שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

ספרי ר' צדוק הכהן מלובלין

כִּי שִׂפְתֵי כֹהֵן יִשְׁמְרוּ דַעַת וְתוֹרָה יְבַקְשׁוּ מִפִּיהוּ, כִּי מַלְאַךְ ה' צְבָאוֹת הוּא

(מלאכי ב, ז)

סדרת ספרי ר' צדוק הכהן מלובלין

האדמו"ר ר' צדוק הכהן מלובלין, הגאון המופלא, היה בקיא ממש בכל התורה, בנגלה ובנסתר, במקרא, במדרשי חכמים, בראשונים ובאחרונים. גם במדעים השונים היה בקיא. רגיל היה לסיים בכל יום מסכת אחת, ואחר הסיום היה אוכל את סעודתו. בשבת היה רגיל לסיים שתי מסכתות: שבת ועירובין.

בנוסף לבקיאותו העצומה היה חריף וחדשן. רוב חידושיו המבריקים נעוצים בעומק הפשט של המקראות והמדרשות.

ספרים רבים כתב רבי צדוק, בנגלה ובנסתר על דרך החסידות, ובכולם בולטת חריפותו ובקיאותו. הרוצה ללמוד את תורת החסידות ממקורותיה בדברי חז"ל רצוי שילמד את ספרי רבי צדוק.

בתורתו מודגשת מאוד סגולת ישראל – היסוד הפנימי האלוקי שבנשמת ישראל, שהוא דבוק תמיד בה'. גם כאשר ישראל חוטאים, מדגיש תמיד רבי צדוק, אין זה אלא מפני השפעה חיצונית, אבל בפנימיותם ישראל מחפשים תמיד את ה'. וכך מבאר רבי צדוק את חטאי ישראל כניסיונות למצוא דרכים להתקרב אליו יתברך. אלא שכיוון שנעשו שלא לפי הדרכת התורה, נכשלו ונענשו. אבל גם מהכישלונות של ישראל לומדים תורה.

(פורסם ברביבים, הרב אליעזר מלמד)

צדקת הצדיק (238 עמ' כריכה קשה)

ספרו של ר' צדוק הכהן מלובלין, ובו רעיונות עמוקים ונפלאים על טיבו של האדם, מידותיו ויצריו, דרכי ההתמודדות עם היצר ועצות להתעלות בעבודת ה'.

תקנת השבין (284 עמ' כריכה קשה)

תיקוני תשובה בכללות ופרטות, בתיקון הברית ומידת היסוד על פי נגלה ונסתר. ביאור מעלת בעלי תשובה וסגולת ישראל.

ישראל קדושים ושיחת מלאכי שרת (286 עמ' כריכה קשה)

ישראל קדושים
על מעלת ישראל ומשמעות הקדושה, והדרכות לעבודת ה'.
שיחת מלאכי השרת
ביאורים על עניינם ותפקידם של המלאכים ומדרגתם לעומת ישראל.

רסיסי לילה, ודברי סופרים (320 עמ' כריכה קשה)

רסיסי לילה
הדרכות בעבודת ה' ורעיונות בענייני הזמנים והחגים (עוסק בהרחבה בענייני פורים וחודש אדר).
דברי סופרים
אוסף רעיונות ועיונים בדברי חז"ל.

מחשבות חרוץ ופוקד עקרים (324 עמ' כריכה קשה)

מחשבות חרוץ
תיקון המחשבה ומחיית עמלק.
פוקד עקרים
באור בעניין פקידת עקרים.

דובר צדק וקומץ המנחה (440 עמ' כריכה קשה)

דובר צדק
ביאורים בנושאים שונים בש"ס ובתורה.
קומץ המנחה
אוסף רעיונות ועיונים בפרשיות התורה.

ליקוטי מאמרים (480 עמ' כריכה קשה)

ליקוטי מאמרים
ביאורים בספר יהושע, בעניין מועדי השנה ועל שמשון הגיבור.
אור זרוע לצדיק
אוסף רעיונות ועיונים בעניין גלות מצרים ועל לשון הקודש.
דברי חלומות
עניינים שונים שנגלו לרבנו בחלומותיו.
קדושת שבת
על השבת – קדושתה, סעודותיה, מלבושיה, השגותיה והמנוחה בה.
ועוד קונטרסים בעניינים שונים.

ענייני הלכה (401 עמ' כריכה קשה)

כרך המקבץ מספרי רבנו העוסקים בהלכה, וביניהם:

ספר הזיכרונות
ספר הזיכרונות הקצר והארוך, העוסקים במניין העשין והלאוין במצוות שונות, ובביאור הלכתי מקיף במספר מצוות.
משיב הטענה
תשובת רבנו בדבר חשבון חז"ל בקביעת לוח השנה.
משיב צדק
על ישיבה בסוכה בשמיני עצרת ואיסור בל תוסיף.
לבושי צדקה ואור זרוע לצדיק
דיונים ופלפולים הלכתיים בדברי ראשונים ואחרונים.
ועוד חיבורים ותשובות בעניינים הלכתיים שונים.
דילוג לתוכן