חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
מזגן מעל הסוכה
אני גר ברב קומות ויש לי סוכה שיוצאת מאחד החדרים השכן שמעלי הרכיב מזגן מעל הסוכה ומסרב להעתיקו למקום אחר מה דעת תורה במצב זה לא מצאתי מענה בספר פניני הלכה סוכות שברשותי תודה שרייבר דוד
בפניני הלכה פרק ב סעיף יא מבואר שסכך פסול פוסל בד' טפחים (30 ס"מ) ולכן אסור לשבת ולישון תחתיו, ולכת' גם אם רוחב מקום הפסול הוא ג' טפחים אין לשבת ולישון תחתיו. ולכן אין לשבת בדיוק מתחת המזגן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-09-25 17:23:32
חדר כושר מעורב
האם מותר ללכת לחדר כושר מעורב ?
בספרו של הרב מלמד שמחת הבית וברכתו ד,ט מובא כך: "כדי שלא יחטא אדם בהרהורי עבירה, אסור לאדם לעסוק בדבר שיגרה את יצרו, כלומר יביא אותו לידי קישוי או לידי מחשבות ממושכות אודות אשה מסוימת. לפיכך, יש לאדם להתרחק ממקומות ומצבים של חוסר צניעות שעלולים לגרות את יצרו. אולם לפעמים יש בדבר צורך של פרנסה, כגון לימודים אקדמאים במסגרת שאינה צנועה כהלכה. ואזי הדין הוא, שאם יש אפשרות ללמוד את אותו המקצוע במסגרת צנועה, חובה עליו לעשות כן. ואם אין אפשרות ללמוד את המקצוע המתאים לו במסגרת צנועה, מותר לו ללמוד במסגרת שאינה צנועה ובתנאי שהוא מעריך שיצרו לא יגבר עליו. אבל אם הוא מעריך שיצרו יתגבר עליו, אסור לו ללמוד שם. ובמצב של ספק או במצב של שעת הדחק יש לשאול שאלת חכם".
לפי זה נראה שבמקרה שלך הדבר אסור כיון שאין בזה צורך גדול, שהרי יש אפשרות לעשות כושר כראוי גם בלי חדר כשר, וממילא גם אם נוח לך מאוד להיות דוקא בחדר כושר מכל מיני סיבות, נראה שאין זו סיבה מספקת כדי להקל גם אם אתה חושב שהדבר לא יגרום לך להרהורים מיותרים (עיין עוד בפרק זה שבספר הנ"ל, מובא באתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-09-21 07:13:42
ברכת האינג'רה
שלום לכבוד הרב שאלתי היא מה ברכת קטנית הטף שממנו יהודי אתיופיה עושים ממנו את עיקר סעודתם ברכה ראשונה ואחרנה אבקש לא לפסוק הלכה מספק. מה זה טף: טף הוא קטנית תבואה שגרגירים שלו בגודל גרגירי חול שאין דרך לאכול אותם חיים או מבושלים,אלא אחר טחינה אופים אותו לאינגרה צורתו כעין לפה דקה צורת ההכנה : טוחנים את הטף לשים את הבצק מבלי לערב בו חומרים אחרים ואופים אותו. שאלה ראשונה למה פשט פסק שמברכים עליו שהכל ולא אדמה ברכה מבוררת יותר כי מאכל זה זורעים אותו לדעת זה אף יותר חשוב מחמשת מיני דגן בסביבת גידולו ודרכו בכך שאלה שנייה האם שייך לדון שברכתו תהיה מזונות משום שהשתנה למעליותא וכן כיין שזה עיקר הסעודה "ועל זה יחיה האדם", והוא זן ומשביע אשמח לקבל תשובה עם מקורות ובבקשה להתייחס לכל השאלות
אם אין זה אחד מחמשת מיני דגן אלא מין קיטניות, ברכתו שהכל, ובמקומות שנוהגים לעשות לחם ממין זה י"א שברכתו אדמה.
עיין שו"ע סימן רח,ח ובמ"ב ס"ק לג. וכן עיין במ"ב קנח,ז ושעה"צ,ו שפת העשויה מדבר שאינו ממין דגן אינה בכלל פת. וכ"כ בשו"ת יוסף אומץ להחיד"א ה,ב שפת הנעשית מקטניות ברכה שהכל. כל זה הביא בספר שערי הברכה טז,ד.
עיין גם בספר פניני הלכה של הרב אליעזר מלמד, ברכות ח,י (מובא באתר של הישיבה) שברכת הבמבה למשל היא שהכל כיון שהתירס והבוטנים רוסקו לגמרי. וכן על חלווה וטחינה ברכים שהכל כיון שגרגירי השומשום נטחנו לגמרי ואיבדו את צורתם הראשונה. והוסיף בהערה שגם ברכת לחם שנעשה מקטניות היא שהכל.
ועיין עוד מקורות לזה בספרים ברכת ה' ח"ג ז,לב. ושעברי ברכה כג, 221, 523.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-09-20 17:49:24
אבי נפטר
שלום – אבי נפטר ב- ד' כסלו תשע"ו. וניקבר ב- ה' כסלו תשע"ו. השנה היא שנה מעוברת. א- מתי עולים לקבר. ב- עד מתי אני אומר קדיש. ג- יש – "קדיש על ישראל" – ויש – "קדיש".
התשובות מתוך הספר פני ברוך על הלכות אבלות:
אבלות י"ב חודש מונים מהקבורה (פרק לג,יד). ואילו יום הזכרון (יארצייט) נקבע לפי יום המיתה (פרק לט,לה).
בשנה מעוברת נוהג אבלות רק י"ב חודש, ואין נוהגים שום דיני אבלות בחודש הי"ג (פרק לג,טו).
ביום כלות הי"ב חודש (אפילו בשנה מעוברת) עולים לבית הקברות (לד,יז). ויש נוהגים ביום זה להתפלל לפני העמוד ולומר קדיש (לד,יז). ומשנגמרו ימי האבלות, כלומר אחר י"ב חודש מהקבורה, נוהגים לעלות לקבר ביום הזיכרון (יארצייט. לז,ח). וביום זה (ד' כסלו) נהוג להיות חזן בשלושת התפילות ואומר הקדישים (גם קדיש 'על ישראל') (לט,ג). אף שביום הזכרון הראשון נוהגים כל דיני אבלות של יב חודש, בשנה מעוברת שיום הזכרון בחודש הי"ג אין נוהגים בו דיני אבלות (לט,כב).
נוהגים לומר קדיש על אביו ואמו י"א חודש מיום הקבורה, לא כולל היום האחרון שהוא יום הקבורה (לד,א לד,ט). המדובר הוא על קדיש 'על ישראל' שהוא קדיש מובהק של אבלים, אבל קדיש דרבנן שאומרים בתפילה למשל אחרי שיר של יום וכאן אחרי לימוד תורה, אפשר לומר גם אחר י"א חודש (לד,י).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-09-20 12:24:09
הלכות שבת
אם יש בסיר בשר מבושל כל צרכו, ורוטב שנקרש גם בטמפרטורת החדר. האם מותר להניחו בשבת על הפלטה כך שיתחמם לשיעור יד סולדת? ומה הדין אם מדובר ברוטב שנקרש לא בטמפרטורת החדר, אלא רק במקרר? תודה, יצחק
מותר בשני המקרים, ובמקרה שלך שהרוטב נפל למאכל אזי אף שנקרש בעקבות הנחתו במקפיא הדבר מותר, כמבואר בפניני הלכה שבת א' י,ה ובהרחבות י ה,ב (אפשר להכנס באתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-09-16 08:25:19
ספר תורה
להלן השאלה: אנחנו מתפללים בבית כנסת שנוסד לזכרו של משה שעיה, והוא בית כנסת לכל העדות. החלטנו לכתוב ספר תורה שיהיה של כל הציבור, כלומר שלכל אחד בציבור תהיה הזדמנות לקחת חלק במימון הספר. עלתה שאלה האם יש עדיפות לנוסח כתיבה מסוים על פני נוסח אחר כך שכל הציבור יוכלו לצאת ידי חובה בצורה הטובה ביותר. נשמח לקבל הדרכה בענין. האם הרב מלמד יוכל להדרש לעניין
אין עדיפות ברורה של מסורת אחת על חברתה, כמבואר בספרו של הרב מלמד פניני הלכה ליקוטים א' פרק ג סעיף י (כדאי לך לקרוא, מובא באתר של ישיבת הר ברכה). ואולי אפשר להציע שכיון שבית הכנסת נוסד לזכרו של משה שעיה, אזי גם את ספר התורה תכתבו לעילוי נשמתו, וממילא הוא יהיה בנוסח אבותיו, וכך תמנעו מחלוקת. אפשרות נוספת- אם אחד מהקהל נותן את עיקר הסכום הנדרש, גם זו סיבה טובה לכתוב את הספר לפי נוסח אבותיו.
לשאלתך האם הרב מלמד יוכל להדרש לעניין, אפשר לנסות במייל שלו המובא בעיתון 'בשבע' בסוף מאמרו 'רביבים'- [email protected]
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-09-16 07:09:31
מעשר
האם השנה מברכים על מעשר שני?בפירות מהעץ שלנו
אכן כן, מברכים על פדיון מעשר שני, כיון שאלו פירות של השנה הראשון שאחר השמיטה שהיתה בשנת התשע"ה.
כיון שיש לכם עצי פרי כדאי לכם מאוד לקרוא את הפרק העוסק בהלכות תרומות ומעשרות מתוך הספר פניני הלכה ליקוטים א', המובא גם באתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-09-14 14:44:12
הלכות שבת
בהחזרת עוף מבושל שעצמותיו לא נתבשלו כל צרכן, כתוב בפניני הלכה שמותר. לפי זה, במצב בו יש בסיר תבשיל מוצק המבושל כל צרכו, ויש בקרקעית הסיר גם נוזלים שהאדם אינו מעונין לאכול אותם (והנוזלים נמצאים שם כדי שהתבשיל המוצק לא יישרף). האם יהיה מותר להניח את הסיר על אש מכוסה כך שכל תכולת הסיר תתחמם לחום של יד סולדת? ושאלה אחרת, לדברי האומרים שמותר להבדיל על חמר מדינה שאין בו אלכהול, האם כך הדין גם בקידוש היום? (הרי סוף סוף גם במיץ ענבים אין אלכהול) תודה, יצחק הראל
- אסור לעשות כן גם בכה"ג, ודין העצמות מיוחד כיון שמבחינת האדם אין להם שום משמעות ואינו יכול להפרידם בלא להרוס את המאכל. הרב מתייחס למקרה זה בספר ההרחבות פרק י ה,א: "כתב לי הרב יעקב ורהפטיג, שלדעתו הדין תלוי בדעת המחמם, שאם מגמתו לחמם את הנוזלים אזי אסור, ואם אין מגמתו לחמם אותם אלא כוונתו לחמם את המוצק אפשר להקל כפי רוב המאכל. ע"כ. ונלע"ד שהואיל והוא נוגע לספק דאורייתא, ויש לחוש להערמה, גם כשהמיעוט נוזלים, אם יש לו חשיבות, יש להחמיר. ורק על הרטיבות המלווה את המאכל אין לחוש".
- איני יודע מה תהיה דעתם לגבי קידוש, אך ודאי אין לומר שמן הסתם מקלים גם בקידוש, שהרי להבדלה יש דין יותר קל לעניין זה, כיון שיש אומרים שאפשר לעשותה בלא משקה כלל, כפי שהובא בפנה"ל ח,3. ואין לדמות מיץ ענבים לשכר מדינה, שהרי מיץ ענבים נחשב כיין כפי שכתוב בפנה"ל ו,ד.
אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-09-14 13:45:45
הראל
שלום הרב. בפניני הלכה, הלכות שבת, פרק ט, ג, כתוב כך: בשעת הצורך, כאשר יש ספק אם מעשה מסוים אסור או מותר, מותר לעשותו בשינוי, שעל ידי השינוי הוא נעשה ספק בדברי חכמים ומותר להקל בו. שאלתי היא, על איזה ספק מדובר. האם ספר בידיעת המציאות – וכגון האם מאכל מסוים מבושל כל צרכו או לא (ובאופן מעשי אי אפשר לברר זאת), או ספק בהלכה, וכגון שיש מחלוקת הפוסקים שלא הוכרעה – וכגון האם 55 מעלות נחשב ל'יד סולדת'. תודה, יצחק הראל
שני סוגי הספקות נחשבים ספק לעניין ספק דרבנן לקולא.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-09-14 12:30:12
שמירת שבת
הזמנתי עבודת תוכנה אצל מתכנת חילוני שעובד באופן פרטי מהבית, העבודה הינה בהתחייבות לסיום תוך חודשיים בתשלום כולל, רציתי לדעת אם אני צריך לחשוש שיעבוד על זה בשבת ולהתנות איתו על זה מראש (אני מעדיף שלא מחוסר נעימות), והאם זה בכלל יעזור שאני יתנה איתו מראש (כ מי אמר שהוא יקיים זאת).
כיון שכדי להספיק את העבודה לא חייב לעבוד גם בשבת, וגם אם יעבוד בשבת מסתבר שאת עיקר עבודתו יעשה ביום חול ואינך יכול לדעת איזו עבודה נעשתה דוקא בשבת, בטלה עבודה זו ברוב העבודה שנעשתה בחול, לכן אינך חייב לומר לו לא לעבוד בשבת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-09-11 08:00:33
תרופות בשבת
שלום כבוד הרכ, בפניני הלכה הרב מציין כי מחמירים בנוגע לתרופות מחשש סממנים שיבוא לידי איסור מלאכת טוחן. למיטב ידיעתי אין כיום ייצור תרופות ביתיות כך שאין חשש למלאכת טוחן. כנראה שהחשש נבע מתקופה של לפני יותר ממאה שנה (אולי) בה היו טוחנים מיני צמחים לרפואה וכנראה שהיה צריך לבצע את הטחינה סמוך ללקיחת התרופה כדי שהתרופה לא תאבד מיעילותה. ובודאי היום שאין הכנת תרופות ביתיות כלל ותאריך התפוגה של תרופות הוא מעל לשנה החשש שאנשים יעברו על מלאכת טחינה לא קיים. יותר מכך, הרב מתיר קפה שחור (כמובן בהגבלות הנובעות ממלאכת בישול ולישה) למרות שטחינה בקפה שחור מצויה מאוד היום וישנן מטחנות ידניות המאפשרות את הטחינה ובכל זאת אין הרב חושש לכך שאנשים יבואו לכלל איסור טחינה כאשר יראו שימוש בקפה שחור טחון (אני מניח שהסיבה היא שקפה שחור נשמר בשקית לאורך זמן ולכן אין זה מצוי שאנשים יטחנו אותו לפני הכנת המשקה – ממש כמו שהתרופות של ימינו נשמרות לאורך זמן). כתוספת, ההחמרה בתרופות עלולה להביא לידי מצב בו אנשים ימנעו מתרופות וויטמינים שניתנו להם על ידי רופאים הדואגים למצב בריאותם בשל חוסר הוודאות לגבי הגדרתם כחולים שאין בהם סכנה ובכך עלול להיגרם להם נזק בריאותי. אם חשש הטחינה הפך ללא רלוונטי בימינו, מדוע לא להתיר מלכתחילה נטילת תרופות ללא חשש?
לדעת כל הפוסקים גם בימינו אין להקל לגמרי משתי סיבות: 1. לדעת רבים, כל תקנה שתקנו חכמים אינה מתבטלת בלא החלטה של בית דין יותר חשוב ויותר גדול מבית הדין שקיבל את החלטת האיסור. 2. עדיין יש אנשים מעטים שמכינים תרופות ביתיות, ונמצא שטעם התקנה לא נתבטל לגמרי.
ההוכחה מקפה שחור אינה רלוונטית, כיון שגזירת חכמים בנד"ד שמא יטחון ויכין תרופה נובעת מבהילות החולה להתרפא, ודבר זה לא שייך בקפה.
כמו כן גם החשש שכתבת באי לקיחת תרופה לחולה שאין בו סכנה אינו רלוונטי ע"פ פניני הלכה, שהרי הרב מלמד פוסק שאף מי שיש לו רק צער משמעותי מותר בלקיחת תרופות המיוצרות בבתי חרושת, וק"ו אם הוא חולה.
אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-09-05 10:21:44
הבדלה וכהנים
למה מסתכלים בציפורניים בהבדלה? למה מריחים בשמים בהבדלה? למה אומרים לבריאות למתעטש? למה כהנים עולים לדוכן בלי נעליים? תודה רבה אשמח למקורות
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-09-04 18:57:08
שינוי שם משפחה
שלום כבוד הרב, ברצוני לשנות שם משפחה ,כרגע שם משפחתי הוא גיני. אני מעוניין או בגבע או בגנאל. אני ספרדי ( אמא פרסיה ואבא תורכי) ככה שאעדיף שזה יתאים כשם ספרדי.. אשמח מאוד אם הרב יחליט בשבילי אם גבע או גנאל. אני משה בן מלכה. בתודה מראש ובשורות טובות
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-09-01 23:17:48
כבוד ספרים
בפניני הלכה ליקוטים בענין זהירות בכבוד ספרים מודפסים כתב הרש"י שליט"א שבספרים של תוש"ב אין חובה לדקדק בהנחתם אלא כולם שווים ומותר להניחם זה על זה. ורציתי לידע המקור לזה וטעם הדבר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-08-31 03:05:33
מזוזה
שלום לכבוד הרב, בית מזוזה שיש לו פתח (מלמטה לדוגמא) וניתן להוציא את המזוזה ללא צורך להסיר את כל הבית מהמשקוף, האם ניתן להוציא כך את המזוזה ולקחת לבדיקה וכשמחזירים חזרה להחזיר דרך הפתח ויהיה ניתן לברך לקבוע מזוזה כרגיל ? תודה.
כן. כך גם אני עושה.
אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-08-30 08:17:14
בר מצווה
שלום. בני נולד ז' תשרי תשס"ה לפני השקיעה, בר מצווה חל מיום רביעי ופרשת בר מצווה היא יום כיפורים בספר. האם ניתן לדחות שבת בר מצווה לאחרי החגים – לפרשת בראשית? תודה מראש
אין בעיה לדחות את הארוע המשפחתי לשבת אחרת, אך את יום הבר מצווה, ז' תשרי, היום בו הוא מחוייב להניח תפילין בפעם הראשונה ומחוייב בכל המצוות מן התורה, תציינו באופן מצומצם אך מכובד, שהרי זהו יום חשוב מאוד. כמו כן שיעלה לתורה בקריאה הסמוכה ליום הולדתו (נראה לי שיוצא השנה ביום שני ח' תשרי, לא כמו שכתבת שז' יוצא ביום רביעי).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-08-28 13:32:39
יציבות נוסח קדיש בחצי האחרון
שלום וברכה. מקובלנו שנוסח התפילות והקדיש והברכות עתיקים ומכוונים ואין להוסיף או לשנות. אך בקדיש לדוגמא תוקף הכלל הזה הוא רק עד דאמירן בעלמא. ולכן משם והלאה מתפצלים נוסחים למנהגים השונים. השאלה היא: מתוך ששיזבא בנוסח הספרדי הוא הצלה כשלעצמו האם מותר לי לשנות ב״רווח והצלה״ ולומר ״ורווח והצלחה״? מה גם שיש מנהג כזה בקרב חלק מעדת התימנים הגם שאני עצמי אינני תימני.
אמנם לדעת הרשד"ם,לה אין הזהרת 'אל תטוש תורת אמך' חלה על מנהגים, אלא רק על דינים. ולכן אין חשש לשנות את נוסח התפילה. אמנם בהגמ"י כתב ע"פ הירושלמי שאין לשנות מנוסח אבות, והביאו המ"א סח,א להלכה. וכ"ד רה"פ. ולכן למעשה יש לומר את כל נוסח הקדיש כנוסח אבותיך ולא לשנות כלל. ועיין עוד בזה בפניני הלכה תפילה פרק ו' (מובא באתר של ישיבת הר ברכה).
אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-08-11 19:45:55
מעשר
1.שלום כבוד הרב כרגע יש לי חוב שצריכה לסגור בהוצאה לפועל עס 45000 שח האם צריכה לעשר? 2.אומרים קודם עניי ביתך האם יכולה לעשר לבת שלי שלומדת? מה הכוונה עניי ביתך: 3.כלה שטובלת במקווה האם אני יכולה לעשר מהמשכורת ולהכין לה שלושה מגשים של עוגיות לכיבוד? 4.איך מחשבים מעשר? אשמח לתשובה במהרה תודה ולהתראות.
1. כשאדם נמצא במשך זמן מסויים במצב דחוק, ישהה את נתינת מעשר הכספים עד שמצבו ישתפר, וירשום בפנקסו מידי חודש כמה הוא חייב למעשר, ולבסוף יפרע את כל חובו (פניני הלכה סעיף,יב). אמנם אם מצבו הדחוק אינו זמני, הוא פטור מנתינת מעשר כספים ויסתפק בסכום מועט למי שעני ממנו (סעיף,ז).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-08-11 10:15:35
צום 9 באב דחוי
הרב יום טוב, אישתי ילדה לפני חמישה חודשים והיא מניקה בצורה מלאה . האם היא צריכה לצום את 9 באב הדחוי ?
אנא מלאו את התשובה
שלום
מעוברות ומיניקות חייבות להתענות בתשעה באב.
אבל בצום-נדחה דינן קל יותר,
ואם הן חלשות במקצת או שיש להן מיחוש מסוים, אף שאינן חולות – פטורות מצום שנדחה (באו"ה תקנט, ט, 'ואינו'; כה"ח עה).
ולהרחבה ומקור התשובה ראה בספר פניני הלכה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א באתר ישיבת הר ברכה
https://yhb.org.il/05-10-20/
ברכה אייל משה
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2016-08-08 05:42:11
אכילת בשר בתשעת הימים בצום דחוי- דחוף
שלום הרב, הבנתי שהשנה ט' באב הוא צום דחוי, שאלתי היא, האם יש השנה שבוע שחל בו לעניין אכילת בשר בתשעת הימים? הבנתי שמותר לכבס בגדים,אבל לעניין אכילת בשר איני יודעת אם מותר. ושאלה נוספת כבוד הרב, אני בהריון חודש רביעי אני חייבת בצום נכון?
שלום
למנהג אשכנזים אסור ולמנהג ספרדים ותימנים מותר (לעניין גילוח ראוי להחמיר שבוע לפני)
ולהלן הרחבה ומקור התשובה מספר פניני הלכה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א ועיינו בספר באתר ישיבת הר ברכה
https://yhb.org.il/05-08-23/
מנהג אשכנז שלא לאכול בשר ולא לשתות יין כל תשעת הימים, כולל ראש חודש אב, וכן נהג האר"י. ולמנהג רוב הספרדים, מותר לאכול בשר ולשתות יין בראש חודש, ומסיום יום ראש חודש מתחיל האיסור (מ"ב תקנא, נח; כה"ח קכה). ואף ביום עשירי באב, שבו נשרף בית המקדש, מחמירים שלא לאכול בשר ולשתות יין. האשכנזים מחמירים עד חצות יום עשירי, ורוב הספרדים עד סיום יום עשירי באב (שו"ע ורמ"א תקנח, א, כה"ח י).
ומנהג יהודי תימן, שלא להחמיר בזה, אלא אוכלים בשר ושותים יין, ורק בסעודה מפסקת שלפני צום תשעה באב נמנעים מאכילת בשר ושתיית יין, כדין המשנה.
כאשר תשעה באב חל ביום ראשון, אין באותה שנה שבוע שחל בו תשעה באב, כי כבר במוצאי שבת מתחיל צום תשעה באב. ולאחר סיום מנהגי האבלות של יום י' באב מסתיימים כל מנהגי האבלות של שלושת השבועות.
ופעמים שתשעה באב חל בשבת, ואזי הצום נדחה ליום ראשון, וכיוון שתשעה באב חל בעצם בשבת, יש אומרים שכל השבוע שלפניו הוא שבוע שחל בו תשעה באב (סמ"ג). ודעת רוב הפוסקים, שדיני שבוע שחל בו תשעה באב אינם חלים באותה שנה, הואיל ובפועל הצום נדחה ליום ראשון (רא"ש, ר"ן), וכן נוהגים רוב הספרדים (עיין שו"ע תקנא, ד). לפיכך, מכבסים בכל השבוע שלפני שבת חזון. אולם לעניין גילוח, ראוי שגם הספרדים יחמירו שלא להתגלח בשבוע שלפני תשעה באב, כדי להיכנס לתשעה באב כשסימן האבלות ניכר בפנים (כמבואר לעיל בהערה 7). ולמקילים בזה יש על מה לסמוך.
בברכה אייל משה
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2016-08-02 15:40:49


