שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

כיסוי ראש מלא אל מול פאה

שלום רב לרבנים. לפי הרב מלמד שליטא למסקנה מה עדיף מטפחת לכיסוי הראש שמוציאים ממנה שיעור שתי אצבעות או פאה נורית? תודה רבה לרבנים על כל העזרה.

המנהג הרווח כיום של אלפי נשים צדיקות להוציא מעט משיער הראש, לכן זה עדיף על פאה נוכרית שבפועל בציבור שלנו המנהג הרווח להחמיר בזה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-12-02 11:24:46

פלאפון- מוקצה

שלום הרב, כמובא בפנה"ל שבת שפאלפון נייד הוא כלי שמלאכתו לאיסור ומותר לצורך גופו ומקומו, ולכן אם הוא מפריע ועושה רעש מותר להעבירו למקום אחר, אך יש מכשירים שבהירות המכשיר מתבהרת יותר או פחות לפי מקום שהמכשיר נמצא. לדוגמא כאשר הוא נמצא במקום חשוך ואז כשהוא מרעיש ומפריע מעבירים אותו לחדר אחר שהוא מואר ואז בהירות המכשיר מעצמו מתבהרת אוטומטית האם עדיין יהיה מותר בשבת להעביר את המכשיר?

קודם כל יש לציין שפלאפון הוא כלי שמלאכתו לאיסור שמותר לטלטלו לצורך גופו ומקומו רק אם לא נחשב עבור האדם כמוקצה מחמת חסרון כיס, כלומר שאינו מקפיד עליו מאוד, כגון שנותן לילדיו הקטנים לשחק איתו.

לגבי שינוי בתאורה – במקום הצורך אפשר להקל, שכן מדובר על פסיק רישא דלא ניחא ליה באיסור דרבנן, ואם יעשה זאת בשינוי זה בתרי דרבנן (החלשת התאורה בפלאפון ודאי דרבנן, הגברתה לדעת הרב מלמד אסורה מהתורה כמבואר בפרק חשמל בשבת, אבל מכיוון שמעביר בשינוי אפשר להקל). ואם לא בטוח יהיה שינוי בתאורת המסך, מותר לכתחילה כדין 'אינו מתכוון'.

אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

יד. כלי שמלאכתו לאיסור שבעליו מקפיד להשתמש בו רק למלאכתו ולא לדברים אחרים, שמא יינזק או יאבד, הרי הוא מוקצה מחמת חסרון כיס, ואסור לטלטלו גם לצורך 'גופו' ו'מקומו'. לכן אסור להשתמש בסכין שחיטה לחיתוך מאכלים, או לשים מצלמה או כלי נגינה על דפים כדי שלא יעופו. וכן דין מחשב נייד, פמוטים יקרים, שטרות כסף, מסמכים מסחריים חשובים, כרטיס אשראי, קלף של סופרים, בד יקר שנועד לתפירה. והכל לפי הקפדת בעל החפץ.

דבר שאינו מתכוון ופסיק רישא

ז. המתכוון לעשות דבר מותר, אך ייתכן שתיעשה מלאכה אסורה שאין כוונתו לעשותה וגם אין ודאות שתיעשה – מותר לו לעשות את הדבר המותר. לפיכך, מותר לגרור בשבת ספסל על קרקע קשה כדי להעבירו ממקום למקום, למרות שרוב הסיכויים שרגלי הספסל יעשו חריץ בקרקע. וכן מותר לרוץ על גבי עשבים גם במקום שרוב הסיכויים שיגרום לעקירתם. כלל זה נקרא 'דבר שאינו מתכוון', והוא מותר בכל התורה כולה ולא רק בהלכות שבת.

ח. כאשר ברור שתוך כדי גרירת הספסל יֵעשה חריץ בקרקע, אסור לגרור את הספסל. וכן אם ברור שתוך כדי ריצתו יֵעקרו עשבים, אסור לרוץ שם. כלל זה נקרא 'פסיק רישא' (פס"ר), והוא אסור בכל התורה כולה. אם נוח לו בתוצאה האסורה (פס"ר 'דניחא ליה') והיא אסורה מהתורה – עבר על איסור תורה. ואם אין לו עניין בתוצאה האסורה (פס"ר 'דלא ניחא ליה'), כיוון שלא התכוון לעשותה, עבר על איסור מדברי חכמים. וכאשר גם האיסור שיֵעשה אסור רק מדברי חכמים וגם אין לו עניין בו (פס"ר דלא ניחא ליה בדרבנן), אפשר להקל בשבת במקום הצורך.

ט. כאשר ברור שפעולתו תגרום לעשיית איסור, ורק במקרה לא צפוי האיסור לא יֵעשה, הדבר אסור כדין 'פסיק רישא'.

י. כאשר המציאות כבר קיימת, אך הוא לא יודע אותה, כגון שרוצה לפתוח את דלת המקרר כדי לקחת אוכל, ומסופק האם הנורה שבו דולקת ('ספק פס"ר') – אם פעולת האיסור אסורה מדברי חכמים, הדבר מותר כדין 'אינו מתכוון'. ואם הפעולה אסורה מהתורה, הדבר מותר רק במקום הצורך (דין מקרר מובא בפרק יז, י-יא).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-12-02 09:10:36

מעשה שבת

מהי ההלכה למעשה בדין 'מעשה שבת' לדעת הרב מלמד?

דעת הרב מלמד מבוארת בספרו פניני הלכה שבת בפרק העוסק בדין מעשה שבת. אפשר לקרוא מספרי הרב דרך האתר.

אביא לך את מסקנת הדברים כפי שהיא מובאת בספר הקיצור לפניני הלכה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

 

הנאה ממלאכה שנעשתה בשבת

א. איסור תורה שנעשה במזיד על ידי יהודי שעבר גיל מצוות, אסור לו עצמו ליהנות ממעשיו לעולם, ולכל ישראל מותר ליהנות ממעשיו רק במוצאי שבת. ואם עשה את המלאכה בשוגג, מותר גם לו ליהנות ממעשיו במוצאי שבת, ובמקום הצורך מותר ליהנות אף בשבת עצמה. אבל אם קטף פירות, צד דגים או חלב פרה בשוגג, אסור ליהנות מהם בשבת אף במקום הצורך, כי הם מוקצה.

ב. איסור מדברי חכמים שנעשה במזיד, מותר גם לו ליהנות ממעשיו במוצאי שבת. ואם עשה את האיסור בשוגג, מותר ליהנות ממעשיו אף בשבת עצמה (דין קטן מבואר בפרק כד, ה. ודין גוי בפרק כה, י-יא).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-30 07:36:37

ירק עלים

ירקות עלים עם השגחת כשרות מחרקים שכתוב להשרות במים עם סבון – מה הדין כאשר לא משרים אלא שוטפים היטב מהחול שעליהם וזהו?

אחרי שטיפה טובה, כפי שמן הסתם עושים, שהרי אף אחד לא רוצה לאכול חסה עם חול… – דינם כדין דרך האמצע המבוארת בפניני הלכה כשרות פרק כג.

אפשר לקרוא מהספר דרך האתר.

אביא לך את סיכום הדברים למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

ירקות עלים

טז. הרוצים להדר כשיטת המחמירים, אינם יכולים לאכול ירקות עלים מגידול רגיל, כדוגמת חסה, כרוב, פטרוזיליה, שמיר וכוסברה, משום שגם שרייתם במים עם סבון ושטיפה טובה, לא תמיד מורידה את כל השרצים הזעירים שיש בהם. לכן הם קונים ירקות עלים שגידולם נקי יותר משרצים. אמנם גם אותם לפעמים צריך לנקות, לפי ההוראות שעל השקית.

יז. הנוהגים כדרך האמצע, משרים את ירקות העלים של גידולים רגילים כארבע דקות במים עם חומר שממוסס את הדבק שברגלי השרצים, כמלח, חומץ או סבון (סבון יעיל יותר, וסבון 'סטרילי' בריא יותר), ולאחר מכן שוטפים אותם במים זורמים. פעמים רבות התוצאה לאחר ניקוי טוב, מועילה גם לשיטת המחמירים.

יח. הרוצים ללכת כפי עיקר הדין, מסתפקים בשטיפה טובה והתבוננות בעלים במבט רגיל לוודא שאין שרצים. אבל נכון יותר לנהוג כדרך האמצע. לעיתים העלים מאיכות גרועה, ומלאים בשרצים שנראים היטב לעין, וכדי לנקותם צריך לשטוף שוב ושוב, עד שיהיו נקיים לגמרי.

יט. יש לשים לב בעת השריית העלים ושטיפתם, שהמים יגיעו לכל הקפלים והסדקים שבהם. לפיכך, בירקות כדוגמת חסה, כרוב וארטישוק, צריך לפרק את העלים לפני ניקיונם. כאשר מתכוונים לחתוך את העלים לסלט, עדיף לחותכם תחילה ואחר כך להשרותם ולשוטפם, מפני שככל שהם חתוכים יותר, כך המים מגיעים יותר בקלות לכל המקומות שבהם.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-30 01:12:06

יהודי או ערבי

מתי יש חובה לקנות דווקא אצל יהודי גם כאשר המוצר יקר יותר?

דין זה מבואר בפניני הלכה העם והארץ. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר.

אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

ח – עבודה עברית

העדפת הקרוב

א. כדי לפתור את כל המצוקות בעולם ולבנות חברה טובה ובריאה, יש לעשות זאת לפי הסדר, מהמעגל הקרוב למעגל הרחוק יותר. לכן הן בענייני חסד והן בכל התחומים הכלכליים, כהעדפה בנתינת עבודה והעדפה בקנייה ומכירה, יש להקדים את הקרוב יותר. סדר הקדימה הוא: קרוב משפחה, שכן, המתגורר באותה עיר, יהודי קודם לגוי (בבא מציעא, עא; ספרא ויקרא כה, יד. ועי' פניני הלכה ליקוטים ב' ה, יג).

העדפת יהודי

ב. המצווה להעדיף יהודי היא גם כאשר המחיר שהוא דורש מעט יותר יקר. אולם כאשר ההפרש משמעותי, אין חובה להעדיפו. ובכל מקרה יש להשתדל ככל הניתן לא להעסיק ערבים שחשודים בעוינות כלפינו. אמנם אם מחיר היהודים או הגויים שאינם עוינים אותנו גבוה באופן משמעותי ממחיר הערבים שעוינים אותנו, והדבר עלול לפגוע בעסק או בבניין הארץ, עדיף לבנות עם הערבים כדי שאחיזתנו בארץ תתחזק. וחובה על המעסיק להתייחס אליהם בכבוד והגינות, ובטח שלא לבזותם ולא לעושקם או להלין את שכרם.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-29 23:52:09

יש לך שאלה?

נקי יהיה לביתו – לפרשת כי תצא

מרכזיות הזוגיות

פרשת כי תצא מלאה במצוות והדרכות, אלא שהיום נתמקד במצווה אחת, מצווה אהובה וחשובה, מצווה שקשורה לדבר החשוב ביותר בתורה, שהוא הקשר שבין איש לאשתו. אולי כאן המקום להתעכב מעט ולבאר את המשפט התמוה לכאורה שכתבנו כאן: שהדבר החשוב ביותר בתורה הוא הקשר בין איש לאשתו. ולפני שנסביר זאת נוכיח זאת. המשנה (עדויות א,יג) כותבת: "לא נברא העולם אלא לפריה ורביה", וכמובן שהתנאי הבסיסי לדבר זה הוא הקשר שבין איש לאשתו. יתר על כן, כולנו מכירים את דברי רבי עקיבא שהכלל הגדול בתורה הוא "ואהבת לרעך כמוך", וכבר כתב האר"י שמצווה זו מתקיימת בשלמות בין איש לאשתו. הגמרא (יבמות סב) מוסיפה ואומרת שאדם שלא התחתן איננו אדם, אלא פלג גופא (=חצי אדם), ואין לו לא תורה ולא שמחה, לא שלום ולא ביטחון. ויש לכך עוד ראיות רבות ואולי החשובה שבהם מופיעה בדברי הנביאים שמדמים שוב ושוב את הקשר שבין הקב"ה לישראל לקשר שבין איש לאשתו.

ובביאור הדבר נראה לומר שכל מטרת האדם היא להתחבר ולהתקשר: ברמה הראשונה לקב"ה ובהמשך לעוד ועוד מעגלים- למשפחתו, לעמו, לעולם כולו.

הקשר העמוק ביותר אותו יכול האדם ליצור בעולם הזה, הוא הקשר שבין האדם לאשתו, וממנו הוא לומד מהי אהבה, מהי התקשרות, מהי נאמנות וכו', ועל ידו הוא יכול לבנות את הקשר לקב"ה. מחקרים רבים מצביעים על כך שילדים בונים את יכולתם לקשור קשרים מתוך הקשר שבין בני הזוג, שהרי המרחב שבין האיש לאשתו הוא המרחב בו גדלים וצומחים הילדים.

להתמקד ברצונות החשובים

וכך מצווה התורה את האדם מיד אחר נישואיו: "כי יקח איש אשה חדשה, לא יצא בצבא ולא יעבור עליו לכל דבר, נקי יהיה לביתו שנה אחת ושימח את אשתו אשר לקח", אדם שלקח אישה חדשה מצווה להתמקד בבניית הקשר עימה, ואפילו לצבא לא יצא. הוא חייב להיות ממוקד כולו בבניית ביתו, זוהי הדרכה יסודית. "תפסת מרובה לא תפסת, תפסת מועט תפסת"- כותבת הגמרא בכמה מקומות- צריך לדעת לתת את המקום והזמן לכל דבר, לא לנסות לתפוס עוד ועוד ובסוף לגלות שנשארנו בלי כלום.

ועל פי מה שהסברנו בהתחלה ברור מדוע בחרה התורה ללמד עקרון יסוד זה דווקא כאן, דווקא בבניית הקשר בין איש לאשתו, שזהו הדבר החשוב והיסודי ביותר. (בהקשר זה ראוי להעיר שיש זוגות שלעיתים חושבים שניתן לוותר על מצוות התורה ולא מרגישים צורך להשקיע שנה שלמה בבניית הזוגיות, כפי שמתאר זאת ספר החינוך: "להרגיל הטבע עימה ולהדביק הרצון אצלה ולהכניס ציורה וכל פועל בלב" או במילותינו- להכיר היכרות עמוקה בשיחות נפש ועשייה רבה ומשותפת יחד. ומתפלאים מדוע אח"כ ישנן בעיות בזוגיות. שמעתי על אחד מגדולי ישראל שהדריך זוג בשנתו העשירית שבני הזוג ייקחו חופש לשנה מהעבודה וישלימו את מצוות 'ושימח')

הדרכה זו נכונה הן ברמה הנפשית והן ברמה המעשית.

  • ברמה הנפשית, היכולת שלנו ליהנות, לחוש סיפוק, להיות פוריים ויצירתיים קשורה למיקוד שלנו בדבר. אם אנו מתמקדים בדבר מסוים, הולכים איתו לישון וקמים איתו בבוקר, נוסעים איתו לעבודה, ושרים אותו בלב בדרך חזרה, הדבר יגרום למחשבות ורעיונות להופיע אצלנו.
  • ברמה המעשית, המיקוד נותן לנו זמן וכוח לקדם דברים באופן הרבה יותר אפקטיבי. העומס יוצר אצלנו בזבוז אדיר של אנרגיות וכוח, המעברים מעניין לעניין גוזלים זמן ומקלקלים את המומנטום. המיקוד מאפשר לנו לראות תוצאות והתקדמות בזמן קצר, ובכך לקבל עוד ועוד תנופה בעשייתנו.

נסיים בדבר חכמה נפלא מפיו של הראשון לציון, הרב שלמה עמר שליט"א, חז"ל אומרים 'אין לך דבר העומד בפני הרצון', אך מהו הדבר היחיד שבכוחו לעמוד בפני הרצון? רצון נוסף הוא היחיד שעומד בפני הרצון, וכך אנו מלאים ברצונות, וקטנים בהגשמות….

לקראת השנה החדשה ננסה למקד את עצמנו בדבר אחד מרכזי וחשוב שבו נעשה פריצת דרך השנה. דבר אחד שהשינוי בו כל כך משמעותי שכדאי לנו להתמקד בו בכדי ליצור שינוי משמעותי.

יהי רצון שנזכה להתמקד בדברים החשובים והעיקריים בחיינו.

אולי יעניין אותך

ישיבת הר ברכה אנו משתמשים בעוגיות כדי להבטיח את תפקוד האתר ולשפר את חוויית המשתמש. אפשר לבחור אילו סוגי עוגיות להפעיל.
בחירת עוגיות


דילוג לתוכן