חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
צניעות האישה
מהי ההלכה בעניין כיסוי פלג גוף עליון של האישה ?
כל פלג הגוף העליון צריך להיות מכוסה עד קצת לפני הצוואר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-08-21 14:48:54
איסור ריבית על הלוואה למותרות
שלום לרב, כל נושא הריבית הגורף קשה לי מאוד לקבל. ברור לי שאדם שרואה את אחיו במצוקה, לא מוסרי ולא יאה לקחת ריבית. אבל הפסוק מדבר על "כי ימוך אחיך"… וברור גם שהתורה בעצם זה שאסרה לקחת ריבית מאדם במצוקה הופכת אותנו דפקטו לאחים. הרי אדם יתבייש לגבות ריבית מאחיו הנמצא במצוקה. מאוד קשה לי נושא הריבית על הלוואה לאדם שלא נזקק ישיר. אדם שרוצה להרחיב את עסקיו לרווחתו וצריך מזומן ולי יש מזומן ביד שאינו מרוויח או שמרוויח ואני מוכן לוותר על הרווח כדי לעזור לאדם נוסף. למה שלא אקבל פיצוי על זה? אני מוכן לעזור לו אבל לא לשאת גם בסיכון ולכן לא רוצה להיות שותף עם סיכון ! לא מדובר בעני או אביון שצריך לעשות טיפול שיניים ואין לו מזומן אלא אדם הדורש להרחיב את עסקיו או את ביתו לרווחתו ולקנות רהיטים חדשים. הוא לא במצוקה ולא מדובר בחיי ומזוני! אז למה חכמים הוציאו את הפסוק מפשוטו? זה לא מקרה של ימוך אחיך.
אכן שאלתך טובה, וזהו בדיוק מה שכותב הרב מלמד בספר (ליקוטים ב,ה), ולכן המשפט הראשון של הפרק פותח כך- "מצוות עשה מן התורה להלוות כסף לאדם שנזקק לו". וממשיך- "אמרו חכמים שמצווה זו גדולה יותר ממצוות הצדקה. וכפי שביאר הרמב"ם, שעניין המצווה להלוות לעני כדי להקל לו מעוניו ולהרחיב לו, וזו מצווה יותר חזקה ויותר מחויבת מכל מצוות צדקה, כי מי שנתגלה כבר עוניו ברבים והוא פושט ידו לצדקה, אין צרתו ובושתו כמו צרת העני המסתתר, שרוצה להיעזר קודם שיתגלה עוניו ברבים ויתבזה. ולכן מצוות ההלוואה קודמת ועדיפה על מצוות הצדקה, באשר יש בה התחשבות יתירה בסבלו של הזולת".
לאחר שהדגיש שמצוות ההלוואה היא עזרה למי 'שנתקע', ממשיך בסעיף ד' לבאר את המקרה של הלוואה למי שלא נתקע אלא רוצה להשתמש בכסף להרחיב את עסקיו. למקרה כזה נועד 'היתר עסקה' הידוע. וכך כותב הרב- "ההגיון שב'היתר עסקה' ברור, אין כל סיבה שבעל הכסף יוציא מכיסו מזומנים ויממן את העובד או את המפעל, אלא בנתינת הכסף למימון העסק הוא נעשה שותף ברווחים".
ושוב מסיים הרב- "אבל יש להיזהר מאוד, שחס וחלילה 'היתר-עסקה' לא יבטל וישכיח מאיתנו את המצווה החשובה של מתן הלוואה לנצרך. כי כל ההיתר מבוסס על כך שהעובד אינו במצוקה, והמטרה של שניהם היא אכן לעשות עסקה ולהרוויח, ולכן זכותו של בעל הכסף להיות שותף ברווחים. אבל כשמדובר באדם השרוי במצוקה, שאין לו ממה להתקיים, או שאין לו אפשרות לקנות דירה או רהיטים שהוא מוכרח להם, ודאי שחובה עלינו לעזור לו בהלוואה כפי יכולתנו, ובשום פנים לא לתת לו הלוואה בריבית".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-08-20 18:42:32
צניעות
מותר לתלות פוסטר שיש בו בחורה שלבושה בשמלה ורק הידיים שלה חשופות בפוסטר ?
לא. גם אם היתה עם שרוולים, אם היא מרכזית בפוסטר, התשובה היתה לא.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-08-18 14:15:10
חזרה בתשובה
אדם שעושה כבר הרבה שנים זרע לבטלה , אז מספיק שהוא יעשה תיקון ויתן צדקה בשביל שאלוהים יסלח לו או שהוא צריך לחזור בתשובה ( למרות שהוא לא כ"כ רוצה )? על איזה עבירות אפשר לעשות תיקונים ולהתחרט ואז אלוהים סולח מבלי לחזור בתשובה
לעשות תיקון זה לעשות תשובה. אין תיקון אחר לשום חטא בלא תשובה. ותשובה הכוונה שאדם מבין שמעשיו אינם טובים ומבקש סליחה מבורא עולם ומקבל על עצמו לא לעשות יותר חטא זה. כדאי לך לקרוא בספר שמחת הבית וברכתו פרק ד' לגבי שמירת הברית (אפשר לקרוא דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-08-17 11:37:35
ברכות
יש איזה ברכה מיוחדת אם אני רוצה לזכות בטוטו ?
לא. מי אמר שמותר למלא טוטו. עיין פנה"ל שבת הרחבות שאוסר את הדבר משום מסייע בידי עוברי עבירה, שכן הרבה מהמשחקים בשבת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-08-16 11:10:48
יום כיפור
מותר לאדם שלוקח תרופות לשתות אותם גם ביום כיפור ?
אם חייב לקחת את התרופה ואין לה טעם טוב, מותר לבולעה בלא מים. ואם לא יכול בלא מים, ילעס את התרופה ויבלענה, או יערב במעט מים טיפת סבון שתפגום מאוד את טעמם, ובעזרת מים אלו יבלע את הגלולה. כך מובא בפניני הלכה ימים נוראים ח,ב (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-08-15 13:44:38
ברכה על "קנטקי צ'יקן"
הרב מלמד כתב (ברכות,יא,ה) שברכת השניצל היא "שהכל". האם הוא הדין ביחס ל"קנטקי צ'יקן" (עוף מצופה) ?
כן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-08-12 18:28:17
אכילת בשר בליל יום טוב
בהמשך לתשובה של הרב "השמח בסעודה חלבית בליל החג, יכול לעשות כן לכת', כפי שנוהגים רבים" אני שואל מה עם המצווה לאכול בשר ביום טוב ?
המעיין בסוגיה יראה שהעיקר זה השמחה שבאוכל, ועכ"פ ספק דרבנן לקולא. עיין פניני הלכה מועדים א,הערה 5 (אפשר לקרוא דרך האתר של ישיבת הר ברכה). ואכן מנהג רווח בישראל בשנים האחרונות, בעקבות ריבוי אפשרויות המאכלים החלביים, לאכול בליל שבועות סעודה חלבית. ומנהג ישראל תורה. ויותר מזה, נלע"ד שמשפחה שארוחה כזו היא יותר מיוחדת אצלה מארוחה בשרית, עדיף שיאכלו ארוחה חלבית בלילה. אך סעודה חלבית אינה לכת', גם מצד הסוגיה וגם מצד המציאות, שיש שמחה יתירה בגיוון בין הסעודות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-08-08 14:39:59
ברסלב
שלום רב, יש לי 11 שאלות מאוד חשובות שמטרידות אותי ועוד כמה עשרות (אם לא מאות) יהודים לגבי חסידות ברסלב, אשמח לתשובה בהקדם. *** 1) האם יש לנו מסורת על רבי נחמן שהיה צדיק? 2) האם יש לסמוך על מה שכתב בליקוטי מוהר"ן ובליקוטי הלכות של רבי נתן תלמידו המובהק? 3) מדוע חלק עליו הסבא משפולי? 4) במידה ורבי נחמן זצוק"ל הוא ודבריו אמת לאמיתה האם זה אומר שכולנו צריכים להיות חסידי ברסלב? 5) במידה ורבי נחמן אמת כנ"ל ודרכו אמת, מדוע צדיקים גדולי עולם שהיה להם רוח הקודש לא כיוונו את ישראל לדרכו? 6) מהו הדבר העיקרי בו חלוקות ההשקפה החסידית וההשקפה הליטאית? 7) כתוב בליקוטי מוהרן בסימן (תורה) ע שיש צדיק שהוא יותר מכל הצדיקים וכל שאר הצדיקים הם כענפים וכענפים לענפים שיוצאים מאותו צדיק, האם זה אמת? אם כן איפה ראינו מקורות לזה? 8) האם יש מקור לזה שרבי נחמן הוא נשמת משה רבינו ושהוא ראש בני ישראל כמו שמכונה ע"י חסידיו? 9) מה אמור להיות היחס כלפי הספרים שחיברו תלמידים אחרים בברסלב מלבד רבי נתן שהיה מקורב והיה תלמידו המובהק? 10) אם מה שחסידי ברסלב אומרים שהתיקון השלם של היהודי הוא רק ע"י הצדיק האמת (רבי נחמן) ולבד לא יצליח היהודי להיות מתוקן בשלימות ושצריך לקשר את עצמו לצדיק, אם כל זה נכון אז מה זה אומר עלינו? האם נחשפה תורה חדשה בעם ישראל? האם כבר לא מספיק לעבוד את השם באופן המוכר? להתפלל, ללמוד ולקיים? האם לא קונים בזה עולם הבא? ולמה לא הובא בגמרא שלנו כל הנ"ל? 11) האם עלינו להיות תחת חסותו של רבי נחמן גם או שעלינו לעבוד את השם כרגיל ע"פ התורה והמצוות ורבי נחמן בא רק לעזור לנו במה שאנחנו לא משיגים? תודה
אכן היחס לתורת ר' נחמן חשוב מאוד, כי לצערנו אנו רואים רבים שהולכים בדרכו ואין חייהם מאירים כלל וכלל.
ר' נחמן היה צדיק וגאון גם בתורה וגם בנפש האדם, אך תורתו התאימה לתקופתו, תקופת הגלות. כיום, מלבד הקושי הגדול בהבנת דבריו כראוי, תורתו תופסת מקום משני. אנו באמצע הגאולה, לה חיכינו אלפיים שנה, ותורת הרב קוק, שהיה גם הוא צדיק וגאון עצום שלא היה כמוהו בדורות האחרונים, היא המרכזית, וכוללת את כל גדולי הדורות שקדמו לו.
אין זה אומר שלא כדאי ללמוד את כתבי ר' נחמן (רק אלו שכתב ר' נתן), אך הלימוד שלהם צריך להעשות בכובד ראש, גם בגלל עומקו וגם כדי לדעת לקחת ממנו תובנות והדרכות לדורנו. לכן לימוד זה צריך להעשות רק לאחר שאדם למד כראוי את ספרי האמונה היסודיים, כגון כוזרי, רמב"ם, מהר"ל, נפש החיים, כתבי הרב קוק, וכמובן לימוד הלכה. רבים מתלמידי החכמים כיום בציבור הדתי לאומי, עושים עבודה זו נאמנה וכותבים דברים חשובים במחשבת האמונה, ומכניסים בתוך דבריהם גם את דברי ר' נחמן (דוגמא לכך נמצאת בסדרת הספרים פניני הלכה של הרב אליעזר מלמד. בתחילה מביא את הרעיונות המרכזיים ואח"כ את ההלכות בצורה יפה, יסודית ונעימה).
מסקנה- כפי שעולה משאלותיך הנוקבות והצודקות, כיום זו טעות לדבוק בתורת ברסלב. זה ללכת אחורה ולא קדימה. כיום דרכו של הרב קוק היא המרכזית.
וכעת אפשר לענות על שאלותיך בקצרה:
- כן. 2. כן. 3. לא יודע. 4. ודאי שלא, רק לקחת מתורתו מה שמתאים לימינו. 5. כל גדול ושיטתו, והדברים המתאימים מתורתו לכל אחד ואחד. 6. האם להדריך את ההמון בהנהגות המקובלים. יחס פרטי ההלכה מול טעמיה. 7. כן. המקור מן הסתם בתורת הקבלה. 8. כן, וכמו כל צדיק יסוד עולם בכל דור ודור. כל דור ובחינת משה שבו. 9. לא כדאי לקרוא. 10. היה לחידוש זה מקום בגלות, אבל בארץ ישראל וק"ו בגאולה דבריך הם הנכונים. 11. לעבוד את השם כרגיל.
בהצלחה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-08-05 21:35:56
גזיזת ציפורניים
שלום הרב. שמעתי פעם שאין לגזוז את ציפורני הידיים והרגליים באותו יום, האם זה נכון? בנוסף, שמעתי שיש עניין לא לגזוז את הציפורניים בימי חמישי או שיש בגלל גדילתן בשבת, האם זה נכון? מתי באמת לא כדאי לגזוז? אשמח לדעת. תודה רבה!
לפי ההלכה אפשר לגזוז ציפורניים מתי שרוצים. וגם לפי הסוד, כיון שכמעט בכל דבר יש מחלוקת (כגון לגזוז הידיים והרגליים באותו יום), כמובא בספר פסקי תשובות רס, ניתן להקל. וגם במה שאין מחלוקת (כגון לקצוץ ציפורני הידיים ביום חמישי) מבואר שם שבמקום הצורך ניתן להקל. מה שכדאי להקפיד זה לגזוז ביום ששי לכבוד שבת כדי להרוויח מצווה. כמו כן עדיף לא לקצוץ לפי סדר האצבעות אלא בדילוג.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-08-04 11:19:40
מילה טובה
שלום וברכה. שמשהוא אומר לי שהמנהלת היא קפדנית או אומר מילה אחרת האם זה טוב לענות להם שהיא מנהלת טובה?
עדיף להתעלם, כי זה יביא את האומר להוסיף בלשון הרע. אא"כ אתה חושב שיש סיכוי שדברך ישמעו ויתקבלו על ליבו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-30 23:07:51
סעודה חלבית בליל שבועות
הרוצה להדר במאכלי חלב בליל שבועות מבלי לאכול בשר. האם ראוי שינהג כך ?
השמח בסעודה חלבית בליל החג, יכול לעשות כן לכת', כפי שנוהגים רבים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-28 09:51:44
דם בביצה
נמצא דם בחלמון הביצה.מה דין החלמונים שנגעו בחלמון הביצה .ומה דין חלבון הביצה?
הביצים הקנויות כיום אינן ביצי רבייה (מתרנגול ותרנגולת), וממילא אין הדם מראה על התרקמות של אפרוח, ולכן אין זה דם אסור ואינו אוסר את הביצה. אך כיון שיש בו איסור מראית עין (שנראה כאוכל דם), צריך להוציאו אלא אם כן התערבב כבר בביצה ולא ניכר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-27 13:54:53
לימוד קבלה
מהי הדרכתו של הרב מלמד בעניין לימוד הקבלה ?
רק אחרי שאדם למד הרבה גמרא והלכה, למד את התנ"ך, למד את הספרים החשובים באמונה (לפחות- כוזרי, שלושת הקדמות הרמב"ם, מסל"ש, נפש החיים, הרב קוק), רק אחרי שהוא מלא בתורת הנגלה, שייך להתחיל עם ספרים בסיסיים כמו שומר אמונים הקדמון ושערי אורה, ולאט לאט להכנס. אבל אם ילמד קבלה כשאינו תלמיד חכם, לא יבין את הדברים כראוי, וממילא יהפוך עליו הדבר לרועץ. אמנם אם אדם משתוקק לדעת גם מושגים בסיסיים בקבלה, אין מניעה שילמד את הספרים הבסיסיים הנ"ל, ובלבד שרובו הגדול של זמנו יושקע בתורת הנגלה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-26 15:32:18
מנצ'ס
מה מברכים על מנצ'ס ?
לא ברור לי ממה זה עשוי, אם אכן זה מקמח אורז, ברכתה מזונות ובורא נפשות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-26 12:11:21
בגדים
בס"ד שלום בהמשך לתשובה שקיבלתי מוקדם יותר היום מהרב אורן מצא – אמרת לי שאם אין באפשרותי לברר של מי הבגד שנמצא אצלי, לרשום את השווי שלו. יש לי 3 שאלות: 1. איך מחשבים שווי של בגד? לפי מה? 2. האם יש אפשרות למסור את הפריטים לזיכוי הרבים ולא להתעסק בזה יותר? 3. מה בנידון רכוש שממש אין לי מושג איך הגיע אליי? (נניח אולי שכחו אצלי) תודה רבה!
- חושבים בכמה אנשים היו מוכנים לקנות בגד כזה משומש.
- אם אין לבגד סימן מובהק, אפשר להשתמש בו או למוסרו. אך אם יש לו סימן מובהק אין אפשרות למוסרו. סימן מובהק הינו סימן מיוחד כזה שאם בעליו היה רואה אותו, היה מיד מזהה שזה שלו, או לחילופין אם היינו מבקשים שיתן סימן בולט להוכיח שהבגד שלו, היה אומר סימן זה.
- על זה בדיוק אנחנו מדברים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-25 18:21:00
שחיינו על סכום כספי
שלום וברכה, אושרה לי תשמ"ש (תשלום משפחה – סוג של תמיכה כלכלית לחיילים העומדים בתנאים מסוימים) בצבא לחייל נשוי עם ילד בסכום של 4500 ש"ח לחודש ואני אקבל גם רטרו של חמישה או שישה חודשים מאז שבני נולד. האם אנחנו מברכים הטוב והמטיב כשהכסף יופקד בחשבון בנק שלנו? בפניני הלכה ברכות (הוצאה תשס"ח) יז, ה מופיע ש"הטבות ומענקים שרגילים להעניק לעובדים במסגרת עבודתם – אין לברך, כי אין בהם חידוש". אבל בהמשך כתוב ש"מענק כספי או מלגה, עבור לימודים או דבר נאה שעשה" מברך עם לא מתבייש על זה. באיזה מקרה אני נמצא? מצד אחד היא תוספת שכל מי שעומד בתנאים אמור לקבל, מצד שני עקב איחור בתשובה על הבקשה ושלילה של בקשה אחרת (על תשמש לפני שנולד לי בן – רק על היותי נשוי) הכסף הזה קצת הפתיעה. ועוד שהסכום שיופקד יהיה גדול. עוד כמה שאלות קשורות לשאלה העיקרית הנ"ל: 1) מה לגבי בונוסים בעבודה או תמריצי חתימה בצבא? 2) מה לגבי מי שמקבל תוספת במשכורת או קידום? 3) אם לשאלה העיקרית על המקרה שלי בתשמש תהיה חיובית, גם הינו מברכים רק על התוספת אם לא הינו מקבלים רטרו סכום גדול? תודה על הקדשת הזמן.
לדעתי צריך לברך הטוב והמטיב, גם כי מדובר על סכום גדול שלא הכל מקבלים, וגם כי תקבלו רטרו שזה דבר לא ברור בכלל, וא"כ יש בזה חידוש מפתיע ומשמח.
על בונוסים, תמריצים, תוספת במשכורת, אין לברך בדרך כלל, שכן אלו "הטבות שמקובל להעניק במסגרת העבודה". אא"כ מדובר על סכום גבוה מהמקובל בהפתעה. וכן על קידום, רק אם אם מדובר על קידום לא צפוי, יש לברך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-25 14:49:31
אבידה/השאלה
בס"ד שלום כבוד הרב אני רוצה לדעת מה הדין של פריטי לבוש שנמצאים אצלי ואני לא זוכר מאיפה הם כאשר אני בספק אם אותו בגד הושאל או שהביאו לי ואינני זוכר מי הבן אדם. (האם זה משנה אם מדובר בבגד פשוט? ובכמה זמן עבר מאז המעשה?) תודה!
אם אין אפשרות לברר של מי הבגד אפשר להשתמש ולרשום בפתק את הפריט ואת שוויו כעת, ואם ביום מן הימים יבוא מישהו ויתבע אותו ממך, אזי או שתחזיר לו את הבגד או שתשלם לו את שוויו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-24 19:04:07
תפילה כשיש ברקע קול של זמרת ברדיו
בעניין תפילה כשיש ברקע קול של זמרת ברדיו, הרב מלמד כתב (תפילה, ג, יא) שבדיעבד מותר. לא כל כך הבנתי את המילה "בדיעבד" בהקשר הזה – האם הכוונה שמלכתחילה אין להתפלל, ובדיעבד אם התפלל יצא ידי חובה? או שהכוונה שמעיקר הדין מותר אפילו לכתחילה, אלא שעדיף שלא?
לשון הרב- בהקשר הזה הכוונה לומר שכשאין ברירה אפשר להתפלל ולסמוך על דעת המקלים. כגון כשמתפלל בביתו ומהבית הסמוך נשמע קול זמר אישה מהרדיו, ולא עוזר שסוגר החלון, ולא שייך לבקש מהשכן לסגור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-21 15:16:33
שמיעת מוזיקה בימינו
בפניני הלכה בהלכות שזכר לחורבן כתוב שמותר לשמוע מוזיקה כיום ללא הבדל בין ספרדים לאשכנזים. ועוד מובא בהערה שההיתר הוא על דעת הרב עובדיה שמתיר ביחוה דעת א, מ"ה לספרדים ללכת בזה על פי דעת הרמ"א. ולא הצלחתי למצוא את הדברים ביחוה דעת, שם כתוב היתר רק לשמוע שירי קודש מרדיו וטייפ ושטוב להחמיר גם בזה. והציץ אליעזר שמתיר זה על פי דעת הרמ"א. לא לנוהגים כשולחן ערוך. אז אשמח להבין היכן הרב עובדיה מתיר זאת. תודה!
אכן הרב עובדיה מתיר דוקא לשמוע דרך הרדיו, כמובא גם בחלק ו,לד (היתרו דוקא לגבי שירי קודש אינו נוגע לנד"ד). ולדעת הרב מלמד כיון שבפועל המנהג להקל גם לנגן, וכך דעת רוב הראשונים, כך ההלכה גם לספרדים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-18 12:20:43


