חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
ניגון בבין המיצרים
שלום הרב. האם מותר לנגן בכלי נגינה בימי בין המצרים. תודה רבה
כדי שהתשובה תהיה שלמה, אני מעתיק לך מתוך הספר פניני הלכה זמנים של הרב אליעזר מלמד:
ח,ב- כתבו האחרונים, שאסור לערוך ריקודים ומחולות מי"ז בתמוז ועד תשעה באב (מ"א תקנא, י). ובכלל זה אסרו בימים אלו נגינה ושמיעת כלי זמר. לפיכך אסור לקיים בשלושת השבועות חוגי הרקדה, קונצרטים וערבי שירה, וכן אסור להשתתף בהם. חוג אירובי שעיקרו לצורך התעמלות אפשר לקיים עד ראש חודש אב, אבל ישתדלו להחליש את המוזיקה, כדי שיהיה ניכר שהיא לצורך התעמלות ולא לשמחה.
וכיוון שאיסור הנגינה הוא מפני השמחה שבנגינה, ממילא מותר למורים לנגינה להמשיך ללמד נגינה עד שבוע שחל בו תשעה באב, מפני שאין בלימוד נגינה שמחה לא למורים ולא לתלמידים. ומנגד אם יפסיקו יגרם הפסד למורים, וגם התלמידים יזדקקו אח"כ למאמץ נוסף לחזור למסלול הלימודים, ואולי יצטרכו עקב כך שיעורים נוספים. וטוב שילמדו בשלושת השבועות ניגונים עצובים (ציץ אליעזר טז, יט). ואם ממילא המורים והתלמידים רגילים לעשות הפסקה ברצף לימודיהם, אם אפשר, טוב שיעשו את ההפסקה בשלושת השבועות.
פניני הלכה ח,ג- מותר לשיר שירי שמחה בסעודות מצווה, למשל בסעודת ברית מילה, פדיון הבן ושבע ברכות. וכן מותר לקיים שמחת בר מצווה ובת מצווה, ובלבד שתיערך ביום שהגיעו למצוות.
נחלקו הפוסקים לגבי מקום שרגילים תמיד להזמין נגנים לסעודת מצווה, האם גם בשלושת השבועות מותר להזמין נגנים. יש אומרים שהואיל והנגינה לצורך מצווה מותר, ויש אוסרים. והמיקל יש לו על מה לסמוך, ובתנאי שכך המנהג בכל השנה.
לפיכך, במקום שרגילים תמיד להזמין תזמורת לשמחת בר מצווה, מותר להזמין תזמורת. אלא שאם ישנם שמזמינים שני נגנים ויש שמזמינים שלושה נגנים, בשלושת השבועות נכון להזמין שני נגנים. וכן הדין בכל שמחות של מצווה, שהולכים לפי המנהג בכל השנה.
ומשהגיע חודש אב אין להזמין תזמורת לשום שמחה, וכן אין להשמיע ממכשיר אלקטרוני שירי שמחה. ורק את השירים הנוגעים לשמחת המצווה מותר לשיר בפה. ואף מותר לרקוד מעט במעגל, כפי שנוהגים רבים לרקוד בשמחת ברית מילה.2
חתנים מקהילות שנוהגות לערוך חתונות עד סוף חודש תמוז, רשאים להזמין לחתונתם תזמורת רגילה, שאין שמחת חתן וכלה בלא כלי זמר. ואף מי שנוהג שלא להתחתן בימים אלו יכול להשתתף ולרקוד בשמחתם, שזוהי שמחה של מצווה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-07 19:32:17
ברכה אחרונה על שתיה בקש
האם שתיה בקש נחשבת שתיה רצופה שמברכים עליה ברכה אחרונה?
אם בפועל שתה רביעית רצוף עם הפסקה קלה לנשימה או שתיים, יברך ברכה אחרונה. יש לציין שרביעית זה לא כל כך הרבה – 75 מ"מ.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-07 19:14:48
מזוזה
שלום הרב, אנחנו נכנסנו לדירה שכורה והיינו צריכים מזוזות, המוכר אמר לי שאם אני מתנה מול עד שבעזיבה אני לוקח את המזוזות איתי אני אוכל לקחת אותם. האם זה נכון?
השאלה אינה מובנת. ראוי לעבור על מה שכותבים לפני ששולחים לראות שאין טעויות כתיב והדברים מובנים.
בכל אופן לאחר נסיון פיענוח, אם הבנתי נכון, אמרו לך שאתה יכול להתנות שכשאתה עוזב את הדירה אתה יכול לקחת את המזוזות שלך איתך אם התנת מראש שכך תעשה. אין דבר כזה! אם אתה שם בדירה מזוזות, לא תוכל לקחת אותם איתך כשתצא, אלא אם כן השוכר הבא אחריך יסכים לשים את שלו ולתת לך את שלך ע"פ התנאים המובאים בהלכה.
פניני הלכה ליקוטים א' י,טז- הלכה מעניינת מובאת בשולחן ערוך (יו"ד רצא, ב), לפיה אדם העובר דירה ולוקח עימו את כל חפציו, אסור לו להסיר את המזוזות ממקומן. והטעם לכך, כדי שלא יכנסו שם המזיקים ויזיקו למי שיבוא לגור אחריו. ולא רק לבעל הבית עצמו שמתכונן לעבור דירה ולהשכירה למישהו אחר אסור לקחת את המזוזות, אלא אפילו אדם ששכר דירה מיהודי שלא הקפיד לקבוע מזוזות, והשוכר הוא זה שקנה את המזוזות וקבען, גם לשוכר כזה אסור לקחת את המזוזות בשעה שהוא מפסיק את שכירותו ויוצא מן הבית. כדרך אגב אציין, שמובא בתלמוד (ב"מ קב, א), מעשה באחד שנטל את המזוזה ויצא, וקבר את אשתו ושני בניו. שהואיל והוא לא חס על סכנתם של הבאים לגור אחריו, לא חסו מן השמיים על בני משפחתו.
וכל זה דווקא כאשר הבית שייך ליהודי, אבל אם בעל הבית הוא גוי, אדרבה צריך לקחת את המזוזות בשעה שעוזבים את הבית. וכן כאשר עומדים להרוס את הבית, צריך לקחת לפני כן את המזוזות.
ולפעמים יש לאדם מזוזות יקרות מאוד, שנכתבו על ידי סופר מומחה, ורצונו לקחת את המזוזות איתו. וההצעה לגביו היא, שכמה ימים לפני שיעבור דירה, יחליף את המזוזות המהודרות במזוזות כשרות רגילות, את המהודרות יקח איתו, ואת הכשרות ישאיר בבית הישן.
ועוד צריך להוסיף, שאף על פי שההלכה היא שאסור ליוצא מהבית לקחת את המזוזות, מכל מקום אפשר לבקש בעבורן תשלום מהדייר החדש שיבוא אחריו. אבל גם אם הדייר החדש אינו שומר תורה וטוען שאינו מעוניין במזוזות ולכן גם לא רוצה לשלם בעבורן, גם אז נשאר הדין, שאסור לקחת את המזוזות בשעה שעוזבים את הבית.[1]
[1]. כתבתי למעלה, לפי הפירוש העיקרי, שהטעם שאסור ליטול את המזוזות שלא ליתן למזיקים מקום (תוס'), או שהואיל וכבר חלה בבית קדושה מהמזוזה – אין לבטלה. לפי"ז גם כאשר אין לאדם מזוזות לביתו החדש, לא יטול את המזוזות מהבית שהוא עוזב. אולם לדעת רב אחאי גאון ורב האי גאון (הובאו בחידושי הריטב"א ב"מ קב, א), האיסור מפני ביזוי המזוזה, אבל אם יקחנה ויקבענה במקום אחר, אין לה ביזיון. ולמעשה אין סומכים על דעה זו, אבל בשעת הדחק כאשר אין לו מזוזה לביתו החדש, וקשה לו מאוד להשיגה, כתבו האחרונים שאפשר לסמוך על דעת הגאונים ליטול את המזוזות מהבית הישן ולהעבירן לחדש (ברכי יוסף רצא, ב, פת"ש ז, פמ"ג משב"ז או"ח טו, ב). עוד הוסיף בברכ"י, והובא בפת"ש רצא, ז, שגם אם היוצא והנכנס מוכנים, זה להוציא את מזוזותיו וזה לקבוע את שלו, אין לחלק ולהתיר זאת. אמנם לשוכר שנכנס, אחר שיכנס מותר להסיר את מזוזות חבירו ולקבוע את שלו. וכמובן יחזיר לחבירו את המזוזות שהוציא (שכל טוב רצא, כז, בשם מור ואהלות).
מחבר התשובה: יעקב וינברגר
2018-07-05 19:18:13
גזל
שלום כבוד הרב, מותר לי לעשות העתק הדבק מהאתר שלכם לעבודה שאני צריכה לכתוב למכללה ? (אני כותבת משהו על ברכת המזון וזה מאוד עוזר לקחת מפניני הלכה מה שכתבתם. זה מותר או שזה גזל? תודה רבה, יעל
כתוב בתחילת כל ספר של פניני הלכה "ניתן להעתיק קטעים מהספר שלא למטרות מסחריות".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-05 11:55:21
נטילת ידיים של בוקר
בס"ד שלום כבוד הרב ברצוני לשאול האם יש הוראה לגבי כמות המים ועד לאיזה חלק ביד הם אמורים להגיע בנטילת ידיים של בוקר? תודה רבה
- רביעית (75 מיליליטר) על כל יד כפול 6.
- לכת' על כל כף היד, ובדיעבד על כל האצבעות (וכך נוהגים בט' באב וביום כיפור).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-01 23:04:29
צום בחולי טרשת נפוצה
שלום כבוד הרב.אני חולה בטרשת נפוצה.אבחנת המחלה נרמזה לי טלפונית.התשובה הרשמית תינתן ביום ראשון בפגישתי עם הרופא המומחה.האם עליי לצום ביום ראשון?
אינני יודע האם צום הוא רע לחולים במחלה זו. אם אכן צום עלול לגרום לתופעות לוואי חמורות, אתה פטור מהצום, כמבואר בפניני הלכה זמנים ז,ז (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-28 06:53:02
שמות ובשר
1. יש לי 4 שמות ולפעמים אני מרגיש שזה טרחה עבור הגבאי לזכור הכול וזה קצת משבש את מהלך הקריאה בתורה. האם יש עניין להקפיד על המנהג לקרוא בכל השמות או שאפשר להסתפק ולומר לגבאי רק את השם המקובל ? 2. מי שמוצא חתיכת בשר בין שיניו בתוך שש שעות ובלעם בתוך שש שעות, האם עליו לספור מהתחלה את שש השעות או לא ?
- הקריאה בתורה זה הזמן היחיד בו קוראים לך בשמות הללו, לכן כדאי לומר את כל השמות. הפתרון עם הגבאי הוא לכתוב פתק עם השמות שיהיה לך בכיס לשעת הצורך.
- סופרים שש שעות מגמר אכילת הביס האחרון של הבשר בסעודה. מה שנותר בין השיניים מתעכל על ידי רוק הפה כפי שהבשר מתעכל בקיבה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-27 11:26:36
תפילת הדרך
שלום כבוד הרב, רציתי לדעת אם אנחנו עושים, למנהג ספרדים, תפילת הדרך כשאנחנו נוסעים מירושלים לנתב"ג (שדה תעופה) ? מתי אנחנו צריכים לעשות תפילת הדרך ? תודה על הסברים כל טוב
אין בזה הבדל בין אשכנזים לספרדים כמבואר בפניני הלכה ליקוטים ג' י,ח, אלא על כל דרך של יותר מפרסה יש לברך. מתי? כשיוצא מהעיר, כמבואר שם,ט. (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-26 10:29:52
קידוש בשבת
שלום כבוד הרב!!! אם הייתי מוכרך לקדש על החלות בשבת. האם זה מוציא ידי חובה גם את המשקים שבתוך הסעודה או רק את האוכלים?- לדעת האשכנזים!!! תודה
ברכת הפת פוטרת את כל המשקים חוץ מיין מפני חשיבותו, ולכן במקרה שלך אם אתה שותה יין בסעודה, צריך לברך עליו. אין בזה הבדל בין אשכנזים לספרדים. כמבואר בפניני הלכה ברכות ג,ו (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של הישיבה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-26 10:11:56
רפואה והלכה
שלום וברכה ושפע טוב נשאלתי מאחד בני הקהילה שלנו ברעננה (קהילה של עולי אמל"ט וספרד) אם רופא שהוא כהן יכול לעבוד כפטולוג אשמח לדעת חוות דעתכם ברגשי תודה ובברכת שבוע טוב הרב מערבי עורך פניני הלכה בספרדית
שאלתי בשבילך את הרב מלמד, וכתב לי כך- "אינו יכול לעבוד בכך, כי הוא צריך כל הזמן להיטמא למתים בלא פיקוח נפש".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-26 09:12:07
בית כנסת
שלום הרב! בבית כנסת שלי אחרי התפילה יש שיעור שנשים מהעבירות לגברים האם זה מותר? אם כן איפה כתוב את זה?
מותר להיות בשיעור או שיחה של אישה אם הדבר מקובל באותה חברה. אבל בבית הכנסת אין זה מקובל כלל בשום חברה, וקל וחומר שלא כמה נשים שמעבירות לגברים, וממילא הדבר נחשב לפריצה של חומת הצניעות, ולכן אין להשתתף בשיעור כזה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-25 14:05:33
שבת
שלום, אם יש לי פירות מאותו מין שחלקם טובים וחלקם מתולעים אבל ברמה שאפשר לאכול חצי מהפרי ולזרוק רק את החלק המתולע, האם שייך בזה בורר? אם כן זה דאורייתא או דרבנן ?
אם חלק הפרי שאינו רקוב הוא חלק חשוב באופן שלא יזרוק את כל הפרי בגללו, אין בזה איסור בורר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-25 13:37:25
גריבת גרביים
האם יש עניין בלכסות את כף הרגל (היינו ללכת עם סנדלים בלי גרביים) שכל שאר הרגל מכוסה בטייץ??
כיסוי כף הרגל תלוי במנהג. במקום שנהגו לכסות צריך לכסות, ובמקום שלא נהגו לכסות לא צריך לכסות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-24 14:39:19
קידוש בשבת
שלום כבוד הרב!!! אני אשכנזי . ורוצה לשאול: כאשר עושים קידוש בבית הכנסת בשבת, האם חייבים לשתות את היין אחרי ששומעים את הקידוש ? ואיזה השלכות יש לזה? אם לא שתיתי אני צריך לברך על שתיה אחרת ?
המקדש צריך לשתות מלא לוגמיו ושאר השומעים לא חייבים לשתות. מי שטעם מהיין בשעת הקידוש (אפילו לא מיין של המקדש, אלא מיין שהיה לפניו בשעת הקידוש) פטר כל שתיה שישתה באותו מקום, ומי שלא שתה צריך לברך על השתיה שהכל.
עיין בכל זה בפניני הלכה שבת א' הלכות קידוש (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-24 09:46:02
זרע לבטלה
שלום כבוד הרב, אני נשוי עם ילדים . אשתי ואני בגילאי 50. כבר שנתיים ורוב הזמן ביחסי אישות עם אשתי לפני המעשה יש לי שפיכות מוקדמת. האם זה נקרא זרע לבטלה ? ואם כן האם יש להימנע ביחסי אישות או להמשיך בתקווה שזה יחזור להיות בפנים. תודה על תשובתך
אם לא בטוח שיהיה הזרע בחוץ, הרי זה בגדר 'אינו מתכוון', ואין בזה איסור, כמבואר בספרו של הרב מלמד שמחת הבית וברכתו ב,10 (אפשר וכדאי לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה). באופן פשוט, אם תקפיד לא לקרב את האבר שלך לגוף של אשתך עד הביאה עצמה, ואולי אף תשאר עם תחתונים, אני מעריך שאין וודאות שיצא זרע. כמו כן יש אפשרות להזריע בגוף האישה כבר בשלב מוקדם, ואחר כך לשמח אותה כראוי. אם כל זה לא עוזר, אפשר באופן זמני לסמוך על המקלים ומתירים בדרך אקראי הזרעה תוך כדי שהאיבר נוגע באישה אף שאינו בתוך גופה.
כמובן שאתה חייב לגשת למטפל מיני לטפל בעניין, כדי שתוכל לקיים את מצוות עונה כראוי (מלמדים כיצד לחזק שרירים מסויימים באזור האבר). בינתיים אולי משחת אלחוש תוכל לעזור באופן זמני. זו משחה שמורחים על האיבר ומפחיתה את רגישותו. רוכשים אותה בבית מרקחת ללא מרשם, יש לבקש משחה להפחתת כאב (הכי טוב לומר את הסיבה האמיתית כדי שהרוקח יבין מה הוא צריך לתת. הם ודאי מכירים את העניין).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-23 21:23:10
שבעת נקיים
שלום וברכה. אשתי מתמודדת עם קנדידה (פטריה הגורמת לגרד, שרט, קושי ביחסי אישות, דימום לעיתים) כבר מספר שנים. נפסק לה בעבר לפסוק בטהרה ולבדוק פעם אחת או פעמיים בשבעה נקיים. היא פסקה בטהרה ובדקה בדיקה אחת נקיה. ביום למחרת, הרגישה את הקנדידה, התאמצה בשירותים, ובעת הניגוב ראתה דם על הנייר.. היא בדקה שוב בעד בהמשך היום והבדיקה היתה נקיה. האם יכולה לתלות הדם שראתה במכה (קנדידה)? תודה.
כן, אפשר להקל משום שהנייר של השירותים אינו מקבל טומאה, וממילא הרואה עליו כתם אפילו גדול מגריס מותרת.
לגבי דיני תליה יש מחלוקת בין השו"ע לרמ"א האם ניתן לתלות בשלושת הימים הראשונים של ז' נקיים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-22 13:27:03
לחיצת יד לגבר מפאת נימוס
שלום כבוד הרב, אני עושה שירות לאומי במשרד החוץ. לכתחילה הבהרתי לחברי האגף העובדים עימי כי אני שומרת נגיעה והם מכבדים זאת, אך לעיתים יוצא שאנשים זרים מכובדים מגיעים מבחוץ – שגרירים, מנכלים וכו' בד"כ הם לא ישראלים\יהודים ולא מכירים את המושגים. האנגלית שלי אינה במיטבה ולכן אין לי אפילו היכולת להתנצל ולהסביר, לכן במקרים האלו אני כן לוחצת את היד מתוך ידיעה ברורה שזה לא הדבר הרצוי אך אין לי ברירה מול זה. האם זה מותר?
כן, זו נגיעה שאינה של חיבה שמותרת במקום כבוד הבריות. אך תנסי כמובן לא להקלע לסיטואציה כזו שמובילה לשליחת היד של הגבר כלפייך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-21 12:40:07
תפילת 18
שלום הרב רציתי לדעת האם מותר לברך בברכת החזירנו בתשובה שלמה להוסיף הנוסח פלוני בן פלוני כי ימינך פשוטה לקבל שבים וגם בברכת רפאנו יש בסידור עבודת השם נוסח ארוך יותר מהרגיל יהי רצון מלפניך שתרפאני פלוני בן פלוני רפואה שלמה בנפש ובגוף . האם מותר להסויף את הנוסח המאורך באופן קבוע
לדעת רבים טוב שהמתפלל יוסיף בקשות משלו בתפילה, מפני שהתפילות האישיות שאדם אומר בלשונו, יוצאות מעומק הלב ומעוררות את הכוונה. אמנם שני סייגים נאמרו בזה: 1. שלא יעשה כן באופן קבוע, כדי שלא יראה כמוסיף על הנוסח שתקנו חכמים (ערוה"ש קיט, ב). 2. אין להאריך בבקשות פרטיות בתוך התפילה, מפני שעיקר נוסח התפילה מכוון לענייני הכלל, וכשמרבים בבקשות פרטיות, האופי הכללי שלה מתבטל. אמנם אחר שיסיים את הברכות ויאמר 'יהיו לרצון' שלפני 'אלוקי נצור', יכול להרבות בבקשות פרטיות, שכל מה שהוא אומר שם כבר אינו מעיקר התפילה, אבל הוא תוספת השייכת לתפילה, שכל זמן שלא פסע שלושה צעדים לאחור, עדיין הוא עומד לפניו יתברך בתפילה (שו"ע או"ח קיט, ב, מ"ב קיט, יב).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-20 18:40:51
קריאת שמות לקריאה בתורה
א. מהם הכללים לבחירת שם לתינוק על פי עיקר הדין ? אדם קיבל בברית שלו 2 שמות. בנוסף לכך, הוא קיבל עוד שתי שמות בעקבות מחלה שקיבל בעת ילדותו. אך בחייו קוראים לו רק בשם אחד. ב. בכלל, האם לפי ההלכה יש עניין לקרוא לו בכל שמותיו ? ג. בעת העלייה לתורה האם הוא צריך להגיד לגבאי את כל שמותיו ? תודה רבה !
- אין בבחירת שם לתינוק כללים ודינים. מה שכדאי זה שאם זו בת שיהיה שם מובהק של בת, ואם זה בן שיהיה שם מובהק של בן.
- מידי פעם טוב לקרוא בשם המלא. אפשר להסתפק במנהג שבעת העליה לתורה מקובל שקוראים בשם המלא.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-20 09:03:05
פיג'מה מכובסת בתשעת הימים
בעניין לבישת בגדים מכובסים בתשעת הימים: האם דין פיג'מה כדין בגדים רגילים (ש"מכינים" לפני כן, ובדיעבד אפשר לזרוק על הרצפה ולדרוך), או כדין לבנים וכד' (בהם מעיקר הדין אין צורך)?
כדין בגדים רגילים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-18 19:32:07


