חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
אבידה/השאלה
בס"ד שלום כבוד הרב אני רוצה לדעת מה הדין של פריטי לבוש שנמצאים אצלי ואני לא זוכר מאיפה הם כאשר אני בספק אם אותו בגד הושאל או שהביאו לי ואינני זוכר מי הבן אדם. (האם זה משנה אם מדובר בבגד פשוט? ובכמה זמן עבר מאז המעשה?) תודה!
אם אין אפשרות לברר של מי הבגד אפשר להשתמש ולרשום בפתק את הפריט ואת שוויו כעת, ואם ביום מן הימים יבוא מישהו ויתבע אותו ממך, אזי או שתחזיר לו את הבגד או שתשלם לו את שוויו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-24 19:04:07
תפילה כשיש ברקע קול של זמרת ברדיו
בעניין תפילה כשיש ברקע קול של זמרת ברדיו, הרב מלמד כתב (תפילה, ג, יא) שבדיעבד מותר. לא כל כך הבנתי את המילה "בדיעבד" בהקשר הזה – האם הכוונה שמלכתחילה אין להתפלל, ובדיעבד אם התפלל יצא ידי חובה? או שהכוונה שמעיקר הדין מותר אפילו לכתחילה, אלא שעדיף שלא?
לשון הרב- בהקשר הזה הכוונה לומר שכשאין ברירה אפשר להתפלל ולסמוך על דעת המקלים. כגון כשמתפלל בביתו ומהבית הסמוך נשמע קול זמר אישה מהרדיו, ולא עוזר שסוגר החלון, ולא שייך לבקש מהשכן לסגור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-21 15:16:33
שמיעת מוזיקה בימינו
בפניני הלכה בהלכות שזכר לחורבן כתוב שמותר לשמוע מוזיקה כיום ללא הבדל בין ספרדים לאשכנזים. ועוד מובא בהערה שההיתר הוא על דעת הרב עובדיה שמתיר ביחוה דעת א, מ"ה לספרדים ללכת בזה על פי דעת הרמ"א. ולא הצלחתי למצוא את הדברים ביחוה דעת, שם כתוב היתר רק לשמוע שירי קודש מרדיו וטייפ ושטוב להחמיר גם בזה. והציץ אליעזר שמתיר זה על פי דעת הרמ"א. לא לנוהגים כשולחן ערוך. אז אשמח להבין היכן הרב עובדיה מתיר זאת. תודה!
אכן הרב עובדיה מתיר דוקא לשמוע דרך הרדיו, כמובא גם בחלק ו,לד (היתרו דוקא לגבי שירי קודש אינו נוגע לנד"ד). ולדעת הרב מלמד כיון שבפועל המנהג להקל גם לנגן, וכך דעת רוב הראשונים, כך ההלכה גם לספרדים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-18 12:20:43
מערכת שעות
שלום כבוד הרב, ביתי תלמד בעזרת ה'בשנה הבאה באוניברסיטת אריאל.היא נרשמה והתקבלה. שאלתי – האם היא יכולה להכין מערכת לימודים לשנה הבאה בימים אלו? כי אם היא תעשה זאת יותר מאוחר אולי חלק מהקורסים יסגרו. 2. האם הכנת מערכת שעות בימים אלו היא רצויה? תודה רבה
אין שום מניעה לעשות מערכת בשלושת השבועות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-17 06:13:07
התנהלות בבית כנסת
בס"ד שלום כבוד הרב. ברצוני לשאול 3 שאלו בנוגע להתנהלות בבית כנסת. 1) יש בית כנסת קרוב לבית שלמעט מתפלל אחד ותיק כל הדור שהיה כבר איננו. אותו מתפלל מחזיק בשיניים את המניין (תפילה יש רק בשבתות). מצד אחד חשוב מאוד לשמר מניין בבית כנסת אך מצד שני רובו ככולו של המניין הם אנשים שמביאים מהרחוב בדרך לבית כנסת שלהם ולוקח זמן רב לפעמים עד שמתגבש מניין (תפילת שחרית 8:30 אך לרוב מתחילים רק בסביבות 9:45). האם יש עניין בקיום מניין שכזה או שמה יש ל"להחליף בעלים" ולקוות שגבאי או קהילה צעירה ותוססת יותר תוכל לקחת על עצה את המשימה הזו? (חשוב לי לציין שיש לפעמים בעיית יחסי אנוש עם אותו מבוגר). 2) הילד שלי בן כמעט 3 שנים. ב"ה הוא מבין שאבא הולך לתפילה (הוא רוצה כיפה וציצית) והוא מתנהג טוב בבית הכנסת. רציתי לשאול האם כדאי לחכות עם הגעתו באופן תדיר לבית הכנסת על מנת ליצור אצלו את התחושה שהדבר לא זול ומובן מאילו או שמה אדרבא שלפחות יספוג מן האווירה הקדושה? 3) האם כדאי לי להתפלל במניין ללא דיבורים שקט ומסודר אך בנוסח לא שלי (ובכך נפגם מן הכוונה וסיפוק) או במניין רועש עם ילדים וכו אך בנוסח שלי (שנעים לי ומספק אותי)? תודה רבה!
- איני רואה עניין בקיום מניין שכזה. תפילה צריכה להתחיל בזמן ולהיות מכובדת.
- אין זה מנהג ראוי להביא ילדים שלא הגיעו לגיל חינוך לבית הכנסת בזמן התפילה. הרב מלמד כותב בספרו פניני הלכה תפילה ה,ו כך: אין להביא לבית הכנסת בזמן התפילה תינוקות וילדים קטנים שאינם יודעים להתפלל, מפני שהם עלולים להפריע למתפללים. ואף שישנו מנהג חסידות להביא תינוקות לבית הכנסת, כדי שיספגו מאווירת הקדושה שבו, זה דווקא שלא בשעת התפילה. ע"כ. ואף שאתה אומר שילדך מתנהג יפה, אך לא כל הילדים כך, ולכן יש להשתדל לבטל מנהג זה. מה גם שהנסיון מראה שגם ילדים שמתנהגים יפה מפריעים למתפלל לכוון כי סוף סוף הם אינם מתפללים אלא עושים דברים אחרים, וזה מפריע. ואם אינך מתכוון לשמוע להנהגה זו ובכל זאת אתה רוצה מידי פעם להביא את בינך, תעשה זו לזמן קצר ובתפילות חשובות, כגון בראש חודש ושבת.
- תפילה מכובדת באופן משמעותי, יותר חשובה מהנוסח. אך אם המניין בנוסח שלך אינו ממש רועש עם דיבורים בתפילה וילדים שמפריעים, אלא רק מעט פחות מכובד, עדיף להיות בו עכ"פ מידי פעם ובשבתות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-13 11:11:43
שאלת המשך
השאלה: הרב מלמד כתב (ברכות יב,יב) שמותר לתת לאדם מאכל אם לא יברך, במידה וייעלב אם לא יתן לו. האם הדין הזה נכון ביחס לכל דבר, שאין איסור לגרום לאדם לעבור עבירה אם המציאות היא כזו שהוא יעלב, יכעס וכד'? התשובה: ההיתר המדובר הוא לעבור על איסור דרבנן של מסייע לדבר עבירה (אכילה בלא ברכה) במקום שיש חשש סביר שיעבור על איסור תורה (עלבון). דוקא במקרה כזה של דרבנן מול דאו' התירו חכמים את איסוריהם, והוא הדין במקרים זהים. יש לציין שבמקרה של נתינת אוכל לחילוני יש פוסקים שמתירים אף בלא עלבון, כמבואר בספר 'רעך כמוך' של הרב אברהם וסרמן. שאלת המשך: תודה על התשובה, אך לכאורה לא ברור – הרי מסייע לדבר עבירה זה במצב בו האדם היה נכשל בכל מקרה בעבירה, וכאן הוא לא בהכרח היה אוכל אלמלא היו מגישים לו?
גם אם מדובר על מקרה שבלא מאכלך לא היה אוכל, ניתן להקל במקום עלבון מכמה סיבות המובאות בספר 'רעך כמוך':
- כשהנכשל עושה את האיסור בין כה וכה וחברו רק מוסיף לו 'ריבוי בשיעורים', אין איסור לפני עיוור אלא מסייע. ברוב המקרים המציאות באוכל היא דומה.
- יש מקלים כל עוד קיים ספק אפילו קלוש אם יאכל בלא ברכה. וכאשר נותנים אוכל לחילוני ומציעים לו לברך, סביר שיברך. וכן כאשר מברכים לידו, יתכן שיוצא י"ח.
- יש מתירים גם כשידוע שיאכל בלי ברכה, כיון שהברכה היא דין במברך ולא בפרוסה, וממילא אין האיסור נעשה בגוף החפץ שנתן לו.
- י"א שאין איסור לפני עיור בחילוני שלא יודע שיהודי חייב לברך על מאכלו, אלא חושב שרק דתיים עושים כן.
- י"א שהמתכוון למצווה או לא לעבור עבירה ועי"ז נכשל חברו, אין בזה לפני עיור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-12 18:22:52
לימוד הלכה
בס"ד שלום כבוד הרב אני רוצה להתחיל ללמוד בפניני הלכה לאחר שלמדתי בקיצור שולחן ערוך ילקוט יוסף עד הלכות תפילה(ברכות קריאת שמע ליתר דיוק) עכשיו, אני רוצה לדעת באילו ספרים להתחיל ובנוסף להתעמק בהלכות גזל,השאלה ואבידה וראיתי שאין כל כך בנושא בפניני הלכה(למעט גזל בקצרה) היכן אפשר ללמוד? תודה ומחילה אם זה לא המקום הנכון לשאול
זה המקום הנכון לשאול.
פניני הלכה- תתחיל בענייני דיומא בפניני הלכה זמנים הלכות שלושת השבועות וט' באב. אח"כ תתחיל מההתחלה ליקוטים א,ב,ג, ברכות, שבת וכו'. בחודש אלול תעשה הפסקה ללמוד בפניני הלכה ימים נוראים ומועדים לקראת ר"ה ויו"כ, אח"כ פניני הלכה סוכות, ואח"כ תחזור לליקוטים. לפני חנוכה תלמד בזמנים את הלכות חנוכה, וכן הלאה.
הלכות גזל, השאלה ואבידה- אחרי שתראה את מה שיש בפניני הלכה, יש ספר נחמד שנקרא הליכות בין אדם לחבירו של הרב פוקס. זה לא ספר להעמקה אלא לדעת את פרטי ההלכות. אפשר לפתוח יותר במקורות שמביא כדי להעמיק.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-11 21:06:00
תפילה בבית ספר יהודי בארצות הברית
שלום כבוד הרב. יש לי כמה שאלות בנושא תפילה בבית ספר יהודי בארצות הברית: 1) לאור מציאות שבה אין אפשרות לתלמידים להתפלל בבוקר תפילת שחרית. מה הרב ממליץ לעשות… האם להתפלל תפילה מלאה אחרי ד' שעות (או יותר) או תפילה חטופה (20 דק) לפני? 2) אם תפילה קצרה, על מה לדלג ובמה בשום פנים אין לדלג? 3) מהם קטעי התפילה בהם יש אפשרות להתפלל בשפה אנגלית? אשמח לקבל מקורות על מנת שאוכל לפתוח סוגיה זו בפני מקבלי ההחלטות בבית הספר. תודה!
המקורות שאביא הם מתוך הספר פניני הלכה תפילה של הרב אליעזר מלמד. ניתן לקרוא בספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
לענות תשובה טובה על שאלה זו צריך להכיר יותר את המציאות, שלכאורה לא מובן איך לא ניתן להתפלל חצי שעה בתחילת היום. כמו כן תלוי באיזה גיל מדובר, שכן ככל שמדובר על גיל צעיר יותר, יותר קל שלא להתפלל את כל התפילה. וכן תלוי האם מדובר על בנים או על בנות, שכן בנות גם בגיל מבוגר לא צריכות לומר את כל נוסח התפילה. עוד יש לציין שאם מתפללים לאחר ארבע שעות, אמנם בדיעבד מקיימים את מצוות תפילת שמונה עשרה, אבל מפסידים את מצוות קריאת שמע שהיא עד שלוש שעות.
לכן באופן כללי נראה לי שגם אם מדובר על נערים מכיתה ו' ומעלה (שזה כבר גיל שודאי צריכים לכת' להתפלל את כל התפילה), אם אכן אין שום אפשרות להתפלל חצי שעה בלי לדלג על כלום קודם שיעברו שלוש שעות זמניות לאחר הנץ החמה, אז עדיף להתפלל עשרים דקות (נטו ולא ברוטו!) מאשר להתפלל לאחר ארבע שעות שאז גם מפסידים מצוות ק"ש וגם מתפללים 18 באופן קבוע של בדיעבד גמור. ואמנם גם לא לומר את כל נוסח התפילה אינו לכת' וגם לא חינוכי, אבל אם אין ברירה, אז זה עדיף (מקור לזמני סוף ק"ש ותפילת 18 בפרק יא סעיף יא).
הדברים שאין לוותר עליהם בתפילה של עשרים דקות: ברכות השחר, ברוך שאמר, אשרי וחמשת ההללויות, ישתבח, ברכות ק"ש, ק"ש, תפילת 18 עם קדושה ללא חזרת הש"ץ, אשרי, ובא לציון. אם יש עוד זמן אז נכון לסיים בעלינו לשבח כמקובל, ואם יש עוד זמן אך נכון לומר לפני פסוקי דזמרה את פסוקי התורה של קרבן התמיד והקטורת. (מקור בפרק יד סעיף ו').
לגבי תפילה בשפה האנגלית: מצד הדין אפשר לומר את כל חלקי התפילה באנגלית, אך לכת' יש לומר את ק"ש ותפילת 18 בעברית (ק"ש בצד הבעיתיות של תרגומה, ותפילה 18 מפני שהיא עיקר התפילה). אך למעשה נכון יותר לומר את כל התפילה בעברית, גם מהצד ההלכתי שהתירו להתפלל בשפה אחרת רק דרך עראי ולא דרך קבע, וכן משום הצד החינוכי נכון יותר שילדים יהודים שמדברים כל היום באנגלית, לפחות יתפללו בעברית כמה שיותר (מקור בפרק א סעיף י).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-10 10:03:36
צניעות בלילה
הרבה פעמים כשאני הולך לישון, כעת בזמן הקיץ, מאוד חם לי ואני מזיע גם אם אני מתחת למזגן (לפחות בהתחלה) וגם אחרי מקלחת אני מיד מתחיל שוב להזיע. אני רוצה לישון ללא בגדים (לפחות באופן חלקי). אבל אני יודע שאסור ואם כן אני צריך לכסות את עצמי בסדין ויוצא שלא כל כך הועלתי..האם יש בכל זאת היתר להוריד את הבגדים ולישון לא מתחת לשמיכה? זה לא בקטע של חוסר צניעות אלא כדי לישון טוב?
אין שום בעיה לישון עם מכנסיים קצרים בלבד בלי שמיכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-08 19:56:57
הכשלת אדם שעלול להיפגע
הרב מלמד כתב (ברכות יב,יב) שמותר לתת לאדם מאכל אם לא יברך, במידה וייעלב אם לא יתן לו. האם הדין הזה נכון ביחס לכל דבר, שאין איסור לגרום לאדם לעבור עבירה אם המציאות היא כזו שהוא יעלב, יכעס וכד'?
ההיתר המדובר הוא לעבור על איסור דרבנן של מסייע לדבר עבירה (אכילה בלא ברכה) במקום שיש חשש סביר שיעבור על איסור תורה (עלבון). דוקא במקרה כזה של דרבנן מול דאו' התירו חכמים את איסוריהם, והוא הדין במקרים זהים.
יש לציין שבמקרה של נתינת אוכל לחילוני יש פוסקים שמתירים אף בלא עלבון, כמבואר בספר 'רעך כמוך' של הרב אברהם וסרמן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-07 09:34:19
שימוש בחפצים של כספי ציבור בבית הספר
שלום כבוד הרב. אני מזכירה בבית ספר ולפני כשתים עשרה שנה קנו דברים לשימוש בית ספר כמו ווים, מכונת מדחס אוויר ועוד. לא נעשה בכלים אלו שימוש כבר למעלה מעשר שנים, חפצים אלו כבר אינם שמישים, האם מותר לזרוק אותם? השאלה היא כיון שזה נקנה מכספי הורים. אנו בחופש הגדול רוצים לנקות ולסדר ועל כן שואלים. תודה רבה לכבוד הרב. חנה
אם המכשירים אינם שמישים, ברור שמותר לזרוק.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-06 09:24:26
שבת
שלום לרב. בשבת,אדם שם בתוך סיר עם ביצים מבושלות מים מהברז,והניח על הפלאטה. כמובן יש פה איסור בישול של המים. האם הביצים שהתחממו מותרות באכילה? אודה לפסיקה לפי דעת מרן השולחן ערוך. תודה רבה.
כן, כיון שבהם לא נעשה איסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-05 22:20:45
הכנת טחינה בשבת
לפי זה מותר להוסיף מים על עיסה של טחינה גולמית, הואיל והמים יעשו אותה רכה יותר. ואמנם יש אוסרים מפני שבתוך התהליך יש שלב שהעיסה מתקשה מעט (שש"כ ח, לא). אולם למעשה, העיקר כדעת המקילים, הואיל ולבסוף היא נעשית עיסה רכה. בנוסף לכך, כיוון שכבר נטחנה ונילושה בערב שבת, לדעת רבים, אין בה יותר איסור לישה (שו"ע שכא, טו). וכדי לצאת מן הספק נכון לבחוש את העיסה בשינוי של שתי וערב. ציטוט מתוך הכנת מאכלים הרב אליעזר מלמד http://www.yeshiva.org.il/midrash/15230 יש לנו שתי שאלות: א: מאי שנא מההיא מסכת שבת עד:האי מאן דשדא סיכתא לאתונא, שאף על פי שלבסוף רוצה את היתד קשה [וכאן רוצה את הטחינה דלילה] בכל זאת חייב משום שבאמצע התהליך היה בישול [וכאן הרי הרב מודה שהיתה פעולת לישה לפני…] ב: הרב כתב ״כיוון שכבר נטחנה ונילושה בערב שבת״ לפי מה שאנחנו יודעים הטחינה אמנם נטחנה לפני שבת אך לא נילושה.. תודה מראש יובל לוין.
א. לכל מלאכה יש הכללים שלה. וכפי שמצינו למשל בדין ממרח במשחה שנספגת בעור, שהתירו אף שתוך כדי נעשה מירוח, כיון שכוונתו להבליע. ומן הסתם יש עוד דוגמאות.
ב. מה זאת אומרת 'לא נילושה', הרי התוצאה בקופסת הטחינה היא של עיסת טחינה?!
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-02 12:47:26
אמירת תחנון
שנה תופעה בישיבה בה אני לומד שביום חלוקת התעודות(יום הלימודים האחרון) לא אומרים תחנון מפני שמחת התלמידים על החופש הגדול. אני מאוד נרתע מכך ואיני יכול שלא להגיע לישיבה שכן אני צריך לקחת את תעודתי. מה עלי לעשות? האם יש לתופעה זו הצדק הלכתי כלשהו? אשמח למקורות.
לכאורה אין הצדקה לזה. אך יש לדעת שאמירת התחנון אינה חובה, ולכן אין צורך להתרגש מכך. אם אין זו הוראה של רב המקום, אתה יכול לומר נפילת אפיים ביחיד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-06-25 13:11:14
הרהור בדברי תורה כשצריך ליטול ידיים
אדם שנמצא במצב בו עליו ליטול ידיים (למשל: נגע במקומות מכוסים, נגע בנעליים, היה בשירותים וכד') – האם יכול ללמוד תורה בהרהור כל עוד לא נטל?
יכול גם ללמוד תורה בפה ע"י נקיון ידיו בכל מידי דמנקי, כלומר ע"י שפשופם במכנסיים למשל, כמובא במ"ב ד,סא.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-06-23 12:47:37
הלכה
שלום… האם לדתי מותר להצטלם לתוכנית שמשודרת בשבת. תודה
לא. יש בזה גם שותפות לדבר עבירה, וגם חילול ה'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-06-19 09:58:41
הנאה כספית ממסעדות לא כשרות
שלום רב. אפליקציה שאפשר להזמין דרכה אוכל ממסעדות, ועל כל הזמנה שעוברת דרך האפליקציה המסעדה משלמת עמלה. חלק מהמסעדות כשרות וחלק לא כשרות. האם מותר לקחת חלק בכזאת אפליקציה למרות שלכאורה מסייעים לאנשים לקנות במקום לא כשר. במידה ואפשר, האם ניתן ליהנות מהעמלה שמשלמות המסעדות הלא כשרות? אולי לתת את החלק הזה לצדקה יעזור?
כיון שמדובר על איסור דרבנן של מסייע ולא איסור דאו' של לפני עיוור, שהרי הקונה יכול לקנות דרך אפליקציה אחרת ואף ישירות מהמסעדה, מצד הדין במקרה הזה שאין הסיוע בשעת העבירה ממש, ניתן לסמוך על המקלים, כמבואר בספר 'רעך כמוך' של הרב אברהם וסרמן. אך נלע"ד שכיון שמדובר על קולא קבועה ולא חד פעמית, נכון להקל דוקא במקרה שאין אפשרות קלה להחמיר.
לגבי הנאה מהכסף שמשלמות המסעדות הלא כשרות- אם הולכים לפי שיטת המקלים, איני מכיר בעיה הלכתית להנות מהכסף.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-06-18 07:34:10
תפילה
מה גורם לאדם להתפלל
שאלה גדולה וחשובה שאלת. הלוואי והיו שואלים על כל מצווה ומצווה שאלה זו, מה עניינה ולמה לקיימה. התשובה ארוכה, אך אכתוב את העיקר בקיצור.
הקב"ה רוצה קשר עם האדם, והדבר הכי בסיסי בקשר עם שניים זה השיחה ביניהם!
עצם זה שאדם פונה לה' בתפילה, מונחים בזה כל יסודות האמונה. שכן הוא מבין שיש למי לפנות, ומבין שהקב"ה הוא היכול, ומבין שהוא משגיח על העולם ועל כל אחד ואחד.
ע"י התפילה אדם נעשה מכוון יותר לדעת את הדברים החשובים באמת, שכן אנשי כנסת הגדולה הכניסו בנוסח התפילה (בעיקר תפילת 18) את עקרי הדברים שהעולם והאדם צריכים.
ע"י התפילה האדם משפיע על כל העולם כולו ברכה וטובה. הבעיה שאינו רואה את זה, אבל אנשי הסוד גילו לנו ע"פ פסוקי התורה ודברי חז"ל שאכן כך הוא הדבר, וכפי שנאמר בישעיהו נא,טז "ואשים דבריי בפיך, ובצל ידי כיסיתיך, לנטוע שמיים וליסוד ארץ, ולאמור לציון עמי-אתה".
לסיכום, סיבות גדולות וחשובות יש לתפילה, אך האדם מתקשה להתפלל משום שלא הפנים שאכן הקב"ה רוצה בתפילתו ושומע אותה היטב, ולא הפנים שתפילתו משפיע על העולם כולו לטובה.
להרחבת הדברים אני ממליץ לך לקרוא את הספר טללי חיים תפילה של הרב החלבן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-06-12 09:14:49
מיץ ענבים
שמעתי שהגריש"א והגרש"ז זצ"ל פסקו, שאין להוסיף מים כלל לתוך מיץ הענבים למעט אותם ג' טיפות שע"פ הקבלה, כיון שהוא מחליש ומקלקל את ה'כמות שהוא' של המיץ, כי רק במזיגת יין שהמים מכשירים אותו לשתיה, נאמר בו דין מזיגה, שהמים נהפכים לחלק ממנו, משא"כ מיץ ענבים שכל ההיתר לקדש עליו הינו משום שביכולתו להתהוות ליין שהוא 'משקה החשוב דסעיד ומשמח, וגם כעת מיד בסחיטתו הוא ראוי לשתיה, אולם אין לו שם יין בכדי שיוכל למוזגו כשאר יין, ולפ"ז יש להקפיד בדווקא לקדש על מיץ ענבים שהוא %100 בברכה . צפריר קורצברג חיפה 052-8381776
אכן זו דעתם, אבל למעשה סתמו הפוסקים שלא כמותם, וכן פסקו במנחת יצחק ח,יד ואור לציון ח"ב כ,יח שדין מזיגה שייך גם במיץ ענבים. ולכן מותר ליתן מעט מים במיץ ענבים שהוא 100%. ולענ"ד כדאי להוסיף מעט מים רק כשטעם המיץ ענבים חזק מאוד ולא טעים והמים מעדנים את טעמו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-06-11 08:13:43
שמחה בשלושת השבועות
שלום וברכה. בני זוג שקבעו להתחתן ביב' באב, ומבקשים לקיים מסיבת "חינה" הנוהגת על פי עדתם לפני החתונה. האם הם רשאים לקיימה לפני ראש חודש אב (בתוך שלושת השבועות), והאם מותרת השמעת מוסיקה, שהיא עיקר השמחה על פי מנהגם?
כיון שחינה זו ממש מסיבה, אסור לקיימה בשלושת השבועות, שאלו ימים של צער על החורבן, ולכן חכמים אסרו לערוך בהם ריקודים ומחולות ולשמוע מוזיקה שמחה, אלא אם כן מדובר מסעודת מצווה, וחינה אינה סעודת מצווה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-06-07 07:38:31


