חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
לסמוך על טעימת יהודי בדיני חריף
שלום הרב, תודה על התשובה אתמול בקשר לבליעה בכלים. אם הבנתי נכון מדובר על חישוב בדיעבד של בישול בכלים, שמה שבלוע בהם בימינו הוא חלקיקים מזעריים שבטלים ודאי. וכל זה בדיעבד שהרי לכתחילה ביטול איסור בלתי אפשרי גם אם הוא מזערי. עד כאן הבנתי מאתמול. שאלתי היתה לגבי טעימה, ובליעה בכלים היתה רק דוגמא. האם ניתן לסמוך על טעימת יהודי בענייני בשר בחלב? למשל סכין בשרית נקיה לא בת יומה, או כן בת יומה, שחתכה בצל. לפי דיני חריף הרגילים הבצל בשרי, השאלה אם ניתן לסמוך על טעימה של יהודי, שיגיד שהבצל לא בטעם בשר כלל (מה שככל הנראה יהיה המצב כי הסכין נקיה לחלוטין) ולסמוך על כך להכין את הבצל עם תבשיל חלבי? גם כאן לכאורה ניתן לצרף את הבדיקה שהיום אין על הסכין שמנונית, וגם הטעם הבלוע בה הוא אפסי. אשמח לתשובה גם ספציפית אבל גם על השאלה העקרונית, האם ניתן לסמוך על טעימת יהודי היכן שהדעת נוטה גם שאין טעם. תודה
- חלב שבושל בכלי בשרי בן יומו, אם המדובר בכלי מתכת או זכוכית, החלב מותר בדיעבד והכלי צריך הכשרה, כפי שיבואר בעז"ה בפניני הלכה.
- כיון שביהודי אין בעיה של רמאות, ניתן לסמוך על טעימת יהודי כאשר ברור לו איזה טעם הוא מחפש במאכל ולא מדובר על מאכל עם טעמים רבים באופן שגם אם יש בו טעם ברור של האיסור, רבים לא ידעו לזהותו. במקרה שהצגת, אפשר לסמוך על טעימת הבצל, כיון שיש בו רק שני טעמים – בצל ובשר, וממילא קל לזהות. יש לציין שלפי דיני חריף הרגילים, לא התירו את טעימת המאכל החריף שחתכו בסכין בשרית ב"י, כיון שהיה ברור להם שיש בו טעם בשר, וממילא גם אם יגיד שאין בו, דעתו בטלה. כמו כן יתכן שאם יכול לטעום את המאכל החריף, סימן שאינו חריף. אמנם כיום גם לדעת המחמירים שיש להחשיב את הסכין כבלועה מבשר, נראה שיודו שעל ידי טעימה ניתן להקל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-11-02 07:49:55
לסמוך על דעת הש"ך בנתינת טעם היתר
ישנה דעת הש"ך לגבי טעימת קפילא שלא סומכים עליה בימינו בגלל שלא סומכים על גוים. אך על יהודים מותר לסמוך. נפק"מ אפשרית: לטעום פסטה שבושלה בסיר בשרי, אם אין לה טעם בשרי כלל, יהיה מותר לאכלה עם חלב. לכאורה נראה לי שאפשר לסמוך על זה למעשה במקרה של ספק. למשל אם לא בטוחים אם הסיר היה בן יומו או לא. מה דעת הרב? למה לא פוסקים כך בד"כ? השאלה השניה והיא סבוכה מעט יותר היא בעקבות המאמר המפורסם יחסית בתחומין שאין בימינו תכל'ס בליעה בכלים, אז נכון שלא סומכים על זה לכתחילה, אבל לצרף את זה לטעימת יהודי, ואז גם אם הסיר היה בן יומו ודאי, הרי לא באמת יתן טעם בפסטה אם שטפו אותו לפני כן, אז להתיר לטעום את הפסטה ואם לא יהיה לה טעם בשרי, מה שכנראה יהיה המצב, לאכול אותה יחד עם חלב. זו רק דוגמא כמובן והנפק"מ הם רבות.
במשך השנים התפשט המנהג שלא לסמוך על גוי בכל הקהילות, עד שבדורות האחרונים, נוהגים כל ישראל לסמוך על הביטול בשישים ולא על טעימת גוי (רמ"א צח, א; כה"ח ב; יא בא"ח ועוד רבים). אמנם בשעת הדחק או בצרוף ספק נוסף, כאשר גוי אמין אומר בוודאות גמורה שאין בתבשיל טעם איסור, אפשר להתיר את התבשיל גם אם אין בו ששים כנגד האיסור.
וכל זה לגבי מאכל איסור שנפל לתוך מאכל היתר, או בשר שנפל תוך חלב. אבל אם נתבשל מאכל היתר בכלי איסור בן יומו, או חלב בכלי בשרי בן יומו, המאכל מותר בלא לטועמו כלל, כיון שאנו יודעים היום שבכלי המתכות והזכוכית שלנו ללא ספק יש פי מיליון ויותר בהיתר מהאיסור הבלוע בכלי, כפי שיתבאר בעז"ה בספר פניני הלכה כשרות שיצא לאור בעתיד הקרוב. וגם אם היינו מחמירים בזה, מ"מ ודאי שניתן לסמוך על טעימת גוי וק"ו על טעימת יהודי במקרה כזה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-11-01 09:08:06
נגיעה באשתי ברחוב על אף שאני חסיד וכידוע הם מאוד מחמירים בנושא הזה
אני ואשתי נשואים כבר בלעה"ר שנה וחצי ואוהבים בלב ובנפש,ורציתי לשאול האם מותר לי לגעת באשתי האהובה ברחוב באופן קל אבל משמעותי על אף שאני חסיד וכידוע הם מאוד מחמירים בנושא הזה
אם מדובר על נגיעה של חיבה, לענ"ד נכון להחמיר בזה גם מי שאינו חסיד. ואם לא מדובר על נגיעה של חיבה, אז הדבר תלוי במנהג המקום, ולכן כשאתה נמצא במקום שמקפידים בזה יש להחמיר, וכשאתה נמצא במקום שלא מקפידים בזה ניתן להקל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-10-31 22:49:51
תפילת ערבית
שלום הרב בתפילות שחרית ומנחה עיקר התפילה היא קדושה חוזרת הש"ץ בציבור אך מה עיקר התפילה בתפילת ערבית?
בכל התפילות עיקר התפילה זו תפילת עמידה בלחש, לא קדושה ולא חזרת הש"ץ, כמבואר בפניני הלכה תפילה יז,א (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-10-26 21:25:50
נזקי שכנים
נוזלים מים מהגג שלי מהשכן שעלי. הוא טוען שהוא פטור דהוי גרמא משו"ע חו"מ קנה-ד. האם עליו לתקן? האם חובה עליו לתקן גם את הטיח שהתקלף מהתקרה שלי? כל טוב
לענ"ד צינור זה שייך לשכן שמעליך, שהרי כל דייר משתמש בצינור שמתחת הבית שלו, ולכן הוא צריך לשלם. אם יש אפשרות להוכיח לו זאת ע"י מונה המים, זה הכי טוב. כלומר לסגור את כל ברזי הבית ולראות אצל מי המונה יורד, כמבואר בספר הליכות בין אדם לחברו ז,לד בשם ספר משפטי התורה ב,נח (והמשיך בהערה- "לא מבעיא לדעת המרדכי שהובא ברמ"א קנה,ד שחובת העליון למנוע כל נזקי מים אפילו בגרמא, ורק במי גשמים פטור כי אין זה ממונו. אלא אפילו לרמב"ם ושו"ע כשצריך הוצאות או שכירת פועל לצורך התיקון על המזיק לשלם, ובפרט שהמנהג בזמן הזה בבתים משותפים שבעל הצינור לבדו חייב לתקנו, ועל דעת מנהג זה השתתפו השכנים בבניין").
וכל זה לגבי תיקון הצינור, אבל לגבי תיקון התקרה השכן פטור, כדין בור שפטור בו על נזקי כלים (שם לו, ע"פ ספר משפט צדק י,טז).
מחבר התשובה: צוות אתר הר ברכה
2017-10-26 14:32:38
חיות ניילון נצמד ונייר כסף בשבת
לטובת כיסוי מאכלים בשבת, האם מותר לחתוך ניילון נצמד ונייר כסף? בשינוי?
לא. זה איסור תורה של מלאכת קורע, ובשינוי הוא איסור דרבנן, כמובא בפניני הלכה שבת א' יג,יא (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-10-22 07:36:22
מילר
נטלה מפלסטיק קשיח יחסית יקרה, שנשמרה והודבקה מחדש האם מותר להשתמש בה עבור נטילות חובה , השפה שלימה רק ישנם סדקים בשפה ודופן הכלי והיא לא אטומה לגמרי אך בהחלט אפשר לבצע בה נטילה?
הכי טוב ליטול מנטלה מכובדת ויפה. ומכל מקום הדין של סדק מבואר בפניני הלכה ברכות ב,ח (אפשר לקרוא דרך האתר של ישיבת הר ברכה): כלי שיש בו נקב, אם הוא 'כונס-משקה', כלומר, שאם יניחוהו בתוך משקה – יכנס המשקה לתוכו דרך הנקב – פסול. וכשיש בתוכו מים והם נוזלים ממנו טיפה אחר טיפה ברציפות, בוודאי הנקב הוא כשיעור 'כונס-משקה' ופסול. אם ישנו שבר בשפתו של הכלי, עדיין אפשר ליטול בו ידיים, אלא שצריכים להקפיד ליטול דרך המקום ששפתו נשברה, משום שרק עד למקום השבר המים נשמרים בכלי בלא לגלוש החוצה, ומה שלמעלה מזה, כיוון שאינו מסוגל לשמור את המים – אינו נחשב כלי ופסול לנטילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-10-16 08:34:08
מקווה
האם מותר לטבול בים בשבת לשם טהרה אם יוצאים במוצאי שבת מהים???
מותר רק אם לא שוחה, שגזרו חכמים על השחיה. וכן לא הולך ארבע אמות בתוך המים כשחלק מגופו בחוץ, שהרי אז מטלטל את טיפות המים שעליו בכרמלית (מ"ב שכו,כב). כמו כן צריך להזהר שלא לקחת לים דברים שיש בהם איסור טלטול על החוף, כגון משקפי שמש, מפתח.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-10-15 21:57:20
מעשר כספים לסטודנט
שלום רב סטודנטית שב"ה זכתה במלגת קיום ע"ס 1000 ש"ח בחודש. האם עליה להפריש מסכום זה מעשר? אם כן, האם צריך גם להפריש רטרואקטיבית לחודשים שלא שלמה? בתודה ובברכה לאה.
1. כן. 2. כן. מכל רווח צריך להפריש מעשר, אלא אם כן את נחשבת עניה. עני הוא מי שאין ביכולתו לקנות את הדברים שנחשבים בסיסיים אצל רובה הגדול של האוכלוסייה בארץ שבה הוא גר, ונאלץ לשם כך לקבל כסף מאחרים (גם אם הכסף מההורים, נחשב כעני, אלא אם כן ההורים מבוססים ונותנים לו את צרכיו בשפע. ולכן, אם הילד קונה בגדים זולים וחוסך בכל הוצאותיו, נחשב עני. אבל אם הוא חי ברווחה יחסית, כגון שקונה בגדים יקרים, או שמוציא כסף עבור בילויים במסעדות, וק"ו אם יש לו רכב, אינו נחשב כעני. ע"פ פניני הלכה ליקוטים ו, סעיף יד. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-10-15 07:44:27
הספרים החיצוניים
שלום הרב האם מותר ללמוד מהספרים החיצוניים לתנך ואם אז לפחות בחלקם כמו ספר המקבים וכו'? תודה רבה וחג שמח
ניתן לקרוא בהם כספר רגיל, לא כספר קודש (אינם צריכים גניזה). דברים טובים לקבל, מידע הסטורי לקחת בערבון מוגבל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-10-11 06:19:10
מסיק זיתים
שלום הרב רציתי לדעת אני גר אל יד נתניה ובעיר נתניה פזורים עצי פרי זית אני מעונין לקטוף את הזיתים שנמצאים ברשות הרבים ולעשות שמן בכל מקרה אף אחד לא משתמש בזיתים האלה האם מותר לי ?
צריך רשות מפורשת מהעיריה. אם מתירה לכולם לקחת זיתים מהעץ, פירות אלו הפקר ולא צריך להפריש מהם תרומות ומעשרות. ואם נותנת רשות רק לאנשים מסויימים, אין הפירות הפקר ויש לעשר לאחר נטילת רשות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-10-08 23:19:37
גילוח בחול המועד
שלום הרב קראתי בספר פניני הלכה שמי שרגיל להתגלח כול יום מותר לו להתגלח גם בחול המועד, יש לי שתי שאלות על הדבר: 1) דין זה תקף לגבי מי שמתגלח בקביעות כל יומיים כי אחרת הוא יראה לא מכובד בחג (שמחת תורה או שביעי של פסח) 2)הרב דב ליאור מתיר גם אבל רק בסוכות בפסח הוא אוסר האם זה באמת כך או שיש מתירים.
- כן.
- לדעת הרב מלמד גם בפסח הדבר מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-10-07 20:26:17
חול המועד
שלום וברכה. האם מותר לרשום בחול המועד בעבודה דברים שחסרים על המדפים בסופר כדי לדעת בדיוק כמה מוצרים להביא ולהשים על המדפים?
בשני מקרים הדבר מותר:
1. לצורך המועד. כלומר שבעקבות הרשימה ישימו מוצרים הנצרכים למועד.
2. דבר האבד. כלומר שבלא הרשימה יחסרו מוצרים לאחר המועד ויהיה מזה הפסד למוכר ולקונים.
אבל אם אין לרשימה צורך למועד, ואפשר לעשותה לאחר המועד בלא הפסד, אסור.
מחבר התשובה: צוות אתר הר ברכה
2017-10-06 14:07:16
כשרות המטבח
שלום הרב! אני ואשתי גרים ביחידת דיור עם כיור אחד. אנחנו לא יודעים אם הדיירים הקודמים שמרו כשרות ולכן שמנו רשת פלסטיק על רצפת הכיור. לגבי הפרדה בין חלב לבשר האם רשת אחת מספיקה גם לחלבי וגם לבשרי (הרי הפלסטיק לא בולע) או שצריך 2 רשתות מלכתחילה? אם צריך 2 רשתות מה דין הכלים עד עכשיו?
הכי טוב שתקפידו לא להשתמש בכיור עם מים רותחים, ואז אין בעיה להשתמש בו גם לכלי בשר וגם לכלי חלב אפילו בלי הרשת.
דרך אגב פלסטיק כן בולע.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-10-04 12:42:58
סגולות בחג הסוכות
שלום וברכה לכבוד הרב. איזה סגולות טובות יש בחג הסוכות?
לקיים את מצוות החג בשמחה ובהידור כראוי ע"פ ההלכה, זה הסגולה הכי טובה!
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-10-04 06:29:12
בקשר לאינטרנט
תגידו לי מה זה כל הכתבות הזויות נגד אינטרנט שהכל רק רע שם וחוק חדש שיוצא שמי שיש לו אייפון לא יכול להשלים מניין למה במקום ללמד דברים נכונים מטעים תציבור ועוד גדולי דור תומכים בתורה כתוב שבטלה מביאה לידי שעמום ושעמום מביא לידי חטא למה לא מלמדים את זה
בציבור החרדי זה מאוד מובן. הם ציבור מאוד מסתגר, וממילא פתיחות מוגזמת כזו בהחלט לא טובה להם. אמנם גם לציבור הדתי לאומי יש מה ללמוד בעניין, אבל הסגנון כמובן שונה, פחות פאניקה. עם זאת בהחלט חובה מוחלטת על כל אחד לחסום את האינטרנט שלו לפחות בחסימה הכי בסיסית, כדי לא להחשף לדברים מבישים ומקולקלים שיש באינטרנט, דברים שללא ספק מורידים את האנשים לבאר שחת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-10-01 21:32:48
״ברוך שם״ ביום כיפור
שלום- ערב יום כיפור תשעח. שנה קשה מאד עברה עלי ברמה הנפשית ותגובותיי היו קשות. התנהגתי בצורה איומה לאנשים. וכיוון שהאנשים הללו עדיין בחיי… אני יודעת שזה לא ישתנה כי משהו בחיבור שלי איתם מוציא זאת ממני. אני לא אמרתי סליחות וגם לא מבקשת סליחה. אני יודעת שאומרים ״ברוך שם כבוד…״ בקול רם כי אנחנו בדרגה של מלאכים. אין מצב שאוכל להגיע לדרגה של מלאכים . איך מותר לי או האם מותר לי לאמר זאת בקול רם. תודה. גמר חתימה טובה
ביום כיפור כל מי שיש לו רצון להתקרב לה' ולהיות אדם טוב, הוא כמלאך, ולכן יאמר בקול עם כל ישראל 'ברוך שם', ובעזרת ה' יועיל לך להתחזק במשך כל השנה ביחס לברואיו של הקב"ה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-09-28 20:41:06
ספק פיקוח נפש לאדם שנתקע עם רכבו
הייתי בשיעור ההלכה והאברך שהעביר את השיעור אבל שלפי הההלכה במידה ואדם שבערב שבת נתקע עם רכבו בסמוך לשבת לדוגמא בכביש 1 בין תל אביב לירושליים (כלומר לא בתוך מקום יישוב). כאשר הוא נמצא שם עם חבר שלו ברכב ,ויש להם אוכל ברכבם לכל השבת,האם צריכים לשבות באותו המקום או שמא יש להם היתר לנסוע עד שיגיעו למקום יישוב כיוון שיש סכנה בדבר? הוא טען שכיוון שהרב עובדיה זצל מתיר לברך הגומל ותפילת הדרך כיוון שכל הדרכים בחזקת סכנה לכן הוא דן מקרה זה כספק פיקוח נפש שמותר לחלל עליו את השבת עד שיגיע למקום יישוב . תודה לכבודו
ברור שאין בזה פקוח נפש, וגם הרב עובדיה לא התכוון שבחניה בצידי הדרך יש סכנה, אלא בעצם הנסיעה בכביש יש סכנה, שהרי פסק שנחשב כהולכי דרכים שצריכים לברך הגומל על זמן דרך של פרסה, היינו על דרך של 72 דקות. כמו כן יש מהפוסקים הספרדים שחלקו על הרב עובדיה בזה, וסוברים שמברכים רק על דרך שעוברת במקום שומם מאנשים כמו מדבר, אבל הנוסע בכבישי הארץ – אינו מברך 'הגומל', שהואיל ומכוניות נוספות נוסעות בדרך, וכן תמיד ישנו מקום ישוב במרחק של פחות מ-72 דקות נסיעה – אין זה נחשב כהולך מדבריות (אול"צ ח"ב יד, מב; מקור חיים לרח"ד צד, ג; עולת יצחק ח"ב פ), וכלל נקוט בידינו ספק ברכות להקל (פניני הלכה ברכות טז,ו. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-09-27 16:57:14
המלך המשפט
שלום כבוד הרב, יש לי שאלה: אם אני זוכר כשאני ב"רצה" שלא אמרתי המלך המשפט או אם אני מסתפק אם אמרתי או לא, מה אני צריך לעשות ? (למנהג ספרדים) האם אני צריך לחזור ב "השיבה שופטנו" ? תודה
אם אתה מאלו הספרדים שיש להם מנהג מובהק לחזור בשכח המלך המשפט, אזי כן, צריך לחזור בכה"ג.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-09-26 19:31:10
פתיחת ארון קודש ע"י נשים
בבית הכנסת שלנו נשים יושבות לצד גברים. ארון הקודש נמצא באמצע ונשים מעוניינות בפתיחת הארון לפני הוצאת ספר תורה. שאלתי היא האם זה מותר ע"פ ההלכה? חשוב לומר שאזור ארון הקודש גלוי גם לגברים וגם לנשים. בנוסף לא כל הנשים מגיעות בלבוש צנוע לפי ההלכה (ללא כיסוי ראש וכד').
זו שאלה שרב שמכיר את הקהילה צריך להכריע בה. אני לא הייתי מסכים בשום פנים ואופן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-09-26 08:27:12


