שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

כשרות

שלום הרב. יש לי שאלה, חברה של אישתי מהעבודה ששומרת בבית על מטבח כשר, והיא צמחונית, לא מכינה בשר בבית. במקור מבית דתי, אז היא מכירה את הכללים. היא רוצה להכין לאשתי עוגה ליומולדת. העניין היחיד, שהיא מבשלת גם בשבת (באופן כללי, לא את העוגה). האם זה בעייתי או שאפשר לאכול את העוגה?

אמנם לדעת רבים כלים שאדם בישל בהם בשבת, נאסרו עליו לעולם עד שיכשירם, ואמנם מן הסתם הכלים שלה גם לא טבולים, אבל אפשר להקל אם תכין את העוגה בתבנית חד פעמית (לא עוגה עם פירות, כדי שלא תהיה בעיה של קניה במקום שלא הפרישו תרו"מ).

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-30 10:02:13

מסכת כריתות

האם מי שעבר על אחד משלושת איסורים שבתורה שייהרג ולא יעבור אין לו כפרה כי אין באפשרותנו להביא קורבן לבית המקדש? מנסה להבין את מסכת כריתות האם יש לו דרך כל שהיא לכפר היום על מה שעשה?

התשובה כיום אינה תלויה בקורבן, שכן מה שאנחנו יכולים לעשות אנו עושים, ולכן על כל חטא שאדם עשה הוא צריך להתוודות לפני בורא עולם שחטא, לומר שהוא מתחרט על כך, ולקבל על עצמו שלא ישוב לעשות חטא זה לעולם. נא לעיין ברמב"ם הלכות תשובה פרק א.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 16:23:07

לביקת ציצית לאחר מקלחת

שלום האם לאחר שמתקלחים לפני השקיעה ולובשים ציצית, יש לברך ברכת על מצוות ציצית? וכנ״ל לגבי הורדת ציצית בבריכה או ים האם יש חילוק אם לובשים את אותו ציצית שלבשנו קודם או אחר? אם צריך לברך, איך אפשר לברך אם אני לובש את הציצית בחדר מקלחת שיש בו שירותים? האם ניתן לסגור את מכסה האסלה ולברך שם? או האם ניתן לברך מחוץ למקלחת לאחר לבישת הציצית?

רק על הפסק של זמן רב צריך לברך שוב. יש ספק מהו זמן רב. בינתיים ההוראה היא שספק ברכות להקל ולכן רק אם הוריד לשעה יחזור לברך, וכן אם התכוון להוריד לשעה – אף אם החזירה מיד, צריך לברך. יתכן שבספר שנכתב כעת ויצא בסוף השנה, הזמן יעבור לחצי שעה. החליף ציצית – צריך לברך שוב. אין לברך בחדר מקלחת גם אם אין בו שירותים, לכן הטוב ביותר לשים אותה מחוץ למקלחת ואז לברך וללבוש, אבל אם אין הדבר אפשרי, ילבש אותה וכשיצא יברך.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 15:53:32

ברכות

שלום, לגבי ברכה ראשונה על מאכלים, אם ברכתי ברכה ראשונה על מאכל והתכוונתי לפטור את כל סוגי המאכלים שבביתי שנפטרים באותה ברכה, האם הברכה פוטרת גם מאכלים שכרגע אינם רואים לאכילה כמו שניצל קפוא, עוף במקרר או לדוגמה כוס תה שאני אכין בהמשך? תודה רבה

כן

מתוך ספר הקיצור לפנינ הלכה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

עד כמה ברכה פוטרת

יא. בירך על מאכל או משקה, פטר את כל המאכלים והמשקים שברכתם זהה ויש סבירות שיאכל או ישתה גם מהם. לכן כאשר המאכלים והמשקים לפניו על השולחן, פטרם אף שלא כיוון עליהם במפורש בשעת הברכה. וכן הדין לגבי מאכלים ומשקים הנמצאים בביתו ואינם לפניו ולפעמים אוכל או שותה גם מהם, וכגון הרגיל לשתות לאחר שאוכל. וכן בשעת הארוחה, פטר את כל המאכלים והמשקים שבביתו שברכתם זהה.

יב. הטוב ביותר לכוון תמיד בכל ברכה שמברכים לפטור את כל המאכלים והמשקים שנמצאים בבית וברכתם זהה. ומי שהתרגל לחשוב כך, גם בפעמים ששכח לכוון במפורש, פטרם, שמן הסתם לכך התכוון.

יג. האוכל מאכל ונפל מידו ונמאס עד שאינו ראוי לאכילה, או שתה משקה ונשפך לו, יכול לאכול ולשתות על סמך ברכתו הראשונה רק אם היתה סבירות שירצה לאכול או לשתות עוד מהם.

יד. המסופק האם פטר מאכלים או משקים נוספים בברכה ראשונה, אם אלו מאכלים שברכתם האחרונה 'בורא נפשות', יצא מביתו, וכיוון ששינה מקומו, כשיחזור יתחייב לברך ברכה ראשונה על מה שירצה לטעום (להלן, יט-כ).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 09:51:09

יש לך שאלה?

למה מזבח יהושע בהר עיבל כל כך חשוב לנו?

בשבוע שעבר הצטערנו מאד לשמע הדיווח הבלתי נתפס על הרס שמבצעת הרשות הפלסטינית במתחם מזבח יהושע בהר עיבל, כחלק מסלילת הכביש המחבר בין הכפר עצירה א-שמאליה לשכם.

מעבר לכאב ולתסכול שאנו חשים בכל התגלות מקרה נוסף של השחתת עתיקות מכוּונת, פרי מעשיה של הרשות הפלסטינית שלא חוסכת במאמצים למחיקת ההיסטוריה היהודית המפוארת בארצנו – במקרה הזה הכאב והכעס כפולים ומכופלים.

בודדים ונדירים הם האתרים הארכאולוגים בארץ המהווים זיכרון חי למאורע היסטורי מקראי. אפילו חומת הר הבית והמבנה שעל מערת המכפלה הם מבנים מימי בית המקדש השני. גם קבר יוסף וקבר רחל הם מבנים חדשים יחסית. אמנם ממצאים ארכאולוגיים המתוארכים לתקופת המקרא יש לא מעט בארצנו עתירת העתיקות, אך ממצא המתעד בסבירות גבוהה מאורע מקראי כל כך קדום, מראשית תקופת ההתנחלות, הוא דבר נדיר ויקר המציאות, אולי יחיד מסוגו. פגיעה בו היא דבר בלתי נסבל ובלתי נסלח.

יתירה מזו, מזבח יהושע בהר עיבל אינו זיכרון לאירוע צדדי ושולי בחשיבותו, מדובר באירוע שמבחינות רבות הינו ראשון במעלה מבין האירועים המקראיים שאירעו כאן, ושני בחשיבותו לאחר מעמד הר סיני. שכן הברית בין ה' לישראל שעליה קראנו בפרשת השבוע הקודמת, היא רק חלקה הראשון של הברית עם ה'. השלמת הברית נעשתה במעמד הברכה והקללה בהר גריזים והר עיבל.

קשה שלא לראות את הדמיון בין המזבח שבנו ישראל למרגלות הר סיני והקריבו עליו עולות ושלמים, כמסופר בפרשת השבוע, למזבח בהר עיבל שגם עליו הקריבו עולות ושלמים במעמד הברית

הברית בין ההרים נכרתה על המצוות המופיעות בספר דברים, שהן למעשה המצוות הציבוריות המאפיינות את צביונה של ממלכת ישראל (זהירות מעבודה זרה והתבוללות, מערכת המשפט, הנבואה, הכהונה ועוד). הברית הזו מהווה את תעודת הזהות של האומה הישראלית, "כרטיס הכניסה" שלנו לארץ.

לצד המזבח בהר עיבל, על אבנים מסוידות, כתב יהושע את המצוות המכוננות של ספר דברים, שהן כאמור החוקים המעצבים את צביונה של ממלכת ישראל. וכשם שהקריא משה את "ספר הברית" באוזני העם, והם ענו "נעשה ונשמע", כך הקריא יהושע את מצוות הברית לפני כל ישראל. אם ישכילו ישראל לשמור את חוקי הארץ הטובה – יזכו ליהנות מברכת הארץ, ולהשפיע ממנה ברכה שתימשך גם לכל הגויים. אם חלילה יפרו את הברית – יצטרכו לעבור ב"תחנת ריענון" בבבל או באירופה, כדי להיזכר בתפקידם להביא לתיקון העולם.

לסיכום, המזבח בהר עיבל הינו ממצא ארכאולוגי נדיר המנציח את אחד המאורעות החשובים והמכוננים שאירעו בארץ בתקופת המקרא, אם לא החשוב מכולם.

המאמר מאת הרב יאיר וייץ, חוקר תורני במכון הר ברכה, העוסק בבירור סוגיות עבור ספרי 'פניני הלכה'. כותב מאמרים בתחומי התנ"ך וההלכה, מחבר סדרת בדרכה של תורה על חמשת חומשי התורה, והספר בדרכם של כתובים על חמש המגילות.

 

שיעורים אחרונים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן