שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

מעשה שבת

מהי ההלכה למעשה בדין 'מעשה שבת' לדעת הרב מלמד?

דעת הרב מלמד מבוארת בספרו פניני הלכה שבת בפרק העוסק בדין מעשה שבת. אפשר לקרוא מספרי הרב דרך האתר.

אביא לך את מסקנת הדברים כפי שהיא מובאת בספר הקיצור לפניני הלכה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

 

הנאה ממלאכה שנעשתה בשבת

א. איסור תורה שנעשה במזיד על ידי יהודי שעבר גיל מצוות, אסור לו עצמו ליהנות ממעשיו לעולם, ולכל ישראל מותר ליהנות ממעשיו רק במוצאי שבת. ואם עשה את המלאכה בשוגג, מותר גם לו ליהנות ממעשיו במוצאי שבת, ובמקום הצורך מותר ליהנות אף בשבת עצמה. אבל אם קטף פירות, צד דגים או חלב פרה בשוגג, אסור ליהנות מהם בשבת אף במקום הצורך, כי הם מוקצה.

ב. איסור מדברי חכמים שנעשה במזיד, מותר גם לו ליהנות ממעשיו במוצאי שבת. ואם עשה את האיסור בשוגג, מותר ליהנות ממעשיו אף בשבת עצמה (דין קטן מבואר בפרק כד, ה. ודין גוי בפרק כה, י-יא).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-30 07:36:37

ירק עלים

ירקות עלים עם השגחת כשרות מחרקים שכתוב להשרות במים עם סבון – מה הדין כאשר לא משרים אלא שוטפים היטב מהחול שעליהם וזהו?

אחרי שטיפה טובה, כפי שמן הסתם עושים, שהרי אף אחד לא רוצה לאכול חסה עם חול… – דינם כדין דרך האמצע המבוארת בפניני הלכה כשרות פרק כג.

אפשר לקרוא מהספר דרך האתר.

אביא לך את סיכום הדברים למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

ירקות עלים

טז. הרוצים להדר כשיטת המחמירים, אינם יכולים לאכול ירקות עלים מגידול רגיל, כדוגמת חסה, כרוב, פטרוזיליה, שמיר וכוסברה, משום שגם שרייתם במים עם סבון ושטיפה טובה, לא תמיד מורידה את כל השרצים הזעירים שיש בהם. לכן הם קונים ירקות עלים שגידולם נקי יותר משרצים. אמנם גם אותם לפעמים צריך לנקות, לפי ההוראות שעל השקית.

יז. הנוהגים כדרך האמצע, משרים את ירקות העלים של גידולים רגילים כארבע דקות במים עם חומר שממוסס את הדבק שברגלי השרצים, כמלח, חומץ או סבון (סבון יעיל יותר, וסבון 'סטרילי' בריא יותר), ולאחר מכן שוטפים אותם במים זורמים. פעמים רבות התוצאה לאחר ניקוי טוב, מועילה גם לשיטת המחמירים.

יח. הרוצים ללכת כפי עיקר הדין, מסתפקים בשטיפה טובה והתבוננות בעלים במבט רגיל לוודא שאין שרצים. אבל נכון יותר לנהוג כדרך האמצע. לעיתים העלים מאיכות גרועה, ומלאים בשרצים שנראים היטב לעין, וכדי לנקותם צריך לשטוף שוב ושוב, עד שיהיו נקיים לגמרי.

יט. יש לשים לב בעת השריית העלים ושטיפתם, שהמים יגיעו לכל הקפלים והסדקים שבהם. לפיכך, בירקות כדוגמת חסה, כרוב וארטישוק, צריך לפרק את העלים לפני ניקיונם. כאשר מתכוונים לחתוך את העלים לסלט, עדיף לחותכם תחילה ואחר כך להשרותם ולשוטפם, מפני שככל שהם חתוכים יותר, כך המים מגיעים יותר בקלות לכל המקומות שבהם.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-30 01:12:06

יהודי או ערבי

מתי יש חובה לקנות דווקא אצל יהודי גם כאשר המוצר יקר יותר?

דין זה מבואר בפניני הלכה העם והארץ. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר.

אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

ח – עבודה עברית

העדפת הקרוב

א. כדי לפתור את כל המצוקות בעולם ולבנות חברה טובה ובריאה, יש לעשות זאת לפי הסדר, מהמעגל הקרוב למעגל הרחוק יותר. לכן הן בענייני חסד והן בכל התחומים הכלכליים, כהעדפה בנתינת עבודה והעדפה בקנייה ומכירה, יש להקדים את הקרוב יותר. סדר הקדימה הוא: קרוב משפחה, שכן, המתגורר באותה עיר, יהודי קודם לגוי (בבא מציעא, עא; ספרא ויקרא כה, יד. ועי' פניני הלכה ליקוטים ב' ה, יג).

העדפת יהודי

ב. המצווה להעדיף יהודי היא גם כאשר המחיר שהוא דורש מעט יותר יקר. אולם כאשר ההפרש משמעותי, אין חובה להעדיפו. ובכל מקרה יש להשתדל ככל הניתן לא להעסיק ערבים שחשודים בעוינות כלפינו. אמנם אם מחיר היהודים או הגויים שאינם עוינים אותנו גבוה באופן משמעותי ממחיר הערבים שעוינים אותנו, והדבר עלול לפגוע בעסק או בבניין הארץ, עדיף לבנות עם הערבים כדי שאחיזתנו בארץ תתחזק. וחובה על המעסיק להתייחס אליהם בכבוד והגינות, ובטח שלא לבזותם ולא לעושקם או להלין את שכרם.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-29 23:52:09

הקלות בגיור

שבוע טוב לראש הישיבה הרב מלמד שליט"א ולרבני הישיבה שליט"א רציתי להציג בפניכם ארבעה דמויות שקשורות לגויים בארץ ולגיורם: אלכסיי, סרגיי, ח' וש': אלכסיי, שרת איתי בסדיר, יום אחד בתחלת השירות, הוא אמר : "יש איתי בעייה, אני לא יהודי". עניתי לו: שזו לא בעייה ואנחנו יכולים להיות חברים ולעזור אחד לשני, ואכן כך היה, היינו חברים והשתדלנו לעזור אחד לשני בכבוד הדדי. סרגיי: סרגיי, היה מפקד במילואים, הוא סיפר שעבר גיור _ אבל הוא מרגיש ש"זה לא הוא", כלומר, זה לא מתאים לו והוא לא רצה לשמוע או לקרוא שום דבר שקשור ליהדות. ח' הוא שכן שלי שהגיע במסגרת נעל"ה לכפר נער בארץ, אמא שלו לא יהודיה, הוא בהמשך למד במכון מאיר, התגייר והיום חסיד חב"ד שמסיים מסכת ארוכה וקשה בכל שנה ומהוה בשבילי דוגמא אישית טובה. כמוהו ש' שגם אמא שלו לא יהודיה, היה בקהלת נהורא ברמת גן והיום חבדניק, בעל משפחה גדולה שמשכים בכל שבת ללימוד משותף של חסידות ועוד.פגשתי דמויות נוספות. כתוב בשו"ע הרב סימן קיח שמסמיכים גרים לצדיקים בברכה – כי כך הסמיכם הכתוב. השאלה: יש גרים צדיקים שקל להתפלל עליהם ויש כאלה שהתגיירו בגלל אינטרס ואחר מתחרטים, או שאין לזה שום משמעות עבורם.איך אני יכול לאהוב אותם או להתפלל עליהם בתור גרים, כשהם לא מזדהים וולא אוהבים את היהדות – קל יותר להסתדר עם גוי שיודע שהוא גוי , ולא עם כאלה שאינם מרגישים יהודים, לא אוהבים את היהדות, אין להם זיקה ליהדות , שהיא משהו חיצוני שלא קשור אליהם. לדעתי, ככל שמוותרים על קבלת המצוות, הם מבינים שזה לא רציני.מה האינטרס להכניס, כביכול, לעם ישראל רבים שאין להם שום זיקה והם לא אוהבים את היהדות? בברכה צבי

שאלות טובות. כל הכבוד לך שדברים כאלו מעניינים אותך. התשובה לשאלתך נמצאת בפניני הלכה גיור פרק, שם מבואר שכאשר כבר חיים בתוכנו אלפי גויים בגלל נישואי תערובת, אנו במצב של שעת הדחק גדול מאוד, כי האלפים הללו מתחתנים כל הזמן עם יהודים אצלנו כאן בארץ ישראל, והדבר ייהפך לנורמה, עד שנגיע למצב חלילה שאיננו יודעים כבר מי באמת יהודי ומי לא. איננו יכולים להרשות זאת, ולכן ניתן במצב כזה לסמוך על פוסקים רבים שהקלו לגייר.

לגבי מקרים בהם מגיירים והמתגייר לאחר מכן חוזר בו, אין זה מבטל את הגיור, אלא דינו כיהודי שאין לו כל עניין במצוות.

ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

אביא לך את עקרי הדברים כפי שהם מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

ו – הגיור בשעת הדחק

קרובי ישראל שמתגיירים לשם נישואין ולא יהיו דתיים

א. לעיתים המבקשים להתגייר הם גויים שחיים בזוגיות עם יהודים שהתרחקו מהיהדות, ולאחר זמן רוצה היהודי לחזק את הקשר שלו עם היהדות, ובן זוגו מוכן להתגייר למענו.

למרות הבעייתיות הגדולה בגיור כזה, למעשה יש להתאמץ לגיירם ולהשיאם כהלכה לבן זוגם, שכן אם לא יסכימו לגייר את בן הזוג הנוכרי, בן הזוג היהודי לא ייפרד ממנו, וימשיך לחיות עמו בחטא כל ימיו וזרעו יתבולל בעמים.

ב. גם כאשר מדובר על זוגיות של כהן עם נוכרית שמבקשת להתגייר, למרות שאסור לכהן לשאת גיורת, רבים הורו לגיירה בלא לערוך להם חתונה, משום שהאיסור לחיות עם גויה חמור מהאיסור לכהן לחיות עם גיורת. בנוסף, אם האישה לא תתגייר, ילדיו של היהודי יהיו נוכרים וזרעו יאבד בגויים. וכן נהגו בבתי דין רבים.

ג. בנוסף לכך, בשעת הדחק כזו, הורו למעשה פוסקים רבים לגייר גם כאשר בן הזוג המתגייר אינו מתכוון לקיים אורח חיים דתי, ובלבד שמעוניין להיות בעל זהות יהודית מתוך אמונה בסיסית בה' ובתורה, ומתוך הבנה שברגע שיתגייר יחולו עליו כל המצוות, שכרן ועונשן, והוא מתכוון לקיים לפחות את חלקן (עי' בפניני הלכה סעיף ו' ברשימת המצוות הרבות שמקיימים רבים מהחילונים כיום).

וכן הדין לגבי גיור ילדיהם של יהודים ונוכריות, שהוריהם רוצים שיהיו בעלי זהות יהודית, אבל לא מתכוונים לחנכם לקיום אורח חיים דתי.

במקרה כזה, מטרת בית הדין אינה ללמד את הבא להתגייר הלכות רבות, אלא להתמקד בלימוד הכללים כדי ליצור אצלו כמה שיותר הזדהות עם היהדות והמצוות, ועם החזון הגדול של עם ישראל להביא ברכה לעולם (הרבנות הראשית לישראל נהגה כדעת המקילים במשך שנים רבות).

ד. בית דין שגייר לפי דעת המקילים, גיורו תקף בדיעבד גם לדעת רוב המחמירים המצריכים גם בשעת הדחק התחייבות כנה של המתגייר לקיים אורח חיים דתי (עי' בפניני הלכה בפירוט הדעות השונות).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-29 19:50:35

ענייה לקדושה במוסף של שבת בזמן עמידה

שלום מי שנמצא בתפילת עמידה בזמן שהציבור אומרים בשבת קדושת כתר של מוסף, כיצד יש לענות? האם גם כן יענה רק בקדוש וברוך? האם בשאר הפסוקים יכול להמשיך בתפילה או יעצור וישתוק? וכן בנקדישך, האם בפסוק השלישי (ובדברי קדשך כתוב לאמר, ימלוך…), יכול להמשיך בתפילתו או יקשיב וישתוק?

  1. האם גם כן יענה רק קדוש וברוך – כן. אם נמצא במקום שמותר לענות, כלומר אחרי ה'יהיו לרצון הראשון' שאחרי 'המברך את עמו ישראל בשלום'.
  2. יכול להמשיך בתפילה.
    https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOorvXJh77tw_diIx7wSWAJ1-lc22zuFgNyIA2DcmvAK2JcLSZZP9

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-28 07:20:41

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

שירת הים ושירת דבורה

בשבת פרשת 'בשלח' אנו קוראים בתורה, בין היתר, על סיפור קריעת ים סוף ושירת הים. בהפטרה אנו קוראים על שירת דבורה.

הקשר בין הפרשה להפטרה ברור – בשתי הקריאות אנו קוראים על תשועה שנעשתה לעם ישראל בהשגחת ה' עליהם, ולאחריה נאמרת שירה לה' על ההצלה.

אך האם זהו הקשר היחיד בין שני המאורעות ושתי השירות שעליהם?

תיאור נס קריעת ים סוף

במאמר סיפור קריעת ים סוף – כפי שלא שהכרנו, הראנו שבנס קריעת ים סוף נעשה שילוב מיוחד של גשם ורעמים, כאשר הרעמים נועדו להבהיל את המצרים, ובעיקר את סוסיהם, ואילו הגשם נועד להפוך את קרקעית הים לבוצית, כדרכה, ובכך להשקיע בה את המצרים, ולמנוע מהם את האפשרות לרדוף אחר עם ישראל או אף לברוח ולשוב למצרים.

כאשר אנו מתבוננים בסיפור מלחמת ברק בן אבינעם עם צבאו של יבין מלך כנען ושר צבאו סיסרא, אנו מגלים שמבחינת ההתערבות האלוהית בנעשה, ישנו דמיון רב בין שתי הישועות.

תיאור יחסי הכוחות בין מחנה ברק למחנה סיסרא

כדי להבין את הצורך בהתערבות האלוהית במלחמת ברק עם סיסרא, יש להתבונן ביחסי הכוחות בין שני המחנות. בספר שופטים (ד) מתואר שמחנהו של ברק מכיל 10,000 איש משבטי נפתלי וזבולון, שנמצאים בהר תבור: "וַיַּזְעֵק בָּרָק אֶת זְבוּלֻן וְאֶת נַפְתָּלִי קֶדְשָׁה וַיַּעַל בְּרַגְלָיו עֲשֶׂרֶת אַלְפֵי אִישׁ וַתַּעַל עִמּוֹ דְּבוֹרָה".

מנגד, כמות החיילים במחנה סיסרא לא מובאת, אך ניתן ללמוד מהפסוק "וּמָשַׁכְתִּי אֵלֶיךָ אֶל נַחַל קִישׁוֹן אֶת סִיסְרָא שַׂר צְבָא יָבִין וְאֶת רִכְבּוֹ וְאֶת הֲמוֹנוֹ וּנְתַתִּיהוּ בְּיָדֶךָ", שמדובר על כמות גדולה בהרבה מזו של ברק.

בנוסף לכך, יתרונם הצבאי של הכנענים בא לידי ביטוי בעיקר ב-900 רכבי הברזל שעמדו לרשותם, שהם אלו שהפילו את פחד האיימים על עם ישראל: "וַיִּצְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה' כִּי תְּשַׁע מֵאוֹת רֶכֶב בַּרְזֶל לוֹ וְהוּא לָחַץ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּחָזְקָה עֶשְׂרִים שָׁנָה". ובגללם ברק לא היה מסוגל להילחם בסיסרא בלי ליווי של דבורה הנביאה: "וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ בָּרָק אִם תֵּלְכִי עִמִּי וְהָלָכְתִּי וְאִם לֹא תֵלְכִי עִמִּי לֹא אֵלֵךְ".

בסיפורים מקראיים מקבילים עם מאזן כוחות דומה, הסיכוי לנצח במלחמה טמון אך ורק בגורם ההפתעה. אולם במציאות זו גורם ההפתעה נוטרל, מאחר וסיסרא כבר ידע שברק יושב בראש הר תבור עם צבאו: "וַיַּגִּדוּ לְסִיסְרָא כִּי עָלָה בָּרָק בֶּן אֲבִינֹעַם הַר תָּבוֹר: וַיַּזְעֵק סִיסְרָא אֶת כָּל רִכְבּוֹ תְּשַׁע מֵאוֹת רֶכֶב בַּרְזֶל וְאֶת כָּל הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ מֵחֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם אֶל נַחַל קִישׁוֹן".

ברק למעשה מכותר כעת עם חייליו בראש ההר, כאשר למטה ממתין לו צבא עצום עם יתרון מספרי וטכנולוגי. במצב זה, סיכוייו של ברק לנצח – שואפים לאפס.

בשלב זה, נכנסת ההתערבות האלוהית שמביאה את הישועה באותה דרך שבה הגיעה הישועה לעם ישראל בקריעת ים סוף.

הִמום מחנה הכנענים במלחמת ברק

הבה נתבונן בתיאור המלחמה, על כלל אזכוריה, ונבחן את התמונה המתקבלת מהם:

"וַיָּהָם ה' אֶת סִיסְרָא וְאֶת כָּל הָרֶכֶב וְאֶת כָּל הַמַּחֲנֶה לְפִי חֶרֶב לִפְנֵי בָרָק וַיֵּרֶד סִיסְרָא מֵעַל הַמֶּרְכָּבָה וַיָּנָס בְּרַגְלָיו: וּבָרָק רָדַף אַחֲרֵי הָרֶכֶב וְאַחֲרֵי הַמַּחֲנֶה עַד חֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם וַיִּפֹּל כָּל מַחֲנֵה סִיסְרָא לְפִי חֶרֶב לֹא נִשְׁאַר עַד אֶחָד".

הכתוב לא מנדב לנו מידע רב באשר לסיבת הנצחון, ועל כן, כדי לפתור את התעלומה יש להשתמש במילת הקוד, העשויה לשפוך אור על הסיפור: 'וַיָהָם'.

משמעותה של מילה זו היא: המיה, רעש. זו הסיבה שהתקהלות גדולה של אנשים רבים כדו' מכונה בלשון המקרא במילה 'המון', לאמר: ריבוי פריטים המקובצים במקום אחד, יוצר קול המיה ורעש.

גם כשמתבוננים במקרא כולו, ניכר שכאשר מופיעה מילה זו, הכוונה היא לרעם. כפי שראינו במאמר הנזכר.

נחל קישון גרפם

שירת דבורה מנדבת אף היא מידע חיוני ומתומצת, כמעט במילות קוד, על סיבת ניצחון ברק את הכנענים: "נַחַל קִישׁוֹן גְּרָפָם נַחַל קְדוּמִים נַחַל קִישׁוֹן"[1].

משלוש מילים אלו, אנו למדים שמעבר למהומה שהמם ה' את מחנה סיסרא, הוא גם עשה שימוש בנחל קישון על מנת 'לגרוף' את הכנענים.

חלקו המזרחי של נחל קישון שמוצאו בהרי ג'נין שבצפון השומרון, הוא נחל אכזב, שזורם רק בעת ירידת גשמים מרובים.

מתוך חיבור הנתון 'וַיָהָם', עם 'נַחַל קִישוֹן גרפם', אנו מקבלים את התמונה השלימה: כאשר התקבץ צבאו של סיסרא אל עמק יזרעאל שאליו משתפלים הרי צפון השומרון, החלה סופת רעמים וגשם עז. הרעמים הבהילו את סוסי האויב, אשר 900 רכב ברזל רתומים להם, והוציאום מכלל שימוש יעיל.

בנוסף לכך, הגשמים העזים שירדו, יצרו גאיה בנחל קישון שעלה על גדותיו והציף את העמק כולו, מה שהפך עד מהרה את כל העמק למעין ביצה טובענית, שהשקיעה בתוכה את מרכבות האויב וסוסיו. זאת בנוסף לכך שפרץ המים האדיר של השיטפון 'גרף' את סיסרא וחייליו, ואפשר שדבר זה עצמו המית מהם רבים.

במצב זה, בו הסוסים מבוהלים והמרכבות שקועות בבוץ, מנוטרלות, לא רק שהכנענים איבדו את היתרון הצבאי שהיה להם, אלא הוא היה בעוכריהם כעת, כי המרכבות נעשו מלכודת מוות עבור הכנענים שנלכדו בתוכן ו'חיכו' לחיילי ישראל שיֵרדו מן ההר וימיתום לפי חרב.

אכן, גם הנביא עצמו, כותב הסיפור, דאג 'לזרוע' עקבות מסיפור קריעת ים סוף בתוך תיאור מלחמת ברק.

השוואת סיפור קריעת ים סוף לסיפור מלחמת ברק

להלן תיאור סיפור קריעת ים סוף (שמות יד), ולאחריו סיפור מלחמת ברק בסיסרא (שופטים ד), תוך הדגשת מילות המפתח המקשרות ביניהם:

קריעת ים סוף

דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיָשֻׁבוּ וְיַחֲנוּ לִפְנֵי פִּי הַחִירֹת (הטעיה) בֵּין מִגְדֹּל וּבֵין הַיָּם לִפְנֵי בַּעַל צְפֹן נִכְחוֹ תַחֲנוּ עַל הַיָּם.

וְאָמַר פַּרְעֹה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל נְבֻכִים הֵם בָּאָרֶץ סָגַר עֲלֵיהֶם הַמִּדְבָּר.

וְחִזַּקְתִּי אֶת לֵב פַּרְעֹה וְרָדַף אַחֲרֵיהֶם (הבאת האויב למלכודת) וְאִכָּבְדָה בְּפַרְעֹה וּבְכָל חֵילוֹ וְיָדְעוּ מִצְרַיִם כִּי אֲנִי ה' וַיַּעֲשׂוּ כֵן.

וַיֻּגַּד לְמֶלֶךְ מִצְרַיִם (האויב מקבל דיווח על 'המזימה') כִּי בָרַח הָעָם וַיֵּהָפֵךְ לְבַב פַּרְעֹה וַעֲבָדָיו אֶל הָעָם וַיֹּאמְרוּ מַה זֹּאת עָשִׂינוּ כִּי שִׁלַּחְנוּ אֶת יִשְׂרָאֵל מֵעָבְדֵנוּ.

וַיֶּאְסֹר אֶת רִכְבּוֹ וְאֶת עַמּוֹ לָקַח עִמּוֹ.

וַיִּקַּח שֵׁשׁ מֵאוֹת רֶכֶב בָּחוּר וְכֹל רֶכֶב מִצְרָיִם וְשָׁלִשִׁם עַל כֻּלּוֹ (האויב רותם מרכבות לסוסים ויוצא עם עמו לקרב)…

וּפַרְעֹה הִקְרִיב וַיִּשְׂאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת עֵינֵיהֶם וְהִנֵּה מִצְרַיִם נֹסֵעַ אַחֲרֵיהֶם וַיִּירְאוּ מְאֹד וַיִּצְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה' (שתי הפעמים היחידות במקרא בהם כתוב 'ויצעקו בני ישראל אל ה' הן בקריעת ים סוף ובשעבוד יבין מלך כנען, ובשתיהן הצעקה נובעת מפחד ממרכבות)…

וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה מַה תִּצְעַק אֵלָי דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִסָּעוּ (הוראה אלוהית להיכנס לסכנה, ומתוך כך נעשית התשועה).

וַיְהִי בְּאַשְׁמֹרֶת הַבֹּקֶר וַיַּשְׁקֵף ה' אֶל מַחֲנֵה מִצְרַיִם בְּעַמּוּד אֵשׁ וְעָנָן (ענני גשם וברקים) וַיָּהָם אֵת מַחֲנֵה מִצְרָיִם (רעמים).

וַיָּסַר אֵת אֹפַן מַרְכְּבֹתָיו וַיְנַהֲגֵהוּ בִּכְבֵדֻת (שקיעה בבוץ [טיט]) וַיֹּאמֶר מִצְרַיִם אָנוּסָה מִפְּנֵי יִשְׂרָאֵל כִּי ה' נִלְחָם לָהֶם בְּמִצְרָיִם…

וַיָּשֻׁבוּ הַמַּיִם וַיְכַסּוּ אֶת הָרֶכֶב וְאֶת הַפָּרָשִׁים לְכֹל חֵיל פַּרְעֹה הַבָּאִים אַחֲרֵיהֶם בַּיָּם לֹא נִשְׁאַר בָּהֶם עַד אֶחָד (ביטוי ייחודי נוסף שמופיע במקרא רק בשני המקומות הללו).

וַיּוֹשַׁע ה' בַּיּוֹם הַהוּא אֶת יִשְׂרָאֵל מִיַּד מִצְרָיִם (ביטוי ייחודי נוסף שמופיע במקרא – כמעט באופן זהה – רק בשני המקומות הללו).

מלחמת ברק בסיסרא

וַיִּמְכְּרֵם ה' בְּיַד יָבִין מֶלֶךְ כְּנַעַן אֲשֶׁר מָלַךְ בְּחָצוֹר וְשַׂר צְבָאוֹ סִיסְרָא וְהוּא יוֹשֵׁב בַּחֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם.

וַיִּצְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה' (כאמור, ביטוי המוזכר בשני מקרים אלו בלבד) כִּי תְּשַׁע מֵאוֹת רֶכֶב בַּרְזֶל לוֹ (הסיבה לצעקה היא בגלל פחד ממרכבות) וְהוּא לָחַץ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּחָזְקָה עֶשְׂרִים שָׁנָה…

וּמָשַׁכְתִּי אֵלֶיךָ אֶל נַחַל קִישׁוֹן אֶת סִיסְרָא שַׂר צְבָא יָבִין וְאֶת רִכְבּוֹ וְאֶת הֲמוֹנוֹ וּנְתַתִּיהוּ בְּיָדֶךָ (הטעיה)…

 וַיַּגִּדוּ לְסִיסְרָא (האויב מקבל דיווח על ה'מזימה') כִּי עָלָה בָּרָק בֶּן אֲבִינֹעַם הַר תָּבוֹר.

וַיַּזעֵק סִיסְרָא אֶת כָּל רִכְבּוֹ תְּשַׁע מֵאוֹת רֶכֶב בַּרְזֶל (האויב רותם מרכבות לסוסים ויוצא עם עמו לקרב) וְאֶת כָּל הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ מֵחֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם אֶל נַחַל קִישׁוֹן.

וַתֹּאמֶר דְּבֹרָה אֶל בָּרָק קוּם כִּי זֶה הַיּוֹם אֲשֶׁר נָתַן ה' אֶת סִיסְרָא בְּיָדֶךָ (הוראה אלוהית להיכנס לסכנה, ומתוך כך נעשית התשועה) הֲלֹא ה' יָצָא לְפָנֶיךָ וַיֵּרֶד בָּרָק מֵהַר תָּבוֹר וַעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים אִישׁ אַחֲרָיו.

וַיָּהָם ה' (רעמים) אֶת סִיסְרָא וְאֶת כָּל הָרֶכֶב וְאֶת כָּל הַמַּחֲנֶה לְפִי חֶרֶב לִפְנֵי בָרָק וַיֵּרֶד סִיסְרָא מֵעַל הַמֶּרְכָּבָה וַיָּנָס בְּרַגְלָיו.

[נַחַל קִישׁוֹן גְּרָפָם (גשם שיוצר סחף בנחל, שקיעה בבוץ)]

וּבָרָק רָדַף אַחֲרֵי הָרֶכֶב וְאַחֲרֵי הַמַּחֲנֶה עַד חֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם וַיִּפֹּל כָּל מַחֲנֵה סִיסְרָא לְפִי חֶרֶב לֹא נִשְׁאַר עַד אֶחָד (ביטוי ייחודי נוסף שמופיע במקרא רק בשני המקומות הללו).

וַיַּכְנַע אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַהוּא אֵת יָבִין מֶלֶךְ כְּנָעַן לִפְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל (ביטוי ייחודי נוסף שמופיע במקרא – כמעט באופן זהה – רק בשני המקומות הללו).

מה ניתן ללמוד מההשוואה

מצאנו אם כן קשר רב בין שני הסיפורים המקראיים, הן מבחינת תוכן הסיפור והן מבחינת המילים והביטויים הייחודיים המופיעים בשני הסיפורים, ולעיתים רק בהם.

אך זהו רק השלב הראשון של פענוח המסר המקראי. כעת נותר לנו להבין מה רוצה הנביא ללמדנו, באמצעות השוואת התוכן והלשון בין הסיפורים.

שבעים פנים לתורה, ואין בשורות הבאות התיימרות למצוא את הפרשנות היחידנית להשוואה, אך נציע כאן את הפירוש שנראה בעינינו, בבחינת "לא עליך המלאכה לגמור, ולא אתה בן חורין להיבטל ממנה"[4].

בסיום ברכת 'אבות' בתפילת עמידה אנו אומרים: "מלך עוזר ומושיע ומגן". "עוזר" הכוונה שהאדם מתמודד מול צרה וה' עוזר לו לגבור עליה. "מושיע" הכוונה שה' מושיע לבדו את האדם הנתון בצרה, מבלי שהאדם שותף בהצלה מלבד עצם פנייתו לה' בתפילה שיושיע אותו. "מגן" הכוונה שה' מונע את הצרה עוד לפני שהאדם פוגש בה.

קריעת ים סוף היא אחד הניסים המקראיים המרכזיים המבטאים את תשועת ה' בדרך של "מושיע". וכפי שאומר משה לעם ישראל: "הִתְיַצְּבוּ וּרְאוּ אֶת יְשׁוּעַת ה' אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה לָכֶם הַיּוֹם… ה' יִלָּחֵם לָכֶם וְאַתֶּם תַּחֲרִשׁוּן"[5].

בהשוואת סיפור מלחמת ברק בכנענים לקריעת ים סוף, המסר אותו מעביר הנביא לקורא הוא שלמעשה גם תחושתם של עם ישראל אל מול האיום הכנעני, "אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִים"[6], הייתה תחושה של חוסר אונים מוחלט, שהביא לזעקת יאוש אל ה', כפי שהיה על ים סוף: "וַיִּצְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה'".

זו הסיבה שגם לברק לא היו את תעצומות הנפש להילחם לבדו, בכח הזרוע או חכמת המלחמה, אל מול הכנענים, והוא נזקק לנביאה צמודה שתדריך אותו בהוראות אלוהיות: "וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ בָּרָק אִם תֵּלְכִי עִמִּי וְהָלָכְתִּי וְאִם לֹא תֵלְכִי עִמִּי לֹא אֵלֵךְ".

משכך, תגובתה של דבורה לדרישתו הייתה שניצחון המלחמה לא ייזקף לזכותו של ברק, כי לא גבורה אנושית מלוּוֶה בסיוע אלוהי יש כאן, אלא מלחמה של ה' בכנענים, שהחיילים הישראליים שימשו בו רק בתפקיד 'המכה בפטיש', בעֹברם מצוידים בחרבותיהם בין חיילי האויב המתבוססים בבוץ.

הריגת שר צבא הכנענים ביד אשה, מבטאת את העדר הגבורה האנושית במלחמה ובהערכות לה, והעדר הביטחון בה' שיֵצא לעזרת הלוחמים, בהיות ההנהגה מאמצת דפוס התנהגות של אשה, שדרכה להימנע מלצאת למלחמות: "וַתֹּאמֶר הָלֹךְ אֵלֵךְ עִמָּךְ אֶפֶס כִּי לֹא תִהְיֶה תִּפְאַרְתְּךָ עַל הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר אַתָּה הוֹלֵךְ כִּי בְיַד אִשָּׁה יִמְכֹּר ה' אֶת סִיסְרָא".

אמנם מש'הועברה' המלחמה לידיו של ה' – החוקים משתנים, ואזי המלחמה כבר לא מתנהלת כדרכה של מלחמה, בה חלק מחיילי האויב מצליחים לברוח; אלא ניצחון ה' את אויביו-אויבי עמו הוא ניצחון מוחץ ומוחלט, ממש כמו בים סוף. "לֹא נִשְׁאַר עַד אֶחָד".

 

המאמר מאת הרב יאיר וייץ, חוקר תורני במכון הר ברכה, העוסק בבירור סוגיות עבור ספרי 'פניני הלכה'. כותב מאמרים בתחומי התנ"ך וההלכה, מחבר סדרת בדרכה של תורה על חמשת חומשי התורה, והספר בדרכם של כתובים על חמש המגילות.


[1] שופטים ה, כא.

[2] שמות פרק יד.

[3] שופטים פרק ד.

[4] מסכת אבות ב, טז.

[5] שמות יד, יג-יד.

[6] תהלים כ, ח.

אולי יעניין אותך

ישיבת הר ברכה אנו משתמשים בעוגיות כדי להבטיח את תפקוד האתר ולשפר את חוויית המשתמש. אפשר לבחור אילו סוגי עוגיות להפעיל.
בחירת עוגיות


דילוג לתוכן