חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
האם אתרוג ישן כשר
לפני כשנה עטפתי כמה אתרוגים בצורה הרמטית ועכשיו כשפתחתי ראיתי שהם שלמים ויפים ללא הצטמקות כלל. האם הם כשרים עדיין? האם צריכים לבדוק עם מחט וחוט האם יש בהם עדיין לחות או מספיק להסתכל ולראות שלא הצטמקו?
האתרוגים כשרים ללא בדיקה עם מחט (בכורי יעקב תרמח, ד; שעה"צ תרמח, ח).
אם אכן הם יתמידו במראם היפה לכל החג, תגיד לי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-23 06:44:47
ענייני אישות המוזכרים בחז"ל
לכבוד הרבנים אשמח לקבל הסבר עכשוי, על מונחים שהוזכרו בחז"ל לגבי אישות. 'אשה מזרעת תחילה יולדת זכר', מה זה מזרעת? 'בשכר ששוהין על בטן, שתהיה מזרעת תחילה,מוליד בנים זכרים'. מכאן ש'מזרעת' אינו דבר נסתר, אלא מורגש לשני בני הזוג. איך ומה? ומה זה הטכניקה של 'שוהין על הבטן' שגורמת ל'מזרעת'? בזוהר הקדוש מוזכר מיין נוקבין המעוררים את המיין דוכרין. מה זה 'מיין נוקבין' (מים/נוזל ניקביים)? ואיך הם גורמים ל'מיין דוכרין' (מים/נוזל זכריים)? האם מושגים שבזמנינו נודעים להרבה זוגות (דתיים וחרדים) רק אחרי כמה שנים, היו טבעיים ומוכרים לציבור הרחב בזמן חז"ל? תודה על תשובה מפורטת.
מזרעת תחילה, היינו שמגיעה לשיא ההנאה והשמחה, עד שאותו מקום רטוב מאוד.
שוהין על הבטן, היינו שעל ידי דישת האיבר זמן רב גורם לשמחתה של אשתו באותו מקום.
הסבר פשט הזוהר בקצרה- ברגע שהבעל עושה את מצוותו כראוי כהדרכת חכמים וקודם כל דואג לשמח את אשתו, כך גורם לשפע העליון, כלומר להקב"ה המשול לזכר, לרדת ולשכון בתוך עם ישראל המשולים לנקבה.
ללא ספק כל הנ"ל היה מוכר לציבור הרחב בזמן חז"ל, הדבר עבר במסורת בתוך המשפחה, כמובא בגמ' שרב חסדא לימד את בנותיו איך להתחבב על הבעל בזמן התשמיש. וכשהדבר לא עבר במשפחה, היה ניכר בתחושות הגופניות הפשוטות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-23 00:37:07
שנה מעוברת
ערב טוב, פעם בכמה זמן יוצא שנה מעוברת? גמר חתימה טובה!
פניני הלכה זמנים יד, ג- בעבר היה בית הדין מחליט על עיבור השנים לפי מצב החקלאות וחשבון השנה, ואילו כיום שאין לנו בית דין סמוך, קבעו חכמים מחזור קבוע של תשע עשרה שנה, שמתוכו שתים עשרה שנים פשוטות ושבע מעוברות. שנים עשר חודשי לבנה הם 354 ימים (ועוד 8 שעות 48 דקות וכ-40 שניות). ואילו שנת החמה היא כ-365 ימים (ועוד 5 שעות, 55 דקות וכ- 25 שניות). במחזור של 19 שנה, השנים המעוברות הן: 3, 6, 8, 11, 14, 17, 19. שנת תשנ"ח היתה ראשונה במחזור יט.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-19 20:42:30
ענייני גזל
שלום וברכה, לפני כשבוע עברתי לשכונת גבעת מרדכי בירושלים עם משפחתי. רצוננו להכיר תחילה את שלל בתי הכנסת בשכונה ולאחר מכן להחליט באיזו קהילה נרצה להתפלל. העניין הוא שיש בקהילות שבינתיים היינו את העניין של "דמי חבר" שאנשי הקהילה משלמים מדי שנה. 1. האם על פי הדרכת התורה בתהליך בדיקת בתי הכנסת עלינו לשלם את חלקנו על עצם היותנו בקהילות השונות ? בדיקתנו נעשית בשבתות בלבד. 2. האם אורח המתארח בשבת צריך לשלם את חלקו על הוצאות בית הכנסת ? 3. באופן כללי, כשאדם נכנס להתפלל בבתי הכנסת בארץ במזדמן (טיולים, עבודה וכדומה) האם על פי עיקר הדין עליו לשלם על החשמל, מזגן, אור ועוד בעת שהותו בבית הכנסת ? בברכת גמר חתימה טובה, דן לישה
התשובה לכל המקרים היא שהולכים לפי המקובל, ובכל המקרים ששאלת המקובל הוא שכל עוד אתה אורח אינך צריך לשלם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-15 18:36:28
פרץ
שלום וברכה לכבוד הרב, אשמח לשמוע מהרב על היחס הנכון לנער ערכי ומסור לעם ולארץ אשר סר מדרך ה'. מה היחס הנכון מצד הוריו- האם לבקר ולהוכיח? לנדות? האם מותר ונכון לתמוך כלכלית? להזמינו לביתם לשבת? מה היחס הנכון מצד האחים האם להזמינו ולקרבו? או להרחיקו עד שישוב למוטב שמא יתקלקלו האחינים? (חשש הנראה כעת רחוק). המשפחה הינה תורנית והנער שבעברו היה בישיבה תיכונית תורנית, שלוש שנים בישיבה גבוהה ושלוש שנים בצבא מתגורר לבדו בדירת סטודנטים כבר מספר שנים, הינו הקטן במשפחה וכל אחיו התחתנו. תודה רבה!
בדרך כלל תוכחה רגילה לא מועילה כלל, אך חשוב שידע שהדבר כואב מאוד להורים. חשוב מאוד לקבלו ולקרבו ולאהבו, ובלבד שבבית ההורים הוא מכבד כראוי את מנהגי התורה החיצוניים, ועכ"פ לא מבזה אותם, גם מצד דרך ארץ כלפי ההורים, וגם כדי לא לקלקל את שאר האחים. כדאי לדבר איתו על כך ולסכם שאתם מקבלים אותו כמו שהוא למרות הצער הגדול, אך מבקשים שבביתכם ישתדל להתנהג בצורה מכבדת. דוגמא- לבקש שבקידוש יהיה עם כיפה, כמו שנוהגים חילונים רבים שמתארחים אצל דתיים. אם לא מסכים, לא נורא. וכן לגבי נטילת ידיים, כיון שהדבר נעשה בפומבי, לבקש שגם הוא יעשה כך, כמו שגם בזה נוהגים חילונים רבים כשמתארחים. כמו כן לא להסכים שיספר סיפורים כיפיים של חילונים. זה הרעיון, ואידך זיל גמור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-13 14:34:09
ואפל
שלום כבוד הרב בהבדל לתשובת הרב לגבי ברכת הואפל בסעודה , האם המושג פת הבאה בכיסנין משמעותו שהוא כמו פת אבל בכיסנין (לפי הדעה שהכוונה היא ממולאת בכיס ) ביחד עם המילוי. כלומר האם ההגדרה של התנאי ״ממולא״ היא שהיא נאפית ביחד עם המילוי? ואז אם כך אז אולי הואפל הוא בגלל לא ״פת הבאה בכיסנין״,כי הוא לא נאפה עם המילוי אלא לבד ואח״כ מורחים את השוקולד וחותכים? ואז אולי בגלל זה לא יהיה אפשר לברך עליו בסעודה כי הוא כלל לא מוגדר כפת הבאה בכיסנין ?
כתבו הט"ז והגר"ז שדוקא אם נאפו יחד נחשב ממולא. אך כתבו בספרים ברכה כהלכה, אול"צ, ברכת ה', ילקו"י ובנין שלום שאם עשה העיסה בנפרד אך דעתו למלאותה וכך היא דרך אכילתה ועיקר עשייתה לקינוח ותענוג דינה כפהב"כ. והדוגמא שהביאו זה וופל.
ויש להוסיף שאף לדעת הט"ז והגר"ז הוופל הוא פת הבאה בכיסנים כיון שהמזונות עצמם נכססים, וכידוע פהב"כ היא או עיסה מתוקה, או נכססת, או ממולאת. ולכן אין מי שסובר שמברכים על וופל המוציא. אלא שלגבי ברכת הוופל בתור מנה אחרונה שבסעודה יש מחלוקת גדולה, ולמעשה נראה שיש לברך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-13 10:28:03
דרכי בקשת הסליחה וההתפייסות
שלום לכבוד הרב. אני למדתי בישיבת הר ברכת בשיעור א' לפני שמונה שנים, אם הרב זוכר אותי. הרב כתב (בפניני הלכה > > ימים נוראים > > ה – עשרת ימי תשובה > > ה – דרכי בקשת הסליחה ) ולא כל כך הבנתי. במקרה שביזיתי את חברי והוא לא יודע מזה. ועכשיו אם אגיד לו את מעשיי הוא עוד יותר יתבזה. אילו מעשים אני עכשיו צריך לעשות לחבר? לדבר בשבחו יותר לשבח אותו על מעשיו? לא לדבר בכלל? הרי אסור לי להגיד שום מילה שתגרום לכך שהוא ידע שאני עשיתי את זה, שהרי כך הוא יתבזה. אז מה כן לעשות? תודה רבה ושנה טובה!
רק אם אתה חושש שאם תגלה לחברך שאמרת עליו דברים רעים, חברותכם תעכר יותר, ואף תגרום לו לשנוא אותך או עכ"פ לא יצליח לסלוח לך בלב שלם, אתה פטור מלספר לו על כך. אך במקרה כזה הפסדת את סליחתו, שהרי אינו יודע כלל שצריך לסלוח ולמי לסלוח.
במקרה שהצגת שהחבר יתבזה, אין זה מונע מלספר לו את מעשיך הרעים ולבקש את סליחתו. רק הנ"ל פוטר אותך מלספר לו, ויחד עם זאת לאבד את אפשרות סליחתו. אך אם ניתן להעריך שאף שיתבזה, מ"מ בזכות דברי הכיבושין והסליחה שתאמר לו, יבין ויסלח, יש לספר לו.
מה אפשר לעשות אם אינך מבקש סליחה: לבטל את הדברים הרעים בפני אלו שספרת להם, ולומר להם שטעית, ולדבר עליו דברים טובים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-13 08:36:28
ברכת וואפל בתוך סעודה
שלום לגבי ברכת הוואפלה בתוך הסעודה . האם יש צד לאמר שלא שייך לברך עליו בתוך הסעודה מכיוון שהוא לא נאפה ביחד כלומר הבצק נאפה בנפרד כידוע ואז מורחים עליו שוקולד , וזה אולי דומה לפרוסת לחם עם שוקולד . אז האם אפשר לחלק ולאמר שלוואפלה אי אפשר לברך בתוך הסעודה שמא נפטרה בברכת הפת ?
לכאורה אין שום קשר בין לחם עם שוקולד לבין וופל, הן מצד הייעוד, שהוא מדד משמעותי בסוגיה, והן מצד זה שהוא נכסס. ולכן יש מקום לברך על הוופל אם לא נועד לשביעה, כמבואר בפניני הלכה ברכות ג,ח (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-13 08:29:36
ענייני גזל
שלום וברכה, 1. אני לומד במכון לב והתנאי לאכילת ארוחת בוקר בחדר אוכל של המכון הוא ההתייצבות בתפילה. לגבי ארוחת צהריים יש תשלום נפרד. האם יש אפשרות להוציא מהחדר אוכל כריך בבוקר בכדי לחסוך את עלות ארוחת צהריים. אם לא, על -פי הדרכת התורה ממי צריך לבקש רשות במקרה הנ"ל ? 2. כנ"ל במלון, האם מותר להוציא אוכל (אפילו מעט) מארוחת הבוקר בשביל לחסוך בהמשך היום ? אם לא, ממי צריך לבקש רשות במקרה הנ"ל ? בברכת חתימה טובה, דן לישה
במקרה של מכון לב נראה פשוט שהדבר אסור, אא"כ תקבל אישור ממנהל המוסד. במקרה של מלון, אמנם רבים עושים כך, אך גם בזה נראה ברור שאם המלון לא מרשה לעשות כן (אם אני זוכר טוב אז כתוב מלונות לא להוציא אוכל), הדבר אסור, אא"כ מקבל אישור ממנהל המטבח.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-13 05:46:20
שופר
שלום בתקיעות שופר בעניין שברים עשו שברים שנשמעו כ2-3 טרומיטין אבל בקול ישר (טווו..טווו..טווו.. ולא טו-הו,טו-הו,טו-הו) ובנוסף בין שבר לשבר כחצי שנייה הפסקה בערך האם כשרים הם שברים כאלה?
בפשטות לא יצא בקול ישר, שכן קול השברים צריך להיות קול של אנחה וגניחה, וקול ישר הוא קול התקיעה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-12 19:35:52
צורת הפתח בסוכת נחלים
שלום, האם פתח בלי בד בסוכת נחלים נחשב כצורת הפתח היות ובשביל צורת פתח צריך שיהיה מוט מעל שני הקורות ובסוכות נחלים זה מחובר מהצד ?
בפשטות אין זה צורת הפתח מהטעם שאמרת. אבל ברוב רובם של המקרים לא צריך צורת הפתח, שהרי אם יש שלוש דפנות של 56 ס"מ, ואין אוויר של 4.80 מטר, לא צריך צורת הפתח.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-12 16:55:54
התאבדות
האם מותר לנחם משפחה של אדם שהתאבד? אם אסור, האם אפשר להקל שלמעשה לא הודיע על נסיבות המוות רק מסתבר שזה המקרה כי מדובר בחייל בשירות?
משתי סיבות הדבר מותר. א) לא בטוח שהתאבד, או עכ"פ שהתאבד מתוך שפיות. ב) אתה הולך כדי לכבד את האבלים ולא את המת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-12 06:43:03
יום כיפור
ביום כיפור נוהגים להדליק נר נשמה עבור הנפטרים . האם אפשר לברך מאורי האש על נר כזה? האם אפשר להדלקיק ממנו עבור "נר ששבת". האם למעשה לכתחילה צריכים להדליק לפני החג שני נרות עבור הנפטרים ועבור נר ששבת?
מדליקים נרות יום כיפור בנרות ופמוטות מכובדים, כראוי לכבוד היום, כמו בשבת. בנוסף מדליקים נר נשמה ועל אותו הנר מברכים מאורי האש. לכת' עדיף לברך עליו ולא להדליק ממנו נר אחר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-12 06:39:41
זמן של ערבית
שלום כבוד הרב, למה יש סוברים שזמן ערבית הוא משקיעת החמה ? בברכה,
עיין אול"צ ח"ב טו, ו, שהבין כך בדעת השו"ע. אך לדעת רוב הפוסקים ולהלכה זמן ערבית הוא מצאת הכוכבים, כמבואר בפניני הלכה תפילה (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-07 11:01:32
צום ביום כיפור
אני נחשב כחולה כרוני .סובל מפירפור פרוזדורים.לוקח כדור לדילול הדם .יש לי הפרעות קצב.האם אני פטור מלצום ביום כיפור.הסיכון הוא גדול
אינני רופא, לא בכל מחלה אומרים שאסור לצום, לפעמים אין קשר בין הצום למחלה. בכל אופן אם אתה יודע שצום עבורך הוא ספק פיקוח נפש, אתה פטור. ואם אינך יודע, תשאל רופא ירא שמים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-07 09:34:55
סוכה
שלום וברכה. רציתי לשאול לגבי גזירת תקרה בסכך. אני מתכנן בניית פרגולה, ואני רוצה לסכך אותה בלייסטים של עצי אורן ברוחב 5 ס"מ, שגם בפניני הלכה בהרחבות ראיתי שפחות מטפח בכהאי גוונא זה ממש לכתחילה לכל הדעות. כרגיל בפרגולה יש קורות העומדות על עוביין במרחק של כ60 ס"מ זו מזו, שעליהן צריך הסכך לעמוד. תכננתי להניח את הלייסטים על הקורות המאונכות במאוזן, כשאני מקבע רק אחד ל5-6 לייסטים והשאר מונחות ללא קיבוע, אבל איש המקצוע טוען שעצים שיעמדו ללא קיבוע יתעקמו מאוד מהשמש (למרות שכל השנה יכסה ברזנט אטום את העצים). לכן שאלתי היא האם אוכל להניח מעל הלייסטים המאוזנים, שאינם מקובעים לפרגולה, לייסטים מאונכים נוספים, שאותם אקבע בקצוות בברגים, כך שיצמידו את לייסטים המאוזנים לפרגולה וימנעו מהם להתעקם, אבל לא יקבעו אותם, כך שניתן יהיה למשוך את הלייסטים המאוזנים מן הצד. האם הדבר מותר? תודה רבה!
קודם כל יישר כח על השאלה הברורה. בדרך כלל לא מצליחים לבאר בכתב כל כך יפה מציאות מורכבת.
תשובה- אמנם יש מקלים, אבל לדעת הרב מלמד יש להחמיר, כיון שבכה"ג הלייסטים המשמשים לסכך מחוזקים היטב כל השנה על ידי הלייסטים המחוברים שעליהם, ולכן הם נחשבים חלק מהפרגולה וממילא אינם יכולים להוות סכך. אם בכל זאת אינך רוצה לוותר על הלייסטים העליונים, אפשר כל שנה לפני סוכות להוציא ולהכניס שוב את הלייסטים שמהווים סכך, ובכך תוכיח שאינם חלק מהפרגולה. אין צורך להוציא ולהכניס את כל הלייסטים, אלא מספיק לעשות כן בכשבעים אחוז מהם, באופן שאם היה רק אותם היה הצל שהם עושים מרובה מהחמה (לא מספיק 51 אחוז כיון שעצי הפרגולה אינם בחשבון וחלק מהסכך נמצא בדיוק תחתם). כמו כן יש להקפיד כאשר לא מוציאים את כל הלייסטים, לא להשאיר כמה לייסטים ברצף של רוחב 4 טפחים, אלא להוציא שניים ולדלג אחד.
עוד יש לציין שגם אם אינך שם לייסטים כדי לחזק את הלייסטים שמהווים סכך, אם הלייסטים שמהווים סכך מקובעים כל השנה באופן חזק ומדוגם עד שאינם עפים אפילו ברוח חזקה, לדעת הרב מלמד זה נחשב כפרגולה פסולה לסכך. אלא הם צריכים להיות מונחים רגיל על הקרשים הגדולים המעמידים אותם, וכך ניכר שהם סכך ארעי ולא כתקרה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-06 11:58:43
הלכות שבת
כבוד הרב! האם מותר לגעת בחית מחמד לדוגמא: כלב,תוכי שצריכים תשומת לב כי שמעתי שאפשר?
אם הכוונה לנגיעה בשבת, שמעת נכון, חיות מחמד שרגילים להרים ולהשתעשע בהם כל השבוע, אינן מוקצה ומותר לטלטלן בשבת, כמבואר בספרו של הרב מלמד פניני הלכה שבת ב' כ, ה. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-06 11:37:53
בישול בשבת
שלום כבוד הרב, למדתי את הלכות בישול בפניני הלכה ולא בדיוק הבנתי איך הרב פוסק בבישול בגרמא ע"י שעון שבת, כמו עם תנור או אופה לחם. הרב מביא דעות לכאן ולכאן. ומה הדין בלהניח תבשיל נוזלי על פלטה כבויה שעתידה להידלק? תודה
לא זכיתי להבין את שאלתך הראשונה, תשאל באופן יותר נקודתי על מקרה מסויים ותסביר את השאלה, שהרי אין היתר לבשל בגרמא בשבת. ולכן התשובה לשאלתך השניה היא- אסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-06 10:40:46
סוכה
שלום הרב, לגבי בנית סוכה יש לי שני שאלות 1. האם יש משמעות לחוטים שמוכרים בסוכות נחלים בשביל שיהיה לבוד , האם בלי זה הסוכה גם כשרה ? 1. באותו הקשר אני מתכנן לבנות סוכה ( נחלים ) שיש בה שני דפנות אחת מול השניה , ובדופן השלישית שאורכה 3 מטר יהיה בה פתח כך שלא אוכל לשים חוטים , האם הסוכה תהייה כשרה במקרה הזה , כאשר אין לי חוטיי לבוד על הדופן השלישית , או שלכתחילה עדיף שיהיה חוטים גם בדופן השלישית
תשובה אחת לשתי השאלות: כפי שכתב הרב מלמד בפניני הלכה סוכות ב, ח, סוכה מבד שקשור מכל הצדדים כשרה לכתחילה גם ללא החוטים, והרוצים להדר מוסיפים חוטים או מוטות. לרוצה להדר, לא מועיל לשים חוטים בשתי דפנות בלבד, שהרי סוכה מינימלית בנויה משלוש דפנות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-06 09:23:05
שז"ל
שלום הרב, לעיתים רחוקות כאשר אשתי מחככת אותי בזמן האישות בכל מיני אופנים, קורה שבאופנים מסויימים פתאום קצת יוצא לי שז"ל. הדבר קורה לעתים מאוד נדירות. האם מראש צריך להימנע מכל דבר כזה שיכול להוביל לשם גם אם זה קורה רק לעיתים רחוקות? האם יש בידי עוון שז"ל? תודה מראש
מותר, שכן בכל התורה כולה כאשר אדם לא מתכוון לעשות איסור ולא בטוח שהאיסור יעשה, הדבר מותר, כפי שכתב הרב אליעזר מלמד לגבי נד"ד בספרו החשוב שמחת הבית וברכתו ב, 10 (אפשר וכדאי לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-06 08:11:10


