חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
מעשרות
שלום כבוד הרב אני אם חד הורית. מפרנסת יחידה ללא מזונות ומשלמת חובות. כיצד אני מחשבת את המעשרות? האם דמי כיס/הוצאות לילדים נחשבות מעשרות? האם צדקה שניתנת במהלך החודש נחשב למעשרות? תודה רבה מראש אשמח לתשובה במייל חוזר [email protected]
לא פרטת, ובצדק, את ההכנסות וההוצאות שיש לך. אך דבר זה יסודי כדי לדעת האם צריך להקל או ללכת לפי הדין. באופן כללי כל עוד אפשר לתת מעשר לפי הדין, הדבר כדאי, משום שחכמים אמרו שמצווה זו גורמת לברכה. וממילא פי שלא מקיים אותה כראוי, גם אם עושה לפי ההלכה, לא זוכה לברכה זו של הנותן מעשר. אמנם מי שמצבו דחוק מאוד עד כדי כך שלא יכול לפרנס את משפחתו באופן מינימלי בלא להעזר בכספי המעשר, נחשב עני ופטור מלתת מעשר.
את המעשר יש לתת מכל סוג ומכל סכום שנכנס. כל צדקה לנזקקים או לישיבות נחשבת מעשר, אבל הוצאות שוטפות על ילדים לא נחשב מעשר. אמנם משעברו הילדים את גיל 13 ניתן למי שדחוק להחשיב את מה שמוציא עליהם כמעשר. ומשעברו את גיל 18 יותר קל להחשיב את ההוצאות עליהם כמעשר, ובלבד שהם לא יכולים להסתדר בלא זה, שאז נחשבים עניים.
פרטים נוספים מופיעים באופן קריא ובהיר בספרו של הרב אליעזר מלמד, פניני הלכה ליקוטים ב' פרק ו' מסעיף ז. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-06 08:25:05
בדיקות רופא במהלך ההריון
שלום וברכה הרב. אנחנו בשבוע 39 להריון, והיינו אצל רופא בבדיקות לקראת לידה. הוא עשה שתי בדיקות. הראשונה בדיקה בצוואר הרחם עם מעין מקל אוזניים ארוך ועבה שאמור לשנות את הצבע במפגש עם מי שפיר, לשם כך הוא נעזר בספקולום (מכשיר שמרחיב את האזור כדי לעזור לו לבדוק). והשנייה בדיקה בעזרת היד בתוך הרחם לבדוק האם הקרום שלם (על מנת שיוכל לשער האם הייתה ירידת מים או לא). איני יודע האם הוא הכניס אצבע או שתיים או יותר… בכל מקרה הקרום נמצא שלם ולכן הוא אמר שכנראה לא הייתה ירידת מים. שאלתי אותו לגבי דם והוא אמר שהוא לא ראה דם (איני יודע להגיד בוודאות האם הוא יכול להעיד שלא היה דם או שרק 'לא ראה'. אך היה ניכר שהוא מבין למה אני שואל) ולכן השאלות: 1. האם זה אוסר מצד 'אי אפשר לפתיחת הקבר בלא דם' או לא? 2. אם הדבר מצריך להיטהר, האם יש צורך בהפסק טהרה או שמספיקה ספירת 7 ימים (ביום הסמוך לא עשינו הפסק טהרה ולכן זה משמעותי). ואם התשובה היא כן, אז האם יש צורך בהמתנת ימים לפני ההפסק או לא? תודה רבה רבה!!
כיון שהאישה בזמן עיבורה מסולקת דמים, אפשר לסמוך על אמירה זו של הרופא שלא היה דם, ולכן האישה טהורה.
יש לדעת שגם אם היה אומר שהיה דם, צריך לשאול אותו מאיפה הדם, שכן אולי הרופא יודע לומר שאינו מהרחם.
ולגבי שאלת הפסק הטהרה, אזי אם האישה היתה נאסרת, היה צריך למנות חמישה ימים, לעשות הפסק טהרה וז' נקיים. ויש מקלים לנקות את המקום היטב משאריות זרע ולוותר בכך על מניין חמשת הימים, אלא מסתפקים בהפסק טהרה וז"נ.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-05 09:58:16
ברכת האורח
אני לומד במקום שארוחת הבוקר שם מוגשת לתלמידים הישנים במעונות ב"חינם" ולתלמידים השוכנים מחוץ למעונות היא מוגשת במצב שהם זכו להצטרף לשחרית במקום לפני ארוחת הבוקר (כך אמר לי אחד מהעובדים הבכירים). לגבי ארוחת צהריים התשלום הוא בנפרד וכל ארוחה שתלמיד לוקח יורד לו מהחשבון את הסכום של אותה ארוחה. השאלה היא האם לאור הנתונים הנ"ל צריך לומר "ברכת האורח" בברכת המזון ואם כן את מי ראוי לברך ? תודה.
לכאורה כולם משלמים על הארוחות, השאלה רק איך התשלום מגיע למוסד, ולכן אין חובה לומר את ברכת האורח. ואם הדבר מסופק, אומרים את הנוסח כאשר הכוונה ב'בעל הבית' לבעלי המוסד.
מחבר התשובה: צוות אתר הר ברכה
2018-11-05 08:26:08
תפילת מנחה
שלום כבוד הרב, יש לי כמה שאלות לגבי תפילת מנחה. 1) אנחנו יכולים להתפלל מנחה במשך 14 או 13,5 דקות אחר השקיעה, כי שמעתי שזה 13,5 דקות אחר השקיעה ? 2) אנחנו מדברים בדקות זמניות או של השעון ? 3) ביום ששי, מי שעוד לא התפלל מנחה והשקיעה הגיעה. האם הוא יכול להתפלל מנחה במשך 14 דקות אחר השקיעה ? האם זה לא סותר זה את זה כי: השבת מתחיל (בלי תוספת) בשקיעה, נכון ? ואז שבת התחיל והוא מתפלל מנחה של חול ! בברכה,
- מי שלא הספיק להתפלל מנחה לפני השקיעה, יכול בדיעבד להתפלל עד 14 דקות באזור ירושלים ו 19 דקות באזור השפלה. 13.5 דקות זו טעות.
- דקות רגילות.
- עיין פניני הלכה שבת א פרק ג הלכה ה.
- בדרך כלל יש לשאלותיך תשובות בספרי פניני הלכה. כדאי לך פשוט ללמוד מהם ולחפש את התשובה לשאלותיך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-04 20:50:41
קשירה בשבת
בפניני הלכה שבת א עמוד 295. כתוב שקשר כפול מהודק אסור. כפי שקושרים נעליים וכו.. וקשר מטפחת שאין מהדקים אותו – מותר. שאלתי היא: לפי ההגדרה של קשר כפול דווקא מהודק יהיה אסור. מה יהיה הדין במקרה שקושרים את הנעל בקשר כפול שאינו מהודק?
יש מחמירים בקשר שרגילים להדקו, אבל למעשה נראה שמותר לקשור קשר כפול באופן לא מהודק. ולגבי הנעליים, אם אתה מתכוון לקשירת שתי הלולאות שוב, זה מותר גם באופן מהודק, כיון שהוא קשר עבה ולא נחשב מהודק, ובנוסף לכך ניתן לפותחו במשיכה אחת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-01 08:10:51
כיבוס בערב שבת
שלום, יש תקנת עזרא שלא לכבס ביום שישי. האם גם ביום חמישי בערב יש איסור כיבוס ? תודה רבה
פניני הלכה שבת ח"א ב,ד – "כיום, שמלאכת הכיבוס נעשית במכונה, מותר לכבס בגדים ביום שישי, שאין בזה טורח והפרעה להכנות לשבת. אך את בגדי השבת, טוב להקדים ולכבס ביום חמישי כתקנת עזרא".
לכן נראה שגם מי שרוצה להדר, מותר לכבס בליל שישי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-01 08:04:48
נטילת ידיים תוך כדי תפילה
מקרה: הייתי חזן בשחרית ובין תפילת הלחש לבין חזרת הש"ץ הורדתי את הנעל שלי בגלל משהו שהפריע לי בתוכה ולאחר מכן החזרתי אותה. ראוי לציין שהנעל הייתה יחסית חדשה ונקייה, וגם נגעתי בעיקר בשרוכים ובנעל בעדינות וכן גם בגרביים שהיו יחסית נקיות. האם עליי ללכת לרחוץ או ליטול את ידיי בכיור שנמצא מחוץ לבית הכנסת או שבמקרה זה מספיק לשפשף את ידיי בבגדי אם בכלל צריך ?
אמנם מדינא אם היד נקיה כמו לפני שנגעה בנעל ובגרב, אין צורך לשטוף ידיים. אבל כיון שמדובר על מעשה בציבור, נראה שאם אפשר עדיף ללכת לשטוף משום 'והייתם נקיים מה' ומישראל', שכן אנשים חושבים שבכה"ג צריך לשטוף.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-10-31 08:40:22
"אמן יהא שמיה רבא"
שלום כבוד הרב, למי שנוהג לענות "אמן יהא שמיה רבא" עד "דאמירן בעלמא". החזן הוא כבר ב "שמה דקדשא בריך הוא". 1) מי שעוד לא סיים לענות עד "דאמירן בעלמא" , מותר לו להפסיק באמצא כדי לענות אמן ל"שמה דקדשא בריך הוא" ואחר כך הוא ממשיך עד "דאמירן בעלמא" ? 2) אם הוא נמצא ב"שמה דקדשא בריך הוא", מותר לו לענות אמן ל"שמה דקדשא בריך הוא", ואחר כך הוא ממשיך עד "דאמירן בעלמא" ? בברכה,
עונה אמן רק אם סיים 'דאמירן בעלמא'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-10-29 20:29:26
תבנית עף – שפיכת נוזל ממנו בשבת
שלום, האם מותר לאחר ארוחת ליל שבת לשפוך את המים שנותרו בתבנית בו בושלו שוקי עוף כדי שיהיה אפשר לחמם את העוף למחרת על הפלטה? הכוונה להטות את התבנית ולשפוך ממנו את המים ללא עזרת כלי נוסף.
אם יש בתבנית רק נוזל ושוקיים, אין זה נחשב תערובת שאסורה בברירה, כיון שהשוקיים גדולות, וממילא מותר לשפוך את המים, וכפי שכתבו הפוסקים גבי שימורים של מלפפון חמוץ. אבל אם יש בתבנית עוד מאכלים יותר קטנים כגון תפוחי אדמה ובבטטות, שייך איסור ברירה, וממילא יהיה אסור להפריד את המים, אלא בבוקר לפני ששמים על הפלטה לוקחים את האוכל שרוצים מתוך הנוזל ע"י כף ולא ע"י מזלג.
אם הדברים לא ברורים, כדאי לקרוא מתוך פניני הלכה שבת א' יא, ד. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-10-28 06:51:13
ערכאות
שלום וברכה, מה המקור של האיסור ללכת לבית משפט? אם השופטים הם יהודים זה בסדר? למה יש אנשים שהולכים לבית משפט למרות שאסור? שבת שלום
תשובה מפורטת לעניין זה, עיין בפניני הלכה העם והארץ פרק ו'. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-10-25 20:22:54
סעודה שלישית בשבת
שלום כבוד הרב, מתי אפשר לעשות סעודה שלישית בשבת ? האם אפשר לעשות סעודה שלישית קודם מנחה קטנה בשבת ? בברכה,
פניני הלכה שבת א' ז,ב- סעודה שלישית זמנה מחצי שעה אחר חצות היום ועד השקיעה. והאוכל סעודה שלישית לפני כן – לא יצא (שו"ע רצא, ב).
שאר פרטי סעודה שלישית עיין בספר דרך האתר של ישיבת הרב ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-10-25 19:35:13
דיבור אמת בלשון הרע
שלום, בהלכות לשון הרע כתוב כי גם דיבור אמת נחשב לשון הרע ויש איסור לומר אותו. אם כך – מדוע אמירת האמת, שהיא דבר המופיע בתנך ובהלכה כדבר חשוב מאין כמוהו – היא דבר אסור?
אנחנו רוצים לעשות טוב בעולם. האמת אינה תמיד הדבר הצודק והטוב. לפעמים אנחנו מכסים את האמת כדי לעשות שלום בין אדם לחברו, ולפעמים מכסים את האמת כדי לא להעליב וכד'. וכן לגבי לשון הרע- אם אין באמירה תועלת, היא רעה אף שהיא אמת. בהלכה זו באים חכמים ומלמדים אותנו שערך הטוב והשלום חשוב יותר מערך האמת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-10-25 15:30:46
לימודים
שלום הרב, אנחנו נשואים כבר שנתיים, כשהתחתנו לאישתי היתה אמורה להשאר שנה ללימודי תואר שלה ותכננו שאני אעבוד שנה והיא תסיים את התואר, ואז אני אתחיל את הלימודים והיא תעבוד. מה שקרה בפועל זה שמהרבה סיבות התואר שלה נמשך ונאלצתי לעבוד עוד שנה. הבעיה היא שהיא עדיין לא סיימה את התואר אז החלטנו שהשנה אני אתחיל ושנינו נעבוד משרות חלקיות. הבעיה היא שזה לא מספיק וזה דורש מאיתנו לחסוך המון ולהעזר בהורים. אני מתכנן לעשות תואר בהנדסת חשמל שזה תואר של 4 שנים, והגיל בו הוא פקטור רציני מאוד בעבודה אם הכל ילך חלק אני אמור לסייםצאותו בגיל 29 וגם זה לא בטוח כי קורה הרבה שהתואר נמרח ואני לא רוצה לסיים אותו בגיל מאוחר ואז קשה למצוא עבודה. אמרתי לאישתי שאנחנו נאלץ לחיות השנה בצמצום עד שהיא תסיים את התואר שלה ואז יותר ננשום הבעיה היא שזה מאוד קשה לה, היא מגיעה ממשפחה מבוססת ובחיים לא נאלצה לחסוך או לא לקנות משהו שהיא רצתה, ועכשיו כשאין לנומכסף למותרות זה מקשה עליה. ולכן היא מבקשת ממני ךפרוש מהתואר ולהמשיך לעבוד עוד שנה ולחזור לתואר שנה הבאה. מצד שני התואר הזה זה משהו שאני מחכה לו כל החיים, אני רואה בעבודה בתחום התעשיה את היכולת שלי לתרום לעם ישראל זה חלום שלי מגיל קטן, וכל שנה שזה נדחה באמת כואבת לי. אני מפחד להמשיך לדחות ואני מפחד שזה לא יהיה רק שנה וגם שנה הבאה פתאום אני אצתרך לדחות. ברוך ה' המשפחה גדלה ואיתה ההוצאות. וכמו שאמרתי קודם ככל שאני אסיים יותר מאוחר ככה הסיכוי למצוא עבודה קשה יותר. אנחנו מבקשים עצה מדעת תורה. תודה
אין לי שום ספק שאתם צריכים לחיות יותר בצמצום כדי שתוכל להתחיל את הלימודים. כמובן שאם יש לכם אפשרות לקחת הלוואה קטנה מאדם פרטי, זה יכול להיות רעיון. אמנם אם אפשר בלי ההלוואה, עדיף.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-10-24 09:31:47
גזירות חז"ל
מהו הכלל לגבי השאלה מתי נאמר שהגזירות שחז"ל גזרו הם לאור מגמה מסויימת שהייתה להם וממילא ייתכן שבימינו לאור המציאות השונה נבטל את הגזירה באופן חלקי או מלא ומתי נאמר שהגזירות שחז"ל גזרו הם בבחינת לא פלוג גם אם יש סברא מסויימת לשנות את הגזירה בימינו ?
אין בזה כלל ולכן יש בכל הדיונים הקשורים לזה מחלוקות. ובכל זאת באופן כללי, כאשר ברורה ומוסכמת סיבת הגזירה, אם אכן ברור שהמציאות השתנתה, יש מקום ל'שדרג' את ההלכה בנושא בזהירות ולא באופן קיצוני ע"פ בירור בין ת"ח מובהקים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-10-22 09:55:07
הצבעה
שבוע טוב. אדם שמצביע למפלגה דתית או חרדית זוכה לגן עדן? בשורות טובות
כדי לזכות לגן עדן צריך לעשות הרבה יותר מאשר להצביע בבחירות למפלגה דתית
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-10-20 20:11:23
הדלקת נורה ביום טוב
ב"ה שלום. קראתי בספר של הלכה של רבני בוכרה אם אני לא טועה, שמותר להדליק נורה ביום טוב, הוא הסביר, בערך, שחיבור שני החוטים זה בדיוק כמו הדלקה מנר לנר, השאלה שלי האם כולם מסכימים לזה ? האם אין פה בעי'ה אחרת של בונה ? האם יש מחלוקת בפוסקים לגבי זה או שכלל לא דיברו על זה. האם ניתן לדעת מה דעת מרן או רמ"א או רבי שניאור זלמן בעל התניא בנושא ? כמובן שלא הי'ה בזמנם חשמל אבל האם היסוד להתיר או לאסור את הנורה נמצא בדבריהם או לא ? מסקרן אותי מאוד לדעת כי אני הולך לפי פסקי בעל התניא במיוחד מה דעתו בנושא, האם מותר לי להדליק ביום טוב נורה או אסור, אין לי מושג איפה ניתן לעיין בנושא הזה, אשמח קצת לקבל מקורות אם אפשר. בברכה
אביא לך כאן מספרו החשוב של הרב אליעזר מלמד, פניני הלכה הרחבות פרק ה, סעיף ה, ד.
יש שרצו להתיר הדלקת נורה חשמלית ביו"ט משום שהאש כבר קיימת בחוטים ובסגירת המעגל אינו מוליד אש אלא מעבירה ממקום למקום. וכ"כ אבן יקרה (ח"ג קסח); ומצור דבש (אב"ד דמצרים סי' י); שו"ת פרחי כהונה (הודפס בקזאבלנקה א, סד); הרב יוסף משאש בשו"ת מים חיים (או"ח צד); משפטי עוזיאל (א, יט). אמנם פוסקים רבים דחו את דבריהם, שכן במציאות החשמל נוצר רק בפגישת חוטי החשמל.
ויש אחרונים שהתירו מטעמים אחרים: הרב צבי פסח פרנק בירחון קול תורה (תרצד, חוברת א-ב) התיר הדלקת חשמל אע"פ שמוליד אש, כיוון שאין כאן הבערה בידים ממש, אלא גרמא בלבד. וז"ל: "ולפי"ז יש לדון דבסבובו להכפתור שבתוך המעריך – אינו אלא גרמא… שזה המדליק מסלק הגשר אשר דרך בו יעבור הזרם… ומכל שכן לענין כיבוי".
וכן כתב להתיר בעל ערוה"ש (תשובה מתוך כתב העת בית ועד לחכמים שנה א, גליון א, ניו יורק שבט תרסג; הובא בספר 'כתבי ה'ערוך השולחן' בחלק השו"ת סימן ז), וז"ל: "להדליק אור העלעקטרי ביו"ט נראה לענ"ד להתיר, ואין מוליד אש ביו"ט כמו בחיכוך עצי גפרית, דבשם אין בהעצים כח עצם האש אלא שיסוד האש בו מרובה, ומהתחככו נולד אש. אבל בזה העלעקטרי יש כח אש ממש אלא שאינו מאיר, ובהפגש השני כוחות הנגדיים זה לזה החיוב והשלילה יצא האש לפועל ממש והמה כגחלת אשר ע"י נפיחות הפה יצא השלהבת, שאינו נולד… ואפילו אם נאמר שהוא גורם להולדת האור, לא אשכחן גרמא דאסור ואין כאן מעשה… והרי בכאן אינו אלא כפותח פתח. כן נראה לענ"ד לפי הבנתי במלאכת העלעקטרי כי אינה מצויה ברובי הערים שלנו שאוכל לעמוד בדיוק על תוצאותיו".
והרב יוסף משאש כתב (שו"ת מים חיים צד): "ומה גם דאיסור הוצאת אש מהאבנים וכו', אינו אלא איסור קל דרבנן לכתחלה, דבדיעבד אם הוציא מותר להשתמש בו… וא"כ נוכל לחלק בו בפשיטות, דדוקא נולד הנראה לעיניים, כהוצאת אש מהאבנים וכו' ומזכוכית לטושה, וגם יש בו טרחא ומעשה רב שמחכך בחוזק יד אבן עם אבן וכיוצא עד שמוציא האש… בזה הוא דאסרו רבנן לכתחילה, אבל בנד"ד אף אם נעלים עיניים מהאמת ונחשבהו נולד, מ"מ הוי נולד שאינו נראה לעיניים ונעשה מהר כלאחר יד, וא"כ ודאי שרי בלא ספק". (ובישכיל עבדי ח"ד או"ח כז, דחה סברתו, שהואיל והאור לא היה ניכר כלל, הרי זה מוליד גמור).
אמנם למעשה דעת רובם המכריע של האחרונים לאסור משום מוליד. ואין זה משנה מה גדר הדבר שמולידים, אש או כוח אלקטרי, שכן האוסרים חשמל בשבת מחמת מוליד, יאסרו גם ביו"ט, שכל יסוד איסור הבערת אש משום מוליד (ביצה לג, ב). וכ"כ מרן הרב קוק זצ"ל (אורח משפט עא): "וגם ביו"ט אינני נמנה בין המתירים, מטעם מוליד, דסוף סוף אין כאן אש בפועל במכון החשמלי, אלא כח שמוציאים ממנו את האש ע"י התנועה". וכ"כ אחיעזר (ג, ס); הרגאטשובר בשו"ת צפנת פענח (קעג; רעג); חלקת יעקב (א, נא); שו"ת לב יהודה (סימן יז); ישכיל עבדי (ד, או"ח כז); אול"צ (ח"ג, כ, א בביאורים; שם, ו בביאורים); תרומת הגורן (א, קט, ג); חזו"ע (עמ' נג; יחו"ד א, לב); באהלה של תורה (ח"ב, כג, ה); פס"ת (תקב, ב).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-10-20 17:48:21
שתיית מים לפני הסעודה
לגבי שתיית מים לפני הסעודה – בפניני הלכה נכתב שאם זה פחות מכשיעור מותר, ואפילו יש בזה הידור. לפי זה, האם יהיה מותר גם במקרה ששותה כשיעור, אבל באופן שלא מחייב ברכה אחרונה (שתיה לא רצופה)? והאם מותר גם כשעושה זאת לא כי רוצה להדר ולצאת מהספק של ברכת המים בתוך הסעודה, אלא סתם כי הוא מעוניין לשתות לפני הארוחה (ואולי גם לא ישתה בכלל מים בתוך הסעודה)?
עדיף לא לשתות מים סמוך לסעודה, שכן לדעת רבים כבר על כמות של כזית מים צריך לברך ב"א (עיין הרחבות לסעיף יב,ד), וממילא בכל מקרה נכנסים לספק. ובכלל כיון שהידור זה לא מקובל היום, עדיף שלא לעשות הידורים לא מקובלים, אלא אם כן הגעת למדרגת החסידות. ואף שהדבר ודאי נובע מכוונה טובה, מ"מ אם הוא לא מתאים לכלל מדרגתו של האדם, הוא עלול לפגוע. ולכן הרב מלמד לא כתב שיש בזה הידור, אלא רק הביא פוסקים שאומרים שיש בזה הידור, והקפיד לסיים שבפועל רבים נוהגים שלא לדקדק בזה. וזהו שסתם בסעיף יב- "הרוצה לאכול סעודה על לחם, לא יאכל או ישתה לפני כן".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-10-17 18:30:19
יארצייט
האם אני יכול להגיע לבר מצוה של חבר שלי ביום השנה (יארצייט) של אבא שלי?
אם יש חשש עלבון או צורך חשוב אחר, אפשר להקל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-10-17 14:57:39
כשרות
שלום הרב ברצוני לדעת האם נדרש כשרות על כדורי קפאין שמיוצרים בחו"ל. מדובר בכדורי בליעה כך שאני לא טועם שום דבר. המחיר דרך קניה בחו"ל הרבה יותר זול מהארץ, ולכן יש עדיפות לקניה שם. תודה
אם זה כדור בליעה, מן הסתם לא השקיעו שיהיה לו טעם טוב, ולכן אין צורך בכשרות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-10-16 09:20:58
סוף זמן מנחה
שלום כבוד הרב, כתוב בפניני הלכה תפילה, פרק כד – תפילת מנחה, ד – סוף זמנה: "בדיעבד אפשר לסמוך על דעת רוב הפוסקים ולהתפלל עוד כארבע עשרה דקות אחר השקיעה, שעד אז לכל הדעות עוד לא התחיל הלילה (ולמעשה עד 4.8 מעלות מעבר לאופק)." ובהערה 4, כתוב: "…אמנם בדרך כלל ביהש"מ נמשך יותר זמן כמבואר להלן (כה, ה, 3), ועל פי המבואר שם אפשר להתפלל מנחה עד שהחמה תשקע מעבר לאופק 4.8 מעלות, שאז הוא זמן צאה"כ לדעה המקדימה, ועד אז נמשך זמן ביהש"מ לכל הדעות." השאלה שלי היא: אם ביהש"מ נמשך עד שהחמה תשקע מעבר לאופק 4.8 מעלות לכל הדעות, למה אנחנו לא יכולים להתפלל מנחה עד הזמן הזה ? למה אנחנו יכולים להתפלל רק עוד כארבע עשרה דקות אחר השקיעה ? בברכה,
בפועל יש מחלוקת כמה זמן הוא בה"ש, כאשר לדעה הכי מצמצמת, בירושלים הוא 14 דקות ובשפלה 19 דקות, ואף שלרה"פ הוא יותר זמן, מ"מ כיון שי"א שאסור להתפלל אחר בה"ש, ניתן להקל רק כפי הדעה המצמצמת ביותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-10-15 20:31:48


