חיפוש

לוח אירועים


שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

שיעור כזית במצות רכות

שלום קראתי בפניני הלכה ששיעור כזית הוא כשליש מצת מכונה מה שיעור כזית במצות רכות?

כשיעור נפח של חצי ביצה של ימינו. יש לשער לפי ראות העין כפי שמשערים בכל המאכלים כזית לברכה אחרונה.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

יג. משערים גודל חצי ביצה לפי נפח ולא לפי משקל, כל מאכל לפי מרקמו המיוחד כולל החללים הקטנים המלווים את כולו, כפי שמצוי למשל בעוגות ובמבה. אבל חללים גדולים כפי שיש לפעמים בלחם, לא מחשיבים לשיעור 'כזית'. ואין לחשוש בהערכת שיעור חצי ביצה, שהרי חכמים מסרו שיעור זה לכל אדם, אף שידעו שיהיו שיטעו מעט כלפי מעלה או כלפי מטה, וכל אחד צריך ללמוד להעריך את המאכלים השונים ביחס לחצי ביצה. לדוגמה, קופסת גפרורים רגילה ועשרים חתיכות שקדים, שווים לגודל חצי ביצה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 05:26:48

אכילת כזית בפסח

שלום. אני אדם שאכילת מצה מרובה יכולה לגרום לי לכאבי בטן ולעצירות אני מעוניין לדעת מה השיעור החיוב הבסיסי שאני מחויייב לאכול מצה כמה זה בגרמים. שאלה נוספת יש קרובת משפחה חילונית שכאשר היא מגיעה הביתה אלינו בשבת היא מטעינה את הפלאפון שלה בשבת במטען יש לנו וויכוח בבית האם להעיר לה מצד אחד זה יכול ליצור כלפיה ניכור דבר שהוא חבל מכיון שהבית נותן לה ולביתה אווירת יהדות מצד מה גם שמדובר באישה קשת יום ובודדה מצד שני אולי יש לחשוש מכיון שאנו משלמים על החשמל זה נקרא כאילו אנחנו מכשילים אותה באיסור

  1. אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, המביא את הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:אכילת המצה

    כז. מצווה מהתורה לאכול בליל ט"ו בניסן 'כזית' מצה שמורה, ומדברי חכמים אוכלים עוד 'כזית' מצה יחד עם ה'כזית' הראשון, ועוד 'כזית' בכורך, ועוד 'כזית' בסוף הסעודה לאפיקומן.

    כח. שיעור 'כזית' הוא כשליש מצת מכונה, וכגודל זה במצות יד קשות, ובמצות רכות השיעור הוא נפח של חצי ביצה. אוכלים את המצה ברציפות ובנחת, ואין צורך להסתכל לשם כך בשעון, שכן אם לא הפסיק בדברים אחרים, ודאי יצא ידי חובה.

    המתקשים לאכול מצה

    לג. המתקשה לאכול את הכמות הנדרשת של המצות, ישתדל לאכול במצת המצווה הראשונה שני שליש מצת מכונה, וב'כורך' וב'אפיקומן' יכול להסתפק בחמישית מצת מכונה. ואם גם זה קשה לו, יכול לאכול למצת מצווה כשיעור שליש מצה. ואם לא יכול לאכול שליש מצה בתחילה, יאכל כמה שיכול בלא לברך "על אכילת מצה", ויצא בברכת עורך הסדר.

    לד. מי שקשה לו ללעוס את המצה, יכול לפורר אותה. ואם גם באופן זה מתקשה לאכול, ישרה אותה מעט במים. אבל אם השרה אותה עד שנימוחה, כיוון שנתבטל ממנה טעם מצה, לא יוצא בה ידי חובה.

    לה. מי שיודע שאכילת המצה או המרור או שתיית ארבע כוסות תגרום לו שיחלה וייפול למשכב, או שיגבר חוליו, פטור מהמצווה. לכן רוב חולי צליאק חייבים לאכול 'כזית' מצה בליל הסדר, מפני שאכילה מועטת כזו לא תגרום להם לחלות. אבל היודעים שאכילת המצה עלולה לגרום להם לתגובות קשות, פטורים. וכיום יש מצות משיבולת שועל, שטובות יותר לחולי צליאק.

  2. אינכם מכשילים אותה באיסור, שהרי היא כלל לא שואלת אתכם האם אפשר להטעין. אם שייך להעיר לה שאין הדבר מכובד, או לפחות שתטעין בחדר באופן לא גלוי, כדאי מאוד לעשות זאת בעדינות. אנשים צריכים לדעת לכבד את המארחים הדתיים שלהם. פעמים רבות אנשים מופתעים מכך שמי שהעירו לו קיבל בשמחה את הדברים.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 02:25:39

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

יש לך שאלה?

מאמרים אחרונים:

רביבים

גיורי וינה – העלילות והעובדות

⬅️ מי כינה את בית הדין לגיור בוינה "בית חרושת"?
⬅️ האם נתונים שונים על כמות המתגיירים מראים שמישהו משקר?
⬅️ מה היו עיקר הטענות כנגד בית הדין בוינה?
⬅️ מדוע הרבי מגור והרבי מוויז'ניץ לא חתמו על הפשקוויל בעניין?

רביבים 1019 - פרשיית גיורי וינה

פרשיית גיורי וינה

⬅️ מה הוביל להקמת בית הדין לגיור בוינה?
⬅️ האם היה מדובר ב"בית חרושת לגיור"?
⬅️ מי זה ר' אלתר שטיינמץ?
⬅️ על מסירות הנפש של אחראי המחנה במרצבכטל בימי השואה

revivim 1018

חזון מדינת ישראל

⬅️ מהו החזון והמטרה של עם ישראל?
⬅️ כיצד תראה מדינה ישראל לפי החזון?
⬅️ מדוע ברכה גשמית היא חלק יסודי בחזון?
⬅️ מדוע בחר אלוקים באברהם לייסד את עם ישראל?

revivim1017

מורשת דרך ארץ שהנחיל נח

⬅️ האם חובה לעזור להורה בעבודות הבית?
⬅️ כיצד ינהג בן מאומץ בהוריו המאמצים?
⬅️ האם גר יכול לומר קדיש על הוריו?
⬅️ מדוע לא ציוותה התורה לברך לפני אכילת המזון?

revivim1016

לימוד התורה כפשוטה

⬅️ האם לפי פשט הכתוב יעקב למד 14 שנים בבית המדרש של שם ועבר?
⬅️ האם אברהם הסכים שיצחק ישא אשה מבנות כנען?
⬅️ מהם היעדים של עם ישראל לפי אלוקים?
⬅️ האם יעקב אבינו ביטל תורה בזמן ששמר על עדריו של לבן?
⬅️ מהי הייחודיות של סדרת 'בדרכה של תורה'?

revivim115 אנשים בכותל

מצוות הקהל ואחדות העם

לקראת הבחירות המתקרבות עלינו להיזכר בחג הסוכות כי "ראויים כל ישראל לישב בסוכה אחת" • גדולה מזאת, השנה זכינו למצוות הקהל שעניינה איחוד עם ישראל כולו סביב ערכי התורה • גם בימינו, כאשר מצוות הקהל אינה מתקיימת כתקנה, יש חשיבות גדולה לקיום זכר לאותו מעמד כחלק מדרישת ציון • מאז האדר"ת והרב קוק, גדולי ישראל טרחו כדי לקיים מעמד הקהל מכובד וממלכתי ככל האפשר

revivim1014 יום הכיפורים והתיקון שבין אדם לחברו

יום הכיפורים והתיקון שבין אדם לחברו

⬅️ למה שעיר אחד מכפר על המקדש ואחד על כל השאר?
⬅️ כיצד חטא של אדם אחד יכול להחטיא את כל העם?
⬅️ עד כמה יש להחמיר בשנאת הרשעים?
⬅️ אהבת ישראל ואהבת התורה, מי קודמת?
⬅️ כיצד התענית מסייעת לתשובה?

תקיעת שופר

תקיעת השופר והמלכת ה'

⬅️ מהו העניין המרכזי המתגלה בראש השנה?
⬅️ מי המלך שמעליך?
⬅️ כיצד ה'שברים' עוזרים להגיע לתיקון?
⬅️ מהי הדרך לזכות בשנה טובה בדין?

שילוב תורה ומדע במוסדות החינוך

שילוב תורה ומדע במוסדות החינוך

⬅️ האם לימוד מקצועות החול הוא הכרח או לכתחילה?
⬅️ מה הייתה גישתם של הגר"א וגדולי ישראל ללימודי החול?
⬅️ האם אדם חייב ללמד את ילדיו לימודי חול?
⬅️ האם התוצאות של החינוך הממלכתי דתי מוצלחות?

רביבים 1011 - שמיטת כספים ופרוזבול

שמיטת כספים ופרוזבול

⬅️ על איזו הלוואה צוותה התורה שתישמט?
⬅️ האם טוב לשמוט כספים או שהחובות יוחזרו?
⬅️ כיצד שטר הפרוזבול מונע שמיטת חובות כיום?
⬅️ מדוע טוב שכל יהודי יכתוב שטר פרוזבול?
⬅️ האם פיקדונות וקרנות השקעה נשמטים בשמיטה?

רביבים 1010 - כיתה של פעם

הכשלת החינוך בעוון המחלוקת

⬅️ מדוע מושבות העלייה הראשונה שהקימו דתיים סבלו מעזיבת הדת?
⬅️ מדוע כשל 'מסע המושבות' של הראי"ה קוק בתחום החינוך?
⬅️ כיצד מתוך עשרות אלפי יהודי ירושלים לא נמצאו 10 מורים?
⬅️ מהו החשש שהניע את קנאי ירושלים בעניין החינוך ומה המחיר היום?

מעשר כספים

המצווה שבה מותר לבחון את ה'

⬅️ אם ככלל אסור לבחון את ה' מדוע במעשר כספים מותר?
⬅️ מהן הברכות שזוכים בנתינת מעשר הכספים?
⬅️ מה ההיגיון בברכה המגיעה על ידי מעשר הכספים?
⬅️ האם כל מי שיעשר יתעשר?

דילוג לתוכן