חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

הלכות שבת

כב' הרב שליט"א שלום בהלכות שבת "חשמל ומכשיריו" בסעיף הדן בהפעלת מדיח כלים בשבת כותב כב' הרב שבחימום המים בשבת עוברים על איסור בישול. מאידך, בהמשך כותב כב' הרב ש"אם ינתקו את המנגנון התולה את הפעלת המדיח בסגירת הדלת….מותר גם שלא בשעת הדחק להניח שם כלים מלוכלכים כדי לנקותם במשך השבת" שאלתי, ניתוק המנגנון עוקף את הפעלת המדיח, אבל עדיין נשארת בעיית חימום המים בשבת שהרב כתב שזה איסור בישול. לכאורה, מה ההבדל בין בישול המים במדיח לבין הנחת תבשיל חי על פלטה עם שעון שבת. בברכת אך טוב וחסד ירדפו את כב' הרב כל ימי חייו דוד כהנא

אין בעיה בחימום המים, שהרי המדיח מופעל על שעון שבת מלפני השבת, וכיוון שבפעולת סגירתו בשבת לא עושה כלום, שכן המדיח יפעל בכל מקרה, נמצא שלא עשה שום פעולת איסור בשבת.

לגבי אוכל חי שמניח על הפלטה לפני שבת, חששו חכמים שמא מתוך שאדם להוט שתבשילו יתבשל כראוי לסעודת ליל שבת, ייטיב את האש אחר כניסת השבת, ויעבור על איסורי הבערה ובישול. כפי שמובא בפניני הלכה פרק י' סעיף יד, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור.

אבל אין גזירה כזו לגבי מדיח כלים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 07:04:27

האם ציפוי אבן / שיש נחשב כמתכת או חרס

שלום, ראיתי בפניני הלכה שיש הבדלים בין כלי עץ וחרס לבין כלי מתכת. למשל כתוב: מחלוקת זו קיימת כיום לגבי כלי חרס ועץ, וכלי מתכת וזכוכית שלא נוקו היטב עם סבון. אבל בכלי מתכת וזכוכית שנוקו כראוי עם סבון, הואיל וידוע שלא נותר בהם שום טעם מהמאכל הקודם, בני כל העדות רשאים לנהוג כדעה המקילה, כמבואר להלן לב, יא, 14. אמנם לכתחילה כדי לשמור על ההפרדה בין בשר לחלב, נוהגים כמבואר למעלה. קניתי סיר שכתוב עליו: non stick – solid rock ובעברית כתוב – ציפוי שיש טבעי – נון סטיק. ציפוי חדשני, חזק ועמיד מכל ציפוי אחר, מונע הידבקות של המזון. השאלה היא האם הסיר הזה נחשב כחרס או כמתכת. תודה רבה

עיקר הקולא שנאמרה לגבי כלי זכוכית ומתכת ללא ציפוי שייכת גם בכלים אלו, וכפי שמובא בפניני הלכה לגבי כלי חרס מצופים, וכך מובא בסיכום הדברים בספר הקיצור לפניני הלכה:

מאכלים שבושלו בכלים שלא הוכשרו

יא. טעה ובישל או אפה או חימם לחום גבוה מאכל בכלי איסור שנוקה היטב עם סבון אך לא עבר הכשרה, או שבישל חלב בכלי בשרי ולהפך: אם הכלי עשוי זכוכית או מתכת, המאכל לא נאסר, כיוון שכיום כלים אלו איכותיים ואינם בולעים לתוכם טעמים. אמנם צריך להכשיר את הכלי כפי שציוותה התורה (במדבר לא, כא-כג. ביאור הסוגיה בפנה"ל, ו-י). וכן דין כלי אמייל וארקופל.

גם בכלי חרס המצופים בשכבת זכוכית דקה המצויים כיום (פורצלן-חרסינה), ניתן להקל בדיעבד, ובתנאי שאין בהם סדקים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פורצלן חלבי נקי – המאכל מותר, ובמקום הצורך ניתן להכשיר את הכלי בהגעלה (לעיל, י).

יב. כלי מתכת המצופים בשכבת טפלון דקה, בולעים ופולטים טעמים בשכבה זו, וכך המציאות בשאר סוגי הכלים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פלסטיק חלבי נקי עד שנעשה רותח – המאכל אסור, שכן אין בתכולת כלי פי שישים מדפנותיו, וממילא הטעם הבלוע בדפנות הכלי עלול להיות ניכר במאכל.

אבל אם עברו 24 שעות מהרגע שבו בישלו או חיממו בכלי מאכל חלבי, טעם החלב הבלוע בכלי נפגם, וממילא כיוון שלא נותן טעם טוב של חלב במאכל הבשרי, אינו אוסר אותו (ועי' לעיל כה, יח). וכשיש ספק אם עברה על הכלי יממה משעת בליעת האיסור או הבשר/חלב, מחשיבים אותו כמי שעברה עליו יממה.

יג. ידע שהכלי לא הוכשר ובכל זאת עבר והכין או חימם בו מאכל – התבשיל אסור עליו ועל כל מי שבישל עבורם, בין אם הכלי ממתכת וזכוכית ובין אם מסוג אחר ועברה עליו יממה. אמנם לאנשים אחרים מותר לאכול את התבשיל אם הוא נעשה בכלי זכוכית או מתכת ללא ציפוי טפלון, או בשאר כלים לאחר יממה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 06:26:01

יש לך שאלה?

פרשת אחרי מות – בזאת נבוא אל הקודש

 

התנאים לכניסה אל הקודש

מרכזה של פרשת אחרי מות, עוסק בסדר עבודת יום הכיפורים. אם נתמקד מעט יותר נבחין שכל סדר עבודת יום הכיפורים ממוקד בתנאים וההכנות הנדרשות בכדי להיכנס אל הקודש.

על פי זה מובנת פתיחת הפרשה- "וידבר ה' אל משה אחרי מות שני בני אהרן בקרבתם לפני ה' וימותו. ויאמר ה' אל משה דבר אל אהרן אחיך ואל יבוא בכל עת אל הקודש… ולא ימות כי בענן אראה על הכפרת. בזאת יבוא אהרן אל הקודש…"

כלומר, אחרי מות שני בני אהרן- האירוע הנורא והמכונן, ממנו למדים עד כמה מסובכת ומורכבת הכניסה אל הקודש, (שהרי שני בני אהרן נכנסו אל הקודש שלא כראוי ומתו)- רוצה הקב"ה ללמד את אהרן מהי הצורה הנכונה ומהם התנאים וההכנות הנדרשות על מנת להיכנס אל הקודש. אי אפשר לבוא בכל עת אל הקודש אלא אך ורק "בזאת", דהיינו, בסדרים שיאמרו להלן, אפשר יהיה להיכנס אל הקודש.

אמנם בפשטות סדרים אלו נאמרו לכהן הגדול אך נראה כי ניתן ללמוד מהם רבות על הדרך של כל אחד ואחד להתקרב אל הקודש. לכן ננסה להלן להתבונן בחלק מאותם הסדרים.

הדבר הראשון שהתורה מצווה בכדי שיהיה ניתן להיכנס אל הקודש הוא: "בזאת יבוא אהרן אל הקודש בפר בן בקר לחטאת ואיל לעולה". שני דברים פשוטים נדרשים כאשר אדם רוצה לבוא אל הקודש: האחד, מודעות לטעויות ולפגמים שבו, הבעת צער עליהם ורצון לתקנם- וזהו פר החטאת. השני, השתוקקות אדירה לעליה וצמיחה- וזהו האיל לעולה.

לא להיות מושפע

השלב השני, בכדי להיכנס אל הקודש הוא "כתונת בד קודש ילבש ומכנסי בד יהיו על בשרו, ובאבנט בד יחגור ובמצנפת בד יצנוף, בגדי קודש הם ורחץ במים את בשרו ולבשם". הדגשה גדולה וניכרת בפסוק על כך שהאדם צריך לכסות עצמו, מראשו ועד רגליו, בבגדי בד.

עניינם של בגדי הבד הוא שהם תואמים לגמרי את אישיותו של האדם. הבד, העשוי מפשתן, נקרא בשם בד כיוון שכל גבעול גדל באופן בודד. מדברים אלו ניתן ללמוד שכדי שהכהן יוכל להיכנס אל הקודש פנימה הוא צריך להיות נאמן לעצמיותו. להיות נאמן לעצמיות הינה עבודה גדולה ומסובכת, למרות שלכאורה היא טבעית ופשוטה- שהאדם יהיה כפי שהוא, בלי לחקות ובלי להיות מושפע.

הכהן מצווה ללבוש בגדים פשוטים: בגדי פשתן, הנחשבים לפשוטים ביותר, ובגדים לבנים שמייצגים את הטהרה והנקיות. וכל אלו מכוונים, כפי שאמרנו, למאמץ הגדול של להיות נאמן לעצמיות.

הרבה דרכים ושיטות יש להשפעה. יש מי שמושפע מהחברה ולכן עושה 'אנטי'. ויש מי שמנסה למצוא חן, להיות בנורמה, לנהוג כמנהג המדינה, להראות טוב ועוד שלל נימוקים כבדי המשקל המגיעים מן הקודש (כגון הרצון לקדש את ה') ומן החול (כגון כבוד, מעמד, השפעה וכו') הדוחפים את האדם לא להיות נאמן לעצמיותו. וכל זאת מעבר להשפעה האדירה, התת מודעת, של החברה על האדם.

לכן מדגישה התורה את לבישת בגדי הבד וכותבת "ורחץ במים את בשרו ולבשם". האדם חייב להסיר כל חציצה בין בשרו לבגדים, שהבגדים יהיו הולמים באופן מדויק את אישיותו.

האדם והמעגלים סביבו

עוד מדגישה התורה שכחלק מההכנה האישית של הכהן הרוצה להיכנס אל הקודש, לא די בכך שיטהר עצמו באופן אישי אלא הוא מחויב לדאוג גם לטהרת וקדושת ביתו. "וכיפר בעדו ובעד ביתו". יש כאן דגש חשוב מאוד שלא ייתכן שהאדם יצמח ויגדל בלא שידאג למשפחתו. לעיתים אנו מוצאים תופעות שבהן האדם דואג להתפתחותו וצמיחתו ומשאיר מאחור את אשתו וילדיו. התפתחות רוחנית אמיתית היא מתוך דאגה ואכפתיות למעגלים הסובבים את האדם. אין התפתחות אמיתית אגואיסטית. לכן גם השלבים הבאים לקראת הכניסה אל הקודש, שלבים שמפאת קוצר היריעה לא נדון בהם השנה, הם הדאגה לסביבה.

יש כאן נקודה משמעותית מאוד. מחד, האדם צריך לדאוג לסביבתו, לעמו ולעולם כולו. ומאידך אותה דאגה צריכה להיות באופן ישר והדרגתי, מעגלים מעגלים. "וכיפר בעדו ובעד ביתו ובעד כל קהל ישראל".

יהי רצון שנזכה להיות נאמנים לעצמיותנו ומתוך כך להצליח להיטהר ולהתקדש באמת ולרומם איתנו, בהדרגה, את כל מעגלי חיינו: משפחתנו הקרובה, משפחתנו המורחבת, הקהילה, הציבור אליו אנו משתייכים, כל עם ישראל וכל העולם כולו.

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן