חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
עזר כנגדו
בספר של הרב אליעזר מלמד שמחת הבית וברכתו. מובא: למדנו שכמה ראשונים התירו ביאה שלא כדרכה, ולדעתם גם ביאה "דרך איברים", כלומר שהזרע יוצא על ידי חיבוק ומגע של האיש והאשה. האם אפשר להתיר מידי פעם, על סמך הדברים הנ"ל, שהאשה ע"י מגע ונישוק תגרום להוצאת זרע כאשר קשה לה החיבור כאשר היא בהיריון או עייפה? תודה רבה.
אסור לתכנן מראש להוציא את הזרע מחוץ לגוף, אלא אם כן מדובר על שעת הדחק גדול שאין אפשרות אפילו לביאה בפי הטבעת, אבל במקרים רגילים של עייפות והריון הדבר אסור, וכפי שמרחיב הרב בהערה 12 להוכיח את הנשים שמחמת סיבות לא מוצדקות מבטלות את החיבור עם הבעל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-03-18 23:41:24
כיפה, האם יש עניין בכיסוי כפול
שלום הרב. יצא לי לשמוע מספר אנשים שדנו על ההבדל בין כיפה שחורה, לכיפה סרוגה. והם אמרו שבשחורה יש שני כיסויים ויש בזה עניין .. חיפשתי ומצאתי רק שהמשנ"ב כתב שבתפילה יהיה עם המגבעת (סימן צא סק יב). אבל לא דן בעניין של שני כיסויים.. בהנחה שמישו שם שני כיסויים האם יש פה באמת איזו חומרה שיש בה ענין, או שזה סתם ואין בזה כלום באמת? תודה מראש.
אולי יש בזה משהו, אבל להלכה אין שום צורך לעשות כן. ויותר מזה- כיום לבישת כיפה סרוגה חשובה מאוד כיון שיש בה אמירה הרבה מעבר לדין כיסוי הראש – היחס למדינה, היחס לצבא, היחס לפרנסה, היחס למצוות יישוב הארץ. ולכן גם אם היה בכיפה שחורה הידור, יש בכיפה סרוגה הרבה יותר מהידור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-03-18 08:42:35
לא קיבלתי תשובה על שאלה
שלום, שלחתי שאלה לפני כשלושה שבועות וטרם קיבלתי תשובה. אשמח לקבל מענה כיוון שחול המועד מתקרב… אני מצרף שוב את השאלה: האם בשנת אבל על הורה מותר לשמוע מוסיקה בחול המועד?
אין אבלות בפרהסיה במועד, ולכן כל שניכר שאינו שומע מוזיקה מפני האבלות, מותר. כמו כן כל השנה מותר לשמוע מוזיקת רקע שקטה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-03-16 09:52:43
תפילה עם חיתול על הגוף
אין לי שליטה על הטלת מי רגלים ולכן עלי ללבוש חיתול. כאשר החיתול רטוב, מה הדין לגבי ק'ש תפילין ותפילה?
כל עוד אינך מריח את מי הרגלים הכל מותר כיון שמי הרגלים מכוסים. אמנם אם אינם שותתים תדיר ואתה מרגיש בשעה שהם יוצאים, עליך להפסיק עד שיסתיימו. אבל אם שותתים תדיר, אפשר להקל. כן מבואר בשו"ת צי"א ח,א.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-03-13 16:33:36
כיצד להרים את צוואת הכלב בשבת ללא עירוב?
ב"ה שלום, אנו נמצאים כרגע בחו"ל ומתוגגרים במתחם דירות. המתחם מפוזר על פני 1 קמ"ר ובו כ-200 דירות בכ-10 בניינים. כל המתחם בבעלות חברת ניהול אחת ולמתחם כניסה אחת – הכל ללא עירוב. במתחם מפוזרים עמדות לאיסוף גללי הכלבים, כולל שקיות נתלשות מיוחדות – והבעיה היא כך: אם אשאיר את גללי הכלב על הרצפה/הדשא לעיני השכנים, יהיה בכך חילול ה' גמור (ראו כיצד מתנהג היהודי!) וכמובן במהרה אקבל קנסות כבדים. ואולם גם להרים את הגללים אי אפשר, שהרח זהן טלטול בכרמלית ללא עירוב … מה הפתרון?
שתי אפשרויות: א. לטלטל את הצואה ואת השקית פחות פחות מד' אמות, כלומר ללכת שתי צעדים ולעצור ושוב ללכת שתי צעדים ולעצור, עד שמגיעים ליעד. דבר זה מותר במקום צורך גדול. ב. לבקש מילד גוי שיעשה את הפינוי עבורך באופן קבוע, ותשלם לו על כך אחר השבת. גם זה הותר במקום צורך גדול.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-03-12 15:13:53
הלנת המת
שלום כבוד הרב, רציתי לדעת האם יש היתר לנתח מתים בכדי לדעת מי הוא המת?
אין צורך בניתוח הגופה. מספיק לקחת דגימות מסויימות כדי לדעת זאת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-03-12 06:30:32
הלכות בורר
שלום לרב, ברצוני לשאול בבקשה מספר שאלות הקשורות להלכות בורר: 1. בעניין כף הגשה מחוררת – האם דינה כמזלג כך שניתן לקחת בעזרתה אוכל מתוך נוזלים, או שהיא כלי סינון ויהיה מותר להגיש בעזרתה רק מאכלים יבשים? 2. בעניין קומקום תה עם תא מרושת המיועד להכנסת חליטה/תיון, כך שהחליטה כביכול לא מעורבת בכל המים אלא חסומה בעזרת תא הרשת (לא מדובר בקומקום תה רגיל עם מסננת בקצהו) – האם ניתן להשתמש בו בשבת? 3. בעניין כפית מיוחדת עם תא רשת בקצה המיועד להכנסת חליטה לתוך הכוס ולהוצאת החליטה בגמר ההכנה – האם דינה כתיון ומותרת בשימוש בשבת או שנחשבת ככלי ברירה? בתודה, חרות שמעון חיפה
- כאשר מטרת השימוש בה לברירה בין האוכל לנוזל, אסור להשתמש בה, אבל אם אין כלי אחר ואין מטרתו לסינון מותר. יש לציין שגם במזלג אסור להשתמש ככלי ברירה, כגון שרוצה להוציא מסיר המרק רק את האוכל המוצק בלי נוזלים ולכן לא משתמש בכף אלא דוקא במזלג. אמנם דרך אכילה מותר, כלומר מהמזלג מהצלחת ישר לפה. (כדאי לקרוא פניני הלכה שבת א' יא, יב-יג.
- לא בטוח שהבנתי, נראה לי שכל עוד יש הרבה מים אין בעיה של ברירה, אלא הבעיה רק כאשר נגמרים המים והשופך רוצה את הנוזל שנשאר בתוך התיון, שזה התיון משמש ככלי של ברירה בפועל.
- במקרה לגמרי את זה אני מכיר. מותר, ובלבד שלא ישהה אותו מעל המים כשמוציאו, וכך אינו עושה פעולה של ברירה, וכפי שאמרו לגבי שקית תה רגילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-03-11 17:20:24
כיסוי ראש לאישה
להלכה אישה יכולה לגלות טפח מרובע משערה לפי מהר"ם אלשקר האם יכולה לכסות הכל מקדימה ולגלות מאחור באזור העורף ? תודה
לדעת רוב הפוסקים אין לאישה לגלות שערה כלל חוץ ממקומות שיוצא בעל כורחה, כגון בצדדים. אמנם כיון שיש שהתירו לגלות טפח מרובע, הרוצה להקל יש לה על מי לסמוך, ואין זה משנה אם הוא מקדימה או מאחורה, לכן את יכולה לכסות הכל מקדימה ולגלות רק מאחור כדברייך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-03-11 08:17:03
כיבוס בחול המועד
כבוד הרב, שלום. בדרך כלל אני מכבסת כל בגד שלי אחרי לבישתו, ולא נעים לי ללבוש אותו בגד כמה ימים, מבחינתי (ולדעתי נשים רבות היום דומות לי) אין הבדל בין גרביים ולבנים לבין שמלה מבחינת תכיפות הכיבוס והלכלוך (במיוחד שמבשלים הרבה בחול המועד ומתלכלכים). האם עדיף ללבוש בגדי חול בחול המועד, או לכבס את בגדי החג?
- אסור לכבס בגדים של גדולים בחול המועד.
- ללבוש בגדי חול מובהקים בחול המועד זה ביזוי המועד. אמנם בזמן הבישול וכד' שאר דברים שעלולים להתלכלך מהם, מותר ללבוש בגדים פחות מכובדים, אך בשאר הזמן יש להקפיד ללבוש בגדים מכובדים שמתאימים לימים הקדושים של חול המועד. יש לציין שאצל נשים רבות, הבגדים שלובשות בימי החול מכובדים גם לחול המועד, וממילא אינן חייבות ללבוש בגדים יותר מכובדים בחג, אך אם יעשו כן יקיימו את מצוות כבוד ושמחת המועד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-03-10 19:55:54
תפילה
שלום הרב יש לי 2 שאלות: 1- מהי מהות התפילה? 2- איך אני יכולה להתחבר מחדש לתפילה ולהתפלל מתוך כוונה ורצון ולא מתוך הכרח ושבסוף אני עושה דווקא ולא מתפללת???
- הדיבור עם בורא העולם.
- ללמוד את הפרק הראשון מתוך הספר פניני הלכה תפילת נשים של הרב אליעזר מלמד. אפשר לקרוא דרך האתר של ישיבת הר ברכה. להלן ההתחלה:התפילה היא אחד מן הביטויים העיקריים של האמונה בה'. האדם אינו מושלם, יש לו חסרונות והוא משתוקק להשלימם, ועל כן הוא פונה אל בורא העולם בתפילה.
חוסר שלמותו של האדם בא לידי ביטוי בשתי רמות. רוב האנשים חשים צורך להתפלל לה' רק כאשר שגרת חייהם נפגעת. למשל, כשאדם נחלה או נפצע, וכאביו גוברים, והוא מבין שכל הרופאים שבעולם אינם יכולים להבטיח את בריאותו והרגשתו הטובה, ורק הקב"ה שבידו נפש כל חי יכול לרפא אותו ולהעניק לו חיים טובים וארוכים. באותה שעה הוא מתפלל מקירות ליבו אל ה' שירפאנו. וכך בכל עת שמתרגשת על האדם צרה, פרנסתו נפגעת, או אויבים קמים נגדו, או חבריו הטובים מפנים לו עורף, אז הוא מבין כמה החיים הטובים שלו תלויים על בלימה, והוא פונה אל ה', שיעזור לו ויושיעו. אבל כששגרת החיים מתנהלת כסדרה, לרוב האנשים אין תחושה של חסרון, ובדרך כלל הם אינם מרגישים צורך לפנות אל ה' בתפילה.
המעמיקים יותר מבינים שגם שגרת החיים אינה מושלמת. גם כשהבריאות תקינה והפרנסה מצויה ומצבם המשפחתי טוב וחבריהם נאמנים והמצב הלאומי תקין, גם אז אנשים רגישים, בעלי מודעות עצמית גבוהה, חשים את חסרונם הקיומי. הם יודעים שחייהם מוגבלים. גם אם הכל יהיה טוב, יבוא יום והם ימותו מזקנה. גם עכשיו כשהם צעירים וחזקים, הם אינם מסוגלים להבין ולהרגיש את הכל כפי שרצו, הם אינם יכולים להגשים את כל שאיפותיהם. אפילו שאיפה אחת הם אינם יכולים להגשים באופן מלא. ומתוך תחושת החסרון הזה הם פונים אל הקב"ה, אלוקי השמים והארץ, שהוא היחיד שיכול לגאול אותם מחסרונותיהם. בעצם ההתקשרות של האדם על ידי תפילה אל הקב"ה, האדם מתחיל תהליך של השתלמות וגאולה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-03-07 17:59:10
כשרות והגינות
א. האם מותר לאכול דברי מאפה מעסק ביתי שאין לו תעודת כשרות? יודע בוודאות שהם שומרים שבת וכשרות. והאם זה משנה אם אני יודע שהם שומרים שבת וכשרות? או לא משנה? או רק שבת או רק כשרות? ב. קניתי מספר חולצות ובבית גיליתי שחלק לא חויבו למרות שהגשתי אותם בקופה לחיוב. האם אני חייב לחזור לחנות כדי להגיד להם ולשלם?
אם אתה מכיר אותו ויודע שלא יכשיל אנשים, מותר לאכול אצלו. ואעפ"כ אין זה מהודר, שכיון שמדובר על עסק, יש אינטרסים ויצר הרע גם לדתיים, ולכן המקובל הוא שיש משגיח.
אם הוא שמור כשרות ולא שבת, לא נראה שאפשר לסמוך עליו בתור בעל עסק שודאי לא יכשל ויכשיל אחרים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-03-07 15:07:46
האם להקפיד על קמח ממצה שמורה
שלום וברכה, בכל ימות הפסח אני מקפיד לאכול רק מצה שמורה משעת קצירה בלבד. מה הדין לקמח מצה? האם גם עלי להקפיד לקנות קמח מצה שמכינים ממצה שמורה? מבחינת דין מצת מצווה, מערבים את הקמח בכל מיני דברים, אז לרוב הוא בטל מתורת מצה. מבחינת ההידורים מפני חימוץ – יש גם קמח מצה ח"י דקות שהיא לא שמורה מקצירה אבל כן מנקים את כל המכונות כל 18 דקות, אבל כמובן שניתן גם לסמוך אל כשרותו של קמח מצה מסוגים אחרים. תודה!
- אין הבדל בין מצה לעוגה שעשויה מקמח מצה, מי שמקפיד על מצה שמורה משעת קצירה בכל הפסח מקפיד גם בעוגות שעשויות מקמח מצה.
2. אין בקמח ח"י דקות שום חידוש, כך עושים כל מצה היום, ההבדל בין ההידורים הוא בניקוי המכונות והאם שמרו על החיטים משעת קצירה או רק משעת טחינה. אם שמרו רק משעת טחינה אך ניקו את המכונות כל 18 דקות, זה בהחלט הידור חשוב.
למעשה אין חובה לאכול כל הפסח מצה או עוגה שמורה משעת קצירה, זה הידור, ובהידורים כל אחד מחליט לעצמו. כל מאכל שיש עליו כשרות מוכרת, הוא כשר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-03-06 13:20:23
יום כפור קטן
האם יום כפור קטן שייך לרמ"ק? ומתי אומרים?
יום כיפור קטן זה תענית שהיחיד מקבל על עצמו בערב ראש חודש, ואומר את הסליחות קודם ולאחר תפילת מנחה כמבואר בנוסח (אפשר למצוא באינטרנט). את תפילת "סדר יום כיפור קטן" יש הנוהגים להתפלל בלי קשר לתענית ואף אם אין אדם שצם באותו יום קוראים את כולו. נוהגין זאת 8 פעמים בשנה, דהיינו בכל ערבי ר"ח, חוץ מאשר לפני ר"ח חשוון, טבת, אייר ותשרי.
אכן מי שהנהיג תענית זו הוא המקובל ר' משה קורדיבורו שחי בצפת במאה ה- 16. מנהג זה מוזכר גם בספר מנות הלוי לרבי שלמה הלוי אלקבץ שחי באותה תקופה. עם זאת היה המנהג כבר ידוע באשכנז באמצע המאה ה 15 והוא מוזכר בספר לקט יושר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-03-06 08:57:37
שבת
שלום לרב. אדם חתך במזיד שקית זבל. חיתוך במקום המקווקו. את השקית שם בפח כדי שיזרקו בשקית את האשפה. האם מותר בשבת לשים את האשפה בשקית זבל?האם יש פה הנאה ממלאכת שבת?
כיון שהיה אפשר להשתמש בשקית גם בלא החיתוך, לא חל על זה דין מעשה שבת ובדיעבד אפשר להשתמש.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-03-02 12:55:00
הלכות רוצח ומתאבד
האם אדם המעשן נחשב בצורה כל שהיא למתאבד?
כך מובא בספר פניני הלכה ליקוטים ח"ב ט,ח (אפשר וכדאי לקרוא עוד מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה):
"במשך עשרות השנים האחרונות, התברר ללא צל של ספק, על פי מחקרים יסודיים, שהעישון מסוכן מאוד לבריאות, ואם כן ברור שישנו איסור מן התורה לעשן. שכן ציוותה אותנו התורה שנשמור על חיינו, שנאמר (דברים ד, ט): "רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד", וכן נאמר (שם, טו): "וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם". וכן ציוותה התורה להיזהר מכל דבר שעלול לסכן את הנפש, וכפי שצוותה לעשות מעקה לגג. מכל זה הננו לומדים עד כמה גדולה החובה לשמור על החיים והבריאות, וממילא ברור שמן התורה אסור לעשן (עשה לך רב ח"ב א; ציץ אליעזר טו, לט).[1]
[1]. לדעת הרב ד"ר מרדכי הלפרין, יתכן שיש גם איסור רציחה בעישון, שהרי בכל שאיפת עשן לריאות, המעשן גורם לנזק ישיר בריאותיו, ובמידה מסוימת מקרב את קיצו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-03-01 14:24:40
כשרות
האם יש תעודות כשרות שאסור לסמוך עליהן או שגם אם רשום רק כשר בלי תעודת כשרות אפשר לסמוך?
רק אם יש תעודת כשרות מעודכנת עם שם גוף נותן הכשרות + יכולת לדבר עם המשגיח בטלפון (גם אם לא עושים כך בפועל), אפשר לאכול שם. והמהדרים מדברים בפועל עם המשגיח ומוודאים שאכן המקום כשר. מלבד התועלת המקומית שבדבד, יש בזה תועלת גדולה לכוחו של המשגיח, שכן בעל עסק שיודע שחשוב לאנשים לדבר עם המשגיח, יקח אותו יותר ברצינות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-03-01 11:14:28
גמד וענק
שלום הרב, בעבודה אצלינו משחקים הגמד והענק, ויצא שאני צריך לתת הפתעות (ממתקים קטנים בסתר) למישהי מהעבודה ואז בפורים לתת לה משלוח מנות. אני לא מכיר אותה ולא מתכוון להכיר. יש בעיה לעשות את זה?
כל דרך חיבה בין המינים אסורה. אתה צריך למצוא דרך להחליף עם מישהי שהגמד שלה הוא גבר. אם אין לך אפשרות כזו, אזי רק כדי לא לבאס אתה יכול לקיים את המנהג במינימום המכובד בלבד, בלי שום תוספת פתקים ודיגומים, ואזי כיון שהוא רק בשביל הנימוס והוא שעת הדחק אפשר להקל (במשלוח מנות כדאי להוסיף בשביל הרשמיות את שם המשפחה שלה, ואם היא נשואה עם ילדים להוסיף "ולבני משפחתה").
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-02-27 05:53:35
לקראת זוגיות
שלום לרב. זו שאלה ראשונה שאני שולח לאחר הירצחו של הרב איתמר בן גל הי"ד, הצטערתי מאוד לשמוע את הבשורה הקשה והנני לחזק את הישיבה ואת עבודת הקודש שהנכם עמלים בה. תבורכו מפי עליון. לגבי השאלה – אני בן 21, בחור מהמגזר הדתי לאומי. למדתי בבית ספר יסודי דתי, ומשם המשכתי לישיבה תיכונית ומשם לשנה בישיבה גבוהה לפני הצבא (שעוד כמה חודשים אני מסיים בעזרת ה'). יש לציין שאני רואה בהדרכת ההלכה ערך עליון שאני משתדל ללכת לפיו ומאמין בו באמת בכל לבי. הדרכת חכמים היא שלא להרבות בשיחה עם האישה ולכן כל חיי השתדלתי שלא לדבר סתם עם בנות, בין אם זה בסניף (שלא כל כך התחברתי אליו ולא הרביתי ללכת אליו דרך אגב) או במקום אחר. אמנם יוצא לי לדבר הרבה עם בנות עכשיו, אבל תמיד אני משתדל שהדיבור יהיה לצורך מסוים ולא סתם כדי לדבר. כידוע, לפי ההלכה, אסור אפילו לגעת (!) בחברה או במשודכת (אף לאחר האירוסין) עד החתונה ממש (יתקן אותי הרב אם אני טועה). שזה דרך אגב רחוק שנות אור ממה שנהוג בציבור שאינו דתי!! וזה דבר שמונע כניסה לקשר ארוך עם בנות, כמעט בלתי אפשרי להיות בקשר חצי שנה או יותר בלי לגעת, וזה בעצם דורש חתונה לאחר כמה חודשים בודדים. השאלה שלי היא, משום שמעולם לא היתה לי חברה ולא נקשרתי לבנות באופן רגשי, אם אצא עם הבחורה הראשונה שאפגוש לדוג' ואתחבר אליה בעזרת ה' ונחליט להתחתן – איך אדע מהיכרות קצרה שהיא באמת מתאימה לי? הרי לא הכרתי לעומק אף אחת חוץ ממנה ואני לא מכיר בנות באמת לעומק? איך אדע שאני לא מפספס משהו או נופל בפח? וממתי מומלץ להתחיל להכיר (לשם נישואין?) בשנה הבאה אתחיל ללמוד באוניברסיטה בעזרת ה'. תודה רבה לרב על עבודת הקודש! ישראל.
שאלה טובה. קודם כל אני ממליץ לך בחום על תוכנית השילובים שיש לנו בישיבה, המשלבת לימודי אקדמיה באריאל או בר אילן יחד עם לימוד תורה בבית מדרשנו, כולל מלגה ראויה. דבר זה ללא ספק יעזור מאוד לא רק לעבודת ה' הפרטית שלך, אלא גם ליכולת מציאת זיווג ראוי וליכולת לעבור את השנה הראשונה (לפחות) של הנישואין באופן הרבה יותר טוב.
לגוף השאלה- לפני שנפגשים עם בחורה צריך לברר לעצמך היטב איזה רמה דתית אתה רוצה, ולוודא שזו הרמה של הבחורה. דבר זה הוא הכי חשוב, כי הרמה הדתית משפיעה על הזוגיות והבית בכלל ועל מספר הילדים וחינוכם בפרט.
ללא ספק חל איסור גמור על כל נגיעה עד העמידה תחת החופה, ואכן דבר זה גורם להתחתן יותר מהר מהחילונים, אמנם לא מהר באופן שלא ניתן להכיר מספיק. אם הבחורה לא מתאימה, תשים לב לכך כבר בפגישה הראשונה. אם אתה מתלבט, תצטרך לצאת עוד פעם או פעמיים, ובדרך כלל זה יספיק כדי לדעת האם יש סיבה טובה להמשיך את הקשר. וכן הלאה- אם הבחורה מתאימה, בדרך כלל תדע תוך שלוש עד חמש פעמים שאכן היא מתאימה. אמנם כדי להחליט האם להתחתן בדרך כלל לוקח בין חודש לחודשיים ולפעמים קצת יותר.
חשוב מאוד להדגיש שאין כל תועלת להפגש הרבה מאוד, אם זה מתאים זה מתאים ואם לא לא ואם מתבטלים ממשיכים עוד קצת.
זו אחת הסיבות הטובות לכך שכדאי לך מאוד להיות בסביבה שמבינה בעניינים אלו ויש עם מי להתייעץ. לכן אני שוב ממליץ לך לבוא לבדוק את התכנית שהצעתי לך אצלנו. אפשר להכנס דרך האתר של ישיבת הר ברכה לראות את הפרסום שם לתכנית השילובים ולדבר עם הרב יזהר אשור האחראי על תוכנית זו.
בהצלחה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-02-23 09:52:10
זכר למחצית השקל
שלום כבוד הרב, מה הסכום לזכר מחצית השקל השנה הזו ? תודה
או מטבע חצי שקל של ימינו, או 19 שקל לפי שווי מחצית השקל השנה.
הרגיל לתת מעשר כספים יכול לכת' לתת חצי שקל של ימינו עבור כל אחד מבני ביתו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-02-22 12:27:28
לוצקי
שלום רב ! בתור רווק אשכנזי כהן האם כדאי לי או שאני חייב להתעטף בטלית ( שגם ככה אני מתעטף בה אבל רק לברכת כהנים ) במשך כל התפילה ? \ בתודה מראש .
לא כדאי ולא חייב, הכי טוב שתעשה כמנהג בני קהילתך, ורק אם יש שם אשכנזים רווקים שנוהגים להתעטף בטלית כל התפילה, אתה יכול לנהוג כמותם אם כך נוח לך יותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-02-21 18:50:31


