שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

כיסוי ראש מלא אל מול פאה

שלום רב לרבנים. לפי הרב מלמד שליטא למסקנה מה עדיף מטפחת לכיסוי הראש שמוציאים ממנה שיעור שתי אצבעות או פאה נורית? תודה רבה לרבנים על כל העזרה.

המנהג הרווח כיום של אלפי נשים צדיקות להוציא מעט משיער הראש, לכן זה עדיף על פאה נוכרית שבפועל בציבור שלנו המנהג הרווח להחמיר בזה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-12-02 11:24:46

פלאפון- מוקצה

שלום הרב, כמובא בפנה"ל שבת שפאלפון נייד הוא כלי שמלאכתו לאיסור ומותר לצורך גופו ומקומו, ולכן אם הוא מפריע ועושה רעש מותר להעבירו למקום אחר, אך יש מכשירים שבהירות המכשיר מתבהרת יותר או פחות לפי מקום שהמכשיר נמצא. לדוגמא כאשר הוא נמצא במקום חשוך ואז כשהוא מרעיש ומפריע מעבירים אותו לחדר אחר שהוא מואר ואז בהירות המכשיר מעצמו מתבהרת אוטומטית האם עדיין יהיה מותר בשבת להעביר את המכשיר?

קודם כל יש לציין שפלאפון הוא כלי שמלאכתו לאיסור שמותר לטלטלו לצורך גופו ומקומו רק אם לא נחשב עבור האדם כמוקצה מחמת חסרון כיס, כלומר שאינו מקפיד עליו מאוד, כגון שנותן לילדיו הקטנים לשחק איתו.

לגבי שינוי בתאורה – במקום הצורך אפשר להקל, שכן מדובר על פסיק רישא דלא ניחא ליה באיסור דרבנן, ואם יעשה זאת בשינוי זה בתרי דרבנן (החלשת התאורה בפלאפון ודאי דרבנן, הגברתה לדעת הרב מלמד אסורה מהתורה כמבואר בפרק חשמל בשבת, אבל מכיוון שמעביר בשינוי אפשר להקל). ואם לא בטוח יהיה שינוי בתאורת המסך, מותר לכתחילה כדין 'אינו מתכוון'.

אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

יד. כלי שמלאכתו לאיסור שבעליו מקפיד להשתמש בו רק למלאכתו ולא לדברים אחרים, שמא יינזק או יאבד, הרי הוא מוקצה מחמת חסרון כיס, ואסור לטלטלו גם לצורך 'גופו' ו'מקומו'. לכן אסור להשתמש בסכין שחיטה לחיתוך מאכלים, או לשים מצלמה או כלי נגינה על דפים כדי שלא יעופו. וכן דין מחשב נייד, פמוטים יקרים, שטרות כסף, מסמכים מסחריים חשובים, כרטיס אשראי, קלף של סופרים, בד יקר שנועד לתפירה. והכל לפי הקפדת בעל החפץ.

דבר שאינו מתכוון ופסיק רישא

ז. המתכוון לעשות דבר מותר, אך ייתכן שתיעשה מלאכה אסורה שאין כוונתו לעשותה וגם אין ודאות שתיעשה – מותר לו לעשות את הדבר המותר. לפיכך, מותר לגרור בשבת ספסל על קרקע קשה כדי להעבירו ממקום למקום, למרות שרוב הסיכויים שרגלי הספסל יעשו חריץ בקרקע. וכן מותר לרוץ על גבי עשבים גם במקום שרוב הסיכויים שיגרום לעקירתם. כלל זה נקרא 'דבר שאינו מתכוון', והוא מותר בכל התורה כולה ולא רק בהלכות שבת.

ח. כאשר ברור שתוך כדי גרירת הספסל יֵעשה חריץ בקרקע, אסור לגרור את הספסל. וכן אם ברור שתוך כדי ריצתו יֵעקרו עשבים, אסור לרוץ שם. כלל זה נקרא 'פסיק רישא' (פס"ר), והוא אסור בכל התורה כולה. אם נוח לו בתוצאה האסורה (פס"ר 'דניחא ליה') והיא אסורה מהתורה – עבר על איסור תורה. ואם אין לו עניין בתוצאה האסורה (פס"ר 'דלא ניחא ליה'), כיוון שלא התכוון לעשותה, עבר על איסור מדברי חכמים. וכאשר גם האיסור שיֵעשה אסור רק מדברי חכמים וגם אין לו עניין בו (פס"ר דלא ניחא ליה בדרבנן), אפשר להקל בשבת במקום הצורך.

ט. כאשר ברור שפעולתו תגרום לעשיית איסור, ורק במקרה לא צפוי האיסור לא יֵעשה, הדבר אסור כדין 'פסיק רישא'.

י. כאשר המציאות כבר קיימת, אך הוא לא יודע אותה, כגון שרוצה לפתוח את דלת המקרר כדי לקחת אוכל, ומסופק האם הנורה שבו דולקת ('ספק פס"ר') – אם פעולת האיסור אסורה מדברי חכמים, הדבר מותר כדין 'אינו מתכוון'. ואם הפעולה אסורה מהתורה, הדבר מותר רק במקום הצורך (דין מקרר מובא בפרק יז, י-יא).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-12-02 09:10:36

מעשה שבת

מהי ההלכה למעשה בדין 'מעשה שבת' לדעת הרב מלמד?

דעת הרב מלמד מבוארת בספרו פניני הלכה שבת בפרק העוסק בדין מעשה שבת. אפשר לקרוא מספרי הרב דרך האתר.

אביא לך את מסקנת הדברים כפי שהיא מובאת בספר הקיצור לפניני הלכה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

 

הנאה ממלאכה שנעשתה בשבת

א. איסור תורה שנעשה במזיד על ידי יהודי שעבר גיל מצוות, אסור לו עצמו ליהנות ממעשיו לעולם, ולכל ישראל מותר ליהנות ממעשיו רק במוצאי שבת. ואם עשה את המלאכה בשוגג, מותר גם לו ליהנות ממעשיו במוצאי שבת, ובמקום הצורך מותר ליהנות אף בשבת עצמה. אבל אם קטף פירות, צד דגים או חלב פרה בשוגג, אסור ליהנות מהם בשבת אף במקום הצורך, כי הם מוקצה.

ב. איסור מדברי חכמים שנעשה במזיד, מותר גם לו ליהנות ממעשיו במוצאי שבת. ואם עשה את האיסור בשוגג, מותר ליהנות ממעשיו אף בשבת עצמה (דין קטן מבואר בפרק כד, ה. ודין גוי בפרק כה, י-יא).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-30 07:36:37

ירק עלים

ירקות עלים עם השגחת כשרות מחרקים שכתוב להשרות במים עם סבון – מה הדין כאשר לא משרים אלא שוטפים היטב מהחול שעליהם וזהו?

אחרי שטיפה טובה, כפי שמן הסתם עושים, שהרי אף אחד לא רוצה לאכול חסה עם חול… – דינם כדין דרך האמצע המבוארת בפניני הלכה כשרות פרק כג.

אפשר לקרוא מהספר דרך האתר.

אביא לך את סיכום הדברים למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

ירקות עלים

טז. הרוצים להדר כשיטת המחמירים, אינם יכולים לאכול ירקות עלים מגידול רגיל, כדוגמת חסה, כרוב, פטרוזיליה, שמיר וכוסברה, משום שגם שרייתם במים עם סבון ושטיפה טובה, לא תמיד מורידה את כל השרצים הזעירים שיש בהם. לכן הם קונים ירקות עלים שגידולם נקי יותר משרצים. אמנם גם אותם לפעמים צריך לנקות, לפי ההוראות שעל השקית.

יז. הנוהגים כדרך האמצע, משרים את ירקות העלים של גידולים רגילים כארבע דקות במים עם חומר שממוסס את הדבק שברגלי השרצים, כמלח, חומץ או סבון (סבון יעיל יותר, וסבון 'סטרילי' בריא יותר), ולאחר מכן שוטפים אותם במים זורמים. פעמים רבות התוצאה לאחר ניקוי טוב, מועילה גם לשיטת המחמירים.

יח. הרוצים ללכת כפי עיקר הדין, מסתפקים בשטיפה טובה והתבוננות בעלים במבט רגיל לוודא שאין שרצים. אבל נכון יותר לנהוג כדרך האמצע. לעיתים העלים מאיכות גרועה, ומלאים בשרצים שנראים היטב לעין, וכדי לנקותם צריך לשטוף שוב ושוב, עד שיהיו נקיים לגמרי.

יט. יש לשים לב בעת השריית העלים ושטיפתם, שהמים יגיעו לכל הקפלים והסדקים שבהם. לפיכך, בירקות כדוגמת חסה, כרוב וארטישוק, צריך לפרק את העלים לפני ניקיונם. כאשר מתכוונים לחתוך את העלים לסלט, עדיף לחותכם תחילה ואחר כך להשרותם ולשוטפם, מפני שככל שהם חתוכים יותר, כך המים מגיעים יותר בקלות לכל המקומות שבהם.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-30 01:12:06

יהודי או ערבי

מתי יש חובה לקנות דווקא אצל יהודי גם כאשר המוצר יקר יותר?

דין זה מבואר בפניני הלכה העם והארץ. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר.

אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

ח – עבודה עברית

העדפת הקרוב

א. כדי לפתור את כל המצוקות בעולם ולבנות חברה טובה ובריאה, יש לעשות זאת לפי הסדר, מהמעגל הקרוב למעגל הרחוק יותר. לכן הן בענייני חסד והן בכל התחומים הכלכליים, כהעדפה בנתינת עבודה והעדפה בקנייה ומכירה, יש להקדים את הקרוב יותר. סדר הקדימה הוא: קרוב משפחה, שכן, המתגורר באותה עיר, יהודי קודם לגוי (בבא מציעא, עא; ספרא ויקרא כה, יד. ועי' פניני הלכה ליקוטים ב' ה, יג).

העדפת יהודי

ב. המצווה להעדיף יהודי היא גם כאשר המחיר שהוא דורש מעט יותר יקר. אולם כאשר ההפרש משמעותי, אין חובה להעדיפו. ובכל מקרה יש להשתדל ככל הניתן לא להעסיק ערבים שחשודים בעוינות כלפינו. אמנם אם מחיר היהודים או הגויים שאינם עוינים אותנו גבוה באופן משמעותי ממחיר הערבים שעוינים אותנו, והדבר עלול לפגוע בעסק או בבניין הארץ, עדיף לבנות עם הערבים כדי שאחיזתנו בארץ תתחזק. וחובה על המעסיק להתייחס אליהם בכבוד והגינות, ובטח שלא לבזותם ולא לעושקם או להלין את שכרם.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-29 23:52:09

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

ראש השנה – לעבוד את ה' בשמחה

בימים אלו כולנו מתכוננים לימים הגדולים והמופלאים, נוראי ההוד, שבאים עלינו לטובה ולברכה. וכל מי שמתעורר מקול השופר בודק ומפשפש במעשיו ובדרכיו ועושה את חשבון הנפש השנתי- בדוק היכן צריך תיקון, מהו הדבר הדורש שיפור, ולאן הוא רוצה לצמוח, להתפתח ולגדול בשנה הבאה עלינו לטובה.

שמעתי מהרב זלמן ברוך מלמד שליט"א, ראש ישיבת בית-אל, שלמרות שהרשימות הארוכות של החטאים עליהם אנו מכים בווידויים השונים יש חטא אחד שחסר ברשימה וראוי להכות עליו- והוא על חטא שחטאנו שלא עבדנו את ה' אלוקינו בשמחה ובטוב לבב (חטא שהינו חמור מאוד ובשלו באו הקללות האמורות בפרשת כי תבוא, אותה מיהרנו לקרוא בחודש האחרון בכדי שתכלה שנה וקללותיה (ע"פ הגמ')).

ישנה חשיבות רבה לעבודת ה' בשמחה, כפי שנהוג להגיד בחסידות ששמחה איננה מצווה והעצבות איננה עברה, אך השמחה מביאה לכל המצוות והעצבות מביאה לכל העברות. כאשר האדם מרגיש משמעות, אושר, סיפוק, חיות וחיוניות בעבודת ה' הוא ירצה להתקדם ולהתגדל, להוסיף ולצמוח בעבודתו. אך כאשר אדם מרגיש עצבות וכבדות, צער וריחוק, הוא יעשה את המינימום, וייתכן אפילו שלאט לאט יתרחק ויחסיר עוד ועוד מעבודתו.

לכן אחת השאלות המשמעותיות ביותר שעל האדם לשאול את עצמו לקראת השנה החדשה היא כיצד יגיע לעבודת ה' בשמחה, כיצד יצליח ליצור אוירה של שמחה בחייו, שמחה בעבודתו, באשתו, בילדיו ובחבריו.

 


 

הדבר מתאים במיוחד לראש השנה שבו אין אנו עוסקים בחשבונות פרטיים ופרטניים, אלא בהסתכלות כוללת על מכלול חיינו ודרכנו. השמחה איננה מצווה פרטית אלא אוירה- אור מקיף, דרך חיים ודרך הסתכלות.

לכן, וכדי לזכות לשמחה, צריך לשנות גישה, צריך להסתכל במשקפיים אחרות- משקפיים של אופטימיות, משקפיים שרואות את הטוב והחיובי. הדרך המעשית להגיע לכך על פי התורה היא הכרת הטוב. דבר זה הוא מהותי ומונח בשמנו- 'יהודים'- שעניינו הודיה, וכפי שאמרה לאה אמנו "הפעם אודה את ה' על כן קרא שמו יהודה".

כשאדם רואה את הטוב, מכיר בו ומוקיר את נותן הטוב, הוא נותן מקום לטוב בחייו, ודבר זה מוביל לשמחה. וכפי שאנו אומרים יום יום: "מזמור לתודה, הריעו לה' כל הארץ, עבדו את ה' בשמחה…"- ההודיה מביאה לידי שמחה.

אחת התחושות שמונעות את האדם מן השמחה היא תחושת הבדידות והתלישות. כאשר אדם מכיר שיש מישהו שדואג לו ומטיב איתו הוא מרגיש שייך, קשור- תחושות אשר גורמות לו לשמוח. קל וחומר שכאשר הקב"ה מיטיב לאדם בכל שעה ושעה, האדם יחוש את אהבת ה' והשגחתו, יחוש בטחון ויציבות ויגיע לידי שמחה.

כך אנו מוצאים גם בפרשת כי-תבוא- פרשת השמחה- את מקרא הביכורים שעניינו הכרת הטוב. וכפי שכותב רש"י "ואמרת אליו' – שאינך כפוי טובה". וכן בקללות מפרש רש"י את המילים "מרוב כל"- "בעוד שהיה לך כל טוב". כלומר, היכולת לראות את הטוב, להבחין בחסד ולהוקיר טובה, היא המעוררת שמחה, והאזהרה שמזהירה אותנו התורה היא לא להיות כפויי טובה!

ואכן שמתבוננים בעשרת הדיברות מגלים שהדרישה והציווי האלוקי לקבל את הקב"ה כאלוה, כמנהיג, היא מדין הכרת הטוב- "אנוכי ה' אלוקיך"- מדוע?, "אשר הוצאתיך מארץ מצרים".

נקודה זו עולה גם כאשר רואים את ההתייחסות האלוקית לאומות השונות.  התורה התייחסה בחומרה רבה לעמון ומואב- "לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה', גם דור עשירי לא יבוא להם בקהל ה' עד עולם", "לא תדרוש שלומם וטובתם כל ימיך לעולם", הסיבה שניתנת על ידי התורה ליחסה זה מפתיעה מעט "על דבר אשר לא קדמו אתכם בלחם ובמים, בדרך בצאתכם ממצרים…". ולכאורה, האם זו סיבה להרחיקם כל כך?! אלא שמבאר הרמב"ן שהסיבה להרחקתם היא כיוון שהם היו כפויי טובה: "והנראה אלי כי הכתוב הרחיק שני האחים האלה שהיו גמולי חסד מאברהם, שהציל אביהם ואימם מן החרב והשבי, ובזכותו שלחם ה' מתוך ההפיכה, והיו חייבים לעשות טובה עם ישראל, והם עשו עמהם רעה". כלומר הם היו כפויי טובה, ומידה זו כל כך מקולקלת מצריך להרחיקם מעם ישראל לעולם!

מאידך מזהירה התורה את ישראל להכיר טובה "לא תתעב מצרי, כי גר הית בארצו" – ומפרש רש"י "לא תתעב מצרי'- מכל וכל, אע"פ שזרקו זכוריכם ליאור. מה טעם? שהיו לכם אכסניא בשעת הדחק…", כלומר למרות שהרגו בכם, ושיעבדו אתכם, גם הייתה לכם תועלת מהם, ואין לשכוח זאת.

לא לחינם קבעו חז"ל את מזמור לתודה כאחד המזמורים שאנו אומרים יום יום בפסוקי דזמרה, והאריכו בשבח האומרו, וכפי שסיכם זאת השולחן ערוך (נא, ט): "מזמור לתודה יש לאומרה בנגינה שכל השירות עתידות ליבטל חוץ ממזמור לתודה".

עוד דבר מופלא אנו מוצאים בפרשת כי-תבוא, שכפי שהאדם צריך לעשות וידוי על הרע והחסר, על החטאים והעוונות, כך צריך להתוודות ולומר את הדברים הטובים שעשה. וכפי שאומר האדם בוידוי מעשרות "… עשיתי ככל אשר ציויתני", וכפי שמבאר מרן הרב קוק זצ"ל (עין איה, מעשר שני טו) ש"לפרקים תמצא תועלת לעבדי ה' ישרי דרך, גם כן בוידוי המצוות, למען ישמח בהם בלבבו ויחזק אורחות חייו בדרך ה'… ידון על עצמו גם כן בקו האמת, בעין פקוחה לדעת את מעשהו למצוא קורת רוח ושמחת לב במעשה הטוב…"

ואם אדם רוצה לא רק לקרוא את דברינו אלא ליישמם, כדאי שבאופן עקבי ויום יומי ישאל את עצמו את השאלות הבאות: מה טוב בחיי? מה טוב במשפחתי? מה טוב באשתי/בעלי? מה טוב בכל אחד מילדיי? איזה טוב ה' גומל עימי? ולא פחות חשוב מכך- אלו דברים טובים עשיתי היום? מי שישאל עצמו שאלות אלו על בסיס קבוע- יפנה את מבטו לטוב ולחסד בחייו, ותהיה לו שנה שמחה ומאושרת.

 


 

ונסיים בדברי מרן הרב קוק זצ"ל בעין אי"ה: "הכרת טובה היא העמוד המוסרי היותר גדול ונשגב, שכשיתפתח כל צרכו בליבות בני אדם יהיה עוזר מאד אל התיקון הכללי…וכוח הכרת הטוב לאל היחיד, החנון והטוב, ראוי שיהיה ער בלב מאד, עד שלא יתן דמי כי אם לחפש ולבקש במה להשקיט את הצמאון הגדול של ההוראה שאנו מכירים את טובתיו של הטוב והמיטיב ברוך הוא…".

יהי רצון שנזכה להכיר טובה לקב"ה ולכל מטיבנו, ומתוך כך נזכה לשמחה שלימה ולשנה טובה.

 

* נצרף כאן הפנייה למאמרו המתוק והחשוב של הרב זליג פליסקין שליט"א, בעניין הכרת טובה.

http://www.aish.co.il/sp/pg/48848522.html

אולי יעניין אותך

ישיבת הר ברכה אנו משתמשים בעוגיות כדי להבטיח את תפקוד האתר ולשפר את חוויית המשתמש. אפשר לבחור אילו סוגי עוגיות להפעיל.
בחירת עוגיות


דילוג לתוכן