J'ai été là victime d une agression physique ultra violente en public devant ma synagogue et une école juive ,ma question est simple ,suis je obligé de pardonner vu que ça c est passé en public
הייתי קורבן לתקיפה פיזית אלימה ביותר בפומבי מול בית הכנסת שלי ובית ספר יהודי. השאלה שלי פשוטה: האם אני מחויב לסלוח לו מכיוון שזה קרה בפומבי?
רב משיב
גם אם זה לא היה קורה בפומבי אינך מחויב לסלוח למי שלא ביקש ממך סליחה.
עניין זה מבואר בפניני הלכה ימים נוראים. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר.
אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
ב. החוטא לחברו צריך לפייסו בהקדם, שכל שעה שהחבר נותר בצערו, חטאו גדל. ואם לא עשה זאת, עליו להזדרז לפייסו לפני יום הכיפורים. ומכיוון שגם חטא לשמיים, לאחר שפייס את חברו, עליו להתוודות לפני ה' על שעבר על מצוותו, ולקבל על עצמו שלא יחטא בזה עוד (מצוות הווידוי להלן ז, ד).
ג. מלבד ההתפייסות צריך לתקן את העוול שגרם לחברו: אם פגע ברכושו, ישלם את חובו. ואם פגע בכבודו באופן שהדברים אולי גרמו לאנשים להתייחס אליו בזלזול או עוינות, עליו לדבר בשבחו בפני כל אותם אנשים, ויסביר שלא הכיר את התמונה השלמה וכו'. כמו כן, נכון למי שהעליב את חברו בפומבי, שיבקש סליחה בפומבי (להלן ז, יג).
ד. המבקש סליחה מחברו צריך לפרט על מה הוא מבקש סליחה, אלא אם כן הפירוט יגרום לחבר צער ובושה, או יגרום לריחוק ביניהם. אך אם יש חשש שייגרם לחבר נזק אם לא ידע מה שעשה לו, חובה לפרט בפניו את חטאו.
ה. אם חברו לא התפייס, ייקח עימו שלושה אנשים ויבקש ממנו סליחה בפניהם. ואם לא התפייס, יעשה זאת שוב. ואם גם בכך לא התפייס, יעשה זאת בשלישית. ואם לאחר כל זאת לא התפייס, שוב אינו צריך להתאמץ לפייסו, וזה שלא מחל הוא החוטא. אבל אם פגע ברבו, ילך אצלו אפילו אלף פעמים עד שימחל לו.
ו. אם הנפגע מת, על הפוגע להביא עשרה אנשים לקברו, ויפרט בפניהם את חטאו, ויאמר שחטא בזה לאלוקי ישראל ולפלוני זה, והם ישיבו לו: "מחול לך, מחול לך, מחול לך".
ז. ראוי לנפגע שלא יהיה אכזרי מלמחול. אמנם כאשר כוונתו להיטיב לחוטא שילמד להיזהר בזה לעתיד, אפשר שלא למחול עד שיתאמץ יותר בבקשת הסליחה כמבואר לעיל. אלא שהואיל וכבר ביקש סליחה, צריך הנפגע להסיר מליבו שנאה וכעס.
ח. החושש שאם ימחל לחברו, ישוב זה לפגוע בו, אינו חייב למחול לו. וכן מי שחברו הוציא עליו שם רע באופן שגרם לפגיעה משמעותית בשמו הטוב, אינו חייב למחול לו, מפני שיש ששמעו את דיבתו ואינם יודעים שמוציא הדיבה התחרט על כך. ולמרות זאת, אם מוציא הדיבה התחרט באמת ואף סיפר זאת לרבים והשתדל לבטל את השפעת דבריו הרעים, מידת חסידות לסלוח לו.