חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
הלנת המת
שלום כבוד הרב, רציתי לדעת האם יש היתר לנתח מתים בכדי לדעת מי הוא המת?
אין צורך בניתוח הגופה. מספיק לקחת דגימות מסויימות כדי לדעת זאת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-03-12 06:30:32
הלכות בורר
שלום לרב, ברצוני לשאול בבקשה מספר שאלות הקשורות להלכות בורר: 1. בעניין כף הגשה מחוררת – האם דינה כמזלג כך שניתן לקחת בעזרתה אוכל מתוך נוזלים, או שהיא כלי סינון ויהיה מותר להגיש בעזרתה רק מאכלים יבשים? 2. בעניין קומקום תה עם תא מרושת המיועד להכנסת חליטה/תיון, כך שהחליטה כביכול לא מעורבת בכל המים אלא חסומה בעזרת תא הרשת (לא מדובר בקומקום תה רגיל עם מסננת בקצהו) – האם ניתן להשתמש בו בשבת? 3. בעניין כפית מיוחדת עם תא רשת בקצה המיועד להכנסת חליטה לתוך הכוס ולהוצאת החליטה בגמר ההכנה – האם דינה כתיון ומותרת בשימוש בשבת או שנחשבת ככלי ברירה? בתודה, חרות שמעון חיפה
- כאשר מטרת השימוש בה לברירה בין האוכל לנוזל, אסור להשתמש בה, אבל אם אין כלי אחר ואין מטרתו לסינון מותר. יש לציין שגם במזלג אסור להשתמש ככלי ברירה, כגון שרוצה להוציא מסיר המרק רק את האוכל המוצק בלי נוזלים ולכן לא משתמש בכף אלא דוקא במזלג. אמנם דרך אכילה מותר, כלומר מהמזלג מהצלחת ישר לפה. (כדאי לקרוא פניני הלכה שבת א' יא, יב-יג.
- לא בטוח שהבנתי, נראה לי שכל עוד יש הרבה מים אין בעיה של ברירה, אלא הבעיה רק כאשר נגמרים המים והשופך רוצה את הנוזל שנשאר בתוך התיון, שזה התיון משמש ככלי של ברירה בפועל.
- במקרה לגמרי את זה אני מכיר. מותר, ובלבד שלא ישהה אותו מעל המים כשמוציאו, וכך אינו עושה פעולה של ברירה, וכפי שאמרו לגבי שקית תה רגילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-03-11 17:20:24
כיסוי ראש לאישה
להלכה אישה יכולה לגלות טפח מרובע משערה לפי מהר"ם אלשקר האם יכולה לכסות הכל מקדימה ולגלות מאחור באזור העורף ? תודה
לדעת רוב הפוסקים אין לאישה לגלות שערה כלל חוץ ממקומות שיוצא בעל כורחה, כגון בצדדים. אמנם כיון שיש שהתירו לגלות טפח מרובע, הרוצה להקל יש לה על מי לסמוך, ואין זה משנה אם הוא מקדימה או מאחורה, לכן את יכולה לכסות הכל מקדימה ולגלות רק מאחור כדברייך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-03-11 08:17:03
כיבוס בחול המועד
כבוד הרב, שלום. בדרך כלל אני מכבסת כל בגד שלי אחרי לבישתו, ולא נעים לי ללבוש אותו בגד כמה ימים, מבחינתי (ולדעתי נשים רבות היום דומות לי) אין הבדל בין גרביים ולבנים לבין שמלה מבחינת תכיפות הכיבוס והלכלוך (במיוחד שמבשלים הרבה בחול המועד ומתלכלכים). האם עדיף ללבוש בגדי חול בחול המועד, או לכבס את בגדי החג?
- אסור לכבס בגדים של גדולים בחול המועד.
- ללבוש בגדי חול מובהקים בחול המועד זה ביזוי המועד. אמנם בזמן הבישול וכד' שאר דברים שעלולים להתלכלך מהם, מותר ללבוש בגדים פחות מכובדים, אך בשאר הזמן יש להקפיד ללבוש בגדים מכובדים שמתאימים לימים הקדושים של חול המועד. יש לציין שאצל נשים רבות, הבגדים שלובשות בימי החול מכובדים גם לחול המועד, וממילא אינן חייבות ללבוש בגדים יותר מכובדים בחג, אך אם יעשו כן יקיימו את מצוות כבוד ושמחת המועד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-03-10 19:55:54
תפילה
שלום הרב יש לי 2 שאלות: 1- מהי מהות התפילה? 2- איך אני יכולה להתחבר מחדש לתפילה ולהתפלל מתוך כוונה ורצון ולא מתוך הכרח ושבסוף אני עושה דווקא ולא מתפללת???
- הדיבור עם בורא העולם.
- ללמוד את הפרק הראשון מתוך הספר פניני הלכה תפילת נשים של הרב אליעזר מלמד. אפשר לקרוא דרך האתר של ישיבת הר ברכה. להלן ההתחלה:התפילה היא אחד מן הביטויים העיקריים של האמונה בה'. האדם אינו מושלם, יש לו חסרונות והוא משתוקק להשלימם, ועל כן הוא פונה אל בורא העולם בתפילה.
חוסר שלמותו של האדם בא לידי ביטוי בשתי רמות. רוב האנשים חשים צורך להתפלל לה' רק כאשר שגרת חייהם נפגעת. למשל, כשאדם נחלה או נפצע, וכאביו גוברים, והוא מבין שכל הרופאים שבעולם אינם יכולים להבטיח את בריאותו והרגשתו הטובה, ורק הקב"ה שבידו נפש כל חי יכול לרפא אותו ולהעניק לו חיים טובים וארוכים. באותה שעה הוא מתפלל מקירות ליבו אל ה' שירפאנו. וכך בכל עת שמתרגשת על האדם צרה, פרנסתו נפגעת, או אויבים קמים נגדו, או חבריו הטובים מפנים לו עורף, אז הוא מבין כמה החיים הטובים שלו תלויים על בלימה, והוא פונה אל ה', שיעזור לו ויושיעו. אבל כששגרת החיים מתנהלת כסדרה, לרוב האנשים אין תחושה של חסרון, ובדרך כלל הם אינם מרגישים צורך לפנות אל ה' בתפילה.
המעמיקים יותר מבינים שגם שגרת החיים אינה מושלמת. גם כשהבריאות תקינה והפרנסה מצויה ומצבם המשפחתי טוב וחבריהם נאמנים והמצב הלאומי תקין, גם אז אנשים רגישים, בעלי מודעות עצמית גבוהה, חשים את חסרונם הקיומי. הם יודעים שחייהם מוגבלים. גם אם הכל יהיה טוב, יבוא יום והם ימותו מזקנה. גם עכשיו כשהם צעירים וחזקים, הם אינם מסוגלים להבין ולהרגיש את הכל כפי שרצו, הם אינם יכולים להגשים את כל שאיפותיהם. אפילו שאיפה אחת הם אינם יכולים להגשים באופן מלא. ומתוך תחושת החסרון הזה הם פונים אל הקב"ה, אלוקי השמים והארץ, שהוא היחיד שיכול לגאול אותם מחסרונותיהם. בעצם ההתקשרות של האדם על ידי תפילה אל הקב"ה, האדם מתחיל תהליך של השתלמות וגאולה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-03-07 17:59:10
כשרות והגינות
א. האם מותר לאכול דברי מאפה מעסק ביתי שאין לו תעודת כשרות? יודע בוודאות שהם שומרים שבת וכשרות. והאם זה משנה אם אני יודע שהם שומרים שבת וכשרות? או לא משנה? או רק שבת או רק כשרות? ב. קניתי מספר חולצות ובבית גיליתי שחלק לא חויבו למרות שהגשתי אותם בקופה לחיוב. האם אני חייב לחזור לחנות כדי להגיד להם ולשלם?
אם אתה מכיר אותו ויודע שלא יכשיל אנשים, מותר לאכול אצלו. ואעפ"כ אין זה מהודר, שכיון שמדובר על עסק, יש אינטרסים ויצר הרע גם לדתיים, ולכן המקובל הוא שיש משגיח.
אם הוא שמור כשרות ולא שבת, לא נראה שאפשר לסמוך עליו בתור בעל עסק שודאי לא יכשל ויכשיל אחרים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-03-07 15:07:46
האם להקפיד על קמח ממצה שמורה
שלום וברכה, בכל ימות הפסח אני מקפיד לאכול רק מצה שמורה משעת קצירה בלבד. מה הדין לקמח מצה? האם גם עלי להקפיד לקנות קמח מצה שמכינים ממצה שמורה? מבחינת דין מצת מצווה, מערבים את הקמח בכל מיני דברים, אז לרוב הוא בטל מתורת מצה. מבחינת ההידורים מפני חימוץ – יש גם קמח מצה ח"י דקות שהיא לא שמורה מקצירה אבל כן מנקים את כל המכונות כל 18 דקות, אבל כמובן שניתן גם לסמוך אל כשרותו של קמח מצה מסוגים אחרים. תודה!
- אין הבדל בין מצה לעוגה שעשויה מקמח מצה, מי שמקפיד על מצה שמורה משעת קצירה בכל הפסח מקפיד גם בעוגות שעשויות מקמח מצה.
2. אין בקמח ח"י דקות שום חידוש, כך עושים כל מצה היום, ההבדל בין ההידורים הוא בניקוי המכונות והאם שמרו על החיטים משעת קצירה או רק משעת טחינה. אם שמרו רק משעת טחינה אך ניקו את המכונות כל 18 דקות, זה בהחלט הידור חשוב.
למעשה אין חובה לאכול כל הפסח מצה או עוגה שמורה משעת קצירה, זה הידור, ובהידורים כל אחד מחליט לעצמו. כל מאכל שיש עליו כשרות מוכרת, הוא כשר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-03-06 13:20:23
יום כפור קטן
האם יום כפור קטן שייך לרמ"ק? ומתי אומרים?
יום כיפור קטן זה תענית שהיחיד מקבל על עצמו בערב ראש חודש, ואומר את הסליחות קודם ולאחר תפילת מנחה כמבואר בנוסח (אפשר למצוא באינטרנט). את תפילת "סדר יום כיפור קטן" יש הנוהגים להתפלל בלי קשר לתענית ואף אם אין אדם שצם באותו יום קוראים את כולו. נוהגין זאת 8 פעמים בשנה, דהיינו בכל ערבי ר"ח, חוץ מאשר לפני ר"ח חשוון, טבת, אייר ותשרי.
אכן מי שהנהיג תענית זו הוא המקובל ר' משה קורדיבורו שחי בצפת במאה ה- 16. מנהג זה מוזכר גם בספר מנות הלוי לרבי שלמה הלוי אלקבץ שחי באותה תקופה. עם זאת היה המנהג כבר ידוע באשכנז באמצע המאה ה 15 והוא מוזכר בספר לקט יושר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-03-06 08:57:37
שבת
שלום לרב. אדם חתך במזיד שקית זבל. חיתוך במקום המקווקו. את השקית שם בפח כדי שיזרקו בשקית את האשפה. האם מותר בשבת לשים את האשפה בשקית זבל?האם יש פה הנאה ממלאכת שבת?
כיון שהיה אפשר להשתמש בשקית גם בלא החיתוך, לא חל על זה דין מעשה שבת ובדיעבד אפשר להשתמש.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-03-02 12:55:00
הלכות רוצח ומתאבד
האם אדם המעשן נחשב בצורה כל שהיא למתאבד?
כך מובא בספר פניני הלכה ליקוטים ח"ב ט,ח (אפשר וכדאי לקרוא עוד מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה):
"במשך עשרות השנים האחרונות, התברר ללא צל של ספק, על פי מחקרים יסודיים, שהעישון מסוכן מאוד לבריאות, ואם כן ברור שישנו איסור מן התורה לעשן. שכן ציוותה אותנו התורה שנשמור על חיינו, שנאמר (דברים ד, ט): "רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד", וכן נאמר (שם, טו): "וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם". וכן ציוותה התורה להיזהר מכל דבר שעלול לסכן את הנפש, וכפי שצוותה לעשות מעקה לגג. מכל זה הננו לומדים עד כמה גדולה החובה לשמור על החיים והבריאות, וממילא ברור שמן התורה אסור לעשן (עשה לך רב ח"ב א; ציץ אליעזר טו, לט).[1]
[1]. לדעת הרב ד"ר מרדכי הלפרין, יתכן שיש גם איסור רציחה בעישון, שהרי בכל שאיפת עשן לריאות, המעשן גורם לנזק ישיר בריאותיו, ובמידה מסוימת מקרב את קיצו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-03-01 14:24:40
כשרות
האם יש תעודות כשרות שאסור לסמוך עליהן או שגם אם רשום רק כשר בלי תעודת כשרות אפשר לסמוך?
רק אם יש תעודת כשרות מעודכנת עם שם גוף נותן הכשרות + יכולת לדבר עם המשגיח בטלפון (גם אם לא עושים כך בפועל), אפשר לאכול שם. והמהדרים מדברים בפועל עם המשגיח ומוודאים שאכן המקום כשר. מלבד התועלת המקומית שבדבד, יש בזה תועלת גדולה לכוחו של המשגיח, שכן בעל עסק שיודע שחשוב לאנשים לדבר עם המשגיח, יקח אותו יותר ברצינות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-03-01 11:14:28
גמד וענק
שלום הרב, בעבודה אצלינו משחקים הגמד והענק, ויצא שאני צריך לתת הפתעות (ממתקים קטנים בסתר) למישהי מהעבודה ואז בפורים לתת לה משלוח מנות. אני לא מכיר אותה ולא מתכוון להכיר. יש בעיה לעשות את זה?
כל דרך חיבה בין המינים אסורה. אתה צריך למצוא דרך להחליף עם מישהי שהגמד שלה הוא גבר. אם אין לך אפשרות כזו, אזי רק כדי לא לבאס אתה יכול לקיים את המנהג במינימום המכובד בלבד, בלי שום תוספת פתקים ודיגומים, ואזי כיון שהוא רק בשביל הנימוס והוא שעת הדחק אפשר להקל (במשלוח מנות כדאי להוסיף בשביל הרשמיות את שם המשפחה שלה, ואם היא נשואה עם ילדים להוסיף "ולבני משפחתה").
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-02-27 05:53:35
לקראת זוגיות
שלום לרב. זו שאלה ראשונה שאני שולח לאחר הירצחו של הרב איתמר בן גל הי"ד, הצטערתי מאוד לשמוע את הבשורה הקשה והנני לחזק את הישיבה ואת עבודת הקודש שהנכם עמלים בה. תבורכו מפי עליון. לגבי השאלה – אני בן 21, בחור מהמגזר הדתי לאומי. למדתי בבית ספר יסודי דתי, ומשם המשכתי לישיבה תיכונית ומשם לשנה בישיבה גבוהה לפני הצבא (שעוד כמה חודשים אני מסיים בעזרת ה'). יש לציין שאני רואה בהדרכת ההלכה ערך עליון שאני משתדל ללכת לפיו ומאמין בו באמת בכל לבי. הדרכת חכמים היא שלא להרבות בשיחה עם האישה ולכן כל חיי השתדלתי שלא לדבר סתם עם בנות, בין אם זה בסניף (שלא כל כך התחברתי אליו ולא הרביתי ללכת אליו דרך אגב) או במקום אחר. אמנם יוצא לי לדבר הרבה עם בנות עכשיו, אבל תמיד אני משתדל שהדיבור יהיה לצורך מסוים ולא סתם כדי לדבר. כידוע, לפי ההלכה, אסור אפילו לגעת (!) בחברה או במשודכת (אף לאחר האירוסין) עד החתונה ממש (יתקן אותי הרב אם אני טועה). שזה דרך אגב רחוק שנות אור ממה שנהוג בציבור שאינו דתי!! וזה דבר שמונע כניסה לקשר ארוך עם בנות, כמעט בלתי אפשרי להיות בקשר חצי שנה או יותר בלי לגעת, וזה בעצם דורש חתונה לאחר כמה חודשים בודדים. השאלה שלי היא, משום שמעולם לא היתה לי חברה ולא נקשרתי לבנות באופן רגשי, אם אצא עם הבחורה הראשונה שאפגוש לדוג' ואתחבר אליה בעזרת ה' ונחליט להתחתן – איך אדע מהיכרות קצרה שהיא באמת מתאימה לי? הרי לא הכרתי לעומק אף אחת חוץ ממנה ואני לא מכיר בנות באמת לעומק? איך אדע שאני לא מפספס משהו או נופל בפח? וממתי מומלץ להתחיל להכיר (לשם נישואין?) בשנה הבאה אתחיל ללמוד באוניברסיטה בעזרת ה'. תודה רבה לרב על עבודת הקודש! ישראל.
שאלה טובה. קודם כל אני ממליץ לך בחום על תוכנית השילובים שיש לנו בישיבה, המשלבת לימודי אקדמיה באריאל או בר אילן יחד עם לימוד תורה בבית מדרשנו, כולל מלגה ראויה. דבר זה ללא ספק יעזור מאוד לא רק לעבודת ה' הפרטית שלך, אלא גם ליכולת מציאת זיווג ראוי וליכולת לעבור את השנה הראשונה (לפחות) של הנישואין באופן הרבה יותר טוב.
לגוף השאלה- לפני שנפגשים עם בחורה צריך לברר לעצמך היטב איזה רמה דתית אתה רוצה, ולוודא שזו הרמה של הבחורה. דבר זה הוא הכי חשוב, כי הרמה הדתית משפיעה על הזוגיות והבית בכלל ועל מספר הילדים וחינוכם בפרט.
ללא ספק חל איסור גמור על כל נגיעה עד העמידה תחת החופה, ואכן דבר זה גורם להתחתן יותר מהר מהחילונים, אמנם לא מהר באופן שלא ניתן להכיר מספיק. אם הבחורה לא מתאימה, תשים לב לכך כבר בפגישה הראשונה. אם אתה מתלבט, תצטרך לצאת עוד פעם או פעמיים, ובדרך כלל זה יספיק כדי לדעת האם יש סיבה טובה להמשיך את הקשר. וכן הלאה- אם הבחורה מתאימה, בדרך כלל תדע תוך שלוש עד חמש פעמים שאכן היא מתאימה. אמנם כדי להחליט האם להתחתן בדרך כלל לוקח בין חודש לחודשיים ולפעמים קצת יותר.
חשוב מאוד להדגיש שאין כל תועלת להפגש הרבה מאוד, אם זה מתאים זה מתאים ואם לא לא ואם מתבטלים ממשיכים עוד קצת.
זו אחת הסיבות הטובות לכך שכדאי לך מאוד להיות בסביבה שמבינה בעניינים אלו ויש עם מי להתייעץ. לכן אני שוב ממליץ לך לבוא לבדוק את התכנית שהצעתי לך אצלנו. אפשר להכנס דרך האתר של ישיבת הר ברכה לראות את הפרסום שם לתכנית השילובים ולדבר עם הרב יזהר אשור האחראי על תוכנית זו.
בהצלחה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-02-23 09:52:10
זכר למחצית השקל
שלום כבוד הרב, מה הסכום לזכר מחצית השקל השנה הזו ? תודה
או מטבע חצי שקל של ימינו, או 19 שקל לפי שווי מחצית השקל השנה.
הרגיל לתת מעשר כספים יכול לכת' לתת חצי שקל של ימינו עבור כל אחד מבני ביתו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-02-22 12:27:28
לוצקי
שלום רב ! בתור רווק אשכנזי כהן האם כדאי לי או שאני חייב להתעטף בטלית ( שגם ככה אני מתעטף בה אבל רק לברכת כהנים ) במשך כל התפילה ? \ בתודה מראש .
לא כדאי ולא חייב, הכי טוב שתעשה כמנהג בני קהילתך, ורק אם יש שם אשכנזים רווקים שנוהגים להתעטף בטלית כל התפילה, אתה יכול לנהוג כמותם אם כך נוח לך יותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-02-21 18:50:31
כיסוי ראש
מאד קשה לי לשים כיסוי ראש שיכסה את כל השיער. כרגע אני עם סרט עבה ושיער אסוף קבוע. רציתי לדעת אם כן יש דיעה שמקילה בעניין?
הדעה הכי מקילה מתירה להשאיר 4 סנטימטר מהשיער מחוץ לכיסוי הראש, או מקדימה או מאחורה.
בתוך הבית אפשר להקל ולא לשים כיסוי ראש כשאין בבית גבר אחר מלבד בני הבית.
וכך באר יפה מו"ר הרב אליעזר מלמד בספרו פניני הלכה ליקוטים ג' פרק ו (אפשר וכדאי לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה):
יג – טעם לצניעות ולכיסוי הראש
כדי להסביר את הטעם של כיסוי הראש לנשים יש להקדים, שעניינה של הצניעות אינו לחנוק את היופי הגשמי ואת האהבה הטבעית, אלא להפך, תכליתה של הצניעות להפוך את היופי והאהבה הטבעית לדבר בעל משמעות עמוקה ונצחית. וכדי שהאהבה לא תיתפס רק בצדדיה החיצוניים, באה ההלכה וקבעה גדרי צניעות, שמכריחים אותנו לשים את הדגש על הצד הרוחני והנפשי שבאהבה, ומתוך כך מתגלה היופי הטבעי החיצוני במלא הדרתו.
וכל אשה צריכה לשמור על צניעותה, אולם אשה נשואה מחויבת בכך כפליים. משום שכאמור, האהבה אינה דבר חיצוני שניתן מיד לממש אותו, אלא ישנם רבדים של אהבה, וככל שהאדם מפותח יותר מבחינה נפשית ורוחנית, כך הוא יכול להגיע לעומקים פנימיים יותר של אהבה. האהבה של מי שאינו קשור לכללי הצניעות היא בדרך כלל אהבה קצרה, שרק היופי הפרוץ והתאווה החיצונית מחזיקים אותה, וממילא היא אינה מסוגלת להחזיק מעמד לאורך שנים. שהואיל והיא מבוססת על יופי וסגנון חיצוני, מיד כשמגיעים לאיזה שיא מתחילה השקיעה של האהבה. צא וראה כמה פעמים מחליפים שחקנים פרוצים את בנות זוגם.
אבל מי שמדריך את חייו על פי כללי הצניעות ההלכתיים, מודרך להתייחס לצדדים הגופניים ביראה וחרדת קודש, משום שהם מבטאים רבדים עמוקים לאין סוף, שהיופי החיצוני הוא אחד מכלי הביטוי שלהם, ומאחר שהיופי החיצוני מבטא דברים עמוקים מיני-ים, לכן אין לחושפו בפני כולם, ולכן אשה נשואה צריכה לכסות את ראשה.
הנישואים הם לא סוף האהבה אלא רק ראשיתה, ולכן דווקא אשה נשואה צריכה להקפיד ביתר שאת על צניעותה, כדי לשמר את יופייה למען העמקת הקשר בינה לבין בעלה, וכדי לכוון את עצמם לגילוי הרבדים העמוקים יותר של האהבה.
יד – כללי הלכות כיסוי הראש
מהתלמוד (כתובות עב, א) משמע, שהמקור לכיסוי הראש לאשה נשואה הוא מן התורה, שנאמר לגבי אשה סוטה שחטאה ונתייחדה עם גבר זר, שבשעה שהיא באה להקריב את קרבנה, כחלק מהעונש שהתורה הטילה עליה, הכהן פורע את שיער ראשה כדי שתתבייש, שנאמר (במדבר ה, יח): "וּפָרַע אֶת רֹאשׁ הָאִשָּׁה", מכאן שעל פי התורה שיערה של אשה נשואה צריך להיות אסוף תמיד (מאירי, רשב"ץ וריא"ז, וע' יחו"ד ה, סב). ואמרו חכמים שמן התורה מספיק שהשיער יהיה אסוף ברשת או בכיס קטן, אבל חכמים הוסיפו וקבעו שאין די באסיפת השער במטפחת רשת, אלא צריך לכסותו במטפחת שאינה שקופה. ויש אומרים שדין כיסוי הראש כולו מדברי חכמים (תרומת הדשן רמ"ב בדעת הרמב"ם).
יז – מהו שיעור כיסוי הראש
למעשה, ישנן שתי שיטות עיקריות בהלכה זו. לדעת ה'משנה-ברורה' (עה, יד) ועוד פוסקים, יש להקפיד לכסות את כל השערות, אולם אותן השערות שגם אם האשה תשתדל להכניסן מתחת לכיסוי, באופן טבעי הן נשמטות מכיסוי הראש, כמו למשל מעט שיער שבעורף ובצדעיים, שיער זה אין חובה לכסותו.
אבל לעומת זאת מהר"ם אלשקר בתשובותיו (ל"ה) סובר, שעוד מתקופת המשנה ישנו מנהג שהנשים מגלות מעט משערן, ואם כן אין איסור לגלות מעט מהשער שמעל המצח או שבצדעיים, משום שכך הוא מנהג הנשים הכשרות ברוב הגלויות שתחת הישמעאלים. ואין לאסור זאת משום שכבר מצינו שבכמה וכמה דברים הקילו חכמים כדי שהאשה לא תתגנה על בעלה.
וכן פסק גם הרב פיינשטיין, שמותר שקצת מהשערות שמעל המצח יראו, והגדר לזה הוא, שעד טפח מרובע משערות ראשה מותר לאשה לגלות, ויותר מטפח אסור. ומכיוון שרוחב הפנים הוא כשני טפחים, אם אשה רוצה לגלות קצת מן השיער שמעל מצחה, מותר יהיה לה לגלות עד שיעור של כחצי טפח, וניתן למדוד את חצי הטפח על ידי שיעור של רוחב שתי אצבעות, שרוחבן כארבעה סנטימטר. במילים אחרות, מאחר שעד טפח משערה מותר שיהיה גלוי, מותר לאשה שכיסוי ראשה יגיע עד פחות מארבעה סנטימטר מקצה השיער שעל המצח. שהרי חצי טפח כפול שני טפחים, שזהו בערך שיעור רוחב המצח, שווה טפח שלם. והוסיף הרב פיינשטיין, שאף שמלכתחילה ראוי להחמיר ולכסות את כל השערות, מכל מקום גם לתלמיד חכם וירא שמיים אין להימנע מלשאת אשה שהיא בעלת מידות טובות ומדקדקת במצוות, אף אם היא מעוניינת לגלות מעט שיער שמעל המצח, ובתנאי שלא תגלה יותר משיעור של רוחב שתי אצבעות (אג"מ אה"ע א, נח).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-02-21 12:29:49
הפרשה דמית לאחר תשמיש
שלום, ב"ה אני חודשיים אחרי לידה. הייתה לי וסת לפני כשבועיים וטבלתי במקווה שלשום. יום לאחר קיום יחסי אישות הופיעו לי מעין הפרשות ורדרדות (לא הייתה הרגשה כלשהי). הייתי היום אצל הרופאה והיא אמרה שיש פצע בצוואר הרחם, שהיא לא יודעת להגיד בודאות מהיכן ההפרשות אבל שהיא חושבת שזה מהרחם (אך שייתכן גם שלא). האם אני אסורה? ואם אני טהורה – מה הדין במידה וההפרשות ממשיכות להופיע..? מציינת שראיתי את ההפרשות בעיקר בניגוב ןמעט מאוד על התחתונית. תודה רבה מראש!
סביר להניח שמה שראית זה שילוב של הזרע עם מעט מאוד דם של הפצע ולכן זה בצבע ורדרד. מכל מקום כיון שראית את ההפרשות על טישו או פד את טהורה גם אם לא היה פצע, כיון שכתם שנמצא על דבר שאינו מקבל טומאה, אינו מטמא. תקפידי ללכת עם תחתון לא לבן (אפשר שהפד והטישו יהיו לבנים) ואז אין שום בעיה עם הפרשות אלו כל עוד לא מדובר על ממש דם בכמות גדול.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-02-20 18:51:49
מדי
שלום הרב,איך ניתן לנפות/לברור סולת? תודה
סולת בוררים כמו אורז – שופכים על שולחן או משטח אחר ומתבוננים בגרגירים שאין תולעים וכד'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-02-20 15:48:23
אותו מקום
שלום הרב, האם מותר נישוק באותו מקום?
מתוך הספר החשוב שמחת הבית וברכתו של הרב אליעזר מלמד ב,יט (אפשר לקרוא את כל הדיון מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה):
"למעשה, כיוון שדעת רוב הראשונים להקל, ובנוסף לכך גם לאוסרים האיסור מדברי חכמים בלבד, אין בדבר איסור. אמנם כיוון שלדעת רוב הראשונים מצד הצניעות והקדושה עדיף להחמיר, נכון לחוש לדעתם (רמ"א אה"ע כה, ב). אבל כאשר הדבר משמח מאוד אחד מהם, ובלא זה שמחתו פגומה, הרי ששמחת מצוות עונה גוברת, וראוי שינהגו כדעת רוב הפוסקים. ואם ירצו להחמיר, יימנעו מזה בחיבור שיכול להיות ממנו עיבור. וכאשר אחד מבני הזוג חש מזה דחייה, נכון שינהגו כדעת המחמירים".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-02-15 18:07:53
פאה בפורים
שלום הרב, האם מותר לאישה שביום יום הולכת עם מטפחת לשים בפורים פאה צבעונית שרואים שזה לא שיער אמיתי? ומה עם פאה רגילה?תודה
פאה צבעונית מותר. פאה רגילה מחלוקת ולמקל יש על מי לסמוך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-02-15 17:09:17


