חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
קדיש
אדם שהתחיל לומר קדיש יתום או על ישראל ופתאום לא עלינו נשתתק מה יהיה הדין האם מישהו אחר ימשיך במקומו מאיפה שהוא עצר או יתחיל מחדש או לא יאמר בכלל או שיוותרו על אותו הקדיש אני מאוד אשמח אם כבוד הרב יתן לי תשובה בדקתי כמעט בכל הפוסקים ולא מצאתי שום תשובה אולי כבוד הרב יחכים אותי וממכם תבוא התשועה בברכה יואב עטיה ס"ט
נלע"ד שימשיך מישהו אחר ממקום שעצר. לא שייך להפסיק באמצע שבחיו של הקב"ה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-05-02 19:40:33
ברכות
שלום וברכה! בב"י (קסח) כותב כך: "הילכך על כרחך לומר דלאו במידי דמיקרי לחם תליא מילתא אלא לא קבעו חכמים לברך המוציא ושלש ברכות אפילו בכזית אלא בלחם שדרך בני אדם לקבוע עליו דהיינו עיסה שנילושה במים לבד בלי שום תערובת אבל כל שיש בה שום תערובת ממי פירות או מתבלין כיון שאין דרך בני אדם לקבוע סעודתן עליו לא חייבוהו לברך המוציא ושלש ברכות". לכאורה עיקר חילוקו הוא האם דרך בני אדם לקבוע עליו סעודה או לא. שאלתי היא האם משום כך בג'חנון, מלאווח, בורקס גדול (כמו שמוגש באירועים) הם ייחשבו כלחם לכל דבר וממילא ברכתם תמיד תהיה המוציא, שהרי אנשים כן אוכלים אותם לארוחת ערב, וזו אפילו מנה שמוגשת בפני עצמה באירועים. [כהמשך לנ"ל, ביחס ללחמניות 'מתוקות' כן ראיתי דעות שיש לברך המוציא תמיד. מדוע לשיטתם יש ליצור הבחנה בין המאכלים, שהרי על כולם קובעים סעודה] תודה רבה!
כדאי לך לקרוא מספרו של הרב אליעזר מלמד פניני הלכה ברכות בעניין זה. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה. סיכומו של דבר הוא שרק דברים ש'הדרך' לקבוע עליהם ברכתם המוציא, ולא דברים שלפעמים קובעים עליהם, אף אם הדבר נעשה פעמים רבות. לכן ברכת זחנון מלאווח ובורקס מזונות, אמנם אם קבע עליהם סעודה ויש בהם שיעור נפח של ארבע ביצים והוא שבע מסעודה זו, ברכת המוציא.
לגבי לחמניות מתוקות, אכן ההלכה היא שצריך לברך עליהם המוציא תמיד, שהרי זה לחם, ובודאי אנשים לא מתייחסים אליהם כבורקס אלא אוכלים אותם כארוחת בוקר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-05-01 21:19:02
מעשר כספים
האם יכול אדם לזכור כמה כסף עליו לתת לצדקה, ורק אחרי כמה שנים הוא יתן? היינו נניח אדם רווק מרוויח. והוא רוצה לזכור כמה כסף בסופו של דבר עליו לתת למעשר, ואז כשיהיה נשוי עם ילדים בוגרים אז יהיה לו סכום מאוד גדול והוא יתן להם את אותו סכום לקניית דירה וכדו' ..? דבר נוסף, אדם שהוריו או אחרים נתנו לו כסף למטרה מסויימת ( מטרה רחוקה , נניח לקניית דירה או להוצאות חתונה וכדו' וכל פעם נותנים לו קצת כדי שיהיה לו שיחסוך בשביל אותה מטרה) האם עליו לתת מזה מעשר? ראיתי בפניני הלכה, שאמר אם הביאו לו כסף לבגדים שיקנה אז אם נשאר כסף יפריש.. אבל פה הכסף נשאר אצלו לעוד כמה שנים ומתווסף כל פעם עוד ועוד , וגם אחרי הכל לא ישאר לו עודף כי הבית יותר יקר מסכום שהורים נותנים לילדיהם. ועוד , ראיתי בשו"ע יורה דעה רמ"ט ב':לעולם לא ימנע אדם עצמו פחות משלישית השקל לשנה ואם נתן פחות מזה לא קיים מצות צדקה. ( זה לא לגבי מעשר , אלא לגבי צדקה באופן כללי) כמה זה שלישית השקל היום?
- באופן עקרוני אפשר לאחר את המעשר, אבל אין לאחר אותו כל כך כמו במקרה שהצגת, ובמיוחד במקרה שהצגת שלא בטוח בכלל שיהיה אפשר לתת מכספי צדקה של המעשר לדירה של הילדים, שכן רק אם הם יחיו בצמצום ובמקום זול (כלומר לא בעיר), ניתן יהיה לתת להם מכספי מעשר, כפי שבאר הרב מלמד בפניני הלכה.
- אם המטרה ברורה כך שאין זה תקין אם ישתמש בכסף לצרכים אחרים, לא צריך לתת מעשר. אבל אם יכול להשתמש בכסף, או עכ"פ בחלקו כרצונו, אזי ממה שיכול להשתמש כרצונו צריך לתת מעשר.
- אם מחצית השקל זה בערך 20 שקלים, אז שלישית השקל בערך 15 שקלים. חשוב להדגיש שהנותן פחות ממעשר הוי עין רעה, ולכן כתב הברכי יוסף בהלכות צדקה סימן רמ"ט סעיף ג שרק מי שאין לו לתת יותר, יכול להסתפק בשלישית השקל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-05-01 06:19:59
הלכות חג והדלקת נרות שבת
כאשר חג נחוג ביום שישי אנחנו נוהגים להדליק נרות שבת ע"י העברה מאש קיימת מלפני החג לגפרור להדלקת הנרות. אבל העברת אש היא אך ורק למטרות אוכל נפש ולכן שאלתי היא על איזה הלכה\תקנה\אישור מסתמך מנהג זה?
כך מובא בספרו של הרב אליעזר מלמד פניני הלכה מועדים ג, ג- כלל יסודי נאמר בכל המלאכות שהותרו לצורך אוכל נפש: מתוך שהותרו לצורך אוכל נפש הותרו גם שלא לצורך אוכל נפש. כלומר כאשר התורה התירה לעשות מלאכות מסוימות לצורך אוכל נפש, לא התכוונה להתיר אותן לצורך אכילה בלבד, אלא מתוך שמלאכות אלו הותרו לצורך אכילה הותרו לכל הדברים שנהנים מהם ביום טוב.
אפשר לקרוא מהספרים של הרב דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-28 08:35:46
הכנסת אורחים
אני נכשל כל פעם מחדש במידת הכנסת אורחים .כמעט כל העצות שכתובות בחזל למדתי וקיימתי וכל פעם אני נכשל אם זה במידת הכעס אם זה במידת הגאווה אם זה במידת החסד וכו וכו.קראתי המון בספרות חזל על העניין אבל לא מצליח לשבור את מידה הזאת וזה גורם די בעיות בשלום הבית .אציין שמצבנו הכלכלי דחוק וכן בעיות בריאותיות וכו.אשמח לקבל דרך סלולה צעד אחרי צעד בתקון המידה הזאת. בעילום שם
לצערי אינני יודע כיצד לעזור בעניין זה דרך התכתבות באינטרנט. באופן כללי יש לי הצעה קשה אבל פותרת הרבה מאוד בעיות, והיא לעבור דירה ליישובי השומרון, בכך נפתרות הרבה בעיות, הן כלכליות והן של שלום בית. ביישובים אלו מחיר המחיה זול באופן משמעותי מאוד, כך שלרוב נפתרות הבעיות הכלכליות. ביישובים אלו יש אוכלוסיה דתית ברמה גבוהה, שעורי תורה, חברותות ללימוד תורה, שיעורי תורה לנשים. דברים אלו מסייעים באופן משמעותי לעבודת המידות ושלום בית.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-25 12:45:52
גילוח בחול המועד פסח
1)בספר 'פניני הלכה' מועדים כתוב שמי שמתגלח כל יום וגם התגלח לכבוד החג מותר ואף מצווה שיתגלח בחול המועד וגם מצווה שיתגלח לכבוד שבת ולחג האחרון,האם מה שכתוב רלוונטי לגבי חול המועד פסח? כי זה גם ספירת העומר באותו זמן 2)אני בכל השנה מתגלח פעם ביומיים ולפעמים פעם ב 3 ימים,האם זה מתיר לי להתגלח בחול המועד? כי בספר כתוב שמי שמתגלח בכל יום מותר לו להתגלח בחול המועד 3)האם יש בתשובה לשאלה 1 ובתשובה לשאלה 2 הבדל בין אשכנזים לספרדים ובין אשכנזים לאשכנזים חסידיים? אם כן מה ההבדל? כי אני אשכנזי שיהיה לכם יום טוב ומועדים לשמחה
- כן. אתה יכול לסמוך על הרב מלמד שאם היה רלוונתי רק לסוכות, היה מציין זאת. דרך אגב גם בספירת העומר יש שמקלים להתגלח, ולדעת הרב מלמד הנכון הוא להתגלח בספירת העומר לכבוד שבת, כפי שכותב בפניני הלכה זמנים.
- ודאי מותר לך להתגלח בחול המועד כפי שאתה נוהג כל השנה, פעם ביומיים. ואם אינך נראה מכובד אם לא תתגלח כל יום, מפני כבוד המועד מותר לך להגלח כל יום.
- כפי שאמרתי לך בעבר, אם יש הבדל בין העדות אני אומר זאת. מה גם שברור משם משפחתך שאתה אשכנזי. 🙂
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-23 14:48:45
אמירה לגוי
שלום, כשהגעתי בבית בערב שבת ליל הסדר, ראיתי שהפלטה לא היתה מחוברת לזרם החשמל. היו לנו אורחים (היינו 9 אנשים) ,והחמין היה קר (אבל מבושל לפני השבת). אז עשיתי אמירה לגוי בפרוש כדי לחבר הפלטה לזרם החשמל. האם היה מותר ? חשבתי שזה נקרא אמירה לנוכרי לצורך מצוה דרבים שמותרת בשעת הדחק גם בדאוריתא ואם היה אסור, האם היה מותר להנות מהפלטה ביום טוב ב (מפני שאני בחול, ויום א היה עוד יום טוב. וביום טוב האמירה לגוי מותרת לצורך אוכל נפש) תודה רבה ומועדים לשמחה
אמנם לא כתוב כמה זה רבים, אבל ודאי 9 אנשים אינם רבים. הרב מלמד כותב בפניני הלכה מועדים בהלכות חול המועד יב, הערה 7 שרבים הם עשר משפחות לפחות. ולכן היית צריך עוד דרבנן בנוסף לאמירה לגוי, כגון לומר לגוי לחבר את הפלטה לתקע בשינוי, או לומר לו לחבר לפלטה שעון שבת באופן כזה שכשיחבר את התקע לשקע הפלטה עדיין לא תעבוד אלא תתחיל לעבוד לאחר זמן (כלומר גרמא. באופן זה, אם אין גוי או קטן פחות מגיל 13, גם אתה היית יכול לעשות זאת, כיון שגרמא מותרת בשעת הדחק). בדיעבד כיון שלדעת מיעוט הפוסקים מותרת אמירה לגוי במקום מצווה (אף שאינה של רבים), מותר להנות ממה שנעשה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-23 10:06:41
קטניות בפסח
בעזרת ה' יתברך שלום ומועדים לשמחה, בפניני הלכה נכתב כך – אין דינן של הקטניות חמור יותר מדין חמשת מיני דגן, וכל מה שכשר במיני דגן כשר גם בקטניות. לפיכך, אם לא באו עליהן מים, או שבאו עליהן מים אבל נזהרו שלא ישהו שמונה עשרה דקות עד שאפאום כמצות, מותר לאוכלן. ויש שנהגו להחמיר בזה, ודעת רוב הפוסקים להקל. על פי זה אני רוצה לשאול – האם מותר לאכול פופקורן בפסח? האם מותר לאכול פריכיות אורז שנעשו ללא מים? אם התשובה היא שלילית, אשמח להבין מדוע. שאלתי כמה תלמידי חכמים וטרם זכיתי להבין מדוע יש להחמיר בכך, תודה רבה!!
הסיבה להחמיר בפרכיות אורז היא משום שיש כיום גם פריכיות שלא עשו אותם באופן הכשר גם לאשכנזים, וכן משום שמדובר על אורז שהתקבל כמותג של קטניות האסורים, וממילא היתר בזה עלול להביא למכשול. אבל למעשה לענ"ד אין צורך להחמיר בזה ומותר לקנות את הפריכיות אורז של המפעל ממעלה אדומים שעושה באופן המותר גם לאשכנזים.
לגבי פופקורן איני מכיר את המציאות, יתכן שהגרגירים עברו שריה במים, ובאופן זה במיני דגן הדבר אסור, וממילא גם בקטניות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-22 11:24:07
הגדרת כתיבת דברי תורה בחוה"מ
הרב מלמד כתב שכתיבת דברי תורה בחוה"מ מותרת אם זה "כדי להתרכז יותר בלימודו" (מועדים, יא, יג). במידה והלימוד מובן ורק רוצים לסכם אותו (למשל כדי שיהיה קל לחזור עליו בעתיד), האם זה כלול בהיתר?
כן. גם משום שסוף סוף הסיכום גם מועיל כעת ללימוד, שכן על ידי כתיבת הדברים, צריכים לדייק יותר, וממילא הלימוד מובן יותר. וגם משום שיש בצורך סיכום הדברים דבר האבד (יב,ד).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-22 08:34:16
צורך עבודה בחול המועד
שלום, אני עובד כמאבטח בבית חולים, והכנסות שלי פחות מהוצאות, האם אני יכול לעבוד בחלק מימי חול המועד, או מדין שעבודה קצת לצורך הרפואה. או בגלל שמצב כלכלי דחוק. בברכה, דוד
זו עבודה שחייב מישהו לעשות אותה בחול המועד, ולכן היא מותרת גם בלי דוחק כלכלי, אלא שמן הראוי לעבוד פחות כדי להקדיש חלק משמעותי של היום לשמחת החג ולימוד תורה.
אין זה המקום לדון במצבך הכלכלי, אבל אם תעבור לישובי השומרון, כגון הר ברכה, אלון מורה, איתמר, יצהר, מצבך הכלכלי מן הסתם ישתפר פלאים, ובנוסף תזכה למעלת מצוות יישוב הארץ במדגתה הגבוהה. רבים עשו כמוך ורואים ברכה גדולה גם בחינוך הילדים וגם במצב הכלכלי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-20 22:00:03
כשרות לפסח
סבון כלים שבפועל משתמשים בו גם לשטיפת ירקות יש יותר מקום להצריכו הכשר לפסח למרות שלא ראוי לאכילת כלב?
אין צורך בכשרות גם בכה"ג כמו שלא צריך כשרות כל השנה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-20 20:20:35
תולעים בירק
שלום הבנתי מדבריו של הרב מלמד שליט"א שאין חיוב לבדוק מעיקר ההלכה אחר שרצים שלא רואים בעין רגילה וכן שכך תמיד נהגו והמחמירים הם המשנים. אולם הבן איש חי בהלכות פסח מזהיר לבדוק היטב את עלי החסה לליל הסדר והוא חי לפני למעלה מ 100 שנה. אינני מן המחמירים , אני רק מבקש להבין. תודה.
א. 100 שנה זה ממש קרוב, ויתכן שהוא מראשוני אלו ששינו.
ב. ברור שצריך לבדוק היטב את עלי החסה, השאלה היא מה לבדוק, האם לעבור על כל עלה בהסתכלות רגילה ואזי בדיקת כל עלה תיקח שניות בודדות, או בהתבוננות מעמיקה ואזי בדיקת כל עלה תיקח פי כמה.
ג. הבא"ח מדבר על גידולים רגילים שהיו בעבר. כמובן שרוב הגידולים היום הרבה יותר נקיים, כיון שאנשים הרבה יותר איסטניסטים, כך שהמגדלים מקפידים יותר על נקיונם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-20 18:33:36
רשת וכזית
1. האם בכדי להכשיר לפסח רשת בתנור מספיק לחמם את התנור לאחר ניקיונו לחום גבוה ? אם כן, מה המינימום של החום ? 2. אדם הכין עוגה בגודל של כזית. 50% מהרכיבים הוא קמח (חצי זית). מהי הברכה האחרונה אם אכל את כל העוגה ? מהי הסברה ?
- אם רק רוצים להניח עליה תבנית חד פעמית, זה מספיק – על החום הכי גבוה. ולכת' עוטפים אותה אח"כ בנייר כסף.
- כפי המבואר בפנה"ל כל ששמינית מהרכיבים קמח, שאר רכיבי העוגה מצטרפים אליהם לשיעור ברכת על המחיה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-16 07:44:39
שאלה
שלום וברכה. איזה רבנים בזמנינו הם הכי בקיאים בתורת הקבלה? האם מותר להשתמש בפסח במוצרים שהם לא כשרים לפסח כגון: משחה לנעליים, משחה לשפתיים, שפתון, משחת שיניים, מי פה, סבון מוצק ונוזלי? ומה הדין לגבי אוכל של תינוק?
- לא יודע.
- כל דבר שיש לו טעם טוב שנכנס לגוף צריך כשרות לפסח, כגון משחת שיניים, מי פה, שפתון עם טעם ואוכל של תינוק. שאר הדברים לא צריכים כשרות. הכל כתוב בספרו של הרב אליעזר מלמד פניני הלכה פסח. אפשר וכדאי לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-14 21:23:36
קניין מהפקר בשבת
בכבוד הרב, בתקופת פסח בשכונה שלנו יש מלא ספרי קודש שאנשים מפקירים בחוץ. האם מותר בשבת לקחת הביתה ספרים שאני רוצה להוסיף לספרייה האישי שלי. האם יש מעלה לקרוא באותו ספר באותו שבת כדי שלא יהיה בגדר הכנה משבת לחול? תודה מראש, חג כשר ושמח.
מצד דיני קניין בשבת האיסור הוא דוקא לתת מתנה אבל לקחת ספר הפקר מותר, וצריך לקרוא בו מעט כדי שלא יהיה בזה הכנה משבת לחול.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-14 18:33:11
הכשרת מיחם לפסח
שלום לכבוד הרב קראתי בפניני הלכה לרב מלמד, שהכשרת מיחם נעשית ע"י הרתחת מים בתוכו ושפיכתם בדרך רגילה,לעומת זאת מצאתי פוסקים אחרים שאמרו שצריך שהמים יגלשו על הדפנות (כמו בסיר למשל) אז 1 אולי לא הבנתי וגם הרב מלמד מתכוון אותו דבר 2 אם כן הבנתי והוא מקל יותר אז אשמח להסבר מדוע הוא סובר שזה מספיק רק להרתיח בתוכו מים ואין צורך בגלישתם על הדפנות 3 חשוב מאד! ברשותי מיחם שאינו מרתיח בכוחות עצמו(קצת מקולקל) אז אני מרתיחה מים בקומקום ומעבירה אילו והוא שומר על החום בשבת (מחובר לחשמל במצב שבת,ושומר על זה רותח ודאי יותר מתרמוס) האם במקרה כזה שהמיחם אינו יכול להרתיח בעצמו, אני יכולה להכשיר אותו בכך שאערה לתוכו מים רותחים ואשפוך אותם? תודהרבה
כיון שהשימוש של המיחם הוא רק במים, ממילא החשש שבלוע בדפנותיו חמץ הוא קטן מאוד, לכן אפשר לסמוך על הפוסקים המקלים.
אמנם בסיר שנועד למאכלים חמץ, הרב כותב שצריך שיזלו מים.
אפשר להרתיח אותו כפי שתארת, שכבולעו כך פולטו. לידיעתך המיחם שומר על המים רותחים יותר מתרמוס מפני שגם במצב שבת הוא מחמם את המים, רק שעושה זאת בחום נמוך. לכן כדאי להשאיר את המים הרותחים שאת שופכת לתוכו כשעה-שעתיים בעודו על מצב שבת ורק אחר כך לשופכם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-14 13:00:12
ישיבה עם רעים ביום העצמאות
בעלי אבל על אימו. ביום העצמאות אנו נוהגים להיפגש בבית של אחד החברים למפגש רעים של מספר זוגות. במפגש זה אין נגינה ומוסיקה אלא סעודה משותפת. האם בגלל שזה יום העצמאות מותר לו להשתתף במפגש רעים זה?
אם הדבר חשוב לכם מאוד, אפשר לסמוך על המקלים, כיון שמדובר על סעודת מצווה, ובלבד שאכן מודגש בסעודה עניינו של יום על ידי דברי תורה ראויים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-13 20:35:00
כשרות לפסח בשר/עוף טחון
האם בשר טחון/עוף טחון סטנדרטים שמעורבים בו עוד מרכיבים נחשב חמץ? האם ניתן להשאיר קפוא ולהשתמש לאחר הפסח?
אם רוצים להשתמש בהם בפסח, צריך להיות כתוב עליהם שהם כשרים לפסח.
אם רוצים למכור ולהשתמש לאחר הפסח- מותר לכת'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-11 06:58:25
הכשרת כיריים קרמיות עם אינדוקציה
בס"ד שלום הרב, יש לי שאלה בקשר הכשרת כיריים קרמיות עם אינדוקציה בספר שלך (פניני הלכות – כרך פסח) אתה מיתייחס לכיריים קרמיות חשמליים, שם בשביל להכשיר צריך פשוט לנקות היטב ולהפעיל בחום הכי גבוה למשך שעה. אבל בכיריים קרמיות עם אינדוקציה זה בלתי אפשרי לעשות כך כי המערכת שונה. להלן אבסיר בקצרה איך עובדת המערכת אינדוקציה במקרה אם הרב לא כל כך מכיר. באינטרנט ראיתי כי כתוב שמכשיר האינדוקציה מורכב בתוך מבנה עשוי נירוסטה אשר בתוכו שדה חשמלי, המשטח העליון של המכשיר עשוי מזכוכית קראמית עמידה בחום שעליה מניחים את המחבתות או סירי הבישול. הכיריים לא עובדות אם לא מונח עליהן סיר (לכן לא ניתן להפעיל את הכיריים למשך שעה בחום מקסימלי ללא סיר עליהן…) , לכן האם ניתן להכשיר את הכיריים האלו? אם תומר שאפשר להניח סיר ואז להפעיל בחום המקסימלי, איזה סיר להשתמש? עם סיר חמץ (נקי שעברו 24 שעות) או עם סיר של פסח? סליחה על אריכות הדברים אבל העניין נצרך מחד ,ומאידך אינו ברור לי דיו – הענין המציאותי וההלכתי. תודה רבה ופסח שמח לרב ולבני ביתו ולכל ישראל.
יש להפעילם ע"י הנחת כל סיר נקי וריק, שכן כל עוד אין נוזל, אין העברת טעמים, לכן אין זה משנה באיזה סיר תשתמש.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-10 12:33:58
שבת
שלום, שתי שאלות לי. 1.בבית הכנסת ערכו קידוש ב"שבת מברכים". בהכנת השולחן פרסו מפות ניילון וחתכו בסכין את העודף, כדי שהניילון יתאים לאורך השולחן. האם זה מותר? אם נעשה הדבר, האם מותר לאכול מן המוגש על השולחן, שמכוסה בניילון המדובר? שאלה אחרת; האם ראוי להעביר אש מנר נשמה שהודלק לזכרון, עבור הדלקת נרות שבת? או שצריך להדליק שני נרות, שדולקים 24 שעות, כל אחד למטרה אחרת? בברכה ותודה.
- חיתוך ניילון- אסור לעשות זאת אך מותר לאכול על השולחן, שכן אינך נהנה מהניילון אלא מהשולחן. ובשביל הפלפול הוסיף שאף יותר מזה- גם אם היתה מציאות של הנאה מהניילון, היה מותר בדיעבד להנות ממנו, כיון שבאופן עקרוני אפשר לגלגלו על השולחן בלא לחותכו, וממילא פעולת האיסור שנעשתה אינה מוכרחת, שכן היה אפשר להנות מניילון גם בלעדיה. וגם אם יש רק גליל אחד של ניילון, כך שאין אפשרות לפורסו על כל השולחנות בלא לחותכו, מ"מ כל שולחן יכול לומר 'אני לא נהנה מאיסור החיתוך'.
- יתכן שהמנהג הנכון הוא להדליק שתי נרות בכה"ג מפני מראית עין וכדי לא ליצור חילוקים, אבל מדינא אפשר לכוון שמדליקים את נר הנשמה גם לצורך הנאה מהאש, ואז הדבר יהיה מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-10 11:40:12


