חיפוש

לוח אירועים


שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

מצה

שלום, בספר פסח, טז, כב מבואר שכזית הוא שליש מצת מכונה/עבודת יד. מה המקור לכך? אני שמעתי ממישהו שעובד באפיית מצות עבודת יד שכזית הוא חצי מצת עבודת יד. לגבי מצת מכונה רשום על הקופסא שכזית הוא מצה שלמה.

הרבה ספרים ופוסקים כתבו כך, אבל אין צורך במקור, שהרי כזית זה חצי ביצה של ימינו, וכאשר מודדים את כמות המצה שנכנסת בחצי ביצה, מגיעים לכל היותר לשליש מצה. אין צורך לעשות לשם כך מדידה מדויקת, אלא מספיק להעריך, כפי שמבואר בפניני הלכה ברכות בפרק העוסק בשיעור כזית לברכה אחרונה. ומה שרשום על הקופסה של מה שלמה, זה לדעת הסוברים שצריך להחמיר ולחשב את הכזית לפי משקל או לפי דעת הסוברים שצריך להכפיל את כמות הכזית בימינו לכביצה. אבל הלכה למעשה, כפי שכותב הרב, אין צורך להחמיר בזה, אלא שליש מצה זה כזית.

כך גם מבואר הלכה למעשה בספר הקיצור שיצא לאור ('קיצור הלכה') המביא את כל הפסקים המובאים בספרי פניני הלכה בספר אחד.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-16 15:24:33

ליל הסדר

בספר פסח, טז, יג, רשום שהאוכל אחרי הקידוש כזית יברך ברכה אחרונה. ואילו בהלכה טו, כתוב שהאוכל כזית כרפס לא יברך ברכה אחרונה. מה ההבדל?

אכילת המרור בסעודה היא המשך ישיר לאכילת הכרפס,  ממילא בברכת המזון מוציא גם את הכרפס, וכפי שמבואר בהערה בספר בדין כרפס. לכן דרך אגב, מי שנצרך לאכול לאחר הקידוש, עדיף שיעשה זאת לפני הכרפס, כפי שמבואר בהערה בספר בדין זה שאם יאכל לאחר הכרפס ויברך בורא נפשות על מה שאכל נכנס לספק.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-16 14:17:44

פסח

א. למדתי בפני הלכה פסח ד, יא: לגבי כלי האוכל והתנור, יש לנקותם לפני פסח מכל ממשות חמץ, שאם לא כן אחר הפסח יהיה צורך לנקותם כדי שלא לאכול חמץ שעבר עליו הפסח. מה זאת אומרת מכל ממשות חמץ? פירורים וכדו' או שצריך ניקוי יסודי עם חומר פוגם? ב. אנחנו יוצאים מביתנו כמה ימים לפני הפסח וצריכים לבדוק חמץ בלילה שקודם ליציאתנו, ומתעוררת שאלה, האם גם בבדיקה מוקדמת צריך לבדוק מיד בתחילת הלילה, ואסור לעשות דברים אחרים לפני הבדיקה? (אני שואל כי יש לי מפגש חשוב באותו ערב) כמו כן, בבדיקה בלילה תהיה לנו בעיה לבדוק את החדר שבו ישנה התינוקת שלנו. האם ניתן לדחות או להקדים את בדיקת אותו החדר לשעות יום?

א. ממשות חמץ במקרה הזה, הכוונה לחמץ שיש לו חשיבות, לא לפירורים, שהרי דין חמץ שעבר עליו הפסח לא שייך בפירורים שאין להם חשיבות, שהרי לא עבר עליהם בבל יראה ובל ימצא.

ב. דין בדיקה זו כדין בדיקה בליל י"ד. אבל אם יש לך פגישה חשובה שאינך יכול להקדימה, אתה יכול לאחר את הבדיקה.

ג. מקום שלא ניתן לבדוק בלילה, יבדוק ביום.

לידיעתך יצא כעת ספר חדש – קיצור הלכה – המביא את כל פסקי ההלכות שבספרי פניני הלכה בספר אחד.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-16 12:25:02

פסח

שלום וברכה 1. כל הדינים של מה לעשות אם חמץ שמוצאים בחג עצמו וכו זה דווקא אם לא עשה מכירת חמץ? ואם עשה צריך לשים בצד כי זה של הגוי? 2. בעניין הפופקורן לאשכנזים בפסח – אז אם מכין אותו עם שמן זית טהור ומקפיד שלא יהיה מים כלל בסיר וכו זה מותר?

  1. לכתחילה נכון שלא למכור סתם כך את כל החמץ שיש לו בבית, אלא למכור את המאכלים שנמצאים בארונות מאוד מסוימים. זאת כדי שהמכירה תהיה רצינית. במקרה כזה, אם מצא חמץ גמור בפסח, צריך לבערו, שהרי אינו מכור. אמנם מי שמכר את כל החמץ שיש לו בבית, אסור לו לבערו, שהרי הוא של הגוי, וישים אותו בארון שיש בו שאר דברים שמכר. ומי שקנה בטעות חמץ בפסח, כגון שקנה וופלים או ביסלי שחשב שהם כשרים לפסח, וגילה שלא, כיוון שלא מכרם, צריך לבערם.
    מה הדין של מאכלים שאינם חמץ אבל גם אינם כשרים לפסח, ולא מכרם? אם אין סבירות שיש ברכיבים שלהם חמץ, אין צורך לזורקם בפסח, אלא אפשר לשים אותם בארון סגור.הסבר– כיון שאין סיבה שיהיה במאכלים אלו חמץ, אזי מן הסתם גם אם יש שם חמץ הוא בטל בששים קודם פסח, ולדעת השו"ע גם אם החמץ יבש (פירור), אינו חוזר ונעור בפסח. וגם למנהג הרמ"א, אם המדובר בחמץ לח אינו חוזר ונעור, וגם אם מדובר על חמץ יבש, יש בזה סס"ס: אולי אין שם חמץ, וגם אם יש חמץ אולי הלכה כמא"ד שגם חמץ יבש שבטל בשישים לא חוזר ונעור, וגם אם הלכה כמא"ד שחוזר ונעור ביבש, י"א שרק אם יבשל התערובת בפסח אמרינן חוזר ונעור (א"ר,פמ"ג, עול"ש,נהר שלום. הביאם המ"ב תמז,לג ולא דחאם. בספר הלכות חג בחג הביא את המ"ב הזה למעשה, אך בפנה"ל סובר שאין הלכה כך, ומ"מ ברור שניתן לצרפם לספק בנד"ד. עוד יש לציין את המובא ברמ"א,ד ומ"ב שכשיש חשש שנשארו פרורי חמץ בתבשיל, אמנם אסור לאוכלו בפסח, אבל הוא מותר בהנאה, וכ"ש שמותר להשהותו. וכן מובא במ"ב תנג,כז שכאשר חשש החימוץ רחוק, אסור באכילה אך מותר להשהותו בלא למוכרו – "ואם עבר ולתת (את החיטים) אסור לאוכלן ולהנות מהן בימי הפסח. ומ"מ להשהות קמח החיטים הלתותים מותר בפסח אם שרן במים מעט וטחנן מיד אחר הלתיתה…".
  2. לכאורה לא, שהרי אם ההוראה לנהוג בקטניות כמו קמח, הרי מנהג האשכנזים להחמיר במצה עשירה שמא יש בנוזל מעט מים. סביר מאוד שבהרבה מסוגי שמני הזית שמים מעט מים (אין חובה לדווח על כך עד אחוז מסויים).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-16 10:44:11

אכילה אחרי כוס ראשונה בליל הסדר

שלום רב, בפניני הלכה פסח, כתוב שמותר בשעת הצורך לאכול מעט דברים אחרי קדש בליל הסדר. יש לי כמה שאלות בנוגע לזה: 1. אם צריכים לאכול, האם עדיף שזה יהיה מיד לאחר קדש ולפני כרפס? או שאפשר גם אחרי כרפס? 2. כתוב שאחרי האוכל לאחר קדש, יש לברך ברכה אחרונה. האם הכוונה בורא נפשות על האוכל? האם הברכה לא יפטור ככה גם את היין ולכן יש לברך מעין שלוש לפני בורא נפשות? או שמספיק לכוון לא להוציא את היין בכוס ראשונה בבורא נפשות? תודה

תחילה נביא את ההלכה למעשה כפי שהיא מובאת בספר שיצא כעת לאור – קיצור הלכה – המביא את כל פסקי ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה בספר אחד: "מי שרעב מאוד עד שקשה לו לומר את ההגדה בריכוז, יכול לאכול לאחר הקידוש מעט פרי, ירק או ביצה, ויברך ברכה ראשונה ואחרונה. ומשהתחיל לומר את ההגדה, אסור להפסיק בשתייה או אכילה (ויש מקילים)."

  1. לפי זה, ההיתר לאכול הוא עד תחילת המגיד. אמנם לכתחילה עדיף לאכול לפני הכרפס כדי שברכת בורא נפשות על המאכלים שאוכל לא תפטור את הכרפס.

2. יברך בורא נפשות, ואינה פותרת את היין, שהרי ברכתו מעין שלוש, ובברכת המזון פותרים את שתיית שתי הכוסות הראשונות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-14 14:34:49

יש לך שאלה?

תגובות שקיבלנו על מחנה הקיץ התורני תשע"ז!

מתגובות הורי המשתתפים:

  • "שלום איתמר. תודה רבה לך ולכל העוסקים במלאכה על העבודה הנפלאה! בצלאל נשאר מאוד מאוד מרוצה. וזאת מחמאה גדולה כי הוא ילד מאוד ביקורתי. אמר שהיה ממש כיף. כך שהצלחתם בגדול!! יישר כוח ענק! מיכאל"

  • "ישר כח איתמר על הכל אנחנו שמענו במשך השבוע רק דברים טובים" וכמו שהספקנו להכיר מה שהישוב שלכם מחליט לעשות עושים זאת על הצד הטוב ביותר הן בתכנים באירגון גיבוש לימוד הכל. המשיכו לעשות חיל ובעז"ה ניפגש שוב במחנה התורני שלכם בשנה הבאה"

  • "שלום איתמר, תשמע אביהו חזר באורות, לא יודע מה עשיתים לו, הוא בעננים, מבחינתו הוא היה נשאר אצלכם כל החופש, הוא הצטער שזה נגמר, ושיתף אותנו בפעילויות ובמפגשים שערכתם. כל הכבוד לכם, הוא מאוד מעריך את זה ואנחנו עוד יותר מעריכים את זה. תעשו את זה כל שנה, כל חופש וגם בחול המועד – אנחנו שולחים."

  • "איתמר שלום. תודה רבה רבה על מחנה הנופש המדהים. היתה חוויה מעצימה עשירה ומדהימה מאד . המדריכים אורי וישמבל היו ממש נפלאים ומסורים. יצרו קשר אישי עם כל הנערים. תודה אישית על הקבלה ברגע האחרון והדאגה האישית גם כשלא היה מקום באוטובוס. תודה רבה על התמונות היפות שמראות חלק ממה שעברו הילדים. אוריאל לא מפסיק לספר. למשל על הצנחן שמואליאן וכו'. תזכו להמשיך להגדיל תורה ולהאדיר בדרככם הטובה החוויתית המאירה והמיוחדת. ד"ש למדריכים. משפחת א', קרית ארבע"

  • "שלום איתמר. ברצוננו להודות מקרב הלב על המחנה המוצלח. דרור חזר בעננים וממש הצטער שהוא נגמר. היה מגוון וכיף ואיתגר אותם מהרבה בחינות, וההודעה שלך היום ממש חיממה את ליבנו. יישר כוח גדול ושוב תודה. ד' וי' אפלבוים"

  • "וואי, אנחנו מלאי הערכה על השיתוף והעשיה. תודה רבה רבה על הכל. עשו חייל! משפחת ד' "

  •  "תודה רבה על הכל. ישראל נהנה מכל רגע. יישר כח על היוזמה ועל ההשקעה"

 

מתגובות הבחורים:

  • "איתמר זה אביחי תודה על המחנה היה אחלה מחנה אחלה אווירה ובעזרת השם ניפגש בשנה הבאה."

  • "אהבתי מאוד את היישוב ואת האנשים במחנה ומהישיבת הסדר"

  • "מאוד אהבתי את הגיבוש שהיה ואת זה שליוו אותנו שני מדריכים שזרמו איתנו ועזרו לנו להתאקלם בישיבה." 

  • "הפעילויות העצימו אותי מאוד ובמיוחד הסוסים ששברו לי פחד. השיחה של הצנחן הדהימה אפילו בפעם השנייה שלי,השיחה של הרב גור היתה ממש בעלת משמעות והשיחה של יוני נתנה קצת פרופורציות וידע כללי. השו"ת עם הרב הרשים וקיבלתי ממנו הרבה."

  • "היה מאוד כיף מקווה שהיה גם בשנה הבאה"

  • "היה ממש כיף מקווה שימשיך שנה הבאה"

  • "נהניתי מאוד. מחכה כבר לשנה הבאה בעז"ה.תודה רבה נהיה בקשר בעז"ה" 

  • "אהבתי את האווירה של הישיבה ואת הסדר בוקר שעשינו בחברותות,החדרים היו מעולים וגם האוכל היה טעים.
    תודה רבה!!"

  • "היה כיף מאוד מקווה שהיה שנה הבאה כי אני יבוא"

  • "היה לי שבוע ממש טוב שאני פשוט בסערת רגשות ואין לי מילים לתאר את החוויה,וכמובן שהכל בזכותך,ישמבל ואורי וכל החברה. אני אסיר תודה,מקווה שיהיה גם בשנה הבאה ומקווה שנשמור על קשר(: "

  • "היה מדהים! ברוב הדברים שסימנתי 10….הייתי רוצה לסמן יותר :)"

  • "היה ממש אוכל טעים נהנתי מכל רגע תודה רבה"

  • "היה ממש ממש כיף וכנראה אהיה גם שנה הבאה"

  • "מאוד נהניתי, אשמח לבוא בשנה הבאה! "

  • "אהבתי מאוד את הגיבוש שנוצר ביני ובין החברים ואת האווירה התורנית ששרתה בכל זמן המחנה.
    תודה רבה!!"

 

                                                                                          

 

 

 

 

שיעורים אחרונים:

דילוג לתוכן