שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

כשרות

שלום הרב. יש לי שאלה, חברה של אישתי מהעבודה ששומרת בבית על מטבח כשר, והיא צמחונית, לא מכינה בשר בבית. במקור מבית דתי, אז היא מכירה את הכללים. היא רוצה להכין לאשתי עוגה ליומולדת. העניין היחיד, שהיא מבשלת גם בשבת (באופן כללי, לא את העוגה). האם זה בעייתי או שאפשר לאכול את העוגה?

אמנם לדעת רבים כלים שאדם בישל בהם בשבת, נאסרו עליו לעולם עד שיכשירם, ואמנם מן הסתם הכלים שלה גם לא טבולים, אבל אפשר להקל אם תכין את העוגה בתבנית חד פעמית (לא עוגה עם פירות, כדי שלא תהיה בעיה של קניה במקום שלא הפרישו תרו"מ).

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-30 10:02:13

מסכת כריתות

האם מי שעבר על אחד משלושת איסורים שבתורה שייהרג ולא יעבור אין לו כפרה כי אין באפשרותנו להביא קורבן לבית המקדש? מנסה להבין את מסכת כריתות האם יש לו דרך כל שהיא לכפר היום על מה שעשה?

התשובה כיום אינה תלויה בקורבן, שכן מה שאנחנו יכולים לעשות אנו עושים, ולכן על כל חטא שאדם עשה הוא צריך להתוודות לפני בורא עולם שחטא, לומר שהוא מתחרט על כך, ולקבל על עצמו שלא ישוב לעשות חטא זה לעולם. נא לעיין ברמב"ם הלכות תשובה פרק א.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 16:23:07

לביקת ציצית לאחר מקלחת

שלום האם לאחר שמתקלחים לפני השקיעה ולובשים ציצית, יש לברך ברכת על מצוות ציצית? וכנ״ל לגבי הורדת ציצית בבריכה או ים האם יש חילוק אם לובשים את אותו ציצית שלבשנו קודם או אחר? אם צריך לברך, איך אפשר לברך אם אני לובש את הציצית בחדר מקלחת שיש בו שירותים? האם ניתן לסגור את מכסה האסלה ולברך שם? או האם ניתן לברך מחוץ למקלחת לאחר לבישת הציצית?

רק על הפסק של זמן רב צריך לברך שוב. יש ספק מהו זמן רב. בינתיים ההוראה היא שספק ברכות להקל ולכן רק אם הוריד לשעה יחזור לברך, וכן אם התכוון להוריד לשעה – אף אם החזירה מיד, צריך לברך. יתכן שבספר שנכתב כעת ויצא בסוף השנה, הזמן יעבור לחצי שעה. החליף ציצית – צריך לברך שוב. אין לברך בחדר מקלחת גם אם אין בו שירותים, לכן הטוב ביותר לשים אותה מחוץ למקלחת ואז לברך וללבוש, אבל אם אין הדבר אפשרי, ילבש אותה וכשיצא יברך.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 15:53:32

ברכות

שלום, לגבי ברכה ראשונה על מאכלים, אם ברכתי ברכה ראשונה על מאכל והתכוונתי לפטור את כל סוגי המאכלים שבביתי שנפטרים באותה ברכה, האם הברכה פוטרת גם מאכלים שכרגע אינם רואים לאכילה כמו שניצל קפוא, עוף במקרר או לדוגמה כוס תה שאני אכין בהמשך? תודה רבה

כן

מתוך ספר הקיצור לפנינ הלכה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

עד כמה ברכה פוטרת

יא. בירך על מאכל או משקה, פטר את כל המאכלים והמשקים שברכתם זהה ויש סבירות שיאכל או ישתה גם מהם. לכן כאשר המאכלים והמשקים לפניו על השולחן, פטרם אף שלא כיוון עליהם במפורש בשעת הברכה. וכן הדין לגבי מאכלים ומשקים הנמצאים בביתו ואינם לפניו ולפעמים אוכל או שותה גם מהם, וכגון הרגיל לשתות לאחר שאוכל. וכן בשעת הארוחה, פטר את כל המאכלים והמשקים שבביתו שברכתם זהה.

יב. הטוב ביותר לכוון תמיד בכל ברכה שמברכים לפטור את כל המאכלים והמשקים שנמצאים בבית וברכתם זהה. ומי שהתרגל לחשוב כך, גם בפעמים ששכח לכוון במפורש, פטרם, שמן הסתם לכך התכוון.

יג. האוכל מאכל ונפל מידו ונמאס עד שאינו ראוי לאכילה, או שתה משקה ונשפך לו, יכול לאכול ולשתות על סמך ברכתו הראשונה רק אם היתה סבירות שירצה לאכול או לשתות עוד מהם.

יד. המסופק האם פטר מאכלים או משקים נוספים בברכה ראשונה, אם אלו מאכלים שברכתם האחרונה 'בורא נפשות', יצא מביתו, וכיוון ששינה מקומו, כשיחזור יתחייב לברך ברכה ראשונה על מה שירצה לטעום (להלן, יט-כ).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 09:51:09

יש לך שאלה?

ישיבת הר ברכה

על הישיבה

חזון הישיבה הוא להצמיח תלמידי חכמים, פוסקי הלכה, המעורים היטב בחיי הציבור והמדינה, שיהיו למנהיגים רוחניים לעם ישראל.

לצידם, אנו שואפים להעמיד מדענים ואנשי מעשה תורניים ואידיאליסטים, ששורשיהם נטועים עמוק בבית המדרש.

לימוד התורה בישיבה נעשה מתוך אמונה כי בכוחה של התורה להשפיע ברכה על העולם כולו ולתקנו. מתוך כך, אנו שמים דגש על היחס הבריא לחיים ולמציאות, והרצון להשפיע ולפעול במדינה ובעם.
על כן, במקביל ללימודי הגמרא בישיבה, מתקיימים גם שעורים קבועים בהלכה ובאמונה, לבירור סוגיות אקטואליות באומץ, מתוך עמקות תורנית, מקוריות ואחריות.

בית המדרש ישיבת הר ברכה

לימוד הגמרא בישיבה חותר להבנה עמוקה של יסודות ההלכה, מתוך לימוד הגמרא בבהירות ובפשטות.
אנו מאמינים, כי על מנת להבין את היסודות לאשורם ולהגדיר באופן נכון את הכללים שלאורם נקבעים הפרטים, יש צורך בראיית התמונה הכוללת ע"י הקפת חלקים רחבים מהמסכת בעיון.

המיקוד הוא בלימוד פשט הגמרא בעיון יחד עם דברי רש”י והרא”ש, וזאת כדי לגעת ביסודות ולא לאבד את ראיית התמונה הגדולה, עקב ריבוי הדעות והפרטים. לימוד העיון מחובר ללימוד ההלכה, כך שהתלמיד מצליח לראות מהכללים הגדולים עד לפרטי הפרטים המעשיים ולחברם למארג אחד.

שיעורי של הרב מלמד בישיבת הר ברכה

בישיבה אנו מאמינים כי על מנת שהתלמיד יוכל לחיות חיי אמונה שלמים עליו לבסס את עולמו הרוחני דרך לימוד אמונה בהיר ושלם. לשם כך מתקיימים שיעורים מעמיקים בספר היסוד של אומנתנו המפוארת – הלא הוא התנ"ך. בנוסף, נלמדים גם ספרי האמונה היסודיים כמו: הכוזרי, מסילת ישרים, המהר"ל וגדולי החסידות. וכן נלמדים כתבי מרן הראי"ה קוק זצ"ל ובנו הרצי"ה בעומק ובשיטתיות.
בנוסף, מתקיימים בישיבה שיעורים ייחודיים בהיסטוריוסופיה יהודית, ויסודות הפילוסופיה המסייעים להבנה שלימה ומקיפה של תורת מרן הראי"ה קוק זצ"ל.

לימוד התנ"ך הוא הבסיס והשורש החי לתורה שבעל פה. על פי מצוות ידיעת התורה בשלימות, אנו מכוונים בישיבה את התלמידים ללמוד את התנ"ך כולו.

לשם כך, יזמנו תוכנית ישיבתית ללימוד פרק יומי בתנ"ך, כאשר מטרת התוכנית היא להקיף את כל ספרי התנ"ך בידיעה יפה ובהירה בתוך כ-3 שנים.

השירות הצבאי

מצוות השירות בצבא היא נר לרגלה של הישיבה. ברוח מצווה זו פועלים תלמידנו להביא את רוח הגבורה, האמונה, הנחישות והמקצועיות לידי ביטוי באימונים ובשדה הקרב.
תלמידינו פועלים במסירות ומתוך תחושת אחריות רבה לחוסנו ולמקצועיותו של הצבא ולקדושת המחנה.

השפעתם הרבה של בוגרי הישיבה וקירוב הלבבות ניכרים בכל מקום בו הם משרתים. 

חיילי ישיבת הר ברכה

מסלול ההסדר וישיבת גבוהה

בישיבה שני מסלולים עיקריים, ישיבה גבוהה וישיבת הסדר:
'הסדר' – כשני שליש מתלמידנו מתגייסים במסלול זה, לאחר שנתיים מלאות של לימוד בישיבה. תקופת השירות  16 חודשים, שלאחריהם חוזרים לישיבה וממשיכים בלימוד עד לסיום שיעור ה'.
במסלול זה, עד לסוף שיעור ה', מקיף התלמיד בלימוד מסודר ומעמיק את כל יסודות התורה, האמונה, התנ"ך וההלכה.

ישיבה גבוהה – כשליש מתלמידנו, ממשיך לאחר השנתיים בלימוד במסלול זה, בו מקדישים הלומדים שנים רצופות ללימוד תורה בשקידה, מתוך שאיפה לצמוח ולהיות תלמידי חכמים גדולים ומובילים, בתורה וביראת שמים להרבצת תורה בישראל.

במסלול זה, ניתן להתגייס לאחר שיעור ד' , לתקופת שירות מקוצרת במסגרת "הסדר מרכז" או באופן עצמאי.

מסלולי המשך מסלול ההסדר וישיבת גבוהה

בישיבה מספר מסלולי המשך בהתאם לכישרונותיהם של התלמידים:

כולל רבנות – מיועד לתלמידים מוכשרים הרואים עצמם מתאימים לשמש כרבני קהילות, מורי הוראה ורמי"ם בישיבות, וממשיכים להעמיק שנים רבות בלימוד התורה.

כפר הסטודנטים "שילובים" הר ברכה – הכפר הוקדם מתוך תפיסה שהתפתחות בעולם האקדמי ובעקבותיה במגוון תחומי העיסוק השונים הינה המשך ישיר לשל גילוי ערכי התורה בעולם ואיננה עומדת באופן מנוגד ונפרד מבית המדרש.

בכפר נהנים הסטודנטים והסטודנטיות ממסלול ייחודי המשלב לימודי קודש ושיעורי תורה, לימודים לתואר ראשון, תכנית חברתית עשירה והתנדבות בקהילה.
הכפר מיועד לבחורים רווקים ונשואים, בוגרי צבא, ישיבות ומכינות לתואר ראשון (קיימת גם תכנית לתארים מתקדמים – תואר שני ושלישי).
כפר הסטודנטים מונה כיום למעלה מ-120 סטודנטים ומאות מבוגרי התכנית זוכים להגשים את חזון חיבור התורה אל חיי המעשה.

מכון הוראה – תלמידים המעוניינים יכולים להמשיך בלימוד בישיבה ובמקביל ללמוד לתואר ראשון בחינוך + תעודת הוראה במכללות לחינוך – במסגרת תוכניות המיועדות לבני ישיבות.

תוכנית מורים ורמ"ים – התוכנית מעודדת מורים ורמ"ים להוסיף שעות בלימוד תורה בשעות אחר הצהריים ובימים חופשיים. המורים מחדדים אחד את השני בסוגיות החינוך האקטואליות ובמבחני הרבנות. את התוכנית מלווה הרב גור גלון, ראש ישיבת ההסדר.

מכון הר ברכה הוא מוסד למחקר ויצירה רוחנית מבית מדרשה של ישיבת הר ברכה, במסגרתו שוקד צוות החוקרים על פיתוח והפצה של חכמת התורה בדרכים רבות ומגוונות ביניהם: מחקר, ניסוח כתיבה והוצאה לאור.

בין הספרים הבולטים שיצאו לאור במכון:
סדרת ספרי ההלכה 'פניני הלכה' מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א.
סדרת ספרי ר' צדוק הכהן מלובלין, סדרת ביאורי לכתבי הרב קוק וסדרת 'בינה לעיתים'.

לצד זאת, עוסק המכון בהוצאתם לאור של ספרי היסטוריה למוסדות החינוך הממלכתיים-דתיים.

למידע נוסף על פעילות המכון>>

לצד רבני ואברכי הישיבה המתגוררים בהר ברכה, רבים מהבוגרים בוחרים להקים את ביתם בהר ברכה, מתוך הקשר החי לישיבה ומאהבת המקום. בכך זוכים לקיים את מצוות ישוב ארץ ישראל בהידור רב.
המגורים בקו הראשון של ההתיישבות, מחזקים את הנוכחות היהודית בלב הארץ ומוסיפים ביטחון ועוצמה למדינת ישראל כולה.

טעימה מהנעשה בשנה החולפת

דילוג לתוכן