חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
עישון
האם אדם המעשן נחשב במובן כלשהו אדם המאבד עצמו לדעת? תודה.יחיאל
במובן כלשהו כן, שהרי עובר על איסור תורה של ונשמרתם מאוד לנפשותיכם, כמבואר בפניני הלכה ליקוטים ב פרק ט סעיף ח (אפשר להכנס לספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-05-17 15:56:03
כשרות
בס"ד שלום , אשא תפילה לה יתברך ברחמיו המרובים שיזכה אותי לכוון בשאלתי ואזכה לקבל תשובה לאמיתה של תורה ולפי רצונו יתברך. אני בן 36 ובעל תשובה כ4 שנים נשוי ב"ה עם 3 ילדים חי בסביבה חילונית שכל משפחתנו לצערי אינם שומרי תורה ומצוות, אני ב"ה זוכה ללמוד יום יום תורה ולאט לאט רושם את ילדיי למסגרות חינוכיות תורניות , בשנים האחרונות אני אוכל אצל ההורים שלי בארוחות שישי אחת לשבועיים ואחת לשבוע בימי חול (הורי גרים סמוך אליי ) כאשר המטבח שלהם אינו מוכשר : כלומר הכלים אינם טבולים ולא מוגעלים , כמו כן ההורים שלי לצערי אינם מקפידים על ההלכה והם יכולים להשתמש בכלים לבשר ולחלב יום אחרי יום (לא יחד) אחרי הדחה של הכלים במדיח , כעת קיבלתי על עצמי לא לאכול במטבח לא מוכשר על פי ההלכה שינוי או הודעה כזו להורים שלי עלולה לגרום לריחוק ומחלוקות עם המשפחה שכן גם אם אטביל ואגעיל את הכלים שלהם אני בספק רב אם הם יקיימו את ההלכה בהפרדת כלים , מהי הדרך שאוכל לאכול שם על פי ההלכה רק מצד שלום ? כאשר מצד אחד אקיים את ההלכה ולא אעבור על איסור תורה או חכמים ומצד שני הם יצליחו לעמוד בדברים בסיסים שלא אכשל ? אם הם יקבלו על עצמם לבשל בסיר או מחבת או כלי רק מעת לעת (אחרי 24 שעות זה יעזור? מה עליי לעשות ? אשמח לתשובה בברכה [השם הוסר מטעמי פרטיות]
קודם כל אי אפשר שלא להתפעל מאנשים כמוך שמחליטים באמצע החיים לשנות את חייהם ולחזור בתשובה. אני זוכה ללמוד עם כמה וכמה חוזרים בתשובה, וללא ספק הדבר לא פשוט בכלל. כתוב בספר הזוהר שעיקר גדולתו וכבודו של ה', הוא דווקא כאשר אחד שמגיע ממקום רחוק מתקרב אליו. אשריך ואשרי חלקך.
לגופו של עניין, אין כל ספק שכיבוד הורים הוא במעלה עליונה, ומאידך הלכה ידועה היא שהורים שאמרו לבנם לעבור עבירה, לא שומעים להם, שכן כבודו של הקב"ה קודם. מנסיוני הדל אין זו הדרכה נכונה לסמוך באופן קבוע על כל מיני בדיעבדים, כי אף שיש מקרים שבהם ניתן להקל, יש גם מקרים בהם אין אפשרות כזו, ובדרך כלל החוזר בתשובה לא יודע מתי אפשר להקל ומתי לא, וגם אם אומר לך באופן כללי, ללא ספק בפועל יהיו מקרים רבים שלא תדע מה לעשות והדבר בהכרח יגרום אי נעימות גדולה בינך לבין ההורים (לדוגמא, מה יקרה אם תגלה שההורים שלך בישלו את האוכל לאחר כניסת השבת? הרי במקרה כזה אסור לאכול את הבישולים).
לכן אין מנוס מלשבת ולשוחח עם ההורים שיחה רצינית מכל הלב. לספר להם על מה שעובר עליך, על ההתמודדויות שאתה עובר באופן כללי ועל ההתמודדות הנוכחית מולם באופן פרטי (כולל הבעיה שכאשר הילדים שלך יגדלו הם ידעו חלק מהבעיות שבביקור אצל סבא וסבתא שלהם, ולמשל יתחילו לבדוק על המאכלים הסגורים האם הם כשרים…). ולאחר שתיווצר הבנה והזדהות ביניכם, תציג בפניהם את הבעיה הנוכחית לגבי אכילה אצלם, תוך הדגשה של החשיבות הראשונה במעלה מבחינתך לכבד אותם מצד אחד, ומצד שני אין אתה יכול לוותר על דברי התורה. אם תצליח לגרום להבנה בינך להורים, בדרך כלל לא יהיו בעיות משמעותיות.
המטרה היא להגיע למצב שבו אתה מציע להם אחת משתיים, או שהם יבואו לאכול אצלכם, או שאתה מכשיר את המטבח שלהם (זה לא קשה בכלל, אם יש צורך אתן לך הדרכה בזה) ומסכם איתם על דברים בסיסיים שהם שומרים (בעיקר אוכל כשר, והפרדה בין בשר לחלב לפחות בכלי הבישול, שכן אפשר וכדאי לאכול בכלים חד פעמיים, וכמו שנוהגים רבים בלי קשר לבעיות כשרות). ואף ששתי הפתרונות אינם מושלמים, שכן אם לא תבוא אליהם הם יעלבו, ואם תכשיר להם את המטבח לא בטוח שיצליחו לעמוד בשמירה עליו, מכל מקום אין מנוס מלדבר ולפתור את הבעיות בסיכום ראשוני, וכל פעם באופן נקודתי.
במקרה שיוחלט שאתה מכשיר את המטבח שלהם, והם מתחייבים להשתדל לשמור על הכללים הבסיסיים, יהיה יותר קל בדרך כלל לסמוך באופן חד פעמי על מצבים של דיעבד. אתן לך כמה דוגמאות כאלו בלי פירוט של הסבר: 1. אכילת תבשיל בשרי שבושל בסיר נקי שבישלו בו חלב אפילו תוך 24 שעות. 2. שימוש בכלים בשריים וחלביים שהוכנסו יחד במדיח. 3. שימוש חד פעמי בכלים שלא הוטבלו ואינם שלך. 4. אכילה בכלים שדרך השימוש בהם בכלי שני, כגון סכו"ם, צלחות וכוסות. 5. מאכל שנאפה בתבנית חד פעמית בתוך תנור שאופים בו בשר וחלב או מאכלים לא כשרים.
בהצלחה רבה.
מחבר התשובה: צוות אתר הר ברכה
2017-05-14 17:00:26
ברכות
במשרד כל בוקר (כמעט) אנחנו נפגשים מספר עובדים במטבחון, אוכלים כריך שותים קפה ומדברים. בסיום לוקחים את הקפה ומסיימים לשתות אותו אצל השולחן מול המחשב תוך כדי עבודה. מתי נכון לברך הרכת המזון? במטבחון בסיום הכריך כשאעדיין באמצע כוס הקפה או ליד השולחן החדר במשרד האישי בסיום הקפה?
ברכת המזון חייבים לברך במקום שאכלו, ולכן יש לברך ברכת המזון במטבחון. ולגבי הקפה יותר נכון לשתות את כולו לפני ברכת המזון או לשתות את כולו לאחר ברכת המזון.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-05-04 08:33:25
תפילת שמונה עשרה של ערבית
ראיתי בהלכות תפילה פרק י"ז סעיף י"ד שיעמוד בריחוק ממקום התפילה לאחר הפסיעות אחורה (לכתחילה) כשיעור שייקח לחזן להגיע לקדושה (=חצי דקה לדברי הרב), אך בערבית אין קדושה, אם כן, עד מתי צריך לעמוד בריחוק בתפילת ערבית?
בין עשרים שניות לחצי דקה בכל התפילות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-05-03 11:29:52
הלכות שבת – טוחן
האם מותר לפורר בשבת תפוצ'יפס וכדומה – כדי להוסיפם לסלט ירקות. מדובר לא להפוך אותם לאבקה אלא לחתיכות יותר קטנות (בגודל ס"מ בערך)
אם זה לגודל ס"מ, מותר אם עושים כן סמוך לארוחה, וכדין חיתוך הירקות לסלט, כמבואר בספרו של הרב אליעזר מלמד פניני הלכה שבת א' יב,ב (ניתן לקרוא באתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-05-03 10:36:56
אכילה לפני תפילה – נער/ילדים
שלום לרב, בני כיום בן 13 עד עתה אכל קורנפלקס עם חלב לפני תפילה. התפילה בת"ת מתחילים ב8:30 במקרה הטוב… הוא לא אוכל כריכים בכלל בלי קשר לכלום. מה עושים כעת ניתן לאפשר לו לאכול לפני התפילה ?
אם אין אפשרות שיתפלל במניין יותר מוקדם לפני שיאכל, ובלא האכילה לא יוכל להיות מרוכז בתפילה- מותר לאחר שיאמר ברכות השחר. ויש להסביר לו את הקולא שבזה, כדי שלא יתרגל להקל גם כשהתפילה לא מאוחרת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-05-03 05:09:09
הגדרת קשר אסור בשקית ניילון
הרב מלמד כתב בפניני הלכה שבת, יג, יד: "אסור לקשור שקית ניילון שיש בה מאכלים בקשר אחד מהודק, אבל מותר לקשור אותה בקשר עניבה או בקשר רגיל על ידי שני צידי שפתיה." לא כל כך ברור לי מה זה "קשר אחד מהודק". לכאורה אם זה קשר אחד ולא כפול, זה חייב להיות אחד משני הקשרים שהוזכרו בהמשך (קשר עניבה או קשר על ידי שפתי השקית). ואם הכוונה לאחד מהקשרים האלה, וההבדל הוא שמותר לקשור אותם בצורה רפויה ואסור בצורה מהודקת, אז קשה להגדיר איפה בדיוק עובר הגבול ומתי זה נחשב "מהודק" (במיוחד ביחס להתרת השקית).
קשר אחד היינו ליפוף סביב עצמו, כמו הלוקח חוט אחד ומלפפו סביב עצמו, כפי הנוהגים לקשור את ראשי חוטי הציצית.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-05-02 20:21:20
הלכה – קדיש יתום
שלום רב! כיצד יש לנהוג בבית עלמין במצב הבא. באזכרת חותני נכחנו שני בניו ושני חתניו. ברקע אין מניין בכלל. הבנים (חילונים שומרי מסורת) כמהו לומר קדיש אחרי אביהם המנוח. טענתי – אמרו! בנימוק שהקדיש לכבוד שמיה רבא…. החתן האחר – דתי – אסר. כיצד נכון לנהוג? ומי משנינו "הכשילם"?
חכמים למדו מהפסוק 'ונקדשתי בתוך בני ישראל' שכל הדברים שבקדושה יאמרו במניין של עשרה, וכגון חזרת הש"ץ, ברכת כהנים, ברכו, קדיש, קדושה, קריאת התורה. וממילא למדנו שכבוד שמים הוא שדברים שבקדושה אלו יאמרו דוקא במניין! ולכן טעית כשאמרת להם לומר קדיש.
(עניין המניין מבואר ייפה בספרו של הרב אליעזר מלמד- פניני הלכה תפילה פרק ב. ניתן לקרוא את הספר באתר של ישיבת הר ברכה)
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-05-01 06:54:36
ציצית
האם מותר בכדי שחוטי הציצית אחרי החיתוך לא יפרדו לחרוך באש את קצות הפתילים?
מותר. אפשר גם לשים דבק 3 שניות.
מחבר התשובה: צוות אתר הר ברכה
2017-04-30 16:24:31
נגינת שיר בטקס יום הזיכרון לחללי צהל
האם מותר לנגן בטקס יום הזיכרון לחללי צהל שיר לצורך הטקס
כן, כיון שכל המגמה בניגון זה היא כדי לבטא את צביון היום העצוב, וכמבואר בפניני הלכה זמנים ג,הערה 12 (אפשר לקרוא את הספר באתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-04-29 19:39:35
תספורת וגילוח בימי ספירת העומר
שלום כבוד הרב, אני נוהג להסתפר ולהתגלח בד"כ באופן יומיומי, אני חוזר בתשובה ואין לי מנהג אבות לימי העומר, בימי העומר אני נוהג להתגלח ולהסתפר בערב שבת ר"ח אייר ויום העצמאות, רציתי לדעת אם יש לי על מה לסמוך והאם בשבילי דין תספורת הוא כדין גילוח מכיוון שאני נוהג בכך על בסיס יומי? בברכת חודש טוב אסף
בתספורת יש חגיגיות ובגילוח אין חגיגיות אלא הסרת הניוול, ואף שאצלך אין בתספורת חגיגיות, מכל מקום כיון שכך הוא אצל רוב רובם של האנשים, ממילא יש בזה איסור מראית עין, ועוד שגם אצלך אין זה נחשב הסרת הניוול כגילוח, ולכן אין לך היתר להסתפר בערבי שבתות אלא רק ביום העצמאות, וכן בשנים שר"ח אייר חל בשבת לפי מנהג אשכנז מותר להסתפר לקראתו, וכן בשנים של"ג בעומר חל ביום ראשון למנהג אשכנזים מותר להסתפר לכבוד שבת. יש לציין שלדעת רבים אין היתר להתגלח בערבי שבתות, ואמנם דעת הרב אליעזר מלמד בפניני הלכה זמנים ג,ז שהדבר מותר, מכל מקום אין לחדש היתר נוסף גם לגבי תספורת. אמנם אם אי התספורת תגרום לך לגירודים, הדבר מותר, כמובא בפניני שם סעיף ו (אפשר להכנס לספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-04-27 10:29:13
תספורת לכבוד יום העצמאות
מאחר ואין אפשרות טכנית להסתפר ביום העמצאות עצמו(הכל סגור)האם אפשר להסתפר לפני, במיוחד היום שיום העצמאות נדחה ויום ה' באייר יחול ביום שני
מי שנראה לא מכובד בשערותיו מותר להסתפר לקראת יום העצמאות, כמובא בפניני הלכה זמנים ד,יא (מובא באתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-04-25 17:44:40
יום העצמאות
שלום כבוש הרב, האם מישהו שרגיל לחגוג יום העצמאות ולומר בו הלל נמצא בבית כנסת או ישיבה שבו לא אומרים הלל או אפילו אומרים תחנון, איך עליו להתנהג כדי לקיים מצוות היום וגם לא להתגודד?
בשום אופן לא להתפלל במניין כזה ביום גדול שכזה. ואם אין ברירה, אז להתפלל בו עד סוף תפילת שמונה עשרה וללכת למקום אחר ולהמשיך בהלל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-04-25 17:09:53
גילוח ביום העצמעות
שלום וברכה מדוע מותר להתגלח ביום העצמאות, הרי הוא יוצא באמצע ספירת העומר שאסור בה להתגלח.
כיון שהוא יום גדול ושמח, לא נוהגים בו מנהגי אבלות. עיין פניני הלכה זמנים ד,יא (מובא באתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: צוות אתר הר ברכה
2017-04-25 14:33:18
מוסיקה בספירת העומר.
שלום רב, א. האם מותר לשמוע מוזיקה כשרצים אם זה מאוד עוזר לי לרוץ? ב. אם במסגרת עבודה אני נאלץ לעשות כמה דברים מאוד משעממים אבל מדויקים, איזה סוג מוזיקה מותר לי לשמוע, אם הרב יוכל גם לשלוח מקורות על הנושא אני מאוד אשמח, תודה מראש.
אני מבין שאתה מתכוון לימי ספירת העומר.
א. כן, לא שמחה. ב. לא שמחה. ואחרי ל"ג בעומר מותר לשמוע גם מוזיקה שמחה.
מקורות בספרו של הרב אליעזר מלמד פניני הלכה זמנים ג,י (אפשר להכנס לספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-04-24 19:33:45
מוקצה
שלום וברכה. שאלה בדיני מוקצה. כתב הרב מלמד בשבת ב עמוד 158 מוצקה מחמת חסרון כיס מחשב כף יד. בעמוד 163 כתב על פלאפון שכיוון שרוב שימוש בו לשיחה אז הוא כלי שמלאכתו לאיסור. אך לפלאפונים היום משתמשים ל הכל. לקרא טפסי בנק דואר. לשלוח צ'קים. לשעון. לסרטים. למוזיקה. לחדשות. לילמוד תורה. וכדו. יוצא שבמהלך השבוע מכל זמן השימוש בפלאפון ברובו המוחלט,לפחות לחלק רב מבני האדם, השימוש בפלאפון הוא כמו במחשב נייד. אז אולי בגלל מה שנהיה עם התפתחות הטכנולוגיה אז גם הפלאפון יהיה מוצקה ערב חסרון כיס. ולא כלי שמלאכתו. לאיסור. ולכן לא נוכל לטלטלו לצורך גופו או מקומו כמו מחשב כף יד
גם מחשב יכול להיות רק כלי שמלאכתו לאיסור, וגם פלאפון יכול להיות מוקצה מחמת חסרון כיס, הכל תלוי בהקפדה של האדם. בדרך כלל כשהם חדשים, כולם מקפידים עליהם, וכשמתיישנים פחות מקפידים. איני רואה כל קשר למדד המוקצה באם יש לפלאפון שימושים נוספים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-04-24 12:05:23
הלכות ציצית
שלום. על מה נאמר השיעור של אורך הציצית של יב גודלים, זה כולל הקשרים והכריכות או רק את אורך החוטים? ערכתי הציצית ונאבד לי חוט ארוכה אחד לכן חתכתי חוט ארוכה לשנים ועשיתי הכריכות עם החוט הזה והחלפתי חוטים לעשות הכריכות אבל נשאר אחד מן החוטים קצר מי"ב גודלים לכן רוצה אני לדעת אם זה כשר לכתחלה? תודה מראש
אורך הציצית כולל הקשרים הוא יב גודלים, היינו 22.8 ס"מ. אם חוט אחד קצר מזה, לדעת פוסקים חשובים הציצית פסולה. עיין בספרו של הרב אליעזר מלמד פניני הלכה ליקוטים א' ח,יא (ניתן להכנס לספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-04-19 14:42:33
הודעה
האם מותר לשלוח הודעה עם שאלה לאישה שהיא אחראית בעבודה או בכל תפקיד אחר לפלאפון?
כן
מחבר התשובה: צוות אתר הר ברכה
2017-04-19 14:41:28
כיבוד הורים
כבוד הרב רציתי לדעת לגביי כיבוד אם אני חייבת לתת כסף או לעשות קניות לאמא כל פעם שהיא מבקשת אני מרגישה כבר ניצול כי רק אחי ואני עוזרים לה אחים השניים לא עוזרים בכלל ואני מרגישה שהכל עליי היא עושה לי נקיפון מצפון אני מרגישה מנוצלת אני מכבדת אותה למרות שלא גדלתי אצלה אני כל צעד שעושה מפחדת מבורא עולם אבל אין לי כוח כבר לבקשות שלה אני מרגישה עול על הכתפיים שלי היא לא מוכנה לעבוד היא מחפשת הכל בקלות אני ובעלי עובדים מאד קשה כדיי לכלכל את הבית שלנו אני חסרת אונים תעזור לי תנחה אותי בבקשה
אכן חובת כיבוד הורים חשובה וחמורה עד מאוד, אך במקרה שאת מציגה יש שתי קולות המבוארות יפה בספרו של הרב אליעזר מלמד ליקוטים ג' פרק א' סעיפים ח,ט (כדאי מאוד לקרוא את הדברים בפנים דרך האתר של ישיבת הר ברכה). שתי הקולות הן:
- מצוות כיבוד הורים דורשת לסייע להם בדברים ממשיים ולא ל'דיגומים'. ולכן במקרה של קניות למשל, ראוי לסייע בקניות גדולות אבל אין צורך לסייע בקניות קטנות. וכן לגבי נתינת כסף- החובה היא לתת דברים נצרכים בלבד. ועדיף לא לתת כסף אלא לקנות את הדברים, כי יש אנשים שאינם יודעים להתנהל עם כספם כראוי.
- בת נשואה אינה חייבת במצוות כיבוד הורים כפי שהיתה חייבת בעודה רווקה, כיון שכעת מוטל עליה עול משפחתה החדשה, לפיכך פטרה אותה התורה מהצווה לסייע להורים בכל מה שיצטרכו. אמנם כאשר אין התנגשות בין שלום ביתה לכיבוד הוריה, חוזרת אליה המצווה מהתורה לסייע להורים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-04-19 06:13:09
אמירת חצי פסוק
האם מותר להגיד חצי פסוק?
שאלה טובה. אין לי כעת פנאי לעסוק בסוגיה זו. לא מצאתי מישהו שביאר הדברים יפה. באופן עקרוני רבים מהפוסקים לא הביאו איסור זה, ואמנם רבים הביאוהו אך סייגו בסייגים רבים ומחולקים. באופן עקרוני נראה שהאיסור הוא רק בקריאה בתורה או בלימוד תורה כאשר נראה שזהו כל הפסוק, אבל אם ניכר שאין זה כל הפסוק מותר. דרך תפילה ותחינה מותר. ואם יש חשש לסילוף משמעות הפסוק, אין לומר חציו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-04-17 17:16:21


