שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

כשרות

שלום הרב. יש לי שאלה, חברה של אישתי מהעבודה ששומרת בבית על מטבח כשר, והיא צמחונית, לא מכינה בשר בבית. במקור מבית דתי, אז היא מכירה את הכללים. היא רוצה להכין לאשתי עוגה ליומולדת. העניין היחיד, שהיא מבשלת גם בשבת (באופן כללי, לא את העוגה). האם זה בעייתי או שאפשר לאכול את העוגה?

אמנם לדעת רבים כלים שאדם בישל בהם בשבת, נאסרו עליו לעולם עד שיכשירם, ואמנם מן הסתם הכלים שלה גם לא טבולים, אבל אפשר להקל אם תכין את העוגה בתבנית חד פעמית (לא עוגה עם פירות, כדי שלא תהיה בעיה של קניה במקום שלא הפרישו תרו"מ).

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-30 10:02:13

מסכת כריתות

האם מי שעבר על אחד משלושת איסורים שבתורה שייהרג ולא יעבור אין לו כפרה כי אין באפשרותנו להביא קורבן לבית המקדש? מנסה להבין את מסכת כריתות האם יש לו דרך כל שהיא לכפר היום על מה שעשה?

התשובה כיום אינה תלויה בקורבן, שכן מה שאנחנו יכולים לעשות אנו עושים, ולכן על כל חטא שאדם עשה הוא צריך להתוודות לפני בורא עולם שחטא, לומר שהוא מתחרט על כך, ולקבל על עצמו שלא ישוב לעשות חטא זה לעולם. נא לעיין ברמב"ם הלכות תשובה פרק א.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 16:23:07

לביקת ציצית לאחר מקלחת

שלום האם לאחר שמתקלחים לפני השקיעה ולובשים ציצית, יש לברך ברכת על מצוות ציצית? וכנ״ל לגבי הורדת ציצית בבריכה או ים האם יש חילוק אם לובשים את אותו ציצית שלבשנו קודם או אחר? אם צריך לברך, איך אפשר לברך אם אני לובש את הציצית בחדר מקלחת שיש בו שירותים? האם ניתן לסגור את מכסה האסלה ולברך שם? או האם ניתן לברך מחוץ למקלחת לאחר לבישת הציצית?

רק על הפסק של זמן רב צריך לברך שוב. יש ספק מהו זמן רב. בינתיים ההוראה היא שספק ברכות להקל ולכן רק אם הוריד לשעה יחזור לברך, וכן אם התכוון להוריד לשעה – אף אם החזירה מיד, צריך לברך. יתכן שבספר שנכתב כעת ויצא בסוף השנה, הזמן יעבור לחצי שעה. החליף ציצית – צריך לברך שוב. אין לברך בחדר מקלחת גם אם אין בו שירותים, לכן הטוב ביותר לשים אותה מחוץ למקלחת ואז לברך וללבוש, אבל אם אין הדבר אפשרי, ילבש אותה וכשיצא יברך.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 15:53:32

ברכות

שלום, לגבי ברכה ראשונה על מאכלים, אם ברכתי ברכה ראשונה על מאכל והתכוונתי לפטור את כל סוגי המאכלים שבביתי שנפטרים באותה ברכה, האם הברכה פוטרת גם מאכלים שכרגע אינם רואים לאכילה כמו שניצל קפוא, עוף במקרר או לדוגמה כוס תה שאני אכין בהמשך? תודה רבה

כן

מתוך ספר הקיצור לפנינ הלכה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

עד כמה ברכה פוטרת

יא. בירך על מאכל או משקה, פטר את כל המאכלים והמשקים שברכתם זהה ויש סבירות שיאכל או ישתה גם מהם. לכן כאשר המאכלים והמשקים לפניו על השולחן, פטרם אף שלא כיוון עליהם במפורש בשעת הברכה. וכן הדין לגבי מאכלים ומשקים הנמצאים בביתו ואינם לפניו ולפעמים אוכל או שותה גם מהם, וכגון הרגיל לשתות לאחר שאוכל. וכן בשעת הארוחה, פטר את כל המאכלים והמשקים שבביתו שברכתם זהה.

יב. הטוב ביותר לכוון תמיד בכל ברכה שמברכים לפטור את כל המאכלים והמשקים שנמצאים בבית וברכתם זהה. ומי שהתרגל לחשוב כך, גם בפעמים ששכח לכוון במפורש, פטרם, שמן הסתם לכך התכוון.

יג. האוכל מאכל ונפל מידו ונמאס עד שאינו ראוי לאכילה, או שתה משקה ונשפך לו, יכול לאכול ולשתות על סמך ברכתו הראשונה רק אם היתה סבירות שירצה לאכול או לשתות עוד מהם.

יד. המסופק האם פטר מאכלים או משקים נוספים בברכה ראשונה, אם אלו מאכלים שברכתם האחרונה 'בורא נפשות', יצא מביתו, וכיוון ששינה מקומו, כשיחזור יתחייב לברך ברכה ראשונה על מה שירצה לטעום (להלן, יט-כ).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 09:51:09

יש לך שאלה?

שבת חזון – הסעודה והחורבן

שבת חזון – הסעודה והחורבן

שבת חזון.
לאחריה נכנסים לתשעה באב.
מצאנו במשנה הגדרה מיוחדת:

ערב תשעה באב שחל להיות בשבת אוכל ושותה כל צרכו ומעלה על שולחנו אפילו כסעודת שלמה בשעתו
(רש"י – בשעת מלכו ותקפו שהיה אוכל הוא ושריו ס' כור סולת וכו..).

👑 סעודת שלמה – דווקא ערב החורבן

דווקא רגע לפני שיא האבלות על החורבן, משתמשים חז"ל בביטוי היחידאי שבכל ששת סדרי המשנה – שסעודת שלמה בשעתו?!
שלמה המלך בשיא תוקפו, שהמקדש בנוי והשכינה שורה.

יש כאן גילוי גדול ומופלא – אפילו בחורבן, נקודת הגאולה נמצאת,
בשבת שיוצאים מהחדשות שאופפות אותנו, מהיום יום, מה'כאן ועכשיו' – מתגלה הנקודה הנצחית.

אנו שייכים באמת לשלמה בשיא גדולתו וכוחו!
זה סוד הגאולה – לדעת שיש בנו את הנקודה הפנימית הזאת שמתגלה בשבת.

🕯️ עם הנצח לא מתייאש

מכוח העוצמה הזאת המונחת בנו, עם הנצח לא מתייאש.
הוא יודע שגאולתו תגיע.
הוא יודע שמקדש יבנה.

העוצמה הזאת מתגלה בסעודת השבת, ביכולת לחבר את העולמות, לקדש את המציאות – לגלות שכינה בארץ!

דווקא מי שמאמין בכוחם העצום של ישראל,
הוא זה שיתאבל באמת על כך שהכוח הזה לא מתגלה כראוי.

📖 מדרש איכה – הסעודה שמעוררת בכי

על פי זה ניתן להסביר את דברי המדרש באיכה רבה:

"ישיחו בי יושבי שער, אלו ישראל שהן יושבין בבתי כנסיות ובבתי מדרשות,
ונגינות שותי שכר, מאחר שהן יושבין ואוכלין ושותין ומשתכרין בסעודת תשעה באב יושבין וקוראין קינין ונהי ואיכה"

מתי משתכרים בסעודת ת"ב?
הרי אוכלים רק שני תבשילין, ואסור לאכול בשר ולשתות יין!

אלא – זה בערב תשעה באב שחל להיות בשבת,
ודווקא מתוך השמחה העצומה בכוחם הגנוז של ישראל, יש בכי וצער על המציאות,
כי אנחנו מתאימים למציאות הרבה יותר גדולה.

🕊️ מי שמתאבל – רואה את שמחתה

כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה –
זוכה ורואה? יזכה ויראה?

אלא – מי שמתאבל, כי הוא מאמין בכוחם של ישראל,
זוכה ורואה מיד את שמחתה של ירושלים בבניה אהוביה – הראויים לה והיא להם!

👑 שלמה נשאר מלך – גם כשנפל

המהר"ם מלובלין הסביר שהמילה 'בשעתו' רומזת שהיו לשלמה המלך גם תקופות פחות טובות.
אבל שלמה המלך, גם בהיותו הדיוט, היה בפנימיותו מלך
ולכן הוא חוזר להיות מלך.

כך גם עם ישראל
החורבן הזמני לא ייפגע בייעודנו ותפקידנו!

💔 שני סוגי צער – ומהות הצער של תשעה באב

יש שני סוגי צער:

  1. צער של אבלות – אדם קרוב נפטר, ואנו חווים צער של פרידה,
    צער על דבר שלא יחזור. צער כזה מוגבל בזמן,
    יש קצבה כמה זמן יש להצטער, וגזירה על המת שישתכח מן הלב.
  2. צער אחר – צער על כך שאדם או אומה לא נמצאים במקום הראוי להם.
    כיוון שזה לא מקומם ולא טבעם – ברור שיחזרו אליו.

הצער הזה הוא על מצב זמני,
שייתכן שייקח זמן עד שייצאו ממנו, אבל הוא זמני.
וממילא – הצער הזה טוב שיימשך
עד שישובו האדם והעם למקומם הראוי.

הצער הזה הוא צער מדרבן,
צער שדוחף קדימה – לחתור אל המצב שבו אנו צריכים להיות.
כזה הוא הצער של תשעה באב.

✡️ סעודה או קינה – שתי דרכים לאותה אמת

הצער על החורבן הוא כי אנו יודעים בוודאות שזה לא המצב המתאים לנו.
אנחנו שייכים למלכות שלמה, לגילוי שלם של הקב"ה בעולם.

לכן אנו מתאבלים – ואת הידיעה הברורה הזאת אפשר לבטא בשני אופנים:

  • על ידי צער ואבלות
  • על ידי סעודה כסעודת שלמה – לחוות כעת את המדרגה האמיתית של עם ישראל

בשני האופנים יש אמירה יסודית:
מצב החורבן, מצב הריחוק מהקב"ה – איננו המצב שבאמת מתאים לנו.
אנו שייכים לגילוי שכינה, לקרבת ה',
ל"עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו", ל"אתם עדיי נאום ה' ואני אל" – זו מהותנו האמיתית.

🌅 דור של גאולה

אנו בדורות של גאולה.
עם ישראל הולך ומגלה את גדולתו.

נזכור מי אנחנו –
ונזכה לגאולה שלימה במהרה בימינו!

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן