חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
נישואין ללא אהבה
שלום לכבוד הרב, שתי שאלות הלכתיות שברצוני לברר: 1- האם מותר לבחור להינשא למישהי שהוא לא אוהב כלל ? 2- בנוגע לבעל נטייה הפוכה ( נמשך לגברים) , האם מותר לו להתחתן עם מישהי למרות שהוא לא אוהב אותה ולא יימשך אליה כמו גבר רגיל ? האם "ודבק באשתו והיו לבשר אחד" מכוון רק לעניין הטכני של מעשה הביאה ? או שהדברים מתייחסים לקשר מלא שיש בין גבר רגיל שדבק באשתו בכל המובנים ? האם אסור לו להינשא למישהי בלי לגלות לה ? או שהוא פטור מהמצווה ?
- אם אינו אוהב כלל, אמנם אין איסור להתחתן, אבל לא שייך.
- בעניין זה כתב הרב מלמד בספרו שמחת הבית וברכתו פרק ד. הרי לך הדברים. אפשר לקרוא עוד בנושא מהספר שנמצא באתר של ישיבת הר ברכה.
מצוות התורה חלות על כל ישראל, וגם על גבר או אשה שנוטים להשתוקק לבני מינם, חלה המצווה להתחתן ולקיים את מצוות עונה באהבה ושמחה ולפרות ולרבות.
וניתן להניח, שכשם שבדורות הקודמים לא שמענו כמעט על אנשים שלא התחתנו מסיבה זו, כך גם בדורנו, למרות השינויים הסביבתיים, רבים מהאנשים שחשים תשוקה לבן מינם יכולים להתגבר על יצרם ולהקים משפחה באהבה ושמחה. וכן ידוע שרבים מהמשתוקקים לבני מינם מסוגלים לגלות השתוקקות גם לבן המין השני. ועל המתקשים בכך, מוטלת המצווה להשתדל בכל האמצעים האפשריים להטות את נטייתם, כדי שיוכלו לבנות זוגיות נאמנה כדת משה וישראל.
למעשה, כל עוד אדם חש שלא יוכל להתקשר לאשה ולהתחייב לאהוב ולשמח אותה כראוי לה ולא לבגוד בה, הרי שבפועל לפי תפישתו את עצמו הוא אנוס, ואינו יכול להתחתן. ורק לאחר שיכיר בנפשו שהוא מסוגל להתחייב לאהוב את אשתו ולשמח אותה במצוות עונה כפי שמגיע לה, יוכל לקיים את חובת מצוותו ולהתחתן. וכן הדין לגבי אשה, רק לאחר שתדע שתוכל להיענות לתשוקת בעלה תוכל להתחתן.
איש ואשה שיש להם נטייה חזקה לבני מינם, וקבלו על עצמם לכרות ברית נאמנות ביניהם, ולהיות חברים טובים זה לזה, ולהשתדל לקיים מצוות עונה כפי יכולתם, יכולים לקיים את מצוות הנישואין באופן זה, ולהקים משפחה טובה.
וגדול שכרם של המצליחים להתגבר על יצרם, ומתוך אחריות מוסרית עמוקה בונים זוגיות נאמנה ואוהבת ומקימים משפחה. וכפי שאמרו חכמים (אבות ה, כג): "לפום צערא אגרא". ולא רק בעולם הבא יזכו לשכר, אלא אף בעולם הזה, מפני שכדי להתגבר על יצרם יצטרכו להעמיק יותר ביסודות האהבה והמוסר, וממילא יזכו לחברות עמוקה יותר, וכדרך שאמרו חכמים (ברכות לד, ב): "במקום שבעלי תשובה עומדים אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד".
ויש בזה תיקון גדול לעולם. מפני שרבים כל כך נגררים אחר התאווה החומרנית הרעה, וחוטאים בזנות וניאוף. ואף את נישואיהם הם מבססים על התאווה החומרית בלבד, וכיוון שכך, התאווה חולפת, והם חוזרים לספק את יצרם בניאוף וכל שאר התועבות. ותמיד בסוף מתאכזבים, מפני שכל קשר גשמי שאין בו ערך מוסרי של קדושה, הוא קשר שמוביל לשיממון ומוות. כדי לתקן את העולם, יש צורך בתשובת המשקל, בהדגשת הערך הרוחני של הנאמנות, החברות והמוסר, וקדושת ברית הנישואין. וזה נעשה על ידי אותם אנשים שאינם חשים תשוקה טבעית, ואע"פ כן מתוך קבלת עול מלכות שמיים, כורתים ברית נאמנות עם בת זוגם. ועליהם אמרו חכמים (שבת פח, ב) שהם "עושים מאהבה ושמחים בייסורים, ועליהם הכתוב אומר (שופטים ה, לא): "וְאֹהֲבָיו כְּצֵאת הַשֶּׁמֶשׁ בִּגְבֻרָתוֹ".[1]
האם צריך לספר לפני הנישואין
איש שחש בנפשו נטייה מסוימת לבני מינו, אבל בפועל הוא מצליח להשתלט על עצמו, והוא יודע בוודאות שיש בו תשוקה ורצון להתחתן עם אשה, ויוכל לשמוח באשתו ולשמחה כפי הראוי לה בלא חשש שיבגוד בה, אינו חייב לספר על נטייתו הנוספת לבחורה שאיתה הוא נפגש.
אבל כאשר הנטייה הזו חזקה יותר אצלו, ויש לו ספקות, שמא לא יצליח לשמח אותה כראוי, וקל וחומר אם מקנן בליבו חשש שמא יתקשה להיות נאמן לה. חובה עליו לספר על כך לבחורה לפני הנישואין, כדי שתוכל להחליט אם היא סומכת עליו שיוכלו להקים יחד בית נאמן באהבה ושמחה.
ובכל מקרה של ספק, נכון להתייעץ עם רב או מומחה ירא שמיים. וכל האמור לגבי זכרים חל גם על נשים שחשות משיכה דווקא לבנות מינן.
אם זה ששטוף בחטא של משכב זכור, התחתן בלא לספר על כך לאשתו, וכשנודע לה הדבר, מיד רצתה לבטל את הנישואין – במקרים מסוימים, כאשר קשה להשיג מהבעל גט, בית הדין יכול לבטל את נישואיהם בלא גט, משום שהתקדשה לו בטעות (אג"מ אה"ע ד, קיג).
[1]. מידות ראיה, ברית א': "… וכשיקבל אז לטוב ובשמחה את מיעוט הרגשתו את התענוג הראוי לבא מדרך הטוב ומעבודת ה' בכלל, וגם את הפחדים והמרורות הבאים לרגלי התגברותו ללכת בדרך ישרה… בזה הוא מקנה לעצמו הרגל פנימי לעשות את הטוב בשביל עצם הטוב האמיתי, דהיינו חפץ השם יתברך… ובכלל משקל הרוחניות ודאי חסר הוא בעולם, על ידי ריבוי השקועים בחומריות… בהצטרף משקל הרוחניות שלו לאוצר הכלל, ימצא המקום של יבושת לח אצילות הקדושה וירטיבהו בהשפעתו, אז ישא פריו האמיתי, וראוי לו לשמח בזה. עושין מאהבה ושמחים בייסורים, עליהם הכתוב אומר: וְאֹהֲבָיו כְּצֵאת הַשֶּׁמֶשׁ בִּגְבֻרָתוֹ".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-17 13:56:01
קבורה
בוקר ושבוע טוב . מחפש את המקור הכתוב לעניין סדר קבורה בים גברים ונשים . קרי : האם יש איסור לקבור גבר בין שתי נשים ? תודה
לא מכיר. מה שאני מכיר זה שאין איסור בדבר כמובא בספר כל בו על אבלות (הרב גריוולד עמ' 179 ). וכן הוא בציץ אליעזר חלק אבן יעקב סימן כ"ח בסוף.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-15 04:34:19
שילוח הקן
שלום וברכה, יונת בר הטילה ביצים סמוך לעציץ בפינת חצר, היא התחבאה מתחת לעציץ וניסיתי להוציא אותה משם ללא הצלחה, ולכן החלטתי להסתיר את ההציץ שהיונה לא תראה שאני לוקח את הביצים שלה ואז לקחתי את הביצים בלי לשלח אותה פיזית מהאזור, האם קיימתי את מצוות שילוח הקן או שמא עשיתי איסור?(שהרי יש לומר שלפחות על פי טעם הרמב"ן שטעם שילוח הקן הוא מפני הרחמים שהאם לא תראה שלוקחים את גוזליה ואת זה עדיין מכול מקום עשיתי) תודה מראש.
כל עוד היונה היתה בקן, לא קיימת את המצווה, וממילא עשית איסור. יש להוסיף את המובא בפניני הלכה כשרות א' בפרק העוסק במצוות שילוח הקן, שאם אין לאדם צורך בביצים, אין לצער את האם ולקחתם.
פניני הלכה: "למעשה נראה שהעיקר כדעה הראשונה, ורק מי שרוצה את הגוזלים או הביצים, מצווה שישלח את האם וייקחם. אבל מי שאינו מעוניין בהם, אין לו מצווה לשלח את האם ולקחתם, וממילא אין לעשות כן משום צער בעלי חיים ובל תשחית. ואם ירצה לקיים את המצווה כפי הדעה השנייה, מוטב שיבריח את האם מעל הקן בצעקה או במכה קלה על הקן, ולא ייקח את הגוזלים או הביצים. שכן יש אומרים שכבר בכך שיבריח את האם מעל הקן ויוכל על פי ההלכה לקחת את הגוזלים או הביצים – יקיים את המצווה, ובאופן זה יקיים את המצווה בלא להתנגש עם עמדת הדעה הראשונה (שו"ת חכם צבי פג; שבט יהודה יו"ד רצב; אור שמח הל' יו"ט ג, ח)".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-14 19:36:08
חגורה מעור בתשעה באב
שלום כבוד הרב, רציתי לדעת האם זה מותר לחגור חגורת מעור בט' באב ? ביום כיפור ? תודה
מותר. האיסור נאמר רק לגבי נעליים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-13 07:59:09
נטילת ידיים
שלום וברכה. בספר פניני הלכה ברכות, מובא שאם אדם התפנה באמצע הסעודה לגדולים, יחזור ויטול ידיו, יברך על נטילת ידיים, ואז יברך אשר יצר. שאלתי היא, האם צריך גם לברך מחדש ברכת "המוציא לחם מן הארץ"? וכן כן, האם זה חייב להיות על לחם משנה (בהנחה שזה בשבת) תודה רבה
לא צריך לברך שוב 'המוציא' כיון שלא הסיח דעתו מאכילת הלחם (וממילא לא צריך לחם משנה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-12 01:01:02
מלכודת בשבת 2 חושן ואורים ותומים
1-האם מותר להכין מלכודת עכברים בשבת 2-כהן גדול וסגן ששימש וכהן משוח שהולכים עם 8 בגדים האם לכל אחד היה את החושן והאורים ותומים
- אסור. משנה ברורה שטז,יח-"הפורס מצודה בשבת, ובשעת פריסתו נכנסה החיה לתוכה- חייב חטאת. אבל אם נכנסה אח"כ לתוכה, פטור אבל אסור. וכתב המ"א דמכאן מוכח שיש ליזהר שלא להעמיד בשבת המצודה לצוד בו עכברים".
- חבל נחלתו טו, סט- "אמנם שאלה זו אם משוח מלחמה ראוי לעבודה שנויה במחלוקת האם לובש שמונה בגדים ככהן גדול ואז אינו ראוי לעבודה או ארבעה ככהן הדיוט (ורק כשנשאל בחושן לובש שמונה בגדים). הרמב"ם כתב שמשמש בארבעה. והמאירי כתב: "חוץ ממשוח מלחמה שאין בנו מתמנה תחתיו לעולם אא"כ ממנין אותו מתחלה כשאר הכהנים, וכן כל שמשוח מלחמה עובד במקדש אינו עובד אלא בארבעה בגדים ככהן הדיוט". עיי"ש עוד לפרטים נוספים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-11 20:51:32
ציורים
בס"ד האם יש בעיה לתלות בבית ציורים שבהם מצוירים אנשים? וציורים בכלל?
מותר
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-11 20:19:07
ניתוח בתשעת הימים
שלום לכבוד הרב האם מותר לעבור ניתוח בעיניים להסרת קטרט בתשעת הימים ? אציין כי ניתן בנקל לדחות את מועד הניתוח לזמן אחר
מותר. רק צריך לשים לב שלא יבואו מזה קולות לגבי תשעה באב.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-11 14:24:13
מלכה
שלום לכבוד הרב שיש דין למטה אין דין למעלה רצתי לשאול אם מותר לאדם שעושה וידוי בינו לבין השם לומר דיברתי היום על פלוני מגיע לי פצע בפה נתתי מכה לפלוני מגיע לי חתך באצבע כמו שעשה נחום איש גם זו או שזה אסור
אם אדם עושה וידוי כראוי, ממילא עשה תשובה ופטור מעונש של מידה כנגד מידה. לכן אין לבקש מהקב"ה ייסורים. ובכלל, נדיר למצוא כאלו שעשו כן, אלא עשו תשובה שלמה וקיוו שלא יענשו. מה שכן היה רווח בעבר, זה אנשים שביקשו ממישהו שילקה אותם או שעינו את עצמם בצום כדי לכפר ע"י ייסורים, אבל לא ביקשו מהקב"ה שיתן להם ייסורים. וכיום עושים כן ע"י נתינת צדקה וקבלה של מעשים טובים ולימוד תורה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-11 06:20:52
להזמין לחתונה בשלושת השבועות ותשעת הימים
האם מותר להזמין (לחלק הזמנות, בטלפון וכדו) לחתונה שמיד אחרי תשעה באב, בתשעת הימים? במקרה שלי יש קורס בתשעת הימים ושם אוכל לחלק לחברות הזמנות במרוכז, במקום להסתובב מבית לבית. תודה רבה
מותר.
מזל טוב.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-09 05:33:10
שבת
שלום וברכה לכבוד הרב, האם מותר להניח סיר שיש בו דגים, בורקס או אורז עם קצת רוטב על הפלטה בשבת?
יש בישול אחר בישול בלח גם ברוטב מועט, אמנם בשני מקרים הדבר מותר: 1. כאשר הרוטב מוקרש ולא נוזלי. כך המציאות הרבה פעמים ברוטב של דגים שמוציאים מהמקרר. 2. כאשר הרוטב לא ניכר כלל בשולי הסיר, אלא מעורבב לגמרי במאכל. מציאות זו תיתכן באורז למשל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-08 21:25:56
ברכות
שלום בברכת ההבדלה לא הזכרתי -אמ"ה מה הדין? תודה
בדיעבד ניתן לסמוך על כך שהזכרת מלכות בברכות הסמוכות לברכת ההבדלה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-07 21:31:20
יום טוב שחל בשבת
כיצד יתכן שאם חל יום טוב בשבת ושכח לומר בברכת המזון "רצה והחליצנו" הדין יהיה שלא חןזר להזכיר "רצה והחליצנו" אבל אם שכח לומר באותה סעןדה יעלה ויבוא של חג יחזור חזרה על ברכת המזון בשביל להזכיר יעלה ויבוא?
אם חל יו"ט בשבת ושכח לומר 'רצה' בשתי הסעודות הראשונות, צריך לחזור כמו בשבת רגילה. ולגבי יעלה ויבוא: אם שכח בסעודת ליל יו"ט ראשון של פסח וסוכות, לכל המנהגים חוזר, ובשאר סעודות החובה של החג, למנהג האשכנזים וחלק מהספרדים חוזר (פניני הלכה ברכות ד,ח).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-07 20:11:23
ניגון בבין המיצרים
שלום הרב. האם מותר לנגן בכלי נגינה בימי בין המצרים. תודה רבה
כדי שהתשובה תהיה שלמה, אני מעתיק לך מתוך הספר פניני הלכה זמנים של הרב אליעזר מלמד:
ח,ב- כתבו האחרונים, שאסור לערוך ריקודים ומחולות מי"ז בתמוז ועד תשעה באב (מ"א תקנא, י). ובכלל זה אסרו בימים אלו נגינה ושמיעת כלי זמר. לפיכך אסור לקיים בשלושת השבועות חוגי הרקדה, קונצרטים וערבי שירה, וכן אסור להשתתף בהם. חוג אירובי שעיקרו לצורך התעמלות אפשר לקיים עד ראש חודש אב, אבל ישתדלו להחליש את המוזיקה, כדי שיהיה ניכר שהיא לצורך התעמלות ולא לשמחה.
וכיוון שאיסור הנגינה הוא מפני השמחה שבנגינה, ממילא מותר למורים לנגינה להמשיך ללמד נגינה עד שבוע שחל בו תשעה באב, מפני שאין בלימוד נגינה שמחה לא למורים ולא לתלמידים. ומנגד אם יפסיקו יגרם הפסד למורים, וגם התלמידים יזדקקו אח"כ למאמץ נוסף לחזור למסלול הלימודים, ואולי יצטרכו עקב כך שיעורים נוספים. וטוב שילמדו בשלושת השבועות ניגונים עצובים (ציץ אליעזר טז, יט). ואם ממילא המורים והתלמידים רגילים לעשות הפסקה ברצף לימודיהם, אם אפשר, טוב שיעשו את ההפסקה בשלושת השבועות.
פניני הלכה ח,ג- מותר לשיר שירי שמחה בסעודות מצווה, למשל בסעודת ברית מילה, פדיון הבן ושבע ברכות. וכן מותר לקיים שמחת בר מצווה ובת מצווה, ובלבד שתיערך ביום שהגיעו למצוות.
נחלקו הפוסקים לגבי מקום שרגילים תמיד להזמין נגנים לסעודת מצווה, האם גם בשלושת השבועות מותר להזמין נגנים. יש אומרים שהואיל והנגינה לצורך מצווה מותר, ויש אוסרים. והמיקל יש לו על מה לסמוך, ובתנאי שכך המנהג בכל השנה.
לפיכך, במקום שרגילים תמיד להזמין תזמורת לשמחת בר מצווה, מותר להזמין תזמורת. אלא שאם ישנם שמזמינים שני נגנים ויש שמזמינים שלושה נגנים, בשלושת השבועות נכון להזמין שני נגנים. וכן הדין בכל שמחות של מצווה, שהולכים לפי המנהג בכל השנה.
ומשהגיע חודש אב אין להזמין תזמורת לשום שמחה, וכן אין להשמיע ממכשיר אלקטרוני שירי שמחה. ורק את השירים הנוגעים לשמחת המצווה מותר לשיר בפה. ואף מותר לרקוד מעט במעגל, כפי שנוהגים רבים לרקוד בשמחת ברית מילה.2
חתנים מקהילות שנוהגות לערוך חתונות עד סוף חודש תמוז, רשאים להזמין לחתונתם תזמורת רגילה, שאין שמחת חתן וכלה בלא כלי זמר. ואף מי שנוהג שלא להתחתן בימים אלו יכול להשתתף ולרקוד בשמחתם, שזוהי שמחה של מצווה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-07 19:32:17
ברכה אחרונה על שתיה בקש
האם שתיה בקש נחשבת שתיה רצופה שמברכים עליה ברכה אחרונה?
אם בפועל שתה רביעית רצוף עם הפסקה קלה לנשימה או שתיים, יברך ברכה אחרונה. יש לציין שרביעית זה לא כל כך הרבה – 75 מ"מ.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-07 19:14:48
מזוזה
שלום הרב, אנחנו נכנסנו לדירה שכורה והיינו צריכים מזוזות, המוכר אמר לי שאם אני מתנה מול עד שבעזיבה אני לוקח את המזוזות איתי אני אוכל לקחת אותם. האם זה נכון?
השאלה אינה מובנת. ראוי לעבור על מה שכותבים לפני ששולחים לראות שאין טעויות כתיב והדברים מובנים.
בכל אופן לאחר נסיון פיענוח, אם הבנתי נכון, אמרו לך שאתה יכול להתנות שכשאתה עוזב את הדירה אתה יכול לקחת את המזוזות שלך איתך אם התנת מראש שכך תעשה. אין דבר כזה! אם אתה שם בדירה מזוזות, לא תוכל לקחת אותם איתך כשתצא, אלא אם כן השוכר הבא אחריך יסכים לשים את שלו ולתת לך את שלך ע"פ התנאים המובאים בהלכה.
פניני הלכה ליקוטים א' י,טז- הלכה מעניינת מובאת בשולחן ערוך (יו"ד רצא, ב), לפיה אדם העובר דירה ולוקח עימו את כל חפציו, אסור לו להסיר את המזוזות ממקומן. והטעם לכך, כדי שלא יכנסו שם המזיקים ויזיקו למי שיבוא לגור אחריו. ולא רק לבעל הבית עצמו שמתכונן לעבור דירה ולהשכירה למישהו אחר אסור לקחת את המזוזות, אלא אפילו אדם ששכר דירה מיהודי שלא הקפיד לקבוע מזוזות, והשוכר הוא זה שקנה את המזוזות וקבען, גם לשוכר כזה אסור לקחת את המזוזות בשעה שהוא מפסיק את שכירותו ויוצא מן הבית. כדרך אגב אציין, שמובא בתלמוד (ב"מ קב, א), מעשה באחד שנטל את המזוזה ויצא, וקבר את אשתו ושני בניו. שהואיל והוא לא חס על סכנתם של הבאים לגור אחריו, לא חסו מן השמיים על בני משפחתו.
וכל זה דווקא כאשר הבית שייך ליהודי, אבל אם בעל הבית הוא גוי, אדרבה צריך לקחת את המזוזות בשעה שעוזבים את הבית. וכן כאשר עומדים להרוס את הבית, צריך לקחת לפני כן את המזוזות.
ולפעמים יש לאדם מזוזות יקרות מאוד, שנכתבו על ידי סופר מומחה, ורצונו לקחת את המזוזות איתו. וההצעה לגביו היא, שכמה ימים לפני שיעבור דירה, יחליף את המזוזות המהודרות במזוזות כשרות רגילות, את המהודרות יקח איתו, ואת הכשרות ישאיר בבית הישן.
ועוד צריך להוסיף, שאף על פי שההלכה היא שאסור ליוצא מהבית לקחת את המזוזות, מכל מקום אפשר לבקש בעבורן תשלום מהדייר החדש שיבוא אחריו. אבל גם אם הדייר החדש אינו שומר תורה וטוען שאינו מעוניין במזוזות ולכן גם לא רוצה לשלם בעבורן, גם אז נשאר הדין, שאסור לקחת את המזוזות בשעה שעוזבים את הבית.[1]
[1]. כתבתי למעלה, לפי הפירוש העיקרי, שהטעם שאסור ליטול את המזוזות שלא ליתן למזיקים מקום (תוס'), או שהואיל וכבר חלה בבית קדושה מהמזוזה – אין לבטלה. לפי"ז גם כאשר אין לאדם מזוזות לביתו החדש, לא יטול את המזוזות מהבית שהוא עוזב. אולם לדעת רב אחאי גאון ורב האי גאון (הובאו בחידושי הריטב"א ב"מ קב, א), האיסור מפני ביזוי המזוזה, אבל אם יקחנה ויקבענה במקום אחר, אין לה ביזיון. ולמעשה אין סומכים על דעה זו, אבל בשעת הדחק כאשר אין לו מזוזה לביתו החדש, וקשה לו מאוד להשיגה, כתבו האחרונים שאפשר לסמוך על דעת הגאונים ליטול את המזוזות מהבית הישן ולהעבירן לחדש (ברכי יוסף רצא, ב, פת"ש ז, פמ"ג משב"ז או"ח טו, ב). עוד הוסיף בברכ"י, והובא בפת"ש רצא, ז, שגם אם היוצא והנכנס מוכנים, זה להוציא את מזוזותיו וזה לקבוע את שלו, אין לחלק ולהתיר זאת. אמנם לשוכר שנכנס, אחר שיכנס מותר להסיר את מזוזות חבירו ולקבוע את שלו. וכמובן יחזיר לחבירו את המזוזות שהוציא (שכל טוב רצא, כז, בשם מור ואהלות).
מחבר התשובה: יעקב וינברגר
2018-07-05 19:18:13
גזל
שלום כבוד הרב, מותר לי לעשות העתק הדבק מהאתר שלכם לעבודה שאני צריכה לכתוב למכללה ? (אני כותבת משהו על ברכת המזון וזה מאוד עוזר לקחת מפניני הלכה מה שכתבתם. זה מותר או שזה גזל? תודה רבה, יעל
כתוב בתחילת כל ספר של פניני הלכה "ניתן להעתיק קטעים מהספר שלא למטרות מסחריות".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-05 11:55:21
נטילת ידיים של בוקר
בס"ד שלום כבוד הרב ברצוני לשאול האם יש הוראה לגבי כמות המים ועד לאיזה חלק ביד הם אמורים להגיע בנטילת ידיים של בוקר? תודה רבה
- רביעית (75 מיליליטר) על כל יד כפול 6.
- לכת' על כל כף היד, ובדיעבד על כל האצבעות (וכך נוהגים בט' באב וביום כיפור).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-01 23:04:29
צום בחולי טרשת נפוצה
שלום כבוד הרב.אני חולה בטרשת נפוצה.אבחנת המחלה נרמזה לי טלפונית.התשובה הרשמית תינתן ביום ראשון בפגישתי עם הרופא המומחה.האם עליי לצום ביום ראשון?
אינני יודע האם צום הוא רע לחולים במחלה זו. אם אכן צום עלול לגרום לתופעות לוואי חמורות, אתה פטור מהצום, כמבואר בפניני הלכה זמנים ז,ז (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-28 06:53:02


