חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
קביעת מזוזה
בכניסה למשרד, כאשר הדלת נפתחת כלפי חוץ בצד ימין, האם יש לקבוע את המזוזה: 1. בדופן הפתח מחוץ לדלת, אולם אז כשהדלת נפתחת היא מסתירה את המזוזה או 2. בצד הפנימי של משקוף הדלת (בתוך המשרד) ואז כשהדלת סגורה לא רואים את המזוזה מבחוץ אולם הנכנס בפותחו את הדלת מבחין בה מצד ימין, והמזוזה עצמה פונה לכיוון פנים המשרד (פונה כלפי היוצא)?
לא הבנתי האם באפשרות 1 המזוזה בחלל הפתח או על הקיר. אם על הקיר, צריך לעשות כאפשרות 2 כדי שתהיה בחלל הפתח. ואם גם באפשרות 1 המזוזה בחלל הפתח (לפי זה הדלת מותקנת באמצע חלל הפתח), יותר טוב לקובעה כאפשרות זו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-06-04 13:08:16
תפילת השל"ה
האם גם מי שלא נשוי רצוי שיגיד את תפילת השל"ה בערב ר"ח סיון?
לא בקיא בדברים אלו. מי שהגיע לגיל מאוחר או שיצא הרבה פעמים "ולא מצא", צריך לעשות תשובה אמיתית ואז מובטח לו שימצא את זיווגו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-06-03 22:03:19
פניני הלכה ליקוטים ט תלמוד תורה הלכה ט
שלום הרב, כתוב בפניני הלכה ת"ת ט(וגם בשו"ע הרב ג ד):"מי שמתאים להיות תלמיד חכם, הן מצד כשרונו והן מצד אופיו ורצונו, עליו מוטלת אחריות לעשות את תורתו קבע ומלאכתו ארעי. אולם מי שאינו מוצא עצמו מתאים לכך, מוטב שיקדיש יותר זמן לעבודה… ויקפיד לקבוע עיתים לתורה..". שאלתי היא: איך אדם יכול לדעת אם הוא מתאים מאופיו וכישרונו? כישרון- לפחות רוב האנשים אם יתאמצו- יכולים להגיע רחוק(נכון, לא כל אחד גאון כמו הרמב"ם, אבל בכל זאת…) והאופי כם לא ממש מובן לי, שהרי יש הרבה תלמידי חכמים, ולכל אחד אופי שונה… בקיצור אשמח להגדרה קצת יותר בהירה ל"מי שמתאים להיות תלמיד חכם". (חוץ מזה, קצת לא מובן לי למה כתוב "ורצונו", שהרי כל אחד רוצה…) תודה רבה!
על זה נאמר "עשה לך רב וקנה לך חבר", שכן בהחלטה כזו חשובה לפעמים האדם לא יודע להבחין בעצמו האם יש לו כשרון הבנה ברמה מספיק גבוהה, או האם יש לו כשרון הסברה ראוי וכד'. כמו כן כמובן שהרצון הוא משמעותי מאוד בדבר זה, ובוודאי שאם אדם מעריך היטב את שאר תחומי החול בארץ ישראל, אין סיבה שירצה דווקא להשקיע עצמו בתורה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-06-03 14:15:26
ברכה ראשונה ואחרונה על מרקי קטניות
מהי ברכה והראשונה והאחרונה על מרקים העשויים מתערובת קטניות כמו חומוס, גריסים, שעועית, עדשים וכיו"ב?
אם אפשר לזהות את הקטניות, מברכים אדמה. ואם טחנו אותם עד שלא ניתן לזהותם, בטל מהם שמם, ומברכים שהכל. ועיין עוד בזה בפניני הלכה ברכות בדין מרק ירקות. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-06-01 20:09:32
שאלה בהלכה
לגבי מדוע אומרים את פרק אשרי יושבי ביתך. הרב כתב : "עיקר פסוקי דזמרה הם ששת הפרקים האחרונים שבספר תהלים. החשוב שבהם הוא הראשון – 'תהלה לדוד' (תהלים קמה). וכל האומרו שלוש פעמים בכל יום, מובטח לו שהוא בן העולם הבא, ששבחיו מסודרים לפי סדר האלף בית, ונזכר בו הפסוק החשוב "פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל חַי רָצוֹן" (ברכות ד, ב). ונהגו לומר לפניו פסוק 'אשרי', ולכן רגילים לכנותו – 'אשרי'. שאלתי היא- המ"ב רושם על השולחן ערוך סימן נא סימן טו – שאומרים אותו רק בגלל הפרנסה ולא לפי סדר השבח שמסודר על פי ה א ב . אם כן מה הנכון ? מדוע תיקנו לומר 3 פעמים אשרי יושבי ביתך ?
דברי הרב מובאים במסכת ברכות דף ד עמוד ב, ובכל הספרים שמבארים את טעם אמירתו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-05-27 13:33:43
ירקות עלים ותותים .וקורבנות בזמן הזה
ב"ה שלום הרב הייתי אתמול אצל הרב בהר ברכה עם תלמידי אוהל שילה. ורציתי לשאול לגבי חרקים בירקות עלים ותותים וכו' רציתי לשאול לגבי גידול ירקות עלים ותות שדה ותות עץ בגינה פרטית אני מגדל ירקות עלים ובעיקר תות שדה בגינה ורציתי לשאול לגבי תולעים האם יהיה אפשר לאכול מהם אחרי שטיפה טובה אפילו עם מי סבון ובדיקה טובה? וכן לגבי צמחי תבלין רוזמרין וזעתר שאני מגדל ולא כלכך משתשמש בהם בגלל החשש מתולעים האם יש דרך להשתמש בהם ועד כמה צריך להיזהר כי הרבה פעמים נפוצות טענות שאין כל דרך להשתמש בירקות עלים ותותים ללא ריסוס ומצע מנותק בנוסף רציתי לשאול את הרב לגבי קורבנות בזמן הזה ובנית המקדש בימינו מה היא דעת הרב בנושא? תודה רבה.
- הרב מלמד בימים אלו כותב את הספר השני בדיני כשרות, ובו פרק העוסק בתולעים, שם יהיה מבואר שניתן לאכול את המאכלים שהזכרת על ידי ניקוי טוב לאחר שרייתם במים וסבון שתי דקות.
- לדעת הרב בניית המקדש צריכה להיות מעשה של כלל ישראל ולא של אנשים פרטיים, כיון שהוא בניינה של האומה ומבטא את מצבה, ולכן עוד חזון למועד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-05-27 08:21:26
שבת
שלום לכבוד הרב שליט"א. צלחת שיש בה חתיכות של גמבה,צנון,מלפפון,ועגבניות. האם מותר לשים מלח על הירקות על דעת לאכול לאלתר או שיש כאן איסור כובש? תודה לרב.
אתה מוזמן לעיין בספרו של הרב אליעזר מלמד שליט"א פניני הלכה שבת יב, ט דרך האתר של ישיבת הר ברכה, שם מבואר לדוגמא שאם תשים שמן, פתרת את בעיית כבישה לכו"ע.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-05-26 19:10:44
פסיקת הלכה נגד הרצי"ה
ראיתי שהרב אליעזר מלמד כותב בהרבה מקומות בניגוד למה שהורה הרצי"ה לדוגמא בנושאי לימודי חול, הר הבית ועוד. האם אפשר להורות במפורש נגד מנהיג הדור ממשיך דרכו של הראי"ה? האין זו סטייה מהדרך אותה סלל הרצי"ה?
הרב מלמד לא חושב שהוא אומר אחרת מהרצי"ה ולא מהרב קוק שהתייחסו בכבוד גדול ללימודי חול, והזכירו את הגר"א שאמר שמי שחסר לו בהם, חסר לו כנגד זה הרבה מאוד בלימוד התורה. כמו כן לגבי הר הבית, הדברים נאמרו כאשר לא ידעו ע"פ חישובים מדוייקים היכן היה בית המקדש, לכן אי אפשר ללמוד בנקודה זו ממה שנאמר לפני חמישים שנה לימינו. ומסיבה זו, כל עשרות ואולי מאות הרבנים שמורים לעלות להר הבית, לא חושבים שהם חולקים על רבם. יש לציין דבר פשוט, והוא שמנהיג הדור צריך לחיות בדור, והרב קוק והרצי"ה נפטרו כידוע, וכעת עלינו ללמוד את עקרונותיהם היטב וללכת לאורם, ולא להעתיק בכל דבר ודבר בדיוק מה שהם אמרו, שאם נעשה כן, נדרוך במקום ולא נזכה לקדם את גאולתנו. נכון, צריך בשביל זה חכמה גדולה, לדעת מה התקדם ומה לא, במה לשנות ובמה לא, אך לא בגלל זה נתיירא כל כך עד כדי לא לשנות כלום. וכפי שכידוע יש עשרות דוגמאות שהפוסקים אומרים על דברי חז"ל, שהיו לדורם, וכעת מכל מיני סיבות ההלכה שונה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-05-25 20:09:30
שינוי מקום בסעודת לחם
בעניין שינוי מקום בסעודת לחם – בברכות ג,יא נכתב "לדעת רבים, לכתחילה מותר לאדם להתכוון בשעת ברכת 'המוציא' להתחיל את סעודתו במקום אחד ולהמשיכה אח"כ במקום אחר". לעומת זאת בברכות ט,ז יש פירוט נרחב לאן אפשר ולאן אי אפשר לצאת באמצע הסעודה. האם כל הסעיף שבפרק ט' מתייחס רק למצב שלא כיוון כנ"ל, ואם כיוון אכן יכול לעבור לכל מקום שירצה, כולל בית אחר וכד'? (לפי מנהג רוב ישראל כמובא שם)
כן
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-05-24 15:01:42
כוסות זכוכית לבשרי וחלבי
שלום לרב, מותר להשתמש באותם כוסות זכוכית (למשקאות פרווה) בארוחות בשריות וחלביות? מדובר בארוחות שבת וחג, האם צריך לקנות סט כוסות נפרד. תודה מראש, דניאל
מצד הדין מותר, אך נהגו ישראל להפריד גם בזה בין בשר לחלב, ולכן לכת' כך נכון לעשות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-05-16 09:30:16
מעשר כספים
שלום כבוד הרב, רציתי לשאול אם אפשר לתרום את מעשר הכספים לארגונים הבאים: * האגודה למלחמה בסרטן * Jews for Judaism – שנלחם במסיון הנוצרי יום ולילה. במידה ולא אשמח לסיבה ומקור למה אסור. כמו כן תכלו להמליץ על עמותות לנזקקים?
מעשר הכספים נועד לכל פעילות טובה שלפועליה אין כסף לפעול טוב בעולם. הכי טוב לתרום למקום שאתה מכיר וקשור אליו ויודע שהוא עושה דברים טובים עם הכסף שלך. מעשר כספים זה הרבה כסף וחבל לתת למקומות שאינך בטוח שהם צריכים ומתנהלים כראוי ובצניעות ולא מבזבזים. הטוב ביותר הוא לתרום לישיבות הסדר, שכן אנו יודעים שהם מתנהלים בצניעות ותקציבם אינו מספיק, וממילא העזרה מכספי מעשר עוזרת מאוד, ובזה אתה מחזיק ידי לומדי תורה, וזו המעלה הגדולה ביותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-05-13 13:30:58
מועדים
שלום יש לי כמה שאלות 1) רציתי לדעת האם צריך להגיד תחנונים ביום העצמאות המקורי ? 2) וגם האם מותר להתגלח ולהסתפר לקראת יום העצמאות אף שעדיין יום הזיכרון ולא מתפללים מנחה ? 3) האם מותר להתחיל יום העצמאות (עם התפילה, וריקודים…) מפלג המנחה או עדיין יום הזיכרון 4) למה נשים פטורות מהלל של יום העצמאות וים ירושלים ? אף הן היו באותו הנס. בענין של פסח : 1) האם יש איסור של חמץ שעבר עליו פסח על תערובת חמץ ? 2) האם יש איסור של חמץ שעבר עליו פסח על דברים שהם לא חמץ ממש אבל מוכרים ולא אוכלים בפסח כגון ירקות משומרים… אשמח לקבל מקורות תודה רבה
- לא. כמבואר בפניני הלכה זמנים פרק ד' (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
- להתגלח מותר, להסתפר מותר רק אם נראה לא מכובד, וביום העצמאות מותר בכל מקרה. כמבואר בפניני הלכה זמנים פרק ד'
- השמחה בפועל היא רק ביום עצמו.
- כמו שפטורות מהלל גם בימים טובים, בחנוכה ובפורים, שכן סברת 'אף הן היו', שייכת רק במצוות היום. כמבואר בפניני הלכה תפילת נשים ב,ט. ועיי"ש עוד בפרק כג,ה וכג,ט.
- רק אם יש בו כמות של כזית חמץ, אסור גם לאחר הפסח. מבואר בפניני הלכה פסח.
- אין בעיה. מבואר שם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-05-13 11:49:28
הישענות על העמוד
האם החזן יכול להישען על העמוד בעת אמירת ההלל ?
אין הבדל בין החזן למתפללים, בהלל עומדים, וכל הנשען באופן שאם יסירו את הדבר שנשען עליו הוא יפול, לא נחשב שעומד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-05-06 11:33:10
תענית בכורות
בפניני הלכה, פסח עמ\' 181 כתוב \" ובכור לאמו שנולד בנתוח קיסרי כיון שאין דינו כבכור לא לענין ירושה ולא לענין פדיון בכורות אינו צריך להתענות בערב פסח\". שאלתי: מדוע אינו בכור לענין ירושה ? האם מדובר במקרה שאינו בכור לאביו וגם נולד בנתוח קיסרי ? או שעצם הנתוח הקיסרי שולל ממנו את הבכוקה לענין ירושה גם אם הוא בכור לרביו ? תזכו למצוות וחודש טוב.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-05-05 07:51:54
קדיש
אדם שהתחיל לומר קדיש יתום או על ישראל ופתאום לא עלינו נשתתק מה יהיה הדין האם מישהו אחר ימשיך במקומו מאיפה שהוא עצר או יתחיל מחדש או לא יאמר בכלל או שיוותרו על אותו הקדיש אני מאוד אשמח אם כבוד הרב יתן לי תשובה בדקתי כמעט בכל הפוסקים ולא מצאתי שום תשובה אולי כבוד הרב יחכים אותי וממכם תבוא התשועה בברכה יואב עטיה ס"ט
נלע"ד שימשיך מישהו אחר ממקום שעצר. לא שייך להפסיק באמצע שבחיו של הקב"ה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-05-02 19:40:33
ברכות
שלום וברכה! בב"י (קסח) כותב כך: "הילכך על כרחך לומר דלאו במידי דמיקרי לחם תליא מילתא אלא לא קבעו חכמים לברך המוציא ושלש ברכות אפילו בכזית אלא בלחם שדרך בני אדם לקבוע עליו דהיינו עיסה שנילושה במים לבד בלי שום תערובת אבל כל שיש בה שום תערובת ממי פירות או מתבלין כיון שאין דרך בני אדם לקבוע סעודתן עליו לא חייבוהו לברך המוציא ושלש ברכות". לכאורה עיקר חילוקו הוא האם דרך בני אדם לקבוע עליו סעודה או לא. שאלתי היא האם משום כך בג'חנון, מלאווח, בורקס גדול (כמו שמוגש באירועים) הם ייחשבו כלחם לכל דבר וממילא ברכתם תמיד תהיה המוציא, שהרי אנשים כן אוכלים אותם לארוחת ערב, וזו אפילו מנה שמוגשת בפני עצמה באירועים. [כהמשך לנ"ל, ביחס ללחמניות 'מתוקות' כן ראיתי דעות שיש לברך המוציא תמיד. מדוע לשיטתם יש ליצור הבחנה בין המאכלים, שהרי על כולם קובעים סעודה] תודה רבה!
כדאי לך לקרוא מספרו של הרב אליעזר מלמד פניני הלכה ברכות בעניין זה. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה. סיכומו של דבר הוא שרק דברים ש'הדרך' לקבוע עליהם ברכתם המוציא, ולא דברים שלפעמים קובעים עליהם, אף אם הדבר נעשה פעמים רבות. לכן ברכת זחנון מלאווח ובורקס מזונות, אמנם אם קבע עליהם סעודה ויש בהם שיעור נפח של ארבע ביצים והוא שבע מסעודה זו, ברכת המוציא.
לגבי לחמניות מתוקות, אכן ההלכה היא שצריך לברך עליהם המוציא תמיד, שהרי זה לחם, ובודאי אנשים לא מתייחסים אליהם כבורקס אלא אוכלים אותם כארוחת בוקר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-05-01 21:19:02
מעשר כספים
האם יכול אדם לזכור כמה כסף עליו לתת לצדקה, ורק אחרי כמה שנים הוא יתן? היינו נניח אדם רווק מרוויח. והוא רוצה לזכור כמה כסף בסופו של דבר עליו לתת למעשר, ואז כשיהיה נשוי עם ילדים בוגרים אז יהיה לו סכום מאוד גדול והוא יתן להם את אותו סכום לקניית דירה וכדו' ..? דבר נוסף, אדם שהוריו או אחרים נתנו לו כסף למטרה מסויימת ( מטרה רחוקה , נניח לקניית דירה או להוצאות חתונה וכדו' וכל פעם נותנים לו קצת כדי שיהיה לו שיחסוך בשביל אותה מטרה) האם עליו לתת מזה מעשר? ראיתי בפניני הלכה, שאמר אם הביאו לו כסף לבגדים שיקנה אז אם נשאר כסף יפריש.. אבל פה הכסף נשאר אצלו לעוד כמה שנים ומתווסף כל פעם עוד ועוד , וגם אחרי הכל לא ישאר לו עודף כי הבית יותר יקר מסכום שהורים נותנים לילדיהם. ועוד , ראיתי בשו"ע יורה דעה רמ"ט ב':לעולם לא ימנע אדם עצמו פחות משלישית השקל לשנה ואם נתן פחות מזה לא קיים מצות צדקה. ( זה לא לגבי מעשר , אלא לגבי צדקה באופן כללי) כמה זה שלישית השקל היום?
- באופן עקרוני אפשר לאחר את המעשר, אבל אין לאחר אותו כל כך כמו במקרה שהצגת, ובמיוחד במקרה שהצגת שלא בטוח בכלל שיהיה אפשר לתת מכספי צדקה של המעשר לדירה של הילדים, שכן רק אם הם יחיו בצמצום ובמקום זול (כלומר לא בעיר), ניתן יהיה לתת להם מכספי מעשר, כפי שבאר הרב מלמד בפניני הלכה.
- אם המטרה ברורה כך שאין זה תקין אם ישתמש בכסף לצרכים אחרים, לא צריך לתת מעשר. אבל אם יכול להשתמש בכסף, או עכ"פ בחלקו כרצונו, אזי ממה שיכול להשתמש כרצונו צריך לתת מעשר.
- אם מחצית השקל זה בערך 20 שקלים, אז שלישית השקל בערך 15 שקלים. חשוב להדגיש שהנותן פחות ממעשר הוי עין רעה, ולכן כתב הברכי יוסף בהלכות צדקה סימן רמ"ט סעיף ג שרק מי שאין לו לתת יותר, יכול להסתפק בשלישית השקל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-05-01 06:19:59
הלכות חג והדלקת נרות שבת
כאשר חג נחוג ביום שישי אנחנו נוהגים להדליק נרות שבת ע"י העברה מאש קיימת מלפני החג לגפרור להדלקת הנרות. אבל העברת אש היא אך ורק למטרות אוכל נפש ולכן שאלתי היא על איזה הלכה\תקנה\אישור מסתמך מנהג זה?
כך מובא בספרו של הרב אליעזר מלמד פניני הלכה מועדים ג, ג- כלל יסודי נאמר בכל המלאכות שהותרו לצורך אוכל נפש: מתוך שהותרו לצורך אוכל נפש הותרו גם שלא לצורך אוכל נפש. כלומר כאשר התורה התירה לעשות מלאכות מסוימות לצורך אוכל נפש, לא התכוונה להתיר אותן לצורך אכילה בלבד, אלא מתוך שמלאכות אלו הותרו לצורך אכילה הותרו לכל הדברים שנהנים מהם ביום טוב.
אפשר לקרוא מהספרים של הרב דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-28 08:35:46
הכנסת אורחים
אני נכשל כל פעם מחדש במידת הכנסת אורחים .כמעט כל העצות שכתובות בחזל למדתי וקיימתי וכל פעם אני נכשל אם זה במידת הכעס אם זה במידת הגאווה אם זה במידת החסד וכו וכו.קראתי המון בספרות חזל על העניין אבל לא מצליח לשבור את מידה הזאת וזה גורם די בעיות בשלום הבית .אציין שמצבנו הכלכלי דחוק וכן בעיות בריאותיות וכו.אשמח לקבל דרך סלולה צעד אחרי צעד בתקון המידה הזאת. בעילום שם
לצערי אינני יודע כיצד לעזור בעניין זה דרך התכתבות באינטרנט. באופן כללי יש לי הצעה קשה אבל פותרת הרבה מאוד בעיות, והיא לעבור דירה ליישובי השומרון, בכך נפתרות הרבה בעיות, הן כלכליות והן של שלום בית. ביישובים אלו מחיר המחיה זול באופן משמעותי מאוד, כך שלרוב נפתרות הבעיות הכלכליות. ביישובים אלו יש אוכלוסיה דתית ברמה גבוהה, שעורי תורה, חברותות ללימוד תורה, שיעורי תורה לנשים. דברים אלו מסייעים באופן משמעותי לעבודת המידות ושלום בית.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-25 12:45:52
גילוח בחול המועד פסח
1)בספר 'פניני הלכה' מועדים כתוב שמי שמתגלח כל יום וגם התגלח לכבוד החג מותר ואף מצווה שיתגלח בחול המועד וגם מצווה שיתגלח לכבוד שבת ולחג האחרון,האם מה שכתוב רלוונטי לגבי חול המועד פסח? כי זה גם ספירת העומר באותו זמן 2)אני בכל השנה מתגלח פעם ביומיים ולפעמים פעם ב 3 ימים,האם זה מתיר לי להתגלח בחול המועד? כי בספר כתוב שמי שמתגלח בכל יום מותר לו להתגלח בחול המועד 3)האם יש בתשובה לשאלה 1 ובתשובה לשאלה 2 הבדל בין אשכנזים לספרדים ובין אשכנזים לאשכנזים חסידיים? אם כן מה ההבדל? כי אני אשכנזי שיהיה לכם יום טוב ומועדים לשמחה
- כן. אתה יכול לסמוך על הרב מלמד שאם היה רלוונתי רק לסוכות, היה מציין זאת. דרך אגב גם בספירת העומר יש שמקלים להתגלח, ולדעת הרב מלמד הנכון הוא להתגלח בספירת העומר לכבוד שבת, כפי שכותב בפניני הלכה זמנים.
- ודאי מותר לך להתגלח בחול המועד כפי שאתה נוהג כל השנה, פעם ביומיים. ואם אינך נראה מכובד אם לא תתגלח כל יום, מפני כבוד המועד מותר לך להגלח כל יום.
- כפי שאמרתי לך בעבר, אם יש הבדל בין העדות אני אומר זאת. מה גם שברור משם משפחתך שאתה אשכנזי. 🙂
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-23 14:48:45


