חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
הלכות תפילה
אני אישה שמשתדלת להתפלל שחרית ומנחה כל יום. עליי לנסוע באופן קבוע בימי ראשון מוקדם בבוקר. לרוב, כדיי להגיע בזמן אני צריכה לצאת לדרך לפני נץ החמה. הדרך שלי ארוכה ובפועל אני יכולה להתפלל ברכבת בעמידה בלי בעיה. האם עדיף להתפלל בדיעבד כמה דקות לפני הנץ החמה כדי שלא להקדים את צרכי ואת הנסיעה לתפילה, או שעדיף לצאת אחרי ברכות השחר ולהתפלל ברכבת בנחת ביישוב הדעת? בנוסף, במקרה ששעת היציאה גבולית ויתכן שכן אגיע בזמן אם אצא אחרי תפילה בנץ, להתפלל בנץ או שבכל זאת כדאי להתפלל בנחת ברכבת?
מכיוון שאת עושה כדעת רוב הפוסקים ומתפללת שתי תפילות ביום, אין ברכות השחר מהווים עבורך תחליף לתפילה אלא בשעת הדחק בלבד, ולכן עדיף להתפלל בבית לפני הנץ ואחר כך לצאת לדרך, ולהקדיש את הזמן של הנחת בדרך ללימוד תורה, כך תרוויחי מכל הכיוונים והנהגתך תהיה לכתחילה. אין צורך להידחק ולהתעכב בבית כדי להתפלל בנץ כאשר יש חשש שלא תגיעי בזמן.
הוצאנו השנה ספר חדש – ספר קיצור לספרי פניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d), שיכול להיות מצוין לנסיעה ברכבת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-21 20:56:40
ציור / מדבקות של ירח שמש כוכבים
האם כיום יש הגבלה הלכתית על ציור/ הדבקה של צורת ירח שמש וכוכבים. אם יש מקור בו הרב מלמד מתייחס לכך אשמח
דין זה יבואר בעז"ה בספר הבא של פניני הלכה שנכתב כעת (ברביבים הדבר הובא יותר בהקשר של צורת אדם – https://yhb.org.il/shiurim/revivim1076/).
למעשה יש לחלק בין איסור דאו' של עשיה ולכן אסור לעשות פסלי שמש ירח וכוכבים, לבין איסור דרבנן של השהיה שמותר ולכן מותר לקנותם כל עוד לא מדובר על דבר שנעשה לשם ע"ז, או שמדובר על שמש ירח וכוכבים בולטים בצורה של הע"ז שרגילים לעבוד לה. הדין של ציורים ומדבקות קל יותר ולכן מותר אפילו לעשותם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-21 19:05:04
מזוזות בבית
עד כמה זמן מותר שלא יהיו מזוזות בבית אם שלחתי אותן לבדיקה? והאם יש בעיה לישון בכזה מצב בבית? תודה רבה
כל הבודקים המקצועיים יודעים שהם צריכים להחזיר את המזוזות באותו יום או לתת מזוזות אחרות עד שיבדקו, ואם אין להם אפשרות כזו, הם מדריכים את בעל הבית לתת את המזוזה של פתח הבית רק לאחר שייבדקו את שאר המזוזות, כדי שלפחות היא תשאר בזמן הבדיקה. אם הבודק לא הדריך כראוי את בעל הבית, בדיעבד לא מחייבים את בעל הבית לקנות מזוזות אחרות עד שיבדוק לו את המזוזות שלו, ולא לגור בבית אחר אם הדבר קשה לו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-20 09:40:10
מעשרות כספים על מתנות
שלום כבוד הרב! האם צריך לתת מעשרות כספים על כסף שקיבלנו לחתונה? תודה
כן. כל כסף שאם מקבל או מרוויח, יש מצווה לתת ממנו מעשר.
הלכות מעשר כספים מובאות בפניני הלכה ליקוטים ב' בפרק העוסק בצדקה. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-17 12:06:19
התאבדות
בספר איוב פרק ג, מדוע איוב לא מתאבד אם כל כך רע לו?
א. להתאבד זה נגד טבעו של האדם גם כשרע לו. ב. איוב היה צדיק וממילא בוודאי קיים את שבע מצוות בני נח שבתוכם איסור הרצח. ג. בגלל שהיה צדיק ידע שהרע הוא מאת ה' אלא שבגלל שלא הבין למה שיהיה לו רע, שהרי הוא אדם טוב, הקושי והתמיהה היו גדולים יותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-17 10:28:44
כשרות
שלום וברכה יש היום מוצרים שעוזרים לבעיות שינה חרדות וכד'ו שמייצרים אותם מצמח הקנאביס שבעצם מוציאים ממנו רק את החלק הטוב שבו (CBD) ללא הסטלה שבו (THC). האם מוצר כזה שמגיע כמין סיגריה אלקטרונית מותרת גם ללא כשרות? אציין שזה לא גורם נזק בריאותי כמו שאר מוצרי העישון ולכן אני שואל רק מצד הכשרות. הרכיבים שמופיעים בו הם: CBD, טרפנים טבעיים, פרופילן גליקול מחומרים טבעיים.
הדין הוא כדין תרופות וויטמינים המובא בפרק לז בפניני הלכה כשרות.
ספר הקיצור לפניני הלכה כשרות פרק לז (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d): תרופות וויטמינים שאין להם טעם טוב, אינם צריכים הכשר. ואילו לתרופות וויטמינים שיש טעם טוב, לכתחילה צריך הכשר, אבל אם לא מצא תרופה או ויטמין עם הכשר, רשאי ליטלם, מפני שבפועל הסיכוי שאינם כשרים נמוך מאוד, ואין הצרכן צריך לחשוש לו. אבל ויטמינים ותוספי מזון שנאכלים גם לשם הנאה, חייבים הכשר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-17 01:41:25
גזל
יש בטלפונים החכמים אפליקציות של קופות החולים שכאשר אתה עושה כמות מסוימת של צעדים אתה מקבל כסף דיגיטלי ועם זה אתה יכול לקנות דברים שהקופת חולים מציעה. רציתי לדעת כאשר אני יושב ומוזיז את הטלפון מעלה מטה וזה סופר לי צעדים ואני מקבל את הכסף הדיגיטלי זה נחשב גזל? מה אפשר לעשות כדי לתקן עוון זה? תודה!
לשער את מספר הפעמים שעשית זאת, ולהשלים את הצעדים בלי הפלאפון ביד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-15 14:55:31
גזל
יש בטלפונים החכמים אפליקציות של קופות החולים שכאשר אתה עושה כמות מסוימת של צעדים אתה מקבל כסף דיגיטלי ועם זה אתה יכול לקנות דברים שהקופת חולים מציעה. רציתי לדעת כאשר אני יושב ומוזיז את הטלפון מעלה מטה וזה סופר לי צעדים ואני מקבל את הכסף הדיגיטלי זה נחשב גזל? תןדה!!!
אכן, זו רמאות, וכסף שמקבלים ברמאות נחשב גזל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-15 14:37:50
מעשר /צדקה
לשם מבצע לעידוד לימוד תורה לילדים אנחנו תורמים פרסים. הכסף לפרסים חלקו ממעשר כספים וחלקו מכספי צדקה. אנו מקדישים את המבצע לעילוי נשמת. האם זה בסדר להשתמש בכספי מעשר (משולב עם כספי צדקה) לעידוד ילדים ללמוד תורה? האם זה בסדר להשתמש בכספי מעשר (משולב עם כספי צדקה) לעילוי נשמת..? האם זה בסדר להשתמש רק בכספי מעשר למטרות אלו? (לא בשילוב כספי צדקה)
כפי שכתוב בפניני הלכה ליקוטים ב' בהלכות מעשר כספים, לכתחילה אין הבדל מהותי בין צדקה לבין מעשר כספים, אלא על פי חכמים הצדקה הנדרשת מהאדם היא לתת מעשר מכספו לטובת עניים או לחיזוק התורה של ישיבות, שכן גם ישיבות נחשבות עניים, שהרי ללא תרומות הן לא יוכלו להתקיים. יש לגבי מעשר כספים קולא והיא שהרוצה להקל רשאי להשתמש בכספי המעשר לטובת מצוות שאינו חייב בהם אף שאינם לעניים או ישיבות. לגבי מבצעים לעידוד לימוד תורה, מכיוון שללא המבצע הילדים לא ילמדו או ילמדו הרבה פחות, נמצא שזה בוודאי עבור מצווה שלא היתה מתקיימת ללא המבצע, ולכן אפשר להשתמש בחלק מכספי המעשר לטובת זה, אבל כדאי מאוד שחלק חשוב מהמעשר ינתן עבור ייעוד הלכתחילי שלשמו נועד, והוא עניים וישיבות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-14 19:40:01
מכשירי חשמל עם גוף להט מוקצים מחמת גופם
שלום. הרב מלמד כותב בשבת כג:ז שמכשירי חשמל עם גוף חימום מוקצים מחמת גופם. קניתי לא מזמן קומקום חשמלי (בלי ברז) שמיועד לשימוש גם בשבת (ע"י כפתור יעודי של מצב שבת). אבל בעצם, לפי הרב מלמד, אין אפשרות להשתמש בקומקום כזה, כי אסור לי לטלטל אותו כדי למזוג ממנו. האם הבנתי נכון? ואם כן, אז האם יש שמתירים להשתמש בקומקום כזה בשבת? תודה רבה ושבוע טוב.
שני הבדלים יש בין קומקום זה לבין שאר מכשירי החשמל שיש להם גוף חימום, ובצרוף שניהם מותר לטלטלו: א. כל שימושו של הקומקום הוא בטלטולו. ב. כשם שסיר בישול מוקצה (גם אם הוא מוקצה מחמת חסרון כיס) מותר בטלטול כל עוד יש בו אוכל מפני שכל עניינו עבור האוכל וממילא הוא בטל אליו, כך גם הקומקום. על גבי נקודה זו נראה גם שהקומקום נעשה בבין השמשות בסיס לדבר האסור והמותר, והמים המותרים חשובים לא פחות מהאיסור, וכיוון שיש אומרים שמספיק שרמת החשיבות של ההיתר תהיה שווה לאיסור ולא צריך דווקא שתהיה חשובה ממנו, וכיוון שיש אומרים שקומקום כזה דינו ככלי שמלאכתו לאיסור ולא כבסיס לדבר האסור, ניתן לערות מכלי זה מים חמים בשבת. לגבי מיחם של שבת, אמנם ניתן לומר את הסברות של ב', אבל אין את א' בזה למיקל יש על מי לסמוך אבל לא בטוח שזה לכתחילה.
עי' עוד בתשובה כאן שהרחיב בדיוק בעניין זה – https://meshiv.co.il/shelot_vetshuvot/%D7%98%D7%9C%D7%98%D7%95%D7%9C-%D7%9E%D7%99%D7%97%D7%9D-%D7%97%D7%A9%D7%9E%D7%9C%D7%99-%D7%95%D7%A7%D7%95%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%9D-%D7%A9%D7%9C-%D7%A9%D7%91%D7%AA/
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-14 19:08:43
נגיעה בין אח לאחות
שלום וברכה! האם מותר לאחים שעברו בר ובת מצווה לגעת אחד בשני ? האם מותרת גם נגיעה של חיבה? האם מותר גם אם זה מהנה? ואם כן, האם מותר גם אם מרגישים משיכה מסוימת, לא כמו של אישה זרה, אבל בכל זאת?
ג' מדרגות ישנן בנגיעה באחות: א. יש שמדריכים להחמיר כדעת הרמב"ם ולא לגעת כלל אחרי בר מצווה. ב. יש מקלים לגעת נגיעה שאינה של חיבה אלא של נימוס. ג. יש מקלים לגעת גם נגיעה של חיבה שאין בה שום צד מיני, אבל אם הנגיעה גורמת הנאה – אסור, קל וחומר אם מרגישים משיכה. למעשה כל אחד יכול לבחור כיצד נכון לו לנהוג.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-13 13:25:31
מעשר כספים
נאמר לי שיש להוריד צורכי מחיה מנטו שאני מקבלת ממשכורת ואז להפריש מעשר. רציתי לדעת איזה הוצאות בדיוק נחשבים צורכי מחיה? קניות בסופר של הבית, ביגוד גם?
מה שנאמר לך אינו נכון לדעת הרב מלמד כפי שכתב בפניני הלכה ליקוטים ב' בפרק העוסק בדיני צדקה ומעשר כספים. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה. שם מבואר שהמעשר הוא מכל הכנסה בלי להוריד צרכי מחיה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-12 11:50:54
תענית
בשבת י"א בטבת נחגוג בע"ה שבת בת מצוה עם משפחה שמגיעה מקצוות הארץ. ביום שישי צום עשרה בטבת. האם אפשר לארגן פינה עם שתיה ועוגות לאנשים שמגיעים ביום ששי ואינם צמים מחמת חולי או מסיבות אחרות, ולילדים שאינם מחוייבים בצום?
כתוב בפניני הלכה שהפטור מהצום יכול לאכול ולשתות כהרגלו, אבל לא יתענג במאכלי מותרות. לכן תשימו מים, קפה, תה ועוגות פשוטות. לא ממתקים ועוגות מיוחדות, אותם תשימו בשבת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-11 23:03:05
כשרות ברוקולי וכרובית
הרב שלום. בנושא אכילת כרובית וברוקולי, כתב הרב בפני הלכה שאם שותפים עם מים וסבון 4 דקות ובנוסף מבשלים את הכרובית והברוקולי אז מגיעים ככה לדרך האמצע. שאלתי היא האם זה נכון גם באפיה בתנור? אם רק משרים את הכרובית והברוקולי במים עם סבון 4 דקות ולאחר מכן שוטפים היטב ואז אופים בתנור, האם זה כשר לדרך האמצע או שזה ייחשב כמו הדעה המקלה בלבד? תודה רבה.
כן, לדעת הרב גם אפייה נחשבת כדרך האמצע, משום שכמו שבבישול יש סיכוי שהחרקים יימחו, כפי שכתוב בפניני הלכה, כך באפייה יש סיכוי שיתייבשו מהחום ויתפרק חלק מגופם וכבר לא ייחשבו ברייה ויתבטלו בשישים. לכן בספר הקיצור לפניני הלכה סתמתי ולא כתבתי שהדבר תלוי בבישול.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-11 21:22:43
בובות גדולי האומה לנוי
שלום הרב, רציתי לשאול, קניתי מספר בובות מיניאטוריות של גדולי האומה כדוג' הרב קוק, דוד בן גוריון וכו' מאתר הנקרא "פיסת היסטוריה". רציתי לשאול האם יש בכך חשש לאיסור עבודה זרה או איסור עשיית צורה (מצוה לט בספר החינוך)? אם כן, האם יש דרך שלא לעבור על האיסור ועדיין להציב את הבובות לנוי בלבד? תודה רבה!
כך כתב הרב מלמד בטור שלו 'רביבים' בעיתון בשבע ט"ז בטבת תשפ"ד, 28.12.23,
פסלונים של צורות אדם וחיות
שאלה: האם מותר להעמיד על מדפים בסלון פסלונים קטנים של צורות אדם כדוגמת חיילים, ליצנים, מנהיגים, סופרים וחסידים רוקדים, וכן פסלונים של בעלי חיים?
תשובה: אסור לייצר פסלונים בצורת אדם אבל מותר להחזיקם בבית לקישוט. ופסלונים של בעלי חיים מותר לייצר ולהחזיק בבית.
נבאר את הדין בהרחבה: איסור חמור לעשות פסל כדי לעובדו עבודה זרה. בנוסף לכך אסרה התורה לעשות לשם נוי פסלים וצורות שמזכירות כוחות עליונים, שהרואים אותם עלולים לטעות ולדמות שיש להם כוח והשפעה וירצו לעובדם כאלילים. שנאמר: "לא תעשון איתי, אלוהי כסף ואלוהי זהב לא תעשו לכם" (שמות כ, כ).
איסור עשיית פסלים לשם נוי חל על שלושה סוגים של פסלים: א) צורת אדם, כי האדם נברא בצלם אלוקים. ב) צורת מלאכים ג) גרמי שמיים – שמש וירח וכוכבים (עבודה זרה מג, ב). ופסלים בצורה של שאר דברים כמו בעלי חיים – מותר לעשות. בנוסף לכך אסרו חכמים להשהות בבית פסל שרגילים לעובדו, שמא יחשדו במי שמחזיק בו שהוא רוצה לעבוד את הפסל שבביתו. אבל אם אין מקום לחשד כזה, מפני שאין מי שמחשיב פסלונים אלה כאלילים, אין איסור להשהותם בבית.
לפיכך, אסור לייצר פסלונים בצורת אדם, אבל אם נוכרים ייצרו אותם, כפי שמקובל כיום שמייצרים פסלונים אלה בבתי חרושת בחו"ל, מותר לקנותם ולקשט בהם את הבית (חכמת אדם פה, ו, ועוד רבים). אומנם יש אומרים שעדיף לא לקשט את הבית בפסלון שלישראל אסור לעשות.
לעשות פסל של חצי אדם
האיסור לעשות פסל בצורת אדם הוא דווקא פסל של אדם שלם, עם פרצופו וכל גופו. בין אם הוא פסל שלם מכל צדדיו, ובין אם הוא תבליט של צידו הקדמי עם כל פרצופו וגופו. אבל מותר לעשות פסל אדם שיש בו חיסרון ניכר, כגון להחסיר בו חלק מהאוזן או הרגל. וכן מותר לעשות ביוסט, היינו פסל של אדם עם פרצופו המדויק וחצי גופו, כדוגמת פסלי הנשיאים הקודמים בחצר בית הנשיא. וכן מותר לעשות תבליט של פרופיל, הואיל ורואים בפרופיל רק עין אחת ויד אחת ורגל אחת (תר"י, רא"ש, טור ושו"ע ורמ"א קמא, ז, ועוד רבים). ואומנם יש מחמירים בזה (סמ"ג, מהרי"ט), אולם הלכה כדעת רוב הפוסקים שהתירו.
האם מותר לשחק בבובות של ילדים
שאלה: האם מותר לקנות בובה למשחק, או שמא היא נחשבת כפסל אדם שאסרה התורה? ואם קנו, האם צריך להסיר מהבובה אוזן או אף או עין, כדי שלא תהיה שלמה? ואם נפלה יד לבובה, האם מותר להחזיר את היד למקומה?
תשובה: לא רק שמותר לקנות בובות ואין צורך להסיר מהן דבר אלא אף מותר ליהודים לייצר בובות. שכן איסור התורה לעשות פסלים בצורת אדם הוא בתנאי שמדובר בפסל גדול או קטן שנעשה כדי להעמידו באופן מכובד. אבל מותר לעשות בובה שנעשית לשם משחק ילדים, הואיל ואינה דומה כלל לפסלי האלילים, שאין מעמידים אותה בכבוד, עובדה שלעיתים מניחים אותה על הארץ והיא מתלכלכת. כך כתב המהרי"ט (יורה דעה לה). וכן פסקו בדור האחרון הרב קאפח (תשובות לז) והרב עובדיה יוסף (יחוה דעת ג, סד).
אומנם יש שהחמירו להחשיב בובה כפסל שאסור לייצר ואף החמירו שלא להשהותה בבית בלא לפגום דבר בפרצופה (שבט הלוי ז, קלד). אולם העיקר להלכה שמותר ליהודי אף לייצר בובות למשחק, וכך הוא מנהג ישראל. לפיכך גם אם נפלה היד של הבובה מותר לתקנה, כי אין איסור עשיית פסל חל על בובה למשחק. קל וחומר שמותר לקנות בובה שיוצרה על ידי נוכרים, שכן איסור השהיית פסל בבית הוא מדברי חכמים, כדי שלא יחשדו בו שהוא רוצה לעבוד את הפסל, וכאשר אין שום חשש שיחשדו בו אין איסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-11 15:42:55
פסקי ההלכה לספרדים שבסדרת הספרים 'פניני הלכה' ופסקי ההלכה שבספרי 'מאמר מרדכי' של הרב מרדכי אליהו
עבור הספרדים, יש את פסקי ההלכה של הרב עובדיה יוסף (המופיעים בסדרת הספרים 'ילקוט יוסף'), ויש את פסקי ההלכה של הרב מרדכי אליהו (המופיעות בסדרת הספרים 'מאמר מרדכי'). והם חולקים זה על זה בכמה וכמה מקומות. אני ספרדי, ואני הולך לפי פסקיו של הרב מרדכי אליהו (המופיעים בסדרת הספרים 'מאמר מרדכי'). בעקבות כך, רציתי לשאול, האם כל ההלכות לספרדים המופיעות בסדרת הספרים 'פניני הלכה' הן הלכה למעשה עבורי? (כלומר, האם ההלכות לספרדים שבסדרת הספרים 'פניני הלכה' הן ההלכות שמופיעים בסדרת הספרים 'מאמר מרדכי'?). תודה מראש
מי שהולך לפי רב שיש לו ספרי הלכה, אם ילמד כל ספר אחר, לעולם הפסקים לא יהיו שווים, אלא אם כן הספר השני פוסק לגמרי על פי הרב הראשון.
במילים אחרות, אני מבין מדבריך שיש לך רצון ללמוד פניני הלכה, אבל אתה חושש שיש שם פסקים שאינם תואמים את דעת הרב אליהו – אתה צודק, מי שלומד פניני הלכה, לומד את דעת הרב מלמד, לא את דעת הרב אליהו. יחד עם זאת, אם ספרדי ישאל האם הוא יכול לסמוך על פסקי הפניני הלכה עבורו, התשובה היא – כן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-10 16:19:20
היזק רכוש, סעודה לפני מנחה
שלום כבוד הרב, פניני הלכה תפילה פרק כד: "וכן מי שנוהג לאכול ארוחת צהרים אחר שהגיע זמן 'מנחה-גדולה', אף שלהלכה הוא רשאי לסמוך על המקילים ולאכול לפני שיתפלל מנחה (כמבואר בהלכה ו), לכתחילה טוב יותר שיתפלל במניין לפני כן. וכן נוהגים בישיבות רבות". "יש מהדרים שלא לאכול אפילו סעודה קטנה אחר חצות היום קודם שיתפללו מנחה. ולכן נוהגים בישיבות רבות להקדים ולהתפלל מנחה בצהרים, כדי שאחרי התפילה יוכלו לאכול ארוחת צהרים לפי כל השיטות". האם בימינו "ארוחת צהריים" ו"סעודה קטנה" היא דווקא עם לחם או אפילו ארוחה רגילה ללא לחם ? מה המקור לכך ?
גם בלי לחם, לכן הרב סתם כאן, שכן כיום אנשים רגילים לאכול ארוחות שלמות בלי לחם, וממילא הטעמים שאמרו חכמים שייכים גם בכה"ג, כגון בנד"ד בעניין ארוחה לפני התפילה, וכגון באכילה לפני הדלקת נרות חנוכה למשל, או אכילה בסוכה,
וכפי שבאר בפניני הלכה סוכות ג, ה:
ונראה שכיום, גם למנהג ספרד, האוכל סעודה בלא לחם ומזונות, כגון שאוכל מרק, בשר, אורז ותפוחי אדמה, צריך לברך. ואף שבעבר ההוראה היתה שלא לברך על סעודה שאין בה לחם, כיום שרבים רגילים לקבוע סעודה מלאה וחשובה בלא מיני דגן, הרי שזו נחשבת סעודת קבע, וצריך לברך עליה. ומי שידוע לו שהוריו מקפידים שלא לברך על סעודות כאלה, רשאי להמשיך במנהגם. אבל כדי לצאת מהספק, עדיף שיקפיד לאכול בסעודות הללו לחם ויברך 'לישב בסוכה'.[1]
[1]. עיין לעיל הערה 5, שהקובע סעודה על מאכלי בשר או גבינה ותוספות, חייב בסוכה. ואמנם כתב ביחו"ד א, סה, שלא יברך, שכן נהגו הספרדים לברך רק על סעודה שיש בה לחם או מזונות כשיעור קביעות סעודה (שואל ונשאל ג, צה, וקסה, וחזו"ע עמ' קלו). ולבא"ח נהגו לברך רק בסעודה על לחם. אולם נראה שכל דבריהם נכונים לדורות הקודמים, שלא היתה קביעות סעודה בלא לחם או לכל הפחות שעיקרה מיני מזונות. אבל כיום, שרבים מאוד קובעים את סעודתם על מאכלים כאלה, הרי שזו סעודה חשובה, ויש לברך עליה. ויש לצרף את דעת רוב הראשונים שסוברים שעל כל ישיבה בסוכה מברכים, ועוד יש לצרף את הסוברים (המובאים בהערה הקודמת), שאם אינו מתכוון לאכול סעודה, יברך על עצם השהייה. וכ"כ בשו"ת דבר חברון או"ח תקפו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-09 19:09:15
ליבון קל לתבנית טריפה
שלום, אני רוצה להכשיר תבנית טריפה על ידי ליבון קל. לא השתמשו בתבנית יותר מעשרים וארבע שעות ולכן היא בגדר "היתירא בלע". אם אני שם את התבנית בתנור בחום הגבוה למשך חצי שעה האם זה בסדר? ראיתי שכתוב בספר "לפיכך, אין להכשיר תבניות אפייה שאפו בהן טרף, כיוון שליבון חמור עלול לקלקל אותן. ולמי שיש קושי רב בקניית תבניות חדשות, או מפני שעלותן גבוהה עבורו או מפני שקשה לו להשיג כמותן, יכול להכשירן על ידי חימומן באותו התנור על החום הגבוה ביותר למשך כחצי שעה". אבל לכאורה אם זה אחרי עשרים וארבע שעות מאז שהשתמשו בה וזה בגדר "היתירא בלע" אפשר להכשיר ככה לכתחילה. ואם לא, האם אפשר על ידי הגעלה רגילה בתוך סיר שגם אינו בן יומו? תודה
היתרא בלע זה כאשר הבליעה עצמה היתה של היתר, כגון חמץ לפני פסח לדעת הסוברים דהוי היתרא, וכגון תבנית שאפו בה בשר ולאחר 24 שעות אפו בה חלב. במקרים אלו אכן מספיק להכשיר את התבנית בתנור על החום הכי גבוה כפי שציינת. אבל תבנית שאפו בה למשל בשר ללא כשרות ('טרף'), או שאפו בה בשר ולא ניקו אותה ותוך 24 שעות אפו בה חלב (ואם עשו כן במחבת עם ציפוי טפלון, אפילו אם ניקו בין הבשר לחלב) – במקרים אלו גם לאחר 24 הוי איסורא בלע, ולכן צריך להכשירה בליבון חמור.
כך למשל מובא בספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d):
בליעת בשר וחלב ('היתרא בלע')
ו. מחבת עם ציפוי טפלון שהכין בה בשר כשר ללא נוזל, ובתוך 24 שעות בלעה המחבת גבינה כשרה בחום האש ללא נוזל – כיוון שהגבינה נאסרה מטעם הבשר הבלוע בכלי, הכשרת המחבת בליבון חמור, כדין כלי שבלע מאכל טרף.
אבל אם המחבת בלעה את הגבינה לאחר 24 שעות מבליעת הבשר, כיוון שטעם הבשר הבלוע בכלי כבר פגום, הגבינה לא נאסרה, ולכן ניתן להכשיר את המחבת בהגעלה או ליבון קל. ואם הכלי מזכוכית או מתכת ללא ציפוי טפלון, כגון תבנית אפייה שהייתה נקיה לגמרי משאריות בשר – גם אם אפיית הגבינה היתה בתוך 24 שעות לאפיית הבשר, ניתן להסתפק בהגעלה או ליבון קל, כיוון שכלים אלו אינם בולעים טעמים כיום, וממילא הגבינה מותרת (להלן, יא).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-08 18:33:14
חיוב נשים בנר חנוכה
שלום וברכה. בהלכות חנוכה כותב הרב את דברי הגמרא שנשים חייבות בנר חנוכה משום ש'אף הן היו באותו הנס'. כמה פרקים אחר כך, כותב הרב שנערות לאחר גיל מצווה שרוצות להדליק בברכה יכולות ו'תבוא עליהן הברכה'. אם הן חייבות, מדוע 'תבוא עליהן הברכה'? זה הרי ביטוי לדבר טוב שאין בו חיוב. תודה רבה וישר כח על המפעל המרשים של 'פניני הלכה'
כידוע חובת המצווה היא נר אחד בכל בית, ומנהג ההידור שאנו נוהגים היום: ליוצאי ספרד – בעל הבית מדליק כמספר הימים עבור כל בני הבית, וליוצאי אשכנז – כל אחד מדליק, ובנות אשכנזיות רבות נוהגות שלא לקיים את מצוות ההידור למנהג אשכנז אלא יוצאות ידי חובת אביהן, ובזה מקיימות את מצוות ההידור כפי מנהג ספרד וכמובן יוצאות ידי חובה כפי עיקר הדין לכל המנהגים, אמנם הדרכת הרב בפניני היא שעדיף שבנות אשכנז ידליקו בעצמן כפי מנהג הבנים.
לידיעתך הוצאנו ספר חדש שמביא באופן תמציתי בספר אחד את כל ההלכות שבספרי פניני הלכה – https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-07 21:56:05
שמן לנרות חנוכה
שלום הרב, אני רוצה להדליק נרות חנוכה בהידור. האם תוכל לכתוב לי מה עלי להעדיף? 1. שמן זית למאור 2. שמן זית מוצק (בצורת נריות קטנות). 3. שמן צמחי למאור. 4. שמן סויה למאור. 5. נרות שעווה. 6. נריות פרפין (מכונות גם נריות חימום-אורן יפה ודולקות זמן רב). תודה רבה!
- שמן זית שראוי לאכילה (אין צורך לשים כמות שתספיק לכמה שעות, כך שלא בטוח שזה יוצא יקר).
- שמן זית למאור, אין זה משנה אם מוצק או נוזל.
- נרות שעווה ופרפין שדולקים יפה. אם גם שאר הסוגים שכתבת דולקים באותה רמה, הם שייכים לכאן, אם פחות יפה, שייכים ל 4.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-05 09:32:59