חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
תפילה
בספר התפילה בפרק יד – פסוקי דזמרה – הלכה ה (על מה ראוי לדלג כדי להגיע תפילה במניין) הרב מלמד מביא את סדר עדיפויות לדילוג בחלקי התפילה. רציתי להבין מה סדר העדיפויות בדילוג לגבי חלקי התפילה שמופיעים אחרי תפילת 18 ועד סוף התפילה הרגילה. תודה מראש!
פרק כג סעיף ג – מעלת אמירת 'אשרי' ו'קדושה דסדרא' חשובה מכל הדברים שאומרים אחרי תפילת עמידה. לכן בשעת הדחק, יחיד המתפלל לעצמו וממהר לסיים את תפילתו, יאמר רק 'אשרי' ו'קדושה דסדרא'. והמתפלל במניין ולא יכול להישאר עד סוף התפילה, צריך להשתדל להישאר לפחות עד אחר 'קדושה דסדרא' עם תפילין, וכשאפשר יישאר עם התפילין עד אחר 'קדיש תתקבל'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-08-26 08:12:24
הפלה
אני בשבוע 17 להריון. עשיתי היום סקירת מערכות מוקדמת והרופא לא מצא דופק ותנועות. הוא מדד את העובר והעריך שהוא בגודל שבוע 15, משקל 100 גרם. להערכתו העובר הפסיק לחיות לפני שבוע-שבוע וחצי. שאלתי- האם לאחר גרידה יש להמשיך לספור חמישה ימים לפני שבעה נקיים? או שמספיק לנקות את המקום ולעשות הפסק? האם צריך לקבור את העובר? איך להתייחס אליו? יש עוד הלכות והדרכות תורניות שחשוב שאדע במצבי?
דינך מובא בספרו של הרב מלמד פניני הלכה טהרת המשפחה פרק ט סעיף י (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):
י – לאחר הפלה
אשה שהפילה עובר שאבריו עוד לא הספיקו להתרקם, היינו בתוך ארבעים יום מעת ההפריה, אינה נטמאת בטומאת לידה אלא רק בטומאת נידה. לפיכך, כשיפסיק הדימום תפסוק בטהרה, תספור שבעה נקיים ותטבול לטהרתה.
אם ההפלה התרחשה לאחר שכבר התרקמו איבריו של העובר, כלומר, לאחר שהעובר הגיע למצב התפתחות של ארבעים יום מעת ההפריה, ההפלה מטמאת בטומאת לידה. אם העובר היה זכר טומאתה שבוע, ואם נקבה – שבועיים. כשיש ספק אם העובר נקבה, כפי שקורה פעמים רבות, טומאתה נמשכת שבועיים. ואזי, לכל המוקדם תפסוק בטהרה לאחר שבעה ימים, כדי שבפועל הטבילה תהיה לאחר שבועיים (שו"ע קצד, ג). אמנם בדרך כלל לאחר הפלה בשלב כזה, הדימום נמשך יותר משבוע, כך שממילא אין אפשרות להיטהר לפני שיעברו שבועיים.[1]
תינוק שנולד עם בעיות ונפטר בתוך שלושים יום מלידתו – יש אומרים שאין מצווה לקוברו, הואיל והוא נחשב נֵפֶל ואין מצווה לקבור נפלים (או"ז, שו"ע או"ח תקכו, ט-י). ויש אומרים שמצווה לקבור נפלים, ואפילו אם העובר נולד כמה חודשים לפני זמנו, אם יש לו צורת אדם, מצווה לקוברו (מ"א תקכו, כ; שואל ומשיב תליתאה א, טו). המנהג להחמיר ולקבור עובר שיש לו צורה על ידי ה'חברה קדישא' בלא שיתוף ההורים, כדי למנוע מהם צער מיותר.[2]
דיני אבלות לא חלים על מות עוּברים, אולם האובדן עשוי להיות מלוּוה בצער גדול, ואזי על בני הזוג לברך: "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם דיין האמת". ואפשר שאחד יברך והשני יענה אמן (עי' פנה"ל ברכות יז, ח).
[1]. דין זה של ארבעים יום משמעותי לפדיון בכורות, כמבואר בפנה"ל ליקוטים בענייני משפחה ט, ה. אם היולדת הפילה נפל שעוד לא הגיע לשלב של 'ריקום איברים', ואחריו ילדה בן, הוא נחשב 'פֶּטֶר רחם', וחייב בפדיון בכורות. ריקום איברים מתחיל לאחר ארבעים יום לעיבור (שו"ע יו"ד שה, כג). אמנם גם אם ההפלה ארעה לאחר ארבעים יום, לא ברור שהגיע לריקום איברים, מפני שפעמים רבות העובר מפסיק להתפתח לפני יום הארבעים וההפלה מתרחשת לאחר יום הארבעים. לפיכך, אשה שהפילה את עוברה הראשון לאחר יום הארבעים, תברר אצל הרופא מה היה מצב העובר, האם הגיע לשלב ההתפתחות של ארבעים ואחד יום. יש לשים לב, שחישוב גיל ההיריון המקובל כיום במרפאות כולל גם כשבועיים לפני תחילת ההיריון, ואילו החישוב הקובע להלכה מתחיל מהחיבור שבו התרחשה ההפריה, היינו החיבור שבין הזרע לביצית. כיוון שלא תמיד יודעים מתי היתה ההפריה, יש אומרים שמחשבים לפי יום הטבילה, שכן פעמים רבות ההפריה סמוכה לליל הטבילה (דרכי טהרה יא, יז). אמנם כאשר ניתן לדעת מתי היתה ההפריה, יש ללכת על פיה.
[2]. נוהגים שאנשי ה'חברה קדישא' קוראים לנפל שם לפני הקבורה, כדי שירחמו עליו מן השמים ויקום בתחיית המתים. ואם ההורים רוצים, יקראו לעובר שם בעצמם. אם הנפל זכר – מלים אותו בלי ברכה (שו"ע יו"ד רסג, ה; שנג, ו; גשר החיים ח"א טז, ג). כאשר ההורים מבקשים להשתתף בקבורה, יש רבנים שמורים ל'חברה קדישא' שלא לשתפם וכפי המנהג בעבר, וזאת על פי ניסיון של דורות, שמוטב להורים שלא לעסוק בקבורת העובר כדי שיוכלו להמשיך הלאה בחייהם בלא להתבוסס במחשבות של כאב ואובדן. מנגד, יש אומרים שנכון לאפשר להורים להשתתף בהלוויית עוברם כפי רצונם, כדי שיוכלו לעכל את הצער ולהתאבל, ומתוך כך לחזור לחיים (כפי שביאר הרב אברהם סתיו בספרו 'כחלום יעוף' עמ' 39-45, ובכל ספרו נטה להרחיב בביטויי צער ואבלות על עובר).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-08-22 15:28:52
דודות ובנות דודות ורגישות במשפחה
שלום, כל מפגש משפחתי אצלנו מתחיל בחיבוקים (בעיקר לנשים) ולחיצות ידיים(בעיקר בין גברים), אני מנסה לעשות תהליך אמיתי ועמוק עם עצמי ולהוציא אותו לפועל, אני לא רוצה הנחות כאלו ואחרות ולא מחפש "להתאים את המציאות לימינו" וכו'. בתוך כל הנושא המסורבל של שמירת נגיעה יש את הפן שבו נפגשים והדודות ובנות דודות קופצות ומחבקות אותי, האם יש איזשהו צד שבהלכה שמאפשר לגעת בדודות- שהן מבוגרות בוודאי אין לי מה להרהר בהם אחרי שגדלתי איתן מגיל 0? אשמח שתסבירו איך עליי לנהוג במצב שבו קרובות המשפחה ניגשות לחבק אותי
אסור לגעת בהן גם אם הן מבוגרות. צריך להסביר בחכמה שהדבר אסור. אם בכל זאת הן נוגעות בך בעל כרחך, אין לך בכך עוון.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-08-22 08:57:20
השתםת שיער
האם מותר לעבור השתלת שיער מפריע לי מבחינה נפשית וגם לאישתי מאוד מראה השיער . מבדיקתי נדרש לגלח את הראש נלקח שיער מהזקן והראש לצורך המקומות הדללים הבעיות האם לא עוברים על לא תקיף ,מספר ימים לא ניתן להניח תפילין על הראש האם אפשר לעבור את התהליך בחו"ל
לא תקיף – אם הגילוח אינו על ידי סכין גילוח אלא על ידי מכונה שמשאירה מעט מהשיער במקום פאות הראש, ניתן להקל עבור צורך גדול.
תפילין – לא ניתן בשביל השתלת שיער לא להניח תפילין יום אחד.
לא ילבש – לא שאלת, אבל גם זו סוגיה, ולמעשה כאשר הדבר מפריע לאדם, ניתן להקל, כיון שכיום אין זה מעשה מובהק של נשים בלבד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-08-19 15:19:40
כשרות מטבח
שלום רב תרווד חלבי נקי לא בן יומו ש לקחו איתו נקניקים בשריים מטוגנים בשמן חם מאוד מתוך מחבת בשרית. מה דין התרווד,הנקניקים והמחבת?
את התרווד יש להגעיל בכלי ראשון. הנקניקים והמחבת הבשרית כשרים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-08-19 11:15:39
כיסוי ראש למצטערת
שלום. בנוגע לעניין כיסוי ראש לאישה נשואה, מה הדין במצב בו האישה מצטערת מאוד בלבישת כיסוי הראש? הכוונה למצב בו קשירת כל דבר על ראשה (גם כובע למשל) לזמן ממושך מכאיב לשערותיה (כאב רציני) ולכן נמנעת לרוב מלבישת רוב הדברים על הראש. תודה מראש
אין לה היתר להסתובב בחוץ ללא כיסוי ראש, אלא צריכה למצוא פתרון, כמו למשל פאה, או להוריד את כיסוי הראש מידי פעם כדי להתאוורר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-08-18 12:56:05
שמיטה
שלום וברכה. אני רב בית ספר יסודי. לקראת שנת השמיטה אנו רוצים ליצור מקום עם מצע מנותק וגג בכדי שהתלמידים יכלו לעבוד שם בגינה הטיפולית. השאלה אם צריך חוץ מחציצה של פלריג על האדמה ובנית גג מעל גם לבנות קירות או שמספק פלריג וגג? תודה רבה
לדעת הרב מלמד אסור לעבוד בשמיטה בחממה, כמבואר בפניני הלכה שביעית ויובל פרק ב (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אם בית הספר מתעקש ובכל מקרה יעשה חממה, יש לעשות היתר מכירה כדי שיהיה אפשר לעבוד בה.
סיכום דין חממה מתוך פניני הלכה – חממה נועדה לגידולים שונים, ולכן דינה כשדה שכל דיני השמיטה חלים בה. אמנם בשעת הדחק ניתן לסמוך על הסוברים שדינה כבית, ולהקל בגידולים שבעציצים שאין להם נקב, או בעציצים עם נקב שמונחים על גבי יריעת פלסטיק עבה ששום שורש לא יכול לחדור דרכה ('מצע מנותק'). ובלבד שגובה החממה לפחות י' טפחים (76 ס"מ), ורוחבה לפחות ד' אמות (1.82 מטר), ולדעת רבים צריך גם שיהיו לה רוב מחיצות. ואם הגג שלה עשוי רשת, צריך שצפיפותה תהיה מעל חמישים אחוז צל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-08-15 12:39:41
הלכות שבת
האם מותר להניח דג לא מבושל על פלטה מערב שבת?
מותר. אמנם לכתחילה הטוב ביותר שכל המאכלים שמניחים על הפלטה לפני שבת יהיו מבושלים לגמרי, כדי שאם יהיה צורך יוכל להזיז את הסיר למקום יותר חם על הפלטה, או שאם יפתח את הסיר יוכל לסוגרו.
דין זה מובא בפניני הלכה שבת פרק י סעיף טז. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-08-14 21:21:11
הכלות גזל/גניבה
שבוע טוב הרב! אשמח לשאול אותך שאלה אישית בהלכות גזל/גניבה. אני גר בדירת שותפים. אנחנו 15 איש. דירה מאוד מבולגנת ומצב של המקרר המשותף שלנו חמור עוד יותר. כל הזמן יש פירות/ירקות מקולקלים כי הם נשכחים מרוב הדברים שיש במקרר. קרה בערב אחד שהייתי רעב, פתחתי את המקרר ומצאתי בתא מאחור שקית עם תפוח אחד. מצד אחד התפוח היה יבש והתחיל להתקלקל מעט לכן אמרתי לעצמי שבטח בעל התפוח כבר שכח עליו ואני יכול לאכול אותו. אחרי שאכלתי את התפוח הרגשתי שלא עשיתי את הדבר הישר והנכון. לכן אני אשמח שתאמר לי אם המעשה שלי מותר/אסור. אולי תוכל להסביר לי איך הייתי צריך לפעול לפני נטילת התפוח? מקרה הבא: ראיתי שיש לנו שקית קטנה במקרר עם אגוזים שאף אחד לא נוגע בה במשך שבועיים. בוקר אחד רציתי לאכול את התמרים שיש לי עם האגוזים שלא שייכים לי ועצרתי את עצמי. צילמתי את שקית האגוזים ושלחתי את התמונה בקבוצת ווטסאפ שיש בה את כל הדיירים. כל הדיירים ראו את התמונה שלי ואף אחד לא הגיב ששקית האגוזים שייכת לו. האם במצב הזה מותר לי לקחת ולאכול את האגוזים? תודה מראש!
- תפוח – רק אם אתה בטוח במאה אחוז שניתן לקחת דבר מהמקרר שאינו שלך, מותר לקחתו. לכן לא היית יכול לאכול את התפוח לפני ששאלת את כל דיירי הבית האם זה שלהם.
- זה בדיוק מה שצריך לעשות. אמנם יש לציין שלא תמיד מגיבים מיד, לכן צריך להמתין זמן הגיוני עד שאוכלים דבר שאינו שלך. הכי טוב שתקבעו ביניכם שאם רואים את ההודעה ולא עונים תוך זמן מסוים, זה אומר שהמאכל מופקר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-08-14 20:00:08
הלכה, ברכות
כשאני קונה מאכל "פריקסה" שברכתו מזונות, שמים לי בתוכו גם נתחי לימון כבוש [הפריקסה בצורת פיתה עם כיס].האם עלי לברך על הלימון בורא פרי העץ ? או שברכת מזונות פוטרת את כל תכולת ה"פריקסה"?
בכל מקרה ברכת הפריקסה פוטרת את מה שיש בתוכו. ברכת פריקסה שמטוגן בשמן עמוק – מזונות. וברכת פריקסה אפוי – המוציא.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-08-12 14:43:05
דימום לאחר היסטוסקופיה נתוחית
שלום רב, אשתי, שהינה מסולקת דמים, אמורה לעבור היסטוסוקופיה להוצאת מיומה מהרחם. כיצד יש להתייחס לדימום שצפוי להיות לאחר הניתוח? כ
תולים את הדימום בזה דימום שנוצר בעקבות פצע ולכן אינו אוסר, כפי שמובא בפניני הלכה טהרת המשפחה פרק ז סעיף ז (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):
זהו סיכום הדברים:
א) הטיפול הרפואי היחיד כיום שמטמא את האישה בוודאות, הוא גרידה סביב הפלה, שבה מסירים את רירית הרחם שנועדה לקיים את העובר, והדם יוצא כדם וסת שגם בו רירית הרחם מתפרקת ויוצאת (בפרק ט סעיף י יבואר דין הפלה). גרידה שנעשית לצורך הסרת גידול, לפעמים אינה אוסרת, וצריך במקרה כזה לשאול חכם שמכיר את התחום היטב.
ב) שאר הבדיקות והטיפולים בנרתיק או ברחם, אינם מטמאים גם אם יצא דם, משום שניתן לתלותו בפצע שנוצר בעקבות הטיפול. אבל אם הבדיקה התבצעה בעונת הווסת ויצא דם, תהיה טהורה רק אם תדע בוודאות מתוך הרגשתה או על פי עדות הרופא, שהדם שראתה הוא מחמת הבדיקה ולא מהווסת.
ג) דוגמאות לטיפולים כאלו: הכנסת והוצאת 'התקן תוך רחמי', טיפול שנועד להסרת גידול, בדיקה עם ספקולום (מפסק), ובכלל זה גם הבדיקה שלאחר הלידה, הכנסת מתמר אולטרה סאונד, ביתוק בתולים, התאמת דיאפרגמה, בדיקת משטח בנרתיק או בצוואר הרחם (פאפ), צריבת פצעים בצוואר הרחם, לייזר בנרתיק, תפיסת צוואר הרחם על ידי מצבט רפואי (קוגלצנגר, טנקולום) לצורך הכנסת התקן תוך רחמי או בדיקות, תפירת צוואר הרחם בהיריון למניעת הפלה, צילום רחם, היסטרוסקופיה, שאיבת ביציות, הזרעה, החזרת עוּברים בהפריה חוץ גופית, גרידת פיפל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-08-12 13:30:29
אורז שלא נבדק/נברר בדיעבד
שלום הרב, האם מותר לאכול אורז שלא נבדק/נברר?
בדרך כלל מותר. עיין פניני הלכה כשרות ב' פרק כג סעיף יד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-08-10 11:48:00
סליחות
שלום, אני נוהג ללמוד בבוקר מוקדם ב5, לפני תפילת שחרית. ביישוב בו אני גר יש כרגע סליחות רק מאוחר בלילה, וזה לא מאפשר לי כלל לקום מוקדם ללימוד ובקושי לתפילה. האם על פי פסקו של הרב עובדיה יש ערך לאמירת סליחות כשמצטרפים בטלפון עם מניין שקיים בשעות הצהריים? קשה לי מאוד להפסיק את הלימוד בבוקר ואני חושש שזה יגרור לי גם רפיון לאחר חודש שלם בלי לקום מוקדם. תודה מראש
על פי המבואר בפניני הלכה ימים נוראים פרק ב, אתה פטור מאמירת הסליחות במניין, וטוב שתאמר אותן ביחיד, או בטלפון עם מניין בצהריים כפי שציינת. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-08-10 04:08:09
לשתול צמחי תבלין עכשיו
עד מתי מותר לשתול צמחי תבלין לפני שנת השמיטה
מותר לשתול אותם עד סמוך לכניסת השנה השביעית, הואיל ואין בהם דין ערלה. אמנם לכתחילה טוב לחוש לדעת המחמירים שמצריכים שהשורשים ייקלטו באדמה לפני כניסת השמיטה. לכן עץ או שיח חשוף שורש, טוב לשתול עד סוף יום ט"ו באלול, וזרעים טוב לשתול עד ג' ימים לפני ראש השנה. אבל שתילים שנמצאים בגוש, מותר לכתחילה לשתול עד כניסת השביעית, מפני שאינם צריכים זמן להשרשה.
עי' פניני הלכה שביעית ויובל ב, טז. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-08-09 10:12:13
יעלה ויבוא
שלום הרב, 1) לאחר תפילת מוסף נשארתי בבית כנסת והתחיל המניין הבא שבבית כנסת, כששמעתי אותם אומרים יעלה ויבוא עלה בי ספק אולי לא אמרתי יעלה ויבוא, אני לא כל כך בטוח אבל אני מאמין שאם לא הייתי אומר הייתי נזכר כאשר הש״ץ אמר, כך שנראה לי שכמעט בטוח אמרתי. מה לעשות? 2) האם מותר לענות קדושת כתר עם תפילין? 3) האם מותר לשים את הציצית קטן ישירות על הגוף? 4) האם מותר למכור/לשכור בארבעת המינים או שיש בזה ביזוי מצווה כשמרוויחים מזה כסף? תודה רבה הרב וחודש טוב!
- לא צריך לחזור במקרה כזה. כנראה אמרת.
- כן.
- כן.
- מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-08-09 08:01:00
האם הספרים מתייחסים לכל הדעות?
שלום, בהקדמה לספר של פניני הלכה על השבת, הרב כתב בהקדמה כי הוא כלל את ההלכות והמנהגים של כל העדות כולן. רציתי לשאול האם דבר זה הוא ייחודי רק לספר הלכות שבת או שהרב המשיך באותו קו גם בשאר הספרים בסדרה? אני שואל כי לא ראיתי שזה צויין בהקדמה של ספרים אחרים ולכן תהיתי על העניין. תודה רבה
הדבר נכון לכל הספרים, וכתוב בעמוד הראשון של כל ספר – "ההלכות בטעמן מבוארות מהיסודות ועד ההלכה למעשה למנהגי כל העדות".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-08-07 21:26:05
קדושה ראשונה ושנייה
שלום לכבוד הרב. הייתי שמח לדעת מה המושג "קדושה ראשונה" "קדושה שנייה", ואיך קשורים עולי מצרים ועולי בבל, מה ההבדל ביינהם? תודה רבה.
הדברים מבוארים בספרו של הרב מלמד פניני הלכה כשרות א פרק יב. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-08-04 10:32:54
תנור בשרי?
שלום הרב, אם הכנתי בצהרים מלאווח בתנור על מגש בשרי שהוא שומני וקצת מלוכלך אבל שמתי עליו נייר אפיה, האם צריך לחכות אחריו 6 שעות? צדדי השאלה: בפניני הלכה כו- דיני הפסקה; ה הרב אומר שרק אם יש בו טעם בשר יש להמתין ולפי זכרוני לא היה טעם בשר (אומנם אני לא כל כך זוכר). אבל אולי המלאווח נגע בשומניות שעל המגש ואז זה יותר בעייתי. לעומת זאת הרב כתב שגם כדורי פלאפל שטוגנו בשמן לאחר בשר אינם נחשבים תבשיל בשרי, אך כתב שיש מקום להחמיר כאשר שיירי הבשר נותנים טעם בפלאפל, אך אם אינם נותנים טעם ברור של בשר – אין להחמיר(בנוגע לזה כתבתי למעלה). ועוד הרב כתב שאין מקום להחמיר בזה משום שמדובר באיסור חכמים, ועוד שיש הסוברים שאפשר לאכול ישר חלב אחר בשר (ולהיפך) לאחר קינוח הפה או לחכות שעה. ושגם לדעת רוב הראשונים הסוברים שצריך להמתין שש שעות, לאחר תבשיל בשרי למרות שטעם הבשר ניכר בו מאוד – אין צורך להמתין כלל.
אכן כדבריך, אם אוין טעם בשר לא צריך להמתין שש שעות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-08-03 20:27:07
כספים, טביעה ערכאות או בית דין
שילמתי מקדמה עבור שכירות לחודש ראשון, וקבענו לחתום חוזה בשבוע הקרוב.דברים התחילו להשתנות, התחלתי לחשוד בבעל הדירה שמשהו לא כשורה, ולא כדאי לי לבצע איתו את החוזה. אחרי שבוע התייעצתי עם עורך דין ומסרתי לבעל הדירה הודעה שאני לא מעוניין לחתום חוזה, ודורש את כספי בחזרה. אציין, שבעל הדירה אדם לא ישר, תחמן ואני כבר רואה שזה לא יהיה פשוט כל התהליך הזה. יש לי מחשבה שאם נלך לבית משפט, סיכוי יותר גדול שאראה חלק מהכסף חזרה. האם מותר לי לתבוע את בעל הדירה בבית משפט אזרחי? או האם אני חייב ללכת עם בעל הדירה לדין תורה?
האם חייבים ללכת לדין תורה – כן. כפי שכותב הרב מלמד בפניני הלכה העם והארץ ו, ז. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-08-03 09:18:17
ציצית | בושם | שבת | מכנסים קצרים
שלום רב, 1) ישנם ציציות שהם כמו ציצית גופיה רק בחולצה ובצדדי הבגד הם מחוברים עם כפתורים/קליפסים כדי שזה יהיה סגור מהצדדים, האם זה קשר וזה נחשב שיש 4 כנפות? 2) מותר לגברים לשים בושם? ובשבת? (כי ראיתי שבפניני הלכה שהרב התיר בושם בשבת כתוב נשים). 3) במלונות הכשרים, איך מכינים את האוכל בשבת?(מבחינת איסור בישול וכל מיני איבורים אחרים) והאם זה מותר? 4) מותר ללבוש מכנסיים קצרים? (בבית,בכדורגל,בכדרוסל,בספורט) תודה רבה הרב טשבת שלום!
- זה בסדר.
- הנמצא בחברה שבה הדבר רווח, יכול לשים, אבל אם אין הדבר רווח, עדיף שלא, אלא ישתמש בדברים שמונעים ריח רע בלבד. שבת – אם הדבר נוזלי, מותר לשים על העור ולא על הבגד. ואם אינו נוזלי, אסור.
- אם יש למלון כשרות, ממילא יש לו משגיח, והוא אחראי על כך. האורח רק צריך לבדוק שיש כשרות ויש משגיח.
- מותר. בתפילה עדיף ארוך, ואדם שלא ילך לפגישת עבודה עם מכנס קצר, חייב לשים בתפילה בגד ארוך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-07-30 08:26:07


