חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
ניקוי הבית בחוה"מ
בספר פניני הלכה מועדים יא, ט, נכתב שאין לנקות בחול המועד ניקוי שנעשה אחת לכמה שבועות כגון ניקוי חלונות. בביתנו מתארחים אנשים רבים בפסח, וילדים רבים שמלכלכים מאוד את הבית והחלונות בצורה ניכרת שתגרום צער לבעלת הבית אם תישאר כל השבוע. אנו נוהגים לנקות ניקיון מקיף אחרי כל פעם שהבית מלא בילדים. האם מותר במקרה זה לנקות בחול המועד? אם כן, האם זה בגלל כבוד המועד, הרגילות או בגלל הצער?
מותר רק נקיון רגיל של הבית ללא הזזת המקרר למשל או דברים אחרים שלא נוהגים להזיז בנקיון שבועי, וכן מותר נקיון מהיר של החלונות רק כדי שלא יהיו מטונפים, אבל לא כזה שמבריק אותם. את הנקיון המדוגם יש לעשות לאחר המועד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-04-05 20:51:28
בעלי חיים בשבת וימים טובים
מספר שאלות: 1. האם מותר להאכיל תוכי ביום שבת או יום טוב ? 2. האם מותר לגעת או להרים תוכי ביום שבת או יום טוב ? 3. האם מותר להניח אוכל ביום שבת או יום טוב לתוכי ? באופן כללי, אשמח לקבל הנחיות חשובות בנוגע לגידול בעל חיים (תוכי במקרה שלי). הערה חשובה: זה תוכי שקניתי ממש לפני מספר ימים. לא היה לי בעל חיים אחר בעבר. כך שאין לי הרגל כלשהו עם בעלי חיים. תודה רבה,
נא לעיין בספרו של הרב מלמד פניני הלכה כשרות פרק טו, ופניני הלכה שבת פרק כ. שם תמצא את מבוקשך. אפשר לקרוא מהספרים דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-04-05 19:53:22
כיבוס בחוהמ
האם מותר לכבס בחול המועד חולצה כאשר אין לי עוד חולצה ומה קורה אם המדובר הוא עכשיו לכבוד ערב שבת אין לי עוד חולצות מכובסות?
מותר לכבס רק אם החולצה התלכלכה באופן שמרוב בושה תעדיף שלא לצאת כך מהבית.
פניני הלכה מועדים פרק יא סעיף יב (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה)
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-04-02 13:09:52
מזוזות
אני גר בדירת שותפים וקבעתי שם מזוזה מהודרת מכספי על תנאי שאוכל לקחת אותה כשאעזוב שם, עכשיו אני עובר לגור לבד, ורציתי לדעת אם אני יכול להסיר את המזוזה ולקחת אותה לדירה החדשה, או שמא אף על פי שהתניתי אסור, כי יש חשש שהשותפים שנשארים לא יתקינו מזוזה אפילו שהם יהודים, כי לא חשוב להם כל כך? ואם תמצא לומר שאסור, האם אני יכול לשים להם מזוזה פחות מהודרת ולקחת את מה שקבעתי אני? תודה.
אסור לך להוציא את המזוזה, אלא רק להחליפה כמה ימים לפני שאתה עוזב.
פניני הלכה ליקוטים א פרק יא סעיף יז (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה) –
יז – עקירת מזוזות בעת מעבר דירה
אדם שעובר דירה ולוקח עימו את כל חפציו, אסור לו להסיר את המזוזות ממקומן. אמרו חכמים, מעשה באחד שנטלה ויצא, וקבר את אשתו ושני בניו (ב"מ קב, א; שו"ע יו"ד רצא, ב). משום שבנטילת המזוזה הוא מאפשר למזיקים להיכנס לבית, ואם אינו חס על הבאים לגור אחריו בבית, לא חסים עליו (תוס' שם). ולא רק לבעל הבית עצמו שמתכונן לעבור דירה ולמוכרה או להשכירה למישהו אחר אסור לקחת את המזוזות, אלא גם לשוכר ששכר מיהודי דירה שלא היו בה מזוזות, והשוכר הוא זה שקנה את המזוזות וקבען, גם לו אסור לקחת את המזוזות בשעה שהוא מפסיק את שכירותו ויוצא מן הבית.
וכל זה דווקא כאשר הבית שייך ליהודי, אבל אם בעל הבית הוא גוי, אדרבה צריך לקחת את המזוזות בשעה שעוזבים את הבית. וכן כאשר עומדים להרוס את הבית, צריך לקחת לפני כן את המזוזות.
לפעמים יש לאדם מזוזות יקרות מאוד, שנכתבו על ידי סופר מומחה, ורצונו לקחת את המזוזות איתו. וההצעה לגביו היא, שכמה ימים לפני שיעבור דירה, יחליף את המזוזות המהודרות במזוזות כשרות רגילות, את המהודרות יקח איתו, ואת הכשרות ישאיר בבית הישן.
צריך להוסיף, שאף על פי שההלכה היא שאסור ליוצא מהבית לקחת את המזוזות, מכל מקום אפשר לבקש בעבורן תשלום מהדייר החדש שיבוא אחריו. אבל גם אם הדייר החדש אינו שומר תורה וטוען שאינו מעוניין במזוזות ולכן גם לא רוצה לשלם עבורן – אסור ליוצא לקחת את המזוזות.[1]
[1]. כתבתי למעלה, לפי הפירוש העיקרי, שהטעם שאסור ליטול את המזוזות שלא ליתן למזיקים מקום (תוס'). ויש מבארים, שהואיל וכבר חלה בבית קדושה מהמזוזה – אין לבטלה. לפי"ז גם כאשר אין לאדם מזוזות לביתו החדש, לא יטול את המזוזות מהבית שהוא עוזב. אולם לדעת רב אחאי גאון ורב האי גאון (הובאו בחידושי הריטב"א ב"מ קב, א), האיסור מפני ביזוי המזוזה, אבל אם יקחנה ויקבענה במקום אחר, אין לה ביזיון. ולמעשה אין סומכים על דעה זו, אבל בשעת הדחק כאשר אין לו מזוזה לביתו החדש, וקשה לו מאוד להשיגה, כתבו האחרונים שאפשר לסמוך על דעת הגאונים ליטול את המזוזות מהבית הישן ולהעבירן לחדש (ברכי יוסף רצא, ב, פת"ש ז, פמ"ג משב"ז או"ח טו, ב). עוד הוסיף בברכ"י, והובא בפת"ש רצא, ז, שגם אם היוצא והנכנס מוכנים, זה להוציא את מזוזותיו וזה לקבוע את שלו, אין לחלק ולהתיר זאת. אמנם לשוכר שנכנס, אחר שיכנס מותר להסיר את מזוזות חבירו ולקבוע את שלו. וכמובן יחזיר לחבירו את המזוזות שהוציא (שכל טוב רצא, כז, בשם מור ואהלות).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-04-02 03:47:33
לנסות עוזרת בית
שלום כבוד הרב, כתבתם בספריכם לגבי לנסות עוזרת בית "אולם להעמיד את העוזרת או את העובד בניסיונות קשים יותר מאלו שיצטרכו לעבור במשך עבודתם השוטפת, בזה ישנה מחלוקת, שיש אוסרים משום האיסור לפני עיוור לא תיתן מכשול, ויש מתירים הואיל ויש בזה תועלת של מניעת גניבות." זה שנקטתם את ה"ויש מתירים", האם זאת אומרת שניתן לסמוך עליו מלכתחילה ? תודה [בילקוט יוסף הוא נוקט פחות או יותר את אותו לשון "אסור לנסות משרת…" ואז הוא כותב בסוף "ויש מקילים…" בלי להכריעה (סימן שא סעיף יב)]
כיון שמדובר במחלוקת באיסור תורה, יש להחמיר לכתחילה, ורק במקום צורך גדול ניתן לסמוך על המקלים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-31 17:01:51
חג שני לסטודנט שלומד בחוץ לארץ
שלום כבוד הרב, שמי דניאל ביטון ואני סטודנט לרפואה בתחילת השנה השלישית בבולגריה. במהלך השנים בהן למדתי בחוץ לארץ, היו לי חופשות שלעיתים ארכו חודש ואף יותר/פחות. זהו חג הפסח הראשון שאני עושה בחוץ לארץ, בדרך כלל את החגים הללו זכיתי ועשיתי בארץ אולם במקרה הנ"ל אשתי הגיעה לבקר אותי ועשינו את החג יחד כאן. אשמח לדעת מה הדין במקרה שלי – האם אני מחויב לעשות חג שני או שלא? מיותר לציין שמבחינתי התכנון הוא לחזור לארץ להמשך הלימודים בהקדם האפשרי ובשום פנים ואופן אין בדעתי חלילה להשתקע בחוץ לארץ. בנוסף, כפי שגם מובא בפניני הלכה, אני לא יודע בוודאות כמה שנים הלימודים שלי ימשיכו בחוץ לארץ – מכיוון שבעזרת השם ישנה אפשרות להתקבל לארץ להמשך הלימודים. במידה וממשיך כאן – כאמור, אזי אהיה בחול עוד כשלוש שנים – סך הכל כ 6-7 שנים. בתודה רבה והערכה רבה על המפעל הכה מבורך של פניני הלכה!
על פי המבואר בפניני הלכה מועדים ט, ז אתה פטור מחג שני, אלא אם כן רב הקהילה שאתה נמצא בה הוא מורה הוראה מובהק שכל בני הקהילה נשמעים להוראותיו, ולדעתו כל השוהים בקהילתו שנה ומעלה דינם כבני חוץ לארץ. במקרה כזה צריך לנהוג לפי פסיקתו. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-31 10:49:44
טלית לש"ץ במנחה
שלום, האם ש"ץ צריך להתעטף בטלית במנחה (ביום חול ובמנחה בערב שבת)? תודה
פניני הלכה תפילה ד, ד (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה) –
מי שיש לו חולצה עם שרוולים קצרים המגיעים עד קרוב למרפק – יכול להיות חזן. ואם השרוולים שלו קצרים מאוד ואינם מגיעים עד קרוב למרפק, יכסה את זרועותיו עד המרפק בטלית.[1]
למנהג אשכנזים, לכתחילה החזן צריך להתעטף בטלית לכבוד התפילה, וכן נוהגים גם בתפילת ערבית (מ"א יח, ב). ולמנהג ספרדים, החזן אינו צריך להתעטף בטלית. אמנם כאשר החזן אינו לבוש בלבוש מכובד, כגון שאין לו חליפה, נכון שיתעטף בטלית (הרב אליהו). אם התפילה בלילה, החזן שמתעטף בטלית אינו מברך עליה, משום שלדעת הרא"ש צריך לברך על טלית בלילה, ולדעת הרמב"ם אין מברכים, וספק ברכות להקל. ויש מדקדקים להתעטף בטלית של חבר, תוך שהם מכוונים שלא לקנותה, וכיוון שטלית שאולה פטורה מציצית, לכל הדעות אין מברכים עליה
[1]. רש"י פירש פוחח שכרעיו נראים. מכאן שהרגליים צריכות להיות מכוסות לפחות עד הברך. ולא חילקתי בין מעל הברך למתחתיו, מפני שכיום רוב האנשים אינם רגילים לילך לפני אנשים חשובים במכנסיים שעד הברך, ולכן גם שאר המתפללים צריכים ללבוש מכנסיים ארוכים. אמנם בקיבוצים או בחברות נוער שבהם הכל רגילים ללבוש מכנסיים קצרים, וכך באים לפני אנשים נכבדים, מותר לחזן ללבוש מכנסיים שמגיעות עד הברך.
לגבי הזרועות: הרי"ף והרמב"ם והטור סוברים שפוחח הוא מי שכתפיו מגולות, לפיכך אם יש לו חולצה עם שרוולים קצרים מאוד, יכול להיות חזן. וכן פסק במ"ב נג, לט. אמנם בשו"ע נג, יג, פסק עפ"י העיטור, שגם אם זרועותיו מגולות הוא פוחח, וכ"כ ב"ח. לפי זה החזן צריך להיות עם שרוולים עד המרפק. אמנם יתכן שגם לפי שו"ע אין צריך לדקדק וגם עד קרוב למרפק נחשב כעד המרפק. ויש מחמירים שהחזן יהיה עם שרוול ארוך, וכ"כ בישכיל עבדי ח"ז עמ' שכ"ט, שכך צנוע ומקובל ללכת בפני אנשים חשובים. וכיוון שהרי"ף והרמב"ם ורוה"פ מקילים לגמרי בזרועות, אפשר להקל בשרוולים שמגיעים עד קרוב למרפק. והמהדרים מכסים את כל היד בשרוול ארוך. וכך נהג מו"ר הרצי"ה לדקדק שיהיו החזנים עם שרוולים ארוכים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-31 05:16:07
קניות באינטרנט בחול המועד
האם מותר לקנות באינטרנט בחול המועד באתרים לא ישראליים? בידיעה שהמוצר יגיע לאחר חול המועד. מבחינתי זו הנאה.
לא. באיסור מסחר במועד יש שני צדדים: המוכר – שאם הוא גוי אין בעיה. הקונה – שמותר לקנות רק דברים שיש בהם צורך למועד. ולא רק זה, אלא צריך שהצורך יהיה ממשי ולא בשביל הכיף וכד', כמובא בפניני הלכה מועדים בפרק העוסק בחול המועד. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-30 07:34:33
חול המועד
האם מותר לכלה לחפש שמלת כלה בחול המועד?
חנויות אלו פתוחות בדרך כלל באיסור בחול המועד, לכן אסור להכנס אליהם. וגם אם החנות פתוחה בהיתר, הדבר עלול להוביל למסחר שאסור במועד, שהרי מדברים גם על כסף וגם על כך שיישמרו את השמלה עם תרצה אותה וכד'. לכן רק אם יש בעיה מיוחדת לחפש שמלה לאחר המועד, יש אולי מקום להקל מדין דבר האבד, אבל אין סיבה שתהיה בעיה כזו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-29 19:17:09
קטניות
מועדים לשמחה, האם לפי פסיקת הרב אליעזר גרעיני אבטיח נחשבים קטניות או לא? וכן גרעיני דלעת, פיסטוקים, קשיו, וכד'.
אינם קטניות
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-29 12:26:04
פסח
איך לנהוג בסעודות השבת בנוגע לברכה על הלחם אם אני מגיש לחמניות כשלפ שברכתן שהכל
לא ניתן לקיים את שתי הסעודות הראשונות של השבת בלחמניות שברכתן שהכל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-26 06:14:08
שבת ויו"ט
הכנה משבת ליו"ט: האם מותר לגלול ספר תורה בשבת (בשעות הצהריים של השבת), לצורך קריאת התורה למחרת בפסח ראשון ?
אם לא ניתן לעשות זאת ביום טוב עצמו, אפשר לגלול על יד קריאת כמה פסוקים בספר התורה לאחר הגלילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-25 14:46:45
שנת אבל
שלום, באיזה מצב מותר לבן דוד בשנת אבל להגיע לחתונה של ילדים של הבן דוד שלו? או שזה אסור?
פניני הלכה ליקוטים משפחה פרק י, סעיף יא (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):
חתונה: כאשר יש צורך שהאבלים ישתתפו בשמחת נישואין, כגון שייגרם צער רב לחתן או לכלה אם לא ישתתפו, אזי נוהגים להשתתף בחופה בלבד ולא בסעודה. וכן הדין בילדים שאבלים על הוריהם במשך כל שנת האבלות, שבשעת הצורך ישתתפו בחופה בלבד. וכאשר האבלים קרובים מאוד לחתן או לכלה, כגון אחים ולפעמים גם דודים, ויש צורך גדול שישתתפו גם בסעודה, כי בלא זאת שמחת החתן או הכלה תפגע מאוד, לאחר סיום השלושים, אפשר שיאכלו בנפרד, ולא יימצאו באולם בעת שמשמיעים מוזיקה וקל וחומר בעת שרוקדים, כדי שלא יפגעו בכבוד הנפטר שעליו הם מתאבלים. ואם יהיה להם תפקיד משמעותי באירוח המוזמנים והגשת האוכל, מותר להם להיות עמם באולם גם בעת שמשמיעים מוזיקה.
כאשר האבלים הם הורים של החתן או הכלה, אפילו בימי השלושים, עליהם להשתתף בכל מהלך החתונה כדי שלא לפגוע בשמחה. אולם בריקודים לא ישתתפו, ורק אם החתן או הכלה יבקשו מהם לרקוד עמהם, ישתתפו מעט בריקודים כפי בקשת החתן והכלה. אין דוחים חתונה שנקבעה מחמת אבלות שלושים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-25 14:39:02
פסח
מה שיטת הרב מלמד במאכלים עם קטניות שנקנו לפני פסח,האם בטל ב60?האם אוכל שהוכן בבית עם קטניות פחות מ60 גם כלול בהיתר?מה פרטי ההיתר ,קיים בכל סוגי הקטניות?אם זה בישול זה משנה אם זה רוטב או כל דבר אחר .?איך לחשב?
כדי לדעת את דעת הרב מלמד אפשר לעיין בספרו – פניני הלכה פסח, מתוך האתר של פניני הלכה, יש פרק העוסק בקטניות. ובקצרה:
א) מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.
ב) שוקולדים וממתקים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.
ג) מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-24 18:47:34
פסח
שלום, השנה נצא מהבית לפני צאת הכוכבים ביום חמישי. מה עלינו לעשות לגבי בדיקת חמץ?
לבדוק היום בלילה בלי ברכה, כפי שכתוב בפניני הלכה פסח פרק ד – מי שנצרך לנסוע מביתו לפני ליל י"ד, יבדוק בלי ברכה בלילה האחרון שנמצא בביתו.
אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-24 15:33:37
קטניות שוקולד
שלום הרב, ראיתי בפניני הלכה התייחסות לגבי קטניות בממתקים ושוקולדים ולא בדיוק הבנתי. האם מותר לי לאכול אותם גם אם אני לא נוהג לאכול קטניות? תודה מראש.
זה בדיוק מה שכתוב, שכיון שהקטניות ששם בטלו ברוב לפני פסח, המאכל מותר. מה גם שבדרך כלל אין שם כלל קטניות, אלא שמני קטניות, כמו שמן קנולה או שמן סויה, שלהלכה אינם קטניות. הדבר נכון גם למעדני חלב, גלידה וכד'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-24 14:54:26
ערלה
שלום רב. פניתי עם שאלה אודות הלכות ערלה. השאלה מתמקדת בענין של הובלת השתיל בתוך מכונית שלפ שו"ת יביע אומר אולי יש מקום להקל ולפי שו? מנחת שלמה יש להחמיחר. קבלתי תשובה מכם לעען בספר פניני הלכה, דיני ערלה, אבל הרב מלמד שליט"א שם לא מתייחס לשאלת הובלת השתילים במבונית. אני מבקש לדעת מה אומר הרב שליט"א בנוא זה. תודה וחג כשר ושמח
הערה 11
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-24 10:27:50
ערלה
אני הבאתי שתיל (בן ארבע שנים כאשר ה"סלע " היה עטוף בבד) הביתה באוטו. ראיתי בשו"ת יביע אומר (חלק י) שבתוך התשובה הוא כותב ש"לכתחילה" יש להקפיד להוביל שתילים בארגזים שיש בהם חורים למטה. וראיתי שו"ת מנחת שלמה שהגרשז"א זצ"ל הקפיד על זה בדיעבד. רציתי לדעת מה אומר הרב מלמד איך אני צריך לנהוג לגבי איסור ערלה. חג כשר ושמח
כדי לדעת את דעת הרב מלמד, יש לעיין בספרו פניני הלכה כשרות א בפרק העוסק בערלה. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-24 08:40:43
פסח
שלום וברכה, יש לי תנור פירוליטי שאני מעוניינת להכשירו לפסח. את המסילות והרשת אי אפשר להכשיר בפירוליטי ולכן ראיתי בפניני הלכה שיש להכשירם במשך חצי שעה בחום מקסימלי. השאלה מתי להכשיר אותם? אם לפני שהתנור כשר אז אולי לא יוכשרו, ואם אחרי אולי יחמיצו את התנור?
כיון שהתנור נקי והרשת נקיה אין מעבר טעמים ללא נוזל, כך שאין זה משנה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-24 08:05:58


