חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
צום ביום כיפור
אני נחשב כחולה כרוני .סובל מפירפור פרוזדורים.לוקח כדור לדילול הדם .יש לי הפרעות קצב.האם אני פטור מלצום ביום כיפור.הסיכון הוא גדול
אינני רופא, לא בכל מחלה אומרים שאסור לצום, לפעמים אין קשר בין הצום למחלה. בכל אופן אם אתה יודע שצום עבורך הוא ספק פיקוח נפש, אתה פטור. ואם אינך יודע, תשאל רופא ירא שמים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-07 09:34:55
סוכה
שלום וברכה. רציתי לשאול לגבי גזירת תקרה בסכך. אני מתכנן בניית פרגולה, ואני רוצה לסכך אותה בלייסטים של עצי אורן ברוחב 5 ס"מ, שגם בפניני הלכה בהרחבות ראיתי שפחות מטפח בכהאי גוונא זה ממש לכתחילה לכל הדעות. כרגיל בפרגולה יש קורות העומדות על עוביין במרחק של כ60 ס"מ זו מזו, שעליהן צריך הסכך לעמוד. תכננתי להניח את הלייסטים על הקורות המאונכות במאוזן, כשאני מקבע רק אחד ל5-6 לייסטים והשאר מונחות ללא קיבוע, אבל איש המקצוע טוען שעצים שיעמדו ללא קיבוע יתעקמו מאוד מהשמש (למרות שכל השנה יכסה ברזנט אטום את העצים). לכן שאלתי היא האם אוכל להניח מעל הלייסטים המאוזנים, שאינם מקובעים לפרגולה, לייסטים מאונכים נוספים, שאותם אקבע בקצוות בברגים, כך שיצמידו את לייסטים המאוזנים לפרגולה וימנעו מהם להתעקם, אבל לא יקבעו אותם, כך שניתן יהיה למשוך את הלייסטים המאוזנים מן הצד. האם הדבר מותר? תודה רבה!
קודם כל יישר כח על השאלה הברורה. בדרך כלל לא מצליחים לבאר בכתב כל כך יפה מציאות מורכבת.
תשובה- אמנם יש מקלים, אבל לדעת הרב מלמד יש להחמיר, כיון שבכה"ג הלייסטים המשמשים לסכך מחוזקים היטב כל השנה על ידי הלייסטים המחוברים שעליהם, ולכן הם נחשבים חלק מהפרגולה וממילא אינם יכולים להוות סכך. אם בכל זאת אינך רוצה לוותר על הלייסטים העליונים, אפשר כל שנה לפני סוכות להוציא ולהכניס שוב את הלייסטים שמהווים סכך, ובכך תוכיח שאינם חלק מהפרגולה. אין צורך להוציא ולהכניס את כל הלייסטים, אלא מספיק לעשות כן בכשבעים אחוז מהם, באופן שאם היה רק אותם היה הצל שהם עושים מרובה מהחמה (לא מספיק 51 אחוז כיון שעצי הפרגולה אינם בחשבון וחלק מהסכך נמצא בדיוק תחתם). כמו כן יש להקפיד כאשר לא מוציאים את כל הלייסטים, לא להשאיר כמה לייסטים ברצף של רוחב 4 טפחים, אלא להוציא שניים ולדלג אחד.
עוד יש לציין שגם אם אינך שם לייסטים כדי לחזק את הלייסטים שמהווים סכך, אם הלייסטים שמהווים סכך מקובעים כל השנה באופן חזק ומדוגם עד שאינם עפים אפילו ברוח חזקה, לדעת הרב מלמד זה נחשב כפרגולה פסולה לסכך. אלא הם צריכים להיות מונחים רגיל על הקרשים הגדולים המעמידים אותם, וכך ניכר שהם סכך ארעי ולא כתקרה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-06 11:58:43
הלכות שבת
כבוד הרב! האם מותר לגעת בחית מחמד לדוגמא: כלב,תוכי שצריכים תשומת לב כי שמעתי שאפשר?
אם הכוונה לנגיעה בשבת, שמעת נכון, חיות מחמד שרגילים להרים ולהשתעשע בהם כל השבוע, אינן מוקצה ומותר לטלטלן בשבת, כמבואר בספרו של הרב מלמד פניני הלכה שבת ב' כ, ה. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-06 11:37:53
בישול בשבת
שלום כבוד הרב, למדתי את הלכות בישול בפניני הלכה ולא בדיוק הבנתי איך הרב פוסק בבישול בגרמא ע"י שעון שבת, כמו עם תנור או אופה לחם. הרב מביא דעות לכאן ולכאן. ומה הדין בלהניח תבשיל נוזלי על פלטה כבויה שעתידה להידלק? תודה
לא זכיתי להבין את שאלתך הראשונה, תשאל באופן יותר נקודתי על מקרה מסויים ותסביר את השאלה, שהרי אין היתר לבשל בגרמא בשבת. ולכן התשובה לשאלתך השניה היא- אסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-06 10:40:46
סוכה
שלום הרב, לגבי בנית סוכה יש לי שני שאלות 1. האם יש משמעות לחוטים שמוכרים בסוכות נחלים בשביל שיהיה לבוד , האם בלי זה הסוכה גם כשרה ? 1. באותו הקשר אני מתכנן לבנות סוכה ( נחלים ) שיש בה שני דפנות אחת מול השניה , ובדופן השלישית שאורכה 3 מטר יהיה בה פתח כך שלא אוכל לשים חוטים , האם הסוכה תהייה כשרה במקרה הזה , כאשר אין לי חוטיי לבוד על הדופן השלישית , או שלכתחילה עדיף שיהיה חוטים גם בדופן השלישית
תשובה אחת לשתי השאלות: כפי שכתב הרב מלמד בפניני הלכה סוכות ב, ח, סוכה מבד שקשור מכל הצדדים כשרה לכתחילה גם ללא החוטים, והרוצים להדר מוסיפים חוטים או מוטות. לרוצה להדר, לא מועיל לשים חוטים בשתי דפנות בלבד, שהרי סוכה מינימלית בנויה משלוש דפנות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-06 09:23:05
שז"ל
שלום הרב, לעיתים רחוקות כאשר אשתי מחככת אותי בזמן האישות בכל מיני אופנים, קורה שבאופנים מסויימים פתאום קצת יוצא לי שז"ל. הדבר קורה לעתים מאוד נדירות. האם מראש צריך להימנע מכל דבר כזה שיכול להוביל לשם גם אם זה קורה רק לעיתים רחוקות? האם יש בידי עוון שז"ל? תודה מראש
מותר, שכן בכל התורה כולה כאשר אדם לא מתכוון לעשות איסור ולא בטוח שהאיסור יעשה, הדבר מותר, כפי שכתב הרב אליעזר מלמד לגבי נד"ד בספרו החשוב שמחת הבית וברכתו ב, 10 (אפשר וכדאי לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-06 08:11:10
תענית ציבור
בתענית ציבור מי שבדעתו לא להשלים את התענית יוכל לומר "ענינו" בתפילת מנחה?
במקרה כזה לא יאמר עננו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-05 07:18:02
מחבת חלבית ומכסה בשרי
שלום לרב, יש לי מכסה של סיר בשרי שלא השתמשו בו לשימוש בשרי למעלה משנתיים. האם אפשר להמיר אותו לשימוש חלבי? מה הדין אם הכינו פנקייקים חלביים במחבת חלבי וכיסו אותה במכסה הנ"ל באופן שהמכסה קיבל ככל הנראה אדים מפעולה זו?
תשובה לשתי השאלות:
יש להכשיר את המכסה בהגעלה, היינו בהכנסתו לסיר עם מים רותחים, או ע"י ליבון קל חצי שעה בחום הכי גבוה של התנור, ואחר כך ניתן לסמנו כחלבי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-01 19:24:17
צום כיפור בתחילת הריון
לרב מלמד שלום רב, אשתי בתחילת ההריון (שבוע 13) וסובלת מבחילות, לעיתים סחרחורות וחולשה כללית, אך ללא הקאות. בצומות (גם ללא הריון) היא נחלשת מאוד וחווה סחרחורות וחולשה כללית. עד כה הבדיקות של העובר היו תקינות. האם יש סכנה לעובר אם היא תצום? כמובן שהיא תישאר בסביבה ממוזגת כל הצום ולא תלך לבית הכנסת. השאלה איך עליה לנהוג במצב של סחרחורות ואיך עליה להחליט האם המצב מספיק חמור בשביל לשתות בשיעורים?
לבקשת הרב מלמד, התשובות באתר הישיבה ניתנות על ידי רבני הישיבה.
תשובה לשאלתך נמצאת בספרו של הרב פניני הלכה ימים נוראים. שם מבואר שרק אם קורה משהו מיוחד מאוד עד שהמעוברת משערת שהיא או העובר בסכנת נפשות, מותר לה לשתות ולאכול, אבל בלא זה (כלומר ברוב רובם של המקרים), אין מקום להקל אפילו בשתייה לשיעורין.
אצטט לך את עקרי הדברים מהספר הנוגעים לשאלתך (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
גם חולה שמסובל בייסורים, כל זמן שאין נשקפת סכנה לחייו, אסור לו לאכול או לשתות אפילו כלשהו. וזאת משום שצום יום הכיפורים חיובו מהתורה, ועל כן רק פיקוח נפש דוחה אותו… ועדיף לחולה שישכב כל היום במיטתו ולא ילך לבית הכנסת, ובלבד שלא ישתה אפילו כלשהו. שעיקר מצוות היום בתענית, שעל ידה מטהר ה' את ישראל מחטאיהם. וישתדל כשהוא על מיטתו להתפלל כפי יכולתו, ואם קשה לו לקרוא במחזור, ישתדל להתפלל בליבו ובשפתיו תפילות אישיות, ובלבד שלא יאכל ולא ישתה דבר.
אמנם מותר לחולה שמצטער מחמת מחלתו – לבלוע גלולות לרפואתו. ובתנאי שאין בגלולות טעם טוב, ויקפיד לבלוע אותן בלא מים. ומי שאינו יכול לבלוע אותן בלא מים, ילעס את התרופה המרה ויבלענה, או יערב במעט מים טיפת סבון שתפגום מאוד את טעמם, ובעזרת מים אלו יבלע את הגלולה. וכן מותר למי שהצום גורם לו צער רב, לבלוע גלולות כדי להקל מצערו. לפיכך, מותר למי שסובל מכאבי ראש עזים בגלל חסרון הקפה, ליטול גלולות שיש בהן קפאין או גלולות להפגת כאבי ראש. וכן מותר לסובלים ממיגרנה להקדים וליטול גלולות כדי למנוע התפרצות של כאבים.
בדור האחרון היו רבנים שרצו להקל למעוברות לשתות, מפני שלדעתם הנשים נעשו חלושות, והצום עלול לגרום להן שיפילו את עוברן. אולם ממחקרים שנעשו בארץ ובחוץ לארץ, התברר שהצום אינו מעלה את הסיכון להפלה. ורק לעיתים נדירות הצום עלול לזרז לידה בחודש התשיעי, ומכל מקום אין בכך סכנת נפשות. גם אין שום סימוכין לטענה שכיום נעשינו חלושים יותר. להיפך, אנשים כיום חיים בבריאות טובה מבעבר, הן בזכות שפע המזון המגוון, והן בזכות ההתקדמות הרפואית, ואף תוחלת החיים עלתה בעשרות שנים. לפיכך אין מקום להקל כיום יותר מאשר בעבר, והדין נשאר במקומו שמעוברות ומיניקות חייבות לצום (ציץ אליעזר יז, כ, ד; נשמת אברהם תריז, א).
לפיכך, גם מעוברת שסובלת מהקאות, לחץ דם גבוה, המוגלובין (ברזל) נמוך ומיחושים שונים, חייבת בצום יום הכיפורים, ובכלל זה אסור לה גם לשתות לשיעורים. ורק במקרים מיוחדים, של היריון שנמצא בסיכון, כדוגמת מעוברת שכבר הפילה מחמת צום, וכן בשבועות הראשונים להיריון שנוצר על ידי מבחנה, על פי הוראת רופא ירא שמיים מותר למעוברת לשתות, ועדיף שתשתה לשיעורים. אבל בהיריון רגיל שכרוך בהקאות ומיחושים, חובה לצום ואין מקום לשאלה. אמנם אם באמצע הצום המעוברת תרגיש שהיא נכנסת למצב מסוכן, תשתה ותאכל כפי צרכה.
שתיה ואכילה לשיעורין שייכת רק בחולה שיש בו סכנה שמותר באכילה ושתיה כרגיל, עליו אמרו שלכת' ישתה ויאכל לשיעורין.
על המעוברת להכין עצמה כראוי לצום, באופן שבימים הסמוכים לצום תקפיד לשתות כמויות מכובדות של מים. לפחות שתי ליטר ביום. ואם רגילה לשתות קפה, תפחית משמעותית את הכמויות בהדרגה מאחרי ראש השנה עד יום כיפור. בנוסף לכך תקפיד בימים שלפני הצום לאכול פירות וירקות, לחם מלא ואורז מלא. אם תעשה כך, אין שום סיבה לחשוש גם אם יהיו סחרחורות וכד'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-08-31 08:22:57
סליחות
שלום לכב' הרב!!! רציתי לשאול: למה האשכנזים מתחילים לומר סליחות רק 3 ימים לפני ר"ה ?
פניני הלכה ימים נוראים ב, ה – מנהג אשכנזים, להתחיל לומר סליחות במוצאי שבת שלפני ראש השנה, ובתנאי שיספיקו לומר סליחות ארבעה ימים לפני ראש השנה. כלומר, אם ראש השנה חל ביום חמישי או שבת, אזי מתחילים לומר סליחות במוצאי שבת הסמוך לראש השנה. אבל אם ראש השנה חל ביום שני או שלישי, מתחילים לומר סליחות במוצאי שבת שלפני כן.
הטעם להקפדה על ארבעה ימים, משום שרבים נהגו להתענות עשרה ימים לשם תשובה, כמבואר בהלכה ט'. ומאחר שבעשרת ימי תשובה אפשר לצום רק ששה ימים (כי מצווה לאכול בשני ימים של ר"ה, שבת תשובה וערב יום כיפור), הוסיפו להתענות ארבעה ימים לפני ראש השנה ואמרו בהם סליחות. ואף שכיום המנהג הרווח שלא להתענות עשרה ימים, לעניין הסליחות ממשיכים במנהג. ועוד, שהאדם בראש השנה צריך להקריב עצמו לפני הקב"ה, ומצינו בקרבנות שצריך להכינם ולבקרם ממומים לכל הפחות ארבעה ימים לפני הקרבתם. וכדי שלא יתבלבלו קבעו את מוצאי שבת כיום הראשון לאמירת הסליחות (טור ורמ"א תקפא, א, מ"ב ו). עוד טעם לקביעת תחילת הסליחות במוצאי שבת, כדי להתחיל להתחנן מתוך קדושת השבת, שבשבת רגילים הכל ללמוד תורה מתוך שמחה ועונג, ואין השכינה שורה אלא מתוך שמחה של מצווה (לקט יושר).
אפשר לקרוא מתוך ספרי פניני הלכה של הרב מלמד דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-08-29 12:03:15
שיעור ב2 פריטים מעין 3
שלום לרב, אדם שאוכל מזונות בשיעור שמחייב ברכה אחרונה של מעין 3 וגם שתה מעט יין פחות מרביעית או אכל מ 7 המינים (נניח חתיכת זית קטנה מאוד) כשבא לברך מעין 3 האם יכול להזכיר גם את מה שאכל שהוא לא בשיעור המחייב ברכה אחרונה?
רק כאשר אכל מהפרי או שתה מהיין בשיעור שיש אומרים שחייב לברך ברכה אחרונה ורק מפני הספק לא מברך, מזכירם בברכת מעין שלוש (פניני הלכה ברכות י,ג). השיעור המועט ביותר באוכל הוא זית המצוי בארץ ישראל (7.5 סמ"ק. פניני הלכה י,ה), או לחילופין אכילת המאכל כברייתו בבת אחת יחד עם הגרעין (פניני הלכה י,ח). השיעור המועט ביותר בשתיה הוא כזית המצוי בארץ ישראל (פניני הלכה י,י).
אפשר לקרוא מפניני הלכה דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-08-25 18:22:20
זוגיות
שלום כבוד הרב, אני נמצאת ממש בדילמה.. לפני חודשיים בערך הייתי אצל רב והעלה את נושא הזוגיות שהיה תקוע אצלי במשך שנה הוא נתן לי לקרוא במשך 40 יום פרקים של שיר השירים ולאחר 40 יום חזרתי אליו עם זוגיות ואף אמר לי להמשיך בה . הבן אדם בן 28 ואני בת 19. הורי ממש נגד החיבור הזה עקב הגיל ושבטח בקרוב ירצה להתחתן ואני רק בתחילת דרכי הם רוצים שאני אתפתח ואתקדם וחושבים שחתונה תמנע ממני את זה לכן הם לא מוכנים לשמוע עליו אפילו ומתנגדים לזה לגמרי זה מבאס אותי נורא אני ממש אוהבת אותו אך לא יודעת מה לעשות האם ללכת אחרי המשפחה שלי כי הם יודעים מה טוב בשבילי או להמשיך איתו למרות שאני יודעת שהם לא יקבלו אותו (ויודעת שבגלל דבר כזה אין כלכך עתיד קשה לי לעמוד בפני המשפחה שלי ולעמוד על שלי)
בגיל צעיר כמו שלך, פער של תשע שנים הוא פער גדול יותר מידי. אני מעריך שההורים שלך אנשים טובים וחכמים ומכירים אותך היטב, לכן כדאי לשמוע להם. אני בטוח שתמצאי חתן בגיל יותר מתאים. עם זאת כיון שאיני מכיר אותך ואותו, קשה לומר דברים מוחלטים, לכן כדאי מאוד להתייעץ עם רב שמכיר את המשפחה שלך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-08-21 07:39:17
כדורגל בשבת
לכבוד הרב שלום רב כבוד הרב שבוע טוב. רציתי לשאול לגבי לשחק בכדור בשבת ובפרט כדורגל. לקטנים ולגדולים בשמירת שבת כהלכתה כותב לאסור לשחק בכדורגל ומציין למשנה ברורה בהלכות שבת. אבל שם זה לא רשום. במרן כותב לאסור לשחק בכדור ורמא מתיר. והמשנה ברורה מסביר שעשו כדור מנייר או מעץ וזה לא היה ראוי לכלום רק למשחק אז אין לו תורת כלום ולכן הוא מוקצה. וזה הכדורים של פעם. והמתירים משום שזה מיועד למשחק. אבל האוסרים טוענים שהמחשבה לא מועילה כי זה כמו אבן. אבל לא רשום כלום שכדורגל אסור. השמירת שבת כהלכתה מתיר כדור רק אסור כדורגל ולזה אין מקור. אדמור הזקן פוסק לסמוך להתיר. ולכאורה בימינו בפרט יש לכדור תורת כלי והוא לא עשוי מטיט ותבן כמו פעם אז ודאי גם המגן אברהם בעקבות מרן יודו שמותר לשחק בו. אני שואל האם יש לחשוש לשחק בכדורגל שמא יתפנצ'ר ? והרי זה לא מצוי וגם אם יתפוצץ זה מקלקל. האם יש לאסור לשחק בכדורגל מנופח או כדור גומי שמא יתפוצץ ? אני שואל לא מצד ענין של בית בית המדרש שיש ענין ללמוד תורה בשבת כמה שיותר. אלא לדוגמא אבא עם הילד שלו או יהודי שלא יודע ללמוד תורה שאלה נוספת: האם מותר ללכת בשבת לרפת שמליאה במצלמות אבטחה ? האם זה איסור עבורי שהמצלמות מצלמות אותי ?
- לדעת הרב אליעזר מלמד שליט"א כדורגל וכדורסל אמיתיים הם מוקצה גם אם נאמר שיש עליהם שם כלי, כיון שאסור לשחק בהם בשבת משום שבעצם המשחק בהם יש לדעתו איסור של עובדין דחול. אמנם כדור שאינו אמיתי, כמו כדורי הגומי של הילדים, אינם מוקצה.
כך כתב בפניני הלכה שבת ב' כד,ט: משחקי כדור וריצה:
אסור לילדים לשחק כדורגל וכדורסל בשבת, מפני שאלו משחקים שנעשים בעסק גדול ויש להם חוקים וסדרים משלהם, והם אסורים משום 'עובדין דחול'. ועוד שלפעמים כרוכים במשחקים אלו איסורים נוספים, כמו הכנת המגרש, נסיעות למשחקים, רישום, מקח וממכר. וכן אסור לצפות באנשים שמשחקים כדורגל או כדורסל בשבת משום 'עובדין דחול'. ואסור לשחק בכדורים אלו אפילו בתוך הבית או בחצר פרטית משום שהם מוקצה וגם משום 'עובדין דחול'. וכן אסור לשחק טניס, שאף הוא משחק של גדולים שנעשה בעסק גדול.[1]
מותר לילדים לשחק בכדור שילדים קטנים רגילים לשחק בו, ובתנאי שישחקו בבית או בחצר על רצפה מרוצפת. אבל על אדמה או דשא אסור, שמא יבואו להשוות גומות. וכן מותר להם לשחק בטניס שולחן חובבני, הואיל ורגילים לשחק בו בבית. ואין לחשוש שמא מתוך שישחקו בכדור כשהם קטנים יתרגלו לשחק בו כשיגדלו, מפני שכל ההיתר הוא לשחק בכדור של קטנים, שגדולים ממילא אינם משחקים בו.
[1]. יש אוסרים משחק בכדורגל וכדורסל משום החשש שמא יבוא ליישר את הקרקע, וכעין מה שכתב בשו"ע שלח, ה; מ"ב שח, קנח. ויש אוסרים מחשש שמא יבוא לתקן את הכדור או לנפח אותו (קצות השולחן). ובכל אופן מוסכם על כלל הרבנים שאסור לשחק בכדורגל וכדורסל בשבת. ונראה שעיקר האיסור משום 'עובדין דחול', וזה גם טעם איסור רכיבה על אופניים. ואל יהא איסור זה קל בעינינו, שיסודו מהתורה, וכפי שביאר הרמב"ן (ויקרא כג, כד), שכל טורח ועמל שמפר את המנוחה והשביתה אסור מהתורה, מפני שנצטווינו לשבות. וכן מבואר בישעיה נח, יג: "אִם תָּשִׁיב מִשַּׁבָּת רַגְלֶךָ עֲשׂוֹת חֲפָצֶיךָ בְּיוֹם קָדְשִׁי, וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת עֹנֶג לִקְדוֹשׁ ה' מְכֻבָּד, וְכִבַּדְתּוֹ מֵעֲשׂוֹת דְּרָכֶיךָ מִמְּצוֹא חֶפְצְךָ וְדַבֵּר דָּבָר". אמרו חכמים (שבת קיג, א): "מֵעֲשׂוֹת דְּרָכֶיךָ – שלא יהא הילוכך של שבת כהילוכך של חול… וְדַבֵּר דָּבָר – שלא יהא דבורך של שבת כדבורך של חול". וכיוון שמשחקי כדורגל וכדורסל נעשים מתוך עסק גדול, ויש להם כללים וחוקים, ואנשים רבים טרודים בזה ואף מתפרנסים מזה, כל עניינם הוא 'עובדין דחול'. ומה שהקילו לנערים לרוץ להנאתם, הכוונה לריצה חופשית בלא מסגרת ממוסדת של משחק או אימוני כושר. וכעין זה כתב מרן הרב באורח משפט קנב.
2. פניני הלכה שבת ב' יז,יד: מותר לעבור במקום שמותקנת בו מצלמה שמצלמת את העוברים ושבים, שהואיל וההולך שם אינו מעוניין להצטלם, אין הוא אחראי על כך שדמותו נקלטת במצלמה, ואין בדבר איסור.
אפשר לקרוא מתוך הספר החשוב 'פניני הלכה' דרך האתר של ישיבת הרב ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-08-19 00:01:54
תשובה- ימי אלול
אני בתשובה כבר למעלה מ 6 שנים ואני יודע שיש 24 דברים המעכבים את התשובה , בינהם גזל. השאלות שלי מחולקת לכמה נושאים מאחר והסוגיות מורכבות, באם תוכלו לעזור לי , אבל תתחשבו בנסיבות שאני תפרן עם המון חובות אבל המון אבל עדיין מנסה להחזיר, לפחות למי שאני חייב לא כבר תקופה ארוכה. להלן השאלות: 1. הלוואה שלקחתי לפני כמה שנים טובות ולא החזרתי- מה אני כן יכול לעשות בהתחשב העובדה שאין לי להחזיר , איזה פנייה אני יכול לעשות למי שאני חייב. 2. האם העובדה שחבר עזר לי ולעולם לא ביקש ממני כסף אני יכול לבקש סליחה ולבקש ממנו שיאפשר לי יום אחד להחזיר כשיהיה לי? האם זה בסדר להתחייב על משהו שלמעשה אינני יודע מתי יהיה לי להחזיר? 3. האם למי שאני חייב אני יכול לספר לו על מצבי ולבקש את סליחתי ובכך בעצם הרמיזה אולי הוא יחמול עליי ויוותר לי על החוב. 4. האם למי שאני חייב אני יכול לבקש ממנו לסלוח לי ולוותר לי על החוב. 5. האם למי שאני חייב ואני מתבייש להודות בין אם לקחתי/גנבתי ללא רשות אני יכול להחזיר בסתר?? באיזה אופן זה צריך להתבצע? מכתב? שליח? האם זה פוטר אותי? האם גם למי שאני לא יכול להודות על עצם הגניבה/לקיחה אני יכול לשלוח מכתב אלמוני שפשוט יסלח למי שעשה את המעשה? וגם יוותר על הגזילה 6. האם כשמדובר במעשה שנעשה בצוותא, כגון גניבה מעסק, אני יכול לפנות לבעל הבית רק אחרי שאני יודע שאין חשש על פי חוק להיחקר במשטרה וכו', ולספר לו על המעשה ולבקש סליחה ואולי לשלם לו את החלק היחסי שנלקח? או לבקש ממנו שיוותר לי? אני מבקש בכל אופן של בקשה לענות על כל שאלה שנשאלה באופן המסודר, לכל שאלה יש סימן שאלה. כל זאת על מנת שאבין את הרעיון ואמצא את הדרך איך אני מתקן זה לא סוד שמצבי הכלכלי קשה כמה שנים ואני מתקשה להחזיר חובות אפילו של מכולת וסנדלר של 70 שקל. בבקשה תעזרו לי
אין צורך לענות לכל השאלות לפי הסדר שלך, כיון שיש כפילות בשאלות. אם אתה רוצה להבין את הרעיון, אז אתה צריך להבין שאתה בעצם שואל שתי שאלות: 1. מה עושים עם החובות. 2. האם צריך להודיע למי שלקחתי בלי רשות.
תשובה:
- אתה חייב להחזיר כל סכום שלווית או לקחת בלי רשות. אבל בהחלט אפשר לנסות לתאר להם את מצבך הקשה ולבקש או לרמוז שימחלו לך לגמרי על הסכום (ובלבד שהמחילה תהיה בלב שלם), או לבקש שימחלו לך עד שיהיה לך להחזיר. אפשרות נוספת- להלוות מאדם עמיד אחד סכום מספיק כדי להחזיר לכמה שיותר אנשים שאתה יכול. יותר פשוט להיות חייב לאדם אחד מאשר לרבים.
- חזרה בתשובה כוללת הודעה למי שעשית לו את הדבר הרע ובקשת סליחתו. אם אתה חושש שבעקבות כך יהיה לך נזק, כגון שאתה מעריך שבעקבות הודעתך, הקשר שלך איתו יפגע, וכגון שיתלונן עליך למשטרה, אז הפסדת את סליחתו, אבל אתה עדיין חייב להחזיר את הכסף. ולכן תחזיר ותכתוב לו מכתב וכד'. (עיין פניני הלכה ימים נוראים ה,ד. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-08-16 12:25:08
תרומות ומעשרות
נבטים שגדלו בכלי חרס ללא מצע, במרפסת לא מקורה, האם חייבים בתו"מ? האם יש לברך? מה הדין בגידול על מצע קוקוס במרפסת? תודה
- פניני הלכה כשרות א' ח,ב- "הנוטל זרעים ומנביט אותם, אינו צריך לעשר את הנבט. ואף שיש מחמירים, העיקר כדעת המקילים".
2. לא יודע מה זה מצע קוקוס. אבל ההלכה היא שגידולים במרפסת חייבת בתרו"מ, כיון שגידולים אלו חשופים לשמש ולגשם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-08-15 15:43:18
וואטצאפ
האם מותר להיות חלק מקבוצת וואטצאפ שפעילה בשבת?
מותר להיות חלק מהקבוצה, אבל אסור לך לקרוא לאחר השבת את מה שנכתב בשבת, שאסור להנות מאיסור שנעשה בשבת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-08-15 09:47:11
גיזום עץ פרי לנוי
האם מותר לגזום עצי פרי בשביל נוי כמו שעושים לעצי זית בשדרות של ערים, שגוזמים את העץ ומשאירים רק כמה ענפים בצורות מיוחדות?
כך מובא בספרו של הרב מלמד פניני הלכה כשרות א' יג,ג: "כמובן שמותר לזמור ענפים של עץ פרי לצורך העצמת צמיחתו. אבל כאשר אין תועלת לעץ בקציצת ענפים נוספים, יש אומרים שאסור לקוצצם (מהר"י באסן קא). ולדעת רוב הפוסקים אין איסור לקצוץ ענפים כל עוד העץ נשאר קיים בבריאותו (מאירי, משנה למלך, חוות יאיר; הר צבי ב, קא, ועוד רבים)".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-08-15 04:42:38
נורת לד בשבת – הגברת התאורה ע"י קירבה
האם מותר לעבור בשבת ליד נורת לד, שכבר דולקת, אשר מגבירה את עוצמת ההארה על ידי מנגנון קירבה ?
מותר רק אם אין דרך לנתקו לפני שבת, ורק אם אין הדבר בולט לרבים שהאור מתגבר, ורק אם אין הנאה מריבוי האור. כך מבואר בספרו של הרב מלמד:
פניני הלכה שבת ב' יז,יד – פעילות חיישנים ברשות הרבים ובבית
מותר לעבור במקום שמותקנת בו מצלמה שמצלמת את העוברים ושבים, שהואיל וההולך שם אינו מעוניין להצטלם, אין הוא אחראי על כך שדמותו נקלטת במצלמה, ואין בדבר איסור. וכן מותר להיכנס בשער שמותקנת בו מערכת לגילוי מתכות, הואיל והנכנס שם אינו מעוניין בפעילות החשמלית הזו. וכן מותר ללכת ברחוב שהתקינו בו חיישנים שקולטים את תנועות העוברים ושבים. וכן מותר ללכת במקום שהותקנה בו מערכת שמירה חשמלית שמדליקה פנס בעת שעוברים בסביבתה, מפני שהעוברים שם לתומם אינם מעוניינים להדליק אור. אבל אם אין בזה טורח, עדיף ללכת בדרך אחרת, שאין זה מכבוד השבת לגרום בעקיפין להפעלת תאורה חשמלית.
בית שמערכת האזעקה שלו מושבתת אבל החיישנים ממשיכים לפעול, וכל אימת שעוברים במקומות מסוימים נדלקות נורות לד או שתמונת העובר שם נקלטת על איזה מסך. יש אוסרים ללכת בבית זה, הואיל וההליכה בו מחוללת פעילויות חשמליות. והרוצה לילך שם צריך לכבות לחלוטין את כל המערכת או לכסות את כל החיישנים באופן שלא יקלטו את תנועת העוברים (עיין שו"ת הרב הראשי עמ' 174).
ויש מתירים מפני שהאדם מתכוון ללכת לפי תומו ואין לו שום תועלת מכך שדמותו תיקלט בחיישנים השונים, וכל מה שאין מפסיקים את פעולתם הוא רק מפני הטורח הגדול שבדבר (שיח נחום כה). והעיקר להלכה כדעת המקילים, אלא שאם אפשר, עדיף לנתק את החיישנים שלא יפעלו.
חובה לנתק את הפנס שנדלק בעקבות המעבר בשביל הגישה לבית, מפני שיש לעובר שם תועלת מן האור שנדלק. וגם אם אין לו תועלת ממנו, אין זה מכבוד השבת לגרום להדלקת פנס. ובשעת הדחק, כאשר המערכת מופעלת ואין שום דרך אחרת להיכנס לבית, אפשר לעבור שם בזחילה, באופן שאולי לא יגרום להפעלת הפנס, וגם אם קרוב לוודאי שיפעיל בזחילתו את הפנס יהיה זה בשינוי, ובנוסף לכך יקפיד לעצום את עיניו כדי שלא יהנה כלל מהאור שנדלק.
אפשר לקרוא עוד מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-08-13 18:22:26
יציאה למחנה או לא
היום מתקיים המחנה של השבט שאני מדריכה בבני עקביא.יש לי נקע ברגל ולכן לא יצאתי למחנה אלה מדריכה אחרת. עכשיו המדריכה השניה לא מסתדרת במחנה עם חניכה אחת שיצאה ורוצה שהחליף אותה. היום תכננתי לנוסע למחנה אבל אמא שלי אמרה לי שהיא ממש צריכה את העזרה שלי היום. עכשיו אם אני אצא למחנה החניכה שלי לא תצא למסלול בגלל הרגל שלי. מה לעשות לצאת למחנה או לעזור לאמא שלי?
אם המדריכה המחליפה לא מסתדרת איתה, כנראה שהיא בעייתית, וזו בעיה שלה, לא שלך. אמא שלך קודמת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-08-13 14:01:14
שירת נשים
שלום וברכה, תודה רבה על התשובות הקודמות! מה צריך לענות לאנשים ששואלים למה אסור לשמוע שירת נשים? שירת דברה לא נעשתה בפני גברים?
- מה שכתוב בפניני הלכה על כך, עיין דרך האתר בפניני הלכה ליקוטים משפחה.
2. שירת דבורה- ברור שלא שרה עם מנגינה אלא היא וברק הקריאו ביחד את שירתם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-08-09 18:50:45


