שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

לדייק את החלום

נדמה לי שרוב האנשים בעולם היו מעדיפים להישאר בשמיים, בחלומות, בחזון הגדול המלא אהבה ואחדות, שם, בשמיים – הכל בהגדרה דברי אלוהים חיים.

אכן, יש משהו מעט לא מתגמל בלרדת לקרקע, לנסות ולחבר את הרעיונות הגדולים אל הארץ. זה באמת פחות נוצץ.  לחלום לעשות היי-טק וסטארט-אפ זה חלום נהדר ומקסים, לממש את החלום, זה כבר סיפור אחר ומורכב.

התובנה הזו נכונה לא רק בעולם הטכנולוגיה וההנדסה, אלא גם בעולם התורה.

אולי נבהיר כי לא אמרנו שאסור לחלום, חס ושלום, אלא שישנה דרך להגשים את החלום.

וכאן אולי נמצאת הפואנטה. כי כאשר מצליחים לחבר את השמיים ואת הארץ, כאשר מתאמצים ולאט לאט מצליחים לרקום את החלום, אוי, כמה שזה מאיר ומספק.

 

ובעיניי, בשיטה הזו יש משהו הרבה יותר עמוק. כי בעולמנו הקטן והמורכב, כל מה שהאדם מחפש זה לתת את הביטוי השקוף ביותר להלכי הנפש הטובים שלו, לחשוף כמה שאפשר את היותו אדם טוב יותר. עבודה על הגשמת החלום היא התשובה לחיפוש הזה.

זה נשמע קצת מטופש, מה קשור כֵּנוּת ושקיפות אל הגשמת חלומות?

כשהאדם חי בלה־לה־לנד, כשהוא מתחמק מהתמודדות בלתי מתפשרת עם המציאות הבלתי מתפשרת, אזי כמו כל בן אנוש הוא יינפק הסברים וטיעונים שלצערינו לפעמים ינטו מדרכה של האמת. לכן זה בהחלט קשה ואף מחיר כבד, כי אנחנו צריכים להתמודד לא רק מול הכישורים הטובים שלנו אלא גם עם אלה שאנחנו לפעמים מעדיפים פחות. אבל הרווח, כמה שהוא יפה. כי כאשר האדם נמצא במקומו המדויק, אזי אין מאושר ממנו. באמת, כשחושבים על זה, אזי כל פועליו של האדם בחייו הם חלק מחיפוש מאוד מסוים, חיפוש אחר מקומו המדויק בעולם.

 

דקדוק החלום, זו הסיבה שאני חושב שכדאי לבחור ולהגיע לישיבת הר ברכה. זה אולי מעט פחות רומנטי ממה שכולם מציעים, אבל זה בגלל שכולם מוכרים לכם חלומות, בהר ברכה תלמדו להגשים אותם.

 

אָדָם שֶׁלֹּא חָלַם
פַּעַם פָּגַשְׁתִּי אָדָם שֶׁלֹּא חָלַם.

דְּבָרָיו הָיוּ מְלֵאִים בְּסִימָנֵי שְׁאֵלָה

וְסִימָנֵי קְרִיאָה, אֵיךְ עוֹשִׂים כָּךְ

וּמַדּוּעַ יֵשׁ לִפְעֹל אַחֶרֶת.

 

וְהֵעַזְתִּי וְשָׁאַלְתִּי,

מַדּוּעַ אֵינְךָ חוֹלֵם?

וְעָנָה לִי,

אִישׁ חֲלוֹמוֹת גָּדוֹל הָיִיתִי זֶה מִכְּבָר,

וְעַתָּה שָׂמַנִי אֱלוֹהִים לְאָדוֹן

עַל הַגְשָׁמָתָם.

וַאֲגַלֶּה לְךָ סוֹד,

מִדֵּי פַּעַם בְּעֵת שֶׁאֲנִי עוֹמֵל

עַל מְלֶאכֶת דִּיּוּק הַנִּסּוּחַ

וַהֲטָבַת הַטִּעוּן,

אֲנִי מַרְשֶׁה לְעַצְמִי לָצֵאת וְלִצְפּוֹת

בְּכָל חֲבֵרַי שֶׁכְּבָר חֲלוֹמוֹתֵיהֶם נִשְׁכְּחוּ

וְאֵינָם,

וַאֲנִי שָׂמֵחַ וּמוֹדֶה לֶאֱלוֹהִים,

עַל שֶׁאֲנִי עוֹד זוֹכֵר אֶת חֲלוֹמוֹתַי.

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן