✨ שבת חזון – הסעודה והחורבן
שבת חזון.
לאחריה נכנסים לתשעה באב.
מצאנו במשנה הגדרה מיוחדת:ערב תשעה באב שחל להיות בשבת אוכל ושותה כל צרכו ומעלה על שולחנו אפילו כסעודת שלמה בשעתו
(רש"י – בשעת מלכו ותקפו שהיה אוכל הוא ושריו ס' כור סולת וכו..).👑 סעודת שלמה – דווקא ערב החורבן
דווקא רגע לפני שיא האבלות על החורבן, משתמשים חז"ל בביטוי היחידאי שבכל ששת סדרי המשנה – שסעודת שלמה בשעתו?!
שלמה המלך בשיא תוקפו, שהמקדש בנוי והשכינה שורה.יש כאן גילוי גדול ומופלא – אפילו בחורבן, נקודת הגאולה נמצאת,
בשבת שיוצאים מהחדשות שאופפות אותנו, מהיום יום, מה'כאן ועכשיו' – מתגלה הנקודה הנצחית.אנו שייכים באמת לשלמה בשיא גדולתו וכוחו!
זה סוד הגאולה – לדעת שיש בנו את הנקודה הפנימית הזאת שמתגלה בשבת.🕯️ עם הנצח לא מתייאש
מכוח העוצמה הזאת המונחת בנו, עם הנצח לא מתייאש.
הוא יודע שגאולתו תגיע.
הוא יודע שמקדש יבנה.העוצמה הזאת מתגלה בסעודת השבת, ביכולת לחבר את העולמות, לקדש את המציאות – לגלות שכינה בארץ!
דווקא מי שמאמין בכוחם העצום של ישראל,
הוא זה שיתאבל באמת על כך שהכוח הזה לא מתגלה כראוי.📖 מדרש איכה – הסעודה שמעוררת בכי
על פי זה ניתן להסביר את דברי המדרש באיכה רבה:
"ישיחו בי יושבי שער, אלו ישראל שהן יושבין בבתי כנסיות ובבתי מדרשות,
ונגינות שותי שכר, מאחר שהן יושבין ואוכלין ושותין ומשתכרין בסעודת תשעה באב יושבין וקוראין קינין ונהי ואיכה"מתי משתכרים בסעודת ת"ב?
הרי אוכלים רק שני תבשילין, ואסור לאכול בשר ולשתות יין!אלא – זה בערב תשעה באב שחל להיות בשבת,
ודווקא מתוך השמחה העצומה בכוחם הגנוז של ישראל, יש בכי וצער על המציאות,
כי אנחנו מתאימים למציאות הרבה יותר גדולה.🕊️ מי שמתאבל – רואה את שמחתה
כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה –
זוכה ורואה? יזכה ויראה?אלא – מי שמתאבל, כי הוא מאמין בכוחם של ישראל,
זוכה ורואה מיד את שמחתה של ירושלים בבניה אהוביה – הראויים לה והיא להם!👑 שלמה נשאר מלך – גם כשנפל
המהר"ם מלובלין הסביר שהמילה 'בשעתו' רומזת שהיו לשלמה המלך גם תקופות פחות טובות.
אבל שלמה המלך, גם בהיותו הדיוט, היה בפנימיותו מלך –
ולכן הוא חוזר להיות מלך.כך גם עם ישראל –
החורבן הזמני לא ייפגע בייעודנו ותפקידנו!💔 שני סוגי צער – ומהות הצער של תשעה באב
יש שני סוגי צער:
- צער של אבלות – אדם קרוב נפטר, ואנו חווים צער של פרידה,
צער על דבר שלא יחזור. צער כזה מוגבל בזמן,
יש קצבה כמה זמן יש להצטער, וגזירה על המת שישתכח מן הלב.- צער אחר – צער על כך שאדם או אומה לא נמצאים במקום הראוי להם.
כיוון שזה לא מקומם ולא טבעם – ברור שיחזרו אליו.הצער הזה הוא על מצב זמני,
שייתכן שייקח זמן עד שייצאו ממנו, אבל הוא זמני.
וממילא – הצער הזה טוב שיימשך –
עד שישובו האדם והעם למקומם הראוי.הצער הזה הוא צער מדרבן,
צער שדוחף קדימה – לחתור אל המצב שבו אנו צריכים להיות.
כזה הוא הצער של תשעה באב.✡️ סעודה או קינה – שתי דרכים לאותה אמת
הצער על החורבן הוא כי אנו יודעים בוודאות שזה לא המצב המתאים לנו.
אנחנו שייכים למלכות שלמה, לגילוי שלם של הקב"ה בעולם.לכן אנו מתאבלים – ואת הידיעה הברורה הזאת אפשר לבטא בשני אופנים:
- על ידי צער ואבלות
- על ידי סעודה כסעודת שלמה – לחוות כעת את המדרגה האמיתית של עם ישראל
בשני האופנים יש אמירה יסודית:
מצב החורבן, מצב הריחוק מהקב"ה – איננו המצב שבאמת מתאים לנו.
אנו שייכים לגילוי שכינה, לקרבת ה',
ל"עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו", ל"אתם עדיי נאום ה' ואני אל" – זו מהותנו האמיתית.🌅 דור של גאולה
אנו בדורות של גאולה.
עם ישראל הולך ומגלה את גדולתו.נזכור מי אנחנו –
ונזכה לגאולה שלימה במהרה בימינו!

- הרב גור גלון |
- פרשת שבוע |
- שלח לך |
- במדבר |
- מאמרים |
 
				 
								

 
								


 
															
