה צורך להתייחס לכל סוגי הגידולים. כל אחד יבדוק לפי הכללים באיזה רמה הדבר שקונה, ולפי זה יחליט איך לבדוק. כך הרב משתדל לעשות בכל ההלכות שבתורה- ללמד את הכלל ולתת כמה דוגמאות, בתקווה שאנשים יבינו את הרעיון ויוכלו להתמודד איתו לבד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-07 13:41:26
פסח
מה המינהג למעשה לגבי חדר נקי מיבחינת בדיקת חמץ
בודקים כל חדר, גם אם ניקו אותו היטב לפסח, שכן הבדיקה נועדה לוודא שאכן הוא נקי, כמבואר בפניני הלכה פסח. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-07 13:41:23
לחם לאחר פסח
הרב מ. אליהו זצ"ל היה אומר שאין לאכול לחם הראשון היוצא מהתנורים במוצאי פסח מפני חשש למקקים היוצאים המכונות. המצות מאד קשות לי לעיכול והשנה ישנו יום נוסף .והשאלה כמה צריך להקפיד על חומרה הנ"ל?
אין צורך להקפיד בזה. זה גם ספק, וגם טעם לפגם שאין בו איסור בדיעבד. לבעיית העיכול כדאי לך לנסות סוג מצות אחר, לא מקמח חיטה אלא כוסמין. יותר יקר אבל שווה לנסות בשביל שמחת החג.
מחבר התשובה: יעקב וינברגר
2019-04-06 18:15:52
כשרות
שלום הרב, אני אצל חבר טוב בקנדה לעשרה ימים הבאים … הוא שומר כשרות, אבל מתעורר שני בעיות : – הוא אשכנז, ולמרות זאת סומך על הקולא של הספרדים כדי לאכול בשר וחלב (אחרי ניקוי כמובן) בכלי זכוכית. לא נראה שבכוונה סמך על המקילים, אלא פשוט שמע שזה מותר, הסתפק מהיתר זה. – הוא לא טבל את הכלים שלו במקווה מה אני יכול לעשות ? מה מותר לי ומה אסור לי ? תודה רבה ! שבץ שלום
כלי זכוכית- לא נורא, אנחנו יודעים היום שאכן אינם בולעים, למרות שלכת' אין להשתמש בהם לבשר וחלב, אבל בדיעבד ובמיוחד שאתה אורח, אפשר להקל אם הכלים נקיים לגמרי בין השימושים.
טבילת כלים- הכי טוב לזכות אותו ולהטביל את כליו. לא שייך- עדיף לאכול מכלים חד פעמיים. לא שייך- בדיעבד באופן חד פעמי אפשר להקל ולסמוך על הסוברים שחובת הטבילה על הבעלים והאורח נחשב אנוס.
אורן מצא. ראש הכולל. הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-05 18:03:19
פסח
לכבוד הרב שלום. האם אפשר להכשיר טוסטר אובן לפסח? ראיתי תשובות לכאן ולכאן. אם לא מדוע? תודה. פסח כשר ושמח.
אם אין בעיה לנקות אותו כראוי מכל שאריות חמץ, דינו כמו דין התנור המובא בפניני הלכה פסח פרק יא. אפשר להכנס לספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-03 17:01:11
נוטלה בפסח
האם לשיטת הרב מלמד, שממתקים שכתוב עליהם כשלפ לאוכלי קטניות כשרים גם למי שאינם אוכלים קטניות, מותר גם ממרח שוקולד נוטלה?
למה שהממרח הזה יהיה שונה מהממתקים? אין הבדל בין ממתקים לבין מאכלים אחרים, אלא כל שהקטניות הם מיעוט התערובת וקל וחומר אם מדובר על שמני קטניות, המאכל מותר גם לאשכנזים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-02 22:48:07
קטניות הפסח
קראתי שהרב מאור קיים התיר שלא לנפות את הקמח עקב תנאי קרור ותחזוקה טובים. האם מתוך כך ומכיוון שהיום לא אורזים קטניות בשקים כמו פעם. האם אפשר להתיר קטניות בפסח למי שהחמיר, מתוך ידיעה ברורה שגרעיני חיטה ושעורה לא מתערבבים בקטניות. אשמח לתשובה ברורה.
לגבי ניפוי קמח, עייני בדברי הרב מלמד במה שכתב לגבי קמח בטורו רביבים שבעיתון בשבע, דברי הרב מאור נאמרו על פיו. לגבי קטניות- אין להקל בזה, גם משום שכדי לבטל מנהג כזה חזק צריך הסכמה רחבה של הרבנים, וגם כי במציאות יש שם מידי פעם דגן, וכידוע חמץ בפסח אינו בטל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-03-30 21:45:18
שבת
שלום וברכה. ברצוני לשאול האם אכן כפי ששמעתי, בשבת אין איסור הכנה משבת לחול, וזאת על ידי גוי, כשברור שהגוי עושה זאת גם לעצמו וגם לישראל. למשל: הגוי מרדד בצק (שהיה מוכן מערב שבת במקרר) עבור מאפה למוצש. או הגוי חותך וטורח בחיתוך העוף עבור מוצאי השבת. או הגוי מוציא עוף מהפריזר בכדי להפשיר אותו עבור יום חול. או הגוי מסדר את המקרר ומנקה עבור יום חול. או הגוי שוטף כלים עבור יום חול. יישר כוח. תודה.
אין בזה כל חידוש דוקא לגבי הכנה משבת לחול, אלא אף באיסורי דאו' שעשה הגוי (מעצמו בלא בקשת הישראל) עבור עצמו ועבור הישראל, אם אין חשש שמא ירבה בשבילו, מותר להנות מעשייתו, כמבואר בפניני הלכה שבת ב' כה,ב. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-03-25 15:44:28
נישואי כהן
שלום, אחי בן 37 רווק עבר תאונת סירה ונקטעו רגליו הוא כהן האם יכול להתחתן עם אישה גרושה? אשמח לתשובה
התשובה היא לא. הוא לא יכול להתחתן עם גרושה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-03-25 11:13:14
שבת
שלום, האם אפשר להשתמש בכדור פיזיותרפיה בשבת ? יש סוג של כדור גדול וסוג קטן. השימוש בהם יכול להיות למתיחות ושחרור מתח במפרקים/ בשרירים / בגב, באופן של תנועות עדינות ולא ספורט מאמץ. הקטן משמש גם לתמיכה בגב בזמן ישיבה . גם הילדים אוהבים להתנדנד עליו.
לעשות איתו תרגילים, אפילו מעט- אסור, אלא אם כן מדובר על צער משמעותי והכדור יפתור את הבעיה. לשחק בשביל הכיף, לשים בגב בזמן הישיבה על הכיסא לשם תמיכה- מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-03-25 05:02:34
הטמנה בשבת
אני משתמש קבוע בפלטה שבת שבתנור עם מצב שבת[חום קבוע] האם אפשר בשבת לפני הסעודה להכניס חלה אפויה בכדי לתת לה חמימות אשר מוסיף לטעמה של החלה . כמו"כ האם אפשר להכניס לתנור בשבת אוכל מוכן בכדי לחממו כגון שניצלים ודברים יבשים
מותר להניח בתנור זה לפני שבת מאכלים שמוכנים לאכילה, ובתוך השבת אם הוציאם מותר להחזירם רק אם יכסה את הכפתורים או יניח תבנית הפוכה על קרקעית התנור. ולהניח מחדש מאכל בתוך השבת, בנוסף לכיסוי הכפתורים/הנחת התבנית, מותר רק קודם שהתנור מופעל.
כך מובא בספרו של הרב אליעזר מלמד פניני הלכה שבת א' פרק י סעיף כא (אפשר לקרוא עוד מהספר מתוך האתר של ישיבת הר ברכה):
כא – האם מותר להחזיר תבשילים לתוך תנור אפיה
תבשיל שהיה בתוך תנור אפיה חם, והוציאו אותו כדי ליקח ממנו מאכלים, אסור להחזירו לתוכו מפני שני טעמים: הראשון, שהואיל ואין דבר שימעט את חומו של התנור, יש חשש שהמחזיר את התבשיל לתוכו ישכח את השבת ויבוא להגביר את החום. השני, שפעולה זו נראית כבישול. אבל אם יניחו בתוך התנור קופסא בעלת ארבע דפנות, יהיה מותר להחזיר את התבשיל, משום שבאופן זה אין לחשוש שיגבירו את החום, וגם החזרת התבשיל אינה נראית כבישול, שאין דרך לבשל בקופסא שכזו. ונראה שאפשר להקל גם על ידי הנחת תבנית או צלחת הפוכה על קרקעית התנור שעליה יחזירו את התבשיל, או שיכסו את הכפתורים של התנור.
וכל זה על פי כללי ההחזרה שלמדנו לעיל (הלכה יט), שהואיל והתבשיל היה בתנור והוציאו אותו כדי להחזירו, אין הדבר נראה כבישול. אבל אסור לקחת תבשיל קר ולהניחו בתוך התנור החם, משום שזה נראה כפעולת בישול.
ואם התנור מופעל על ידי שעון שבת, מותר בשעה שהתנור קר להניח בו מאכלים שנתבשלו כל צרכם, כדי שיתחממו כאשר התנור יתחיל לפעול. והכנסה זו אינה נראית כבישול, משום שהיא נעשית בשעה שהתנור קר. וכדי להימנע מהחשש שמא יגביר את החום, צריך להסתיר את הכפתורים או להניח את המאכל על תבנית הפוכה. ואמנם יש פוסקים שאוסרים זאת, מפני שלדעתם גם כשהתנור קר, הכנסת המאכל לתוכו כדי שיתחמם נראית כפעולת בישול. אולם למעשה, כיוון שהדין דרבנן, אפשר לסמוך על דעת המקילים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-03-18 16:48:15
רעב בעולם
שלום כבוד הרב, בברכת המזון אנו מודים לשם שמזין את העולם כולו בחן ובחסד והוא מפרנס את הכל ונותן לחם לכול בשר. רציתי לשאול למה מתים בערך 9.1 מיליון אנשים ברעב כל שנה? המון תודה.
כי עדיין לא הגענו לתיקון השלם של העולם. ככל שנברך יותר בכוונה ונדבוק בתוכנה החשוב של כל ברכת המזון, נתגבר יותר בעבודת ה' שלנו, ונביא בעזרת ה' לתיקון השלם במהרה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-03-17 19:16:32
כבוד יום עדיף מכבוד לילה
בעניין "כבוד יום עדיף מכבוד לילה": הרב מלמד הזכיר (שבת,ז,ד) את דעת ערוך השולחן, "שאם יצא שסעודת ליל שבת מכובדת יותר מחמת שניתן להגיש בה תבשילים חמים וטריים, אין בכך פגם", אבל בשורה התחתונה לא ברור לי – האם אכן אפשר לסמוך על סברה זו הלכה למעשה? (למשל, אם סעודת הלילה מכובדת יותר כי יש בה מרק שבסעודת היום אין, זה בסדר?)
בשורה התחתונה סעודת היום צריכה להיות יותר מכובדת מסעודת הלילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-03-17 18:29:47
השלמת קדיש יתום למי שהפסיד
שלום רב, אבל בשנת האבל התפלל תפילת שחרית ביחידות. האם יש דרך להשלים את הקדישים שהוא הפסיד, באותו יום או ביום אחר?
אין צורך
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-03-17 15:10:43
האם מותר לאכול תותים טריים
האם מותר לאכול תותים טריים? ואיך ניתן לבדוק את התותים לפני האכילה?
- מותר.
- צריך להתבונן שאין בהם חרקים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-03-16 17:29:17
ברית בתענית
שלום הרב, ברוך ה' בננו נולד ביום רביעי האחרון ו' אדר ב'. הברית יוצאת בתענית אסתר. רצינו לשאול, איך עורכים את סעודת הברית? האם מותר לעשות את הברית בזמנה אך את הסעודה לדחות למועד אחר? והאם אני חייב בצום בכלל? תודה רבה
לגבי הברית והסעודה- נוהגים לקיים את הברית לקראת סוף הצום, ועורכים את הסעודה אחר צאת הכוכבים (פניני הלכה זמנים ז,ט).
לגבי הצום שלך- יש בדבר מחלוקת, ולכן דעת המקלים על העליונה, ואמנם מנהג רבים לצום, אך אם קשה לך אתה יכול להקל (ע"פ פניני הלכה זמנים יד,12).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-03-15 08:25:25
יהודי
שלום כבוד הרב, בעולם יש 7.53 ביליון אנשים נכון לשנת 2019. מתוכם 6.6 מיליון יהודים בעולם. מתוך כל הגויים הקדוש ברוך הוא בחר בי להיות יהודי, זאת זכות שאף מילים לא יכולות לתאר אותה, אדם יכול לסבול כל חייו ולמות שמח רק על עצם היותו יהודי. וכאן השאלה שלי: למה אני? מכולם אני נבחרתי להיות יהודי, לפי מה הקדוש ברוך הוא בוחר ליצור גוי או יהודי? ושאלה אחרת, אנחנו יודעים שיש גם טוב באנשים גוים, והשאלה מה קורה כאשר אדם נולד למשל למשפחה נוצרית או מוסלמית, הרי לפי הערכים ודרך החיים שהם גדלו, הם בטוחים שהם הולכים בדרך נכונה ועובדים את השם. והשאלה השניה היא מה קורה לנשמות כאלה אחרי המוות? המות תודה, ציון חי קשני.
- זו בחירה אלוקית. אין אנו יודעים את השיקולים של הקב"ה בעניין זה.
- אכן יש גם טוב באנשים גויים אם אכן הם מתנהגים טוב. ואם אדם נולד למשפחה נוצרית או מוסלמית הוא בבחינת תינוק שנשבה, ואין לבוא אליו בטענות איך לא יודע שתורת ישראל היא הנכונה, ובלבד ששומר על הדרך ארץ המקובלת והראויה. לגויים טובים יש עולם הבא לפי מדרגתם, אך לא כפי העולם הבא של יהודי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-03-13 23:43:27


