שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

המשך חימום אורז בשבת

תודה הרב. אבל ברגע שמחממים את האורז יבש הוא נשרף בתחתית. אם שמים כמות מים קטנה ממש כדי למנוע את זה, ולא רואים את המים כך שהמאכל עדיין נשאר מוצק וזה רק רטיבות קלה שנועדה למנוע מהאורז להישרף זה יהיה מותר? כמו כן מה שמדובר בפנה"ל זה על תבשיל רותח אבל השאלה היא על אורז קר שמחממים לסעודה של שבת בבוקר

אצלי הוא לא נשרף למרות שהוא אורז רגיל בגלל שאני מניח אותו על צלחת הפוכה ומערבב לאחר זמן, כך שהאורז שבתחתית לא מתייבש. בכל אופן כפי שאמרתי – לאחר שהאורז כבר מונח מספיק זמן על הפלטה כך שהכלי והאורז חמים, מותר לשפוך עליו ישירות מברז המיחם מעט מים רותחים, בדיוק כמו ההיתר של חמין. אם הכלי או האורז קרים – אסור, כי אז המים החמים שאתה שופך יורדים מיד מחום שהיסל"ב ומתבשלים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-13 14:40:01

חימום אורז בשבת

שלום הרב. מה הדין בחימום אורז על הפלטה בשבת? בשביל שהוא לא יישרף חייב להוסיף לו קצת מים. האם זה לא בעיה של חימום נוזל?

האורז לא נשרף אם לא שמים אותו ישירות על הפלטה, ואחרי כמה שעה מורידים מערבבים אותו כראוי ושוב מחזירים. בכל אופן, אם רוצים, מותר להוסיף מעט מים רותחים ישירות מהמיחם של שבת כאשר האורז כבר חם כך שהמים לא יורדים מחום שהיד סולדת בו. כל עוד המים מלווים את האורז ואינם נכרים בתחתית הכלי בפני עצמם, זה בסדר. נקודה זו מבוארת בפניני הלכה שבת פרק י בדין הרוצה להוסיף מים מהמיחם לטשונט רותח כדי שלא יישרף. אפשר לראות את הדברים בפניני הלכה גם דרך האתר. אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

הוספת מים לתבשיל שעל הפלטה כדי שלא יישרף

יח. כאשר הנוזלים שבקדירת החמין שעל הפלטה התנדפו, ויש חשש שהתבשיל יישרף, אסור להוסיף לקדירה מים קרים, מפני שהם יתבשלו בה, אלא יוריד את הקדירה מהפלטה, יסיר את המכסה וימתין כעשר שניות כדי שהאדים הבשריים יתנדפו, ואז יערה לתוכה מים רותחים מתוך המיחם, ויחזירה לפלטה. כאשר קשה לערות מן המיחם ישר לקדירה, אפשר לקבל את המים הרותחים בכוס ולערותם לקדירה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-13 12:17:36

קביעות סעודה על מאפה

שלום אכלתי בצהריים מאפה מזונות גדול שגם השביע אותי וגם נראה שנפחו מעל 4 ביצים כשהתחלתי לא חשבתי על כך שעליי ליטול ידיים ולברך המוציא, ורק ברכתי מזונות רק לקראת סוף האכילה נזכרתי בטעות, כשנשאר מעט מהמאפה האם במידה ורוצים להמשיך לאכול, יש לעשות נטילת ידיים ומוציא על אכילת שאר המאפה?

במקרה הזה התשובה היא – לא. רק לברך בסוף ברכת המזון אם זו ארוחת הצהריים שלך ואתה מעריך שרוב האנשים בגילך היו שבעים מכך כארוחה. בדרך כלל אנשים לא שבעים כארוחה ממאפה בנפח 4 ביצים ללא תוספות, אלא אם כן מדובר על מאפה דחוס.

התשובה לשאלתך נמצאת בפניני הלכה ברכות בפרק העוסק במיני מזונות. אפשר לקרוא מהספרים דרך האתר של פניני הלכה.

אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מקרים שונים

ד. התכוון לאכול מעט ממאפה המזונות, ותוך כדי אכילה החליט לאכול ממנו שיעור ארבע ביצים ולשבוע מכל הארוחה: אם מכאן ואילך יאכל שיעור של ארבע ביצים מזונות, ייטול ידיו בברכה ויברך 'המוציא' וברכת המזון. ואם רק בצירוף מה שכבר אכל יהיה שיעור ארבע ביצים של מזונות, ימשיך בסעודתו ויברך בסוף ברכת המזון.

ה. התכוון לאכול ממאפה המזונות שיעור קביעות סעודה, ונטל ידיו ובירך 'המוציא', ותוך כדי אכילתו החליט שלא לאכול מהמזונות שיעור ארבע ביצים; מרגע זה צריך לברך ברכה ראשונה על שתייתו ושאר המאכלים שאינם מזונות אפויים, ובסוף אכילתו יברך 'על המחיה' ו'בורא נפשות', ולא ברכת המזון.

ו. קבע סעודתו על מאפה מזונות, ובטעות בירך עליו 'מזונות' ו'על המחיה' – יצא. וכן כשלא קבע עליו סעודה ובטעות בירך עליו 'המוציא' וברכת המזון – יצא.

ז. על מאפה שיש ספק האם דינו כלחם או כמאפה מזונות, יברך 'מזונות'. והרוצה לצאת מהספק, יקבע עליו סעודה ויברך 'המוציא', או יאכל עמו 'כזית' (חצי ביצה) לחם.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-13 10:10:06

כשרות הכלים

שלום וברכה. אני השתמשתי בכלי זכוכית ככלי ראשון ושני לבשר וחלב אחרי 24 שעות ואחרי ניקוי מלא. שמעתי את ההלכות בפניני הלכה כשרות ב וכו" ואני רוצה לעשות תשובה וליצור הפרדה מלאה בין בשר וחלב בכלי הזכוכית שלנו…מה עליי לעשות? כלי פלסטיק לעניין פסח,האם מותרים בשימוש אם חיממתי בהם חמץ במיקרו ? תודה רבה

כלי שהשתמשו בו לבשר וחלב צריך להכשירו בהגעלה בתוך סיר מים רותח שמעלה בועות.

כלי פלסטיק שהשתמשו בו לחמץ ניתן להכשיר בהגעלה לפסח כמו שמכשירים כלים רגילים.

כל הדינים הללו מבוארים בפניני הלכה, ובקיצור הלכה למעשה בספר הקיצור לפניני הלכה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-12 10:00:43

יש לך שאלה?

שקר למטרה טובה והכנסת אורחים בימינו

ללא נושא

שאלה

בס"ד שלום כבוד הרב א. האם מותר לשקר במצב שלא רוצים להוציא את האחר שקרן? למשל שאמי מבקשת מאחי הקטן לעשות משהו והוא לא רוצה ואני עושה ואחר כך היא שואלת אותו אם הוא עשה את זה והוא אומר שכן ואחר כך היא שואלת אותי בלי שהוא ידע אם אני עשיתי או הוא . האם אפשר להגיד שהוא עשה את זה? כדי לא להוציא אותו משקר? ב. קראתי בפניני הלכה בהכנסת אורחים ש"גדולה הכנסת אורחים מקבלת פני שכינה" רק שזה עני ממש שאין לו מה לאכול ובימינו לא מצוי כל כך ענים כאלה אבל אפשר להכניס אורחים שמדוכאים בנפש או עולים חדשים. אך האם הכנסת אורחים בחגים למשל כמו חג הפסח שמכניס אורח שיש אצלו חמץ בבית, למשל נער שהוריו לא שומרים ומארחים אותו האם זה גם כקבלת פני שכינה? ויכול להחליף את העני ממש שאין לו אוכל שלא מצוי כיום? כי לאותו נער אין אוכל כשר בלי הכנסת אורחים כזו. תודה רבה וסליחה אם הארכתי יותר מדי

תשובה

שלום,

א.     עדיף לא לשקר במצב כזה, מכיוון שההורים צריכים לדעת מה קורה עם ילדיהם בבית. קשה לחנך את הילדים מבלי לדעת בדיוק את הפרטים של מה נעשה בבית. ולכן צריך לומר את האמת, ומתוך כך, ילמדו לא לשקר פעם הבא.

ב.      מצווה גדולה להכניס אורחים ולהביא להם אוכל כשר. עם זאת, נדמה שההשפעה העיקרית תגיע מהאווירה בבית. ולכן חשוב שייראה שדתיים שמחים, מאושרים וגאים בתורה ובמצוות, ומתוך כך ירצה לחיות חיים כאלה.

 

בברכה,

מאור קיים

ר"מ בישיבת הר-ברכה

מחבר התשובה: צוות אתר הר ברכה

Related FAQs

שאלות אחרונות

ללא נושא

בני נולד בשנת תשס"א ביום שבת ו אלול פר' שופטים מתי יחול יום הבר מצווה שלו וסעודת מצוה ומתי שבת חתן

שלום

תאריך בר המצווה היה ביום שני ו אלול תשע"ד (בראשון לספטמבר 2014 למניינם)

תאריך הסעודה תלוי ברצון ההורים (יש שעושים ביום ויש בערב לפני) שבת בר המצווה היא השבת שאחר כך.

בברכה אייל משה

מחבר התשובה: הרב אייל משה

2014-03-05 16:25:57

שיעורים אחרונים:

דילוג לתוכן