שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

כשרות

שלום הרב. יש לי שאלה, חברה של אישתי מהעבודה ששומרת בבית על מטבח כשר, והיא צמחונית, לא מכינה בשר בבית. במקור מבית דתי, אז היא מכירה את הכללים. היא רוצה להכין לאשתי עוגה ליומולדת. העניין היחיד, שהיא מבשלת גם בשבת (באופן כללי, לא את העוגה). האם זה בעייתי או שאפשר לאכול את העוגה?

אמנם לדעת רבים כלים שאדם בישל בהם בשבת, נאסרו עליו לעולם עד שיכשירם, ואמנם מן הסתם הכלים שלה גם לא טבולים, אבל אפשר להקל אם תכין את העוגה בתבנית חד פעמית (לא עוגה עם פירות, כדי שלא תהיה בעיה של קניה במקום שלא הפרישו תרו"מ).

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-30 10:02:13

מסכת כריתות

האם מי שעבר על אחד משלושת איסורים שבתורה שייהרג ולא יעבור אין לו כפרה כי אין באפשרותנו להביא קורבן לבית המקדש? מנסה להבין את מסכת כריתות האם יש לו דרך כל שהיא לכפר היום על מה שעשה?

התשובה כיום אינה תלויה בקורבן, שכן מה שאנחנו יכולים לעשות אנו עושים, ולכן על כל חטא שאדם עשה הוא צריך להתוודות לפני בורא עולם שחטא, לומר שהוא מתחרט על כך, ולקבל על עצמו שלא ישוב לעשות חטא זה לעולם. נא לעיין ברמב"ם הלכות תשובה פרק א.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 16:23:07

לביקת ציצית לאחר מקלחת

שלום האם לאחר שמתקלחים לפני השקיעה ולובשים ציצית, יש לברך ברכת על מצוות ציצית? וכנ״ל לגבי הורדת ציצית בבריכה או ים האם יש חילוק אם לובשים את אותו ציצית שלבשנו קודם או אחר? אם צריך לברך, איך אפשר לברך אם אני לובש את הציצית בחדר מקלחת שיש בו שירותים? האם ניתן לסגור את מכסה האסלה ולברך שם? או האם ניתן לברך מחוץ למקלחת לאחר לבישת הציצית?

רק על הפסק של זמן רב צריך לברך שוב. יש ספק מהו זמן רב. בינתיים ההוראה היא שספק ברכות להקל ולכן רק אם הוריד לשעה יחזור לברך, וכן אם התכוון להוריד לשעה – אף אם החזירה מיד, צריך לברך. יתכן שבספר שנכתב כעת ויצא בסוף השנה, הזמן יעבור לחצי שעה. החליף ציצית – צריך לברך שוב. אין לברך בחדר מקלחת גם אם אין בו שירותים, לכן הטוב ביותר לשים אותה מחוץ למקלחת ואז לברך וללבוש, אבל אם אין הדבר אפשרי, ילבש אותה וכשיצא יברך.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 15:53:32

ברכות

שלום, לגבי ברכה ראשונה על מאכלים, אם ברכתי ברכה ראשונה על מאכל והתכוונתי לפטור את כל סוגי המאכלים שבביתי שנפטרים באותה ברכה, האם הברכה פוטרת גם מאכלים שכרגע אינם רואים לאכילה כמו שניצל קפוא, עוף במקרר או לדוגמה כוס תה שאני אכין בהמשך? תודה רבה

כן

מתוך ספר הקיצור לפנינ הלכה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

עד כמה ברכה פוטרת

יא. בירך על מאכל או משקה, פטר את כל המאכלים והמשקים שברכתם זהה ויש סבירות שיאכל או ישתה גם מהם. לכן כאשר המאכלים והמשקים לפניו על השולחן, פטרם אף שלא כיוון עליהם במפורש בשעת הברכה. וכן הדין לגבי מאכלים ומשקים הנמצאים בביתו ואינם לפניו ולפעמים אוכל או שותה גם מהם, וכגון הרגיל לשתות לאחר שאוכל. וכן בשעת הארוחה, פטר את כל המאכלים והמשקים שבביתו שברכתם זהה.

יב. הטוב ביותר לכוון תמיד בכל ברכה שמברכים לפטור את כל המאכלים והמשקים שנמצאים בבית וברכתם זהה. ומי שהתרגל לחשוב כך, גם בפעמים ששכח לכוון במפורש, פטרם, שמן הסתם לכך התכוון.

יג. האוכל מאכל ונפל מידו ונמאס עד שאינו ראוי לאכילה, או שתה משקה ונשפך לו, יכול לאכול ולשתות על סמך ברכתו הראשונה רק אם היתה סבירות שירצה לאכול או לשתות עוד מהם.

יד. המסופק האם פטר מאכלים או משקים נוספים בברכה ראשונה, אם אלו מאכלים שברכתם האחרונה 'בורא נפשות', יצא מביתו, וכיוון ששינה מקומו, כשיחזור יתחייב לברך ברכה ראשונה על מה שירצה לטעום (להלן, יט-כ).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 09:51:09

יש לך שאלה?

כולל רבנות והוראה

"הלומד על מנת לעשות, מספיקין בידו ללמוד וללמד לשמור ולעשות"

תוכנית 'מובילים ברוח' בישיבת הר ברכה, בראשות הרב אליעזר מלמד שליט"א מזמינה אותך להצטרף לנבחרת המנהיגות התורנית של עם ישראל.

לפרטים ותיאום ראיון

הרב מאור תורג'מן

מה כוללת התכנית?

לימוד הלכה
בעיון ובבקיאות

הכנה וליווי אישי
למבחני הרבנות הראשית

אפשרות לשילוב
לימודי הוראה

מלגות גבוהות
למתמידים

השתלבות במתן שיעורים
במסגרת התכנית

רכישת כלים להנהגה ציבורית-אמונית

מעטפת תומכת

סיוע במציאת
אפיק תורני
לבוגרי התוכנית

קרבה למקומות
לימודים

פתרונות מגורים
בתנאים נוחים

פתרונות תעסוקה לנשים

שאלות נפוצות

סדר בוקר מוקדש ללימוד המקורות הבסיסיים של הסוגיות וסדר צהריים מוקדש להעמקה והרחבת הלימוד במקורות נוספים, והשלמת הסוגיות מספרי הפוסקים האחרונים הלכה למעשה.

עמוק – כל סוגיה מתחילה בהעמקה בגמרא ובראשונים במטרה להבין את יסודות הסוגיה היטב. ע"י כך מתגבשות אצל הלומד הסברות וההבנות היסודיות של הסוגיה, ומתוך כך לימוד הבית יוסף, שו"ע ושאר המפרשים, נעשה פשוט יותר, ופרטי ההלכות מובנים מאליהם.

הלימוד בדרך זו מביא לשמחה בלימוד וזכירתו, כפי שכתב הרב קוק (אורות התורה ט,ד): "כפי מה שההלכות הן מבוררות כך הן משמחות לב עושיהן ומזהירהן. וחסרון בירורן, בידיעה ברורה ודבקה בנפש, מביא להרגשת הכבדה מקיומה של תורה בדיוק בפרטי ההלכות, ועי"ז יש שמתעוררת חרדת רפיון הגורמת למאסה של תורה, חלילה".

מסודר – הסדר הוא קריטי להבנת הסוגיות וזכירתן, ולכן הלימוד יהיה לפי סדר הנושאים ולא לפי סדר הסימנים והסעיפים שבשו"ע. וכפי שהדריכו חז"ל (ספרי האזינו לב, ב, וע"ש): "לעולם יהיו דברי תורה בידך כללים ולא פרטים".

מכוון למעשה – נקדים את הסוגיות המעשיות ונרחיב בהן.

הלימוד יעשה בלווי צמוד של ראש התכנית, הרב מאור תורג'מן ובהדרכתו של הרב אליעזר מלמד שליט"א.

  • שבת – שנה וחודשיים
  • איסור והיתר – שנה
  • נדה – תשעה חודשים
  • מצוות התלויות בארץ, מקוואות ועירובין – כל אחד כחודשיים.

    סה"כ כארבע שנים בהם מסיימים את כל מבחני הסמכה לרבנות 'יורה יורה'.

מעבר ראיון עם ראש התכנית  הרב מאור תורג'מן ומגורים בישוב הר ברכה 

לפרטים ותיאום ראיון

הרב מאור תורג'מן

דילוג לתוכן