חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
חופה וקידושין
שלום לכבוד הרב, אני הכלה בחתונה בקרוב ומעוניינת לשאול 2 שאלות. א. אני בת למשפחת כהן והבנתי שעושים ברכת כהנים מתחת לחופה. האם זה מותר להם (לאחיי ואבי)? האם מותר להם גם אם החופה היא אחרי צאת הכוכבים? ב. האם לאח של הכלה מותר להיות עד של החתן? תודה, רותם כהן.
א. כיון שמדובר על קריאת הפסוקים של ברכת כהנים ללא הברכה 'אשר קדשנו', אין בעיה.
ב. לא. ובכלל כדי לצאת מכל ספק המנהג הוא שהעדים לא קשורים בקשר משפחתי כלשהו בין לחתן בין לכלה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-03-19 14:17:51
מנהג טוב
בס״ד שלום כבוד הרב, פעם לא ידעתי שאם עושים מנהג טוב 3 פעמים זה יהיה נדר. היה לי איזשהו מנהג טוב. וכשגיליתי שזה נדר שאלתי רב אם אני עדיין צריכה להמשיך לעשות אותו כי זה היה נדר בשוגג. בתקופת מעבר עד שהרב ענה לא ידעתי מה לעשות והמשכתי לעשות את המנהג הטוב ליתר בטיחות כלומר עשיתי אותו כדי שבמידה ואני לא יעשה אותו לא יהיה לי חטא. (חשוב לי לחדד שלא עשיתי אותו מרצוני אלא פחדתי שזה יהיה חטא, אך היו פעמים שלא פחדתי וחשבתי שאני לא חייבת לעשות אותו אבל בכל זאת עשיתי ליתר בטיחות) זה נחשב שעשיתי אותו מתוך איסור?
אכן מנהג טוב שאדם עושה ג' פעמים ולא אמר בלי נדר, נחשב כנדר, ורק אם לא עשאו עבר באיסור.
יש לציין שנדר מסוג זה נחשב נדר רק אם לא עשה לפני ראש השנה או יום כיפור התרת נדרים. ובעל יכול לעשות עבורו ועבור אשתו ביחד. אבל מי שעשה התרת נדרים ומסר מודעה שכל נדריו יהיו בטלים, אין עשיית דבר טוב ג' פעמים נחשבת כנדר. ואם לא עשית התרת נדרים ובעלך לא עשה עבורך, את יכולה בכל עת לבקש משלושה גברים יראי שמים (חוץ מבעלך) שיעשו לך. ההתרה היא שיאמרו המתירים שלוש פעמים: "מותר לך". בסידורים יש נוסח מסודר לבקשת ההתרה ולהתרה עצמה.
לתוספת באור תקראי בפניני הלכה ימים נוראים ה,יא-יב. מובא באתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-03-18 18:52:47
הכשרת כלי חרב לפסח
שבוע טוב הרב.איך מכשירים כלי חרס לפסח
אין אפשרות להכשיר כלי חרס שבלע חמץ, כיון שלא מוציא את כל הטעם הבלוע בו, כמבואר בפניני הלכה פסח יא,יג (הספר במלואו מובא באתר של ישיבת הר ברכה):
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-03-18 18:08:24
עמלק
שלום כבוד הרב הגדול, ישנה שאלה שמטרידה אותי כבר זמן רב בנוגע לעמלק, הרי שלמדנו בשמואל על שאול שהשאיר רק את אגג והצאן (פשט הפסוקים) ולאחר מכן שמואל משסף את עמלק, אז לכאורה איך נשארו עמלק בעולם ? אז אחד התירוצים הוא המדרש שאגג בא על שפחה בלילה, אבל השאלה שלי היא א. האם זה התירוץ היחידי ? (שגם לא נשמע כזה סביר …) ב. איך לאחר מעט שנים דוד נלחם בעמלק שבאו על ציקלג, זאת אומרת שבא עם רב, כלומר מאותו הילד של השפחה אחרי שנים מעט נהיה עם … (גם אם נגיד שהוא כבש עמים אחרים זה לא מתיישב על הדעת). ואז ראיתי בפניני הלכה 'מועדים' יד ה, זה הכתוב: "בגלל חולשת רחמנותו נותרו רבים מבני עמלק בחיים וכו'" הרב מאיפה ידיעה מופלאה זו שנשארו רבים בחיים ? והרי אם באמת זה ככה, מדוע לא נזכר בכתוב ?
אשריך ששמת לב לבעיה. אין מקור (בינתיים), זו סברה פשוטה של הרב מלמד בדיוק בגלל קושייתך. כלומר אין שום ספק שלא רק אגג נותר בחיים! ניתן לומר שהכתוב הזכיר רק את אגג משום שרוצה להדגיש שמספיק להשאיר אדם אחד כדי לעבור על מצוות ה', גם במובן העקרוני וגם במובן המעשי, שכן מאחד יכול לצאת בסוף עם שלם. וכמובן שאם מזכירים אחד, יזכירו את המלך, שהוא מבטא את כלל העם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-03-16 22:52:24
ברכת המזון
שלום מה הדין אם אני דילגתי על מילה בברכת המזון או שלא הגיתי נכון מילה האם יש לחזור לראש ברכת המזון או לחזור רק על המילה שוב ביום חול הכוונה? תודה
פניני הלכה ברכות ד,ה- "בדיעבד, מי שהשמיט קטעים מברכת המזון, כל זמן שהזכיר את היסודות שצריכים להיות בברכת המזון, יצא ידי חובתו. ואלו הם היסודות: לברך את ה' על המזון, ובתוך הברכה להזכיר את שמו ושהוא מלך העולם (שו"ע קפז, א, מ"ב ד). בברכה השנייה להודות לה' על הארץ, ולהזכיר שהיא חמדה טובה ורחבה, ולהזכיר ברית מילה ותלמוד תורה. ובברכה השלישית להזכיר את ירושלים, המקדש ומלכות בית דוד. ובברכה הרביעית לומר את תמציתה".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-03-15 17:04:04
כללי
בס״ד שלום כבוד הרב, אם אמרתי בקול ״אני לא מתחפשת השנה״ זה נדר?
לא. אם היית אומרת כך על מצווה או מעשה טוב, זה היה נחשב כנדר, אבל אמירה כזו אינה נחשבת נדר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-03-09 09:15:24
נדר
בס״ד שלום כבוד הרב, לפני כמה זמן אמרתי לא פעם אחת בקול ״לא ניראה לי שאני מתחפשת השנה בפורים״ לא התכוונתי לנדור אבל ידעתי שזה נדר. כבר קניתי תחפושת ואמרתי לחברה שאני מתחפשת איתה. פורים חל ביום שישי (עוד יומיים) אני לא יודעת מה לעשות. אם אני יתחפש זה יהיה חטא?
גם אם היית אומרת בפרוש שלא תתחפשי השנה, אין זה נדר והיית יכולה להתחפש, כיון שלא אמרת בלשון נדר או שבועה. קל וחומר שאמרת בלשון 'לא נראה לי'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-03-08 05:03:34
קנייה ומכירה
שלום הרב! יש לי שאלה. אני לומד בישיבת הסדר מסוימת באיזור המרכז.לפני כשלושה חדשיים קניתי זוג ספרים כאשר המוכר מטעם הישיבה אמר לי שאקח את הספרים ואחרי שהוא לברר מה המחיר המדויק אז הוא יגיד לי ואשלם לו כי הוא לא יודע מה המחיר. מאז אני לפחות פעם ביומיים הולך אליו לחיות לראות אם יש לו מחיר לספרים על מנת שישלם לו והוא כל פעם אומר לי לא בדקתי או לא היה לי זמן או דיברתי איתו ושכחתי מה המחיר או אני מברר לך עכשיו ואחר כך אומר לי לא תפסתי אותו( אותו זה המוכר שמכר לו ואני קניתי . היינו אני קניתי מראובן וראובן לא יודע מה המחיר ולא זוכר והוא קנה משמעון. ) השאלה שלי היא עד כמה עלי לרדוף אחרי ראובן המוכר שיברר לי כמה עלי לשלם לו.. כי כל פעם לבדוק אם יש לו מחיר כמה עלי לשלם ולקבל תמיד תשובה שלילית זה כבר לא נוח… אודה לך אם תחזור אליי. תודה רבה..
תסכם איתו שהוא אחראי לפנות אליך כדי לומר לך את הסכום, וממילא עד שהוא לא פונה אתה לא משלם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-03-06 12:48:35
נטילת ידיים לאחר ההתפנות
לדעה האומרת שאפשר ליטול ידיים לסעודה לאחר עשיית צרכיו ולברך לאחר הנטילה "אשר יצר" האם הנטילה צריכה להיות לסירוגין או רביעית לכל יד ?
פעמיים רביעית רצוף לכל יד, כמו שנוטלים לסעודה, שכן בנטילה זו יוצאים י"ח נטילה שאחר צרכים. אך אם יטול לסרוגין, אינו לכת' לנטילה לסעודה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-03-05 14:19:36
פורים נסיעה ממקום למקום
בני משרת בצה"ל השנה יהיה בבית בירושלים בשבת זכור ויחזור לבסיסו בדרום ביום א ,מתי עליו לקרוא מגילה?
הזמן הקובע הוא היכן נמצא האדם בעלות השחר. ולכן אם בנך יוצא ביום ראשון לאחר עלות השחר מירושלים, נמצא שהגיע למקום שעושים בו את הפורים לאחר תחילת יום יד, ולכן פטור שם ממצוות הפורים. וכמובן שכיון שלא יהיה ביום טו בירושלים, לא יכול לקיים מצוות הפורים כירושלמי. ולכן לדעת רוב הפוסקים בנך פטור ממצוות הפורים בשנה זו. אמנם כיון שיש אומרים שכאשר אדם יודע בליל יד שאינו מתכוון להיות בירושלים בט"ו, עליו לעשות את הפורים בי"ד, נכון שיקיים את מצוות הפורים גם בשנה זו בי"ד (ע"פ פניני הלכה זמנים יז,ד ובסוף ההערה. מובא באתר שדרכו שלחת את השאלה-ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-03-05 11:07:33
מעשר
שלום אני בחור ישיבה רציתי לדעת האם מותר לי לבדוק את התפילין שלי מכסף של מעשר של מישהו אחר (איפה שאני נימצא הבדיקה עולה ממש יקר) תודה
בחור ישיבה רווק שמתנהל בצניעות (בגדים לא יקרים וכד') בד"כ נחשב עני, ולכן יכול להשתמש בכסף של מעשר כספים. אבל למה לבדוק את התפילין? תפילין צריך לבדוק רק אם קרה להם משהו. אם כתב אותם סופר נאמן והם במצב טוב, לא צריך לבדוק אותם. ובמקרה שחייבים לבודקם, אין אפשרות להשתמש בכספי מעשר, שכן אי אפשר להשתמש בהם למצוות שאדם חייב בהם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-03-05 02:33:45
תפילה
בס"ד שלום לכבוד הרב. הנני מחנך בכיתה ח' בבית ספר חילוני מעורב. אני יוצא לטיול שנתי בן שלושה ימים. בעבר נהגתי לצרף לתפילות מנחה ומעריב תלמידים לאחר גיל בר מצווה לתפילה במניין יחד איתי. הבאתי להם כיפות וסידורים. לצערי לא כולם יודעים ומכירים את תפילת שמונה עשרה והלכותיה. האם אני רשאי לקרוא את כל תפילת שמונה עשרה בקול בשתי התפילות ע"מ להוציא אותם ואותי ידי חובת תפילה במניין. האם בכלל אני נוהג נכון שאני מצרף לתפילה במניין תלמידים שאינם שומרי תורה ומצוות. חשוב לציין שכולם מגיעים לתפילות איתי ברצון רב. אשמח לתשובה בעניין. בברכה, אורן
- רשאי לכתחילה. כדאי להכין אותם לפני הטיול לדבר זה, לומר להם שברגע זה של תפילת שמונה עשרה כל אחד ואחד עומד ממש לפני מלך העולם ומבקש את הבקשות הכי חשובות שיש בשביל כל עם ישראל, וכל אחד יכול להוסיף בסוף מה שהוא רוצה לבקש. כמו כן כדאי לומר לכל אחד מהם לקרוא איתך לבד בלחש, ולומר להם שאתה משתחווה ארבע פעמים תוך כדי התפילה, ופעם נוספת בסוף תוך כדי פסיעה שלוש צעדים אחורה, ושיעשו כמוך. אל תעשו במנחה חזרת הש"ץ ותגידו קדושה תוך כדי התפילה.
- אתה עושה מצויין. יישר כוחך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-03-02 13:41:40
טבילה במקווה עם לק גל
שלום וברכה. השאלות הבאות נשאלות עקב חוסר עקביות בתשובות באינטרנט. 1. האם מותר לטבול במקווה עם לק גל( המחזיק כ3 שבועות מבלי להתקלף) 2. יש שעושות עיטורים על הלק גל ומדביקות אבנים(על האבנים מורחים שכבת לק נוספת). האם זה מהווה חציצה? אשמח לתשובה מהירה..
מצד הדין הדבר מותר, אך יש שכתבו שלכתחילה עדיף שלא לעשות כן, וכל אישה צריכה להחליט האם הולכת על פי הדין או שרוצה להחמיר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-02-23 19:09:37
ברכות על חטיף דגנים
מה מברכים על חטיף דגנים עם שברי עוגיות ופצפוצי שוקולד לבן בשם "fitness" של חברת "nestle". ברכה ראשונה וברכה אחרונה ? האם פצפוצי השוקולד מצטרפים לשיעור של הדגנים ?
ברכה ראשונה מזונות וברכה אחרונה על המחיה אם יש במיני המזונות שיעור של חצי ביצה בינונית של ימינו בלי לצרף את פצפוצי השוקולד (כיון שהם ניכרים בפני עצמם). ואם אין שיעור לעל המחיה אבל בהצטרף שאר הדברים יש שיעור חצי ביצה, מברכים בורא נפשות (פניני הלכה ברכות י,ט. אפשר להכנס דרך האתר בו שאלת את השאלה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-02-23 07:48:45
יעלה ויבוא בערבית של ראש חודש
אם אדם לא אמר בתפילת ערבית יעלה ויבוא אינו חוזר .מה הנימוק.
אם לא אמר יעלה ויבוא בראש חודש לא חוזר, כי בזמן שהיו מקדשים את החודש על פי עדים, לא היו מקדשים את החודש בלילה, וממילא לא חלה עדיין קדושת ראש חודש בערבית.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-02-16 08:01:28
כיבוד הורים
למדתי במסכת קידושין שאם אשה נתגרשה או אתלמנה היא צריכה לכבד את ההורים אבל אם היא אתלמנה יש לה צורך לדאוג לצורכי הבית אז אין לה שמן לדאוג להורים מה היא עושה ועכשיו נעבור לשאלה א. אם התגרשה והילדים נשארו אצלה או התאלמנה אז היא צריכה לפרנס את הילדים שלה אז אין לה זמן לעזור להורים שלה האם עדיין היא צריכה לעזור להוריה? ואם לא למה עדיין הגמרא אומרת שהיא כן צריכה?
שתי סיבות לכך שהקלו עליה במצוות כיבוד הורים בהיותה נשואה: א. עול המשפחה. 2. יחסיה עם בעלה (כמבואר בפניני הלכה ליקוטים ג א,ט. מובא באתר של ישיבת הר ברכה). לפי זה הגמרא מדברת באישה שאין עליה עול המשפחה, כגון שאין לה ילדים או שהם גדולים או שלא נשארו אצלה אלא אצל בעלה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-02-12 08:39:23
ארגון הופעה של שירת נשים
שלום, אנחנו מארגנים (נוער של ישוב דתי) קייטנה לילדים מעמותה מסוימת. על מנת לקיים את הקייטנה אנחנו זקוקים לכסף רב, ולשם כך מארגנים מופע התרמה גדול שאמור בע"ה להכניס הרבה כסף לקייטנה. זמרת מוכרת התנדבה לבוא ולשיר בהופעה בחינם לגמרי וכך התרומות גדלות. הועלתה השאלה- האם מותר הלכתית לאפשר גם לגברים להגיע להופעה? מצד אחד לכל אחד יש בחירה חופשית ואחריות על עצמו, ומי שמגיע חוטא. מצד שני יש עניין של ערבות הדדית ולפני עיוור לא תיתן מכשול- אנחנו גורמים למשהו שהוא אסור בעיקרו- שמיעת קול באישה. נשמח לדעת תשובה- האם מותר לנו לפתוח טת המופע גם לגברים וגם לנשים או רק לנשים. תודה רבה מראש!
רק לנשים!
יש לציין שגם אם היה אפשר למצוא אי אלו סברות להקל, הדבר אסור משום חילול השם שבו, שהרי המופע מאורגן על ידי דתיים, ומן הסתם גם קהל היעד הוא בעיקר דתי. לכן הכסף שתקבלו לא שווה את הלפני עיוור ולא את החילול השם.
דרך אגב, לא מן הנמנע בכלל, שבגלל שהארוע רק לנשים, יהיה ציבור גדול יותר מאשר אם יפתח גם לגברים. הנסיון מוכיח שנעים יותר לנשים להיות בארועים שמיועדים רק להן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-02-12 00:17:21
ברכות
ברכך על פסטה האדמה, האם יצא ?
כן, וכפי שהמברך על לחם בפ"א יצא בדיעבד (כה"ח קסז,עו; קצוה"ש לז,לד. רבבות אפרים ב,עח; יבי"א ח כב,יד; הרב אליהו בקצ"ע נו,ב).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-02-09 17:54:47
רדיו 'קול חי',קול ברמה ו 'גלי ישראל' במוצאי שבת
1)האם מותר להקשיב במוצאי שבת לרדיו 'קול חי' ולרדיו 'גלי ישראל'? כי לפעמים אני פותח את התחנות אחרי ערבית של מוצאי שבת ושומע שירים ואפשר לחשוש שרדיו 'קול חי',קול ברמה ו 'גלי ישראל' נפתחים חס ושלום לפני צאת שבת ואני לא רוצה ליהנות מחילול שבת חלילה 2)האם יש בתשובה לשאלה 1 הבדל בין אשכנזים לספרדים ובין אשכנזים לאשכנזים חסידיים? אשמח לקבל תשובות מכבוד הרב ושיהיה לכבוד הרב לילה טוב
הא שלום איתן. כל הכבוד שהצלחת לשאול דרך האתר, אשריך.
אין לי ספק שהשירים מושמעים ע"י שעון שבת שכיוונו אותו לצאת השבת, כך שאין בעיה בדבר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-02-08 21:36:02
אמירת קדיש יתום ללא מניין
רק לאחר 27 שנה מאז מות אימי המנוחה עליה השלום, נודע לי כי לא אומרים קדיש יתום ללא מניין, אך אין לנו מניין!! האם יש קדיש אחר שאחי יכול לומר על ציון קברה ביום האזכרה? מה עלינו לעשות אם אין מניין ?
קדיש אומרים רק במניין. כדאי מאוד ביום האזכרה ללכת לבית הכנסת כדי להתפלל במניין ולומר קדיש, זה מועיל מאוד לנפטר. כמו כן על הקבר אומרים פרקי תהילים לעילוי נשמתה, בתחילה אומרים פרקים לג,טז,יז,עב,צא,קד,קל. ואחר כך פותחים פרק קיט שמחולק לפסקאות לפי הא"ב, ואומרים בו את הפסקאות שמתחילות באותיות של שם הנפטר, ואח"כ את הפסקאות לפי סדר אותיות נשמה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-02-08 20:00:50


